lyhennetty työviikko

piippolanvaari1

Hei,
Asiani ei ihan ehkä tänne kuulu,mutta jollakin olisi tietoa seuraavaan asiaan.Eli kaipaisin netti sivuja tai linkkejä,jossa on tietoa lyhennetystä työviikosta jne..Vuorotteluvapaalle minulla ei ole vielä mahdollisuutta jäädä, koska en ole ollut vielä tarpeeksi kauan töissä samalla työnantajalla.
Kiitos jos joku viitsii vastata..

2

3450

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työnantajalta

Mitä jos vaari kysyisi suoraan työnantajalta, onko mahdollista tehdä lyhennettyä työviikkoa.

• kapuloita rattaisiin

Ennenkuin menet kysymään työnantajaltasi niin kannattaisi hieman valmistautua ennakkoon. Tiedän tämän kokemuksesta, kun vaimoni teki lyhennettyä työaikaa sairaanhoitajana. Jakso oli taas katkolla ja hän haki jatkoa entisen perään. Työnantaja kuitenkin teki yllättäen kielteisen päätöksen ja eväsi työajan lyhennyksen.
      Kirjalliseen päätökseen ei tullut mitään perusteluja. Ainoastaan rasti ruutuun EI MYÖNNETÄ. Toki jälkikäteen selitteli mitä selitteli suullisesti. Rikkoi hallintolain 45 §:ää jättäessään perustelematta kielteisen ratkaisun virkavapauspäätöseen.

Se vakioselitys: oli kuulemma niin paljon toisia hoitajia lyhennetyllä työajalla. (todellisuudessa ei kuitenkaan sen enempää kuin aikaisemmallakaan jaksolla). Suurin osa haetusta vapaasta olisi osunut talvikaudelle, jolloin henkilökuntaa oli riittävästi (vrt. kesälomakausi). Samaan aikaan maksettiin "ylimääräinen" yöhoitaja kotiin odottelemaan mahdollista töihinkutsua.

Työnantajan on pyrittävä järjestämään se lyhennetty työaika. Velvoite on kirjattu Työaikalain 15 §:ään. (löytyy finlex -sivulta se työaikalaki). Jos työnantaja ei lyhennystä kertakaikkiaan pysty järjestämään niin siihen on oltava painavat perustelut.
      Olen kuullut, että yleensä työantajat suhtautuvat myönteisesti ja osaavat ja haluavat järjestää asian työntekijän parhaaksi. Se on sitä hyvää henkilöstöpolitiikkaa.
      Kannattaa kuitenkin lukea se työaikalaki ennenkuin juttelet työnantajan kanssa. Toivon sinun työnantajaltasi parempaa suhtautumista asiaan.
      PS: minun työajan lyhennykseni olisi ollut peräti noin 1 %:n verran koko osaston tunneista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      174
      1534
    2. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      56
      1225
    3. puukkotappelu-keskella-tieta

https://www.paivanlehti.fi/puukkotappelu-keskella-tieta-kohta-toinen-miehista-makasi-elottomana-maassa/ Poliisi sai klo
      Rovaniemi
      13
      1201
    4. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      51
      1101
    5. Missä Martina miehineen?

Onko tämä v. 2009 Turhin julkkis unohdettu nyt vallan? Mistä nyt tulee rahaa, kun ketään ei kiinnosta? Tähänkö päättyi M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      193
      1074
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      61
      972
    7. Onko enää rakkaudentunteita

Minua kohtaan?
      Ikävä
      51
      752
    8. Skandaali on persujen vaaliromahdus, ei jonkun metsän kaataminen

Huvittaa kuinka persut yrittävät saada heidän omasta skandaalistaan huomion aivan toisaalle. Persut ovat huonoja häviäm
      Maailman menoa
      252
      737
    9. Miten pääsisin vielä tutustumaan sinuun?

Tekisi mieli etsiä sinut facebookista ja laittaa viestiä, se vaan olisi vähän noloa mutta silti haluaisin kokeilla. Siel
      Ikävä
      33
      720
    10. Haluatko sä enää

Mun kans mitään? ❤️ on ikävä
      Ikävä
      37
      702
    Aihe