Juhani Kuosmanen
Ovatko vastasyntyneet lapset taivaskelpoisia? Jos ovat, millä perusteella? Jos eivät, mitä heille pitäisi tehdä, että tulisivat?
Aihetta on syytä käsitellä kahdesta syystä. Ensiksi, jos asiasta ei ole tietoa, lapsen sairastuessa isän ja äidin saattaa täyttää huoli. Vaikka tämän päivän ihminen ei ehkä asennoidu lapsen autuuteen niin kuin menneet sukupolvet, hän saattaa epävarmana kysellä: Jos vaikka lapseni sattuisi kuolemaan, miten hänen käy? Periikö hän iankaikkisen elämän? Toiseksi lohduttajan sanat voivat olla keveästi perusteltuja: Lapsihan on viaton, ole huoleti. Syvällä sisimmässä voi kuitenkin olla epävarmuus. Siksi ihan opillinen tarkastelu on tarpeen.
Lapsi perii turmeluksen
Koko ihmisrotu oli numerollisesti läsnä Aadamissa. Kun Aadam teki syntiä ja turmeltui, koko ihmiskunta teki hänessä syntiä ja turmeltui. Aadam luotiin Jumalan kaltaiseksi (1. Moos. 5:1) mutta syntiinlankeemuksen jälkeen Aadamille syntynyt poika oli langenneen Aadamin kaltainen (1. Moos. 5:3). Syntiinlankeemuksessa Jumalan kirkkaus hävisi ihmisestä, ja langenneen ihmisen jälkeläiset ovat siitä lähtien syntyneet ilman kirkkautta.
Mikä lihasta on syntynyt, on liha, sanoi Jeesus (Joh. 3:6). Jeesus ei käytä tässä sanaa liha ruumis- tai ihmiskunta-mielessä, vaan kuvaamaan hengellistä tilaa. Jeesus syntyi syntisen lihan kaltaisuudessa (Room. 8:3); me olemme syntistä lihaa. Paavali sanoo saman asian näin: ”Minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen ja ettei minussa, se on minun lihassani asu mitään hyvää” (Room. 7:14,18). Ihminen syntyessään perii tämän hyvän puutteen, turmeluksen.
Langenneesta ihmisestä syntyessään lapsi ei peri vain lihallista tilaa, ilman kirkkautta olevaa olemusta, vaan myös lihallisen mielen, joka vastustaa Jumalaa. Lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sanoo Raamattu (Room. 8:7, ks. Kol. 1:21). Siksi ihminen on varttuessaan lihan vallassa (Room. 8:5). Hänessä on asuva synti (Room. 7:17), joka herättyään muuttuu toimivaksi synniksi. Eli ihmisessä on jo syntyessään synnin siemen, josta sitten kasvaa tekosyntien monihaarainen ohdake. Tai toista kuvaa käyttääkseni ihmisessä on pedon luonto uinuvana. Myöhemmin se herää ja teettää pedon tekoja. Tätä sanotaan perisynniksi.
Lapsi ei enää peri perisynnin syyllisyyttä
Perisynnissä on kaksi puolta: turmelus ja syyllisyys. Molemmat ovat kollektiivisia, kaikkia koskevia. Seuraava vertaus on huono, mutta kuvaa vähän asiaa. Jos tuhoeläimet, esimerkiksi rotat, päätetään hävittää joltakin alueelta, tuomion saavat nekin tuholaiset, jotka eivät ole vielä tehneet tuhotekoja, koska kuuluvat tuholaisen heimoon. Syyllisyys on kollektiivinen. Ihmiskunta alkoi tuhota Jumalan tekoja ja sen ylle lankesi Jumalan tuomio (Room. 5:18a). Lapset syntyivät tuomionalaiseen maailmaan.
Tilanne muuttui ratkaisevasti ristillä. Jeesus kantoi ja sovitti ristillä kollektiivisen syyllisyyden. Näin hän poisti perisynnin syyllisyyden. Raamattu sanoo asiasta mm. näin:
- Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin! (Joh. 1:29). Jeesus sovitti kaikki synnit, otti pois koko syntikuorman.
- Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi (Room. 5:18).
- Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan (2. Kor. 5:19).
Nyt lapsi syntyy sovitettuun maailmaan. Sovitus koski taannehtivasti myös ennen ristiä tehtyjä syntejä (Room. 3:25, 5:8, 4:6,7). Perisynnin syyllisyys ei enää periydy. Lapset ovat autuaita Jeesuksen sovitustyön tähden ilman mitään toimenpiteitä.
Peritty turmelus langettaa jokaisen
Kun peritty turmelus, ihmisessä asuva synti, herää, se muuttuu toimivaksi synniksi ja teettää synnillisiä tekoja. Ihminen on sekä fyysisen että hengellisen kuoleman leimaama jo syntyessään, ja perisynnin pettämänä kaikki tekevät syntiä (Room. 3:23, 5:12). Synnintekijä siirtyy jälleen Jumalan vihan alle (Joh. 3:36, Ef. 2:3). Sieltä hänet pelastaa vain omakohtainen usko (Joh. 3:18).
Ihminen tuomitaan tekojen mukaan (Ilm. 20:12). Pahin teko on epäusko, Jumalan pelastustarjouksen torjuminen. Jeesus sovitti ristillä myös kaikki tekosynnit. Jumalan pelastustahto on sama kaikkia kohtaan (1. Tim. 2:4) mutta Jumalan pelastusarmo ei ole vastustamaton. Se voidaan Jumalan herättämän uskon avulla ottaa vastaan, mutta myös torjua. Siksi kukaan ei voi pelastua vastaanottamatta uskon kautta Kristusta, mutta tämä koskee tietoiseen ikään tulleita.
Mikä on kasteen paikka?
Perisyntiongelmaan on usein esitetty ratkaisuksi sylilapselle suoritettua kastetta. Mutta kaste ei pese pois perisynnin turmelusta eikä syyllisyyttä, sillä se ei ole lihan saastan poistamista (1. Piet. 3:21). Syyllisyys on jo poistettu, uskoontulossa ihminen pelastuu synnin orjuudesta ja turmelus poistetaan lopullisesti ylösnousemuksessa.
Uskoontulleessa ihmisessäkin kuitenkin vaikuttaa syntiturmelus, lihallinen mieli, edelleen, niin ettei hän rakasta Jumalaa kaikesta sydämestään, kaikesta sielustaan, kaikesta mielestään ja kaikesta voimastaan. Näin uskovanakaan hän ei pelastu lain täyttämisen kautta, vaan tarvitsee lahjavanhurskauden joka päivä. Sen turvissa hän pyhittyy Hengen vaikutuksesta kohti sitä korkeaa asemaa, johon hänet on vanhurskauttamisessa jo asetettu.
