Insinööri = asentaja

Pasi

Todelliset tekniset osaajat tulevat Teknisestä korkeakoulusta. Insinööri voi kyllä hyvällä työkokemuksella pärjätä asentajana ainakin kohtuullisesti mutta osaamista ei tule edes työkokemuksella.

15

4381

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • realisti

kyllä se elämä opettaa - sinua.

• surrealisti

ja työkokemus opettaa insinööriä ainakin sähköjohtojen vetämisessä

• james
        surrealisti kirjoitti:

ja työkokemus opettaa insinööriä ainakin sähköjohtojen vetämisessä

Kyllä hyvä asentaja on paljon parempi kuin huono inssi asennustöissä ja MUUTENKIN TYÖMAAOLOISSA.
        Todistettu käytännössä.

• Pasi
        james kirjoitti:

Kyllä hyvä asentaja on paljon parempi kuin huono inssi asennustöissä ja MUUTENKIN TYÖMAAOLOISSA.
        Todistettu käytännössä.

Insinööri on maailman turhin koulutus. Ei kykene korkeakoulutasoisiin hommiin eikä käytännön hommiin. Merkonomit suunnittelee, mitä tehdään ja insinöörit toimivat työrukkasina. Koko koulutus on turhaa ja pitäisi lopettaa.

Sama raha voitaisiin laittaa, vaikka hortonomikoulutukseen ja insinöörit oppisivat istuttamaan kukkia

• v
        Pasi kirjoitti:

Insinööri on maailman turhin koulutus. Ei kykene korkeakoulutasoisiin hommiin eikä käytännön hommiin. Merkonomit suunnittelee, mitä tehdään ja insinöörit toimivat työrukkasina. Koko koulutus on turhaa ja pitäisi lopettaa.

Sama raha voitaisiin laittaa, vaikka hortonomikoulutukseen ja insinöörit oppisivat istuttamaan kukkia

tässä threadissa ei ole mitään muuta turhaa, kuin sinun mielipiteesi. koeta nyt ensin päästä se peruskoulu kunnialla lävitse. katsotaan sen jälkeen uudestaan, miltä maailma näyttää.

• ht

Kyllä on taas ääliö asialla. Kukaan asentaja ei asenna mitään, jos joku insinööri ei ole tehnyt suunnitelmia.

• james

Nyt vedit vesiperän.
        Asennamme jatkuvasti tyämaalla sähköjä ja suunnittelemme ne tehdessämme koska sähkösuunnittelija ei ole ajantasalla.
        siis ei ymmärrä sähköturvallisuusmääräyksistä enempää kuin sika pohjatuulesta.
        Palkkionsa on kyllä kuitannut.
        Kaikki vastuu on käytännössä työmaalla jossa asentajat tekevät työt ja piirtävät kuvat ja asentavat sähköt määräysten mukaan vastoin ennakkosuunnitelmia jotka inssi on tehnyt.
        SIINÄ SUUNNATONTA INSINÖÖRITAIDONNÄYTETTÄ.
        Inssit voisivat tulla työmaille oppiin niin onnistuisi tuo suunnittelukin paremmin.
        Olen joutunut opastamaan suunnittelijoita valaistussuunnittelussakin työmaaoloissa.
        ASENTAJAT OVAT TÄNÄPÄIVÄNÄ PALJON PAREMMIN SELVILLÄ ASENNUSMÄÄRÄYKSISTÄ JA TURVALLISUUSMÄÄRÄYKSISTÄ KUIN INSSIT.
        ps meillä muuten on sama turvallisuustutkinto.

• masa
        james kirjoitti:

Nyt vedit vesiperän.
        Asennamme jatkuvasti tyämaalla sähköjä ja suunnittelemme ne tehdessämme koska sähkösuunnittelija ei ole ajantasalla.
        Kaikki vastuu on käytännössä työmaalla jossa asentajat tekevät työt ja piirtävät kuvat ja asentavat sähköt määräysten mukaan vastoin ennakkosuunnitelmia jotka inssi on tehnyt.
        Inssit voisivat tulla työmaille oppiin niin onnistuisi tuo suunnittelukin paremmin.
        Olen joutunut opastamaan suunnittelijoita valaistussuunnittelussakin työmaaoloissa.
        ASENTAJAT OVAT TÄNÄPÄIVÄNÄ PALJON PAREMMIN SELVILLÄ ASENNUSMÄÄRÄYKSISTÄ JA TURVALLISUUSMÄÄRÄYKSISTÄ KUIN INSSIT.

tähänkin näköjään pätee armeijasta oppimani sanonta:

'hyvä johtaja on hyvä alainen'

• höpsis

Merkonomit suunnittelevat kokonaisuuden. Diplomi-insinöörit suunnittelevat tekniikan ja insinöörit toimivan asentajien kanssa työrukkasina

• suunn.
        james kirjoitti:

Nyt vedit vesiperän.

