elämätön teini-ikä

sini

Olen mukava, hauska, kaunis ja älykäskin nuori nainen, tällä hetkellä 20-vuotias (vietän välivuotta töitä tehden, kun en syksyllä päässyt haluamaani opiskelupaikkaan).

Olen viime aikoina pohtinut elämääni ja mitä olen tehnyt. Tai mitä en ole tehnyt. Olen nimittäin tullut hyvin pitkälti siihen tulokseen, että en ole ala-aste aikojen jälkeen ELÄNYT KUNNOLLA. Osaksi huonon onnen, osaksi hankalan murrosikäni takia.... Yläasteen vietin koulussa, missä luokkahenkemme oli olematon. Ystävienkin kanssa oli ongelmia, sillä luokallani ei ollut saman henkisiä ihmisiä kuin minä. Koulun ulkopuolellakin minulla oli vain pari kaveria, joita en edes oikeasti ''arvostanut''. Olin yksinäinen. Ja murrosikä vielä veti minua enemmän kuoreeni, enkä osannut tuoda huumorintajuani ja eloisuuttani esille. Olin ujo ja onneton. Teini-iän bileistä, seurustelusta tai muusta hauskasta ei ollut tietoakaan! En tuntenut oikeita ihmisiä että olisin voinut pitää hauskaa ja nauttia elämästä. Kaikilla oli jo omat kaverinsa ja minä olin vain ulkopuolinen. Lukiossa olin jo päässyt ujoudestani eroon ja minulla oli koulussa paljon kavereita ja päivisin siis oikein kivaa. Treffeillä kävin myös aika usein. Mutta koulun ulkopuolella olin liian usein yksin, viikonloput istuin usein perheeni kanssa ja se oli hyvin masentavaa. En siksi, ettei minusta olisi pidetty, vaan siksi että kaikilla, taas OLI jo valmiiksi omat kaveripiirinsä.

Tällä hetkellä odotan vain ensi syksyä, jolloin toivottavasti viimein pääsen haluamaani opiskelupaikkaan. Jospa elämäni viimeinkin silloin alkaisi kunnolla?? koska silloin varmasti tapaan muitakin samassa jamassa olevia kuin minä, ihmisiä jotka ovat tulleet uuteen kaupunkiin eikä heillä ole vielä ystäviä. Ja opiskelijabileissä varmasti tutustuu uusiin ihmisiin :)

Onko teillä muillakin samoja kokemuksia? Tai muuta sanottavaa piristyksekseni? antakaahan kuulua. :)

9

1551

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poju23v

Sinä olet bilehiiri verrattuna minuun :)

"Täällä ollaan 23v, eikä yhtään ystävää, tai edes kaveria. Ylä-asteella kiusattu mua aika paljon, mutta nimittelyyn vastasin aina lyömällä turpaan (ja sain tietenkin 3-kertaisesti takaisin, kun olin aika nynny), ja koko juttu päättyi siihen, että mulla oli nenäveressä ja tämä kiusaaja rehtorin puhuttelulla. Myöhemmin kukaan ei enää jaksanut/viitsinyt kiusata mua, muttei myös puhuakaan minulle, enkä minä puhunut kenellekään. Lukiossa en luottanut kehenkään, ja olin tekemisissä muiden kanssa, ainoastaan kun oli pakko. Sama jatkuu nyt yliopistollakin, tulen viimeisenä lähden ensimmäisenä. Tällainen elämä kyllä vituttaa, mutta ei itsariakaan viitsi tehdä, kun vanhemmille se olisi aika iso isku, kukaan muu ei tietenkään tulisi edes mun hautajaisiin."

• Suvi-80

Et ole ainut yksinäinen! Meitä omituisia otuksia on paljon enemmän kuin uskotkaan. Kavereita minulla on ollut paljon, mutta todelliset ystävät ovatkin sitten vähissä. Mutta ei kai sitä ihminen tarvitse kuin sen yhden todellisen ystävän jonka kanssa jakaa ilot ja surut! Opettele siis luottamaan toisiin ihmisiin. Tiedän kokemuksesta että menetetty luottamus on vaikea palauttaa, mutta sekin onnistuu vähitellen kun vain jaksaa yrittää. Sanoit että nykyinen elämäsi vituttaa. Lopeta siis itsesäälissä kieriskely, ja tee asioille jotain! Et saa itsellesi elämää tai ystäviä jos vetäydyt kuoreesi surkuttelemaan. Tutustu rohkeasti ihmisiin ja opettele nauttimaan elämän pienistä iloista!niin minäkin olen tehnyt, ja nyt voin sanoa olevani jo melko onnellinen. Ei minunkaan elämäni aina mitään ruusuilla tanssimista ole, mutta parempaan päin olen matkalla, ainakin uskon niin! Tsemppiä!

• jäbä23
        Suvi-80 kirjoitti:

Et ole ainut yksinäinen! Meitä omituisia otuksia on paljon enemmän kuin uskotkaan. Kavereita minulla on ollut paljon, mutta todelliset ystävät ovatkin sitten vähissä. Mutta ei kai sitä ihminen tarvitse kuin sen yhden todellisen ystävän jonka kanssa jakaa ilot ja surut! Opettele siis luottamaan toisiin ihmisiin. Tiedän kokemuksesta että menetetty luottamus on vaikea palauttaa, mutta sekin onnistuu vähitellen kun vain jaksaa yrittää. Sanoit että nykyinen elämäsi vituttaa. Lopeta siis itsesäälissä kieriskely, ja tee asioille jotain! Et saa itsellesi elämää tai ystäviä jos vetäydyt kuoreesi surkuttelemaan. Tutustu rohkeasti ihmisiin ja opettele nauttimaan elämän pienistä iloista!niin minäkin olen tehnyt, ja nyt voin sanoa olevani jo melko onnellinen. Ei minunkaan elämäni aina mitään ruusuilla tanssimista ole, mutta parempaan päin olen matkalla, ainakin uskon niin! Tsemppiä!

Joo. Sama juttu täälläl ku äskeisillä. Kavereita on, mutta ei yhtään "ystävää", mikäli ystävällä tarkoitetaan ihmistä johon voi luottaa jne... Kun kerran on "erakoitunut" on vaikea päästä siitä taas "nollatasoon"?. Toisille se on helpompaa, mutta esim. itselläni tuo uusiin ihmisiin tutustuminen on hankalaa. Tulen kyllä hyvin toimeen ihmisten kanssa, mutta... Tuntuu että nykypäivänä, sanoilla rehellisyys/luotettavuus, ei ole hirveästi merkitystä... niin ja itsensä ilmaisu. Se on myös varmaan monen muunkin, kuin vain minun, ongelma. Sisällä olis paljon "jaettavia" asioita, kunhan vain saisi ne kakistettua ulos... Elämä on joskus vaikeeta, mutta kun relaa niin helpottaa :)

• ??

Kuulosti niin tutulta, kun itse juuri muutin uuteen kaupunkiin, josta en tunne vielä ketään...

• elava

Itse elin teini-ikani samoin. Istuin kotona kun toiset lahtivat bilestamaan. Uutena vuotena mina istuin aitini kanssa kotona toisten bilestaessa. Niin meni myos vappu, juhannus...

Syita miksi istuin siella kotona, enka ollut ystavieni luona on useitakin. Kuuluin, niin kuin koko perheeni ja melkein koko sukunikin heratysliikkeeseen, jossa sana kuin bilestys ei tullut kysymykseenkaan. En myoskaan viettanyt aikaanimuiden "uskovien" joukossa, silla en tuntenut kuuluvani sinne. Nuoruuteni meni "hukkaan" kotona istuskellessani. Lisaksi pienella paikkakunnalla ei ollut mahdollisuutta noin vain hypata bussin kyytiin ja lahtea.

Vasta 18 ikavuoden jalkeen "aloin elamaan", yritin saada menetettya aikaa takaisin, mutta eihan se onnistunut. Kateellisena kuuntelen ystavieni jutellessa ensinmaisista suudelmista, poikaystavista ja kanneista, mina vain mietin "mita mina silloin tein?".

Mutta "Eilinen on historiaa.
      Huominen on mysteeri.
      Tama paiva on lahja.

Eli eletaan nyt, eika murehdita menneita!:)

• Joku

Moro!

Itse olen 22 vuotias ja kelannut noita samoja asioita. Minun nuoruuteni meni osittain perhehelvetissä ja osittain muuten vaan kotona istuessa.

Pyysit piristystä mutta valitettavasti sitä en pysty antamaan. Kun itse lähdin opiskelemaan ajattelin täsmälleen samalla tavalla kuin sinäkin. Valitettavasti sielläkin yleensä monilla on jo oma sosiaalinen verkostonsa. Jos et pääsee piireihin mukaan ensimmäisen kolmen viikon aikana, olet taas koko opiskeluajan yksin.
      Näin ainakin tapahtui minulle. Kun olen vähän hiljainen ja eri taustalta kun muut, heitä ei edes kiinnostanut puhua mulle.

Mutta menneitä on turha muistella. Lainatakseni J.R.R Tolkienia: "Me emme voi valita minkälaisia aikoja elämme, voimme vain päättää mitä teemme ajalla mikä meille on annettu"

Toivottavasti muistin lainauksen oikein ;)

• tyhjä limupullo

Joopa joo...täytän itse piakkoin 20 ja olen jättänyt kuin vahingossa teini vuodet väliin. Ala-aste meni pelkäämiseen ja itsetunnon keräämiseen kokoon meni seiskaluokka. Ajauduin tietämättäni huonoon seuraan seiska ja kasi luokan välisenä kesänä. Minua nimiteltiin järjenääneksi, koska yritin epätoivoisesti pitää huolta aivan liikaa juoneista kavereistani. Minä olin nössö heidän silmissään ja kuulin jos jonkinmoista nimittelyä. Kasiluokan lopulla sain tarpeekseni ja päätin saada itseluottamusta ja olla välittämättä muiden mielipiteistä. Se oli vaikeaa koska olin muiden mielestä naurettava jostakin kumman syystä. Minut raiskattiin yhdessä välissä jonka jälkeen sulkeuduin mustaan muuriini. Ysi luokan jouluna tutustuin nykyiseen avooni. Hän pelasti minut itsetuholta mutta masennus vaivaa yhä. Ystäviä ei ole, mutta onneksi sentäs oma rakas. Toivon todella että hän jaksaa tukea minua niin kauan kunnes löydän todellisen minäni ja uskallan viettää menetetyt teinivuodet ja pitää hauskaa.

