Kertokaa suoraan että onko kellään onnistunut sellainen suhde jossa ollaan "koko elämä" yhdessä.. Siis ihan nuoresta saakka, mennään naimisiin, tehdään lapsia, ostetaan talo yms... Olen nyt 5 vuotta ollut yhdessä mieheni kanssa ja mietin että onko tässä mitään järkeä kun kaikki ihmiset ympärillä ovat tuon litanian tehneet ja sitten lopulta eronneet.. Kyllästymisen takia. Onkohan ihminen tarkoitettu käymään läpi monia suhteita..?
Kertokaapa suoraan...
18
1766
Vastaukset
- jenii
..siitä mihin lasketaan "nuori". Tarkoitatko nyt 15 vuotiaana alkavia suhteita? Oma äitini alkoi seurustelemaan isäni kanssa 20vuotiaana (eli musta aika nuorena) ja yhdessä ovat edeleen(molemmat yli 50vee).Riitoja on niinkuin jokasuhteessa, mutta ihan onnellisilta vaikuttaa. Elämä on varmaan parantunut entisestään kun kaikki lapset jo muuttanut pois kotoa:)
- Esther79
Tässä ehkä rohkaiseva esimerkki: Poikaystäväni vanhemmat tapasivat kun mamma oli 15 ja isä 18. Naimisiin menivät kun tyttö täytti 18v, vaikka ehkä raskaus johti naimisiinmenoon. Saivat poikaystäväni siis nuorena (19v ja 22v) kolme lasta lisää myöhemmin. Nyt nuorin on 15v ,hänkin jo muuttamassa kotoa.
Ja voin vakuuttaa, että he ovat silmin nähden rakastuneita!Olen ollut kuvioissa vain 3,5 vuotta, eli en tietenkään heidän hankaluuksistaan tiedä, mutta ainakin tuon ajan kun olen kuulunut poppooseen, on heidän suhteensa näyttänyt upealta! Tämä äiti vielä on vuoden aikana hoikistunut , ja sekös teki sen , että tuleva appiukkoni puristelee tuleva anoppiani pepusta vieläkin useammin. Ovat villiintyneet niinkin, että minä muut lapset olemme poistuneet heidän seurastaan, kun on olo käynyt melko tukalaksi sitä katsellessa;)
Vaikeuksia heillä varmaankin on vuosien varrella ollut, mutta siitä minä en osaa sanoa. Kerron vain mitä näen! Ollessani avioerolapsi heidän näkemisensä antaa toivoa siitä, että kyllä hyvän ihmissuhteen voi säilyttää, kunhan sitä huoltaa jatkuvasti. Minä en ainakaan anna erojen yleisyyden pilata omia haaveitani ja suunnitelmia ja ennenkaikkea USKOA tähän hommaan. - onnistuu!
Jos vain molemmat sitä aidosti haluavat ja yhä rakastavat tai ainakin pitävät toisistaan ja viihtyvät toistensa seurassa. Päihdeongelmaiset, jatkuva väkivalta ja vastaavat ovat tietenkin syitä jotka estävät parisuhteen jatkumisen normaalina. Olen ollut mieheni kanssa yhdessä 19-vuotiaasta lähtien; paljon on yhdessä koettu, eron partaalla oltu ja onnettomiakin kumpikin tahollamme, myös ihastumista ulkopuoliseen on ollut. Mutta onneksi rakastamme toisiamme ja kaikesta on selvitty. Nyt kun takana on lähes 30 vuotta yhteistä taivalta, kolme aivan upeaa lasta, rahahuoletkin jo helpottavat, niin en voi sanoa muuta kuin, että olen erittäin tyytyväinen tekemiini ratkaisuihin ja siihen, että on tuttu, turvallinen ja rakas kumppani rinnalla! Olemme mieheni kanssa vuosien varrella kasvaneet ja kehittyneet hyvin erilaisiksi, joka sekin osaltaan on asettanut sietokykyä ja erilaisuuden hyväksymisen koetukselle. Mieheni on yhä edelleen aktiivinen liikkuja, seuramies ja tykkää touhuta kaikenlaista ja kaikkien kanssa. Itse taas olen enemmän "sohvaperuna" -tyyppiä; lueskelen, tykkään kotitöistä, henkevistä keskusteluista (joita ei mieheni kanssa juurikaan käydä vaan onneksi on ystäviä, joten aisa ei paina mieltä) ja muutenkin kaikenlaisesta puuhastelusta perheen ja mieheni kanssa. Seksi on yhä ihanaa hänen kanssaan ja pitkä suhde tuo aivan uudenlaisen ulottuvuuden rakasteluun; se on luottavaista, rohkeaa ja ilman minkäänlaisia suorituspaineita; joko nopea pikarakastelua tai hidasta nautiskelua, milloin mitäkin. Eli siis KYLLÄ, rehellisesti vastattuna, yhden ihmisen kanssa voi viettää koko elämänsä parisuhteessa jos haluaa ja uskaltaa!
- musta sydän
Ollaan mieheni kanssa oltu 27 vuotta yhdessä,18 vuotta naimisissa...oltiin viidentoista kun alettiin kulkea yhdessä.Nyt puoli vuotta sitten sain tietää ,että miehelläni on toinen.En tiedä kestääkö liittomme ,en tiedä voinko koskaan enää luottaa ,rakastaa ainakin rakkaus muuttuu.
Nyky liitot päättyvät eroon helpommin kuin ennen osoittavat tilastot ,ehkä ei ole halua ja tarvetta yrittää pitää yhtä suhdetta kunnossa ,kun tarjontaa on ja tilaisuus tekee varkaan..
- onnistuisi
Miehelläni on sisaruksia seitsemän. Heidän avioliittonsa ovat kestäneet 25-50 v ja jatkuvat edelleen. Meidän avioliitto on kestänyt 30v.
Mielestäni ihmistä ei ole tarkoitettu käymään läpi monia suhteita. Nykyaikana vaan ollaan niin kypsymättömiä, ettei nähdä mitä hyvää lähellä on. Siinä harmaassa arjessakin. - Vilkaiskaapa
samansuuntainen minun "elämäntarinani" tuosta edellisestä, jonka näpräsin vihjeeksi tuolle masentuneelle aloittajalle. Kyllä maailma on makea paikka elää.
- nuoresta asti
olin 16v kun aliotimme seurustelun ja olemme onnellisesti edelleen yhdessä
Olemme toistemme parhaat ystävät ja jaamme kotityöt myös,niin jäi mainitsematta että 40 vuotta tätä on kestänyt eikä kyllästytä - ole itse...
Tunnen pariskuntia, jotka ovat tavanneet nuorena ja ovat yhä suhteessa. Itse en kuuluu tähän 'ryhmään'. En näe ihanteellisena pitkää suhdetta, siis se ei ole 'itseisarvo' minulle. Useampi lyhyempi suhde rikastuttaa enemmän minun elämääni. En voi edes kuvitella itseäni tilanteeseen, jossa olisin elänyt saman ihmisen kanssa koko elämäni.
- kuvitella!
Se on elettävä! Ja panostukset ovat kaikilla sen mukaiset miltä tuntuu ja toiseksi, mitä arvostaa. Kolmannella tilalla voisi olla se, mihin sitten pyrkii ollakseen tyytyväinen ja nauttiakseen tästä ainokaisesta todennettavasta ajastamme. Makeata sen olla pitää, mannapuuroa ja mansikkaa, lauloi joku, mutta ei se haittaa vaikka on vielä makeampaa!
- naulan kantaan
kuvitella! kirjoitti:
Se on elettävä! Ja panostukset ovat kaikilla sen mukaiset miltä tuntuu ja toiseksi, mitä arvostaa. Kolmannella tilalla voisi olla se, mihin sitten pyrkii ollakseen tyytyväinen ja nauttiakseen tästä ainokaisesta todennettavasta ajastamme. Makeata sen olla pitää, mannapuuroa ja mansikkaa, lauloi joku, mutta ei se haittaa vaikka on vielä makeampaa!
Elämä on elämistä varten ja eläminen vaatii rohkeita tekoja. On se vain niin vaarallista puuhaa. Niinpä moni pitkissä liitoissa elävä jää siihen tottumuksesta ja turvallisuuden tunteesta, vaikka tuntisi elämän valuvan sormien läpi kuin hiekka. Varsinkin miehet jatkavat sinnikkäästi, vaikka kärsivät - jäävuoren huipun voi helposti todeta täältä keskustelupalstoilta sekä nettitreffeistä. Naisethan tilastojen mukaan ovat selvänä enemmistönä avioerojen hakijoina.
- mato-
naulan kantaan kirjoitti:
Elämä on elämistä varten ja eläminen vaatii rohkeita tekoja. On se vain niin vaarallista puuhaa. Niinpä moni pitkissä liitoissa elävä jää siihen tottumuksesta ja turvallisuuden tunteesta, vaikka tuntisi elämän valuvan sormien läpi kuin hiekka. Varsinkin miehet jatkavat sinnikkäästi, vaikka kärsivät - jäävuoren huipun voi helposti todeta täältä keskustelupalstoilta sekä nettitreffeistä. Naisethan tilastojen mukaan ovat selvänä enemmistönä avioerojen hakijoina.
..jos ootte ollu "jo" 10 vuotta saman ihmisen kanssa, ja haluatte olla edelleen? Lähdettekö silti etsimään uusia tuulia?
- mikään
mato- kirjoitti:
..jos ootte ollu "jo" 10 vuotta saman ihmisen kanssa, ja haluatte olla edelleen? Lähdettekö silti etsimään uusia tuulia?
itseisarvo elämässä voi olla, että vaihdetaan vaikka olisi hyvä ja toimiva parisuhde. Mutta käsi sydämelle, kuinka monella sellainen ihan oikeasti on. Jokainen sellaisen haluaisi, mutta... Miten sitä nuorena kokemattomana voi varmuudella tietää, että tämä juuri on se oikea. Jos suhde ei toimi, eikö ole rehellisempää tunnustaa tosiasiat ja jatkaa elämäänsä kuin yrittää väkisin jatkaa jotain sellaista josta saattaa elämässään vaikka katkeroitua.
