uimalasien huurtuminen

sportman86

Eli uimalasini huurtuvat umpeen aina kun olen uimassa. Tämä ei tietenkään ole mukavaa, kun saa laseja pyyhkiä vähän väliä. Pitäskö nuo lasit pistää kuivana jo päähän vai pitääkö niitä kostuttaa? Laseissa lukee antifog. Mitä tämä sit käytännössä merkitsee? Kyseessä Niken(training) uimalasit.

16

10713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • os..

      Antifog merkitsee huurtumatonta. Niissä on ohut kerros huurteenestoainetta, joka pian kuluu pois ja lasit huurtuu sitten. Lasit ei huurru, kun suihkutat laseihin astianpesuainetta vedellä laimennettuna. Suihkepullon saa Istrumentariumista. Sen nimi on Opti-cleaner. Suihke kuivuu laseissa ennen uintia saunomisen aikana.

    • lifeguard72

      Miten lasien pinnan kunnon kanssa on?

      Ja miten treenien jälkeen lasien huuhtelu?

      Sylki on yksi tehokkaimmista ja kun antifog lasit niin eittämättä herää epäily lasien pintojen kunnosta.
      Jos naarmuja sisäpuolella niin ne on entiset antifog lasit.

      Kaikista laseista itse pidän parhaimpina koottavia.
      Ei tiivisteitä ja tiivit sekä hyvin hoidettuna kestävät pitkään.

      Vanhimmat yli 20v vanhat ja vieläkin toimivat kuin uudet.

      • sportman86

        Eli ko. uimalasit ovat aivan uudenveroiset. Alle vuoden vanhat. Laseissa ei yhtään naarmuja kummallakaan puolella lasia. Säilytän niitä uimalasikotelossa. Uinnin jälkeen tulee hieman huuhdeltua niitä.


      • JiiPee22

        Joo sylki on kyllä hyvä, sitä ei vaan pidä huuhdella heti pois vaan jättää lasin pintaan. Itekkin tuskastwlin huurtumisen kanssa mutta tosiaankin sylki auttoi.


      • kilpauimari
        JiiPee22 kirjoitti:

        Joo sylki on kyllä hyvä, sitä ei vaan pidä huuhdella heti pois vaan jättää lasin pintaan. Itekkin tuskastwlin huurtumisen kanssa mutta tosiaankin sylki auttoi.

        olen huomannut itse että sylki on paras huurtumisen estoon, sylkäset vähän sylkeä, ei mitään räkä klimppiä, lasien sisäpintaan ja levität sen lasin pinalle, nii ei lasit huurru niin helposti


    • Boombastic

      Itse taistelin aikani huurtumista vastaan, mutta lopetin. Pakkoko sitä on jotain nähdä. Huurteet häipyvät itselläni 1800 m:n paikkeilla. Ohittamista huurut vähän haittaavat, mutta eivät kovin paljoa, jos tarkkailee muiden samalla radalla olevien vauhtia ja etäisyyttä. Huuru kuuluu lajin luonteeseen kuten myös suonenvedot ja nuha. Kaikkiin noihin löytyy kyllä omat konstinsa.

      • ne itse koottavat

        palapelilasit. Kovasti olen niihin ollut tyytyväinen. Uidessa. Sukeltaessa syvyyttä ne on revittävä kesken sukelluksen pois päästä, jos olen unohtanut ne naamalleni ;-) Hypätessä ne lävähtävät pois huonon tuurin sattuessa - jos olen ne unohtanut päähäni. Eli kyseessä on uimalasit, ei sukellus- eikä hyppylasit.:-D Mutta sylki on hyvä huurteenestoaine - halvempaakin kuin tuo optikkoliikkeen mönjä. Ja aina mukana.

        Lasit pitää toki uinnin jälkeen huuhtaista kevyesti (pesuaineella) ja säilyttää siten, etteivät naarmuuntuisi turhaan.

        Mutta jos jätä allasvettä laseihisi uintien jälkeen, huuhtelet lasisi uima-allasvedessä tai lasisi kohtaavat auringonsäteet tai saunan kuumuuden tai liian kuuman vesihanaveden tai yksinkertaisesti peset anti-fog pinnoitteen pois, on huurtumattomuus tipotiessään. Eli teit niin tai näin - lasisi huurtuvat jonkin ajan kuluttua joka tapauksessa. Sori!


    • Terveiset hallilta

      Sylkeä näkee käytettävän, pidän kuitenkin sivistyneempänä tapana tavallisen saippuan käyttämistä.

      Kun tulen uimahallin suihkuun, heti ensi töikseni otan pari tippaa saippua-annostelijasta lasieni sisäpinnalle ja sormenpäillä levittelen tipat ja huuhtelen pois. Vaikutus kestää pidempään, kuin jaksan uida.

      Lasien kynsimistä pitää tietysti välttää, sehän on selvää.

    • Uiskeri
    • juumoiii

      Ilman laseja vaan ;) Kaikista yksinkertaisinta ja halvinta. Vieläpä kun nykyään monissa halleissa ei käytetä klooria. Itse olen entinen kilpauimari ja ennen en nähnyt mitään ilman laseja, mut totuttelin ja nyt pärjää ihan hyvin ilman. Ok, mun silmät on aika herkät ja käyn monta kertaa viikossa hallissa niin ne on välillä vähän punaset, mut ei häiritsevästi.

    • sukeltaja

      Pidä puhtaana/naarmuttomana kastele vedessä. Sylkäise lasien sisäpintaan levitä räkä sormella. Spray pullossa saa jotain aineita mutta ei kannata. Räkä on paras.

    • Anonyymi

      Kunnon sylki molempiin linsseihin ja hierot vähäsen sitten anna vaikuttaa muutaman minuutin ja huuhtele allasvedessä mutta älä hinkkaa.

    • Anonyymi

      Entä jos runkkaa mällit laseihin, auttaako se?

      • Anonyymi

        Auttaa


      • Anonyymi

        Auttaa jos tekee sen altaan reunalla. Takaan ettei huuru lasit.


    • Anonyymi

      Itse olen vuosia käyttänyt astianpesuinetta, siis tavallista fairya.

      Vinkin sain tältä palstalta vuosia sitten. Joku valmentaja täällä antoi vinkin. Ikuisesti hänelle kiitollinen. Ennen uintia kotona hieroo laseihin tipan, siis todella vähän, fairyä tms asianpesuainetta, ehkä tavallinen saippuakin käy, en ole kokeillut. Jätetään kuivumaan.

      Uimaan mennessä huuhdotaan kylmällä vedellä. Toimii loistavasti koko uintikerran ajan ja lasit pysyy täysin kirkkaana. Saippua muodostaa kuplia rikkovan kalvon pintaan.

      Uudet lasit alkaa pian huurtua kun suojakalvo kuluu.

      -aktiivinen uimari-

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      34
      1461
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      6
      1224
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe