Lada 2105 Turbo

Mitsun mies

Moi!

Lueskelin vanhoja VM:iä (muistaakseni vuoden 86
tai 87 numero), ja silmääni pisti artikkeli
eräästä Konelan projekstista, jossa 2105:een 1300
koneeseen laitettiin jälkiasennusturbo, ja
muistaakseni sisustuksen laatua paranneltiin ja
iskarit vaihdettiin jäykempiin. Ja alut taisivat
kuulua myös vakiovarusteisiin...
Nyt kiinnostaisi tietää, onko kellään tämän
palstan lukijoista mitään kokemuksia noista
vehkeistä (kuinka monta Ladaa konela ahtoi?),
miten tekniikka on kestänyt turbon ja missä
tasossa hinnat liikkuvat nykypäivinä?
Kirjoitelkaa kokemuksistanne...

37

8978

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suihku

      Ei nyt ihan tosta mallista kokemusta ole.
      Turbolarppoja on tehty enemmänkin. Konelan
      kasaamia 1600SL turboja(2107 siis) tehtiin
      muistini mukaan jokunen kymmenen, olikohan
      parikymmentä. Oman kokemuksen perusteella auto
      oli muuten ihan vakio vehjes. Tekniikka kesti
      ilman murheita ainakin siihen reiluun 130t:een,
      jonka jälkeen en autoa ole nähnyt. Kyllähän
      larppojen tekniikka pääosin on vahvaa, että
      turbon rasitukset kestää. Ne on vaan ne muut
      paikat, jotka prakaa ensin tavallisissakin
      larpoissa.

      Tommosten jonkun verran ajettujen turbojen hinnat
      liikkuu 3-7tmk:n kieppeillä. Hyvistä joutuu
      maksamaan enemmän.

      • Iigor

        ....taisivat ne muutamia sellaisia rakennella.
        Muistan tuon artikkelin ja muistini mukaan
        toimittajat totesivat lopuksi, että
        ahdinasennuksen kokonaishinnalla saisi koneen
        viritettyä vapaastihengittävänäkin hyvillä
        palikoilla niin hyvään iskuun, että turbon
        asentaminen ko. autoon on lähinnä makuasia.
        KanttiLadan kone kun on peruskuosissaan niin
        matalaviritteinen, että se on siinä mielessä
        kuulemma oikea virivelhon toivemoottori ja
        ymmärtäähän sen, jos 1600 cc koneesta löytyy
        alunperin vain n.75 hv.


    • Turbo larssi

      Itselläni on lada 21013 vm.75 johon vuonna 88 on
      vaihdettu 2105:sen kone (1500) ja tekniikka.
      Samalla on asennettu IHI:n ahdin
      välijäähdyttimellä, rellun
      turbokaasari,tyristorisytytys yms..
      Eli sama sarja likimain jota konelakin asennutti
      autohiomolla omiin ladoihinsa.
      Alustaa tuli paranneltua jäykemmillä jousilla ja
      konin kaasuiskareilla yms..
      Mielestäni ainoa ja ehdottomasti oikea latukan
      piristämis konsti on moottorin ahtaminen, etenkin
      jos autoa käytetään arkiajossa.
      Perinteiset virityskonstit saa työntää pelto- ja
      jokkismiesten anukseen tms..

      Auto on pelittänyt erittäin hyvin nämä vuodet
      tähän saakka. Käytin autoa aina vuoteen 95
      jokapäiväisessä arkiajossa. Viimeiset 6v. auto on
      ollut kunniakkaasti "eläkkeelä", eli kesä- ja
      harrasteautona.

      Käyttökokemuksena sanoisin ahtamisen olevan ainut
      oikea ratkaisu latukan piristämiseen.
      Normaaliajossa ahdin ei ole mukana vasta kun
      tehoa lisää tarvittaessa eli moottori ei rasitu
      läheskään niin paljon kuin perinteisesti viilattu.
      Ahdin lisää todella paljon latukkaan vääntöä aina
      alakierrosilta lähtien joten ajaminen on aivan
      eri luokkaa kuin perus larssissa.
      Polttoaineen kulutus nousi n. 1,0l/100km
      verrattuna aikaisemman 1300 moottorin
      kulutukseen.Tietenkin ajotavasta riippuen eli
      kuinka tulee gummia poltettua saa kulutuksen
      nousemaan pilviin.

      Latukan tekniika ja moottori on kestänyt todella
      hienosti. Moottoria ei ole tarvinnut aukaista
      kertaakaan näiden 13v. aikana. Ainut joka ei ole
      meinannut kestää mukana on jaappanin pojan ahdin.
      Ahtimen akselitiivisteet on joutunut parikertaa
      jo vaihtamaan.

      Suorituskykyä ei ole tullut ikinä sen kummemmin
      mittailtua mutta pers tuntumalta potkua tuntuu
      löytyvän aivan isompien autojen tahtiin.
      Latukka lähtee satasen vauhdista vielä iloisesti
      vitosvaihteella kiihtymään.
      Huippuja ei ole ikinä uskaltanut kokeilla
      (johtuen latukan mahtavista ajo-ominaisuuksista)
      mutta auto tuntuu vielä kiihtyvän vaikka
      nopeusmittari on tapissa(180km/h).
      Liikennevaloista lähdettäessä on moni bemu, mese
      ja saabbi kuski saanut ihailla larssin perävaloja.

      Joo tulipa kehuttua nyt roppakaupalla mutta ei
      suotta. Latukka on helppo ja halpa virittää ja
      ennenkaikkiaan kestävä.

      • insinööri Sörsselssön

        "Normaaliajossa ahdin ei ole mukana vasta kun
        tehoa lisää tarvittaessa eli moottori ei rasitu
        läheskään niin paljon kuin perinteisesti
        viilattu."
        "Ahdin lisää todella paljon latukkaan vääntöä
        aina
        alakierrosilta lähtien"

        Niin että miten se nyt on? Tuleeko se ahdin
        mukaan alhaalta vai ei? Jos ei tule mukaan
        kunvasta kuormitettaessa niin silloinhan ei kai
        vääntö pitäisi muuttua alhaalta... Ladahan tuntuu
        olevan oikea ihme auto turbolla paranneltuna...
        Ei kärsi moottori kun ei tule turbo mukaan kuin
        tarvittaessa ja kuitenkin turbon tulee mukaan jo
        alhaalta... Tekniikan ihme sanon minä!!!


      • Turbo larssi
        insinööri Sörsselssön kirjoitti:

        "Normaaliajossa ahdin ei ole mukana vasta kun
        tehoa lisää tarvittaessa eli moottori ei rasitu
        läheskään niin paljon kuin perinteisesti
        viilattu."
        "Ahdin lisää todella paljon latukkaan vääntöä
        aina
        alakierrosilta lähtien"

        Niin että miten se nyt on? Tuleeko se ahdin
        mukaan alhaalta vai ei? Jos ei tule mukaan
        kunvasta kuormitettaessa niin silloinhan ei kai
        vääntö pitäisi muuttua alhaalta... Ladahan tuntuu
        olevan oikea ihme auto turbolla paranneltuna...
        Ei kärsi moottori kun ei tule turbo mukaan kuin
        tarvittaessa ja kuitenkin turbon tulee mukaan jo
        alhaalta... Tekniikan ihme sanon minä!!!

        Hyvä sörsselssön!
        Nyt varmaan pitäisi sopia mitä tarkoitetaan
        alakierroksilla??
        Onko ne heti tyhjäkäynnistä alkavat kierrokset
        vai esim. 1500-2000 rpm. joilla kuitenkin ajetaan
        esim. kaupunkinopeuksissa.
        Omassa larssissa ahdin lähtee mukaan n.1600 rpm
        kierroksilla konetta kuormitettaessa eli tuottaa
        ylipainetta. Nämä kierrokset ovat yleensä
        perinteisen viri-viri pellen
        tyhjäkäyntikierrokset.

        Jotta arvon sörsselssonin trasselit menisi aivan
        sekaisin uskallan väittää, että ahdettu moottori
        järkevästi käytettynä kestää paremmin ja on
        polttoainetaloudellisempi kuin perinteisesti
        viilattu. Ei tarvitse olla mikään ihme guru
        tajutakseen miten moottorin eliniän käy kun
        siihen on viilattu yli 1:11 puristussuhde joka on
        jatkuvasti päällä aina tyhjäkäynnistä lähtien.

        Okei tuli hieman oikaistua kun sanoin ettei ahdin
        ole mukana vasta kun tehoa tarvitaan. Arvasin,
        että joku sörsselssön takertuu asiaan siitä
        mitään tietämättä.
        Olisi pitänyt sanoa, että ahdin on mukana tasan
        niin paljon kuin painat tallaa lattiaan. Jos et
        vieläkään ymmärrä niin ole ymmärtämättä.

        Oman larssin vääntö todellakin parani kummasti
        alakierroksilta lähtien siis jopa tyhjäkäynnistä
        lähtien. Tähän vaikutti toisentyyppinen kaasutin
        kuin alkuperäinen horisko ja yli 1600rpm
        kierrosalueen väännön paranemiseen vaikutti
        ahdin.

