Otsikossahan se kysymys tulikin jo. Jalatko murkskaksi kovalla alustalla juoksusta, vaiko teräskunto aina 90-vuotiaaksi asti? Pitkällä juoksulla mitattuna: kannattaako aloittaa juoksentelu?
Juoksemisen hyödyt ja haitat?
4
2498
Vastaukset
- runner´s high
Kuntoilu ainakin kannattaa, ja se että mitä jalat sanoo selviää kokeilemalla.
Aloittaminen on hankalaa, pitäisi pystyä malttamaan pitää määrät riittävän pieninä, nopeus/pulssi riittävän alhaisena ja muistaa myös levon tärkeys jolloin paikatkin pysyvät yleensä kunnossa. Joku kevyt juoksu/kävely yhdistelmä voisi toimia sopivana aloituksena?
Pururadat, metsäpolut, nurmikot, hiekkarannat ym. säästävät jalkoja, itse vältän asfaltilla juoksua juuri jalkaongelmien välttämiseksi. Tosin jos mara on tavoitteena niin silloin asfalttiinkin on hyvä totutella, muistaa vain käyttää hyvin vaimennettuja juoksukenkiä.
Googleta "sepon juoksusivut", siellä on juoksijalehden keskustelufoorumi ja hyvää tietoa myös aloitteleville juoksijoille.
Hitaasti hyvä tulee! - turamaarani
Älä missään nimessä aloita. Mulle kävi näin
- juoksuvarusteet maksavat, ne kaikki rahat on pois ryyppäämisestä
- joudut pesemään pahalta haisevaa hikipyykkiä
- töissä oleminen helpottui sitä mukaa kun kuntokin koheni
- kroppa muuttui
- tv:n tuijottelu jäi pois
- sohva jäi vähemmälle käytölle
- reissuun lähtiessä pitää ottaa lenkkikamppeet mukaan ja sielläkin käydä lenkillä
- viikonlopun pitkä lenkki estää lähtemästä baariin
- kaverit pitää hulluna
- lihakset on toisinaan kipeät
- saa raitista happea
- näkee hienoja maisemia, kuuntelee luonnon ääniä
- kaupungin pururata onkin kiva paikka
Musta juokseminen on ihan kauhea harrastus, ei kannata aloittaa.- totta!
Niin ja lisää huonoja puolia (oma kokemus):
- tutustuin aivan uusiin, omituisiin ihmisiin
- lenkillä ajatus kulkee uusia ratoja
=> keksii luovia ratkaisuja arjen ongelmiin
- ryyppääminen harveni, mutta laatu rupesi korvaamaan määrää => hyväkuntoisena jaksaa painaa
=> seksi muuttui tyydyttävämmäksi
- itsetunto kohosi
Niinpä, missään nimessä ei kannata ryhtyä juoksemaan! - ylitalon kusti
totta! kirjoitti:
Niin ja lisää huonoja puolia (oma kokemus):
- tutustuin aivan uusiin, omituisiin ihmisiin
- lenkillä ajatus kulkee uusia ratoja
=> keksii luovia ratkaisuja arjen ongelmiin
- ryyppääminen harveni, mutta laatu rupesi korvaamaan määrää => hyväkuntoisena jaksaa painaa
=> seksi muuttui tyydyttävämmäksi
- itsetunto kohosi
Niinpä, missään nimessä ei kannata ryhtyä juoksemaan!ku lenkkeilee palijon, nii voipi juoda kalijaa siinä välis hyvillä mielin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197