Tosi itsekäs anoppi

Väsynyt miniä ja lapsi

Anoppini - lapseni mummi! - ei suostu hoitamaan lastani kuin 1 kerran kuukaudessa, eli vain yhden yön.

On paljon tärkeämpääkin tekemistä: Teatterit, risteilyt, ties mitkä lie matkat, ei niihin kaikkiin olisi pakko mennä. Tai valitsisi sellaisia, joihin voisi ottaa lapsenkin mukaan. Tiedän että hänen ei ole PAKKO hoitaa lastenlastaan kertaakaan, mutta eikö tämä ole "sanaton sopimus" että mummu hoitaa lasta myös.
Oma äitini asuu liian kaukana, hän ei voi hakea kuin pari kerta vuodessa, mutta anoppi asuu samassa kaupungissa. Aikaakin on, kun on jo leski.

44

5756

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos

hoitaisit lapsesi itse. Mikä ihmeen sanaton sopimus? Lähtökohtana kyllä on, joka lapsia haluaa, hoitaa ne ihan itse.

Anna anoppisi nauttia omasta elämästään ja lopeta ruikutus.

• tulossa...

Ei ole todellakaan olemassa mitään "sanatonta sopimusta" siitä, ettäkö mummi hoitaisi lasten lastaan. Mistä tuollaisen olet päähäsi saanut? Höh! Kyllä se mummo on jo osansa lasten hoidossa tehnyt, nyt hänellä on täysi oikeus elää omaa elämäänsä kuten hänestä hyvältä tuntuu. Ja leskenä hän on varmasti yhtä sun toista kokenut ja nyt hänellä saattaa olla kenties ensimmäistä - ja ainutta - kertaa elämässään aikaa itselleen ja omille tarpeilleen!!!

Eivät lesket ja sinkut elä ympäriöiviä ihmisiä varten. He elävät itselleen.

Jos lapsia tekee, niin niitä on sitten hoidettava 24/7, etköä sitä tiennyt? Tai sitten palkkaat lastenhoitajan vaikka MLL:sta, kun haluat tuulettua tai hoitaa asioita ilman lasta.

• Hei haloo!

Minkä helvetin takia mummin pitäisi ottaa SINUN LAPSESI mukaan omille matkoilleen? Jo on aikoihin eletty... kävisit psykiatrin juttusilla.

• asian jauhamista

Tällaista ruikutusta on kirjoitettu jatkuvasti. Kyllä näihin valituksiin ainakin anopit, ja ehkä miniätkin alkavat kyllästyä. Epäilenkin, että piruuttasi jatkat saman jauhamista ja odotat saavasi anopit ja miniät nokat vastakkain. Mitähän iloa siitäkin saat.

Taitaa olla menossa joku pahuksen roolipeli, niinkuin tuolla aikaisemmin kirjoitettiin.

• väsynyt

Jos yhden lapsen hoitaminen ottaa noin koville, niin tarkista nyt oma terveytesi.
      Olisit tehnyt sen suullisen sopimuksen anopin kanssa ennen raskautta tai kouluttautunut sellaiseen ammattiin, että on varaa palkata lapsenvahti, jos ei kerran jaksa.
      Meillä ei kukaan oletakaan, että olisin joku lapsenvahtiautomaatti eikä edes eläkkeellä oleva vaari ole sitä. Omat lapset on koulutettu ja maailmalle saatettu ja nyt on meidän aika nauttia, ehkä niitä reissuja ei terveyden vuoksi muutaman vuoden kuluttua enää tehdä, en meinaakaan alkaa toiselle kierrokselle.

• huh huh

Onpa ap itsekäs äiti, kun haluaisi vaan omia tarpeitaan tyydyttää ja lykätä lapsensa anopin hoidettavaksi, vaikka on itse lapsensa synnyttänyt. Ja kyllähän siinä jää vapaata, kun isä hoitaa 50/50%. Vain järjestelykysymys.

• Saara

eikö olekin? Haluat saada aikaan kalabaliikin?

MIKÄLI olet vakavissasi etkä provoilumielellä liikkeellä, niin siinä tapauksessa suosittelen lääkärillä käyntiä...

• tällaisia

äitejä ja perheitä nykyään, valittavat kun ei mummi jaksa kokoaikaa katsoa pennun perään!

Mannerheimistä ei voi ottaa kun se on kallista. Muka. Kuitenkin on varaa ostaa kalliit autot, kotiteatterit, sun muut. Ei pariakymppiä voi uhrata sentään mihinkään järkevään, kuten MLL:lapsenvahtiin!

• ketjuja on ollut niin
        tällaisia kirjoitti:

äitejä ja perheitä nykyään, valittavat kun ei mummi jaksa kokoaikaa katsoa pennun perään!

Mannerheimistä ei voi ottaa kun se on kallista. Muka. Kuitenkin on varaa ostaa kalliit autot, kotiteatterit, sun muut. Ei pariakymppiä voi uhrata sentään mihinkään järkevään, kuten MLL:lapsenvahtiin!

monta, ja aina kysyjä saa samat vastuakset ("hoida itse"), niin tuntuu aika mahdottomalta, että joku alkaisi taas tosissaan samaa kyselemään.

