Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Saako työtoverista

kertoa

Perättömiä esimiehelle ja siitä ylemmille työnjohtajille ilman, että asianosaisella on mitään oikeutta tulla kuulluksi tai saada perättömiä puheita tietoonsa...???

14

2434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaiken kokenut

      juuri väännän tässä ex-työpaikkani kanssa siitä mitä saa puhua ja missä. esimies on puhunut ohi suunsa ja perättömiä ja nyt vedotaan , että jotkut ovat rikkoneet vaitioloa kun on kerrottu minulle.

      Perättömiä ei saa puhua ei esimiehelle eikä kollegiolle. Esimies voi ottaa hyvinkin tiukan kannan perättömiin, jos niitä puhutaan. Riippuu kuinka napakka on.

      Perättömät puheet ovat ehkä kunnianloukkaus, kiutenkin vähintään kiusaamista ja jos niistä aiheutuu rangaistuksia tai jotakin ne ovat jo todella vakavaa.

      vaadi esimiestä selvittämään asiat.

      • asianomaisella

        oikeus kuulla mitä on puhuttu ja kenelle...???


      • esimies
        asianomaisella kirjoitti:

        oikeus kuulla mitä on puhuttu ja kenelle...???

        esimiehen on selvitettävä perättömät puheet asianosaiselle ja selvitettävä miksi niitä on kunnellut. Esimiehen velvollisuus


      • esimies2
        esimies kirjoitti:

        esimiehen on selvitettävä perättömät puheet asianosaiselle ja selvitettävä miksi niitä on kunnellut. Esimiehen velvollisuus

        Nyt en pysynyt kärryillä. Ovatko työntekijät niinkuin vitsin savolaisia, jossa vastuu siirtyy kuulijalle??
        Jos työntekijä puhuu toisesta työntekijästä jotain esimiehelle ( mikä ei ole ollenkaan harvinaista), esimiehen on mentävä kertomaan kyseessäolevalle ja selitettävä miksi on yleensä kuunnellut???
        No, eipähän ainakaan hulabaloo loppuisi työmaalta.

        Esimies on vastuussa omista sanomisistaan ja tekemisistään. Niinkuin kaikki yli 15 vuotiaat, joille ei ole holhoojaa määrätty.

        Kaikkien jututhan esimiehen on kuunneltava.
        Kummalliset jutut kannattaa tarkistaa, useimmat kannattaa unohtaa. Ihan oman harkinnan mukaan. Jutunkertojat eivät näidenkään kommenttien perusteella näytä olevan vastuussa omista puheistaan.


      • esimies
        esimies2 kirjoitti:

        Nyt en pysynyt kärryillä. Ovatko työntekijät niinkuin vitsin savolaisia, jossa vastuu siirtyy kuulijalle??
        Jos työntekijä puhuu toisesta työntekijästä jotain esimiehelle ( mikä ei ole ollenkaan harvinaista), esimiehen on mentävä kertomaan kyseessäolevalle ja selitettävä miksi on yleensä kuunnellut???
        No, eipähän ainakaan hulabaloo loppuisi työmaalta.

        Esimies on vastuussa omista sanomisistaan ja tekemisistään. Niinkuin kaikki yli 15 vuotiaat, joille ei ole holhoojaa määrätty.

        Kaikkien jututhan esimiehen on kuunneltava.
        Kummalliset jutut kannattaa tarkistaa, useimmat kannattaa unohtaa. Ihan oman harkinnan mukaan. Jutunkertojat eivät näidenkään kommenttien perusteella näytä olevan vastuussa omista puheistaan.

        jos työkaverit kertovat perättömiä asioita niitä ei ole pakko kuunnella. Helpoin tapa siitä on päästä eroon kun sanoo, että pyydetäämpä kohhde tähän paikalle.

        Jos "juorujen" kuuntelu aiheuttaa kohteelle jotakin toimenpiteitä hänellä on oikeus saada selvitys miksi näin on toimittu ja antaa aikaa riittävästi vastineelle.

        jos tieto on perätön niin vastuun ottaa esimies kun on kuunnellut juoruja.

        esimiehen on syytä ymmärtää vastuunsa tai on osallisena hyvin pian sellaisessa sopassa, josta ulos pääsyä ei ole.

        juorujen kohde on työpaikkakiusattu ja siinä rikotaan työsuojelulakeja useita ja valvontavelvollisuuus ei ole aivan mitätön.


