Auton takuuaika oli umpeutumassa. Ennen takuuajan päättymistä tilasin huollon ja kerroin mikä viat ja puutteet olin havainnut. Ei suuria ongelmia vähän ajetussa autossa, mutta jotakin kuitenkin. Takuuaika päättyi lauantaina. Sain huollon varauksen tiistaiksi. Kun tulin autoa hakemaan, sain laskun, jonka summa oli satoja euroja, maksukyvyn kipurajan yli. Erittelyssä olivat juuri ne työt, jotka olin pyytänyt. Niitä ei korjattu takuun piiriin kuuluvina, koska takuu oli päättynyt ennen työn suorittamista. Siinä ei auttanut mikään, maksettava oli, että sain auton ulos. Menikö oikein?
Miten menee?
5
598
Vastaukset
- Asiakas on tänään oikeassa
Meni kahdella tavalla väärin.
Ensinnäkin, takuuajalla ei ole mitään merkitystä, kun kyseessä on tuotteessa oleva virhe. Tämä pätee autokaupassakin. Sinun ei siis tarvitse maksaa tällä perusteella. Ei muuta kuin perimään rahoja ja kohtuullisia tästä sinulle aiheutuneita kuluja takaisin kuluttajansuojalain mukaisesti.
Toiseksi, takuun suhteen olennaista on se, koska olet ilmoituksen asiasta tehnyt. Jos myyjä on luvannut tuotteelle vaikkapa kolmen vuoden takuun, ei sitä voi kiertää sillä perusteella, että heidän osoittamansa huolto ei ennätä tehdä töitä ajoissa. Asia on kokonaan toinen, jos tästä on maininta takuuehdoissa, mutta silloin takuuta ei voi markkinoida 3 vuoden pituisena.
Mutta älä usko minua. Lue sen sijaan kuluttajansuojalaki läpi, siellä on tämän tiedon lisäksi paljon muutakin mielenkiintoista. Jos vielä sen jälkeen asiassa on epäselvää, ota yhteyttä kuntasi kuluttajaneuvojaan. - Nieppnonimai
Hyvin menee!
Olennaista on se, milloin vika ilmeni. Jos se ilmeni takuuaikana se kuuluu takuun piiriin. Ilmenemisestä on kaksi kuukautta aikaa ilmoittaa siitä. Se, ettäö huollossa on jonoa on täysin asiakkaasta riippumaton seikka, joten missään tapauksessa asiakasta ei saa rangaista siitä. Vaadi auton maahantuojaa hyvittämään lasku.
- Oliko ne edes virheitä tuot...
Mikälaisista vioista oli kyse? Oliko ne ylipäätään takuun alaisia tai virheitä tuotteessa?
- seuraavia
1. ajotietokoneen näytöistä suuri osa kadonnut.
2. kuljettajan puoleisen etuoven sähköinen ikkunannostin ei toiminut
3. ovien tiivisteet vuosivat, lattialle vettä sateella, jäätyneiden tiivisteiden takia ovia vaikea avata pakkasella
4. peilien asento muuttui kuoppaisella tiellä
5. tuulettimen tehon säätö ei toiminut
Autolla ajettu alle 20,000 km ja ei kolareita, keraakaan ei lainattu toiselle kuljettajalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.854758- 1643572
- 533159
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2002004- 341845
- 461803
- 271782
- 571704
- 181621
- 191617