Kaste on hyvän omantunnon pyytämistä (1. Piet. 3:21). Kaste kuuluu siihen ikään, jolloin omatunto ei ole enää uinuvassa tilassa, vaan toimii ja on tullut pahaksi. Ihminen ymmärtää evankeliumin ja osaa pyytää hyvää omaatuntoa tai vastata Jumalan pyyntöön. Stanley M. Hortonin ym:n mukaan Pietarin tekstissä olevaa pyyntö-sanaa roomalaiset käyttivät senaatin hyväksynnästä, kun joku pyysi sitä. Mahdollisesti myös silloin, kun senaatti puolestaan pyysi vastausta, jonka kysytty antoi. Kysymyksessä on siis sekä pyyntö että vastaus, siksi toiset käännökset puhuvat pyytämisestä ja toiset vastaamisesta. Joka tapauksessa kasteeseen sovellettuna kysymys on tietoisen omantunnon kommunikoinnista Jumalan kanssa.
Kaste ei muuta uinuvaa omaatuntoa miksikään; ei puhdista sitä eikä tuo sinne uskoa tai tahtoa elää Jumalan tahdon mukaan. Vedenpaisumuksen antama vertauskuva valaisee asiaa (1. Piet. 3:20,21). Varsinaisesti vesi ei pelastanut Nooan perhekuntaa, vaan arkki, johon mentiin ensin. Vesi pelasti vain arkissa olevat. Tämän mukaan kaste kuuluu sille, joka on ensin uskon kautta mennyt Kristukseen. Uskoontulleelle kasteesta on hyötyä, mutta ei lapselle. Lapsi on autuas ilman kastetta, ei oman viattomuutensa, vaan Jeesuksen uhriveren perusteella.
Lukekaa ja oppikaa
53
704
Vastaukset
- oli erittäin
hyvä ja selkeä kirjoitus, kiitos !
- m. 12
Asiaan on helppo sanoa aamen.
Helluntalaisilla ei ole näköjään yhtenäistä käsitystä ns. perisynnistä.
JUHANA LEHMUSKOSKI,
entinen luterilainen pappi, kirjassaan YKSI KASTE (RV –82) sanoo ”perisynnistä”:
---”Koska pieni lapsi on täysin kehittymätön pahan tekemisessä, siinä ei myöskään ole turmelusta” (sivu 79).
---”Pieni lapsi on samassa tilassa, jossa Aadam ja Eeva olivat paratiisissa ennen lankeemustaan” (sivu 79).
JUHANI KUOSMASEN
mukaan lapsi taas perii turmeluksen:
” Aadam luotiin Jumalan kaltaiseksi (1. Moos. 5:1) mutta syntiinlankeemuksen jälkeen Aadamille syntynyt poika oli langenneen Aadamin kaltainen (1. Moos. 5:3). Syntiinlankeemuksessa Jumalan kirkkaus hävisi ihmisestä, ja langenneen ihmisen jälkeläiset ovat siitä lähtien syntyneet ilman kirkkautta”.
Kumpaan nyt on uskominen?- TIETÄÄ
että uskoa tulee JEESUKSEEN KRISTUKSEEN ja RAAMATTUUN, JUMALAN SANAA :)
- luterilaisena tänne
kauppaamaan Kylliäisen ja ex-piispa, avionrikkoja Kantolan buulakin epäraamatullisia oppeja, vauvakasteista, syntien anteeksi syömisestä ehtoollisella jne.
- kristinusko
luterilaisena tänne kirjoitti:
kauppaamaan Kylliäisen ja ex-piispa, avionrikkoja Kantolan buulakin epäraamatullisia oppeja, vauvakasteista, syntien anteeksi syömisestä ehtoollisella jne.
on typerää yhdistää kaikki iltapäivälehtien otsikot Jeesuksen asettamaan kristilliseen kasteeseen, jonka lapsi saa nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.
Pyhän kasteen rienaajien kohtalo ei kuitenkaan ole kadehtittava, sanoohan sana näin:
Jaak. 2:7
Eivätkö juuri he herjaa sitä jaloa nimeä, joka on lausuttu teidän ylitsenne?* ["Nimen lausuminen" viittaa kastehetkeen.]
---
lapsikasteensa rienaajilla voi olla vaikea lapsuus ja vakava asia lapsuudessa, jonka trauman he kohdistavat vanhempiinsa projisoiden vihan lapsena saamaansa kasteeseen (alkoholismi, insesti tms.vakava syy) - "vauva/lapsikasteesta...
kristinusko kirjoitti:
on typerää yhdistää kaikki iltapäivälehtien otsikot Jeesuksen asettamaan kristilliseen kasteeseen, jonka lapsi saa nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.
Pyhän kasteen rienaajien kohtalo ei kuitenkaan ole kadehtittava, sanoohan sana näin:
Jaak. 2:7
Eivätkö juuri he herjaa sitä jaloa nimeä, joka on lausuttu teidän ylitsenne?* ["Nimen lausuminen" viittaa kastehetkeen.]
---
lapsikasteensa rienaajilla voi olla vaikea lapsuus ja vakava asia lapsuudessa, jonka trauman he kohdistavat vanhempiinsa projisoiden vihan lapsena saamaansa kasteeseen (alkoholismi, insesti tms.vakava syy)Markus 16:15-16 Hän sanoi heille:"Menkää kaikkialle maailmaan ja JULISTAKAA evankeliumia kaikille luoduille.Joka USKOO ja saa kasteen, on PELASTUVA.Joka ei USKO, se tuomitaan kadotukseen.
Kirje roomalaisille 10:9-10. Jos sinä SUULLASI TUNNUSTAT, että Jeesus on Herra, ja SYDÄMESSÄSI USKOT,että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet PELASTUVA. Sydämen USKO tuo vanhurskauden, SUUN TUNNUSTUS PELASTUKSEN. - terence.hill
Heille on oppi toisarvoista. Vain se on tärkeää, että puhutaan uskosta, upotuskasteesta, voimasta ja "raamatullisuudesta". Ja jos joku kirjoittaa kasteesta, että on oltava uskon jälkeen veteen upotus ja vauvoja ei saa kastaa, olivat perustelut millaisia hyvänsä ja esitettiin niiden rinnalla mitä erehdyksiä tahansa... niin kohta helluntailaiset vastaavat viestiin, että "harvinaisen hyvä kirjoitus", "aamen", "juuri näin"... pääasia on että vastustetaan luterilaisuutta. Silloin kaikki oppi saa olla mitä hyvänsä sekametelisoppaa.
Tulipa vuodatus. Ja liiottelua. Mutta vähän tältä se kuitenkin täällä näyttää... - kuka kasteelle menee
TIETÄÄ kirjoitti:
että uskoa tulee JEESUKSEEN KRISTUKSEEN ja RAAMATTUUN, JUMALAN SANAA :)
sehän on Raamattuun kirjoitettu ketkä menivät itse kasteelle. Minkähän takia täällä yritetään muuta väittää. Jotkut ovat jääneet sellaiseen harhaan, harmi vaan eivät ymmärrä mitä Jeeus osoitti kasteellaan. Vanurskas eli oikeamilisille kuuluu kaste, ei ihmiselle joka elää edelleen synnissä.