• Saara
        ketjuja on ollut niin kirjoitti:

monta, ja aina kysyjä saa samat vastuakset ("hoida itse"), niin tuntuu aika mahdottomalta, että joku alkaisi taas tosissaan samaa kyselemään.

ajattelinkin, oli niin samanlainen kuin vain jokunen rivi alempana.

En siis todellakaan halua arvostella väsymistä, se on luonnollista ja eri ihmisillä ilmenee eri tavoin. Niskakarvat nousivat vain pystyyn tuota olettamuksesta, että kyllähän mummi hoitaa....

Kyllä minulla leukapielet loksahtaisivat pahemman kerran, jos miniä olettaisi "sanattoman sopimuksen" mukaisesti minun ottavan pikkulapsen luokseni kerran kuussa :D Sääli lastakin, hyvänen aika....

• Ei tule kuuloon

En ottaisi lasta kerran kuussa yökylään. Lapsen kuuluu olla vanhempiensa kanssa. Varsinkin, jos lapsi on päivät tarhassa, on ihan välttämätöntä, että hän saa olla äidin ja isän kanssa viikonloput.
      Millaisen itsetunnon lapset saavat, kun he huomaavat, että hoivaajia kyllä riittää, mutta äiti ja isä ovat siellä ketjun häntäpäässä.
      He eivät ole kiinostuneita.

Lapselle vanhemmat ovat ykkösiä. Pitää olla samoin vanhempien kohdalla. Kyllä ehditte viihtelle myöhemminkin.

• Nimetön

Lapset meillä mummolassa harva se viikonloppu perjantaista (heti meidän työstä päästyä) sunnuntai-iltaan asti matkassa mökillä kesät-tarlvet. Lapset nyt 3 ja 6 v. Vauvasta asti on hoidettu vanhempien pyynnöstä. Jaksettu on ja kivaa on ollutkin. Viime lauantaina käytiin talvikalassa ja pasiettiin piparia ja torttuja. Viikon päästä koirakouluun koko sakki ja mökilä jouluvalojen laittoa ja kaikkea mahollista. Ai, niin nämä ovat tyttären lapset ja pojan pojat 9 v. ja 6 v. ovat aollett samaten meillä. Joten paljon on hoidettu. Itse olemme nyt 48 v. ja 60 v. Työelämässä koko ajan. Vähän on pitänyt sumplia Vappuna, Uuden vuoden aattona, Rock-juhlien aikaan, Juhannuksena ja muina pyhinä, keitä kaikkia meijän tykönä on. Yhtäaikaakin ja vuorotellen. Itse emme käy ravintoloissa ja muissa semmosissa. Mökkeilemme koiran kanssa. KOira veti viime talvena lapsia pikku reellä. Hauskaa oli !!T: Mummo ja ukki

• näkevät lapsiaan
        Nimetön kirjoitti:

Lapset meillä mummolassa harva se viikonloppu perjantaista (heti meidän työstä päästyä) sunnuntai-iltaan asti matkassa mökillä kesät-tarlvet. Lapset nyt 3 ja 6 v. Vauvasta asti on hoidettu vanhempien pyynnöstä. Jaksettu on ja kivaa on ollutkin. Viime lauantaina käytiin talvikalassa ja pasiettiin piparia ja torttuja. Viikon päästä koirakouluun koko sakki ja mökilä jouluvalojen laittoa ja kaikkea mahollista. Ai, niin nämä ovat tyttären lapset ja pojan pojat 9 v. ja 6 v. ovat aollett samaten meillä. Joten paljon on hoidettu. Itse olemme nyt 48 v. ja 60 v. Työelämässä koko ajan. Vähän on pitänyt sumplia Vappuna, Uuden vuoden aattona, Rock-juhlien aikaan, Juhannuksena ja muina pyhinä, keitä kaikkia meijän tykönä on. Yhtäaikaakin ja vuorotellen. Itse emme käy ravintoloissa ja muissa semmosissa. Mökkeilemme koiran kanssa. KOira veti viime talvena lapsia pikku reellä. Hauskaa oli !!T: Mummo ja ukki

En ymmärrä noita teidän järjestelyjänne.
        Eikö lasten vahemmat välitä yhtään jälkikasvustaan?

Toisaalta käy kateeksi kun omia lapsiani ei hoitanut kukaan mutta minä kyllä hoidin lapsenlastani.

Tuntuu siltä että onko tuo viestisi edes totta, ainakin täysin vastuuttomiksi olette omat lapsenne kasvattaneet jos noin on.

• Nimetön
        näkevät lapsiaan kirjoitti:

En ymmärrä noita teidän järjestelyjänne.
        Eikö lasten vahemmat välitä yhtään jälkikasvustaan?

Toisaalta käy kateeksi kun omia lapsiani ei hoitanut kukaan mutta minä kyllä hoidin lapsenlastani.

Tuntuu siltä että onko tuo viestisi edes totta, ainakin täysin vastuuttomiksi olette omat lapsenne kasvattaneet jos noin on.

