Exide akkujen laatu

pettynyt

Teen galluppia, akkujen kestävyydestä. Erityisesti minua kiinnostaa, miten teillä on Exide merkkiset akut kestäneet. Itselläni pimahti melko tarkkaan vuodessa. Takuu ei korvannut, kun väittivät että toimii. No toimihan se minullakin lämpimässä, 26asteen pakkasessa ei vaan antanut kovin kaksisia elonmerkkejä. Toimivuuden toteaminen kesti 3 viikkoa, joten olin jo ehtinyt ostaa uuden akun.

Exide ei ilmeisesti ole muutenkaan kovin kestävän akun maineessa, olisi vaan kiva tietää onko kellään kestänyt kolmea vuotta kauempaa.

Mitenkä muuten itse olette toimineet vastaavissa tapauksissa. Oletteko kuitin puuttuessa vain ostaneet uuden akun ilman kummempia marinoita?

82

33557

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MB 11

      Minulla oli Exide akku lähes tasan tarkkaan viisi vuotta, kunnes alkoi äkkäilemään. Vaihtaessani uuden akun paikalleen huomasin, että ohhoh onpa kevyt. En ollut tarkastanut akkua koko aikana ja nestettä meni melkein kolme litraa. Uusi akku on paikallaan ja vanha on autotallissa (kylmässä) Olen ladannut sitä ja näyttäisi toimivan edelleekin, mutta kun toi uusi oli jo ostettu. Akku oli MB:n 88 Ah.

    • exide

      paljon kuinka akkuasi kohtelet. ajatko lyhyttä matkaa, jolloin akku on koko ajan vajaa, etenkin kaupunkikäytössä.(lataa välillä). akun navat ja kengät olisi välillä syytä puhdistaa samoin kuin akun ulkokuori. lika purkaa akkua. tarkistatko koskaan vesiä....jne

      • pettynyt

        Ajan sekalaista ajoa muijan kanssa kahdella autolla, toisessa akku on kestänyt viisi vuotta (Yasa)eikä vielä ole kypsä, molempien autojen konehuone on yleensä niin puhdas, että sieltä voisi vaikka syödä, vedet on tarkastettu ja sitä on riittävästi ollut, akunkengät eivät olleet hapettuneet. Autosta on myös turha vikaa hakea, kun toimii uudella akulla, kuin enkeli, jo neljättä viikkoa.


    • virtanen

      ...antoi periksi -30 asteessa. Muuten akku toimi ihan hyvin (jää mökkiakuksi). Ikää oli n. 4-5 vuotta. Nyt ostin Toyota-liikkeestä huoltovapaan Optifit akun 3 vuoden takuulla. Maksoi 50 euroa.

      Kaverilla oli aiemmin Exide akku - ja sieltä malliston paremmasta päästä. Se ei kestänyt kuin vuoden verran. Että itsekään en ole kovin vakuuttunut ko. akkumerkistä. Toivottavasti uusi akkuni kestää paljon pitempään :)

      • HT

        Laatueroja on luultavastivähän liikaa.


    • ei oo laadulla kehumista

      vuodenvaihteen pakkasissa antoi periksi, taisteltuaan uljaasti lähes kolme vuotta.

      • Samma häär

        loppui tehot kerrasta ja nyt vara-akkuna autotallissa tuntuu toimivan täydellisesti. Hapot ja voltit uuden lukemissa täyteen ladattuna.
        Onneksi se sopii harrasteautooni kesäkäyttöön...


    • 3vuotta

      Exide toiminut mulla jo 3 vuotta moitteetta. Ajan useammin kaupunkiajoa kuin pitkää matkaa.

      • kiusanahka

        seuraavat pakkaset voivat olla kohtalokkaat. Nyt kannattaa olla naapurin kanssa väleissä ja hankkia hinausnaru.


    • Kaapo

      Aivan kelvollisesti on toiminut näihin taannoisiin ensimmäisiin superpakkasiin asti, jolloin meni patteri polvilleen. Ostin suosista uuden, tuskin olisi lataamallakaan kestänyt koko kolmen viikon -28 asteen tietämissä olevaa rumbaa.

      Lämpimässä ladattuna ja säilytettynä pitää virtansa. Pääsee tuulastuslampun työkaveriksi loppukesästä. Varmasti toimisi myös vara-akkuna, jos uusi akku sattuisi hyytymään kotopihaan.

    • veli venäläinen

      Itselläni on kaksi exideä takana kumpikin kesti suunnilleen 3 vuotta, tosin loppuaika oli sellaista tuurilla käyntiin aikaa. Toista Exideä kun olin ostamassa, niin mainitsin myyjälle, että edellinen kesti vain kolme vuotta ja myyjä vain totesi, että hyvinhän se on kestänyt ;)
      En ollut vakuuttunut laadusta ja vaihdoin Hankookiin ;)

      • Mertmi

        Toiseen merkkiin. Entinen oli Exide, nykyinen on Hankook. :) Katotaan, miten pitkään kestää. Odotukset ainakin on kovat ton Hankookin osalta. Onhan se menestynyt testeissä kauttavuosien hyvin, eikä ole hinnalla pilattu.


    • pakkasakku

      Isäpappa sano n. kuus vuotta sitten, että älä semmosta sontaa osta, kunnei sulla ole peltoakaan.
      Ostin silti Exiden, kolme vuotta se toimi, sitten rupesi pakkasilla temppuilemaan. Onneksi tuli autonostaja suojasäällä ja sain saapini myytyä käymättä akkukaupassa.