On eria asia asentaa sähköjä rakennuksilla kuin teollisuuteen. Näissä on vissi ero ja teollisuuteen tekevän suunnittelijan täytyy olla ajan tasalla missä mennään. Ei mikään teollisuuslaitos pidä nykyään suunnittelijaa, joka on epäpätevä. Tottahan epäpätevia suunnittelijoita on kummassakin, ehkä sinä olet juuri niihin törmännyt. Ethän sinä voi esim.suurvirtajärjestelmää asentaa ilman suunnitelmia, jotka ovat juuri näitä insinööritaidonnäytteitä. Rakennusten sähköasennukset (valaistusasennukset, pistorasia-asennukset) ovat vapaampia ja eivät välttämättä nykypäivänä tarvitse edes suunnittelijaa vaan määräykset tunteva (edellytys) asentaja katsoo paikan päällä vedot.
        Montakos keskijännitekojeistoa, taajuusmuuttajaa tai pehmokäynnistintä olet muuten joutunut parametroimaan ja ottamaan käyttöön, minun suunnittelijan n.100 kpl:seen nähden ?
        Kyllä todellista osaamista vaativan työn tekee edelleen suunnittelijat/insinöörit !
        Rakennuksien jutuista en ole niinkään varma.

• joku vaan
        höpsis kirjoitti:

Merkonomit suunnittelevat kokonaisuuden. Diplomi-insinöörit suunnittelevat tekniikan ja insinöörit toimivan asentajien kanssa työrukkasina

muuten on ihan oikein, mutta tuo merkonomin paikka on vähän kyseenalaista(ellei kokonaisuudella tarkoiteta esim. passeli-ohjelman käyttöä tai muuta vastaavaa)

• HUGE
        suunn. kirjoitti:

On eria asia asentaa sähköjä rakennuksilla kuin teollisuuteen. Näissä on vissi ero ja teollisuuteen tekevän suunnittelijan täytyy olla ajan tasalla missä mennään. Ei mikään teollisuuslaitos pidä nykyään suunnittelijaa, joka on epäpätevä. Tottahan epäpätevia suunnittelijoita on kummassakin, ehkä sinä olet juuri niihin törmännyt. Ethän sinä voi esim.suurvirtajärjestelmää asentaa ilman suunnitelmia, jotka ovat juuri näitä insinööritaidonnäytteitä. Rakennusten sähköasennukset (valaistusasennukset, pistorasia-asennukset) ovat vapaampia ja eivät välttämättä nykypäivänä tarvitse edes suunnittelijaa vaan määräykset tunteva (edellytys) asentaja katsoo paikan päällä vedot.
        Montakos keskijännitekojeistoa, taajuusmuuttajaa tai pehmokäynnistintä olet muuten joutunut parametroimaan ja ottamaan käyttöön, minun suunnittelijan n.100 kpl:seen nähden ?
        Kyllä todellista osaamista vaativan työn tekee edelleen suunnittelijat/insinöörit !
        Rakennuksien jutuista en ole niinkään varma.

Minä olen asentanut työkseni pelkästään välijännitteisiä suurvirtakojeita putkeen noin vuoden.
        Suorittanut käyttöönoton jatestaukset ja kaiken muun.
        Taajareista olen asentanut muutamia kymmeniä ja suorittanut testaukset ja koekäytöt sekä antanut käytönopastuksen.
        Ei suurvirtajärjestelmä ole pistorasiaa kummempi asentaa jos tietää mitä tekee.Olen ollut niin teollisuuden kuin rakennustenkin sähköasennusten kanssa tekemisissä kymmeniä vuosia ja voin vakuuttaa että molemmissa on töppö suunnittelijoita.
        Kaiken tarpeellisen tiedon voi opiskella vaikka ei olisikaan insinööri.
        Minä olen vain asentaja jolla on rajattu S1 pätevyystodistus joka oikeuttaa suorittamaan tietynlaisia tarkastuksia (varmennus ja määräaikaistarkastus 1 luokan laitteille) niinkuin joku aiemmin jossain kirjoittikin.
        On asentajasta itsestään kiinni mitä osaa ja mitä haluaa osata.
        Itse olen opiskellut kaikenlaista sähkötekniikkaa ja suorittanut tutkintoja alalta mutta olen vain asentaja mutta perhana oion inssien virheitä niin rakennuksilla kuin teollisuudessakin.

• james
        HUGE kirjoitti:

Minä olen asentanut työkseni pelkästään välijännitteisiä suurvirtakojeita putkeen noin vuoden.
        Taajareista olen asentanut muutamia kymmeniä ja suorittanut testaukset ja koekäytöt sekä antanut käytönopastuksen.
        Ei suurvirtajärjestelmä ole pistorasiaa kummempi asentaa jos tietää mitä tekee.Olen ollut niin teollisuuden kuin rakennustenkin sähköasennusten kanssa tekemisissä kymmeniä vuosia ja voin vakuuttaa että molemmissa on töppö suunnittelijoita.
        Minä olen vain asentaja jolla on rajattu S1 pätevyystodistus joka oikeuttaa suorittamaan tietynlaisia tarkastuksia (varmennus ja määräaikaistarkastus 1 luokan laitteille) niinkuin joku aiemmin jossain kirjoittikin.
        Itse olen opiskellut kaikenlaista sähkötekniikkaa ja suorittanut tutkintoja alalta mutta olen vain asentaja mutta perhana oion inssien virheitä niin rakennuksilla kuin teollisuudessakin.

Joo minä taasen olen kytkenyt teollisuudessa logiikkaohjauskeskuksia joihin mahdun sisälle seisomaan kytkiessäni ja näihin ei ole kovinkaan yksiselitteisiä kytkentäkaavioita vaan pitää itse selvittää asiat.Viittaus välijännitteisiin ja suurvirtalaitteisiin kummaksuttaa koska eihän siinä ole mitään ihmeellistä , paitsi jos mokaat niin olet pilvenreunalla mutta siksi on olemassa turvallisuusmääräykset.
        Tänäpäivänä saa sähköstä tietoa jos vain haluaa opiskella.
        Insseillä on asenneongelma että jos on inssi niin ei tarvitse enää opiskella lisää.
        PS vapaa-ajallani rakentelen tietokoneita ja pienimuotoisia ohjelmanpätkiä ja automaatiosovelluksia.Näin varmistan osaamiseni jos en opiskele .Useinmiten opiskelen aina jotakin sähköön liittyvää.
        Toivottavasti vastaus oli riittävän laaja-alainen koska en vielä kertonut kaikkea.

• james
        HUGE kirjoitti:

Joo minä taasen olen kytkenyt teollisuudessa logiikkaohjauskeskuksia joihin mahdun sisälle seisomaan kytkiessäni ja näihin ei ole kovinkaan yksiselitteisiä kytkentäkaavioita vaan pitää itse selvittää asiat.Viittaus välijännitteisiin ja suurvirtalaitteisiin kummaksuttaa koska eihän siinä ole mitään ihmeellistä , paitsi jos mokaat niin olet pilvenreunalla mutta siksi on olemassa turvallisuusmääräykset.
        Tänäpäivänä saa sähköstä tietoa jos vain haluaa opiskella.
        Insseillä on asenneongelma että jos on inssi niin ei tarvitse enää opiskella lisää.
        PS vapaa-ajallani rakentelen tietokoneita ja pienimuotoisia ohjelmanpätkiä ja automaatiosovelluksia.Näin varmistan osaamiseni jos en opiskele .Useinmiten opiskelen aina jotakin sähköön liittyvää.
        Toivottavasti vastaus oli riittävän laaja-alainen koska en vielä kertonut kaikkea.

• .

.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      154
      2505
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      146
      2352
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      97
      1009
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      881
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      61
      764
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      273
      701
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      697
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      680
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      658
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      648
    Aihe