Joka sana on totta. Lapseni olen itse saanut jo 18. v. ja 22 v. Omat lapseni tulivat myös vanhemmiksi nuorina. Itse pyysivät apua ja neuvoja minulta ja omalta mummltaan, äidiltäni. Tosi mielellämme olemme hoitaneetkin! Lapsetkin tykkäävät. Vastuuntuntoisia ovat kyllä. Viuevät harrastuksiin ja askartelevat lastensa kanssa jne. Pitävät huolta ruuasta, terveydestä jne... Me tietysti maksamme eväät, kun lapset meillä. Eilen iltasella muuten olivat n. 3 tuntia, kun vanhemmat kauppa-asioilla. Saivat rauhassa käydä. Semmoista vilksettähän se lasten kanssa asiointi on. Paitoimme tortut ja teimme joulukortteja ja kuuntelimme joululauluja ! KOiranpentukin viihtyi erinomaisesti lasten kanssa. Hän on 5 kk bernityttö. IHANA !!!
        Nuorilla tuntuu olevan kaikenlaisia menoja nykyään, mitä e ennen. Esim. juhlitaan 30-v. synttäreitä ja muita juttuja. Minun ollessani tuon ikäinen, tuntui, että olin aina kotihommissa perheeni kanssa. Vanhempani hoisivta, kun lapset sairasti, koska en voinut olla työstä pois. Isänsä ei hoitanut koskaan! Vanhemapni asuivat 60 km:n päässä ja heillä karjatalous. Kävivät hakeen sairaat lapset lypsettyä. Itselläni ei ollut edes ajokorttia tuolloin. Olen tosi kiitollinen avusta. Kesät olin lasten kanssa 2-3 viikkoa kotitilalla heinä- ja muissa töissä. Mieheni ei ollut. Jos hänelleä tuolloin loma, hän matkaili Lapissa itsekseen ja no, niin erohan tuli 13 v:n jälkeen. Semmosta elämä on.

• oikeasti olemassa

Sinulle tuottaa tyydytytystä kun saat ihmiset reagoimaan.
      Olet melkein varmasti provo.
      Mutta jos et ole niin hui kauheeta, Vai sanaton sopimus ja matkoille mukaan, voi hellan lettas.

Vaikka provo oletkin niin en suosittele lapsen tekoa sellaisille jotka eivät pysty ottamaan heistä kokonaisvaltaisesti vastuuta.
      Ja tämä on tärkeää, mies on aivan yhtä paljon velvollinen huolehtimaan lapsesta kun nainenkin.

• VOI JEE

Sun anoppis on jo kasvattanu ja hoitanu omat lapsensa aikuisiks ja nyt on hänen lupa ja oikeus nauttia elämästä.
      Omani kun syntyi,sanoin isovanhemmille ettei heidän omia menoja sitten peruta,jos ovat jo jotain sopineet.Selkeää,eikä heidän tarvitse olla noloja kieltäytyessään lastenhoidosta.
      Kiitä onnees,et sulla on aktiivinen anoppi.Monien ongelma on se,ettei anopeilla ja appiukoilla oo muuta elämää,kun lastensa asioihin sekaantuminen.
      Niin että kukahan tässä on itsekäs?

• miniä myös

Minusta sanatonta sopimusta ei ole. Voi tuo olla itsekästä, mutta kuitenkin sellaista oikeutettua itsekkyyttä. Eihän hän lapsen äiti ole. Itse en uskaltaisi luottaa kaikkea sen varaan, että appivanhempani olisivat edes yhtä yötä kuukaudessa valmiita ottamaan lasta! Anoppini ja äitini ovat kuitenkin aikansa lapsiaan kasvattaneet, käyneet töissä ja jne. Kyllä siellä työelämän ja lastenhoidon ja huolehtimisen jälkeen saa olla pikku palkkio ihmisille. Siis että ihan saavat lähteä vaikka teatteriin jos tahtovat! :) Itselle tuo on vähän periaate-kysymyskin, että vanhemmillani ja mieheni vanhemmilla on myös vapaaehtoinen eläke tästä muustakin kuin työstä. Tietenkin lasta saa ottaa yöksi, mutta se ei ole mikään pakko (ei sanattomasti eikä sanallisesti, varsinkaan kirjallisesti). Olkoot eläkkeellä, olkoot leski. Mutta kun sitä vuoskymmenet on tätä oravanpyörää kiertänyt, niin joskus on tultava vaihe, jossa ei ole pelkkää vastuuta ja velvoitteita.

Alkoi oikeasti pelottamaan; mitäpä jos minulla on yksi lapsi. Hän menee naimisiin ja synnyttää viisi lasta. Elikä minun täytyisi siis ainakin 5 yötä pitää lasta yökylässä. Ja entä jos synnytän kaksi lasta ja he yhteensä 10...! Eiei, johonkin se vastuu on poikkastava.

• Ihmettelen suuresti

ei olisi kannattanut tehdä lapsia, jos ei itse jaksa hoitaa!!! Anopillasi ei ole velvollisuutta hoitaa sinun lapsiasi, hän omansa jo hoitanut.

• lastenhoitoa

joudut sen ihan itse järjestämään. Laita miehesi lasenvahdiksi tai tilaa hoito MLL:lta.