      Ukolla on yhä sama joku pakkasakku tai jotain, hyvin toimii. Pitääkin oikein katsoa, mikä patteri mulla nykyään on, tuli auton mukana.

      • Hessu

        Riippuu myös mikä auto ukollas on? Nykyautoissa on kaikenmaailman lämmittimet,ilmastoinnit ja mitä kaikkea sähkömoottoria jotka pyörii heti kun koneen käynnistät ja kuluttavat akkua.

        Eli Datsun 100 A on ihan eri luokkaa pakkas-akkuineen kuin nykyauto virran kulutuksen suhteen.


    • pakkasakku

      Isäpappa sano n. kuus vuotta sitten, että älä semmosta sontaa osta, kunnei sulla ole peltoakaan.
      Ostin silti Exiden, kolme vuotta se toimi, sitten rupesi pakkasilla temppuilemaan. Onneksi tuli autonostaja suojasäällä ja sain saapini myytyä käymättä akkukaupassa.

      Ukolla on yhä sama joku pakkasakku tai jotain, hyvin toimii. Pitääkin oikein katsoa, mikä patteri mulla nykyään on, tuli auton mukana.

    • kilroy

      hankikaa Bosch silver eikä ole ongelmia pitkään aikaan

      • Joskus ainakin

        Minulla oli autossa 11 vuotta vanha Bosch Silver ja toimi hyvin, mutta kerran tyhjensin vahingossa enkä ladannut täyteen, niin saattoi heikentää. Vaihdoin nyt kun ei voinut enää kauaa työvaloakaan polttaa tai ei jaksanut pyörittää enää starttia. Enpä olisi noin vanhaksi uskonut.

        TM:n testissä Bosch Star Line oli kuitenkin hännillä ja Silverin hinnat kalliimpia, joten jäi hyllyyn. Zap Silver oli testissä vielä huonompi, mutta ostin Silver Premiumin, ainakin ampeereja enemmän, 65Ah 620A, kun Boschissa oli vain 62Ah 480A. Lämmin talli, eikä ainakaan toistaiseksi tarvitse pakkasessa kauaa pitää, niin eiköhän kestäne vanhan auton iän.


      • testi tässä
        Joskus ainakin kirjoitti:

        Minulla oli autossa 11 vuotta vanha Bosch Silver ja toimi hyvin, mutta kerran tyhjensin vahingossa enkä ladannut täyteen, niin saattoi heikentää. Vaihdoin nyt kun ei voinut enää kauaa työvaloakaan polttaa tai ei jaksanut pyörittää enää starttia. Enpä olisi noin vanhaksi uskonut.

        TM:n testissä Bosch Star Line oli kuitenkin hännillä ja Silverin hinnat kalliimpia, joten jäi hyllyyn. Zap Silver oli testissä vielä huonompi, mutta ostin Silver Premiumin, ainakin ampeereja enemmän, 65Ah 620A, kun Boschissa oli vain 62Ah 480A. Lämmin talli, eikä ainakaan toistaiseksi tarvitse pakkasessa kauaa pitää, niin eiköhän kestäne vanhan auton iän.

        http://www.airistonveneilijat.fi/Akkutesti-TM-2009.pdf

        Ei ihan uusi, mutta samoja akkuja näkyy myynnissä.


    • Nisu racer

      Exide akkujen kylmäkäynnistysominaisuudet riittävät -50 asteeseen, jos akku on oikein huollettu.Itselläni on ollut exiden akku jo viisi vuotta ja toimii vieläkin hyvin. Akun normaali vaihtoväli on noin kolme vuotta.

      • Viki

        Ehkäpä riittävät, mutta minulla oli sama juttu kuin monella muulla tässä ketjussa: rinnan kytketyt 68 ah akut hyytyivät, itse asiassa lopulta jäätyivät uuden vuoden pakkasissa (-32). Osaselityksenä uskotaan että webasto haukkaa virtaa, mutta... Laturin pitäisi työntää 70 A virtasta, mutta miten exidet sitten ottaa sitä virtaa vastaan kylmässä.

        Niin, akut olivat reilun vuoden ikäisiä. Kun niitä sitten lataili lämpimässä, niin nesteen ominaispaino ei noussut täyden akun tasolle, napajännite kylläkin, jonka vuoksi automaattilaturi lopetti. Sitten niihin työnnettiin "väkisin" 6-7 A vuorokauden verran, ominaispaino nousi pikkusen muttei kuitenkaan normaalin täyden akun tasolle
        (kahdella eri mittarilla punaisen ja vihreän alueen välillä olevalle valkoiselle, en muista lukuarvoja)

        Ennenvanhaan normaali akun vaihtoväli ei ollut kolme vuotta vaan viisi-kuusi vuotta, eikä ihme ollut jos akku kesti kymmenkunta vuottakin.

        Niin se maailma kehittyy kulutusyhteiskunnan vaatimusten mukaisesti!


      • ffgx67

        Mulla on huoltovapaa Exide,09 ostettu. Pelittää yhä täällä etelässä.


    • Viisas

      Kaikki muut ovat jäljitelmä paskaa !!
      Joku Exide ,,huh huh mitä Bilteman laatua!!
      noh mikäs siinä jos haluaa ostaa kerran vuodessa
      uuden "akun" ..
      Itse käytän Vartaa eikä ole huolia ollut akun
      puolesta .
      Edellinen Varta kesti 10 vuotta !!
      Nykyisessä autossani on nyt Varta akulla
      4 vuosi menossa ja uskoisin että on vielä monta luotettavaa vuotta edessä!!

      • vartoo

        Jos onnistuu ostamaan akun,joka on viallinen mahd. noin 1/1000:sta. Varata-akku petti alle 1.5 vuodessa....


    • exide

      Akun hinta koostuu lähinnä jenkkien markkinointi kuluista ja hampaiden valkaisusta

    • HKKK1

      Ostin 3 v. sitten kaksi Exide Excell 62 Ah akkua. Toinen petti alle vuodessa. Ei antanut tehoja suojasäällä. Sain uuden tilalle. Nyt sekin 2v. ja sen 3 v. kaveri ovat aivan tehottomia nollakelillä. Eivät ota sisälläkään latausta.
      Auton ajolampulla (55W) voi mitata ladatun akun jäljellä olevan kapasiteetin: Ah= h x 4,5A . Esim. jos lamppu alkaa himmentyä 9 tunnin päästä eli jännite alle 12V niin akun jäljellä oleva kapasiteetti on 9h x 4,5A = 40Ah. Aiemmat akkuni olivat jäljellä olevalta kapasiteetiltaan 40Ah n. 5 v. vanhoina. Käynnistysteho on yleensä verrannollinen eo. hitaaseen purkamiseen.

    • Veneilijä

      Entäs onko kellään kokemusta IBT agm-akuista?

    • taavettissa

      1960- luvun alkupuolella meille tuli David Brown merkkinen traktori, jonka ensiasennusakut (2x 6V sarjaan kytkettyinä) kestivät seitsemän(7)vuotta.

    • laddare

      Akku kestää kauan, kun se on aina hyvässä varaustilassa. Asuntovaunussa automaattilaturi työntää akun aina täyteen, jolloin puolalainen Poznankin kesti 9 vuotta . Nykyinen 60 Ah Exidekin on jo ollut 6 vuotta. Huoltona vain tarkastus keväällä kesäreissuja varten ja syksyllä talvikäyttöä varten.

    • tyytyväinen

      Kestänyt yllättävän hienosti jo 5 vuotta vaimon autossa jossa kaikki sähköhilavitkuttimet ovia myöten. Ei lohkolämppäriä ja aina 5 - 10 kilometrin pyrähdyksiä. Tuosta näytti nyt taas lähtevän aamulla kun -22 pakkasta. Ei valittamista.

    • ex it

      Pari uutena ostettua exideä ollut autoissa matkan varrella, ei ongelmia.

    • pettynyt...

      Exide...no joo. Viime helmikuussa ostettu Exide Premium teki eilen tempun. Piti lähteä ajoon ja akku tyhjä. Magic eye, se vihreä täplä oli mustana ja akku ei ota lataustakaan vastaan.

      Huomenna kyselemään takuuta...saas nähdä mitä vastataan.

    • laabori

      ukko osti Sonnenschein akun meidän kärryyn. ajettiin pari vuotta ja auto seisomaan 7 vuodeksi autokatokseen. kukaan ei edes koskenut autoon seitsemään vuoteen! kun minä sain kortin, niin latasin akun ja otin auton käyttööni. ajoin sillä 3 vuotta.

      eli kyllä kestäviä akkuja osataan tehdä, jos vaan haluttaisiin.


      veneeseen tuli hommattua bosch silver. siitä on muistaakseni 7 vuotta. hyvin jaksoi pyörittää, kun kuukausi sitten sahasin wickströmmiä minuuttitolkulla käyntiin.

    • Hankook paras.

      Hankookin patteri on paras. Siihen ympärille Hyndain auto ja renkaaksi Kuhmot. Vapaa-ajalla katsellaan Samsugia. Koreilla vehkeillä on mukava harrastaa.

      Akun pitäisi kestää 7 vuotta. Jos ei kestä, niin on ollut rikki (sönder) jo uutena.

      • parasta ei ole

        No, jokainen valitsee tarpeiden, mieltymysten ja arvostuksen mukaan, mutta akku kestää. Citikkani täyttää kohta 9 vuotta, kuten alkuperäinen akku ja hyvin toimi vielä ainakin viime talven.


    • Boing Boing

      Mulla on vaunussa vapaa-ajan exide kestänyt kohta 10 vuotta. Joka kesä lisään muutaman desin akkuvettä.

    • Pappa pohjoisesta.

      Skodaan laitoin Exide Classic:in 11/03. Aettu 5000-10000 km vuodessa. Kesän pelasi vielä hyvin,nyt kuulostaa siltä että ei kestä enää pakkasta.Se siitä Exiden kestävyydestä! Akku on 57412 12V. 74 ah. 680A. (EN).

    • 60 Ah

      Ostin viime talvena Salama akun, enkä ole valintaani katunut. Ehkä hintavampi kuin ulkomaalaiset akut, mutta teho piisaa hyvin talvella. Auto on Renault megane 2002.

      • 5v Exide kokemuksia

        Vanhassa Dodge vanissa 4 Exideä/4v, luulin että käyttäjässä vika, kun satunnaisella käytöllä ja hieman huonolla pidolla. Vaihdoin myös samanlaisen(9?Ah) käyttöautoon(BMW530d), jossa Webaston käyttö rokottaa akkua, joten olen pitänyt akusta huolta, eli puhdistanut ja ladannut täyteen kerran kuussa. Ajoakin on ollut vähintään 30min. Vaan eipä kestänyt Exide kuin vuoden. Vanhassa autossa(BMW320i) 45Ah:n Exide kesti hyvin 3v. Mutta tehköön jokainen johtopäätöksensä, itse aion vaihtaa merkkiä.


    • Fiat nainen

      Alkup. akku kesti Fiatissani 7 vuotta.

    • hyvä yksilö

      Mulla on 10 vuotta vanha 54 amppeerinen exide ja hienosti veivaa näilläkin pakkasilla saapin käymään ilman lämmitystä.

      Painaa kuin synti joten luulisi sisältävän lyijyä eikä mitään muhvia mikä selittää sitkeyden.

    • völvö

      Vanha aihe, mutta minulla on Volvossa edelleen alkuperäinen akku vuodesta 2000. Akussa lukee valmistusmaana saksa, olisiko Boschin tekele. Viimetalvena tuli pelkästään kaupunkiajoa kovissa Lapin pakkasissa lyhyitä 3km siivuja jolloin akku hyyty ensimmäisen kerran niin että ei aamulla jaksanutkaan startata. Latasin sen ja taas mentiin. Akulla siis on ikää kohta 15 vuotta ja edelleen käytössä.

    • nyt nimetön

      Onko Robertin (Bosch) laatu heikentynyt, kun nykyinen ei kestänyt kuin sen 3 vuotta. varmistin vielä asiaa lataamalla sitä parikin kertaa, mutta ei kestänyt älylaturilla ladattunakaan kuin pari päivää, joten piti vaihtaa. Kirjanpidosta löysin kuitin siitä Boschista marraskuulta 2011, joten kuukautta vaille 3v. oli sen ikä autossa.

    • akkumiehen naapuri

      Koska lyijyn maaailmanmarkkinahinta on ollut pitkään korkea, niin valmistajat ovat lyijyn korvikkeena käyttäneet halvempia raaka-ainesseoksia
      Akkukorjaamon pitäjä aikoinaan kehui kiinalaista akkua, jossa muistaakseni oli 17 levyparia / kenno, kun jossain kotimaisessa 13 paria. Kiinalainen ulkomitoiltaan saman kokoinen akku myös painoi muutaman kilon enemmän. Sen kennosillatkin olivat lyijyä.

      • Muistan jostain

        80-luvulta kiinalaisen halvan akkumerkin, taisi olla nimeltään Seagull. Oli muihin verrattuna halpa ja toimi useita vuosia ongelmitta Amazonissa.


    • sitikkakuski

      Tekeekö Salama AGM akkuja ?

    • Tarmo

      Meillä meni eilen Exide akku pimeeksi -30°C pakkasella eikä enää ota virtaa automaattilaturilla vastaan. Tosin akulle tuli ikää 27.11.2014 peräti 11 vuotta. Akku oli Uudesta asti Nissan Micra henkilöautossa. Ostin tänään Uuden Exide akun 62ah niin kuin oli entinenkin:)

    • KJoo

      Exite hyytelöakku työkoneessa alle 2vuotta ei takuuta.

    • v40t4

      Exide Premium EA602 12v 60a 600 En(A)/CCA. Kesti 7 vuotta autoilua ennen viime vuotta ja -21c pakkas lukemia.

      Jos jatkossa ostaa Exide tai kilpailijan Sznajder valmistamia akkuja, niin pitäisi ostaa niitä hemmetin "premium" merkittyjä akkuja jos haluaa ostaa sellaisen akun mikä kestää edes 4 vuotta tai kauemmin. Eikä niitä halvempia akkuja missä ei ole "premium" merkintää. Tämä pätee ainakin näihin kahden akkuvalmistajan akkuihin.

      • keskihintainen

        Kyllä se on edelleen totta, että halpaa ja hyvää ei saa samassa paketissa.


    • Vito06

      EXIDE Premium *** EA770 77Ah 760 A(EN) 12V Kesti 8v.

    • Jepulisti

      Exide Premium EA1000 12V 100Ah
      353x175x190 - Carbon Boost (Motonet hinta 159€, eBay:sta 115€ posteineen (Saksa))

      Tieto maahantuojan sivuilta:

      Exide Premium tarjoaa tiiviisti pakattua energiaa ja siinä
      on samaan akkuun yhdistettyinä suuri kapasiteetti ja suuri käynnistysteho.

      Uusien Premium Carbon Boost -akkujen varauksen vastaanottokyky on
      jopa 50 % korkeampi kuin tavallisissa vakioakuissa.
      Syynä on se, että negatiivisten levyjen aktiiviseen materiaaliin on lisätty hiiliapuaineita.

      Edut

      - 30 % lisää käynnistysvoimaa

      - Jopa 50 % suurempi varauksen vastaanottokyky

      - Ihanteellinen autoihin, joissa on paljon sähkölaitteita ja suuri moottori

      - Ihanteellinen lämpimiin ja kylmiin olosuhteisiin, sekä kaupunkiajoon

      - Rakenne, joka perustuu kokemuksiin autoteollisuuden alkuperäisakuista

      - Täyttää OE-akuille asetetut vaatimukset

      - Suuri valikoima, joka kattaa n. 90 % autokalustosta

      Takuu: 24kk

    • 34y734734

      Itsellä AD varaosaliikkeen AD-akku kesti yli 10 vuotta. Kun ostin auton akku oli jo vanha, esim tarrat irtoilleet, sen jälkeen kesti vielä 7 vuotta minun käytössä, joten varmasti yhteensä yli 10v.

      Nykyautossa on Bosch Silver, en tiedä kuinka vanha on mutta ainakin virtaa riittää -30 pakkasessakin, pyörittää lähes yhtä hyvin kuin plussakeleillä.

    • vnfftdhfg

      Bilteman akku missä varauksen tarkistus linssi kesti starletissa 8 vuotta ois kestänyt pidempäänkin mutta jotkut hätäset korjaajat vaihto sznaider akun tilalle mikä ei kestänyt 2 vuotta, fordin alkuperäinen motorcraft kesti toisessa autossa 10 vuotta.

      • Focus2004

        Mulla meni uuden Fordin alkuperäinen Motocraft-akku vaihtoon 6 kk:n ikäisenä. Se ei kestänyt Eberin käyttöä sitten yhtään.


    • Verygoodd

      Bemarissa Exiden alkuperäisakku pelitti 11 v ja vieläkin lähti käyntiin mutta hieman vaisummin jo starttas joten vaihdoin, hyvin kesti kaippa oli se Premium.

    • tuplapetetty

      Täällä yksi petetty akunostaja. Olisi pitänyt muistaa kun joskus 2009-10 ostin Saab 9-5 Exiden akun ja sehän oli viallinen. Takuuna änkyttämisen jälkeen tilalle saamani akku sentään oli ehjä. Vannoin silloin etten enää Exideen koske.

      No nyt 13v vanha Opelin alkuperäinen GM-akku alkoi pakkasella pyörittää hieman hitaammin ja siksi ostin Exide Premium Carbon Boostin kun tuttu osamyyjä kehui sen nykyään olevan laatutuote.

      Akku onkin täysi susi. Se tyhjenee itsestään myös irti autosta ja napojen välillä on just ja just 11V. Vanhassa GM-akussa muuten edelleen 13V samalla mittarilla. Pyörittää hyvin, hyvin hitaasti ja yleensä ei sitten lähdekään käyntiin... CTEK Polar on laturina tallissa.

      Joku vikahan tossa Exidessä on. Huomenna myyjän luo Exide kainalossa. Onneksi jäi tuo vanha akku talliin varalle.

      Kannattaa katsella muita merkkejä sillä tämä Exide on hirmu kallis akku ja tuote laadultaan huono kun näin paljon viallisia on seassa. En voi olla ainoa jolle osuu nuo vialliset.

      • Anonyymi

        "Vanhassa GM-akussa muuten edelleen 13V samalla mittarilla. "

        Oletko ihan tosissasi ?

        JOKO olet mitannut heti latauksen jälkeen (olipa lataus sitten tapahtunut bensakoneen pyöriessä auton omalla laturilla tai sitten erillisellä verkkovirtakäyttöisellä akkulaturilla), tai sitten epäilen, että digitaalisen jännitemittarisi oma paristo on niin lähellä tyhjää, että mittari näyttää vääriä (eli liian isoja) lukemia.

        Olen itse mitannut verkkojännitteeksi 270 V, mutta siinä mittarissa oli tosiaan liian tyhjäksi päässyt paristo, ja pariston vaihdettuani sain verkkojännitteen arvoksi 232 V.

        (Verkkojännitteen mittaajille: Varmistathan oman turvallisuutesi takia, että mittajohdot ovat asiallisessa kunnossa, eikä niissä varsinkaan ole eristevaurioita, jotka voisivat aiheuttaa sähköiskun vaaran).

        Käsittääkseni 12,8 V = täysi ja hyväkuntoinen (=yleensä uudehko) akku.

        Jos akku on jo parhaat päivänsä nähnyt, niin sen lepojännite ei täytenäkään yllä edes siihen 12,8 volttiin.

        Kokonaan toinen asia on se, että lyijyakun sähkökemiallisten ominaisuuksien takia latauksen aikana jännite on tyypillisesti 13,8 - 14,5 V. (AGM -akuilla saattaa olla hieman korkeampi).

        Omasta autostani mitattuna (akku on vanha ja EFB -tyyppinen):

        Kun moottori käy, akkujännite on n. 14,44 V mutta putoaa heti kun moottorin sammuttaa.

        Jos auto on seisonut yön yli parkkipaikalla eikä moottoria ole yön jälkeen käynnistetty, niin olen saanut vaihtelevia lukemia 12,0 - 12,5 V.

        Jos akkujännite on alle 12 V niin akku HETI lataukseen, ja jos tuo tilanne toistuu usein, niin silloin tulee akkukauppaan asiaa !


    • Jmj7800

      Nyt meni vasta volvo v70 alkuperäinen akku huonoksi, vuodelta 2001.kaupunkiajossa ei enää kestä.
      Nyt uutta hakemaan, tuskin kestää yhtä kauan oli merkki mikä tahansa.

    • Akkumulaattori

      Exide Premium EA1000 12V 100Ah
      353x175x190 - Carbon Boost, takuu: 24kk

      Tuli hankittu em. akku eBayn kautta Saksasta 8/2016 (hinta posteineen n. 100 euroa) autona 730d, e65, vm. 04, webastoa en alkulämmitykseen käytä, työmatkana 4 km/suunta.

      Akku pelasi muutaman kuukauden moitteetta, kesällä 2017 akkua piti alkaa ladata jo vähintään kerran viikossa. Aluksi akun täysi varaus saavutettiin älylaturilla aamuun mennessä, syksyllä 2017 akku oli tyhjentynyt jo päivän aikana, eikä töistä päässyt ilman kaapelistarttia. Lokakuussa Exide Premium EA1000 meni niin mykäksi, että auto ei käynnistynyt edes kaapeleilla.

      Suomen maahantuoja ei "ymmärrettävistä" syistä halunnut vastata Saksan tilaamani akun takuusta, totesi vain, että Exiden takuuehtoja on tiukennettu ja pyysi lähettämään akun Saksaan. Saksan kauppias oli varsin lyhytsanainen myöskin, vaikka "kerroin" kaikki nuo em. asiat heille googlekääntäjällä saksaksi. Pyysivät lähettämään akun heille testattavaksi.

      Moni bemarin omistaja on saanut lopun starttiongelmille vasta vaihdettuaan akun AGM-akuksi ja sitä Exiden Suomen -maahantuoja minullekin suositteli.

      No minä tilasin samanlaisen akun samalta myyjältä Saksasta, asensin sen älylaturilla täyteen ladattuna paikalleen 18.3.2018 (hinta posteineen nyt jo 128e).

      En lähde koettamaan onnea takuuasioissa saksalaisen myyjän kanssa., koska risan akun lähettäminen Saksaan maksaa 40 euroa ja hehän voivat todeta mitä tahansa.

      Tulen kertomaan täällä välittömästi, kun uusi akku seuraavan kerran sippaa, jotta tiedätte mitä nämä minun käytössä kestävät (autoon on uusittu ennen nykyisen akun käyttöönottoa Power Unit-module). Minulle voi joku tähän viestiin vastata, että kannattaako akkua varata, kun auto on iltaisin ajamatta? (jotkut tietävät kertoa, että kannattaa/pitää).

      P.S. Vinkkinä tännekin, jos/kun akku ei tyhjentymisen jälkeen ota virtoja vastaan. OHJE: Kytkekää tyhjään akkuun n. tunnin ajaksi jokin täyteen varattu auton akku käynnistinkaapeleilla kiinni.
      Laturin kytkette sitten tyhjässä akussa kiinni oleviin kaapeleihin. Noin tunnin päästä voitte irroittaa kaapelit ja jatkaa latausta normaaliin tapaan, akku ottaa virtaa vastaan normaalisti.

    • Anonyymi

      Ea 1000 kesti kuukauden takuuseen meni toinen kesti kaksi päivää paskaa tavaraa ainakin motonet jyväskylä

    • Anonyymi

      Kuulin kerran exideltä että kestävät akut painavat paljon eli jos samaa kokoa olevat akut niin se painavin kestää pisimpään ja akkuvesille pitää olla korkit koska neste hieman kuluu vuosien saatossa, voi lisätä.

      Minulla on sähköposti tallessa exiden insinööriltä.

      Kaikki akut joita olleet on kestäneet yli 5v päivittäistä käyttöä ja en koskaan lataa käyttöauton akkua, 7-8v taitaa olla normaali.

      24kk takuu lyijyakulla on todella lyhyt.

      • Anonyymi

        " ja akkuvesille pitää olla korkit koska neste hieman kuluu vuosien saatossa, voi lisätä"

        Teoriassa oikein hyvä idea - vaan entä käytännössä ?

        Saako jostain vielä sellaisia autonakkuja, joissa olisi vanhan ajan malliin nuo korkit, joista akkunesteen voisi tarkistaa ja lisätä tarvittaessa ?

        Omassa autossa EFB -akku (60 Ah), eikä siinä ole noita korkkeja, vaan rakenne on umpio).


    • Anonyymi

      Nissanissa on vielä alkuperäinen Yuasan akku , vasta 17 vuotta vanha. Saa nähdä kuinka kauan kestää.

      • Anonyymi

        Kiassa Exide akku, vuodesta 2006 ollut alkuperäisakku , eli 14 vuotta tulee täyteen!!


    • Anonyymi

      Mersussa oli alkuperäinen akku w 211 14 vuotta vanha toimi ihan ok , mutta nämä
      nykyiset akut kuten exide 100 ah pakuun laitoin käynnistyi ok 15 min päästä ulko
      na alkoi kiehumaan paloi akku loppuun kokonaan hyvä eetei auto mennyt oikonen
      sanoi akku kauppias puuseåppä kuuleman mukaan sillo tällö on vikaa myös uudesa
      akusa

      • Anonyymi

        Sait sitten mahtumaan yhden pilkun tuohon kommenttiisi, vai oliko se kenties vahinko?


        HEH HEH


    • Anonyymi

      Traktorissa on 12v vanha akku ja lataan kerran 2-3 kuukaudessa, täyteen metallikuorisella 8ah "made in west germany" laturilla täyteen, katson kerran vuodessa akkuvedet, eli pyöritän ne korkit auki. Lyijykennot on oltava sen veden peitossa.

      Pieni laturi ei välttämättä lataa akkua täyteen jos katkoo latausvirtaa / jännite liian pieni. etenkin nämä muovikuoriset pienet laturit joissa led valoja kannessa.

      " Huoltovapaa " akku tarkoittaa muuten että sillä on lyhyt elinikä koska akku kuivuu sisältä eikä voi pitää kunnossa esim lisäämällä edellämainittua akkuvettä joka on lyijyakulle tärkeää.

    • Anonyymi

      Minulla ollut Bilteman akkuja kolme kappaletta tällä vuosituhannella, niissä on kolmen tai neljän vuoden takuut ja aina olen takuuaikana hakenut uuden.

      Viimeisen kymmenen vuoden aikana ollut Motonetin Sznaizer-akkuja kaksi kappaletta, molemmat olen vaihtanut uusiin kahden vuoden aikana. Näin ollen akkujen kesto ollut siis Biltemalla jopa 7 vuotta ja Motonetillä 4-5 vuotta.

      Nyt ajattelin kaksi vuotta sitten ostaa kunnollisen akun ja Motonetin myyjä suositteli ehdottomasti Excidee, kestää kuulemma ainakin 5-6 vuotta, eikä tarvi koko aikaa irroitella ja vaihdella akkuja. Minulla ei ole ollut niin huonoa akkua yhtäkään kuin tämä Excide, jo vuoden päästä akku ei ollut kunnossa mielestäni, soittaessani stereoita muutaman tunnin en saanut autoani käymään. Käytin sen Motonetin pihalla olevassa teltassa ja heidän laittonsa kirjallisen raportin mukaan akku oli kunnossa, lataustila tosin oli alhainen. Excide antaa täysin kelvottomalle huonoista materiaaleista kootulle Bulkkituotteelleen vain VUODEN takuun, eli eivät itsekään luota myymäänsä tuotteeseen. Ajan noin 30 000 kilometriä vuodessa matkat noin 30 km sivu.
      Sinänsä hieman viduttaa, koska olisin voinut ostaa huomattavasti halvemman Sznaizer-merkkisen akun, laittaa rasitustestiin 23 kuukauden kohdalla ja saada takuusta uuden ja ajaa 36 kk.

      PS. kaukana ovat ajat jolloin akut kestivät jopa 10 vuotta.

      Mielestäni nykyisin tehdään kaikki aivan paskaaa, ostin saksalaismerkkiseen autooni jäähdyttäjän BEHR siis sama kuin viimevuosituhannella tehdasasennettuna. Uusi osa kesti tasan neljä vuotta, jo vuoden päästä meni ilmausruuvi joka tuli uusi takuusta vanha meni valmistajalle ja valmistaja oli sitä mieltä ettei ole heidän tehtaansa ilmausruuvi kyseessä. Hellvetin huonohan se kieltämättä oli mutta auto oli minulla koko ajan eli minä en sitä vaihtanut. Vasta kun jäähdyttäjä poksahti liian nopeasti, tuli mieleeni että ostamani suomalaisesta kivijalkakaupasta oleva tuote oli TUOTEVÄÄRENNÖS.
      no ketään ei kiinnosta ei maahantuojaa ei myyvää liikettä.....poliisia vois kokeilla, mutta tuskin heitäkään...suomessa kuluttajaa saa kusettaa niin paljon kuin ehtii.

      Minä ihmettelen suuresti sitä, että kuinka verkosta ostavien ihmisten aikakaudella Motonet voi laskuttaa varaosistaan kaksinkertaisen hinnan esimerkiksi sellaiseen saksalaiseen suomenkieliset sivut omaavaan liikkeeseen kuin REXBO.

      Tilasin nyt sieltä varaosia ja loppuhinta ostamillani tuotteilla 40 % edullisempi kuin olisi ollut esimerkiksi Motonetissa. Löysin liikkeen alan harrastajien nettisivulta Suomessa. Ei voi olla pitkään kivijalkamyymälöitä jos hinnoittelu perustuu kusetukseen.

    • Anonyymi

      Auto ostettu käytettynä 2015 ja jo silloin siinä oli vanha Exide, en tiedä milloin akku ostettu. Edelleen toimii ilman ongelmia, mm viime talvena huvikseni kokeilin lähteekö käyntiin -25 asteessa ilman lämmitystä, kyllä lähti eikä akussa hyytymisen merkkejä.

      Sen olen huomannut että Exideissä heikohko käynnistysvirta muihin merkkeihin verrattuna, mutta ei se välttämättä huono asia ole jos kuitenkin tarpeeksi hyvä virta. Ehkä jopa rasittaa akkua vähemmän ja siten parantaa kestoikää.

      Kesän 2018 pitkien helteiden jälkeen muuten meni vaihtoon kaikkien 3 muiden autojemme akut paitsi sen auton jossa oli Exide. Hellehän rasittaa akkua pahemmin kuin pakkanen, pakkanen vain hyydyttää, helle tuhoaa.

      Joten oman kokemuksen perusteella Exide kyllä kestävä.

    • Anonyymi

      Ei kestä. Ostin kaksi vuotta sitten exiden akun ja se irtisanoi työsopimuksensa nyt. Ollut normaalissa käytössä ja autolla ajetaan ihan normaaleja määriä.

      Ei ihme että valmistaja antaa vain vuoden takuun, koska tuote ei kestä.

    • Anonyymi

      Minulla kesti 6 kk. Edellinen samalainen kesti juuri takuuajan. Nyt vaihtuu merkki.