      • rutiiniksi
        esimies kirjoitti:

        esimiehen on selvitettävä perättömät puheet asianosaiselle ja selvitettävä miksi niitä on kunnellut. Esimiehen velvollisuus

        Jutut voi olla hyvä kuunnella, jos on jokin konkreettinen väite, sanotaan: selvitetään tämä porukalla, jos joku huuhaalta vaikuttava kysytään: miksi kerrot? Kun tavat tulee tietoon, pitäisi vähentää perättömiä juttuja ja perälliset selviää. Hyötyä kaikille.


    • k.i.p.u.p.i.s.t.e

      Varmasti useimman oikeustaju jo sanoo, ettei tuollainen käytös ole millään tavalla rehtiä. Varmasti meistä useimmat arvostavat asioiden avointa selvittelyä, siten että kaikki asianomaiset ovat läsnä.

      Kuitenkin käytännön työelämässä asiat ovat toisin. Kun kyseessä on esimerkiksi harjoittelija, jota yritys ei ole halukas palkkaamaan vakituiseksi, syntyy tarve "tehdä tilaa" ja sitä kautta päästä vakituiseen työhön. Siitä alkaa pahat puheet selän takana ja yritysjohdon "käännytys" uhria vastaan. Voidaan jopa suorin sanoin ilmaista että sejase tulisi irtisanoa koska se on niin kummallinen.

      Näin kävi omassakin tapauksessani Elektrobitillä. Vakituinen leipätyö, työura ja pian myös oma talo ovat mennyttä, kun alunperin harjoittelijana ollut huonekaveri aloitti parin muun kiusaajan kanssa savustuksen. Lopulta he saavuttivat päämääränsä; vihan kohteen ulos ja vakituisen työn tälle selän takana puhujalle.

      Yritysjohtoa ei kiinnosta PÄTKÄN VERTAA selvittää asioiden todellisia taustoja tai muutenkaan kuulla uhrin mielipiteitä. Myös irtisamoninen Elektrobitillä hoidetaan selän takana ilman, että uhri olisi asiasta edes tietoinen, saati että olisi ollut neuvotteluissa mukana lain edellyttämällä tavalla.

      Hyvä osaaminen, asiantuntemus, työmotivaatio ja firman edun mukaisesti toimiminen ovat täysin merkityksettömiä asioita tässä pelissä - selän takana puhuvan sana painaa aina enemmän, kunhan puhujia on kerätty kokoon enemmän kuin yksi.

      Mutta se on nykypäivää. Nykypäivän työelämässä eivät enää perinteiset rehellisyysmallit päde, vaan nykyään edetään vilunkipelillä. Jos olet osaava alasi ammattilainen tai jollain tapaa taustoiltasi erilainen (vaikkapa osaamistasoosi nähden vähemmän koulutettu kuin pitäisi), on vain ajan kysymys kun epäpätevämmät alkavat savustaa sinua ulos.

      Ja hallitus se vain valmistelee parhaillaan uutta YT-lakia, jolla laittomat irtisanomiset tehdään entistäkin halvemmaksi yrityksille.

      • esimies2

        Juoruja ei ole pakko kuunnella. Kunhan ihmiset vain sanoisivat ;NYT MINÄ JUORUAN eli olen piiloaggressiivinen ja haluan vain pahoittaa toisen mieltä ja saada itselleni etua.Minullehan 'kerrotaan' asioita, ihan vain tiedoksi. Töistä jotka joku oli jättänyt tekemättä, toisten sanomisista, millaisella naamalla oli kuunneltu, ei oltu sanottu huomenta,kahvipakettia ei ole tuotu, se on sen kanssa kaveria...

        Minun on kyllä kuunneltava jos minulle joku puhuu. Ihan virkani puolesta.

        Toki omaa harkintaa käytän koska en usko asioita joita en itse todeksi tiedä.Ja sellaiset jutut jätän oomaan arvoonsa, jotka eivät työhön mitään vaikuta kuitenkaan. Esimerkkinä,minulle on kerrrottu että kaksi työntekijää ovat hyviä ystäviä, naisia molemmat. Sinkkuja. Viihtyvät hyvin yhdessä työajan jälkeen usein. Kummallakaan ei ole miesystävää. Mahtaakohan siinä olla enemmänkin takana?
        Mitä siihen voi sanoa, minua ei ainakaan kiinnosta mennä 'selvittämään' asiaa, jolla ei ole työntekoon mitään merkitystä. Sanoinkin vain että
        saa työkavereiden kanssa kaveerata tai olla kaveeraamatta työajan jälkeen, ei siinä mitään.