- appivanhempani 42 vuotta
Ja aina vain jatkuu; eli on niitä.
- Olavi2
Minä olin 23 vuotias, ja tyttö oli 16 vuotias,
ja minä tapasin hänet tanssiaisissa. Mutta hän ei osannut tanssia.
Kun mminä sitten aloin seurustelemaan hänen kanssaan, niin me rakastuimme.
Ja minä halusin hänen kanssaan naimisiin,
ja hän minun kanssani. Mutta minun oli pakko pyytää häntä hänen isältään ja äidiltään.
Ja kun minä kysyin että annatko minulle tuon tytön. Me haluamme mennä naimisiin.
Niin isä sanoi että hänhän on vielä lapsi, kysy hänen äidiltä, ja äiti sanoi että hänhän on vielä lapsi, ei tule mitään, syyttävät sinua vielä lapsiraiskauksesta. Ja minä suutuin kovasti, ja läksin pois siitä paikasta, mutta se äiti kipitti perästä, ja sanoi että ota hänet, vaan ota hänet vaan. Ja sitten mentiin kihlan ostoon, ja sitten vuoden perästä avioliittoon. Ja meillä oli oikein rakkaudellinen avioliitto ja onnellinen, ja hän teki minulle 6 lasta, 1 poika ja 5 tyttöä.
Ja se avioliitto kesti 30 vuotta. Tulimme uskoonkin tänä aikana, ja sitten häneen tuli syöpä
ja hän muutti minun luotani taivaan kotiin odottamaan minuakin sinne.
Olavi - wanharouwa
34 aviovuotta takana ja toivottavasti vielä paljon edessä :)
En osaa ihmeemmin analysoida keinoja, joilla pitkä liitto onnistuu, ne keinot kun varmaankin jokaisella parilla ovat parhaat aivan omasta takaa.
Me vaan aikanaan rakastuimmme, kihlauduimme ja avioiduimme. Olemme aina jutelleet paljon, milloin asiaa, milloin höpöhöpöä. Avioituessamme sovimme, että yritämme kaikkemme suhteen ja mahdollisten lapsiemme eteen.
Lapsia meille syntyi 4 kappaletta. Ensin kaksi aivan peräkkäin, sitten muutaman vuoden päästä yksi ja taas muutaman vuoden päästä yksi. Sitten päätimme, että nyt on sopiva määrä, että olemme vielä aika nuoria kun nuorinkin jo on aikuinen.
Toki vuosiin mahtuu myös aikoja, jolloin tuntui, että elämässä on vain ja ainoastaan työtä, lapsia ja taas työtä. Mutta koko ajan olemme tienneet, että yhdessä me olemme hyvä tiimi. Ja kun elämä on tuonut surua tullessaan, olemme vain lujemmin sitoutuneet toisiimme, kun toinen on väsynyt, on toiselta aina löytynyt tarvittava määrä voimia.
Juuri se on tuntunut hyvältä, että toinen on niin tuttu, häneen voin luottaa ja hän voi luottaa minuun. Voin olla aivan oma itseni joka tilanteessa, ei tarvitse esittää yhtään sen enempää kuin mitä oikeasti olen.
Laskelmoimme aikanaan aivan oikein, olemme jo monta vuotta saaneet taas elellä kahdestaan, emmekä ole kyllästyneet toisiimme. Silloinkin kun lapset olivat pieniä, pidimme huolen, että meillä oli myös kahdenkeskistä aikaa. Aina meillä on ollut myös harrastuksia, sekä yhdessä, että erikseen. Ystävistämme on tullut yhteisiä, eli meitä on aika iso joukko ihmisiä, jotka viihdymme yhdessä. Juhlanaihetta löydämme kyllä, jos ei muuta, niin järjestämme vaikka linnunpönttöjen harjannostajaiset :D
Lapsiammekin olemme neuvoneet pitämään yhteyttä ystäviinsä vaikka ovatkin rakastuneet, sillä ystävät ovat hyviä olemassa, niin ilon kuin surunkin hetkellä. Sanoisin, että ystävät parhaimmillaan ovat hyvin tärkeä voimavara, ihan parisuhdetta ajatellenkin :) - Inxj
Yleensä sykli kestää 5 vuotta, ja sitten se joko alkaa yhteisten elämäntapojen ja kokemusten kautta uudestaan tai tyssää siihen. Näin ihminen taitaa olla biologisesti suunniteltu, 5 vuotta on about riittävä aika lasten hommaamiseen ja kriittisen vaiheen yli pääsemiseen; ja sitten eikun geenit takaisin kiertoon. Vanhoilla sukupolvilla toimi ehkä siksi paremmin että elämäntavat oli kaikilla about se sama...
Olet oikea koralli meressä, älä luovuta...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p575845Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "773153Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella232340No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol402055- 191958
Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1621843Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v61599Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy83121281-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome201206Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah801069