- joille sanotaan näin
"vauva/lapsikasteesta... kirjoitti:
Markus 16:15-16 Hän sanoi heille:"Menkää kaikkialle maailmaan ja JULISTAKAA evankeliumia kaikille luoduille.Joka USKOO ja saa kasteen, on PELASTUVA.Joka ei USKO, se tuomitaan kadotukseen.
Kirje roomalaisille 10:9-10. Jos sinä SUULLASI TUNNUSTAT, että Jeesus on Herra, ja SYDÄMESSÄSI USKOT,että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet PELASTUVA. Sydämen USKO tuo vanhurskauden, SUUN TUNNUSTUS PELASTUKSEN.Kirje roomalaisille 10:9-10. Jos sinä SUULLASI TUNNUSTAT, että Jeesus on Herra, ja SYDÄMESSÄSI USKOT,että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet PELASTUVA. Sydämen USKO tuo vanhurskauden, SUUN TUNNUSTUS PELASTUKSEN.
- vastaan Raamatun
joille sanotaan näin kirjoitti:
Kirje roomalaisille 10:9-10. Jos sinä SUULLASI TUNNUSTAT, että Jeesus on Herra, ja SYDÄMESSÄSI USKOT,että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet PELASTUVA. Sydämen USKO tuo vanhurskauden, SUUN TUNNUSTUS PELASTUKSEN.
sanalla:Jumalan sana ON SAMA, eilen, tänään ja IANKAIKKISESTI, aamen!
- on tärkeetä
terence.hill kirjoitti:
Heille on oppi toisarvoista. Vain se on tärkeää, että puhutaan uskosta, upotuskasteesta, voimasta ja "raamatullisuudesta". Ja jos joku kirjoittaa kasteesta, että on oltava uskon jälkeen veteen upotus ja vauvoja ei saa kastaa, olivat perustelut millaisia hyvänsä ja esitettiin niiden rinnalla mitä erehdyksiä tahansa... niin kohta helluntailaiset vastaavat viestiin, että "harvinaisen hyvä kirjoitus", "aamen", "juuri näin"... pääasia on että vastustetaan luterilaisuutta. Silloin kaikki oppi saa olla mitä hyvänsä sekametelisoppaa.
Tulipa vuodatus. Ja liiottelua. Mutta vähän tältä se kuitenkin täällä näyttää...että oppi on RAAMATUSTA, Jumalan sanasta.
Toisin kuin ev.lut laisille, ihmisopeille kasteen armoista, sakramenteista, kaikki pääsee taivaaseeen (Kylliäinen , virassa oleva pappi) opeista sanonnoista jne muista joita Raamattu EI tunne. - jos on
kuka kasteelle menee kirjoitti:
sehän on Raamattuun kirjoitettu ketkä menivät itse kasteelle. Minkähän takia täällä yritetään muuta väittää. Jotkut ovat jääneet sellaiseen harhaan, harmi vaan eivät ymmärrä mitä Jeeus osoitti kasteellaan. Vanurskas eli oikeamilisille kuuluu kaste, ei ihmiselle joka elää edelleen synnissä.
USKONLAHJAN, siis LAHJAVANHURKAUDEN saanut Jumalalta, ei muuta kuin kasteelle! Ei ennen. Näin on.
- uskosta
vastaan Raamatun kirjoitti:
sanalla:Jumalan sana ON SAMA, eilen, tänään ja IANKAIKKISESTI, aamen!
pelkkä suun tunnustus ei tuo pelastavaa uskoa
Joh. 6:29
Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".
Mark. 9:42
Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen. - sinäkin sen
uskosta kirjoitti:
pelkkä suun tunnustus ei tuo pelastavaa uskoa
Joh. 6:29
Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".
Mark. 9:42
Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen.USKON (Jeesukseen) laskeutua nyt sydämmeen, sillä siinä Room 10:9-10 sanotaan, sydämen USKOLLA! Näin
- uskosta.
sinäkin sen kirjoitti:
USKON (Jeesukseen) laskeutua nyt sydämmeen, sillä siinä Room 10:9-10 sanotaan, sydämen USKOLLA! Näin
Uskon alkaja on Kristus Jeesus?
Joh. 6:29
Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".
Matt. 18:6
Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.
lahkolaiset yrittävät vietellen estää vanhempia viemästä näitä pieniä kristilliselle kasteelle
"brefos" vauva ja vastasyntynyt,kaikista pienin - terence.hill
on tärkeetä kirjoitti:
että oppi on RAAMATUSTA, Jumalan sanasta.
Toisin kuin ev.lut laisille, ihmisopeille kasteen armoista, sakramenteista, kaikki pääsee taivaaseeen (Kylliäinen , virassa oleva pappi) opeista sanonnoista jne muista joita Raamattu EI tunne.vastauksia niin perustavanlaatuisiin kysymyksiinkään kuin KUKA ON SYNTINEN? tai MITEN IHMISESTÄ TULEE SYNTINEN, PELASTUSTA JA USKOA TARVITSEVA?
Tällaisista kysymyksistä EI VÄLITETÄ, ja niistä opetetaan kuka mitäkin, ja AIVAN MITEN SATTUU. Ja TODELLA LÖYHÄSTI Raamatulla perustellen. Joskus jopa ei ollenkaan Raamatulla perustellen vaan JÄRJEN PÄÄTELMILLÄ. Kunhan Raamatun sanoja luetaan ja niitä jotenkuten tulkitaan ja huutoäänestyksillä ratkaistaan, kuka on oikeimmassa! (Se on tietysti hengellisin, joka huutaa kovimpaa...)
Hellarit ovat omaa ajattelua välttäviä laumasieluja. Siksi he eivät pysty keskustelemaan oppiensa perusteista vaan vaativat vain kuorossa, että "Uskokaa meitä! Älkää ajatelko! Liittykää laumaan!" - oikein taida
terence.hill kirjoitti:
vastauksia niin perustavanlaatuisiin kysymyksiinkään kuin KUKA ON SYNTINEN? tai MITEN IHMISESTÄ TULEE SYNTINEN, PELASTUSTA JA USKOA TARVITSEVA?
Tällaisista kysymyksistä EI VÄLITETÄ, ja niistä opetetaan kuka mitäkin, ja AIVAN MITEN SATTUU. Ja TODELLA LÖYHÄSTI Raamatulla perustellen. Joskus jopa ei ollenkaan Raamatulla perustellen vaan JÄRJEN PÄÄTELMILLÄ. Kunhan Raamatun sanoja luetaan ja niitä jotenkuten tulkitaan ja huutoäänestyksillä ratkaistaan, kuka on oikeimmassa! (Se on tietysti hengellisin, joka huutaa kovimpaa...)
Hellarit ovat omaa ajattelua välttäviä laumasieluja. Siksi he eivät pysty keskustelemaan oppiensa perusteista vaan vaativat vain kuorossa, että "Uskokaa meitä! Älkää ajatelko! Liittykää laumaan!"tietää mistä puhut... löysää vähän pipoa, taitaa kiristää.