Joissakin suvuissa on tapana auttaa vanhempiaan, lapsiaan jne, toisissa ei. Kun anoppisi on joskus vanha, voit sitten jättää auttamatta häntä, jos asia vielä silloin ottaa päähän.

• Anoppi

"Kun anoppisi on joskus vanha, voit sitten jättää auttamatta häntä, jos asia vielä silloin ottaa päähän."

Lapsenlapset eivät enää kaipaa hoitoa, jota mielelläni annoin tarvittaessa.

Nyt olen lähempänä 80 kuin 70 v. ikää.
        Apua ei ole näkynyt. Onkohan hoitoni ollut ala-arvoista?

• toinen anoppi
        Anoppi kirjoitti:

"Kun anoppisi on joskus vanha, voit sitten jättää auttamatta häntä, jos asia vielä silloin ottaa päähän."

Lapsenlapset eivät enää kaipaa hoitoa, jota mielelläni annoin tarvittaessa.

Nyt olen lähempänä 80 kuin 70 v. ikää.
        Apua ei ole näkynyt. Onkohan hoitoni ollut ala-arvoista?

minunkin mieleeni tuli. En ole vielä ihan sinun ikäisesi, mutta en ollenkaan usko, että kaikesta lastenhoidosta huolimatta minullekaan apua kovin helposti annettaisiin. Sen varaan on turha, ainakaan pitemmän päälle, laskea.

• miniä***
        toinen anoppi kirjoitti:

minunkin mieleeni tuli. En ole vielä ihan sinun ikäisesi, mutta en ollenkaan usko, että kaikesta lastenhoidosta huolimatta minullekaan apua kovin helposti annettaisiin. Sen varaan on turha, ainakaan pitemmän päälle, laskea.

Miten hoitan anoppiani jos itse asun Helsingissä perheeni kanssa, ja anoppini Kajaanissa?

Kyllä sitä varten on yhteiskunta.

• sitten hoitaa
        miniä*** kirjoitti:

Miten hoitan anoppiani jos itse asun Helsingissä perheeni kanssa, ja anoppini Kajaanissa?

Lapsiasi?
        Ei varmaankaan kovin usein välimatkan takia.

Mitä enemmän lapsiaan passaa ja palvoo sen varmempaa on että apua ei tule.

Jos aina ollaan apuna eikä jälkikasvu opi olemaan itsenäinen saa painaa hautaan asti eikä mikään riitä.

Olen aina ollut apuna lapsilleni, mutta jos pyydän vähänkään apua itse niin se maksaa enemmän kun vieralla teetettäessä.
        Kokemuksesta voin sanoa että lasten avun varaan ei kannata laskea, mutta olen oppinut pärjäämään joten enköhän pärjää tämän loppuelämänikin.

• Vanha anoppi
        miniä*** kirjoitti:

"Kyllä sitä varten on yhteiskunta."

Yleensä suhtaudun huumorilla tähän palstaan. Mutta nyt kyllä leimahdin! Eikö lasten hoitoon osallistu koko yhteiskunta!?
        Mummut ja anopit kuitenkin syyllistetään laiskoiksi ja itsekkäiksi.

Olet tosiaan MINIÄ!

• Vanha anoppi kirjoitti:

Yleensä suhtaudun huumorilla tähän palstaan. Mutta nyt kyllä leimahdin! Eikö lasten hoitoon osallistu koko yhteiskunta!?

Olet tosiaan MINIÄ!

Anoppi on sitä varten olemassa jos satutaan tarvitsemaan joko rahallista tukea tai apua lastenhoidossa.
        Mutta lapsiako ei tueta, mitä ne koulut lapsilisät päiväkodit ym...ovat.
        Et kai sinä niitä itse maksa.
        Kyllä vanhusten hoito on huonossa jamassa jos yhteiskunnan apuun joutuu turvautumaan.
        Lapsilla on sentään vanhemmat, mutta vanhuksilla ei ole ketään, he tuntuvat olevan kaikkien tiellä.

• sillälailla
        Vanha anoppi kirjoitti:

Olet tosiaan MINIÄ!

v*ttu joo... On sullakin anoppi vähän oppimista. Kukin täällä maailmassa loppujen lopuksi yksin rämpii. Niin lapsena kuin vanhuksena. Turha kenenkään armopaloja kerjätä, varsinkaan itsekkäiden anoppien, joidenka pissakin haisee kilometrien päähän....

• Vanha anoppi
        sillälailla kirjoitti:

v*ttu joo... On sullakin anoppi vähän oppimista. Kukin täällä maailmassa loppujen lopuksi yksin rämpii. Niin lapsena kuin vanhuksena. Turha kenenkään armopaloja kerjätä, varsinkaan itsekkäiden anoppien, joidenka pissakin haisee kilometrien päähän....

Näköjään mukulat voit viedä sille haisevalle anopille, mutta et mene auttamaan siivouksessa mokomaa haisulia.

Ei lapset huomaa, kuinka likaista on, mutta ehkä he ovat siihen tottuneet jo kotona.
        Mitä tulee armopaloihin, niin niitähän miniät juuri anopiltaan kerjäävät, kun vievät mummolle lapset aina kun itse haluavat viihteelle. Itsellään heillä on isommat palkat, kuin eläkeläisanopilla, mutta niin vaan anoppi syöttää lapset viikonloppuna ilman penninkään apua.

Miniä vielä haukkuu palstoilla, jos ei aina pääse lähtemään. Itsekäs asnoppi kun voi olla menossa johonkin mummojen kerhoon itsekin, tai vielä pahempaa, menee sairaalaan tutkimuksiin. Sinne muiden hoidettavaksi, ruokittavaksi ja pallutettavaksi.

Itsekäs.

• en ole
        Vanha anoppi kirjoitti:

Näköjään mukulat voit viedä sille haisevalle anopille, mutta et mene auttamaan siivouksessa mokomaa haisulia.

Ei lapset huomaa, kuinka likaista on, mutta ehkä he ovat siihen tottuneet jo kotona.
        Mitä tulee armopaloihin, niin niitähän miniät juuri anopiltaan kerjäävät, kun vievät mummolle lapset aina kun itse haluavat viihteelle. Itsellään heillä on isommat palkat, kuin eläkeläisanopilla, mutta niin vaan anoppi syöttää lapset viikonloppuna ilman penninkään apua.

Miniä vielä haukkuu palstoilla, jos ei aina pääse lähtemään. Itsekäs asnoppi kun voi olla menossa johonkin mummojen kerhoon itsekin, tai vielä pahempaa, menee sairaalaan tutkimuksiin. Sinne muiden hoidettavaksi, ruokittavaksi ja pallutettavaksi.

Itsekäs.

kuule ollut viihteellä 26 vuoteen. Että sillai!!

• Pilaa
        sillälailla kirjoitti:

Kaiken.

olen elämäni varrella huomannut että tuollaiset puheet tulevat jostain syystä puhujalle eteen ja raskaasti.
        Eräs ihminen haukkui ja nauroi koulussa kasvohalvauksen saanutta toveriaan.
        Kuika ollakkaan aikuisena hän heräsi eräänä aamuna toinen suupieli melkein korvass, eikä saatu korjattua.

Sinä taidat olla alkoholisoitunut kun olet noin katkera.

Epäilen että eipä aikaakkan kun työntelet rollaattoria Tena housuissa kaljapullot vain kilkattaa korissa kun painat menemään.

• kuules
        Pilaa kirjoitti:

Kaiken.

olen elämäni varrella huomannut että tuollaiset puheet tulevat jostain syystä puhujalle eteen ja raskaasti.
        Eräs ihminen haukkui ja nauroi koulussa kasvohalvauksen saanutta toveriaan.
        Kuika ollakkaan aikuisena hän heräsi eräänä aamuna toinen suupieli melkein korvass, eikä saatu korjattua.

Sinä taidat olla alkoholisoitunut kun olet noin katkera.

Epäilen että eipä aikaakkan kun työntelet rollaattoria Tena housuissa kaljapullot vain kilkattaa korissa kun painat menemään.

se itsensä. Sä ja sun tenas!!!!

• Vanha anoppi
        en ole kirjoitti:

kuule ollut viihteellä 26 vuoteen. Että sillai!!

Kaipaat vähän piristystä.
        Kannattais mennä.
        Ei varmaan ole enää lastenhuolto-ongelmiakaan. Lienet kohta se v-mäinen anoppi.
        Pidä kiirettä. Löystyis piposi vähän.

• Nimetön
        auli-auli kirjoitti:

Anoppi on sitä varten olemassa jos satutaan tarvitsemaan joko rahallista tukea tai apua lastenhoidossa.
        Mutta lapsiako ei tueta, mitä ne koulut lapsilisät päiväkodit ym...ovat.
        Et kai sinä niitä itse maksa.
        Kyllä vanhusten hoito on huonossa jamassa jos yhteiskunnan apuun joutuu turvautumaan.
        Lapsilla on sentään vanhemmat, mutta vanhuksilla ei ole ketään, he tuntuvat olevan kaikkien tiellä.

Vanhuksilla on lastenlapset ja omat lapset jotka käy hoitamasa ja katsomassa sitä suuremmalla syyllä jos ja kun suhteet ovat lämpimät ja tiiviit. SIKSI JUURI KANNATTAA kaikien eduksi osallistua yhdessä lasten hoitoon. Ei pidä ajatella niin lyesti. Ihminen elää keskimäärin jopa 80 vuotiaaksi. Muistakaahan tämä; mummot, ukit, miniät, anopit ja lapset. Turha tuittuilu vanhemmille lopetettava ja kunnioitettava. Kunnioitus on ansaittava !

• Vanha anoppi
        Nimetön kirjoitti:

Vanhuksilla on lastenlapset ja omat lapset jotka käy hoitamasa ja katsomassa sitä suuremmalla syyllä jos ja kun suhteet ovat lämpimät ja tiiviit. SIKSI JUURI KANNATTAA kaikien eduksi osallistua yhdessä lasten hoitoon. Ei pidä ajatella niin lyesti. Ihminen elää keskimäärin jopa 80 vuotiaaksi. Muistakaahan tämä; mummot, ukit, miniät, anopit ja lapset. Turha tuittuilu vanhemmille lopetettava ja kunnioitettava. Kunnioitus on ansaittava !

...tämä ketju tästä viestistä ylöspäin pienen matkaa.
        Kuinka innokkaita auttajia huomaat noissa vastauksissa olevan?
        Nuoren ihmisen on turha väittää hoitavansa vanhuksiaan, kun ei pysty hoitamaan omia lapsiaankaan.
        Mistä sen ajan otat esim. 10 v. päästä, kun ei nytkään ole edes omalle perheelle?

Vanha sanonta, että yksi äiti hoitaa 10 lasta, mutta 10 lasta ei hoida yhtä äitiä, on ihan oikeaan osunut edelleen. Jokaisella on oma perhe etusijalla, ja niin tulisi olla aina. Isovanhempien perheet on jo hoidettu. Heidän antamansa apu on rakkautta ja osallistumista, ei velvollisuutta ja kunnioituksen ansaitsemista.

Tulisi muistaa näin itsestään selvä asia.

Eivät omat tilanteesi muutu 10 vuodessa miksikään. Työssä ollaan, kiire pakkaa päälle, menoja ja harrastuksia riittää, ja kohta on ongelmana omat lapsenlapset. Päätä, kumpia hoitelet, isovanhempia vai lapsenlapsia.

Jos appivanhemmat tai omat vanhemmat eivät ole tuossa iässä kunnioituksen arvoisia ilman ponnisteluja, niin on välit menneet jo aikoja sitten.
        Isovanhemmilta ei todellakaan voi vaatia, että he alkavat toimia ikäihmisinä siten, kuin nuoripari tahtoo, jotta saisivat osakseen kunnioitusta. Eipä se paljon väärtti olisi.
        Siispä ei pidä yrittää käyttää hyväksi isovanhempia, joita ei kunnioita, mutta jotka ovat sopivasti hollilla lastenhoitomielessä viikonloppuisin.

• Myös anoppi
        Vanha anoppi kirjoitti:

...tämä ketju tästä viestistä ylöspäin pienen matkaa.
        Kuinka innokkaita auttajia huomaat noissa vastauksissa olevan?
        Nuoren ihmisen on turha väittää hoitavansa vanhuksiaan, kun ei pysty hoitamaan omia lapsiaankaan.
        Mistä sen ajan otat esim. 10 v. päästä, kun ei nytkään ole edes omalle perheelle?

Vanha sanonta, että yksi äiti hoitaa 10 lasta, mutta 10 lasta ei hoida yhtä äitiä, on ihan oikeaan osunut edelleen. Jokaisella on oma perhe etusijalla, ja niin tulisi olla aina. Isovanhempien perheet on jo hoidettu. Heidän antamansa apu on rakkautta ja osallistumista, ei velvollisuutta ja kunnioituksen ansaitsemista.

Tulisi muistaa näin itsestään selvä asia.

Eivät omat tilanteesi muutu 10 vuodessa miksikään. Työssä ollaan, kiire pakkaa päälle, menoja ja harrastuksia riittää, ja kohta on ongelmana omat lapsenlapset. Päätä, kumpia hoitelet, isovanhempia vai lapsenlapsia.

Jos appivanhemmat tai omat vanhemmat eivät ole tuossa iässä kunnioituksen arvoisia ilman ponnisteluja, niin on välit menneet jo aikoja sitten.
        Isovanhemmilta ei todellakaan voi vaatia, että he alkavat toimia ikäihmisinä siten, kuin nuoripari tahtoo, jotta saisivat osakseen kunnioitusta. Eipä se paljon väärtti olisi.
        Siispä ei pidä yrittää käyttää hyväksi isovanhempia, joita ei kunnioita, mutta jotka ovat sopivasti hollilla lastenhoitomielessä viikonloppuisin.

Hyvä lukea tuollaisia mielipiteitä.
        Nämä palstat ovat juuri siitä syystä hyviä että asioita voi tarkastella monesta lähtökodasta.

Toivottavasti moni miniä ja vävy lukevat tekstisi ajatuksella.

• parempi säkä....

Huono säkä sulla että olet saanut itsekkään anopin.

Minulla on käynyt paljon parempi säkä. Anoppi on ihana. Hän on aina kohdellut meitä kunnioituksella, toivonut meille kaikkea hyvää. Aina tervetullut meille.

Ps, ikinä ei ole lapseni olleet hänellä yötä, ei ole tullut mieleenkään.

Suosittelenkin Sinulle että kasvat aikuiseksi ja hoidat lapsesi itse.

• Entäs teillä

Minun äitini ja anoppini ovat itse antaneet ymmärtää, että pyytää voi lastenhoitoapua milloin vain. Vain muutaman kerran olemme pyytäneet anoppiani vuosien aikana saadaksemme kahdenkeskistä aikaa mieheni kanssa yhdessäoloon ja silloinkin vain päiväreissuja. Yhden yön ovat lapset olleet anoppilassa yökylässä. En viitsi rasittaa isovanhempia turhilla pyynnöillä, välillä nimittäin tulee ihan tositilanteitakin (sairastumisia jne.)jolloin pitää apuja pyydellä.
      Homma on toiminut tosi hyvin, apuja saadaan, kun tarvitaan. Yleensä muuten pyydämme isovanhempia hoitamaan lapsia meidän kotiimme, lapsilla on tuttu ympäristö ja paljon leluja ym. sellaista, että viihtyvät eikä lapsenkaitseminen käy liian raskaaksi.

• päiväksikään

En edes anna, vaikka pyytäisi, lapsiani anopille hoidettavaksi. Eipä tarvi sitten jälkikäteen kuulla, että on JOUTUNUT hoitamaan. Käymme siellä kylässä ja lapset lähtee samassa kyydissä kuin tulivatkin, mutta hoidettavaksi eivät jää. Olen kuullut kamalaa nurinaa takanapäin, kun toinen anopin lapsista on vienyt omia lapsiaan mummolaan hoitoon jokusen kerran noin 2-3 tuntia kerrallaan jouluostosten teon tms. ajaksi. Eipä ole tullut mieleen viedä tuonkaan vertaa. Ostan kyllä lastenhoitopalvelua muualta jos sitä tarvitsen. Haluan elää omaa elämää oman perheen kanssa.

• kuka äiti?

jos lapsia tehdään niin ne kyllä pitäisi hoitaa itse.
      itselläni on lapsia ja lisää tulossa ja todellakin haluan lapseni hoitaa itse. enkä ikinä ainakaan anopin hoitoon laittaisi. omalle äidille ehkä veisin jos olisi oikein iso hätä.

• YHDENLAINEN MUMMU

JOKAINEN TAPLAA TYYLILLÄÄ .... MUTTA JOTENKI OUTOA ETTÄ LASTENLAPSET MUMOLLA JOKA VIIKON LOPPU JA MATKOILLA MUKANA . ITSE EN NÄE MITÄÄN VÄÄRÄÄ SIINÄ ETTÄ LAPSET ON MUMMOLLA SILLOIN TÄLLÖIN YÖTÄ , ON LAPSELLEKIN HYVÄKSI HUOMATA ETTÄ ON TURVAVERKKO YMPÄRILLÄ , KUN MAAILMASSA VOI SATTUA MITÄTAHANSA , KOSKA TAHANSA . MUTTA LOMA MATKAT ON MUMMIN JA UKIN OMIA JUTTUJA ,POIKKEUKSENA TIETENKIN JOS REISSATAA PORUKALLA ETTÄ ÄITI JA ISÄ ON MUKANA . MEILLÄ ON TAPANA PITÄÄ NS: HUMPUTTELU PÄIVIÄ LAPSENLAPSEN KANSSA . KÄYDÄÄ MÄKKÄRISSÄ , MUUMIMAASSA, VIETETÄÄ KESÄLLÄ RANTAPÄIVÄ. SE HETKI KUN LAPSENLAPSI TULEE KYLÄÄ ON AINA YHTÄ IHANA . MUTTA MYÖS SE HETKI KUN SE PALAA KOTIINSA ON YHTÄ HUOJENTAVA .

• ja isovanhemmat.
        YHDENLAINEN MUMMU kirjoitti:

JOKAINEN TAPLAA TYYLILLÄÄ .... MUTTA JOTENKI OUTOA ETTÄ LASTENLAPSET MUMOLLA JOKA VIIKON LOPPU JA MATKOILLA MUKANA . ITSE EN NÄE MITÄÄN VÄÄRÄÄ SIINÄ ETTÄ LAPSET ON MUMMOLLA SILLOIN TÄLLÖIN YÖTÄ , ON LAPSELLEKIN HYVÄKSI HUOMATA ETTÄ ON TURVAVERKKO YMPÄRILLÄ , KUN MAAILMASSA VOI SATTUA MITÄTAHANSA , KOSKA TAHANSA . MUTTA LOMA MATKAT ON MUMMIN JA UKIN OMIA JUTTUJA ,POIKKEUKSENA TIETENKIN JOS REISSATAA PORUKALLA ETTÄ ÄITI JA ISÄ ON MUKANA . MEILLÄ ON TAPANA PITÄÄ NS: HUMPUTTELU PÄIVIÄ LAPSENLAPSEN KANSSA . KÄYDÄÄ MÄKKÄRISSÄ , MUUMIMAASSA, VIETETÄÄ KESÄLLÄ RANTAPÄIVÄ. SE HETKI KUN LAPSENLAPSI TULEE KYLÄÄ ON AINA YHTÄ IHANA . MUTTA MYÖS SE HETKI KUN SE PALAA KOTIINSA ON YHTÄ HUOJENTAVA .

Yhdenlaisen mummun kanssa olen samaa mieltä "jokainen taplaa tyylillään" ja piste.

Itselläni ei ole vielä lapsia, mutta niitä toivoisin joskus olevan.

Ajattelin kertoa omasta ukista ja mummosta. He ovat olleet aina aivan ihania isovanhempia. Olen saanut olla heidän luonaan yötä, nukkua heidän keskessään ja ovat ottaneet mukaan matkoille. En suinkaan ole ainut lapsenlapsi mitä heillä on, meitä on yht. yhdeksän.

Koskaan ei vanhempani ole pyytäneet erikseen apua heiltä vaan he ovat itse tarjoutuneet. Kuitenkin kaikki on tapahtunut aina "hyvän maun" rajoissa, ei liikaa eikä liian vähän. Vanhempani ovat kasvattaneet minut ja veljeni, isovanhempani autelleet.

On ollut ihanaa tuntea isovanhemmat, kuulla heidän nuoruudestaan jne., oppinut heiltä joitakin elämän arvoja. Se on rikkaus kun on rakastavia ihmisiä ympärillä. Tietää jos jotakin sattuu ei ole yksin.

Omat vanhempani tulevat olemaan varmasti samankaltaiset isovanhemmat kuin omani ovat. Jos tarvitsen apua lasteni kanssa, tiedän että sitä voin tarvittaessa pyytää ja varmasti saan rehellisen vastauksen käykö vai ei. Lapsi on myös rikkaus isovanhemmille. Vaikka se on tietyssä määrin iäkkäämpänä varmaan raskaampaa, mutta kuinka paljon se pieni ihminen voi antaa silloin ja vanhempanakin.

Se on lähimmäisestä välittämistä jos auttaa ystävää, veljeä tai vaikka lastaan lapsen hoidossa hetken.

Kaikille rauhallista joulun odotusta! :)

Nainen 22 v., kiitollinen vanhemmistaan ja isovanhemmistaan!

• N41pks

En katsoisi, että ukit ja mummit ovat vastuussa sinun lapsestasi. Kyllä vanhempien tulee itse hoitaa lapsensa, ja onhan hän hoitanutkin kerran kuukaudessa.

Minulla oli tilanne, että äitini olisi ottanut lapsensa vaikka joka viikonloppu luokseen. Me emme vieneet lapsia sinne hoitoon, vaan lapset olivat kotona. Joskus tietty halusimme jonnekin ulos kahdestaan ja silloin lapsille järjestyi yökylä. Mutta se oli ehkä pari kertaa vuodessa...

Onko niin, että olet eronnut lapsen isästä? Hoitaako hän lastaan?

• keskustelun taso

Kirjoituksen sävy on selvä ennen kuin on sanaakaan muuta lukenut kuin otsakkeen.
      Syytöksiä on tulossa!

Totta kai "itsekkäät" pahastuvat. Moni isovanhempi hoivaa ilomielellä lapsia ja ihan odottaa seuraavaa kertaa.
      Isovanhemmat eivät kuitenkaan ole kausityöntekijöitä lastenhoitoalalla. He elävät aktiivista elämää itsekin omine harrastuksinnen.

Jos isovanhemmat olisivat aina kotona kuin passissa lapsenlapsiaan odottaen, olisi heidän elämänpiirinsä aika rajoitettu. Juuri sellaisten mummojen ja pappojen lastenhoitomenetelmät lienevät niitä, joita näillä palstoilla kovasti kritisoidaan.
      Ihminen, jolla ei muuta harrastusta ja elämää ole, kuin lapsiensa ja lastenlastensa elämän seuraaminen ja alituinen avustaminen, on aika yksipuolisesti asennoitunut.

Pitäisin tärkeänä, että isovanhemmillakin on ote elämään ja kiinnostusta ulkomaailmaan. Siitä saavat lapsenlapsetkin osansa, kun isovanhemmat käyttävät heitä eri tutustumiskohteissa.

Vauva-aika on paljon lyhyempi kuin lapsuus kokonaisuudessaan. Liiallisella säännöillä ja jatkuvilla moitteilla isovanhemmat vieraantuvat lapsesta, ja kun lapsi tarvitsisi aikuisen ja ymmärtävän isovanhemman seuraa, niin vieraantuminen on jo molmemminpuolista.

• NÄIN MEILLÄ Nimetön

Olemme työssäkäyvät ukki ja mummi 48 ja 60 v. Virikkeitä on. Harrastamme koiria lisäksi, mökkeilyä kalastusta, marjastusta. Matkustelemmekin joskus. Pienet meillä tosi usein ja kivaa on !

• jeskamandeera!!!

Kun ajattelee niin, että jokainen hoitaa itse lapsensa, on se parasta, Mummit hoitavat jos haluavat ja jaksavat. Pakko ei ole hoitaa vaikka olisi aikaa ja samassa kaupungissa. Joillekin se on ihanaa että saa seurakseen pikkuisen mukavine juttuineen. Jotku haluavat matkustella ja nauttia elämästä eläkkeellään. Antakaamme kaikkien mummien /pappojen päättää itse mikä kullekin sopii.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      120
      2238
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      418
      2140
    3. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      97
      1176
    4. Ammuskelua Eliaksenkadulla

Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      13
      958
    5. Olen pahoillani jos kärsit.

Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      34
      780
    6. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      44
      774
    7. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      109
      756
    8. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      14
      740
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      166
      706
    10. Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan

Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti
      Työn hakeminen
      32
      669
    Aihe