        Ei larssi ole mikään ihmeauto ,kyllä senkin kone
        kärsii virityksestä, tätä en ole edes
        väittänytkään.
        Ahtamisessa pätee samat lainalaisuudet oli auto
        sitten Lada, Toyota, BMW tai mikä tahansa muu
        merkki.
        Herää kysymys onko ko. sörsselssonilla mitään
        kokemusta ahtamisesta ?????


      • Iigor
        Turbo larssi kirjoitti:

        Hyvä sörsselssön!
        Nyt varmaan pitäisi sopia mitä tarkoitetaan
        alakierroksilla??
        Onko ne heti tyhjäkäynnistä alkavat kierrokset
        vai esim. 1500-2000 rpm. joilla kuitenkin ajetaan
        esim. kaupunkinopeuksissa.
        Omassa larssissa ahdin lähtee mukaan n.1600 rpm
        kierroksilla konetta kuormitettaessa eli tuottaa
        ylipainetta. Nämä kierrokset ovat yleensä
        perinteisen viri-viri pellen
        tyhjäkäyntikierrokset.

        Jotta arvon sörsselssonin trasselit menisi aivan
        sekaisin uskallan väittää, että ahdettu moottori
        järkevästi käytettynä kestää paremmin ja on
        polttoainetaloudellisempi kuin perinteisesti
        viilattu. Ei tarvitse olla mikään ihme guru
        tajutakseen miten moottorin eliniän käy kun
        siihen on viilattu yli 1:11 puristussuhde joka on
        jatkuvasti päällä aina tyhjäkäynnistä lähtien.

        Okei tuli hieman oikaistua kun sanoin ettei ahdin
        ole mukana vasta kun tehoa tarvitaan. Arvasin,
        että joku sörsselssön takertuu asiaan siitä
        mitään tietämättä.
        Olisi pitänyt sanoa, että ahdin on mukana tasan
        niin paljon kuin painat tallaa lattiaan. Jos et
        vieläkään ymmärrä niin ole ymmärtämättä.

        Oman larssin vääntö todellakin parani kummasti
        alakierroksilta lähtien siis jopa tyhjäkäynnistä
        lähtien. Tähän vaikutti toisentyyppinen kaasutin
        kuin alkuperäinen horisko ja yli 1600rpm
        kierrosalueen väännön paranemiseen vaikutti
        ahdin.

        Ei larssi ole mikään ihmeauto ,kyllä senkin kone
        kärsii virityksestä, tätä en ole edes
        väittänytkään.
        Ahtamisessa pätee samat lainalaisuudet oli auto
        sitten Lada, Toyota, BMW tai mikä tahansa muu
        merkki.
        Herää kysymys onko ko. sörsselssonilla mitään
        kokemusta ahtamisesta ?????

        Olet oletettavasti oikeassa verratessasi
        perinteisen virittämisen ja ahtamisen eroja
        tehonkasvatuksessa. Luultavasti myös ahtimella
        toteutettu brutaali tehonlisäys rasittaa
        moottoria pitkällä tähtäimellä vähemmän, kuin
        perinteinen tapa. Mutta ainakin meikäläinen
        tarkoitti puhuessaan moottorin "virittämisellä"
        sitä, että suoritetaan ensin koneeseen sellaiset
        työt, että saadaan se käymään kauniisti.

        Ladan konehan ravistaa epätasapainossaan jo
        tyhjäkäynnillä niin rutkasti, että jouheva käynti
        ei ole mitenkään mahdollista läpi koko
        käyttökelpoisen kierroslukualueen. Eli liikkuvat
        osat tasapainoon, kanavat kiiltäviksi sujuvaa
        kaasunvaihtoa ajatellen, optimaalinen
        pakoputkisto virtauksia varten ja kunnollisesti
        toimivat kaasuttimet.

        Jo näillä töillä saadaan Ladan koneesta reilusti
        ylimääräisiä hepoja ilman, että sen kestävyys
        kärsii millään tavoin mutta käytettävyys on aivan
        uudella tasolla. Siksi en olisi välttämättä
        ensimmäiseksi työntämässä näitä perinteisiä ja
        tunnettuja virikonsteja "hanuriin".

        Viilattua konetta täytyy myös osata käyttää
        oikein, taitamaton pieksää sen nopeasti hajalle,
        tai ainakin lyhentää tuntuvasti sen kestoikää.


