LÄHESTYMISKIELLOSTA

Liin@lotta

Miten erota miehestä joka on sairas henkisesti..
Erittäin mustasukkainen ja on päättänyt että minä olen hänen nainen loppuelämän..
Kerran olen kokeillut aloittaa oman elämän ja tuloksena pahoinpitely.Luvattomia sisälletunkeutumisia..yms paskaa..
Asumme erillämme.Minulla on lapsia jotka pelkäävät miestä.Ja ei näin voi jatkaa..Ei jaksa haukkumisia, ei vahtimista ei mitään, olen väsynyt tähän..
Voiko lähestymiskielto hakea jos on näyttöä että eron tullessa tapahtuu jotain vai pitääkö odottaa että jotain tapahtuu sillä sehän voi kuitenkin olla myöhästä..

5

1162

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Lähestymiskielto
      Lähestymiskielto tarkoittaa, että henkilön hengen, terveyden, vapauden tai rauhan suojaamiseksi voidaan jotakuta toista kieltää ottamasta häneen yhteyttä.

Kuka voi hakea lähestymiskieltoa?
      Tyypillisiä tapauksia, joissa lähestymiskieltoa voidaan käyttää, ovat entisen puolison tai asuinkumppanin vakava häirintä yhteydenotoin tai vierailuyrityksin sekä tilanteet, joissa aikuinen lapsi pyrkii kiristämään iäkkäältä vanhemmaltaan rahaa. Lähestymiskiellolla voidaan suojata myös esimerkiksi oikeudenkäynnin todistajaa. Lähestymiskieltoa voi kuitenkin pyytää kuka tahansa, joka perustellusti tuntee itsensä toisen uhkaamaksi tai häiritsemäksi.

Lähestymiskielto voidaan määrätä samassa taloudessa asuvien välille, jolloin kieltoon määrätyn henkilön on pysyttävä poissa yhteisestä asunnosta. Myös syytäjä-, poliisi- ja sosiaaliviranomainen voi hakea kiellon määräämistä, jos uhattu henkilö ei itse uskalla sitä tehdä.

Miten lähestymiskieltoa haetaan?
      Lähestymiskieltoa haetaan joko poliisilta tai suoraan käräjäoikeudelta, kirjallisesti tai suullisesti. Heti voimaan tulevan väliaikaisen lähestymiskiellon voi määrätä päällystöön kuuluva poliisi tai syyttäjä. Päätös menee tällöin viipymättä käräjäoikeuden tutkittavaksi.

Lähestymiskielto on voimassa käräjäoikeuden määräämän ajan, enintään kuitenkin vuoden, mutta tarvittaessa kieltoa voidaan jatkaa. Perheen sisäinen lähestymiskielto on voimassa enintään kolme kuukautta.

Lähestymiskieltoasian käsittely
      Lähestymiskieltohakemus käsitellään käräjäoikeudessa kiireellisenä. Asia käsitellään rikosasian tavoin oikeuden istunnossa, johon osapuolet kutsutaan. Istunnossa käydään läpi asiassa esitetty selvitys sekä kuullaan molempia osapuolia ja todistajia.

Lähestymiskiellon rikkominen
      Lähestymiskiellon rikkominen on rangaistavaa. Rangaistus on sakkoa tai enintään yksi vuosi vankeutta. Kiellon rikkominen on virallisen syytteen alainen rikos, jonka syyttäjä vie oikeuteen.

Lisää tietoa lähestymiskiellosta ja väkivaltatilanteista on poliisin sivuilla.

Esite: Lähestymiskielto, oikeusministeriö ja sisäasiainministeriön poliisiosasto, 2005

Lähestymiskieltoasioihin liittyviä lomakkeita pdf-muodossa

Käräjäoikeuksien etusivulle

Päivitetty 9.10.2006

• on kuin

kopio mun tämänhetkisestä tilanteesta, huh. Toi persläpi ei näköjään suostu jättämään rauhaan, puhelin inisee joka saatanan päivä ku sen aamulla avaa, käydään oven takana ja hiipparoidaan kämpässä jos on sattunu jäämään ovi auki, että ärsyttää! Mut tämä mun ex-pallinaama lähtee kohta käräjille, syytteet pahoinpitelyistä, kotirauhanrikontaa, uhkailuja, telerauhan rikontaa jne, jne. Taitaa mulkero tosiaan kerjätä linnaan, ei ole enskertaa käräjillä näistä samoista asioista.

Perkele että pistää vihaks tommoset, eikö niitä saa johonkin laitokseen lopuniäks!