Jokainen ihminen on syntinen ja Jumalan kirkkautta vailla, tämä on niinkuin selvä asia hellareissa.
Kerroppa se, että miten lapsikastetusta tulee syntinen, pelastusta ja uskoa tarvitseva, kun hänet on jo "uskossa" kastettukin ? - lueppas...
terence.hill kirjoitti:
vastauksia niin perustavanlaatuisiin kysymyksiinkään kuin KUKA ON SYNTINEN? tai MITEN IHMISESTÄ TULEE SYNTINEN, PELASTUSTA JA USKOA TARVITSEVA?
Tällaisista kysymyksistä EI VÄLITETÄ, ja niistä opetetaan kuka mitäkin, ja AIVAN MITEN SATTUU. Ja TODELLA LÖYHÄSTI Raamatulla perustellen. Joskus jopa ei ollenkaan Raamatulla perustellen vaan JÄRJEN PÄÄTELMILLÄ. Kunhan Raamatun sanoja luetaan ja niitä jotenkuten tulkitaan ja huutoäänestyksillä ratkaistaan, kuka on oikeimmassa! (Se on tietysti hengellisin, joka huutaa kovimpaa...)
Hellarit ovat omaa ajattelua välttäviä laumasieluja. Siksi he eivät pysty keskustelemaan oppiensa perusteista vaan vaativat vain kuorossa, että "Uskokaa meitä! Älkää ajatelko! Liittykää laumaan!"...tuo aloitus kirjoitus!
"Helluntalaisilla ei ole näköjään yhtenäistä käsitystä ns. perisynnistä".
---
Näyttää siltä, että LEHMUSKOSKI edustaa perinteistä helluntalaisten käsitystä perisynnistä. "Vanhahelluntailainen" tulkintahan kieltää perisynnin olemassaolon kokonaan".
KUOSMASEN näkemys edustaa taas ns. "uushelluntailaista" tulkintaa perisynnistä.- syytökset ovat
terence.hill kirjoitti:
vastauksia niin perustavanlaatuisiin kysymyksiinkään kuin KUKA ON SYNTINEN? tai MITEN IHMISESTÄ TULEE SYNTINEN, PELASTUSTA JA USKOA TARVITSEVA?
Tällaisista kysymyksistä EI VÄLITETÄ, ja niistä opetetaan kuka mitäkin, ja AIVAN MITEN SATTUU. Ja TODELLA LÖYHÄSTI Raamatulla perustellen. Joskus jopa ei ollenkaan Raamatulla perustellen vaan JÄRJEN PÄÄTELMILLÄ. Kunhan Raamatun sanoja luetaan ja niitä jotenkuten tulkitaan ja huutoäänestyksillä ratkaistaan, kuka on oikeimmassa! (Se on tietysti hengellisin, joka huutaa kovimpaa...)
Hellarit ovat omaa ajattelua välttäviä laumasieluja. Siksi he eivät pysty keskustelemaan oppiensa perusteista vaan vaativat vain kuorossa, että "Uskokaa meitä! Älkää ajatelko! Liittykää laumaan!"kerran edessäsi ja niistä olet tiliä tekevä!
- Kantolallako
Tapio522 kirjoitti:
"Helluntalaisilla ei ole näköjään yhtenäistä käsitystä ns. perisynnistä".
---
Näyttää siltä, että LEHMUSKOSKI edustaa perinteistä helluntalaisten käsitystä perisynnistä. "Vanhahelluntailainen" tulkintahan kieltää perisynnin olemassaolon kokonaan".
KUOSMASEN näkemys edustaa taas ns. "uushelluntailaista" tulkintaa perisynnistä.sitten on? Ei kyllä me pitäydymme Kuosmasen terveeseen Raamatun opetukseen ja jätämme luterilaisen ihmisopin(Luther).
- vaan Jumalan
Kantolallako kirjoitti:
sitten on? Ei kyllä me pitäydymme Kuosmasen terveeseen Raamatun opetukseen ja jätämme luterilaisen ihmisopin(Luther).
armoon perustamme uskomme. Ei ihmisoppeihin, joissa viaton ihminen kastellaan ilman että hän tietää mitä hänelle tehdään.
Jokainen uudestisyntynyt joka on vähääkään Raamattuun tutustunut tietää ketkä saivat kasteen.
Siellä ei ketään opetuksesta osatonta kastettu, vaan heille opetettiin ensin Jumalan tie ja sitten he ottivast kasteen uskoon tulemisensa jälkeen. - terence.hill
syytökset ovat kirjoitti:
kerran edessäsi ja niistä olet tiliä tekevä!
meistä luterilaisista, niin sinun ei tarvitse vastata niistä? Luterilaisien mustamaalaaminen on teillä hyvä teko eikä synti, päätellen miten runsaasti sitä harjoitatte!
JUHANI KUOSMANEN:
"Nyt lapsi syntyy sovitettuun maailmaan. Sovitus koski taannehtivasti myös ennen ristiä tehtyjä syntejä (Room. 3:25, 5:8, 4:6,7). Perisynnin syyllisyys ei enää periydy. Lapset ovat autuaita Jeesuksen sovitustyön tähden ilman mitään toimenpiteitä".
---
Juhani Kuosmasen opettaa (Raamatun opetuksia, sivut 108-109):
" Kun Jeesus kuoli ristillä, otettiin pois perisynnin syyllisyys (JK myöntää siis perisynnin olemassaolon!).
Koska Jumala on sovittanut kaikki itsensä kanssa, hän ei lue lapsille heidän perisyntiään.
Niinkuin Aadamin lankeemus koitui luonnostaan lapsille kadotukseksi, samoin koituu "yhden ihmisen vanhurskauden teko" heille elämän vanhurskauttamiseksi (Room. 5:18).
Lapsen olemus ja elämä on vanhurskautettu Jeesuksen uhrityön perusteella.
Näin sekä pakanakodin että kristityn perheen lapsi pelastuu Jeesuksen sovitustyön tähden luonnostaan..." (Lainaus loppu).
Kuosmasen mielestä siis Kristuksen "kollektiivinen työ" (ns. yleinen vanhurskauttaminen) hyödyttää ihmistä (lasta) ja pelastaa hänet ilman niitä välineitä, joiden kautta Jumala omalta puoleltaan lahjoittaa sen ihmisen omaksi (ilman sanaa ja kastetta).
Jumalan valtakuntaa ei siis tarvitse ottaa vastaan henkilökohtaisesti, vaan se tulee lapsen osaksi automaattisesti "syntymälahjana".
Jossain vaiheessa sitten kuitenkin vaaditaan vielä "vedestä ja Hengestä"-syntymistä (Joh. 3:5).
---
Mielestäni Juhani Kuosmanen sekoittaa yleisen vahurskauttamisen (=koko maailman yleinen sovitus) ja henkilökohtaisen vanhurskauttamisen toisiinsa.
Hänen oppirakennelmansa mukaan lapsi on pelastettu ja autuas (ilman uskoa, uudestisyntymistä ja Pyhää Henkeä) "tietoiseen ikään asti".
Kun hän sitten lankeaa "tietoiseen syntiin", hänen täytyy tehdä uskonratkaisu, (tarkoittaa uudestisyntymistä).
Oikaiskaa, jos olen ymmärtänyt Kuosmasen opetukset väärin.- Kuosmanen opettaa
ota vaan nöyränä opetus vastaan Jumalan mieheltä, kiitä ja rupea sinäkin elämään Jumalan armossa.
Sinähän, oletettavasti et ole enää pikkulapsi, joten on aika sinunkin miehistyä!
Ja lopeta noi turhat jaaritukset vauvakasteista ja muista epäraamatullisista jorinoista.
On jo aika sinunkin oppia näkemään mikä on TOTUUS ! - Kantola, Kylliäinen ,Kuosmanen
niin kuin itsekkin tiedät Kuosmanen on sanan ja Jumalan mies.
Nuo kaksi pellehermmannia, heidän tarinansa sinä jo tiedätkin, eikö :( - luulee
Kuosmanen opettaa kirjoitti:
ota vaan nöyränä opetus vastaan Jumalan mieheltä, kiitä ja rupea sinäkin elämään Jumalan armossa.
Sinähän, oletettavasti et ole enää pikkulapsi, joten on aika sinunkin miehistyä!
Ja lopeta noi turhat jaaritukset vauvakasteista ja muista epäraamatullisista jorinoista.
On jo aika sinunkin oppia näkemään mikä on TOTUUS !vauvakasteen olevan oikea, on todellakin lapsen kengissä. Tule nyt sieltä jo ulos ja ota vastaan uudestisyntyminen ja uskovien kaste, kuten Raamattu ilmoittaa.
- terence.hill
Kun tuskin se Kuosmanen itsekään ymmärtää omaa opetustaan.
MIKÄ SYNTINEN TEKO MUUTTAA TILANTEEN? Että automaattisesti syntymästään asti autuas ihminen ei enää pelastukaan ilman uskoa ja uudestisyntymistä?
Sitäpä nämä "kuosmaset" ja "lehmuskosket" eivät osaa ikinä kertoa! Silloin, kun tätä kysytään, alkaakin temppuilu, luistelu ja kiemurtelu. Kysymystä vähätellään. Kysymyksen esittäjän sanotaan kysyvän pilkallaankin, ettei siihen tarvitsisi vastata.
Ja eiväthän nämä "kuosmaset" ja "lehmuskosket" esitä tässä mitään raamatunkohtia väitteelleen, että olisi KAKSI PELASTUSKÄYTÄNTÖÄ: Toinen AIKUISILLE, toinen LAPSILLE. Sellainen ajatushan on puhdas JÄRJENPÄÄTELMÄ. - itse kysyä
terence.hill kirjoitti:
Kun tuskin se Kuosmanen itsekään ymmärtää omaa opetustaan.
MIKÄ SYNTINEN TEKO MUUTTAA TILANTEEN? Että automaattisesti syntymästään asti autuas ihminen ei enää pelastukaan ilman uskoa ja uudestisyntymistä?
Sitäpä nämä "kuosmaset" ja "lehmuskosket" eivät osaa ikinä kertoa! Silloin, kun tätä kysytään, alkaakin temppuilu, luistelu ja kiemurtelu. Kysymystä vähätellään. Kysymyksen esittäjän sanotaan kysyvän pilkallaankin, ettei siihen tarvitsisi vastata.
Ja eiväthän nämä "kuosmaset" ja "lehmuskosket" esitä tässä mitään raamatunkohtia väitteelleen, että olisi KAKSI PELASTUSKÄYTÄNTÖÄ: Toinen AIKUISILLE, toinen LAPSILLE. Sellainen ajatushan on puhdas JÄRJENPÄÄTELMÄ.Kuosmaselta, ymmärtääkö hän?
Puh nr 014-7514411
Noilta kahdelta muulta K:ta niin kuin itsekkin ymmärrät ei kannata kysyä, niin mettässä he ovat, eikö :) - laitahan
itse kysyä kirjoitti:
Kuosmaselta, ymmärtääkö hän?
Puh nr 014-7514411
Noilta kahdelta muulta K:ta niin kuin itsekkin ymmärrät ei kannata kysyä, niin mettässä he ovat, eikö :)soittaen Kuosmaselle ja kerro sitten meille muillekkin, mikä oli vastaus :)
- terence.hill
itse kysyä kirjoitti:
Kuosmaselta, ymmärtääkö hän?
Puh nr 014-7514411
Noilta kahdelta muulta K:ta niin kuin itsekkin ymmärrät ei kannata kysyä, niin mettässä he ovat, eikö :)...se viattomuudellaan pelastuva ihmisentaimi siirtyy "jälleen vihan alaiseen tilaan", kuten hän sanoi, niin olisi hän sen kertonut!
Mutta hän sanoo vain tuon JÄRJEN PÄÄTELMÄN. Hänen perään lisäämänsä raamatunviitteet puhuvat aivan muuta. Ei niissä puhuta mitään siitä, että syntyessä oltaisiin automaattipelastettuja ja jollain lankeamisella siirryttäisiin uskoa tarvitsevien joukkoon.
Hän ei anna tietenkään mitään esimerkkiä teosta, joka sen lapsen taas vihan alle siirtäisi...
Voin esittää vertauksella, missä hän erehtyy.
Ajatellaan, että kuningas haluaisi puutarhaansa omenapuita. Hän pitää omenoista. Mutta sensijaan kuningas inhoaa päärynöitä ja päärynäpuita.
Hellarien mielestä kuninkaan puutarhaan voisi omenapuiden lisäksi viedä päärynäpuitakin, KUNHAN NE OVAT VIELÄ NIIN PIENIÄ, ettei niihin ole ilmestynyt päärynöitä, niiden hedelmiä!
- toista evankeliumia
Kristityt uskovat perisynnin tapahtuneen ja kastavat lapsensa kristityiksi nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.
- menevät kasteelle
Jeesukseen uskoviksi tultuaan.
Näinhän Raamattu opettaa.
Ev.lut kaikenkansan epäraamatullinen yhteisö kastaa ja liittää väkisin ymmärtämättömät lapsiparat.
No jälki on sen näköistä.
Tämän voit todeta näin perjantai iltana, kun menet lähiö baariin, kysyt kaljamuki nenän alla istuvalta, oletko luterilainen, vastaus on olen, mutta en minä mihinkään Jumalaan usko.
Tai pysäytät kadulla ihmisen ja kysyn saman asian, saat vastauksen, kyllä minut on lapsena kastettu, en kyllä siitä mitään muista, enkä minä käy kirkossa, enkä tarvii sitä jne.
Tämän ja paljon muun laisia vastauksia saat, jos vain menet kysymään.
Mistä tämän tiedän?