      • Turbo larssi
        Iigor kirjoitti:

        Olet oletettavasti oikeassa verratessasi
        perinteisen virittämisen ja ahtamisen eroja
        tehonkasvatuksessa. Luultavasti myös ahtimella
        toteutettu brutaali tehonlisäys rasittaa
        moottoria pitkällä tähtäimellä vähemmän, kuin
        perinteinen tapa. Mutta ainakin meikäläinen
        tarkoitti puhuessaan moottorin "virittämisellä"
        sitä, että suoritetaan ensin koneeseen sellaiset
        työt, että saadaan se käymään kauniisti.

        Ladan konehan ravistaa epätasapainossaan jo
        tyhjäkäynnillä niin rutkasti, että jouheva käynti
        ei ole mitenkään mahdollista läpi koko
        käyttökelpoisen kierroslukualueen. Eli liikkuvat
        osat tasapainoon, kanavat kiiltäviksi sujuvaa
        kaasunvaihtoa ajatellen, optimaalinen
        pakoputkisto virtauksia varten ja kunnollisesti
        toimivat kaasuttimet.

        Jo näillä töillä saadaan Ladan koneesta reilusti
        ylimääräisiä hepoja ilman, että sen kestävyys
        kärsii millään tavoin mutta käytettävyys on aivan
        uudella tasolla. Siksi en olisi välttämättä
        ensimmäiseksi työntämässä näitä perinteisiä ja
        tunnettuja virikonsteja "hanuriin".

        Viilattua konetta täytyy myös osata käyttää
        oikein, taitamaton pieksää sen nopeasti hajalle,
        tai ainakin lyhentää tuntuvasti sen kestoikää.

        Olen kanssasi samaa mieltä, että
        kuvailemasi "virittäminen" on aivan jees
        toimenpide ladan koneelle (voisi kutsua lähinnä
        hienosäädöksi). Havaitsin itsekkin aikoinani
        turbottaessa latukkaa ,että moottorin sovitukset
        yms. oli lähinnä kuha sinneppäin.
        Imusarjan sovitus kanteen oli kaikkein hupaisin
        olihan kannen ja sarjan välillä useamman millin
        porras.

        Itselläni tuli perinteisestä virittämisestä
        lähinnä mieleen rankemmalla kädellä tehdyt kannen
        madalloitukset,-avartamiset, jyrkätnokat ja
        tapiksi tolkuttomat kaksikurkkuiset vaaka weberit
        tuplana ängettynä konehuoneeseen.
        Tämän jälkeen alakierroksien vääntö on muisto
        vain ja koko paketti alkaa toimimaan vasta
        kunnolla kun kierrokset on yli 3000rpm.

        Eli tähän verrattuna turbottaminen tuntuu
        viisaammalta ratkaisulta ja sinun esittämäsi
        toimenpiteet on aivan hyvät etenkin jos halutaan
        edullisesti hieman enemmän potkua ja moottorin
        toiminta jouheaksi.


      • vakuuttavaa...

        "Normaaliajossa ahdin ei ole mukana vasta kun
        tehoa lisää tarvittaessa eli moottori ei rasitu
        läheskään niin paljon kuin perinteisesti viilattu.
        Ahdin lisää todella paljon latukkaan vääntöä aina
        alakierrosilta lähtien joten ajaminen on aivan eri
        luokkaa kuin perus larssissa."

        Tuota noin.. Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin
        mutta miten ihmeessä turbo voi antaa lisää vääntöä
        "aina alakierroksilta lähtien" kun ahdin ei ole
        mukana "normaaliajossa" ??? Ei oikein tunnu
        loogiselta....


      • kpm
        vakuuttavaa... kirjoitti:

        "Normaaliajossa ahdin ei ole mukana vasta kun
        tehoa lisää tarvittaessa eli moottori ei rasitu
        läheskään niin paljon kuin perinteisesti viilattu.
        Ahdin lisää todella paljon latukkaan vääntöä aina
        alakierrosilta lähtien joten ajaminen on aivan eri
        luokkaa kuin perus larssissa."

        Tuota noin.. Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin
        mutta miten ihmeessä turbo voi antaa lisää vääntöä
        "aina alakierroksilta lähtien" kun ahdin ei ole
        mukana "normaaliajossa" ??? Ei oikein tunnu
        loogiselta....

        Lue vastaus insinööri sörsselssönille !


      • eimuistanimimerkkiä..
        kpm kirjoitti:

        Lue vastaus insinööri sörsselssönille !

        Joo luin jo älä jännitä... Kaiken voi sitten
        tulkita omalla tavallaan...


    • Matti

      Itselläni oli uutena ostettu Lada 2107-malli vm-
      85 1500-koneella ja 5-lovisella lootalla.
      Asennutin siihen heti sisäänajojen jälkeen
      Varkauden Konelassa turboahtimen. Mulla oli
      huonoja kokemuksia, johtuisikohan osaksi siitä,
      että olin kisahenkinen luonne tuohon aikaan.
      Ahtopaineeksi säädettiin jotain yksipilkku
      jotain, en ole tekniikka-asentaja joten en
      tarkkaan tunne tekniikkaa. Auto kulki hyvin,
      huiput jotain 180 kmt luokkaa (tarkistettu
      sekuntikellolla ja kilometritolpista), kiihtyvyys
      0-100 jotain 10 sekkaa tai jopa alle...alla oli
      jäykemmät jouset ja kaasuiskarit, ihan kohtuu
      ajettava kesäkelillä, talviliukkailla oli aika
      vikuri.

      Kone hajosi 18 tkm:n kohdalla, männän laki
      kuulemma suli (reikä!), samoin jotkut
      männänrenkaat oli poikki. Eli remonttiin. Perää
      piti remontoida vielä vähän myöhemmin, ja
      vaihdelootastakin alkoi kuulua jollotusta aika
      pian. Koska samassa liikkeessä Varkaudessa
      myytiin myös Peugeoteja, ja mulla oli tuossa
      vaiheessa laittaa hiukan enemmän rahaa autoon,
      vaihdoin ladani uuteen Pösö 205 XS:ään v-89. Sen
      jälkeen enemmän ja vähemmän nopeita pelejä on
      ollut alla useita...kyllä Lada tarjosi hauskuutta
      roppakaupalla, ja mukavia ilmeitä
      liikennevaloissa rinnalle saapuneille
      länsiautokuskeille, mutta tuntuu vaan että
      alkuperäinen osien mitoitus ei oikein kestänyt
      turbotusta jos antoi hanaa!

      • Turbo larssi

        Hmm ahtopaineet yksi pilkku jotain ja mootorin
        puristussuhde vakio. Näinhän siinä pitää
        käydäkkin eli männät sulaa ja renkaat katkeilevat.
        Muistaakseni 80luvun lopulla oli tuulilasissa tai
        VM:ssä varoittava esimerkki kuinka moottorille
        käy kun paineet ruuvataan yli valmistajan
        ohjearvon (0,5bar) ja annetaan autolle surutta
        kenkää.
        Esimerkkinä oli jälkiturbotettu lada. Tällä
        yksilölle oli käynyt juuri samoin kuin sinun
        autollesi ja asiaa esitettiin valokuvien kera
        artikkelissa.

        Omassa autossa on puristussuhdetta laskettu
        vakiosta ja muutettu sytytyslaitteet uuteen
        uskoon jotta nakutusta ei ilmenisi.Autolla voi
        huoletta ajaa korkeammilla paineilla. Ehkä
        ajotyylissäkin on eroa, sillä kone on kestänyt
        hyvin nämä vuodet.

        Summa summarum mutta kiva lelu auto on ja tarjoaa
        itselle ja muille hauskuutta sillä ajellessa niin
        kuin itsekkin totesit.


      • Ihmettelen vaan
        Turbo larssi kirjoitti:

        Hmm ahtopaineet yksi pilkku jotain ja mootorin
        puristussuhde vakio. Näinhän siinä pitää
        käydäkkin eli männät sulaa ja renkaat katkeilevat.
        Muistaakseni 80luvun lopulla oli tuulilasissa tai
        VM:ssä varoittava esimerkki kuinka moottorille
        käy kun paineet ruuvataan yli valmistajan
        ohjearvon (0,5bar) ja annetaan autolle surutta
        kenkää.
        Esimerkkinä oli jälkiturbotettu lada. Tällä
        yksilölle oli käynyt juuri samoin kuin sinun
        autollesi ja asiaa esitettiin valokuvien kera
        artikkelissa.

        Omassa autossa on puristussuhdetta laskettu
        vakiosta ja muutettu sytytyslaitteet uuteen
        uskoon jotta nakutusta ei ilmenisi.Autolla voi
        huoletta ajaa korkeammilla paineilla. Ehkä
        ajotyylissäkin on eroa, sillä kone on kestänyt
        hyvin nämä vuodet.

        Summa summarum mutta kiva lelu auto on ja tarjoaa
        itselle ja muille hauskuutta sillä ajellessa niin
        kuin itsekkin totesit.

        Olikohan ne muistanu kattoo seokset niill mahtipaineilla? Kyllä palaa männät jos ei seokset pysy kohillaan ja bensaa tulee liian vähän... Noin käy kun tuunaset virittää vailla tietoa...


    • ville####

      pistä vaan turbo saatanan urpo!!!!!!!!!!!!!!!11

    • tarviis tietoja niistä lehdis

      viititkö lähettää tarkenpia tietoja turbo ladiota niiten tiedóista ym ym muusta

    • Lada Power

      Ladan moottori kestää kyllä, todisteena siit on omaksikin kohdaksi ihmettelyä herättänyt kokemus, kaverilla oli lada, mistä putosi öljypohja pellolla, ja kone kesti puolituntia rässimistä, joten kone kestää melkein mitä tahansa, mutta muista osista en tiedä...

    • aumikulki

      Varkaudessa oli 80-luvun puolessavälissä valkoinen Lada 2017 / 1500S jossa oli uutena asennettu turbotekniikka. Rekkari oli AUM-jotakin eli ensirekisteröinti ollut Helsingissä (Konela?). Kuski oli paperimies paikkakunnalta ja ajoi korttelirallia sillä. Kovasti se kulki ja kiihtyi, jätti länsi-Kadettini (1,3 S kananmunamalli E-sarjaa eli vm 1985 ja 75 hv) kuin seisomaan.

      • Anonyymi

        Kas kas! Itse olen alkujaan Varkaudesta ja oli uutena 1985 ostettu mersukromikeulainen Lada 2017 mutta mopolla 1.3 koneella 65 hv kun halusin äänettömämmän jakopään hihnalla enkä isomman koneen rallattavaa venyvää ketjua. Osuttiin sen varkautelaisen turbo-ladakuskin kanssa muutaman kerran illalla korttelirallissa yhteen -85-86 ja kokeiltiin kilpaa talvikelissä. Minulla oli takalootassa hiekkasäkki antamassa pitoa ja uudet Hakkis nastat ja pääsin kiihdyttämään valoista turbomallin ohi sen jäädessä hetkeksi sutimaan. Vaan kyllä se vihaisesti otti sitten kiinni. Molemmat autot oli valkoisia ja molemmissa takalasissa "huoranportaat" eli musta takalasinritilä, itselläni vielä ohuet koristeteipit kyljissä ja sen ajan mittapuitteissa hienot koristekapselit. Hauskaa oli Ladan aikakausikin, mukavat muistot. Toki useita takuukorjauskäyntejä oli mutta ei sen nuorena haitannut ja asuin Rautasavon Auton lähellä joka oli merkkiliike...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas kas! Itse olen alkujaan Varkaudesta ja oli uutena 1985 ostettu mersukromikeulainen Lada 2017 mutta mopolla 1.3 koneella 65 hv kun halusin äänettömämmän jakopään hihnalla enkä isomman koneen rallattavaa venyvää ketjua. Osuttiin sen varkautelaisen turbo-ladakuskin kanssa muutaman kerran illalla korttelirallissa yhteen -85-86 ja kokeiltiin kilpaa talvikelissä. Minulla oli takalootassa hiekkasäkki antamassa pitoa ja uudet Hakkis nastat ja pääsin kiihdyttämään valoista turbomallin ohi sen jäädessä hetkeksi sutimaan. Vaan kyllä se vihaisesti otti sitten kiinni. Molemmat autot oli valkoisia ja molemmissa takalasissa "huoranportaat" eli musta takalasinritilä, itselläni vielä ohuet koristeteipit kyljissä ja sen ajan mittapuitteissa hienot koristekapselit. Hauskaa oli Ladan aikakausikin, mukavat muistot. Toki useita takuukorjauskäyntejä oli mutta ei sen nuorena haitannut ja asuin Rautasavon Auton lähellä joka oli merkkiliike...

        Mulla on tommonenvalkonen Lada jossa sivuraidat ja takaritilä, ei oo sama pirssi koska tiedän tämän entsen omistajan joka oli ainut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on tommonenvalkonen Lada jossa sivuraidat ja takaritilä, ei oo sama pirssi koska tiedän tämän entsen omistajan joka oli ainut

