Aisapainosta vielä

Tuntuu turhauttavalta palata tähän
paljon jauhettuun aiheeseen, mutta
ei sitä näköjään ole vielä loppuun
kaluttu.

Venelehden numerossa 10 väitetään:

"Aisapainon tulee olla vähintään 25
kg, mutta enintään 120 kg. Jos perä-
vaunun kokonaismassa on enintään 2000
kg, saa aisapaino olla 12% kokonais-
painosta. Jos kokonaismassa on yli
2000 kg, saa aisapaino olla enintään 6%
kokonaispainosta".

Tuossa artikkelissa mättää pahasti
ilmaisut enintään ja yli, eikä prosenntti-
laskukaan ole hallinnassa. Tuskin nuo
muutkaan lähtötiedot pitävät paikkansa.

Liikenneturvan nettisivujen mukaan tuo
ei pidä paikkaansa. Täytynee etsiä ko.
asiaa koskeva laki, vai olisiko jollakin
valmiina linkki tiedossa. Voitais lopettaa
tämä jahkaaminen ja jättää toimittajat
omaan arvoonsa. Korkea-arvoisilta poliisi-
upseereiltahan tätä ei kannata tiedustella,
viimepäivien kirjoittelut ovat sen osoitta-
neet.

5

1267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On se

      Maksimi on se minkä auton valmistaja tai koukun valmistaja sallii. Ja ne on normi henkilöautoissa joko 50kg tai 75kg, useimmiten ensimmäinen. Haluaisin todella nähdä sen auton mihin 120kg saa laittaa aisapainoksi.

      • Noin se tuntuisi järkevältä. Joku
        perävaunun valmistaja viittaa sellaiseen
        asetukseen, kuin "Vi 229 46 §". En vain
        ole löytänyt sitä edes googlella. Siinä
        tuo 4%:n maksimi pitäisi mainittaman.


      • Täpinä kirjoitti:

        Noin se tuntuisi järkevältä. Joku
        perävaunun valmistaja viittaa sellaiseen
        asetukseen, kuin "Vi 229 46 §". En vain
        ole löytänyt sitä edes googlella. Siinä
        tuo 4%:n maksimi pitäisi mainittaman.

        Asetus löytyi, ja siinä nuo 25 kg ja 4% ovat
        mainitut keskiakseliselle alle 3,5 tonnia
        painavalle vaunulle.

        Olisin tarkistanut vielä, onko asiasta asetuksen-
        muutosta, mutta Edilex ei päästänyt sisään
        ilman tunnuksia. Sekin selviää, kunhan arki
        koittaa.

        Jos noin on, niin paljon liikkuu väärää tietoa
        maailmalla. Varsinkin vuo venelehden jutut,
        joissa prosenntilasku heidän esimerkissään
        enintään 2000 kg saa olla 12%, eli 240 kg.
        Aisapainon arvioiminen heidän mukaan on hel-
        pointa nostamalla. Eikä toimittajalla kellot
        soineet.


      • ex-katsuri
        Täpinä kirjoitti:

        Asetus löytyi, ja siinä nuo 25 kg ja 4% ovat
        mainitut keskiakseliselle alle 3,5 tonnia
        painavalle vaunulle.

        Olisin tarkistanut vielä, onko asiasta asetuksen-
        muutosta, mutta Edilex ei päästänyt sisään
        ilman tunnuksia. Sekin selviää, kunhan arki
        koittaa.

        Jos noin on, niin paljon liikkuu väärää tietoa
        maailmalla. Varsinkin vuo venelehden jutut,
        joissa prosenntilasku heidän esimerkissään
        enintään 2000 kg saa olla 12%, eli 240 kg.
        Aisapainon arvioiminen heidän mukaan on hel-
        pointa nostamalla. Eikä toimittajalla kellot
        soineet.

        ole muutoksia tullut. Ne aisapainot määritellään siis kytkentämassan mukaan, ei kokonaismassan. Sitä en muista onko jotain ylärajaa, koska esim. 4% 3500kgsta on 140 kg. Tosin nuohan ovat enimmäismääriä.
        Ja pieninhän rajoittaa; onko se sitten kärryn, koukun vai auton valmistajan ilmoittama suurin sallittu aisapaino.


      • Perävaunumyyjä
        ex-katsuri kirjoitti:

        ole muutoksia tullut. Ne aisapainot määritellään siis kytkentämassan mukaan, ei kokonaismassan. Sitä en muista onko jotain ylärajaa, koska esim. 4% 3500kgsta on 140 kg. Tosin nuohan ovat enimmäismääriä.
        Ja pieninhän rajoittaa; onko se sitten kärryn, koukun vai auton valmistajan ilmoittama suurin sallittu aisapaino.

        Siinä kai ne oleelliset faktat tulivatkin.

        Toki löytyy autoja, joiden valmistaja sallii melko hurjiakin kytkentämassoja ja aisapainoja, mutta harvassa ne ovat.

        Käytännössä perävaunun vetopää eli vetokytkin selvällä tekstillä rajaa aisapainon järjellisiin lukemiin.

        On hyvin loogista että eri osia yhdisteltäissä pienin arvo ratkaisee. Ketju on juuri niin vahva kuin sen heikoin lenkki.

        Siten ei yksin vetopään helposti luettavaan tekstiinkään voi luottaa muulta osin kuin että se on ko. vetopään maksimiarvo.

        Vetoauton tai vetokoukun maksimiarvot voivat olla ratkaisevasti pienempiä.

        Tarkkaa hommaa, mutta täysin järkeenkäypää!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      73
      3300
    2. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      62
      2574
    3. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2211
    4. Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?

      Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1
      Sinkut
      94
      2135
    5. Heilutetaanko peittoa hieman

      Heilutetaan peittoa vähän ;3
      Ikävä
      55
      2052
    6. Tilanteesi nyt?

      Kysymys otsikossa
      Suhteet
      42
      1651
    7. Kaipaan sua, Ope

      Mietin, että ajatteletko sinä minua?..
      Ikävä
      41
      1638
    8. Mä en jaksa suojella sua enää

      Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t
      Ikävä
      14
      1313
    9. EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!

      "Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p
      Maailman menoa
      146
      1259
    10. Vuodetvierii

      E siitä tulee nyt 50 vuotta oivoi
      Ähtäri
      6
      1139
    Aihe