Asunto ym. sinkun investoinnit

Grace.

Mietin asunnon ostoa. Olen 30 vee sinkkunainen ja tienaan 2000;-/kk. Olen aikeissa ostaa asunnon 72 000;-, johon tulee noin 20 000;- putkiremppa jossain vaiheessa. Asunto on täysin rempattu keskustan kaksio, vanhassa ja jykevässä kivitalossa, hyvä taloyhtiö, yhtiövastike 160;-/kk.

Hirvittää ostaa yksin.. Asumiskustannukseni tulevat nousemaan noin 60-100;-/kk. Se on melko paljon kun elää yksin... Miten helppoa olisikaan jos voisi tehdä toisen saman verran tienaavan kanssa tuon ratkaisun ja jakaa kulut ja velkataakka.

Kuinka moni yksinäinen on uskaltautunut investoimaan asuntoon? Onhan se järkevämpää kuin maksaa vuokraa...

31

3032

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kimppakämppiä

Juuri hetken aikaa sitten ostin veljeni kanssa kimppaan rivitalokolmion. Pienemmällä panoksella pääsee kiinni suurempiin neliöihin.

Kyllä tämmöisen diilin voisi tehdä jonkun hyvän kaverin tai miksei vaikkapa työkaverinkin kanssa, kunhan tuntee riittävän hyvin toisen ja pystyy asumaan kyseisen henkilön kanssa saman katon alla. Mielenkiintoista voisi olla, jos saisi kimpan aikaiseksi vastakkaisen sukupuolen kanssa, niin voisi harjoitella "naisen kanssa asumista" ilman varsinaista suhdetta.

• Grace.

Miehille varmaan helpompaa, mutta enpä usko, että kaksi aikuista naista sopii samaan keittiöön.. Tulee jo oman äidinkin (tai siskon) kanssa sanomista samaa soppaa hämmentäessä ;)

Lisäksi tulee mieleen, että mitäs kun toisen elämäntilanne muuttuukin, kaksi sinkkunaista ostaa kimppa-asunnon ja sitten toinen pariutuu - mites se toinen lunastaa suuren ja kalliin asunnon itselleen..? Tai lähtee tuosta noin vaan ykskaks kotoaan?

Ihan kiva idea ja parikymppisenä olis varmaan toiminutkin :)

• asioita
        Grace. kirjoitti:

Miehille varmaan helpompaa, mutta enpä usko, että kaksi aikuista naista sopii samaan keittiöön.. Tulee jo oman äidinkin (tai siskon) kanssa sanomista samaa soppaa hämmentäessä ;)

Lisäksi tulee mieleen, että mitäs kun toisen elämäntilanne muuttuukin, kaksi sinkkunaista ostaa kimppa-asunnon ja sitten toinen pariutuu - mites se toinen lunastaa suuren ja kalliin asunnon itselleen..? Tai lähtee tuosta noin vaan ykskaks kotoaan?

Ihan kiva idea ja parikymppisenä olis varmaan toiminutkin :)

Perustettiin velipojan kanssa yhtiö, jossa molemmat olemme osakkaina tietyn suuruisin osuuksin. Tämä yhtiö puolestaan otti lainan ja osti asunto-osakkeet. Yhtiösopimuksessa olemme sopineet siitä mitkä ovat kunkin vastuut ja kuka kuinkakin paljon yhtiöstä omistaa. (Se ei ole siis tasan puoliksi ja kumpikin vastaa yhtiön rahoituksesta ja lainoista tuolla omistamallaan osuudella.) Yhtiösopimuksessa olemme myös sopineet yhtiön purkamisesta ja siitä aiheutuvasta menettelystä. Eli käytännössä, kun toinen haluaa lähteä yhtiöstä, niin luovutettavaa osuutta on tarjottava vain ja ainostaan toiselle yhtiökumppanille. Jos tämä ei kyseistä osuutta kykene lunastamaan/halua lunastaa, niin yhtiön omaisuus myydään vapailla markkinoilla, yhtiölle tulevat varat jaetaan osuuksien suhteessa ja yhtiö käytännössä lakkaa. Suomeksi sanottuna siis jos toinen lähtee, niin toinenkin joutuu lähtemään, jollei satu tässä välillä jotenkin rikastumaan.

• velallinen.

Itse olen 29-v sinkkunainen, ja ostin keväällä oman kaksion (41 m2) minäkin. Erona vaan, että hinta oli oli reilusti kaksinkertainen.. Tällaiset hinnat täällä Helsingissä, joten en kahdesti edes miettisi, jos saisin asunnon yhtä halvalla kuin sinä.
      Minä en ainakaan ajatellut, että lykkäänpä asunnon ostoa sitä miestä odotellessa. Siinä kun voi joutua maksamaan vuoksia tyhjästä vuosikausia, ennen kuin löytyy (jos löytyy) lainan puolittajaa. Hieman itsenäisyyttä.

• Grace.

Selviät lyhennyksistä, koroista ja yhtiövastikkeesta? Tienaat ilmeisen hyvin? Millaisen laina-ajan sovit? Nämä kaikki pohdituttaa... Ja yksi huomautus - itsenäinen kyllä olen :) joskus vähän liiankin... Ainoastaan tuo taloudellinen selviäminen arveluttaa, ei haluais kauheeseen velkaloukkuun itseään laittaa..

• Tietynlainen kauhuskenaario
        Grace. kirjoitti:

Selviät lyhennyksistä, koroista ja yhtiövastikkeesta? Tienaat ilmeisen hyvin? Millaisen laina-ajan sovit? Nämä kaikki pohdituttaa... Ja yksi huomautus - itsenäinen kyllä olen :) joskus vähän liiankin... Ainoastaan tuo taloudellinen selviäminen arveluttaa, ei haluais kauheeseen velkaloukkuun itseään laittaa..

tarkasti. Jos ottaa suurehkon lainan, niin sitä makselee sitten seuraavat kaksikymmentä vuotta.
        Korot voivat nousta melko lailla, ei ole kirkossa kuulutettu asia, ettei korot muka nousisi ja kannattaa laskea paljonko parin, kolmen prosentin koronnousu vaikuttaa euroissa.
        Ensin hoitovastike, sitten lyhennys ja korot ja sitten kun tulee putkiremontti ja mahdollisesti ulkoremontti, niin varsinkin purkiremonttien kustannukset kasvavat aivan tolkuttomasti, koska tekijöistä on kova pula suurten ikäluokkien eläköityessä.
        Siis putkiremppa maksaa tosi paljon eli sen lyhennykset kuukausittain ja sen korot.
        Minä ainakin laskisin toisenkin kerran omat mahdollisuuteni, ettei tartte pettuleipää syödä.
        Jos on esim. sijoituksia ja voi lyhentää nopeasti, on asia eri, mutta yksin en ryhtyisi moiseen hommaan, jos palkkatuloilla on kaikesta selvittävä ja mitä jos sairastuu ja on yksin vastuussa kaikesta, entäs jos työt menevät Kiinaan????????
        Jokainen tekee kuitenkin tämänlaatuiset päätökset itse, tässä oli vain yksi mielestäni aika selventävä ajatusmalli niistä vaikeuksista, joihin voi törmätä.
        Pieni lisäys vielä; Jos asuntojen hinnat tulevaisuudessa laskevat ja itse ei pysty makselemaan asunnon lyhennyksiä ja korkoja etc.
        niin pankki haluaa lisävakuuksia ja eteen tulee
        asunnon myynti, mutta velka pysyy kuin takiainen.
        Lisäksi täytyy ihmisellä olla kuitenkin rahaa muuhunkin ja on paljon pakollisia kuluja.
        Tsemppiä kuitenkin.

• velallinen.
        Grace. kirjoitti:

Ostin asunnon siten, että minulla oli pesämunana 90 000 aikaisemmasta asunnosta. Vanhemmat olivat 90-luvun alussa ostaneet sijoitusmielessä keskustayksiön, jonka hinta lähes kolminkertaistui myyntihetkeen mennessä. Uusi asuntoni on juuri putkirempasta kuoriutunut, joten sen myyntihinta oli noin 30t velatonta hintaa alhaisempi. Tein päätöksen ottaa "vain" 40t lainan (vaikka pankki tyrkytti jatkuvasti moninkertaista lainaa) ja maksan velkaosuutta ainakin tällä erää pois korotettuna vastikkeena. Siten tunnen olevani asunnossa vähemmän kiinni kuin että olisin ottanut koko summan lainana. Asumiskulut kokonaisuudessaan tuolla korotetulla vastikkeella noin 300 e, lainaa maksan 200 e pois, eli yhteensä asumiseen menee 500 e. Joinain kuukausina kun esim työmatkakorvauksia tulee hyvin tai muuten olen "rahoissani" maksan hieman enemmän pois pankille. Ei siis mikään mahdoton yhtälö noin 3000 euron kuukausipalkkalaiselle. Vaikka tietysti ei järjettömään törsäilyyn varaa olekaan, mutta suht turvallisentuntuiseen elämään kylläkin. Olen muuten määräaikaisessa työsuhteessa, mutta en ole tilanteesta huolestunut, sillä yritys, jossa olen duunissa on iso, ja paikkoja näyttäisi olevan jatkuvasti tarjolla. Tietysti on mahdollista, että jossain vaiheessa olen hetken työttömänä, mutta laskin, että ansiosidonnaisellakin pärjäisin. Ja pankin kanssa voi väliaikaisesti pitää lyhennysvapaata. Kunhan en joudu pitkäaikaistyöttömäksi. Mistäs sitäkään tietenkään tietää, mutta tällä hetkellä luottamus työn löytymiseen on hyvä, sillä takana hyvä koulutus ja erinomainen työkokemus.

Näiden faktojen valossa ei pelottanut ottaa lainaa. Ja itse asiassa äitinikin siihen kannusti.Tietysti olen niin onnellisessa tilanteessa, että vanhempani pystyvät todellisen hädän tullen auttamaan, ja ovat sen luvanneetkin. Tosin aikamoinen masis siitä tulisi nojautua äidin tukeen, kun hän on kuitenkin minut kasvattanut ja koko opiskeluajan ainakin jotenkin auttanut, ja toivoisin, että voisin päin vastoin itse antaa hänelle jotain takaisin.

• kolmekymppinen sinkku myös

Ite oon ostamassa PK seudulta n.150000,- arvosta kaksiota ihan pikkiriikkisen paremmilla tuloilla, joskin säästöjä sattuu jo olemaan onneksi.Kun toi vuokrakin nykyään on jo aika hulppea, niin ei ole järkeä maksella vieraalle. Halpa on tuo sinun asuntosi, senkun lainaa ottamaan!!Asunto on hyvä sijoitus, joka vuosi arvo nousee.

• kiribati

asunto on usein hyvä investointi mutta vain pitkällä tähtäimellä. Ei todellakaan voi sanoa, että "joka vuosi arvo nousee". Muistanet, mitä tapahtui 1990-luvun alussa? Olen itse yksi niistä, jotka joutuivat silloin myymään ok-talonsa (1980-luvun lopussa ostettu) avioeron takia, ja takkiin tuli yli 200 000 mk.

Seuraavan omistusasunnon (osakkeen, ei enää kiinteistöä) hankin sitten, kun nykyinen kupla puhkeaa ja hinnat tulevat jälleen samalla tavalla romahtamalla alas.

Toinen asuntosijoitukseen liittyvä asia, joka on hyvä pitää mielessä, on se, että asunto on hyvä sijoitus silloin, jos se on mahdollista maksaa edes suurimmaksi osaksi säästöillä. Kun puhutaan 20-30 vuoden lainoista = niiden koroista, niin siinä kertyy asunto-osakkeelle melkoinen hinta.

Mutta tällekin keskustelulle on oma palstansa. Sinkkuna eläminen on joka tapauksessa kallista, etenkin pääkaupunkiseudulla. Mukavuudesta joutuu maksamaan korkean hinnan.

• Järkevä.....

investointi/sijoitus kannattaa aina, oli yksin tai kaksin. On turha maksaa jollekin vuokraa, jos pystyy samalla rahalla maksamaan asuntoa itselleen.

Itse tein ko. ratkaisun ja ostaa pamautin kerralla vähän isomman asunnon, jossa on tilaa vielä kumppanin löydönkin jälkeen. ;) Eipä tarvitse sit heti alkaa etsimään uutta ja isompaan asuntoa.

Tietysti ratkaisussa on aina omat riskinsä, mutta pienillä säästöillä ja järkevällä kulutuksella pääsee jo pitkälle. Niin ja ainahan tiukan paikan tullen asunnon voi myydä, jos siltä tuntuu.

m29

• am_

Itseänikin mietityttää asunnon osto. Jos olisin ostamassa 130 000 euron asuntoa, niin joutuisi ottamaan puolet velkaa. No entäs kun tulee perintöverot maksettavaksi. Otettava 50000 lisää velkaa. En ensimmäiseksi haluaisi myydä perintömaita.

Eikä palkkani ole kummoinen, eikä työpaikan varmuuskaan ole pitemmän päälle kirkossa kuulutettu.

• onnellinen nainen

älä mieti vaan osta, kyllä sä pärjäät ja jos joskus tulee lainan maksun kanssa tiukkaa niin pankin kanssa pystyy keskustelemaan.
      Mä ostin tontin ja faija autto rakentaan taloa ja ny sitä yksin onnellisena makselen ja palkkani ei ole edes niin hyvä kuin sun, mutta omakotitalon ihanuudesta olin valmis tinkimään monesta muusta ja sitäpaitsi pikkuhiljaa sitä asuntoa sitten remontoi ja kalustaa, onko pakko kaikki kerralla. Tee vasta kun on ylimääräistä.

• .............

Moni ottaa nykyisin hurjia lainoja miettimättä yhtään mitä tapahtuu, jos sattuu vaikka jäämään työttömäksi. Olen kuullut monen sanonvan: "Voihan kämpän aina myydä, jos ei pysty maksamaan." Asuntojen hinnat kuitenkin tulevat ennemmin tai myöhemmin alas. Nykyinen tilanne jossa asuntojen hinnat ovat nousseet vuosittain huomattavasti tuloja enemmän ei voi jatkua loputtomasti.

Huonolla tuurilla voi käydä niin, ettei asunnosta saa lähellekkään omiaan takaisin vaan asunto menee ja lainaa jää kuitenkin maksettavaksi. Monille kävi näin vain vähän runsaat kymmenen vuotta sitten.

Itse jouduin silloin seuraamaan läheltä sitä surua, murhetta, masennusta ja jopa itsemurhia. Minä en pysty ottamaan suuria lainoja sen taakan kanssa. Enkä varsinkaan halua pyytää ketään läheistäni lainaa takaamaan.

• mies----

Siinä olet oikeassa, että moni ottaa varsinkin pk-seudulla ihan älyttömiä lainoja. 90-luvun alun lamaa on enään turha miettiä, koska se oli aika uniikki tapahtuma neuvostoliiton romahtamisineen yms. "Normaaleja" lamoja tulee ja menee aina välillä, ei niistä kannata stressiä ottaa. Asuntojen hinnat myös sahailee ylös-alas, mutta pitkällä aikavälillä hinnat ei todellakaan laske. Monessa Euroopan kaupungissa hinnat on viimeisen 15v aikana moninkertaistuneet, vaikka poikkeuksiakin löytyy (esim. Berliini).

PK-seudulla asuntojen hinnat on suhteessa ihmisten maksukykyyn aika korkeita, mutta toisaalta verrattuna muihin pääkaupunkeihin, varsin matalia. Itse veikkaan että 15v kuluttua asuntojen hinnat on taas tuplaantuneet, ehkä triplaantuneet ydinkeskustassa.

