Olen töissä Opteamilla. Jouduin olemaan pois yhden päivän mahataudin takia ja toimitin lääkärintodistuksen työnantajalle. Nyt sain kuulla, että palkkaa ei makseta sairaspäivästä, koska minulla ei ollut työpäiviä edeltävänä 8 päivänä. Voiko näin todellakin tehdä? Ensimmäinen työpaikka, missä ei makseta palkkaa sairaspäiviltä, vaikka lääkärintodistus on hommattu.
Sairausloman palkka
4
789
Vastaukset
- sama juttu
yksityisillä firmoilla on näköjään käytäntö, ettei sairastumispäivältä makseta. Mikäli sairauslomasi olisi ollut esim. 3 pvää, kahdelta seuraavalta päivältä maksetaan. Tuota "edeltävää 8 pvää" en ole ennen kuullutkaan.
- nuori tyttö
Työskentelen lukion ohessa vuokratyöntekijänä prismojen ja s-markettien kassoilla. Varaan netistä minulle sopivia vuoroja.
Olin varannut jo hyvissä ajoin tulevalle viikolle torstaipäivälle vuoron. Sitten sairastuinkin. Työsopimuksen allekirjoitustilaisuudessa oli aikoinaan sanottu, että sairaudesta olisi hyvä ilmoittaa mahdollisimman ajoissa, jotta he saisivat tuuraajan paikalle. Ilmoitin keskiviikkona iltapäivällä, että olen kipeänä ja menen torstaina aamulla lääkäriin (työvuorokin oli torstaina). Minulle sanottiin, että selvä juttu jne.
Kun palkkani tuli tilille, havitsin kuitenkin, että sairasajan palkkaa ei ollut maksettu lainkaan. Soitin palkanlaskentaan ja kysyin asiaa. Sain kuulla, että olin "itse" perunut vuoroni, sillä enhän ollut voinut keskiviikkona tietää, että olisin torstaina sairaana. Kerroin käymästäni puhelusta ja palkanlaskija vain hymähteli ja sanoi, että mitään ei makseta. Eihän kyse sinänsä ollut kuin yhdestä ainoasta sairaslomapäivästä, mutta periaatteen ihmisenä en moista hyväksynyt. Tein asiasta kirjallisen valituksen ja vaadin kirjallista vastinetta asiaan. Sain muutaman päivän päästä puhelun palkanlaskennan päälliköltä, joka sanoi, että ko. palkka maksetaan minulle ja pahoitteli asiaa.
Sain tililleni palkan, josta kuitenkin tietysti puuttuivat iltalisät, jotka kaupan alalla lain mukaan kuuluu maksaa. Soitin taas palkanlaskentaan ja valitin asiasta, ja vasta sitten sain viikon kuluttua lisät tililleni.
Näin vuokratyöfirmat kohtelevat nuoria työntekijöitä, jotka mahdollisesti ovat ensimmäisessä työpaikassaan, eivätkä osaa vaatia oikeuksiaan. - Kirjansa lukenut
nuori tyttö kirjoitti:
Työskentelen lukion ohessa vuokratyöntekijänä prismojen ja s-markettien kassoilla. Varaan netistä minulle sopivia vuoroja.
Olin varannut jo hyvissä ajoin tulevalle viikolle torstaipäivälle vuoron. Sitten sairastuinkin. Työsopimuksen allekirjoitustilaisuudessa oli aikoinaan sanottu, että sairaudesta olisi hyvä ilmoittaa mahdollisimman ajoissa, jotta he saisivat tuuraajan paikalle. Ilmoitin keskiviikkona iltapäivällä, että olen kipeänä ja menen torstaina aamulla lääkäriin (työvuorokin oli torstaina). Minulle sanottiin, että selvä juttu jne.
Kun palkkani tuli tilille, havitsin kuitenkin, että sairasajan palkkaa ei ollut maksettu lainkaan. Soitin palkanlaskentaan ja kysyin asiaa. Sain kuulla, että olin "itse" perunut vuoroni, sillä enhän ollut voinut keskiviikkona tietää, että olisin torstaina sairaana. Kerroin käymästäni puhelusta ja palkanlaskija vain hymähteli ja sanoi, että mitään ei makseta. Eihän kyse sinänsä ollut kuin yhdestä ainoasta sairaslomapäivästä, mutta periaatteen ihmisenä en moista hyväksynyt. Tein asiasta kirjallisen valituksen ja vaadin kirjallista vastinetta asiaan. Sain muutaman päivän päästä puhelun palkanlaskennan päälliköltä, joka sanoi, että ko. palkka maksetaan minulle ja pahoitteli asiaa.
Sain tililleni palkan, josta kuitenkin tietysti puuttuivat iltalisät, jotka kaupan alalla lain mukaan kuuluu maksaa. Soitin taas palkanlaskentaan ja valitin asiasta, ja vasta sitten sain viikon kuluttua lisät tililleni.
Näin vuokratyöfirmat kohtelevat nuoria työntekijöitä, jotka mahdollisesti ovat ensimmäisessä työpaikassaan, eivätkä osaa vaatia oikeuksiaan.Työsopimuslaki 26.1.2001/55
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
11 §
«Sairausajan» palkka
Työntekijällä, joka on sairauden tai tapaturman vuoksi estynyt tekemästä työtään, on oikeus «sairausajan» palkkaan. Jos työsuhde on jatkunut vähintään kuukauden, työntekijällä on oikeus saada esteen ajalta täysi palkkansa sairastumispäivää seuranneen yhdeksännen arkipäivän loppuun, enintään kuitenkin siihen saakka, kun hänen oikeutensa sairausvakuutuslain (364/1963) mukaiseen päivärahaan alkaa. Alle kuukauden jatkuneissa työsuhteissa työntekijällä on vastaavasti oikeus saada 50 prosenttia palkastaan.
Työntekijällä ei ole oikeutta «sairausajan» palkkaan, jos hän on aiheuttanut työkyvyttömyytensä tahallaan tai törkeällä huolimattomuudella. Työntekijän on pyydettäessä esitettävä työnantajalle luotettava selvitys työkyvyttömyydestään.
Maksettuaan työntekijälle «sairausajan» palkan työnantajalla on vastaavalta ajalta oikeus saada työntekijälle sairausvakuutuslain tai tapaturmavakuutuslain (608/1948) mukaan kuuluva päiväraha, enintään kuitenkin maksamaansa palkkaa vastaava määrä.
* * *
Näin kertoo lai. Voisi olla paras lukea ihan tosiasioita, enne kuin kyselee täällä. Täältä ei saa kuin luuloihin ja huhuun perustuvaa tietoa!
- Toimistotyöntekijä
Hei!
Pidä vain puolesi. Ilman muuta sinulle kuuluu palkka sairaspäivältäsi, jos se oli merkattu sinulle työpäiväksi. Siinä ei mitään vaihtoehtoja ole. Kaikki perustuu lakiin!! Ei joku firma päätä asioista omatoimisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654190
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463969Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363482Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162893Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342719En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102134IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121216Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006