No kun Jumalan armossaan lahjoitti minulle aikamiehenä uskon Hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen, ja tunnustan Hänet Herrakseni ja Vapahtajakseni, niin kiinnostuin tuosta vauva/lapskaste asiasta ja että onko nuo edellä mainitulla tavalla kastetut uskovia, niin olen saanut mm. seuraavia vastauksia:en usko Jumalaan, en usko kirkkkoon, en usko Jeesukseen, en usko kirkon opettamalla tavalla, en kuulun kirkkoon kun vanhempani siihen liittivät mutta en usko kirkon sanomaan,en ole koskaan käynyt kirkossa, vanhempani kastattivat minut kotona, en ole eronnut kirkosta kun siihen vanhempani liittivät mutta en tarvitse kirkkoa enkä sen palveluita jen, jne, jne,
ja paljon, PALJON muun laisia vastauksia.
Onko tämä sitten Raamatun, Apostolien tekojen mallin mukainen "kirkko"?
Onko Raamatun mallin mukaisessa kirkossa mahdollista olla pappina(Kylliäinen) joka opettaa että kaikki pääsevat taivaaseen, onko?
Onko Raamatun mallin mukaisessa kirkossa mahdollisuus olla pappina, jotka itsekkään eivät usko Raamattuun, onko?
Listaa voisi jatkaa loputtomasti, joten lopetan :( - anabaptismi
menevät kasteelle kirjoitti:
Jeesukseen uskoviksi tultuaan.
Näinhän Raamattu opettaa.
Ev.lut kaikenkansan epäraamatullinen yhteisö kastaa ja liittää väkisin ymmärtämättömät lapsiparat.
No jälki on sen näköistä.
Tämän voit todeta näin perjantai iltana, kun menet lähiö baariin, kysyt kaljamuki nenän alla istuvalta, oletko luterilainen, vastaus on olen, mutta en minä mihinkään Jumalaan usko.
Tai pysäytät kadulla ihmisen ja kysyn saman asian, saat vastauksen, kyllä minut on lapsena kastettu, en kyllä siitä mitään muista, enkä minä käy kirkossa, enkä tarvii sitä jne.
Tämän ja paljon muun laisia vastauksia saat, jos vain menet kysymään.
Mistä tämän tiedän?
No kun Jumalan armossaan lahjoitti minulle aikamiehenä uskon Hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen, ja tunnustan Hänet Herrakseni ja Vapahtajakseni, niin kiinnostuin tuosta vauva/lapskaste asiasta ja että onko nuo edellä mainitulla tavalla kastetut uskovia, niin olen saanut mm. seuraavia vastauksia:en usko Jumalaan, en usko kirkkkoon, en usko Jeesukseen, en usko kirkon opettamalla tavalla, en kuulun kirkkoon kun vanhempani siihen liittivät mutta en usko kirkon sanomaan,en ole koskaan käynyt kirkossa, vanhempani kastattivat minut kotona, en ole eronnut kirkosta kun siihen vanhempani liittivät mutta en tarvitse kirkkoa enkä sen palveluita jen, jne, jne,
ja paljon, PALJON muun laisia vastauksia.
Onko tämä sitten Raamatun, Apostolien tekojen mallin mukainen "kirkko"?
Onko Raamatun mallin mukaisessa kirkossa mahdollista olla pappina(Kylliäinen) joka opettaa että kaikki pääsevat taivaaseen, onko?
Onko Raamatun mallin mukaisessa kirkossa mahdollisuus olla pappina, jotka itsekkään eivät usko Raamattuun, onko?
Listaa voisi jatkaa loputtomasti, joten lopetan :(myöhemmin syntyneet anabaptistiset uskonlahkot kastavat kristittyjä Jumalan sanan vastaisesti omiin lahkoihinsa häväisten ensimmäisen kristillisen kasteen; krstittyjen uudestikastaminen uskonnollisiin yhdistyksiin on toista evankeliumia sellainen
varo lahkokasteita
2. Kor. 11:4
Jos joku tulee luoksenne ja julistaa toista Jeesusta kuin me olemme julistaneet, jos te saatte jonkin toisen hengen kuin sen, jonka olette jo saaneet, tai toisen evankeliumin kuin sen, jonka olette jo ottaneet vastaan, niin sellaista te kyllä hyvin siedätte. [1. Kor. 3:11; Gal. 1:6,7] - Jumalan
Sanan mukaista mikä tuossa alussa on kirjoitettu Juhanin toimesta.
Mitä ne kastavat, kun eivät itsekään usko koko Jeesukseen. Tavat ovat tapoja, mutta ne eivät ole mitenkään kyllä uskovaisuuteen liittyviä.
Kyllä niitä suvuissa on lapsia kastettu, mutta suurin osa niistä on vain jäseniä, eikä sitten muuta olekaan.
Helluntalaisuus onkin Jumalan Sanan mukaista, sillä siellä menevät vasta kasteelle uskoontuleleet, aivan kuin Sana kehoittaa.
Ja pikkulapset ovat aina taivaan kansalaisia.
Kun tulevat siihen ikään jolloin tietävät kasteen merkityksen ja miksi Jeesus tänne lähetettiin, saavat sitten itse miettiä kummalle puolelle kallistuvat. Helvetti on niille valmistettu jotka eivtät uskoneet Jeesuksen sovitustyöhön ja taas taivas niille jotka vastaanottivat Jeesuksen elämänsä Herraksi. - perhekunnittain
Jumalan kirjoitti:
Sanan mukaista mikä tuossa alussa on kirjoitettu Juhanin toimesta.
Mitä ne kastavat, kun eivät itsekään usko koko Jeesukseen. Tavat ovat tapoja, mutta ne eivät ole mitenkään kyllä uskovaisuuteen liittyviä.
Kyllä niitä suvuissa on lapsia kastettu, mutta suurin osa niistä on vain jäseniä, eikä sitten muuta olekaan.
Helluntalaisuus onkin Jumalan Sanan mukaista, sillä siellä menevät vasta kasteelle uskoontuleleet, aivan kuin Sana kehoittaa.
Ja pikkulapset ovat aina taivaan kansalaisia.
Kun tulevat siihen ikään jolloin tietävät kasteen merkityksen ja miksi Jeesus tänne lähetettiin, saavat sitten itse miettiä kummalle puolelle kallistuvat. Helvetti on niille valmistettu jotka eivtät uskoneet Jeesuksen sovitustyöhön ja taas taivas niille jotka vastaanottivat Jeesuksen elämänsä Herraksi.Raamattu ei tunne helluntailaisuutta eikä heidän oppejaan, kuten lapsen ymmärtävä ikä, lapsen siunaaminen seurakuntaan, ym.ym.lahko-oppia. Helluntailahko syntyi vasta 100 vuotta sitten Los Angelesissa, josta sen opinmuodon toi Suomeen v.1906 T.B.Barrat niminen mies. henki on koettelematon "azusinhenki"
Kristityt kastavat välittömästi lapsensa Kristuksen ruumiin eli seurakunnan jäseniksi. - sitä että
perhekunnittain kirjoitti:
Raamattu ei tunne helluntailaisuutta eikä heidän oppejaan, kuten lapsen ymmärtävä ikä, lapsen siunaaminen seurakuntaan, ym.ym.lahko-oppia. Helluntailahko syntyi vasta 100 vuotta sitten Los Angelesissa, josta sen opinmuodon toi Suomeen v.1906 T.B.Barrat niminen mies. henki on koettelematon "azusinhenki"
Kristityt kastavat välittömästi lapsensa Kristuksen ruumiin eli seurakunnan jäseniksi.ei Raamattu tunne ev.lut.srk :aan , eikä sen paremmin helluntaiseurakuntaakaan. Jeesus tuntee jokaisen jonka sydän on hänen verellänsä pesty, kuului hän sitten mihin seurakuntaan tahansa.
Tärkeintä on se, että meidän nimi on siellä taivaassa elämänkirjassa ja jokainen meistä voisi maanpäällä ollessaan löytää sellaisen hengellisen kodin, joka pystyy antamaan meille sellaista hengellistä ravintoa, että me jaksamme perille asti. - mathetes
sitä että kirjoitti:
ei Raamattu tunne ev.lut.srk :aan , eikä sen paremmin helluntaiseurakuntaakaan. Jeesus tuntee jokaisen jonka sydän on hänen verellänsä pesty, kuului hän sitten mihin seurakuntaan tahansa.
Tärkeintä on se, että meidän nimi on siellä taivaassa elämänkirjassa ja jokainen meistä voisi maanpäällä ollessaan löytää sellaisen hengellisen kodin, joka pystyy antamaan meille sellaista hengellistä ravintoa, että me jaksamme perille asti.älä mene kuitenkaan ottamaan edes sitä ensimmäistä kastetta tähän joukkoon,lahkojoukkoon, uudestikasteista puhumattakaan, sillä Jeesus sanoo heille taivaanportila näin:
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'. - on kuitenkin
anabaptismi kirjoitti:
myöhemmin syntyneet anabaptistiset uskonlahkot kastavat kristittyjä Jumalan sanan vastaisesti omiin lahkoihinsa häväisten ensimmäisen kristillisen kasteen; krstittyjen uudestikastaminen uskonnollisiin yhdistyksiin on toista evankeliumia sellainen
varo lahkokasteita
2. Kor. 11:4
Jos joku tulee luoksenne ja julistaa toista Jeesusta kuin me olemme julistaneet, jos te saatte jonkin toisen hengen kuin sen, jonka olette jo saaneet, tai toisen evankeliumin kuin sen, jonka olette jo ottaneet vastaan, niin sellaista te kyllä hyvin siedätte. [1. Kor. 3:11; Gal. 1:6,7]selvä:ihminen josta on tullut sanan saarnan ja Pyhän Hengen (esim. APT. 16:sta ) vaikutuksesta Jeesukseen uskova, menee kasteelle.Näin.
- tapauksessa Jeesukseen
perhekunnittain kirjoitti:
Raamattu ei tunne helluntailaisuutta eikä heidän oppejaan, kuten lapsen ymmärtävä ikä, lapsen siunaaminen seurakuntaan, ym.ym.lahko-oppia. Helluntailahko syntyi vasta 100 vuotta sitten Los Angelesissa, josta sen opinmuodon toi Suomeen v.1906 T.B.Barrat niminen mies. henki on koettelematon "azusinhenki"
Kristityt kastavat välittömästi lapsensa Kristuksen ruumiin eli seurakunnan jäseniksi.uskoviksi tulleet ihmiset menevät Raamatun opetuksen mukaan Jeesukseen uskovina kasteelle.
- kuitenkin sanoo:
mathetes kirjoitti:
älä mene kuitenkaan ottamaan edes sitä ensimmäistä kastetta tähän joukkoon,lahkojoukkoon, uudestikasteista puhumattakaan, sillä Jeesus sanoo heille taivaanportila näin:
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.Joka USKOO ja saa kastee se PELASTUU,joka ei USKO on jo tuomittu kadotukseen! Mark. 16 luvusta
- kaste
kuitenkin sanoo: kirjoitti:
Joka USKOO ja saa kastee se PELASTUU,joka ei USKO on jo tuomittu kadotukseen! Mark. 16 luvusta
kasteen merkitys käy selville paremmin kun luet kaikki raamatun kastekohdat ja uskot ne todeksi perhekuntasi kohdalla; alkuperäinen Jeesuksen sanoma kastekäsky on Matteuksessa, Matt.28:16-20
mark.16-luku on jakeesta 9 lähtien jälestäpäin lisättyä perimätietoa, eikä siten yksinään opin peruste, mark.16-kertoo vain sen, että pelastuvalla on molemmat usko ja kaste.
9 Kun Jeesus oli varhain sapatin jälkeisenä päivänä noussut kuolleista, hän ilmestyi ensiksi Magdalan Marialle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä. [16:9--20: Markuksen evankeliumi päättyi alkuaan jakeeseen 16:8. Joku varhaiskristillinen kirjoittaja on täydentänyt evankelistan esitystä muualta tunnetulla, luotettavaksi katsotulla perimätiedolla.] [16:9-20: Matt. 28:16-20; Luuk. 23:36-53; Joh. 20:19-31; Ap. t. 1:6-14 : Luuk. 8:2] - periaate
tapauksessa Jeesukseen kirjoitti:
uskoviksi tulleet ihmiset menevät Raamatun opetuksen mukaan Jeesukseen uskovina kasteelle.
Kristityt veivät heti koko perheensä kasteelle.
Kastettu perhekunta käsitti isäntäväen perheen lisäksi orjien ja palvelijoiden perheet lapsineen, jotka kastettiin heti välittömästi kaikki uuteen uskoon perheenpäämiehen tahdon ja uskon perusteella. Kastettu perhekunta saattoi käsittää jopa tuhat eri ikäistä ihmistä aina vauvasta vaariin saakka.
vanginvartijaa kehotettiin uskomaan.
koko perhe kastettiin välittömästi.
uskosta iloittiin vasta kasteen jälkeen, ei ennen kastetta.
31 He vastasivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut, sinä ja sinun perhekuntasi." [Luuk. 19:9]
32 He puhuivat sitten Herran sanaa hänelle ja koko talonväelle.
33 Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti.
34 Hän vei heidät kotiinsa ja kattoi heille ruokapöydän, ja yhdessä koko talonväkensä kanssa hän riemuitsi, KUN NYT uskoi Jumalaan. [Luuk. 5:29]
38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin KASTE Jeesuksen Kristuksen nimeen, JOTTA syntinne annettaisiin anteeksi. S I L L O I N te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]
39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa,TEITÄ JA TEIDÄN LAPSIA, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." [Jes. 57:19; Joh. 10:16; Ef. 2:13] - mathetes
mathetes kirjoitti:
älä mene kuitenkaan ottamaan edes sitä ensimmäistä kastetta tähän joukkoon,lahkojoukkoon, uudestikasteista puhumattakaan, sillä Jeesus sanoo heille taivaanportila näin:
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.On todella lapsellista ja keskenkasvuista käyttää toisen jo vakiintunutta nimimerkkiä! Mitä sinä siitä hyödyt? Eikö omatunto lainkaan kolkuta sieluasi? Kasva aikuiseksi ainakin mieleltäsi jos et sitä vielä iältäsi ole!