        Niin olin minäkin ainut omistaja 1985-1987, jos sen ostit sen jälkeen Joensuun Autokalustosta (Laakkonen, Nissan). Meni vaihdossa Nissaniin,,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas kas! Itse olen alkujaan Varkaudesta ja oli uutena 1985 ostettu mersukromikeulainen Lada 2017 mutta mopolla 1.3 koneella 65 hv kun halusin äänettömämmän jakopään hihnalla enkä isomman koneen rallattavaa venyvää ketjua. Osuttiin sen varkautelaisen turbo-ladakuskin kanssa muutaman kerran illalla korttelirallissa yhteen -85-86 ja kokeiltiin kilpaa talvikelissä. Minulla oli takalootassa hiekkasäkki antamassa pitoa ja uudet Hakkis nastat ja pääsin kiihdyttämään valoista turbomallin ohi sen jäädessä hetkeksi sutimaan. Vaan kyllä se vihaisesti otti sitten kiinni. Molemmat autot oli valkoisia ja molemmissa takalasissa "huoranportaat" eli musta takalasinritilä, itselläni vielä ohuet koristeteipit kyljissä ja sen ajan mittapuitteissa hienot koristekapselit. Hauskaa oli Ladan aikakausikin, mukavat muistot. Toki useita takuukorjauskäyntejä oli mutta ei sen nuorena haitannut ja asuin Rautasavon Auton lähellä joka oli merkkiliike...

        Muistan se paperimies oli nimeltään Tiainen, iso mies. Joo sillä oli legenda eli se turbolada, aika vilkkaasti se liikkui kesäkelissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan se paperimies oli nimeltään Tiainen, iso mies. Joo sillä oli legenda eli se turbolada, aika vilkkaasti se liikkui kesäkelissä.

        Kuulemma Tiainen on jo kuollut, aikoja sitten, aika nuorena.


    • Anonyymi

      alkuperäinen konelaturbo on mummolassa ladossa ollut jo 30 vuotta,auto ostettiin 80 luvulla ja mallia"lumikko"

      • Anonyymi

        nyt on ajossa suomen ainoa alk konela turbo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nyt on ajossa suomen ainoa alk konela turbo

        Oli niin äkänen latuska ,että karkasi maata kiertävälle radalle. Näkyy seuraavan kerran helmikuun ekalla viikolla puolenyön jälkeen itäisellä taivaalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nyt on ajossa suomen ainoa alk konela turbo

        Sittenhän meitä on kaksi ainutta. Omani on itse asennettu ns. konela turbo, mutta ostettu samasta paikasta mistä konelakin eli autohiomosta :D


    • Anonyymi

      En tiedä noista vanhemmista turbo-Ladoista, mutta näitä 110-mallin Ladoja sai myös Gti-versioina, Venäjällä tosin ainoastaan ja sielläkin erillisellä tilauksella.
      Yhdellä venäläistaustaisella tutulla oli sellainen vielä muutama vuosi sitten ainakin, kun viimeksi tavattiin.
      Aika helvetin ärjy peli, muistaakseni 2-litrainen ja 150-heppainen pannu, mikä oli noin kevyessä korisa ihan tappokone.
      Nykyään tietenkään sellaisen hankkiminen ei onnistu maailmantilanteen vuoksi, mutta en tiedä, olisiko tuolloin ollut ulkomaalaisen mahdollsita saada tilattua itselleen sellaista peliä tai ostaa edes käytetty.
      Olisi ollut ainakin aika äijäpeli myös täällä Suomessa.

      • Anonyymi

        Nuo tehot alkavat olla nykyautoissa aika perustehoja. Edellisessä dieselfarkussa oli 162 hv, eikä se ollut mitenkään ylimitoitettua. Nykyisessä pienessä tila-autossa on 224 hv, aika sopivasti, kulkee kevyesti liikenteessä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo tehot alkavat olla nykyautoissa aika perustehoja. Edellisessä dieselfarkussa oli 162 hv, eikä se ollut mitenkään ylimitoitettua. Nykyisessä pienessä tila-autossa on 224 hv, aika sopivasti, kulkee kevyesti liikenteessä.

        Et muistaisi numeroa


    • Anonyymi

      Varkaus oli 80-luvulla yksi kovimpia Lada tuning-kaupunkeja ja siellä oli myös 2017 turbo, siis 1500-koneinen Konela-ahdettu valkoinen mustalla takalasinritilällä, rekkarin alku AUM-. Kovaa kiihtyi ja kulki. Myös siellä pyöri kokovalkoinen 2015 turbo, valkoinen takalasinritiläkin ja sivupeilit. Sitten oli 2017 1300S valkoinen, punaiset kylkiraidat, hienot harvinaistyyliset koristekapselit ja musta takalasinritilä, kuski nuori ja ajoi reippasta haipakkaa korttelirallia sellaisella.

    • Anonyymi

      mulla on alkuperäinen konelan 2107 turbolada, valkoinen speciaali.
      1600 koneella on ja turbo

    • Anonyymi

      tuli talvella laitettua saabin k- jetti ladaan( 1500 ) ja temusta se remmivetoinen aisin ar500 ahdin.
      omaan imusarjaan tein suuttimenreiät viistoon imuventtiiliäkohden ja määräjakaja jakajanpuolelle. kaasuläppänä saabin oma n.60 mm.
      ahdin pyörii kiilahihnalla eikä leveällä hihnalla.
      entinen vakio lada kiihtyi gps mukaan n.14 sekunnissa sataan, nyt menee alle 10 vaikka 0,5 baria on paine maksimissaan ja hirvee vääntö on kyllä nyt autossa .
      suosittelen

      • Anonyymi

        heinolan rampilta tänäaamuna kiihdytti beige kanttilamppu lada jonka perässä yritin pysyä mutta ilmeisesti kyseinen turbo oli tuo lada koska 200 zx en perässä pysynyt.
        paljoko tuossa on hepoja oikeesti kun itelläkin lähemmäs 200?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        heinolan rampilta tänäaamuna kiihdytti beige kanttilamppu lada jonka perässä yritin pysyä mutta ilmeisesti kyseinen turbo oli tuo lada koska 200 zx en perässä pysynyt.
        paljoko tuossa on hepoja oikeesti kun itelläkin lähemmäs 200?

        joku 250....


    • Anonyymi

      Onhan noita ollut vaikka mitä.
      En muista, oliko meillä päin kenelläkään alussa mainitunlaista vauhti-Ladaa, mutta aikanaan omissa kuvioissa jotkut duunasivat vanhempia Ladoja vaihtamalla niihin Fiatin 2,1-litraisen ruiskukoneen. Meni paikalleen ainakin melkein heittämällä ja niissähän oli vakiona jo toistasataa heppaa, 110-115hp jos muistan oikein.
      Ja 110-Ladaa tehtiin myös 150-heppaisena GTI-versiona. Venäjän markkinoille ainoastaan kylläkin.
      Muutaman Nivan tuedän myöskin, missä on juuri tuo Fiatin ruiskukone ja yksi on jopa muutoskatsastettu dieseliksi. Siinä muistaakseni on pösön 1,9-litrainen diesel.

      • Anonyymi

        Tämä nyt ei ole Niva-ketju, mutta muistelisin, että suht hiljattain oli diesel-Niva myynnissäkin nettiautossa. Oli juurikin itse muutettu dieseliksi ja ihan laillinen peli, sitä en tiedä, oliko ollut kuinka kallis muutos..
        Sen verran tiedän Nivan historiasta, että sitä tehtiin myös dieselinä jonekin päin Eurooppaa ja siinä tosiaan oli joku ranskalainen diesel-moottori nokalla, mutta Suomeen Nivaa ei tuotu muuta kuin bensaversiona jostain syystä.
        Olisi voinut olla aika hyväkin myyntiartikkeli täällä ja muutenkin dieselinä toimiva paketti..
        Mutta olisiko hinta ollut sitten liian korkea...?
        Tuota 2000-luvun Nivaa myytiin noin 15000€ hinnalla uutena Deltassa, mikä on mielestäni maasturista naurettavan halpa hinta ottaen huomoon vielä Nivan hyvät maasto-ominaisuudet, mutta dieselinä myyntihinta olisi ehkä ollut liian korkea Suomen markkinoille.


    • Anonyymi

      nythän on taas tullut trendiksi hifi viritteliöiden keskuuteen toi k-jetronik eli mekaaninen ruisku ja mekaaninen ahdin,kuten tietokonepuolella pitää olla mekaaninen näppiskin.
      itsellä ollu tuo k jet ja muuttuvasiipinen vnt ahdin. kantta on palotilan puolelta pyöristelty.
      teholukemat 0.8 bar paineilla 185hp /6000 kierroksella minuutissa, vääntöä lähemmäs 300 newtonia.
      vnt ahdin kun lähtee vetämään alhaalta ja mekaaninen ruutta tuo lissää grunttia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      37
      8488
    2. Ikuiset kaipaajat

      Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      143
      4893
    3. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      77
      4713
    4. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      8
      3752
    5. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

      Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      80
      3388
    6. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      46
      3281
    7. Onhan tää tyhmää ajatella sua kun tuskin ees muistat mua

      Hyvää yötä sinne jonnekin. 💔
      Ikävä
      26
      2804
    8. Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla

      Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä
      Yrittäjyys
      32
      2651
    9. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      31
      2517
    10. Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää

      Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv
      Maailman menoa
      88
      2503
    Aihe