Rasitusvamma?

juoksujoonas

Hei!

Olen 30 mies ja aloitellut lenkkeilyä viimeisen puolentoista kuukauden ajan. Tähän asti juossut ainoastaan 3-4/viikossa about 4km lenkkejä.

Tänään hommasin Acics lenkkarit ja juoksin 7,5 km.
Muuten ihan ok juttu, mutta pysättyäni alkoi vasemmassa jalassa JÄRJETÖN tuska! Jalan "kaari" lähempänä nilkkaa. Pystyn ainoastaan astumaan ulkosyrjällä. Aikaa on kulunut lenkistä n. 2 tuntia nyt ja ehkä hivenen kipu laantunut, mutta silti aika mahdotn tuska!

Kuulostaako kenellekään tutulta? Voisko kyseessä olla murtuma?

6

1172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja yksi kysymys?

      "4km lenkkejä .. Acics lenkkarit ja juoksin 7,5 km"

      - Jo tuossa heti on nähtävissä paha virhe: Ei pitäisi koskaan lisätä päivittäistä,
      viikottaista tai kuukausittaistakaan treenimäärää tai intensiteetiä 10 % enempää
      - ja vielä uusilla tossuilla!

      Toiseksi, mietityttää mitkä Asicsit ostit ja pronatoivatko jalkasi tarpeeksi?

      Tässä oikean puoleinen jalka ylipronatoi ..
      http://www.harlick.com/img/order/pronate2.jpg

      Menepä johonkin 4Runners - tai muuhun asiansa tuntevaan urheiluliikkeeseen!
      - Ehkäpä tarvitset pronaatiotuen?

      http://www.comfortshoeshop.com/catalog/images/ailments/over-pronation.jpg

      • juoksujoonas

        Kiitos nopeasta vastauksesta!

        Juu, pisti hiljaiseksi toi..

        "Ei pitäisi koskaan lisätä päivittäistä,
        viikottaista tai kuukausittaistakaan treenimäärää tai intensiteetiä 10 %"

        Ja tuo kuva oikeasta ylipronatoivasta jalasta näytti hiukan meikäläisen kintulta..

        Onkohan tuollaiset tuet kovinkin arvokkaita?


      • kiti24
        juoksujoonas kirjoitti:

        Kiitos nopeasta vastauksesta!

        Juu, pisti hiljaiseksi toi..

        "Ei pitäisi koskaan lisätä päivittäistä,
        viikottaista tai kuukausittaistakaan treenimäärää tai intensiteetiä 10 %"

        Ja tuo kuva oikeasta ylipronatoivasta jalasta näytti hiukan meikäläisen kintulta..

        Onkohan tuollaiset tuet kovinkin arvokkaita?

        siis tuo tukihan on kengässä itsessään, esim. asicsilla on ylipronatoivalle juoksijalle tarjolla ainakin mallit 2110 ja kayano. Asia sitten erikseen jos tarvii jalan mukaan tehdyt tukipohjalliset..


      • tai 4runners
        juoksujoonas kirjoitti:

        Kiitos nopeasta vastauksesta!

        Juu, pisti hiljaiseksi toi..

        "Ei pitäisi koskaan lisätä päivittäistä,
        viikottaista tai kuukausittaistakaan treenimäärää tai intensiteetiä 10 %"

        Ja tuo kuva oikeasta ylipronatoivasta jalasta näytti hiukan meikäläisen kintulta..

        Onkohan tuollaiset tuet kovinkin arvokkaita?

        Joo-o, tiedän, että arvokkaita ovat! Mutta kun tässä maailmassa
        jokainen joutuu kiskomaan leipänsä, edes joten kuten, ja tämä
        koskee niitäkin jotka tienaavat toimentulonsa liikunnasta ja
        terveydestä, niin itse pistäisin rahani mieluummin esim. Juoksija
        -lehdelle tai vaikkapa ”4runnersin” tapaisille asiantuntijoille kuin
        kaikenlaisille huu-haa-hää "harry-von-harkimoille" tai MTV3:n
        Elixir -ohjelman (täyttä roskaa!) mainostajille.

        Kyllä kai me kuluttajatkin ollaan osavastuussa siihen, mihin liike-elämä
        mainosmarkkojaan pistää?

        - Mutta, etsi kuitenkin asiansa tunteva urheiluliike paikkakunnaltasi,
        niin varmasti löytyy ratkaisu myös ongelmaasi.


      • juoksujoonas
        tai 4runners kirjoitti:

        Joo-o, tiedän, että arvokkaita ovat! Mutta kun tässä maailmassa
        jokainen joutuu kiskomaan leipänsä, edes joten kuten, ja tämä
        koskee niitäkin jotka tienaavat toimentulonsa liikunnasta ja
        terveydestä, niin itse pistäisin rahani mieluummin esim. Juoksija
        -lehdelle tai vaikkapa ”4runnersin” tapaisille asiantuntijoille kuin
        kaikenlaisille huu-haa-hää "harry-von-harkimoille" tai MTV3:n
        Elixir -ohjelman (täyttä roskaa!) mainostajille.

        Kyllä kai me kuluttajatkin ollaan osavastuussa siihen, mihin liike-elämä
        mainosmarkkojaan pistää?

        - Mutta, etsi kuitenkin asiansa tunteva urheiluliike paikkakunnaltasi,
        niin varmasti löytyy ratkaisu myös ongelmaasi.

        Kiitos vastauksista/vinkeistä. Jokatapauksessa tuska ihan mieletön, eli varasin ajan lääkäriin kuvauttamaan jalkani. Kerron myöhemmin, mikä oli tuomio..


      • Nainen..18
        juoksujoonas kirjoitti:

        Kiitos vastauksista/vinkeistä. Jokatapauksessa tuska ihan mieletön, eli varasin ajan lääkäriin kuvauttamaan jalkani. Kerron myöhemmin, mikä oli tuomio..

        Minulla oli aivan sama juttu, paitsi että olin treenannut hyppynarulla puolisen tuntia. Parin tunnin päästä ei yhtäkkiä enää voinut kävellä sietämättömän kivun takia (jalkapohjassa pahin mut säteili koko jalkaterään). Aamulla sit röntgeniin eikä siellä mitään näkyny.Kepeillä kävelin viikon päivät. Rasitusvamma tais olla pää syy, epäili myös jännetupentulehdusta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      120
      1185
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      85
      741
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      91
      675
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      675
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      614
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      29
      555
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      110
      497
    Aihe