Käykö rypsiöljy ihovoiteesta?

Sanna^^^^

Mulla on talvisin kuivat poskipäät. Turhauduin eilen ja levitin pp:lle keittiön rypsiöljyä. Huomasin tänään, että koppurainen tunne oli edelleen poissa eikä poskille ollut ilmestynyt mustapäitä tai finnejä. Onko tästä pidemmän päälle jotain haittaa?

28

10289

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---

      Tuskimpa siitä mitään haittaa on. Laadukkaassa kosmetiikassahan käytetään nimenomaan kasviöljyjä, halvassa markettikosmetiikassa (ja useimmissa kalliimmissakin sarjoissa) nämä on korvattu halvoilla täyteaineilla, raakaöljypohjaisilla öljyillä ja muilla keinotekoisilla aineilla. Eli ruokaöljy on taatusti "terveellisempää" iholle kuin keinotekoiset kemialliset seokset. Ennen vanhaan ihoa on hoidettu "ruokaöljyillä", esim. Välimeren maissa oliiviöljyä käytettiin paljon muuhunkin kuin vain ravinnoksi.

      Olen itsekin harkinnut rypsiöljyn kokeilemista ihovoiteena. Käytän ruuanlaitossa kylmäpuristettua luomu-rypsiöljyä ja sitä laittaisin ihollenikin, niin se on mahdollisimman puhdasta (luomu).

      Eli minä sanoisin, että jatka vaan ruokaöljyn käyttöä, kyllä sinun ihosi kertoo, jos se ei sovi (jos tulee finnejä). Hygienia kannattaa muistaa (ettei sorki öljypullon suuaukkoa ruuanlaittovälineillä).

      • sen

        miksi sitä ei kannata käyttää. Se oli jotenkin niin,,,että kosmetiikassa se öljy jalostetaan eri muotoon kuin ruuanlaitoon tarkoitettu öljy..sitä paitsi onhan noita öljyjä myynnissä ihon hoitoonkin. Apteekissa oli yksi suihke..aqualan..kokeile sitä..ei kauheen kallistakaan.


      • faktaa..

        Liika rasva ei ole koskaan hyvästä iholle, koska se aiheuttaa hilseilyä iholla luonnostaan olevien hiivojen liikakasvun takia. Ilmiö on yleisin päänahan hilseilyssä: rasvoittuvat hiukset ja hilse kulkevat käsi kädessä, mutta aivan samalla tavalla hilseily voi ilmaantua muuallekin.

        Niin että tämä huomioiden läträtkää rasvoja tai olkaa pesemättä säännöllisesti ihoanne, kuten jotkut älypäät kehottavat.


      • SEBORREA
        faktaa.. kirjoitti:

        Liika rasva ei ole koskaan hyvästä iholle, koska se aiheuttaa hilseilyä iholla luonnostaan olevien hiivojen liikakasvun takia. Ilmiö on yleisin päänahan hilseilyssä: rasvoittuvat hiukset ja hilse kulkevat käsi kädessä, mutta aivan samalla tavalla hilseily voi ilmaantua muuallekin.

        Niin että tämä huomioiden läträtkää rasvoja tai olkaa pesemättä säännöllisesti ihoanne, kuten jotkut älypäät kehottavat.

        Kyllä, ihon omakin rasva saa ihon ärtymään, se jopa inflammoituu, punoittaa, kutisee tai jopa polttelee, ja voi alkaa hilseillä todella pahasti (varsinkin karvoituksesta, esim. kulmakarvojen alueelta voi irrota isoja hilsehiutaleita päivittäin). Myös päänahka voi hilseillä - kyse on samasta vaivasta eri paikassa. Hoidoksi lisää pesua, ei rasvoja! (Tarvittaessa lääkäriltä kuurina käytettävä vahvempi kortisonituote).


      • No huh huh
        SEBORREA kirjoitti:

        Kyllä, ihon omakin rasva saa ihon ärtymään, se jopa inflammoituu, punoittaa, kutisee tai jopa polttelee, ja voi alkaa hilseillä todella pahasti (varsinkin karvoituksesta, esim. kulmakarvojen alueelta voi irrota isoja hilsehiutaleita päivittäin). Myös päänahka voi hilseillä - kyse on samasta vaivasta eri paikassa. Hoidoksi lisää pesua, ei rasvoja! (Tarvittaessa lääkäriltä kuurina käytettävä vahvempi kortisonituote).

        Ei missään nimessä hilseilevälle iholle lisää pesua!!!! Pesu kuivattaa ja aiheuttaa juuri tuota hilseilyä kun talirauhaset tukkeutuvat.

        Karmeita vinkkejä ihmiset antavat toisilleen. Ihon epätasapaino johtuu eniten liiasta pesusta ja kemikaaleista.

        Ehdottomasti luonnollisemmat öljyt ovat parhaita ihonhoitoon. Hilseen ja hiivan saat kuriin kookosöljyllä. Laita päähän ja kasvoille. Kylmäpuristettu ja laadukas kookosöljy on antimikrobinen.

        Mukavaa jos joku saa ihonsa pidettyä hyvänä jatkuvalla pesulla, kemikaaleilla ja välttelemällä öljyjä. Itse en koskaan palaisi tähän takaisin, näillä rutiineilla naama nimenomaan hilseilee, punertaa ja on täynnä mustapäitä.
        Itse en tosin käyttäisi rypsiöljyä, vaan kookosöljyä ja hiuksiin risiiniöljyä.


    • -tuulia-

      ei kai haittaa, mutta esim vauvaöljyt ovat myös käteviä ja ainkin Natusanin pullossa oleva kirkasöljy on hajuton. itse käytän käsissä sitä nukkumaan mennessä.

      • kkkkk
        kkn kirjoitti:

        http://www.herballuxuries.com/mineral-oil.htm

        "Tietölähdevinkki kaikille ihonhoidosta, raaka-aineista ja yleensä kosmetiikasta kiinnostuneille. http://www.cosmeticscop.com
        Todellinen tietopankki..
        Paula tutkii työkseen kosmetiikkaa dermatologian & kemian näkökulmasta, ja on hakenut tietoa kaikista mahdollisista lähteistä mm. viimeisistä tutkimustuloksista.
        Löytyy paljon asiaa mm. kosmetiikkateollisuuden aikaansaamista myyteistä :)

        Mukana on myös useita tuotearvioita raaka-aineiden, Ph-arvon, pakkausmateriaalin ym. mukaan... Todella silmiä avaavaa."

        Yksi tämmöinen myytti on luontaiskosmetiikka- valmistajien liikkeelle laittama juttu mineraaliöljyjen haitallisuudesta, mikä on hyvin pitkälti täyttä puppua.


      • ko. lähde
        kkkkk kirjoitti:

        "Tietölähdevinkki kaikille ihonhoidosta, raaka-aineista ja yleensä kosmetiikasta kiinnostuneille. http://www.cosmeticscop.com
        Todellinen tietopankki..
        Paula tutkii työkseen kosmetiikkaa dermatologian & kemian näkökulmasta, ja on hakenut tietoa kaikista mahdollisista lähteistä mm. viimeisistä tutkimustuloksista.
        Löytyy paljon asiaa mm. kosmetiikkateollisuuden aikaansaamista myyteistä :)

        Mukana on myös useita tuotearvioita raaka-aineiden, Ph-arvon, pakkausmateriaalin ym. mukaan... Todella silmiä avaavaa."

        Yksi tämmöinen myytti on luontaiskosmetiikka- valmistajien liikkeelle laittama juttu mineraaliöljyjen haitallisuudesta, mikä on hyvin pitkälti täyttä puppua.

        ole myytti jolla houkutellaan luonnonmukaisuudesta taas kemiallisen kakan pariin ostoksille...? ;)

        maksetut lähteet on aina epävarmoja ja sponsorituella omia tuotteita myymällä Paulakin ruokansa pöytään tuo - sitä kättä nuollaan joka ruuan antaa.


