jalkaprässi

Nina1

Kuinka tehokas tuo kuntosalin jalkaprässi oikein on? Onko paljon tehokkaampi kuin askelkyykyt. Omistan melko pienen ja lättänän takapuolen ja haluaisin siihen enempi muotoa. Olen nyt muutaman kerran käynyt salilla ja tehnyt jalkaprässiä 40kg painolla, että onkos se paljon, vai pitäisikö tehdä paljon isommilla painoilla, että olisi tarpeeksi tehoa? Ei kyllä tuntunut tuo vielä mitenkään ihan kauheen raskaalta, joten aattelin 50kg huomenna laittaa siihen jalkaprässiin. Mutta jos kaksi kertaa kävis viikossa tekemässä 50kg jalkaprässillä, niin kuinka nopeesti suunnilleen näkyis tuloksia? kiitti vastanneille jo etukäteen :)

11

4548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nainennn..

      Onko se makuulla oleva prässi? Niitäkin on kyllä erilaisia ja toisiin voi laittaa painoa enemmän kun toisiin.. no joka tapauksessa sanoisin että laita painoja reilusti...

      Itse oon 55 kg nainen ja oon aina laittanut jalkaprässiin paljon painoa. Jalat on naisilla varmaan parhaiten treeniä vastaanottava osa ja yleensä jaloissa on suht paljon voimaa.

      Vaakaprässiä teen yhdellä jalalla 80 kg:n painoilla ja kahdella jalalla täydella pakalla, 160 kg. Nää teen superina makuuprässin jälkeen ilman palautusta, makuuprässiin laitan 80 - 100, ehkä 120 kg riippuen toistojen määrästä (vaihtelen jalkatreeniä ja saankin lihakset aina kipeeksi). Treenannut olen n. 3 kk.. piiitkän tauon jälkeen. (Aiemmin kun keskityin punttitreeniin tein makuuprässillä 220 kg:n painoilla ( prässin paino 40 kg), mutta aina oon ollut kuntoilija, en kilpailija.

      Laita siis rohkeasti painoja, ensin vähintään oma painosi ja siitä sitten sitä mukaa kun tuntuu että jaksat enemmän. Mutta lämmittele kunnolla ensin.

      • nainenn...

        Moni tykkää että jalkakyykyt on tehokkaimpia ja monipuolisempia, mut ehkä prässi on helpompi tehdä oikein, eikä niin rasita selkääkään..
        ja niinkuin sanoin, itse tykkään eniten jalkaprässistä, vaikka teen noita muitakin vaihdellen.


      • Nina1

        tuo jalkaprässi on siis ollut sellainen istuma-asennossa oleva laite. Ei siis makuultaan.

        Huh, aika kovia painoja sulla ollut :O
        No, ehkä mäkin sit joskus kunhan nyt eka vähän pääsen alkuun. Ja samoissa painoluokissa suunnillee, kun painoa n. 56-57kg.

        Mutta olisi kiva kuulla, että onko tuosta ollut paljon hyötyä? Siis että onko vaikuttanut paljan perselihaksiin? Onko tullut enemmän lihaksia ja muotoja takapuoleen?


      • juju onkin juuri
        nainenn... kirjoitti:

        Moni tykkää että jalkakyykyt on tehokkaimpia ja monipuolisempia, mut ehkä prässi on helpompi tehdä oikein, eikä niin rasita selkääkään..
        ja niinkuin sanoin, itse tykkään eniten jalkaprässistä, vaikka teen noita muitakin vaihdellen.

        siinä, osaatko tehdä homman oikein. Lähes kaikki liikkeet salilla voi tehdä totaalisen väärin ja rikkoa paikkansa, myös psässin voi tehdä väärin.
        Oikein tehtynä askelkyykky on todella monipuolinen liike, vaikuttaa koko kroppaan! Jos heität vielä tangon painoksi ja teet askelkyykyt dynaamisesti, siis "askeltaen" ja vaikka vaihdelleen suuntaa, eteen ja taakse, saa pakara-,etu- ja takareisitreenin lisäksi hommia myös core, syvät vatsat ja selkälihakset, tasapaino kehittyy ja jos oikein rehkii niin samalla hapenottokyky paranee. Suosittelen!


      • Raahka
        nainenn... kirjoitti:

        Moni tykkää että jalkakyykyt on tehokkaimpia ja monipuolisempia, mut ehkä prässi on helpompi tehdä oikein, eikä niin rasita selkääkään..
        ja niinkuin sanoin, itse tykkään eniten jalkaprässistä, vaikka teen noita muitakin vaihdellen.

        Kaverini sai vuosien selkäkivun jalkaprässissä ja tekee nykyään vain kyykkyä.

        Hän laittoi aivan sairaasti painoa prässiin ja laski tosi alas. Alaselkä nousi penkistä ja kelkka jyräsi päälle. Tekee pahaa ajatellakin.


      • nainenn..
        Nina1 kirjoitti:

        tuo jalkaprässi on siis ollut sellainen istuma-asennossa oleva laite. Ei siis makuultaan.

        Huh, aika kovia painoja sulla ollut :O
        No, ehkä mäkin sit joskus kunhan nyt eka vähän pääsen alkuun. Ja samoissa painoluokissa suunnillee, kun painoa n. 56-57kg.

        Mutta olisi kiva kuulla, että onko tuosta ollut paljon hyötyä? Siis että onko vaikuttanut paljan perselihaksiin? Onko tullut enemmän lihaksia ja muotoja takapuoleen?

        .. vaikea sanoa että mikä on vaikuttanut eniten kun oon treenannut "ikäni", aina jotakin, kuntosalitreeni vaan ollut välillä vähemmällä, mutta pyöreä ja naisellinen pylly on ;)

        Onhan noi kyykyt ehkä monipuolisempia, ite vaan tykkään eniten prässistä. Joku sanoi että prässillä rikkonut itsensä - voisi sanoa että millä vain väärin tehtynä voi rikkoa itsensä. Ja totta... kyykyillä hapenottokyky suuremmalla kulutuksella kuin prässillä, mut mä teen kyllä aerobiset treenit erikseen.


      • suz

        vähä sä teet isoilla painoilla tota prässii! mä oon n.46kg/155cm nainen ja teen vaakaprässii (istuma-asennossa) molemmilla jaloilla max 90kg. haluaisin tehdä isommilla painoilla ja kasvattaa enemmän jalkalihaksia. kasvaakohan ne vielä? olisko sulla jotai treeni- ja ruokavaliovinkkejä tähän liittyen?


      • nainenn...
        suz kirjoitti:

        vähä sä teet isoilla painoilla tota prässii! mä oon n.46kg/155cm nainen ja teen vaakaprässii (istuma-asennossa) molemmilla jaloilla max 90kg. haluaisin tehdä isommilla painoilla ja kasvattaa enemmän jalkalihaksia. kasvaakohan ne vielä? olisko sulla jotai treeni- ja ruokavaliovinkkejä tähän liittyen?

        .. mä oon aina tykännyt treenata varsinkin jalkoja kovaa, ja kyllä kai siinä tulee vähän irvisteltyäkin, vaikkei olekaan mikään itsetarkoitus :)

        Ei mulla mitään vippaskonstia ole antaa, mutta lisäilet painoja sitä mukaa kun kehityt ja periaate se ettet lopeta heti kun lihaksissa tuntuu - sen pitääkin tuntua. Tarkoitan että ei treenaaminen ole mikään "mukavuuslaji" vaikka onkin kivaa :)

        Eri prässit painaa eri tavalla, vaikka siis painoja olisi toisessa prässissä enemmän, voi silti se kevyemmillä painoilla varustettu olla raskaampi tehdä, vaikuttaa kaikki kulmat yms. liikeradat.

        Niin ja ruokavaliosta senverran että syö hyvin (= terveellisesti ja siististi: kasviksia, täysjyväviljaa, proteiineja riittävästi: kanaa, kalaa, vähärasvaista lihaa, raejuustoa, kananmunaa ja tyhjät kalorit pois)

        Itsellänikin vähän ristiriitaista kun kauheasti en ylimääräistä haluaisi syödä vaan pysyä tiukkana ja samalla saada hiukka lihasta. Mutta kun lihaskaan ei kasva jos ei saa riittävästi kaloreita.

        Mutta tsemiä treeneihin!


    • Nimetön

      Jos Sinulla on mahdollisuus saada joku näyttämään ja opastamaan, niin tee ihmeessä jalkakyykkyjä. Eli tanko painoineen harteille - ei niskaan - ja kyykkyyn. Liike pitää opetella kunnolla ja etsiä oikeat painot aluksi, ja ensin pitää tehdä pitkiä rakentavia sarjoja. Mutta se on aivan korvaamaton perusliike, joka ottaa koko kehoon ja etenkin tietysti reisiin ja pakaroihin.
      Itse entisenä urheilijana en voi käsittää, miksi etenkin naiset välttelevät jalkakyykkyä. Itse teen tyypillisesti 5-6 sarjaa kunnolla treenikerralla. Voimaa ja liikkuvuutta on mukavasti tallella, vaikka olen nelikymppinen. Ykkösliike!

    • weider---

      sanonpa nyt suoraan, että sinulla on perusasiat hieman hakusessa ja mielelläni niitä sinulle opettaisin, mutta nyt ei jaksa kirjoitella.

      Lainaa vaikka kirjastosta joku kuntosaliharjoittelua koskeva kirja niin saat tärkeää perustietoa treeneistä.

      Olet nainen käsittääkseni joten suosittelen aloitteleville naisilla erityisesti Aino-Maija Karen kirjoittamaa kirjaa NAISTEN FITNESS KUNTOSALIHARJOITTELU.Julkaisija: [Lahti], KP Fitness Productions, 1998.

      Loistava kirja etenkin aloittelijoille, mutta muillekkin!

    • Onko normaalia 15v 67kg painonen tekee 280kg 10 x sarjoja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1789
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe