Näpyt käsivarsissa! :((

apua jkaipaava

Minulla on paljon pieniä ja suurempiakin punaisia näppylöitä käsissä!! Niissä on sisällä joskus jotain valkoista, kai kuivaa ihoa. Ne ovat todella rumia ja häiritsevät minua enkä kehtaa olla hihattomissa kun käteni näyttävät iha finnisiltä! (vaikka finnejä ne eivät ole)Olen käynyt lääkärissä ja tiedän mitä ne ovat (joku karvatupen tulehdus..) mutta lääkäri sanoi vaan avuksi että rasvaa, mutta rasvaaminen ei auta ollenkaan. :/ MUTTA OLISIKO kellään samaa ongelmaa JA RATKAISUA näihin rumiin käsiin :// ?? kiitos jos olisi apua.

7

2779

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiedoton13

No valitettavasti tuo on aika yleinen vaiva. Minullakin on ollut tuota ihan vauvasta lähtien ja viime viikolla kun olin ihotautilääkärillä (en tosin sen takia) ja kysyin samalla, voiko tälle tehdä mitään, niin se sanoi että ei. Se on "kosmeettinen vika" eikä mikään ihosairaus tms. Rasvaaminen voi auttaa, mutta sitä on kai tosi monilla ihmisillä. Joku monimutkainen nimi sillä on, nyt en vaan muista..

• apua kaipaava

mutta kun punaiset näppylöt ovat aivan ällöttäviä valkoisella ihollani! eikö olisi mitää keinoa edes hillitä ja pienentää näitä?

• mutta
        apua kaipaava kirjoitti:

mutta kun punaiset näppylöt ovat aivan ällöttäviä valkoisella ihollani! eikö olisi mitää keinoa edes hillitä ja pienentää näitä?

mun siskolla oli ongelmana jaloissa tollasia finnejä mitä kuvailit tossa. lääkäri ei osannut auttaa mutta sit mun sisko joutu kitarisaleikkaukseen useiden kuumetilojen takia ja ne näpyt katosi sen leikkauksen jälkeen ja lääkäri sanoi että ilmeisesti johtui siitä. siis siskoni oli sairastellut muutenkin tosi paljon ja siksi se piti leikata. finnit kai oli joku sivuoire..tiedä siitä sitten.

• mie vaan

Mulla on kans tuo sama ongelma, jalat on ihan niitten peitossa. Lapaluissa on kans. Ei oo kivaa. Olen tosin kuullut, et runsas aurinkos auttais. Kyl ainaki mulla autto pikkusen.

• trhtjytrj

Siis onko ne näpyt punasia ilman että ees puristat niitä? Mustakin tuntuu että ne on aika yleisiä. Suosittelisin ihon kuorimista (ei siis jollain aineella vaan esim. kuorintahanskalla) ja rasvaamista. Nuo on mulla ainaki auttanu, mutta huom. kestää varmaan viikkoja ennen kuin iho alkaa selvästi muuttua. Niin ja älä puristele :)

• sama juttu

sekä käsivarsissa että jaloissa. Itse olen huomannut, että rasvaaminen auttaa. Heti jos jättää pidemmäksi aikaa rasvaamatta, niin tilanne huononee..

• elina

Vaivasi nimi on varmaankin Keratosis Pilaris, joka on hyvin yleistä. Arvioidaan, että noin puolet ihmisistä kärsii jonkinasteisesta KP-ihosta. Suurin osa ihmisistä, joilla se on lievänä, ei edes tiedosta sitä. Keratosis pilaris muodostuu, kun kuollut ihosolukko, joka yleensä varisee iholta pois, tukkii ihohuokosia. Iho ei yleensä kutise tai ole kipeä. KP-näppyjä esiintyy useimmin käsivarsissa, takamuksessa ja reiden takaosassa mutta mahdollista on, että niitä on muuallakin – ei kuitenkaan kämmenissä tai jalkapohjissa. Monet muuten sekoittavat sen akneen! Esim. kuvahaulla voi etsiä kuvia keratosis pilaris–ihosta ja vertailla kuvia omaan ihoon. Siten voisi saada vähän enemmän varmistusta siihen, onko kyseessä sama vaiva.

Se on täysin harmitonta, mutta taatusti ikävän näköistä. Huonompaan kuntoon KP-iho menee helposti talvisin, jolloin iho on muutenkin kuivempaa kuivan ilmanalan vuoksi. Parantaa sitä valitettavasti ei voi, mutta eri hoitokeinoja on kyllä kehitetty. Niiden lopputulokset tahtovat vain olla aika onnettomia. Sitkeästi yrittämällä voi kuitenkin jotain kohennusta näkyä. Esim. AHA-happoa, retinolia, D-vitamiinia tai ureaa sisältäviä kosteusvoiteita ja mikrokuorintaakin voisi harkita. Voisit kokeilla kuoria ihon (ainakin KP-alueilta) joka kerran kun käyt suihkussa, siis vaikka päivittäin, ja rasvata ikävimmän näköiset kohdat kerran/kahdesti päivässä. Niitä mikrokuorintalaitteita löytyy kaupoista, mutta jos hinta tökkii niin sitten voisit ostaa ihan tavallisen vartalonkuorintaineen. Kuorintaa kannattaa tietysti harventaa, jos se alkaa rasittaa ihoa liikaa. Ihon pesuaineena en suosittelisi palasaippuoita, sillä saippuaa koossapitävä aine saattaa tukkia ihohuokosia entisestään. Ja tietenkin hyvin tiukat hihat saattavat liikkuessaan hangata kp-näppyjä pahemman näköisiksi, joten talvisaikaan mielummin sellaisia puseroita, joissa on väljemmät hihat. Onneksi näin talvella ei tarvitse niitä hihattomia paitoja pitää! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3121
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      93
      1451
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1314
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      155
      1228
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe