Sisätilalämmittimen haitat

Onko niitä?

Onko ollut ongelmia sisätilalämmittimen käytöstä talviaikaan?

Tarkoitan esimerkiksi sitä että hytissä oleva kosteus lämmittimen vaikutuksesta kondensoituu sisäpuolelle koripeltiin verhoilun alle. Mahtaako aiheuttaa ruostumisriskiä? Onkohan asiaa tutkittu?

Joskus viime vuosikymmenellä lämmittimen aikaansaama kosteus kerääntyi sedan-mallisessa autossani mm. takakontin pellin ja verhoilun väliin ilmeten siten että kovalla pakkasella polttoainetankin kannen avausmekanismi saattoi jäätyä. Eikä mekanismiin päässyt käsiksi verhoilua irrottamatta. (Piti opetella huoltsikalla ensin kokeilemaan saako kannen auki ja sitten vasta tankkaus... Ikävää jos ei kansi auennut ja tankki melkein tyhjä!)

Sen jälkeen en ole sisätilalämmitintä käyttänyt. Olisihan se kyllä kiva istahtaa lämpimään autoon jonka ikkunat ovat sulat...

8

1870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lämmität

      Eihän sitä uskalla auton omaa lämppäriäkään käytää jos tollai käy, täytyy vissiin ajaa kylmällä autolla.

      • vvvvvvvvvvvv

        Auton oma lämppäri on eri juttu, koska silloin kun moottori käy, niin yleensä suurimman osan siitä ajasta myös auto liikkuu. Ja kun auto liikkuu, niin silloin ilma virtaa koteloissa ja ne tuulettuu, eikä lämpö aiheuta samanlaista kondensiota kuin sisätilan lämppäri, auton ollessa paikallaan.


      • sitroen.
        vvvvvvvvvvvv kirjoitti:

        Auton oma lämppäri on eri juttu, koska silloin kun moottori käy, niin yleensä suurimman osan siitä ajasta myös auto liikkuu. Ja kun auto liikkuu, niin silloin ilma virtaa koteloissa ja ne tuulettuu, eikä lämpö aiheuta samanlaista kondensiota kuin sisätilan lämppäri, auton ollessa paikallaan.

        30 v olen sisätilan lämmitintä käyttänyt eikä vielä ole haittoja ilmennyt.


      • tietämätön1
        sitroen. kirjoitti:

        30 v olen sisätilan lämmitintä käyttänyt eikä vielä ole haittoja ilmennyt.

        pukille auto ruostuu ja se on taattu


    • Elvis oli kala

      Joissain malleissa on ollut ongelmia, kun kosteus on tiivistynyt auton sisäpuolelle. Nykyiset autot on aika tiiviitä ja ilmanvaihto perustuu siihen, että matkustamossa on ylipaine. Sisätilalämmitin kierrättää ainoastaan sisällä olevaa ilmaa, jolloin kosteus ei pääse poistumaan. Kun autolla ajetaan, niin ulkoahan se ilma otetaan lämppärin kautta sisälle, jolloin matkustamossa on se ylipaine. Webastossa sama homma. Ulkoilmaa lämppärin kautta sisälle. Kokeilkaa ajaa talvella sisäkierto päällä, niin näette sen autossa olevan kosteuden todella helposti.
      Eräästäkin autosta oli sisävalosta tullut akvaario ja kun otettiin kattoverhoilua esille, niin näky muistutti tippukiviluolaa. Jäätä oli parhaimmillaan kahden sentin kerros. Tämä oli pitkän pakkasjakson tulos, jolloin asiakas ajoi ainoastaan erittäin lyhyttä kaupunkiajoa ja käytti ahkerasti sisätilalämmitintä.
      Ongelmia ei ole, JOS auto pääsee oikeasti lämpenemään jossain vaiheessa tai ulkolämpötilä käy plussan puolella.
      Autot suunnitellaan semmoisissa maissa, missä suunnittelijoilla ei ole hajuakaan meidän ääriolosuhteista, jolloin näitä asioita ei edes kannata ottaa huomioon (tuotantokustannukset). Vähän sama homma, kun Suomalainen lähtisi rakentamaan taloa Saharaan. Siellä on kuuma ja hiekkaa, mutta luulen, että talosta tulisi todella huono niihin olosuhteisiin.

    • oli niin

      kaks vuotta lämmitin kiinni siinä jalkatilassa auton kyljessä ja ruoste söi ison reiän siihen että kyl auto menee pilalle lämmittimellä jos ei tarkene ilman lämmitintä lähteä liikkeelle voi odottaa ensi juhannukseen niin sit tarkenee

    • Ruostuminen on mahdollista ja se johtuu
      auton pelteihin kondensoituneesta vedestä.

      Huonolla tuurilla olosuhteet auton sisällä
      ovat otollisia kondensoitumiselle. Esim.
      jos auton sisällä on 20 astetta ja pellin
      lämpötila on 7 astetta, niin sisällä alkaa
      satamaan.

      Em. johtuen autoa ei kannata lämmittää sisältä
      kovin tehokkaalla lämmittimellä tai pitää
      rajoittaa aikaa. Oikeastaan riittää, että jää
      ikkunoissa pehmenee, niin ei ole mitään vaaraa
      ruostumisessa. Tunnetusti ruostuminen on ole-
      matonta pakkasessa.

      • Raolleen

        Voihan sitä laittaa vaikka takasivuikkunan hieman raolleen niin pääsee ilma vaihtumaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      73
      3300
    2. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      62
      2574
    3. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2211
    4. Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?

      Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1
      Sinkut
      94
      2135
    5. Heilutetaanko peittoa hieman

      Heilutetaan peittoa vähän ;3
      Ikävä
      55
      2052
    6. Tilanteesi nyt?

      Kysymys otsikossa
      Suhteet
      42
      1651
    7. Kaipaan sua, Ope

      Mietin, että ajatteletko sinä minua?..
      Ikävä
      41
      1638
    8. Mä en jaksa suojella sua enää

      Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t
      Ikävä
      14
      1313
    9. EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!

      "Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p
      Maailman menoa
      146
      1259
    10. Vuodetvierii

      E siitä tulee nyt 50 vuotta oivoi
      Ähtäri
      6
      1139
    Aihe