      • sivuuttanut mineraalimeikit
        kkkkk kirjoitti:

        "Tietölähdevinkki kaikille ihonhoidosta, raaka-aineista ja yleensä kosmetiikasta kiinnostuneille. http://www.cosmeticscop.com
        Todellinen tietopankki..
        Paula tutkii työkseen kosmetiikkaa dermatologian & kemian näkökulmasta, ja on hakenut tietoa kaikista mahdollisista lähteistä mm. viimeisistä tutkimustuloksista.
        Löytyy paljon asiaa mm. kosmetiikkateollisuuden aikaansaamista myyteistä :)

        Mukana on myös useita tuotearvioita raaka-aineiden, Ph-arvon, pakkausmateriaalin ym. mukaan... Todella silmiä avaavaa."

        Yksi tämmöinen myytti on luontaiskosmetiikka- valmistajien liikkeelle laittama juttu mineraaliöljyjen haitallisuudesta, mikä on hyvin pitkälti täyttä puppua.

        sillä argumentilla, että ovat liian "pöllyäviä"


      • ... :)
        ko. lähde kirjoitti:

        ole myytti jolla houkutellaan luonnonmukaisuudesta taas kemiallisen kakan pariin ostoksille...? ;)

        maksetut lähteet on aina epävarmoja ja sponsorituella omia tuotteita myymällä Paulakin ruokansa pöytään tuo - sitä kättä nuollaan joka ruuan antaa.

        Tämä mainittu Paula käyttää omissa tuotteissaan paljonkin kasviöljyjä, mm. helokki-, oliivi- sekä manteliöljyjä, ja monia muita luonnosta saatavia raaka-aineita.

        Ei hän ole niitä raaka-aineita vastaan, miksi olisi? Mutta hän on tuonut esille sen faktan , ettei KAIKKI luonnossa kasvava ole iholle hyväksi, kuten KAIKKI synteettinen ei ole automaattisesti huono juttu...


      • toisaalta
        sivuuttanut mineraalimeikit kirjoitti:

        sillä argumentilla, että ovat liian "pöllyäviä"

        Paula korostaa kirjoissaan jokaisen päivävoiteen kohdalla että aurinkosuojaa pitäisi olla, ertyisesti titaniumdioksidia - jota mineraalimeikkijauheesta löytyy.

        Sitä paitsi ei jokaista mineraalituotetta ole haukuttu, esim. bare escentualsin mineral veil on Paulan mielestä varsin hyvä tuote, samoin monet Jane Iredalen tuotteista ovat saaneet hyviä arvosteluja.

        Meikkien 'kimalteisuudesta' tykkääminen on aika henk. koht. juttu. Jos Paula lähtee siitä liikkeelle, että tuote on hyvä jos se on matta, niin eipä kimaltavat tuotteet (esim. jotkut mineraaliluomarit ja -poskarit) silloin mitään hyviä arvosteluja saa.


    • erityisesti
    • hyvä iho vieläkin

      Oliiviöljy on aika voimakkaan hajuinen,mutta hoitaa ihoa tosi hyvin.Kesällä kotona ollessani rasvailin sillä koko kroppani ja aurinkoakin ottaessa.Iho paremmassa kunnossa kuin koskaan,sileä ja pehmeä.

      Kuorinta kahviporot/oliiviöljy-iho on todella pehmeä!!

    • ... :)

      Täällä toinen ääni oliiviöljylle: Kosteuttaa hyvin, hoitaa ihoa, ja on taatusti myrkytöntä!
      Erinomaista myöskin hiuspohjalle ennen shampoopesua.
      Tulee halvaksi verrattuna markettien voiteisiin...

      • IHRAA!

        Ja mitenköhän tämä puhdas sataprosenttinen rasva poistetaan tehokkaasi iholta? Poistaminen vaatii varmasti niin kovat otteet ja aineet, että sen "hoitava" vaikutus on varmasti sen jäljiltä muisto vain.

        Jos taas olette sitä mieltä, että on iholle terveellistä peittää se 100% rasvalla talirauhasten tuottaman rasvan lisäksi, voisitte tutustua faktoihin ihon hiivoista ja rasvasta.

        En ole lukenut kenenkään suosittelevan laardia tai sianihraa kosmetiikaksi. Sehän on sentään toisesta nisäkkäästä peräisin olevaa ja ihmisenkin iholle varmaan luonnollisempaa kuin jotkut oliivi- ja rypsiöljyt, joten ei muuta kuin läträämään...


      • ..........

        Puhdas rasva ei kosteuta ihoa! Korkeintaan se voi estää kosteuden haihtumisen iholta tekemällä ihon pinnalle rasvakalvon eli tukkimalla ihon hengityksen. Tähän perustuu myös tuntemus ihon sileytymisestä, huokoset on silattu silkalla rasvalla joten ilman muuta tuntuu sileältä ja tasaiselta.


      • Ei se ihan noin mee
        IHRAA! kirjoitti:

        Ja mitenköhän tämä puhdas sataprosenttinen rasva poistetaan tehokkaasi iholta? Poistaminen vaatii varmasti niin kovat otteet ja aineet, että sen "hoitava" vaikutus on varmasti sen jäljiltä muisto vain.

        Jos taas olette sitä mieltä, että on iholle terveellistä peittää se 100% rasvalla talirauhasten tuottaman rasvan lisäksi, voisitte tutustua faktoihin ihon hiivoista ja rasvasta.

        En ole lukenut kenenkään suosittelevan laardia tai sianihraa kosmetiikaksi. Sehän on sentään toisesta nisäkkäästä peräisin olevaa ja ihmisenkin iholle varmaan luonnollisempaa kuin jotkut oliivi- ja rypsiöljyt, joten ei muuta kuin läträämään...

        Itse et taida tietää edes perusasioita. Talirauhasten tuottama tali pitää ihon nuorekkaana ja voitelee. Rasvaisesta ihosta kärsivien kasvot ovat mahdollisista akneongelmista huolimatta nuoremmat kuin kuivakasvoisen.

        Öljyt voitelevat ja nimenomaan pitävät talirauhasia auki, että sieltä pääsee kaikki ulos. Pesu ja kemikaalit tukkivat ihohuokosia.

        Hiivat tulevat nimenomaan hiilihydraateista, ei rasvoista. Asenteistasi kertoo käyttämäsi sanat laardista ja sianihrasta, vaikka puhumme kasviöljyistä.

        Mikään ei peitä ihoa pahemmin kuin pesu ja pesuaineet sekä meikit.


    • DixieCrystal

      Olen käyttänyt rypsiöljyä silmämeikin poistoon pitkään ja olen todennut että se on loistava, mutta meikin poiston jälkeen näen sumeasti jonkin aikaa, mutta se menee kyllä ohi, niin olen miettinyt että onko tämä haitaksi pidemmän päälle, koska sitä menee silmään?Luulen että minulla on näkö huonontunut kun käytän rypsiöljyä meikin poistoon:(

    • tuskin haittaa

      Kokeile oliiviöljyä.

    • öljyt jo hylännyt

      Omat kokemukset tällaisten pelkkien öljyjen käytöstä ovat pelkästään todella huonoja. Kerran kokeilin suosituksesta oliiviöljyä meikin poistoon ja jo noin viikossa akneni oli pahempi kuin vuosiin. Samanlailla kävi camelia-öljyn kanssa, jota suositeltiin aknearpien vaalentamiseen. Öjyä käytettäessä puristetut mustapäät tulivat 2-3 päivässä takaisin, kun normaalisti ne pysyivät poissa noin pari viikkoa.

      • EIHH!!

        Minä kokeilin oliiviöljy merisuola "naamiota". Huh huh, kyllä on rasvassa poistamista. Ei tehoa vesipesu, ei puhdistusmaito, kasvovedet kuin vesi hanhen selästä. En ymmärrä, miten se voisi hoitaa ihoa, tosin rasvalla silattu iho on kyllä "sileä".

        Sai olla viimeinen kerta. Kahvinporo/hunaja -kuorintaa sen sijaan käytän säännöllisesti.


      • vhj jv gjg
        EIHH!! kirjoitti:

        Minä kokeilin oliiviöljy merisuola "naamiota". Huh huh, kyllä on rasvassa poistamista. Ei tehoa vesipesu, ei puhdistusmaito, kasvovedet kuin vesi hanhen selästä. En ymmärrä, miten se voisi hoitaa ihoa, tosin rasvalla silattu iho on kyllä "sileä".

        Sai olla viimeinen kerta. Kahvinporo/hunaja -kuorintaa sen sijaan käytän säännöllisesti.

        Käytän itse vauvaöljyä meikinpuhdistamiseen ja puhdistusvaahdolla lähtee. :)

        Kosteusvoiteena en kyllä öljyistä tykkää (olen kokeillut aika monta).


    • Minä vain.

      Olen kuullut kaveriltani joka on nörtti näiden asioiden suhteen, että kaikki mitä iholle laittaa, niin menee kaksi viikkoa, että todellinen vaikutus näkyy ja iho tottuu uuteen tuotteeseen. Ja tämän kahden viikon aikana voi iho oireilla pahastikkin. Mutta kahden viikon kuluttua säännöllisellä käytöllä iho kyllä kertoo, että sopiiko se sille. Itse maltan aina käyttää kaikkea kaksi viikkoa, kunnes tiedän lopputuloksen. Kyseinen on toiminut. Olen aika herkkä ihoinen ja luomu kiinnostaa minua. Näiden vuoksi olen monestikkin joutunut testaamaan eri rasvoja (en levitä muuta iholleni kuin rasvaa). Nyt olen koittamassa juuri rypsi öljyä.

      Kuorin sokerilla.

      • Sekaihoinen

        Minulla on tosi huonoja kokemuksia rypsiöljyn käytöstä kasvoilla. Tässä eräänä talvena kokeilin sitä parina päivänä herkälle sekaiholleni. Voi kauhistus, sain kamalat näppylät iholleni, niiden paraneminen kesti pari kuukautta. Toisen kerran ajattelin, että kylmäpuristettu kookosöljy olisi parempaa. Kävi kuitenkin ihan samalla tavalla, joten se siitä.


      • Ei mahdollista
        Sekaihoinen kirjoitti:

        Minulla on tosi huonoja kokemuksia rypsiöljyn käytöstä kasvoilla. Tässä eräänä talvena kokeilin sitä parina päivänä herkälle sekaiholleni. Voi kauhistus, sain kamalat näppylät iholleni, niiden paraneminen kesti pari kuukautta. Toisen kerran ajattelin, että kylmäpuristettu kookosöljy olisi parempaa. Kävi kuitenkin ihan samalla tavalla, joten se siitä.

        Vaikea on vetää yksiselitteistä johtopäätöstä mikä aiheuttaa näppylät. Sinun kannattaisi myös raportoida mitä olet syönyt, kyllä yleensä ruokavalio vaikuttaa enemmän näppylöiden tuloon kuin se mitä ihosi pinnalle pistät. Öljy tuskin on ihoasi tukkinut. Eri asia jos olet allerginen. Näin voi olla koska mikään normaali näppylä ei kestä kylläkään kahta kuukautta. Iho näet uusiutuu n. kuukauden ajassa, joten parista öljyn käytöstä tuskin olet ongelmiasi saanut. Kahden kuukauden mittainen näppyläongelma juontuu jonkun pitempiaikaisesta käytöstä, ja jatkunut vaikka ihosi on uusiutunut. Olet siis tehnyt jotakin vähintään pari viikkoa että se on aiheuttanut sulle näpyt. Sitten ihosi on alkanut ilmeisesti siihen tottumaan. Veikkaan että olet käyttänyt ihonpuhdistusainetta, joka on aiheuttanut näpyt ja sitten iho siihen totutellut kahdessa kuukaudessa.


    • ninni_6

      Minä kokeilin rupsiöljyä ja viinietikkaa! KYLLÄ toimii ihoon saa hyvä päivetyksen ja kimmoisan ja silkkisen ihon ;) kokeilkaa!!!!!!!!

    • Testaajatesti

      Just laitoin. Kiva lukea ihmisten kokemuksia. Saapa nähdä kuinka tehoaa. Kuiva kasvojen iho ja kädet. Tuntuu heti hyvältä mutta ei imeydy ainakaan heti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      207
      8351
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4718
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      30
      2275
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2168
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1955
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1845
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1756
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1663
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1468
    Aihe