        Oikaisen jos tiedän jonkin asian perättömäksi.
        Eteenpäin en kerro asioita joita en tiedä.

        Oikeasti, todelliseen kiusaamiseen on vaikea puuttua. Paitsi kosmeettisesti. Järjestämällä työnohjausta.


      • esimies
        esimies2 kirjoitti:

        Juoruja ei ole pakko kuunnella. Kunhan ihmiset vain sanoisivat ;NYT MINÄ JUORUAN eli olen piiloaggressiivinen ja haluan vain pahoittaa toisen mieltä ja saada itselleni etua.Minullehan 'kerrotaan' asioita, ihan vain tiedoksi. Töistä jotka joku oli jättänyt tekemättä, toisten sanomisista, millaisella naamalla oli kuunneltu, ei oltu sanottu huomenta,kahvipakettia ei ole tuotu, se on sen kanssa kaveria...

        Minun on kyllä kuunneltava jos minulle joku puhuu. Ihan virkani puolesta.

        Toki omaa harkintaa käytän koska en usko asioita joita en itse todeksi tiedä.Ja sellaiset jutut jätän oomaan arvoonsa, jotka eivät työhön mitään vaikuta kuitenkaan. Esimerkkinä,minulle on kerrrottu että kaksi työntekijää ovat hyviä ystäviä, naisia molemmat. Sinkkuja. Viihtyvät hyvin yhdessä työajan jälkeen usein. Kummallakaan ei ole miesystävää. Mahtaakohan siinä olla enemmänkin takana?
        Mitä siihen voi sanoa, minua ei ainakaan kiinnosta mennä 'selvittämään' asiaa, jolla ei ole työntekoon mitään merkitystä. Sanoinkin vain että
        saa työkavereiden kanssa kaveerata tai olla kaveeraamatta työajan jälkeen, ei siinä mitään.

        Oikaisen jos tiedän jonkin asian perättömäksi.
        Eteenpäin en kerro asioita joita en tiedä.

        Oikeasti, todelliseen kiusaamiseen on vaikea puuttua. Paitsi kosmeettisesti. Järjestämällä työnohjausta.

        se on tahdosta kiinni. pitää osata lukea merkkejä ja tunnistaa asioita. sairauslomat on jo liian myöhäinen viesti.

        kuka tulee puhumaan, että se ja se4 jättää tekemättä no yleensä kiusaajat tai niihin taipuvaiset henkilöt.

        Minulle 20 vuotisen uran aikan ei olla tultu pumaan seksuaalisesta suuntautumisesta eikä oikein mistä muustakaan työasiaan liittymättömästä.

        Olen erittäin tiukka kaikkien huhujen suhteen. Ne ovat kuin paise joka kasvaa jossakin vaiheessa tulehdukseski.

        enkä ota takaisin. Meillä sairauslomat ovat alle 4 % ja työpaikalla viihdytään, barometrit näyttävät yli 4,5. asiat ovat kunnossa. meillä on jokaisella kuukausivartti, jossa esimiehelle(eli minulle ) saa purkaa sydäntä. Kuuntelen mielelläni henkilökuntani suruja ja murheita ja iloja ja riemuja.


      • esimies2
        esimies kirjoitti:

        se on tahdosta kiinni. pitää osata lukea merkkejä ja tunnistaa asioita. sairauslomat on jo liian myöhäinen viesti.

        kuka tulee puhumaan, että se ja se4 jättää tekemättä no yleensä kiusaajat tai niihin taipuvaiset henkilöt.

        Minulle 20 vuotisen uran aikan ei olla tultu pumaan seksuaalisesta suuntautumisesta eikä oikein mistä muustakaan työasiaan liittymättömästä.

        Olen erittäin tiukka kaikkien huhujen suhteen. Ne ovat kuin paise joka kasvaa jossakin vaiheessa tulehdukseski.

        enkä ota takaisin. Meillä sairauslomat ovat alle 4 % ja työpaikalla viihdytään, barometrit näyttävät yli 4,5. asiat ovat kunnossa. meillä on jokaisella kuukausivartti, jossa esimiehelle(eli minulle ) saa purkaa sydäntä. Kuuntelen mielelläni henkilökuntani suruja ja murheita ja iloja ja riemuja.

        Onnea ihanasta työpaikastasi, taitaa olla omaakin ansiotasi.

        Minullakin on esimiehenä oloa takana lähes 20 vuotta. Tähän työpaikkaan tulin muutama vuosi sitten. Luulin että ongelmat ovat ratkaistavissa, kaikissa ihmisissä on jotain hyvää ja kaikilla on motivaatio tulla työpaikalle töitä tekemään.

        Suomut ovat nyt pudonnneet silmiltäni.
        Oikeasti maailmassa on pahuutta ja julmuutta.
        Oikeasti maailmassa on ihmisiä jotka valehtelevat
        valkoisen mustaksi saadakseen itsellen hyötyä.Oikeasti korkea työmoraali nimikkeen alla voidaan noin kerran vuodessa savustaa joku ulos. Joku joka ei sovi joukkoon. Hänen elämänsä tehdään niin helvetiksi että hän sairastuu tai lähtee itse. Aina kun joku lähtee, loppuväki on yhtenäinen ja työpaikka on paljon parempi kuin aiemmin.Syyllistää ei saa!


        Yritin voitavani, työterveyshuolto, työsuojeluvaltuutettu, luottamusmies, työnohjaus, työjärjestelyt, kaikki on käyty.
        Tuloksena oli oma burnout, tuulimyllyjä vastaan pari vuotta taisteltuani.

        Nyt tilanne on se, että minä saan terapiaa.
        Minun työsidonnaisuuteni on niin suuri, että se on työuupumukseni taustalla.

        Työpaikalla keräävät taas nimilistaa yhtä työntekijää vastaan.

        Minä rukoilen.


      • esimies2
        esimies2 kirjoitti:

        Onnea ihanasta työpaikastasi, taitaa olla omaakin ansiotasi.

        Minullakin on esimiehenä oloa takana lähes 20 vuotta. Tähän työpaikkaan tulin muutama vuosi sitten. Luulin että ongelmat ovat ratkaistavissa, kaikissa ihmisissä on jotain hyvää ja kaikilla on motivaatio tulla työpaikalle töitä tekemään.

        Suomut ovat nyt pudonnneet silmiltäni.
        Oikeasti maailmassa on pahuutta ja julmuutta.
        Oikeasti maailmassa on ihmisiä jotka valehtelevat
        valkoisen mustaksi saadakseen itsellen hyötyä.Oikeasti korkea työmoraali nimikkeen alla voidaan noin kerran vuodessa savustaa joku ulos. Joku joka ei sovi joukkoon. Hänen elämänsä tehdään niin helvetiksi että hän sairastuu tai lähtee itse. Aina kun joku lähtee, loppuväki on yhtenäinen ja työpaikka on paljon parempi kuin aiemmin.Syyllistää ei saa!


        Yritin voitavani, työterveyshuolto, työsuojeluvaltuutettu, luottamusmies, työnohjaus, työjärjestelyt, kaikki on käyty.
        Tuloksena oli oma burnout, tuulimyllyjä vastaan pari vuotta taisteltuani.

        Nyt tilanne on se, että minä saan terapiaa.
        Minun työsidonnaisuuteni on niin suuri, että se on työuupumukseni taustalla.

        Työpaikalla keräävät taas nimilistaa yhtä työntekijää vastaan.

        Minä rukoilen.

        Minulle on helppo puhua suruja ja murheita, iloja ja riemuja myös.

        Jotkut niistä ovat henkilökohtaiseen elämään( eli työnteon ulkopuoliseen aikaan liittyviä)ja siitä seuraaviin työvuoro tai -aika toiveisiin liittyviä.
        Jotkut ovat työnteon ehtoihin liittyviä, tehtäviin,palkkaan, omaan osaamiseen, koulutukseen yms liittyviä. Yleensä asioihin jotka on jollain tavalla jaettava. Jos joku saa parempaa palkkaa, se voi kismittää toista. Jos joku saa samaa palkkaa kuin henkilö itse, hän tuntee järjestelyn epäoikeudenmukaiseksi.
        Useasti olen keskustellut kahden erimielisen kanssa yrittäen nähdä asioiden yhteistä ja rakentavaa pohjaa.

        Toinen taso lähiesimiehen työssä on vajaakuntoisten työjärjestelyt. Jollekin sairauden tai muun syyn takia (persoonallisuushäiriö) on räätälöity vähän erilainen toimenkuva tai lyhyempi työaika. Nämä tapaukset ovat myös aina jollain tavalla 'parempien' ihmisten hampaissa. Sivistyneesti tosin ja salaa, niitä ei saa kiinni.
        Jonkun kerran yritin puuttua kuulemiini huhuihin.
        Tulin itse leimatuksi vainoharhaiseksi ja minun pätemisentarpeeni aiheutti kovasti ongelmia, kun yritin puuttua joka asiaan.

        Lähtökohtana itselläni on, että ihmiset ovat sellaisia kuin ovat.Kohtelen heitä aikuisina ja vastuullisina. Jokaista. Pyrin olemaan aito ja rehellinen ja tekemään parhaani.

        Ja sitten taas...rukoilen.


      • Anonyymi
        esimies kirjoitti:

        se on tahdosta kiinni. pitää osata lukea merkkejä ja tunnistaa asioita. sairauslomat on jo liian myöhäinen viesti.

        kuka tulee puhumaan, että se ja se4 jättää tekemättä no yleensä kiusaajat tai niihin taipuvaiset henkilöt.

        Minulle 20 vuotisen uran aikan ei olla tultu pumaan seksuaalisesta suuntautumisesta eikä oikein mistä muustakaan työasiaan liittymättömästä.

        Olen erittäin tiukka kaikkien huhujen suhteen. Ne ovat kuin paise joka kasvaa jossakin vaiheessa tulehdukseski.

        enkä ota takaisin. Meillä sairauslomat ovat alle 4 % ja työpaikalla viihdytään, barometrit näyttävät yli 4,5. asiat ovat kunnossa. meillä on jokaisella kuukausivartti, jossa esimiehelle(eli minulle ) saa purkaa sydäntä. Kuuntelen mielelläni henkilökuntani suruja ja murheita ja iloja ja riemuja.

        Entä jos työkaveri valehtelee esimiehen edessä omasta ja toisen tekemisistä. Ja on niinkuin ettei hän ole tehnyt mitään


    • Syyllinen?

      Olin kuultavana kiusaamisepäilyyn liittyvässä asiassa. Minulta tiedusteltiin ensin, olenko itse kokenut epäasiallista kohtelua. Kerroin muutamista tapauksista, jolloin olin omalla kohdallaini mielestäni kokenut sitä. Yllättäen "kuulustelun" kulku muuttui ja minulle ilmoitettiin, että jotkut työtovereistani ovat kokeneet käyttäytymiseni häiritsevänä. Minulle ei ollut tarpeellista kertoa, ketä nämä henkilöt olivat, mitä tällaiset "häiritsemistilanteet" olisivat olleet ja milloin ne olisivat tapahtuneet. Minulle selitettiin, että jos minua rangaistaan ja haluan siitä valittaa, niin sitten vasta saan nämä henkilöt tietooni, mutta jos ei rangaista, niin koko asia jää salaiseksi. Voiko yksittäisen ihmisen oikeusturva olla näin heikko? Olenko kiusaaja vai kiusattu? Oma mielipiteeni on, että kiusaajat tekeytyivät kiusatun rooliin ja ilmeisesti onnistuivatkin hankkeessaan. Odotanko alistuneena, mitä seuraavaksi tapahtuu?

    • Anonyymi

      Entisessä työpaikassani pyöri jatkuva huhu- ja paskapuhemylly. Esimiehet yhdessä luottiksen kanssa olivat ahkerimpia tarinaniskijöitä ja kiinnostuneita jokaisesta juorusta. Suurin osa puheista oli keksittyjä ja tarkoitushakuisia.

      Tämä johti joidenkin henkilöiden kohdalla totaaliseen maineen mustaamisiin. Heitä syytettiin asioista, joista eivät edes tienneet mitään. Monet uskoivat perättömiä puheita ja lakkasivat puhumasta henkilölle, jonka väitettiin tehneen jotain tavatonta. Minulle esimies kertoi, että aiheutin muille työntekijöille ahdistusta ja pahaa mieltä, mutta hän ei suostuttu kertomaan miten olin saanut tämän aikaan tai kenelle.

      Kaikenlaista sotkua oli kaiken aikaa ja se häiritsi työntekoa. Eniten se haittasi työssä jaksamista, kulutti voimia. Työpaikalla kävi konsultteja muka selvittelemässä ongelmia, mutta heistä ei ollut mitään hyötyä, koska esimiehet pitivät tästä huolen.

      Jotkin yhteisöt vain ovat niin sairaita, että niistä on yksinkertaisesti poistuttava.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2015
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1430
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      63
      1355
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      71
      1241
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe