Miten aloittaa?

Ellen

Onko mitään neuvoja,
jos haluaisi aloittaa avantouinnin?

Sinne vaan ... ja kyllä se siitä, niinkö ?

15

5232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liikkuu

      mutta jos olet perusterve niin siitä vaan. Ota ihmeessä kaveri mukaan. On sanottu, että lääkärin kanssa voisi jutella, mutta en tiedä, lääkäreitäkin on moneen lähtöön.
      Yksi joskus sanottu neuvo on, että pitäisi jatkaa syksyllä uintia hitaasti jäähtyvässä vedessä pitkään niin talvella avantoonmeno olisi helpompaa?
      Itse olin päättänyt olla tänä talvena käymättä. Ajattelin, ettei mun juttu, mutta viime perjantaina tuli mentyä kokeilemaan. Vesi 5 ja jäin heti koukkuun. Joka päivä käynyt, tänään kahdesti.

      En mä tiedä mitä aineita se päässä saa liikkeelle, jotain mielihyväentsyymejä kai. Kirkkaasti voittaa huonon seksin :)

      Seksistä puheen ollen: Mulla ainakin avantouintiin liittyy jotain seksististäkin, "perhosia vatsassa fiilis". Eikä tarkoita sitä, että kävisin alasti pervoilemassa, tai ahdistelisin/kytästelisin vastakkaista sukupuolta tai samaa sukupuolta olevia. Jotain siinä vaan on.

      Muilla samoja tuntemuksia? Uskaltaako kukaan myöntää?

      • jarilind

        Itse aloitin tuon hienon harrastuksen viime talvena kaverin kanssa ja siksipä suosittelenkin ottamaan jonkun kaverin mukaan, tulee pientä positiivista painetta. Jos hän niin sitten kyllä minäkin....
        Ei siinä mitään muuta salaisuutta ole kuin että sinne vaan. Jos siinä alkaa varpailla vettä kokeilemaan,niin menemättä jää. Avasin viime perjantaina tämän talven uintikauden ja sain houkuteltua velipojan mukaan. Hän oli ekaa kertaa avannossa ja tykästyi kovasti. Mahtava olo tuosta hommasta tulee ja siihen jää koukkuun, en olisi ikinä uskonut.
        Käyn yleensä sen neljä-viisi kertaa pulahtamassa ja viimeisen kerran jälkeen en mene enää saunan lauteille ollenkaan. Eka uintikerta on nykyisin aina ensin ja sitten vasta saunaan. Alkuaikoina aloitin toisin päin, eli ensin saunaan ja sitten veteen. Tää nykyinen järjestys tuntuu paremmalta/helpommalta.Varmaankin se on tuo lämpötilaero joka siinä on se syy.
        Aloita vain hieno harrastus, et kadu!


      • Ellen

        samoja juttuja....


      • Meri_
        jarilind kirjoitti:

        Itse aloitin tuon hienon harrastuksen viime talvena kaverin kanssa ja siksipä suosittelenkin ottamaan jonkun kaverin mukaan, tulee pientä positiivista painetta. Jos hän niin sitten kyllä minäkin....
        Ei siinä mitään muuta salaisuutta ole kuin että sinne vaan. Jos siinä alkaa varpailla vettä kokeilemaan,niin menemättä jää. Avasin viime perjantaina tämän talven uintikauden ja sain houkuteltua velipojan mukaan. Hän oli ekaa kertaa avannossa ja tykästyi kovasti. Mahtava olo tuosta hommasta tulee ja siihen jää koukkuun, en olisi ikinä uskonut.
        Käyn yleensä sen neljä-viisi kertaa pulahtamassa ja viimeisen kerran jälkeen en mene enää saunan lauteille ollenkaan. Eka uintikerta on nykyisin aina ensin ja sitten vasta saunaan. Alkuaikoina aloitin toisin päin, eli ensin saunaan ja sitten veteen. Tää nykyinen järjestys tuntuu paremmalta/helpommalta.Varmaankin se on tuo lämpötilaero joka siinä on se syy.
        Aloita vain hieno harrastus, et kadu!

        Minä sain sosiaalisia paineita aloittaa avantouinti, kun kaikki kaverini olivat aloittaneet, jopa se arin ja varovaisinkin.
        Lupasin jollekin, että kahden viikon sisällä minäkin aloitan.
        Oikein mieltä raapi, että olin sellaista mennyt lupaamaan, hölmö. Miten minä ikinä saatan mennä sinne jäiseen veteen?
        Kaksi viikkoa oli jo kulumassa umpeen, kun viimein päätin, että jospa minäkin. Se oli kevättalvea se. Ilma oli aurinkoinen.
        Kärvistelin uimapuvussa avannon äärellä ja katselin pieniä jääsohjonpaloja, jotka uivat vedessä.
        "Hulluko minä olen?" mietin. "Mennä tuonne jäiden sekaan? E-ei, kyllä minulla jokin järki on. Parasta pukea vaatteet päälle ja lähteä kotiin", ajattelin.
        Olin jo luovuttamassa, kun paikalle tuli vanhempi mies, uimahousut jalassa, tarkoituksena käydä uimassa.
        "Naiset ensin", sanoi hän kohteliaasti ja tekin minulle tilaa avantoon johtaville rapusille. Ilmeisesti hän ei tiennyt, että olin siellä ensi kertaa.
        Mutta yhtäkkiä siinä oli kuin naisten kunnia vaakalaudalla.
        Ja niin minä menin avantoon.
        En ajatellut mitään, menin vain. Eräänlaisen pakon edessä.
        Kastauduin. Mutta nousin salamana pois vedestä.
        Se oli jotakin aivan ennenkokematonta. Kerrassaan järkytys sekä fyysisesti että psyykkisesti.
        Aivan kuin olisin jotenkin ylittänyt itseni.
        Minä, joka inhosin kylmää vettä kuin kissa. Ja ylipäänsä vettä, uimista.
        En käynyt järvessä kesälläkään, vaan sen sijaan otin kotona suihkun, mielellään lämpimähkön, jos oikein hiki tuli.
        Kylmän veden vaikutus oli merkillinen: minulla oli hyvin kevyt oli, aivan kuin elopainostani olisi vähintää viisi kiloa tippunut avantoon kastautuessani.
        Olin ylittänyt itseni, itsesuojeluvaistoni, jäihin putoamisen pelkoni, melkein kuolemanpelkonikin. Se oli upeaa.
        Sittemmin talviuinti on tullut minulle tavaksi. Se on aivan sama, menenkö kesällä, syksyllä vai talvella uimaan. Aina se vesi alkuun tuntuu vilpoiselta, kylmältäkin. Mutta siihen tottuu ja siitä voi ruveta pitämään. Nykyisin poikkean uimassa useita kertoja viikossa, ympäri vuoden.


    • Ponsku

      ...että sinne vaan, niin kyllä se siitä.
      Itse aloitin avannossa käynnin viime talvena siis keskellä talvee (monet haukku hulluks, kun keskellä talvee aloittaa). Sillon ilma oli -18 astetta ja vesi -2 astetta. Olin aivan hermona ja olin jo melkein luovuttanut, mut sit aattelin, että kun kerta tänne asti on päästy, niin kyllä sitä nyt ainakin polviin asti pitää kastaa. Loppujen lopuks kastoin rintaan asti ja sit äkkiä saunaa. Toinen kerta oli jo iha iisi juttu ja kastelin itseni hartioita myöten. Sen jälkeen kävin 2-3 kertaa viikossa uimassa ja joka kerta noin 7 kertaa järvessä.
      Mä luulen, että se on vaan se pelko mikä pitää voittaa eli suomalaisella sisulla vaan. Ja eihän sitä heti tarvi korviaan myöten mennä sinne veteen. Voi kastella eka jalat ja sit mennä saunaan ja toisella kertaa kastelee jo vähän enemmän.
      Ja koukkuun jäät melko varmasti.
      Tsemppiä sulle!

      • Ellen

        Todella kiinnostava harrastus.


      • Ponsku
        Ellen kirjoitti:

        Todella kiinnostava harrastus.

        ootko jo kokeillu? kirjoittle pikkusen kokemuksiasi.


    • Nainen 25

      Saunalla ja avannolla ei mielestäni ole mitään tekemistä toistensa kanssa! Ikinä en ole käynyt avannossa ja saunassa samalla kertaa, sauna pilaa hyvän avantokokemuksen.

      Seurassa, johon nykyisin kuulun, ei edes ole mitään saunoja. Pukukopit vain vaatteiden vaihtamista varten.

      • Ponsku

        ...löytyy taas minun mielestäni saunalla ja avannolla. käyn aina itse saunassa avannossa käydessäni ja niin tekee moni muukin. eli se on kyl ihan ihmisestä kiinni haluaako mennä saunaan vai ei. kumpaakin tietenkin kannattaa kokeilla, että löytää oman tapansa.


      • Ellen

        Ei oo saunaa, mutta siellä vakkariväki avannossa aamuisin; mieleni tekee mukaan... =/ kunhan löydän sen ekan kerran uskalluksen.


      • Ponsku
        Ellen kirjoitti:

        Ei oo saunaa, mutta siellä vakkariväki avannossa aamuisin; mieleni tekee mukaan... =/ kunhan löydän sen ekan kerran uskalluksen.

        Mene ihmeessä vaan mukaan. Se vaatiin pään tyhjennyksen kun sinne menee ekaa kertaa eli siis pää tyhjäksi ja veteen. Sen jälkeen on sit aikaa miettiä mitä tuli tehtyä...hih.


      • Theodor

        "Ikinä en ole käynyt avannossa ja saunassa samalla kertaa, sauna pilaa hyvän avantokokemuksen."

        Kun et kerran tiedä, miksi silti väität?

        Saunassa voi lämmittää kehon lämpötilan takaisin ylös paljon nopeammin kuin ilman saunomista. Sauna mahdollistaa vaikka kymmenen kunnon avantouintia illassa. Pari minuuttia avannossa ja kymmenen minuuttia kunnon löylyissä suunnilleen tasapainottavat toisensa.


    • Ponsku

      olet käynyt kokeilemassa avantouintia? Jos oot niin millaista oli?

    • Aaro

      Olen käynyt avannossa viitenä talvena, olen myös kokeillut saunasta ja uinnin jälkeen saunaan, mutta se ei ole minun juttu. Hyvänolon tunne häviää paljon nopeammin. Paras paikka on äkkisyvä jossa on portaat. Yksin ei kannata mennä. Valitettavasti en voi käydä kuin kerran viikossa (etäisyys). Kun kerran käy, jää koukkuun!

      • Elsi

        Jäin koukkuun, kun kerran onnistuin menemään avantoon, ilman saunaa. Aloitin keskitalvella. Ensimmäinen kerta oli kyllä shokki. Olin avannossa sekunnin ja heti ylös. Mutta siitä se alkoi. Parin päivän päästä kokeilin uudelleen ja olin jo muutaman hetken pitempään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2052
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      46
      1591
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe