Juoksemista on paljon painostettu painonpudottajille. Tarvitsen liikuntalajin joka kiinteyttää ja auttaa pudottamaan 10kg. Syön monipuolisesti enkä liiallisesti taikka epäterveellisesti. Onko juoksusta apua? Kertokaa te jotka juoksette.
Vai kasvaako juoksiessa lihakset niin, että paino alkaakin nousta? Kiinteytys on tietenkin toivottavaa mutta jos ylipainoa on niin kyllä sitä painoa pitäisi saada alas.
Lisäksi kysyn vielä seuraavaa. Kerääkö juoksu nestettä lihaksiin kovasti? Eli kannattaako punnituspäivät sijoittaa lepopäivien jälkeen?
Ja onko pakko pitää se lepopäivä jokaisen juoksupäivän jälkeen? Meinaten joskus potkua vaan löytyy koneesta!
Juoksu ja painonpudotus?
8
2011
Vastaukset
- kai juoksu
auttaa painonpudotuksessa. Juokse päivittäin 1000 calorin verran ja syö kuten ennen-paino puotaa kilon viikossa. Nestettä lihaksiin juoksemalla ? ! Kaikkea sitä kuulee. Juoksijan lihakset eivät kasva mihinkään-kiinteytyvät enintään !
- lenkkeilyyn.
Jos olet vasta aloittamassa lenkkeilyä tässä hyvä resepti saada se sujumaan. Itsekin käytän tätä kun tulee välillä taukoja säännölliseen hölkkäilyyn. Homma toimii ja on mielekästä, jos olet suhteellisen normaali terveydeltäsi ja painoltasi. Tulet kuntoon vähän niinkuin yllättäin.
Periaatteet: Kuuntele kroppaasi ja malta palautua. Lenkkeilyn mielekkyys säilyy, kun se tuntuu keveältä. Aineenvaihduntasi kiihtyy ja se on lievästi koholla myös välipäivinä.
1. Aloita lenkkeily 25-30 minuutin lenkillä 3 krt. viikossa. EI enempää eikä useammin. Malta kehittyä!
2. Pidä välipäivät, tarvitset ne palautumiseen. Ensimmäisen kahden kuukauden aikana ei koskaan pidä hölkätä peräkkäisinä päivinä (eikä juuri muutenkaan).
3. Pidä syketaso PPP: nä (pitää pystyä puhumaan) ja vauhti aivan Sinun omanasi.
4. Pyri löytämään oma rullaava juoksutyylisi.
5. Jos hölkkä ei maistu, palaa kotiin viettämään välipäivää. Hölkkää vain kun kulkee.
Tällä reseptillä juoksukuntosi starttaa valtavaan nousuun. Se lisää hölkkäämisen himoa ja siinä piilee sen vaara - tulla ylikuntoon tai juosta itsensä tukkoon. Näin juokseminen alkaa tuntua tympeältä ja siihen sen harrastaminen usein loppuukin. 3 krt viikossa - ei enempää. Palautumattomana lenkkeily tuntuu hankalalta, eikä kehitä lainkaan - päinvastoin juoksuintokin katoaa.
Kun maltat toteuttaa näitä periaatteita juoksusi lähtee kulkemaan. 2-3 kuukauden kuluttua voit lisätä harjoitusaikaa ensin 45 minuuttiin ainakin joillakin viikottaisista. Malttamalla opit kuuntelemaan kroppaasi. Kiinteytykseen ja painonhallintaan lenkkeily on erittäin hyvää treeniä. 6.kk:n jälkeen voit pystyä tunnin lenkkiin ainakin jollakin viikottaisella kerralla. Vaihtele pituuksia tuntemusten mukaan, mutta ainakin 30 minuuttia on kerralla mentävä. Tulet erittäin hyvään kuntoon todella nopeasti. Malta pitää juoksuajat järkevinä ja aina vähintään yksi välipäivä. Opit soveltamaan oman kehosi tarpeita ja omia mieltymyksiä - saat hyvän mielen harjoituksista.
Itse tein tätä 35 min, 3 krt/vko ohjelmaa monen vuoden ajan ja sillä pysyin loistavassa kunnossa. Vältyin kaikilta urheiluvaivoilta.Punteilla sain selkäni todella huonoon kuntoon, niihin en enää kajoa. Yleisesti puntteja arvostetaan aivan liikaa tavallisten liikunnan harrastajien harjoitusmuotona. Puntit kasvattavat lähes vääjäämättä lihasmassaa, mikä ei ole aina hyväksi. Vartalon tasapaino saattaa järkkyä. Oman vartalon liikuttamisella tehdyt harjoitukset ovat ihmisen vartalolle kaikkein luonnollisimpia ja siksi turvallisia sekä tehokkaita. - ****
lenkkeilyyn. kirjoitti:
Jos olet vasta aloittamassa lenkkeilyä tässä hyvä resepti saada se sujumaan. Itsekin käytän tätä kun tulee välillä taukoja säännölliseen hölkkäilyyn. Homma toimii ja on mielekästä, jos olet suhteellisen normaali terveydeltäsi ja painoltasi. Tulet kuntoon vähän niinkuin yllättäin.
Periaatteet: Kuuntele kroppaasi ja malta palautua. Lenkkeilyn mielekkyys säilyy, kun se tuntuu keveältä. Aineenvaihduntasi kiihtyy ja se on lievästi koholla myös välipäivinä.
1. Aloita lenkkeily 25-30 minuutin lenkillä 3 krt. viikossa. EI enempää eikä useammin. Malta kehittyä!
2. Pidä välipäivät, tarvitset ne palautumiseen. Ensimmäisen kahden kuukauden aikana ei koskaan pidä hölkätä peräkkäisinä päivinä (eikä juuri muutenkaan).
3. Pidä syketaso PPP: nä (pitää pystyä puhumaan) ja vauhti aivan Sinun omanasi.
4. Pyri löytämään oma rullaava juoksutyylisi.
5. Jos hölkkä ei maistu, palaa kotiin viettämään välipäivää. Hölkkää vain kun kulkee.
Tällä reseptillä juoksukuntosi starttaa valtavaan nousuun. Se lisää hölkkäämisen himoa ja siinä piilee sen vaara - tulla ylikuntoon tai juosta itsensä tukkoon. Näin juokseminen alkaa tuntua tympeältä ja siihen sen harrastaminen usein loppuukin. 3 krt viikossa - ei enempää. Palautumattomana lenkkeily tuntuu hankalalta, eikä kehitä lainkaan - päinvastoin juoksuintokin katoaa.
Kun maltat toteuttaa näitä periaatteita juoksusi lähtee kulkemaan. 2-3 kuukauden kuluttua voit lisätä harjoitusaikaa ensin 45 minuuttiin ainakin joillakin viikottaisista. Malttamalla opit kuuntelemaan kroppaasi. Kiinteytykseen ja painonhallintaan lenkkeily on erittäin hyvää treeniä. 6.kk:n jälkeen voit pystyä tunnin lenkkiin ainakin jollakin viikottaisella kerralla. Vaihtele pituuksia tuntemusten mukaan, mutta ainakin 30 minuuttia on kerralla mentävä. Tulet erittäin hyvään kuntoon todella nopeasti. Malta pitää juoksuajat järkevinä ja aina vähintään yksi välipäivä. Opit soveltamaan oman kehosi tarpeita ja omia mieltymyksiä - saat hyvän mielen harjoituksista.
Itse tein tätä 35 min, 3 krt/vko ohjelmaa monen vuoden ajan ja sillä pysyin loistavassa kunnossa. Vältyin kaikilta urheiluvaivoilta.Punteilla sain selkäni todella huonoon kuntoon, niihin en enää kajoa. Yleisesti puntteja arvostetaan aivan liikaa tavallisten liikunnan harrastajien harjoitusmuotona. Puntit kasvattavat lähes vääjäämättä lihasmassaa, mikä ei ole aina hyväksi. Vartalon tasapaino saattaa järkkyä. Oman vartalon liikuttamisella tehdyt harjoitukset ovat ihmisen vartalolle kaikkein luonnollisimpia ja siksi turvallisia sekä tehokkaita.Ihmettelen kun täällä monesti kehoitetaan aloittelijaa juoksemaan 3 kertaa viikossa. Itsellä ainakin jalat (penikat) kipeytyivät alussa ettei onnistunut kuin kerta viikossa. Parin kk jälkeen pysty jo 2 kertaa viikossa. Juoksen 20 min ja vauhti on semmonen että pystyy puhumaan.
Onko juoksutyylissä sitten minulla vika vai mistä moinen johtuu. Venyttelen kyllä jalat hyvin juoksun jälkeen ja ennen juoksua kävelen hetken reippaasti.
Tosin olen ollut rapakunnossa kun olen juoksun aloittanut :)
- naisten lehtien uhri
Tasaisin väliajoin näitä kiinteyttäjähöpöttäjiä näkyy tännekin tulevan.
1. Juostessa hikoilee, kuten yleensäkin liikkuessa. Kerrotko mulle, miten se LISÄISI nestettä lihaksissa?
2. Ruokavaliolla teet painon pudotuksen. Sitä olet, mitä syöt.
3. Susta ei tule ylipainoista bodaria.
4. Meinaatko saada motivoitua itsesi lenkille tulevaisuudessakin, jos ainoa syy on laihtua?
5. Älä missään nimessä pidä lepopäiviä. Älä missään nimessä kuuntele kroppaasi. Ylikunto on kiva asia. - Dumas
Jos painoa on 10kg liikaa ja syö kohtuudella ja terveellisesti niin silloin on painotavoite liian alhainen. Juokseminen ainoastaan tukee painonpudotusta koska jotta esim. minä pystyisin pudottamaan painoa kilon viikossa pitäisi minun juosta noin 100km. Se ei ole kovin realistista useamman viikon ajan. Jos sitä painoa todella on 10kg liikaa niin silloin auttaa ruokavalion, ruoka-aikojen muutos ja juokseminen.
Juokseminen ei kasvata lihaksia ja täten lisää painoa. Tämä pitää paikkaansa tosin vain jos ei ole aivan rapakuntoinen. Ei ole kovin montaa ylilihaksikasta juoksijaa mutta monella on sen sijaan liikaa ihraa.
Itselläni paino laskee noin 1-2kg juoksun aikana, riippuen tietysti siitä kuinka pitkään ähellän. Eli kannattaa punnittaa itsensä heti juosun jälkeen :). Kuinka pysyvää tuo painonpudotus on riippuu edelleen siitä kuinka paljon tankkaa juoksun jälkeen.
Eli ole pakko pitää lepopäiviä mutta kannattaa ainakin yksi lepopäivä pitää viikossa jottei paikat hajoa.
Niin ja sitten vielä loppukevennykseksi Dr Phil-mäinen kommentti: itse laihdutin 25kg juoksemalla ja ruokavalion muutoksella, aikaa meni 2,5 kuukautta eli noin 2kg viikossa. Eli kyllä juosten paino laskee mutta ruokavalion muutokset ovat paljon tärkeämpää.- estelle
Kumoan väitteen ettei muka juokseminen kasvata lihaksia! Kyllä kasvattaa. Olen juossut yli 10 v monta kilometriä viikossa ja olen lihaksikas ja kiinteä. Käyn satunnaisesti tanssi- ja aerobic tunneilla mutta esim. salilla en ole käynyt "kasvattamassa" lihaksiani. Tottakai lihakset tekevät työtä juostessa! Koko kroppa on kiinteä ja lihaksikas, kiitos juoksemisen.
Totta ettei juoksemalla pelkästään pudoteta painoa, ainakin minulla on kova nälkä pitkän lenkin jälkeen ja ruokavaliolla on suurin merkitys painonpudotukseen. Toisaalta juoksemisen ansiosta voin syödä herkkujakin ja en liho helposti. Jos haluaa pelkällä juoksemisella pudottaa painoa, tulisi juosta vähintään tunnin lenkkejä joka päivä.. tai pidmpiäkin. Painoni on noussut mutta vaatekoko on pysyny samana. Rasvaproseentti on alle 20 ja vaatekoko 34.
Olet mitä syöt - pitää pitkälle paikkansa. Liikunta pitää kehon kiinteänä, ja näkyyhän se pnaamastakin harrastaako liikuntaa vai ei.
- Anonyymi
Minullakin tavoitteena pudottaa reilu 10kg juoksemalla. Olen huomannut, että liian rankka juoksutreeni kerryttää nestettä kroppaan ja aiheuttaa nälän joka poistuu vain syömällä. Kevyt kävely toimii paremmin peruskuntoiluna painonpudotukseen. Pari kertaa voi viikossa juosta reippaammin mutta silloinkin anakynnyksen alle.
- AnonyymiUUSI
Lopetan painonpudotuksen. Alistun kohtalooni lihavana juoksijana. Ei se paino dieettaamalla putoa. Tai putoaa, mutta samalla romahtaa jaksaminen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!
Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t3311625Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r357501V*ttuu että mä haluan sua
Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!823929Nolointa ikinä miehelle
On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai1063829- 433371
Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.6113237Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä
Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳523212- 913098
Sattuma ja muutama väärinkäsitys
vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul322033- 361910