      Jussi

    • Anonyymi

      Kenenköhän tekemiä akkuja KIA käyttää? 2007 diesel KIA Cee'din alkuperäisakku meni vaihtoon 2019, kunnioitettavassa 11,5 vuoden iässä. Toki oli temppuillut jo edellisenä talvena -20C keleissä, mutta pärjäsi kahden lisälatauksen voimin vielä vuoden. Muuten samaan aikaan KIA:ssa meni 2 ja puoli kierrosta koiranluita, kytkimen hydrauliikka, kampiakselin tiiviste ja paljon muuta pientä. Mutta yksi komponentti oli lähes ikuinen...Akku

      • Anonyymi

        Kian ja Hyundain alkuperäiset akut Etelä-Koreassa toimittaa Rocket ja/tai Solite. On harmi, että näitä ei myydä Suomessa. Minulla on ollut kaksi eri Hyundaita, joissa nämä merkit ovat kestäneet reilusti yli 10 vuotta normaalissa käytössä.


    • Anonyymi

      Mistä löytyy valmistusvuosi? Kiitos etukäteen

    • Anonyymi

      Minä ”äänestän ” jaloilla .
      Minulla on kestänyt exit akut ihan hyvästi , ei ngelmia

    • Anonyymi

      Miten kestää Duracell.

      • Anonyymi

        Hyvin, tv-kaukosäätölaitteessa. Onko autonakkujakin ?


    • Anonyymi

      Älykkäillä latureilla pilaa akun kun akun
      Niillä ei saa akkua täyteen

      • Anonyymi

        Kolmanteen kesään asti ei asuntoautokäytössä kestänyt Exide vaikka ei edes talvella käytetty. Vain vuoden takuu IKH-kaupasta ostettuna. Enää en sitä pcgaa osta enkä mitään muutakaan vuoden takuun akkua. Tokmannin akuissakin on kahden vuoden takuu eli puolet pidempi vaikka akut on halvempia. Sieltä hain.


    • Anonyymi

      Toyota :n vm. 2007 alkuperäinen akku toimii aina vaan ,eli noin 15vuotta , 2 kk sitten laitoin uuden schnaiderin kun oli tarjouksessa varmuuden varalta talveksi , voisi pelata kyllä tuo alkuperäinen vieläkin ja pienikin . vain joku 50ah-luokkaa , hyvä jos tämä nykyinen tarjousakku pääsee puoleenkaan tuosta alkuperäisestä , epäilen.
      että lujaa laatua toyota.

    • Anonyymi

      Kaikilla valmistajilla on paljon maanantaikappaleita, joiden kestoikä on huonompi kuin pitäisi. Kannattaa valita akku lähinnä takuuajan pituuden mukaan.

      Toki akun tyyppi pitää olla oikea. Jos auton latausautomatiikka on AGM-akuille tehty, niin se rikkoo tavalliset akut. Vastaavasti AGM-akku ei koskaan lataudu ihan täyteen asti tavallisessa autossa, joten niihin on turha sijoittaa.

      Itse laittaisin vanhempaan autoon EFB-tyyppisen akun ja uudempiin AGM. Valmistajan merkillä ei ole väliä, katso mieluummin luvattu kylmäkäynnistysvirta ja takuu-aika.

      Takuun ehdoissa kannattaa myös olla tarkkana. Osa kauppiaista ei halua testata kylmäkäynnistysvirtaa ja jos akussa on jännitettä normaali määrä niin se ei mene takuuseen vaikka sillä ei saakaan enää autoa käyntiin pakkasessa.

    • Anonyymi

      Kokemusta merkistä. Auto Skoda octavia 2015 , 1,6 bens. AJETTU 34 000 km.

      Alkuperäisellä VARTA akulla ajoin kahta kk vaille 6 vuotta ja 26 000 km. Vaihdoin iän takia , ajatteli että seuraava kestää 85 vuotispäivääni jolloin saan vanhan sähköauton lapsiltani.

      Ostin BOSCH merkkisen ja nyt mittarissa 34 000 km. Ikää 2,5 vuotta ja akku on vaihtokunnossa, 10 päivän seisakilla jännite laskenut ja pitää ladata huippulaturilla YLI 1 vuorokausi.

      Testattiin, BOSCH vaihtokunnossa, vanha alkuperäinen 3 kertaa vanhempi, yli 8 vuotias VARTA on parempi ja laitettiin takaisin.

      Ajelen joka lauantai ja sunnuntai, 5-200 km. Mittaan ja lataan tarvittaessa merkkilaturilla. autolla ei ole yhtään käynnistystä alle -10 asteen, koska jokaisessa matkan päässä on lämmin talli. Vain kauppakäynnillä ulkostartti.

      Olen pettynyt BOSCH akkuun, oli tietysti sellainen jotain 220 kun ko. autoon kuulu.
      ------

      Niin totesin tässä että Vartaa ei tarvinnut ladata 3 kk välein kun noin 1-2 tuntia , kun se on ollut käyttämättömänä.'
      Vaikka bossin on ladannut täyteen, niin 3 päivän seisakin jälkeen sai taas ladata monta tuntia.

      TOKI toimii, mutta kun hukkaa virtaa, auto joutuu tuottamakaan uutta sähköä ja se on monin verroin kalliimpaa ja vie siis polttoainetta enemmän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1392
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1062
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1016
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    Aihe