voiko selvitä

musta sydän

Puoli vuotta siitä ,kun mieheni jäi kiinni petämisestä...ja olen edelleen ihan hajalla.
Mieheni haluaa ,ehkä jopa enemmän kuin minä ,jatkaa ja korjata tämän avioliittomme.Käymme terapiassa ,mutta minulla hyviä hetkiä edelleen hyvin harvoin. Kuinka kauan kestää ,että olo paranee?Onko ketään ,jolla avioliitto olisi tullut paremmaksi pettämisen jälkeen???

6

1213

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikinä

Se jää kaivelemaan iäksi. Varsinkin kun toinen on muistutuksena tapahtuneesta. Katkeroituu vain enemmän. Omakohtaisena kokemuksena voin vain sanoa, parempi erota. Pettäjä on tehnyt jo oman ratkaisunsa pettämis päätöksellään.

• pettäjä itsekkin jo

3 vuotta siitä kun mieheni jäi kiinni pettämisestä . Luottamus ei palaa, pienetkin sanat tai asiat tuo pettämisen aina vaan takas mieleen. Mies yrittää näyttää olevansa luottamuksen arvoinen. Ei enään onnistu, se on jo menetetty. Nykyään pettäjä olen minä.Enkä kärsi huonosta omasta tunnosta. kun mies petti olin katkera tunsin olevani ainoa joka kärsii asiasta vielä vuosien jälkeen. miehelleni ja naiselle se varmaan oli vaan kiva juttu jonka voi unohtaa. Mutta minä en pysty unohtaa.kärsin edelleen.

• voimia

ja itse koin 25v avioliitossa pettämistä toisen puolesta vähän väliä mutta se ensimmäinen pettäminen kun vasta vuosi oltiin oltu aviossa:kaiveli koko avioliiton ajan.

• Lumpeenkukka

Omalla kohdallani mieheni pettämisen paljastuminen pari vuotta sitten oli siihen astisen elämäni pahin kriisi. Elämä oli ollut siihen asti "nousujohteista" eli opiskelua, perheenperustamista, työelämässä eteenpäin menoa jne. Mitään suurempia kriisejä en ollut ehtinyt kokea, koska lapsetkaan eivät ole ehtineet murrosikään ja omat vanhempani ovat edelleen elossa jne.

Pettäminen ja sen paljastuminen oli minulle traumaattinen kokemus. Ensimmäinen reaktio oli tietysti pakata laukut välittömästi ja olisin sen tehnytkin, ellen olisi ollut niin sekaisin, että parhaat ystäväni kehoittivat minua ensin rauhoittumaan ja selvittämään sotkun. Sen jälkeen voisin paremmin aloittaa uuden elämän joko miehen kanssa tai ilman. Mieheni ja kakkosen suhde ei ollut sitä laatua, jotta mieheni edes olisi miettinyt kakkosen luo muuttoa. Hän vain totesi, että jos erotaan, kakkosesta ja hänestä ei tule paria siltikään. Mies siis halusi noina sekavina viikkoina jatkaa suhdettamme.

Ensin olin ihan apaattinen viikkoja, sitten tuli viha(haukuin mm. kakkosenkin siinä vihan tiimellyksessä). Semmoista vuoristorataa kestu kuukausia ja ehkä konkreettisimmat erosuunnitelmat minulla oli noin puoli vuotta pettämisen paljastumisen jälkeen. Taloudellisesti minulla ei olisi ollut mitään hätää erottuamme, joten raha ei näytellyt meidän ero/ei-ero keskusteluissamme mitään osaa. Kun oli saanut itseni suurin piirtein kasaan puolessa vuodessa ja suunnittelin eroa, tajusin, että olen vapaa tekemään ihan minkä ratkaisun vain. Jotenkin olimme varmaan kasvaneet erillemme noina ruuhkavuosina ja pettämisen selvittely toi suhteeseemme uudelleen henkilökohtaisemman tunteen. Meillä oli ollut mm. toimiva seksielämä koko pettämisenkin ajan, mutta ehkä jonkinlainen läheisyys oli vähentynyt avioliittomme ajan. Jotenkin se eroaminen vain jäi; milloin en löytänyt mieleistä asuntoa jne. Sitten totesin, ettei yhteiselämässämme oikeastaan enää mitään vikaa olekaan ja miksi siis erota.

En ole pettämistä unohtanut enkä sitä väheksy. Elän paljolti tätä päivää tällä hetkellä. En myöskään ajattele, että avioliittomme kestää ikuisesti. Mitä tahansa voi sattua ja yritän pitää itsestäni ja elämästi mahdollisimman hyvää huolta. Tuskin esimerkiksi mieheni pettäminen enää saisi minua raiteiltani. Jotenkin tuo pettämisepisodi osoitti, ettei minun tai muiden elämä mene aina käsikirjoituksen mukaan ja ymmärrän myös muiden ihmisten vaikeuksia paremmin kuin ennen. Suoraviivaisesti sujunut elämäni sai mieheni pettämisestä särön ja se on auttanut minua ymmärtämään, että muillekin voi sattua jotain ikävää, mihin he eivät välttämättä ole syypäitä.

Pettäminen on yllättävän kamala juttu, kun se sattuu omalle kohdalle eikä se ole vain naistenlehtien juttu jonkun julkkiksen elämässä. Itsekään en olisi halunnut sitä kokea. Vaikka kuulostaa kliseeltä, kriisit myös kasvattavat. Elämä ei ole mustavalkoista. Voin puhua vain omasta puolestani, kun väitän, että pettämisestä voi selvitä ja olemme ainakin yksi todiste siitä.

• Selviää

Kyllä, voi selvitä. Se vain vaatii tahtoa ja työtä molemmilta!
      Samanlaiseen parisuhteeseen ette pysty mutta se voi olla jotain paljon parempaa. Eikä tarkoita että pettäminen olisi syy parempaan, vaan yhdessä kun halutaan päästä vaikeiden asioiden yli, se lähentää.
      Älä luovuta!!

• ...voinee selvitä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      106
      4572
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3393
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2380
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      39
      1418
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1343
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      38
      1196
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1102
    8. 159
      1026
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      978
    10. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen