Hei,
Asiani ei ihan ehkä tänne kuulu,mutta jollakin olisi tietoa seuraavaan asiaan.Eli kaipaisin netti sivuja tai linkkejä,jossa on tietoa lyhennetystä työviikosta jne..Vuorotteluvapaalle minulla ei ole vielä mahdollisuutta jäädä, koska en ole ollut vielä tarpeeksi kauan töissä samalla työnantajalla.
Kiitos jos joku viitsii vastata..
lyhennetty työviikko
2
3450
Vastaukset
- työnantajalta
Mitä jos vaari kysyisi suoraan työnantajalta, onko mahdollista tehdä lyhennettyä työviikkoa.
- kapuloita rattaisiin
Ennenkuin menet kysymään työnantajaltasi niin kannattaisi hieman valmistautua ennakkoon. Tiedän tämän kokemuksesta, kun vaimoni teki lyhennettyä työaikaa sairaanhoitajana. Jakso oli taas katkolla ja hän haki jatkoa entisen perään. Työnantaja kuitenkin teki yllättäen kielteisen päätöksen ja eväsi työajan lyhennyksen.
Kirjalliseen päätökseen ei tullut mitään perusteluja. Ainoastaan rasti ruutuun EI MYÖNNETÄ. Toki jälkikäteen selitteli mitä selitteli suullisesti. Rikkoi hallintolain 45 §:ää jättäessään perustelematta kielteisen ratkaisun virkavapauspäätöseen.
Se vakioselitys: oli kuulemma niin paljon toisia hoitajia lyhennetyllä työajalla. (todellisuudessa ei kuitenkaan sen enempää kuin aikaisemmallakaan jaksolla). Suurin osa haetusta vapaasta olisi osunut talvikaudelle, jolloin henkilökuntaa oli riittävästi (vrt. kesälomakausi). Samaan aikaan maksettiin "ylimääräinen" yöhoitaja kotiin odottelemaan mahdollista töihinkutsua.
Työnantajan on pyrittävä järjestämään se lyhennetty työaika. Velvoite on kirjattu Työaikalain 15 §:ään. (löytyy finlex -sivulta se työaikalaki). Jos työnantaja ei lyhennystä kertakaikkiaan pysty järjestämään niin siihen on oltava painavat perustelut.
Olen kuullut, että yleensä työantajat suhtautuvat myönteisesti ja osaavat ja haluavat järjestää asian työntekijän parhaaksi. Se on sitä hyvää henkilöstöpolitiikkaa.
Kannattaa kuitenkin lukea se työaikalaki ennenkuin juttelet työnantajan kanssa. Toivon sinun työnantajaltasi parempaa suhtautumista asiaan.
PS: minun työajan lyhennykseni olisi ollut peräti noin 1 %:n verran koko osaston tunneista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää1741534Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.561225puukkotappelu-keskella-tieta
https://www.paivanlehti.fi/puukkotappelu-keskella-tieta-kohta-toinen-miehista-makasi-elottomana-maassa/ Poliisi sai klo131201- 511101
Missä Martina miehineen?
Onko tämä v. 2009 Turhin julkkis unohdettu nyt vallan? Mistä nyt tulee rahaa, kun ketään ei kiinnosta? Tähänkö päättyi M1931074- 61972
- 51752
Skandaali on persujen vaaliromahdus, ei jonkun metsän kaataminen
Huvittaa kuinka persut yrittävät saada heidän omasta skandaalistaan huomion aivan toisaalle. Persut ovat huonoja häviäm252737Miten pääsisin vielä tutustumaan sinuun?
Tekisi mieli etsiä sinut facebookista ja laittaa viestiä, se vaan olisi vähän noloa mutta silti haluaisin kokeilla. Siel33720- 37702