Olen harrastanut juoksua nyt noin 1,5 vuotta aktiivisesti. Ongelmat polviini tulivat, kun tein normaaleja kyykkyjä aika paljon. Se oli viime talvena, samaan aikaan pyöräilin (kuntopyörällä nelosvaihteella) myös päivittäin aika paljon, mikä lisäsi kipuja molemmissa polvissa. Välillä kivut olivat hirveät, kävin terveydenhoitajalla, mutta hänen mielestään asiassa ei ollut mitään erikoista. Enää en tee kyykkyjä enkä pyöräile.
No nyt olen juossut vuoden (kesällä vain pyöräilin) aktiivisesti, 5-12km:n lenkkejä. Kivut ilmaantuvat nykyään oikeaan polveen yli seitsemän km:n lenkeillä.
Olen saanut ajan 18.päivä lääkärille ja röntgeniin. Kipu on polvilumpion ulkosyrjällä ylhäällä ja ilmaantuu siis vain juostessa. Pelkään, että nyt joudun johonkin leikkaukseen enkä voi juosta enää koskaan. Onko joillain muilla samanlaista ongelmaa, tietäisi onko polvessa jotakin pahastikin vialla?
Polvi
5
1912
Vastaukset
- kuntoilija.
Onko se kipu tässä kohtaa (pain area):
http://www.sportsmed.buffalo.edu/info/iliotibial.gif
Jos on tuossa, niin kysymyksessä on ITBS, eli Iliotibial Band Syndrome - toisin
sanoen jänne on kiristynyt ja se hankaa luuhun.
- siitä selviää pelkällä venyttelyllä!
Lääkäri ja röntgen on vain veronmaksajien rahojen 'törsäämistä'.- nancycallahan
on enemmänkin polven "päällä", polvilumpion yläpuolella, ei takana. Joskus kipu tuntuu etureidessä polven yläpuolella. Venyttelen kyllä jalkoja paljon.....En ole ylipainoinen vaan hoikka, joten ylipainosta tuo tuskin johtuu. Pelkään juuri, että sieltä löytyy jotain irronneita luunpalasia.
- täsmälleen
samat oireet - alkavat muutaman kilsan jälkeen ja "äityvät" erittäin kivuliaaksi lenkin päätyttyä kun lihakset jäähtyvät. Olen hieronut fysioterapeutin ohjeiden mukaan ja venytellyt, mutta eipä ole auttanut. Kipu on verrattavissa ristisiteenrepeämiseen, joka mulla oli toisessa polvessa takavuosina. Lenkin jälkeen on turha kuvitella ajavansa autoa (kytkimen käyttö mahdotonta) tai laskeutuvansa portaita. Nyt loppui "konitohtorointi" ja varaan ajan polvivammoihin erikoistuneelle urheilulääkärille ! ! !
- kuntoilija.
Tapauksesi liittyy kuitenkin enemmän tuonne Terveys-palstalle kuin
juoksemiseen. Sinulla voisi olla esim. 'osteochondritis dissecans'in
tapainen verenkiertoon liittyviä ongelma , ks. kuva:
http://www.med.umich.edu/1libr/sma/osteokne.gif
.. eli siellä on pieniä luusta tai rustosta irronneita ’lastuja’ (chips).
Tietystikin kannattaa suhtautua vakavasti polven VERENKIERTOHÄIRIÖSTÄ
ja usein liikunnan puutteesta ja mahdollisesti ylipainosta johtuneeseen
sairastumiseen.
Mutta verenkiertohäiriöt ja siten myös Osteochondritis dissecans eivät
kuitenkaan aiheudu liikunnasta, juoksemisesta tai vastaavasta - vaan
LIIKUNNAN PUUTTEESTA!
- Päinvastoin, liikunta vahvistaa paitsi lihaksistoa ja koko elimistöä,
myös luustoa, jänteitä, nivelsiteitä ja rustoja. - osteokondriittinen
kuntoilija. kirjoitti:
Tapauksesi liittyy kuitenkin enemmän tuonne Terveys-palstalle kuin
juoksemiseen. Sinulla voisi olla esim. 'osteochondritis dissecans'in
tapainen verenkiertoon liittyviä ongelma , ks. kuva:
http://www.med.umich.edu/1libr/sma/osteokne.gif
.. eli siellä on pieniä luusta tai rustosta irronneita ’lastuja’ (chips).
Tietystikin kannattaa suhtautua vakavasti polven VERENKIERTOHÄIRIÖSTÄ
ja usein liikunnan puutteesta ja mahdollisesti ylipainosta johtuneeseen
sairastumiseen.
Mutta verenkiertohäiriöt ja siten myös Osteochondritis dissecans eivät
kuitenkaan aiheudu liikunnasta, juoksemisesta tai vastaavasta - vaan
LIIKUNNAN PUUTTEESTA!
- Päinvastoin, liikunta vahvistaa paitsi lihaksistoa ja koko elimistöä,
myös luustoa, jänteitä, nivelsiteitä ja rustoja.Osteokondriitti ei tule liikunnan puutteesta! Joka näin väittää, ei tiedä mistä puhuu. Liikunta sen sijaan auttaa pitämään lihakset kunnossa ja silloin ne tukevat vaurioitunutta polvea paremmin.
Itse sain hyvin syövänä ja hyviä urheilutuloksia saavana tyttönä polveeni kyseisen vaivan ja jos nyt voisin aloittaa alusta, jättäisin hyppelyt vähemmälle ja keskittyisin uintiin, pyöräilyyn ja hiihtoon harrastamieni hyppylajien sijaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841390Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 901115
- 81975
- 82971
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v68866Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841