• Tyttönen 23v

Koen eläneeni hyvinkin rikkaan teini-iän, vaikka en bileissä ravannutkaan, kaupungilla notkunut ja pussikaljaa kiskonut! Yläasteikäisten seurustelukin on vähän sitä sun tätä, lapset leikkimässä rakkautta.

Itseäni kiinnostivat vielä yläasteella lähinnä legot ja naapurin poika, jonka kanssa pelasin jalkapalloa. Kauhulla katselin ikätovereideni halua esittää vanhempia kuin ovatkaan. Minä tiesin, että olen lapsi vain kerran ja elin tietoisesti lapsuuttani rippikouluun asti.

Olen koko kouluaikaisen nuoruuteni ollut ns. kiltti tyttö. Minulla ei ollut angstista murrosikää eikä tarvetta kapinoida. Vaikka kaverit vaihtuivat pari kertaa yläaste- ja lukioaikoina, en koe koskaan olleeni yksinäinen. Lukiossa löysin ystäviä, joiden kanssa silloin tällöin kokoonnuimme iltaa viettämään, mutta mitään varsinaisia bileitä ei pidetty. Suurimman osan viikonlopuistani vietin siis kotona vanhempien ja sisarusteni kanssa. Enkä todellakaan koe jääneeni mistään paitsi. Tai no, lukiossa sitä kyllä haaveili ensisuudelmasta.

Olen kenties hitaasti kypsyvää mallia. Vaikka ajatuksenjuoksuni ja vastuuntuntoni tuntuvat olevan verrattomasti 40-kymppisen perheellisen tasolla, koen silti vieläkin itseni enemmän tytöksi kuin naiseksi.

Olenko ainoa lajissani?

Vinkki: opiskelijajärjestötoiminnasta löytää helpoiten kavereita, kynnys on matala ja uudet opiskelijat otetaan avosylin vastaan. Suosittelen lämpimästi!

• Höh

Ihmettelen kovasti millainen mielestäsi normaali teini-ikä tai elämä sitten on? Mihin verraten oikein päädyit näin ankeaan tulokseen mielestäni suhteellisen hienolta kuulostaneen elämäsi arvioinnissa? Ylä-asteella ei kenelläkään ole hauskaa, murrosiässä ei kenelläkään ole helppoa, hyvä luokkahenki on loppujen lopuksi harvinaista millä tahansa koulutusasteella. Useat meistä ei todellakaan "seurustele" yläasteella tai vielä lukiossakaan, sinulla sentään oli treffejä? Kenen kumman elämä mielestäsi oli yläasteella yhtä auringonpaistetta? Niidenkö jotka biletti olan takaa, "kovisten"? Vai ketä tarkoitat ihmisillä joita olisi pitänyt tuntea? Jos olisit kokeillut tutustua, olisit ehkä huomannut ettei elämä suosituidenkaan piirissä kovin hienoa ole. Ihmiset jotka yrittävät nöyristellen tunkea "tupakkapaikalle" siinä uskossa että on ihmisiä joita "pitää" tuntea tekevät koko järjestelmästä kammottavan hierarkisen, mieti sitten pärjääkö siellä huonolla itsetunnolla. Vai millainen yhteisö sinulla tarkalleen ottaen oli mielessä, mikä olisi ollut ihannetilanne kannaltasi? Ja esiintyykö sellaista maamme ylä-asteilla mielestäsi paljonkin?
      Sinulla oli kokoajan koulun ulkopuolisia ystäviä, joita et kuitenkaan osannut arvostaa. Se on sääli, kyllä ihmisiä pitää vähintään arvostaa jos haluaa lähemmin ystävystyä, tai edes pitää hauskaa heidän kanssaan. Eivätkö he olleet mielestäsi tarpeeksi jännittäviä vai miksi noin tyly tuomio? Jos olet tai olisit (?) hoitanut ihmissuhteitasi sinulla on/olisi nyt oma kaveripiiri.
      Elämä on nyt. Ei se ala ensi syksynä, sinun kohdallasi elämä on alkanut 20 vuotta sitten. Älä ainakaan tuhlaa sitä haaveilemalla jostain mitä ei ehkä ole olemassakaan. Opiskellessakin on rahat yleensä lopussa ja koulutöitä riittää vaikka joka yölle, ei se mitään jatkuvaa bailaamista ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      195
      6828
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2016
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1668
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1370
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1218
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      50
      1088
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      99
      1055
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      6
      967
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      251
      934
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      919
    Aihe