Miksi haluat hämätä muita kirjoittajia minun nimimerkilläni? Jumalan kirjoitti:
Sanan mukaista mikä tuossa alussa on kirjoitettu Juhanin toimesta.
Mitä ne kastavat, kun eivät itsekään usko koko Jeesukseen. Tavat ovat tapoja, mutta ne eivät ole mitenkään kyllä uskovaisuuteen liittyviä.
Kyllä niitä suvuissa on lapsia kastettu, mutta suurin osa niistä on vain jäseniä, eikä sitten muuta olekaan.
Helluntalaisuus onkin Jumalan Sanan mukaista, sillä siellä menevät vasta kasteelle uskoontuleleet, aivan kuin Sana kehoittaa.
Ja pikkulapset ovat aina taivaan kansalaisia.
Kun tulevat siihen ikään jolloin tietävät kasteen merkityksen ja miksi Jeesus tänne lähetettiin, saavat sitten itse miettiä kummalle puolelle kallistuvat. Helvetti on niille valmistettu jotka eivtät uskoneet Jeesuksen sovitustyöhön ja taas taivas niille jotka vastaanottivat Jeesuksen elämänsä Herraksi.Jumalan:
"Kun tulevat siihen ikään jolloin tietävät kasteen merkityksen .."
---
Mikä sinun mielestäsi on kasteen merkitys?
Mitä siinä uskova saa?
(Esim. onko se lakia vai evankelumia?)- uskovat menevät
periaate kirjoitti:
Kristityt veivät heti koko perheensä kasteelle.
Kastettu perhekunta käsitti isäntäväen perheen lisäksi orjien ja palvelijoiden perheet lapsineen, jotka kastettiin heti välittömästi kaikki uuteen uskoon perheenpäämiehen tahdon ja uskon perusteella. Kastettu perhekunta saattoi käsittää jopa tuhat eri ikäistä ihmistä aina vauvasta vaariin saakka.
vanginvartijaa kehotettiin uskomaan.
koko perhe kastettiin välittömästi.
uskosta iloittiin vasta kasteen jälkeen, ei ennen kastetta.
31 He vastasivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut, sinä ja sinun perhekuntasi." [Luuk. 19:9]
32 He puhuivat sitten Herran sanaa hänelle ja koko talonväelle.
33 Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti.
34 Hän vei heidät kotiinsa ja kattoi heille ruokapöydän, ja yhdessä koko talonväkensä kanssa hän riemuitsi, KUN NYT uskoi Jumalaan. [Luuk. 5:29]
38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin KASTE Jeesuksen Kristuksen nimeen, JOTTA syntinne annettaisiin anteeksi. S I L L O I N te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]
39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa,TEITÄ JA TEIDÄN LAPSIA, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." [Jes. 57:19; Joh. 10:16; Ef. 2:13]itse Jeesukseen uskoviksi tultuaan, itse vapaa ehtoisesti uskovaisena kasteelle.
Toisin kun ev.lut viedään väkisin ymmärtämätön vauva !
Noissa mainitsemississasi Raamatu kohdissa lapsetkin olivat jo siinä iässä, että itse halusivat Jeesukseen uskoviksi tutuaan kasteelle. - riittää kun
kaste kirjoitti:
kasteen merkitys käy selville paremmin kun luet kaikki raamatun kastekohdat ja uskot ne todeksi perhekuntasi kohdalla; alkuperäinen Jeesuksen sanoma kastekäsky on Matteuksessa, Matt.28:16-20
mark.16-luku on jakeesta 9 lähtien jälestäpäin lisättyä perimätietoa, eikä siten yksinään opin peruste, mark.16-kertoo vain sen, että pelastuvalla on molemmat usko ja kaste.
9 Kun Jeesus oli varhain sapatin jälkeisenä päivänä noussut kuolleista, hän ilmestyi ensiksi Magdalan Marialle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä. [16:9--20: Markuksen evankeliumi päättyi alkuaan jakeeseen 16:8. Joku varhaiskristillinen kirjoittaja on täydentänyt evankelistan esitystä muualta tunnetulla, luotettavaksi katsotulla perimätiedolla.] [16:9-20: Matt. 28:16-20; Luuk. 23:36-53; Joh. 20:19-31; Ap. t. 1:6-14 : Luuk. 8:2]luet Uudentestamentin evankeliumit, eikä vain niinkuin joku opettaa, vain kastetta käsittelevät Ramatun kohdat!
Raamattu, tässä tapausessa evankeliumit kokonaan, ei vain tiettyjä kohtia ! - kun luet koko-
Tapio522 kirjoitti:
Jumalan:
"Kun tulevat siihen ikään jolloin tietävät kasteen merkityksen .."
---
Mikä sinun mielestäsi on kasteen merkitys?
Mitä siinä uskova saa?
(Esim. onko se lakia vai evankelumia?)nansa tuon ansiokkaan ja Raamatun mukaisen opetuksen. Siinä!
- vaan
uskovat menevät kirjoitti:
itse Jeesukseen uskoviksi tultuaan, itse vapaa ehtoisesti uskovaisena kasteelle.
Toisin kun ev.lut viedään väkisin ymmärtämätön vauva !
Noissa mainitsemississasi Raamatu kohdissa lapsetkin olivat jo siinä iässä, että itse halusivat Jeesukseen uskoviksi tutuaan kasteelle.vapaaehtoisesti, se on Jumalan osoittama tie, Amen!
- enpä usko
mathetes kirjoitti:
On todella lapsellista ja keskenkasvuista käyttää toisen jo vakiintunutta nimimerkkiä! Mitä sinä siitä hyödyt? Eikö omatunto lainkaan kolkuta sieluasi? Kasva aikuiseksi ainakin mieleltäsi jos et sitä vielä iältäsi ole!
Miksi haluat hämätä muita kirjoittajia minun nimimerkilläni?että moniakaan pääsi hämäämään, sillä kirjoitustyyli oli niin eri :) .
...ruoditaan myös JUHANI KUOSMASEN opetusta perisynnistä:
http://www.netmission.fi/index.php?show=messages&tid=17084- luterilaisia
muillakin palstoilla kuin pelkästään täällä.
Ja kyllä siellä taidat olla sinäkin muutaman kerran käynyt?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan
Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs531515- 1701285
- 611117
- 81112
Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"
Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli2511067- 141000
Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.
Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää33883Ollaanko me tyhmiä mies?
Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä55862Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla
Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti93849- 347795