• käräjät edessä

ja odottavan aika on helvetin pitkä. Sihen asti minua vainoova sekopää saa rellestää ihan rauhassa. Vituttaa jo kun saa ravata poliisilla ja juristin luona todisteita kiikuttamassa. Minua häiriköivä mies oli nettituttavuus, jonka kanssa tekstattii ja kirjoiteltiin meilejä 1,5 kk:tta. Tapasimme kaksi kertaa, noin tunnin kerrallaan ihan julkisella paikalla. Jossain vaiheessa tuli tunne, ettei sillä ole kaikki ihan himassa. Mm. ei kertonut mitään edellisistä suhteista ja miksi olivat menneet poikki. Kertoi myös jostain kunnianloukkausjutusta, hän syytettynä. No, sitten kun peruin treffit, alkoi uhkailu ja kiristys´. Sitä on jatkunut nyt kuukauden. Viestejä, pilapuheluita tulee jatkuvasti. Soittoja saattaa olla jopa 100 päivässä, sekä viestejä nyt yli 200, jotka olen kirjannut ylös. Lähestymiskieltoa koskeva käsittely on viikon päästä. Poliisi ei suostunut väliaikaiseen kieltoon. Mies on uhannut tappaa sekä lapseni että aviomieheni. Painostaa minua naimisiin kanssaan ym. Hän on jo syyllistynyt siis kotirauhan rikkomiseen, laittomaan uhkaukseen, kirjesalaisuuden rikkomiseen( lähetellyt minun tekstiviestejäni sekä s-postejani eteenpäin mm. työkavereilleni) jne.
        Hän välillä kertoo kuinka minua rakastaa, odottaa vastaustani, kun en vastaa, uhkailee ja kiristää. Aivan sairaita viestejä. Yksi sunnuntai sain 40 tappouhkausta. Soittelee tuntemattomasta numerosta, laittaa pitoon tai sulkee ennen kuin ehdin vastaamaan. Reppana vain on luullut että numero ei näy viesteissä ja se kun ei ole mikään prepaidi! Tää on ollut henkisesti aivan sairaan kuluttavaa, mutta jos tästä jotain hyvää voi kaivaa, niin se, että silloin kun peruin treffit tuon hullun kanssa, olin rakastunut uudelleen aviomieheeni ja tulin ns. järkiini. Meillä menee muuten loistavasti, vaikka tuo hullu varjostaakin elämäämme. Tehtyä en saa tekemättömäksi, itsesyytökset on valtavat ja näen painajiasia. Työtehoni on lskenut, mutta sairaslomaa en ota, koska kotona tulisin hulluksi. Edes jotain joka pitää ajatukset hetkellisesti muualla. Joka kerta kun puhelin soi tai piippaa viestiä, sydän nousee kurkkuun.
        Rytmihäiröitä ollut jo muutaman viikon. Tänään vähän rauhallisempi olo kun juttelin juristini kanssa, joka sanoi, että näyttö riittää saamaan lähestymiskiellon, jota haemme laajennettuna. Silloin se kattaa lasten koulut, kodin, työpaikan jne. Ja jos sen jälkeen ottaa yhteyttä, häkki pamahtaa joka kerta, koska syyllistyy silloin kiellon rikkomiseen ja kun niitä tulee tarpeeks monta, sanktiot on sitten sen mukaset. Rikossyytteisiin vastaaminen menee varmasti vasta ens vuoden puolelle... mutta siihen asti kirjaan jokaisen puhelun ja viestin mitä se kusipää lähettää!!! Vaatii helvetisti itsekuria yrittää olla vastaamatta sen perättömiin syytöksiin. Vaatii minua tille tekemistäni. Täysin ventovieras ihminen. Tilivelvollinen olen ainoastaan aviomiehelleni!
        Miehni ottanut asian todella hyvin, vaikka pettynyt on tietysti ja surullinen kaikesta tästä rumbasta, mutta me ollaan sellainen aisapari, ettei meitä nujerreta. Jaksaa jo heittää herjaakin tuosta hullusta, ajatteli käydä ostamassa sille hameen joululahjaksi... jos ymmärrätte sarkasmin...Mutta voimia kaikille taoisteluun. Oikeus voittaa aina jossain vaiheessa ja paha saa palkkansa!

• tarkemmin

.. anteeksi nyt vain, etten lukenut. Kirjoitan entä jos lähestymiskiellon uhkailija on se sairas hyväksikäyttäjä taitava manipuloija, sairas persoona?? Voi aiheuttaa tolkutonta tuskaa. Taitava henkilö kyllä kykenee pyörittelemään läheisiään ihan miten tahtoo!!!
      Ja ruumiita syntyy jos sitä halutaan.
      Eli ollaan Rajujen asioiden kanssa tekemisessä. Mietitään ja Sopiminen ,keskustelukaan ei varmasti PAHAA tee.
      MIETTIKÄÄ.
      Mutta karmivaa jos joku oikeasti on paha.
      Mutta entä jos joku kiero käyttääkin hyväkseen lakia ja haluaa pahaa toiselle ilmn syytä. Ja taas lakia käyttään hyväksi ja legendoja sepitettyjä syntyy.

• Anonyymi

onko mahdollista jos esim Iivari antaa minulle lähestymiskiellon Aapoa vastaan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      44
      2369
    2. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      266
      2260
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      115
      1604
    4. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      146
      1320
    5. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      115
      1267
    6. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      27
      1157
    7. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      141
      1150
    8. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      1039
    9. Mitä ajattelet kun

Katsot kaivattuasi silmiin? Mitä näet silmissä?
      Ikävä
      66
      1007
    10. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70
      970
    Aihe