Kyhmyt äänihuulissa?

Kysyjätär

Mitä, jos on päässyt muodostumaan kyhmyjä äänihuuliin? Voiko niitä korjata leikkaamalla? Jos voi, niin voiko leikkauksesta olla enemmän haittaa kuin hyötyä?

Olen vuosikaudet laulanut väärällä tekniikalla, ja kurkku on usein rasittunut niin, että sinne on koskenut, enkä minä tyhmä ole tajunnut lopettaa laulamista siihen. Nyt olen menossa elämäni ensimmäiselle laulutunnille, mutta pelkään, että siitä ei ole enää mitään hyötyä, jos olen pilannut ääneni lopullisesti =o(. Olen vähän päälle parikymppinen, ja toivoisin laulavani parhaat lauluni vasta tulevaisuudessa.

5

2181

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varma?

Oletko ihan varma että sinulla tosiaan on noin nuorena ihmisenä oikein kyhmyjä äänihuulissa? Minulla on paksuuntuma, pieni sellainen, eikä se haittaa kun nyt heti teen kaikkeni etten enää rasita pieniä huuliparkojani. Paksuuntuman "ohi" (siis huolimatta siitä) voi laulaa kun on tarpeeksi rento. Se tietysti vaatii ehkä hiukka enemmän rentoutta ja taitoa kuin jos ei olisi paksuuntumaa.

La Karitan äänihuulet on hiottu laserilla useaan kertaan (eli pakuuntumat tai kyhmyt tasaisiksi) ja lopputuloksen kuulevat kaikki.

• Kysyjätär

En minä tiedä, mikä on äänihuulieni tilanne, mutta pisti vaan silmään keskustelut netissä, joiden mukaan suunnilleen heti pamahtaa äänihuulet entisiksi, jos laulaa kurkku kireällä väärällä tekniikalla, ja sitä olen tosiaan tehnyt.

Kävin laulutunnilla, ja opettajan mielestä ääneni on ihan hyvä, ja äänihuulet siis kunnossa. Nyt on uusi laulutekniikka hakusessa, ja tulevaisuus toivottavasti entistä paremman kuuloinen =o)!

• Allikko
        Kysyjätär kirjoitti:

En minä tiedä, mikä on äänihuulieni tilanne, mutta pisti vaan silmään keskustelut netissä, joiden mukaan suunnilleen heti pamahtaa äänihuulet entisiksi, jos laulaa kurkku kireällä väärällä tekniikalla, ja sitä olen tosiaan tehnyt.

Kävin laulutunnilla, ja opettajan mielestä ääneni on ihan hyvä, ja äänihuulet siis kunnossa. Nyt on uusi laulutekniikka hakusessa, ja tulevaisuus toivottavasti entistä paremman kuuloinen =o)!

Minusta tuntuu, että on tullut tehtyä laulumaailman kaikki (prässäämisetä kireilyyn) tekniset virheet ja silti ääni alkaa pikkuhiljaa "loistaa".

• horsis
        Allikko kirjoitti:

Minusta tuntuu, että on tullut tehtyä laulumaailman kaikki (prässäämisetä kireilyyn) tekniset virheet ja silti ääni alkaa pikkuhiljaa "loistaa".

Kun äänihuulet rasituksessa turpoavat, SAATTAA olla hetki, jolloin ääni ikään kuin soi "paremmin" kuin ennen. Vrt. tuntemuksia juuri ennen ilkeää flunssaa (juuri se päivä, jolloin ovet olisivat auenneet La Scalasta suoraan Taivaaseen). Kun sillä turvotuksella jatkat, se muuttuu hankauksesta känsiksi eli kyhmyiksi.
        Mieti tarkkaan, ennen kuin suosittelet metodiasi kellekään muulle, joka ei ole valmis ottamaan äänen menetyksen pikaista riskiä.

• korvat

Mene kurkkulääkärille joka voi tarkastaa tilanteen. Jos on kyhyt mene hyvälle puheterapeutille joka ääniharjoitusten avulla auttaa sinua korjaamaan tilanteen. Vaihda kiireesti lauluopettajaa ja opettele laulamaan oikealla tekniikalla. Kyhmyt voi myös leikata, mutta siinä on riski enettää ääni kokonaan jos leikkaus epäonnistuu.

Kun laulaa oikealla tekniikalla "tuella" ei kyhmyjä tule.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2201
    2. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      21
      968
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      174
      872
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      806
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      752
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      675
    Aihe