• ikuisesti, ehkä

En ole missään aikeissa ostaa asuntoa, vaikka suht hyvät tulot ovatkin (n. 4000€/kk, netto). Syy siihen on, että en edes odota olevani samassa kaupungissa töissä 2 vuotta kauempaa. Jos haluaa menestyä, on oltava valmis muuttamaan, AINA! Ja edelleen, on oltava valmis lähtemään ulkomaille. Tämän vuoksi olen ikuinen vuokranmaksaja, ellen perusta omaa firmaa joskus ja asetu aloilleni. Ura vasta aluillaan, ikääkin vasta 28 vuotta. Teen tilannekatsauksen 10 vuoden kuluttua. Toivottavasti asun pysyvästi silloin jossain muualla kuin Suomessa.

• ikuisesti, ehkä

Sitä vaan vielä, että jos keskim. maksamani vuokra on 400-600 €/kk, niin se on oikeastaan se ja sama maksanko vuokraa, vai omaa kämppää. En ole tottunut tällaisiin tuloihin (valmistuin 2 vuotta sitten), joten rahaa jää niin paljon yli, etten tiedä mitä sillä teen. Palkkataso on hurjaa vauhtia nousussa (suureksi osaksi johtuen valmiudestani vaihtaa maisemaa pysyvästi kuukauden varoitusajalla), joten juttu kumuloituu entisestään. Ja tämä ei ole rehentelemistä, vaan perustelua.

• kolmekymppinen sinkku
        ikuisesti, ehkä kirjoitti:

Sitä vaan vielä, että jos keskim. maksamani vuokra on 400-600 €/kk, niin se on oikeastaan se ja sama maksanko vuokraa, vai omaa kämppää. En ole tottunut tällaisiin tuloihin (valmistuin 2 vuotta sitten), joten rahaa jää niin paljon yli, etten tiedä mitä sillä teen. Palkkataso on hurjaa vauhtia nousussa (suureksi osaksi johtuen valmiudestani vaihtaa maisemaa pysyvästi kuukauden varoitusajalla), joten juttu kumuloituu entisestään. Ja tämä ei ole rehentelemistä, vaan perustelua.

Jos et halua ostaa asuntoa kannattaa edes tutustua sijoittamiseen. Pankin tarjoavat esim. rahastovaihtoehtoja tai vaikka varatilejä, jotka sidottuna erilaisiin korkovaihtoehtoihin (en tarkoita nyt tavallisia pikkukorkotilejä vaan määräaikaisia tms,joissa sovittelet koron pankin kanssa....)Olet typerä jos et tajua katsoa tulevaisuuteen suunnittelematta, kuukausitulotasostasi huolimatta.Eli ei ole pakko aina ostaa vain asuntoa kasvattaakseen pääomaansa.

• ikuisesti, ehkä
        kolmekymppinen sinkku kirjoitti:

Jos et halua ostaa asuntoa kannattaa edes tutustua sijoittamiseen. Pankin tarjoavat esim. rahastovaihtoehtoja tai vaikka varatilejä, jotka sidottuna erilaisiin korkovaihtoehtoihin (en tarkoita nyt tavallisia pikkukorkotilejä vaan määräaikaisia tms,joissa sovittelet koron pankin kanssa....)Olet typerä jos et tajua katsoa tulevaisuuteen suunnittelematta, kuukausitulotasostasi huolimatta.Eli ei ole pakko aina ostaa vain asuntoa kasvattaakseen pääomaansa.

Hyvä vinkki ja siitä on tullut otettua jo vaarin.

Sijoittamista monissa sen eri muodoissa on tullut harrastettua jo n. vuoden verran. Itseasiassa 10 vuoden, koska tein ensimmäiset osakeostoni silloin, mutta viime aikoina enemmän. Sijoitan enimmäkseen ns. varmoihin ja hitaasti nouseviin vaihtoehtoihin. Tuo 10 vuoden takainen sijoitus on jo truplannut hintansa ja nousu jatkuu (kävi tuuri).

Pitkäaikainen säästötili on ollut viimeiset 15 vuotta olemassa, eli siitä asti kun ensimmäisen kerran tein "palkkatyötä". Siitä lähtien jokaisesta saamastani tilistä on osa mennyt säästöön automaagisesti. Prosentuaalinen osuus, joten ei tarvitse välittää palkan vaihteluista.

Lisäksi olen harkinnut maa-alueen ostoa paikasta, josta voin halutessani ostaa lisää, ellei joku muu ehdi ensin. Tiedän alueen, jonka saan pilkkahintaan, mikä on oikein mukavaa, koska teetin etukäteen arvion kahdella riippumattomalla taholla, jotka arvioivat alueen hinnaksi melkein tuplaten pyyntihinnan. Lainaa joutuu hakemaan, koska en halua irroittaa muista hyviksi toteamistani sijoituksista ja säästöistä varoja, mutta eiköhän kannata!

Eli sijoittaminen ja omaisuuden kartuttaminen todellakin on järkevää ja voin suositella sitä kaikille. Kannattaa ensin perehtyä asiaan perinpohjin ennen kuin menee tekemään mitään radikaalia. Asunnonosto on ainoa asia, mikä ei tilanteessani kannata. Tietty jos joskus on varaa, niin voi hommata asuntoja ympäri maailmaa ihan vuokraustarkoituksessa. On sitten mahdollisille lapsillekin jo valmiina sievoiset tulot. No eipä niitä lapsia tehdä, kun ei ole naista, eikä aikaa...vielä. :D

• m----

Jos tavoitteena on puhtaasti palkkatason nostaminen korkealle, niin muuta ihmeessä maahan missä ei tarvitse maksaa veroja, vaikka Dubaihin. Riippuu vähän millä alalla olet, mutta joku 8000E/kk käteen on aika perustasoa monessa noista maista.

Ainut ongelma on, että elämänlaatu on kyllä IMO noissa maissa todella surkea vrt. Suomeen. Tietysti riippuu miten elämänlaadun määrittelee. :-) Itse olen vaan oppinut arvostamaan Suomessa mm .toimivaa teknologiainfraa, vapautta ja sitä että asiat ylipäätänsä toimii. Lisäksi itse nautin kävelemisestä paljon, mikä on Helsingissä normaalia mutta monessa muussa kaupungissa mahdottomuus.

• Pörssi se rulaa
        kolmekymppinen sinkku kirjoitti:

osaa pörssisijoittamisen kuviot ja opiskelee asioita jatkuvasti tekee äkkiä (n.10 v) euromillien omaisuuden.

• Viisasta ajattelua

Hyvä vinkki ja siitä on tullut otettua jo vaarin.

Sijoittamista monissa sen eri muodoissa on tullut harrastettua jo n. vuoden verran. Itseasiassa 10 vuoden, koska tein ensimmäiset osakeostoni silloin, mutta viime aikoina enemmän. Sijoitan enimmäkseen ns. varmoihin ja hitaasti nouseviin vaihtoehtoihin. Tuo 10 vuoden takainen sijoitus on jo truplannut hintansa ja nousu jatkuu (kävi tuuri).

Pitkäaikainen säästötili on ollut viimeiset 15 vuotta olemassa, eli siitä asti kun ensimmäisen kerran tein "palkkatyötä". Siitä lähtien jokaisesta saamastani tilistä on osa mennyt säästöön automaagisesti. Prosentuaalinen osuus, joten ei tarvitse välittää palkan vaihteluista.

Lisäksi olen harkinnut maa-alueen ostoa paikasta, josta voin halutessani ostaa lisää, ellei joku muu ehdi ensin. Tiedän alueen, jonka saan pilkkahintaan, mikä on oikein mukavaa, koska teetin etukäteen arvion kahdella riippumattomalla taholla, jotka arvioivat alueen hinnaksi melkein tuplaten pyyntihinnan. Lainaa joutuu hakemaan, koska en halua irroittaa muista hyviksi toteamistani sijoituksista ja säästöistä varoja, mutta eiköhän kannata!

Eli sijoittaminen ja omaisuuden kartuttaminen todellakin on järkevää ja voin suositella sitä kaikille. Kannattaa ensin perehtyä asiaan perinpohjin ennen kuin menee tekemään mitään radikaalia. Asunnonosto on ainoa asia, mikä ei tilanteessani kannata. Tietty jos joskus on varaa, niin voi hommata asuntoja ympäri maailmaa ihan vuokraustarkoituksessa. On sitten mahdollisille lapsillekin jo valmiina sievoiset tulot. No eipä niitä lapsia tehdä, kun ei ole naista, eikä aikaa...vielä. :D

kuin nuoremman poikani virtuaalikynästä 100 %sti.
        On ihme, että joku voi ajatella tismalleen samalla tavalla aivan joka asiassa.

• hone-y

että joka toinen sinkkumies on rakentamassa taloa. Ihan oikeasti, näin meillä päin. Ei näytä kauheasti ahdistavan =) Kyllä ne tienaakin ihan kivasti.

Omaisuutta kannattaa aina kartuttaa, tietty suhteessa omaan maksukykyyn. Talous rasitustestiin ja jos näyttää hyvältä, niin siitä vaan. Riskejä on pakko ottaa, jos haluaa saada jotain.

• xanna

Älä mieti enää, asuntokaupoille mars! Sulla on hyvät tulot, selviät kyllä veloistasi. Eikö ole muuta asuntoa kuin tuo johon tulee putkiremppa? sun pitää remontin ajaksi muuttaa pois, ei semmosessa metelissä ja tomussa kukaan pysty asumaan. Varaudu siihen että silloin tulee maksuja ja paljon.
      Itse ostin yksin asunnon, semmosen jonka lyhennyksistä selviän. En ole katunut, paljon järkevämpää maksaa omaa kuin kallista vuokraa. Asumismenoni pienenivät kun ostin oman. Kannattaa kyllä tarkkaan miettiä minkä asunnon ostaa.

• vato retro

Sä oot vielä melko nuori. Kannattaako kuolla pystyyn ihan vielä ja jumittaa yhteen kaupunkiin.

Vaikka taidat olla virkanainen/sisar hento valkoinen. Pienehkö liksa ja toisaalta usko tulojen pysymiseen ennallaan viittavat siihen. Virkanaiselle omistuskämppä sopii tyyliin ihan hyvin, koska elämä on kuitenkin melko tasaista patustelua. Ja monen tytsyn selustaa turvaa myös iskä, jolla on paalua sillai Timon mitalla. Osta vaan siinä tapauksessa.

Venttaamalla 3-5 vuotta pääset kuitenkin hyötymään asuntohintojen todennäköisestä lievästä laskusta. Sitäkin tärkeämpää on, että voit liikkua vielä 5 vuotta niinkuin haluat. Kaikki on kiinni vähän siitä mimmonen oot perusluonteeltas.

Vähän vaikea kuvitelma myös että joku sinkkujätkä alkais sit jälkeenpäin makselee sun kans niitä lainoja. Ne on sun ne lainat. Pikemminkin omistusasuja voi varautua kaikenmaailman pitkätukkaisiin loiseläjiin, jotka ei tasan maksa mitään, koskaan. Ethän säkään siitä kämpästä vuokraa maksa...

• moi.

"Pikemminkin omistusasuja voi varautua kaikenmaailman pitkätukkaisiin loiseläjiin, jotka ei tasan maksa mitään, koskaan. Ethän säkään siitä kämpästä vuokraa maksa..."

Hah :D Tipuin tuolle kommentille, vaikkakin tuossa piilee totuuden siemen. Oli vaan niin osuvasti sanottu.

Olen miettinyt itsekin asunnon ostoa, mutta tuonkin kommentin perusteella kun asiaa tarkemmin ajattelee niin se ei kuulosta kovin järkevältä. Olen kuitenkin vasta 23-vuotias, ja elämäntilanteeni voi muuttua mihin suuntaan vain. Eihän sitä koskaan tiedä, vaikka jostain syystä haluan vielä vaihtaa kaupunkiakin (vaikka tällä hetkellä luulen pysyväni täällä).

• xanna

Mulla ei ainakaan ole rikkaita vanhempia jotka avittais. Ihan itse elätän itseni. Ja olen elänyt muillakin paikkakunnilla ja päätynyt siihen ratkaisuun että tämä on mun koti, täällä työ, ystävät, harrastuksen= täällä hyvä olla. Ja jos haluu vaihtaa paikkakuntaa, ei asunto ole este, sen voi myydä. Ei se nyt mikää pallo nilkassa ole jos oma asunto on. Kuka hullu nyt maksaa hirmu kalliita vuokria jostain kuppasesta luukusta keskikaupungilla. Ja pitkätukkaiset miehet ovat ihmisiä myös, hieman suvaitsevuutta peliin kiitos. Itse olen aikonut kämppäni maksaa, en ole ajatellut ketään muuta lypsää. Ja jos joku mies joskus luokseni muuttaa asumaan, hän kyllä joutuu osallistumaan asumiskustannuksiin. Muuten ei ole kuin yksi osoite, ovesta kyllä pääsee ulos.

• oma asunto

Ostin asunnon, tienaan 2200€/kk ja asuntolainaa 90000..hyvin pärjään...se tietty riippuu vähän siitä miten haluaa elää. Asumisesta maksan 600€(yhtiövastike,vesi,laina) yhteensä kuukaudessa, mikä eroo vuokralla asumisesta 50€/kk joten en mielestäni menetä mitään, varsinkin kun se menee omaan pussiin...50€ = yksi uusi paita vähemmän kuukaudessa / yksi tankillinen bensaa vähemmän kuukaudessa :)

• Utelias Aatu

onko asuntosi uudistuotantoa, vai tuleeko taloon mahdollisesti julkisivuremontti ja mikä kauheinta putkistosaneeraus.
        Silloin on tietämistä.

• Assi.
        Utelias Aatu kirjoitti:

onko asuntosi uudistuotantoa, vai tuleeko taloon mahdollisesti julkisivuremontti ja mikä kauheinta putkistosaneeraus.
        Silloin on tietämistä.

putkiremppaa minä pelkään kuin ruttoa. Sitä ja siitä aiheutuvia kuluja - ei pelkästään remonttikuluja vaan lisäksi kulut jotka koituvat muualla asumisesta rempan aikana!

Vaikka maksaisin asunnosta vain puolet siitä pyydetystä hinnasta tulen jäämään tappiolle kaupassa, kun remppa on väijymässä..

• oikea mörkö
        Assi. kirjoitti:

putkiremppaa minä pelkään kuin ruttoa. Sitä ja siitä aiheutuvia kuluja - ei pelkästään remonttikuluja vaan lisäksi kulut jotka koituvat muualla asumisesta rempan aikana!

Vaikka maksaisin asunnosta vain puolet siitä pyydetystä hinnasta tulen jäämään tappiolle kaupassa, kun remppa on väijymässä..

viimeisen päälle julkisivuremppa ja ihan lähivuosina tulee putkiremppa ja sen tuomat hirvittävät kulut.
        Lisäksi on kauheaa se kuukausien pöly ja kaikkien paikkojen sotkeminen ja hirvittävä meteli ja maan sulana ollessa pihan ja asfaltin
        mylläys ja ties mitä siellä tekevät ja lisäksi
        kuukausien hirvittävä meteli kellarissa.
        Hinnat kuulemma nousee rakettimaisesti, kun suuret ikäluokat eläköityvät ja on tosi kova pula putkimiehistä. Olen nähnyt painajaisia jo vuoden. Huhhuh!!!

• kiribati

juuri tällä viikolla oli joko Aftonbladetissa tai Expressenissä vertailua yksin asuvan elämiskustannuksista suhteessa perheellisiin, mutta en tähän hätään löydä sitä juttua. Luvut olivat tietysti Ruotsista, mutta eiköhän niitä voi soveltaa Suomeenkin.

Joka tapauksessa tuo ruotsalainen keltainen lehdistö on paljon antoisampaa luettavaa nettiversiona kuin suomalainen, joten kannattaa seurata (muistaen tietysti että kyse on kuitenkin iltapäivälehdistä eli terve kriittisyys on poikaa). Sieltä löytyy ihmissuhdeasiaakin sivukaupalla.

Siis:

www.expressen.se
      www.aftonbladet.se

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      92
      2147
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      42
      2105
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1845
    4. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      75
      1370
    5. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      86
      1261
    6. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1151
    7. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1080
    8. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      56
      1023
    9. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      67
      946
    10. Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?

Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.
      Luterilaisuus
      285
      910
    Aihe