Asiallinen keskustelu TUONELASTA.

kasi

Mitä Raamattu oikestaan tarkoittaa tuonelalla.

Löytyi 75 tuonela jaetta Raamattu 1933/38 tekstistä. Panen ne tähän siinä järjestyksessä kun ne Raamatussa ovat - (luonnollisesti ilman asiayhteyttään) - jos joku haluaa vaikka tarkemmin jonkun paikan tutkia Raamatusta.

1. Moos. 37
37:35 (Jaakobin suru kun hän luuli Joosefin kuolleen)
Ja kaikki hänen poikansa ja tyttärensä kävivät häntä lohduttamaan, mutta hän ei huolinut lohdutuksesta, vaan sanoi: "Murehtien minä menen tuonelaan poikani tykö". Ja hänen isänsä itki häntä.

1. Moos. 42
42:38 (Jaakob kieltää Benjamin mukaan oton Egypyiin)
Mutta hän sanoi: "Ei minun poikani saa lähteä teidän kanssanne, sillä hänen veljensä on kuollut, ja hän on yksin jäljellä; jos onnettomuus kohtaa häntä matkalla, jolle aiotte lähteä, niin te saatatte minun harmaat hapseni vaipumaan murheella tuonelaan".

1. Moos.
Jos te nyt viette minulta tämänkin ja jos onnettomuus kohtaa häntä, niin te saatatte minun harmaat hapseni vaipumaan tuskalla tuonelaan.'

1. Moos. 44:31
niin hän nähdessään, ettei nuorukainen ole kanssamme, kuolisi, ja me, sinun palvelijasi, saattaisimme palvelijasi, isämme, harmaat hapset vaipumaan murheella tuonelaan.

4. Moos. 16:30
Mutta jos Herra antaa jotakin erikoista tapahtua ja maa avaa kitansa ja nielaisee heidät kaikkinensa, niin että he elävältä suistuvat tuonelaan, niin siitä tietäkää, että nämä miehet ovat pilkanneet Herraa."

4. Moos. 16:33
Ja he suistuivat kaikkinensa elävältä tuonelaan, ja maa peitti heidät; ja niin heidät hävitettiin seurakunnan keskeltä.

5. Moos. 32:22
Sillä minun vihani tuli on syttynyt, ja se leimuaa tuonelan syvyyksiin saakka; se kuluttaa maan kasvuinensa ja polttaa vuorten perustukset.

1. Sam. 2:6
Herra antaa kuoleman ja antaa elämän, hän vie alas tuonelaan ja tuo ylös jälleen.

2. Sam. 22:6
Tuonelan paulat kietoivat minut, kuoleman ansat yllättivät minut.

1. Kun. 2:6
Niin tee nyt viisautesi mukaan äläkä anna hänen harmaiden hapsiensa rauhassa mennä alas tuonelaan.

1. Kun. 2:9
Mutta älä sinä jätä häntä rankaisematta, sillä sinä olet viisas mies ja tiedät, mitä sinun on hänelle tehtävä, saattaaksesi hänen harmaat hapsensa verisinä alas tuonelaan."

Job 7:9
Pilvi häipyy ja menee menojaan; niin myös tuonelaan vaipunut ei sieltä nouse.

Job 11:8
Se on korkea kuin taivas-mitä voit tehdä, syvempi kuin tuonela-mitä voit ymmärtää?

Job 14:13
Oi, jospa kätkisit minut tuonelaan, piilottaisit minut, kunnes vihasi on asettunut, panisit minulle aikamäärän ja sitten muistaisit minua!

Job 17:13
Jos kuinka toivon, on tuonela asuntoni; minä levitän vuoteeni pimeyteen,

Job 17:16
Ne astuvat alas tuonelan salpojen taa, kun yhdessä lepäämme tomussa."

Job 21:13
He viettävät päivänsä onnessa, mutta äkkiä heidät säikähytetään alas tuonelaan.

Job 24:19
Kuivuus ja kuumuus ahmaisevat lumiveden, samoin tuonela ne, jotka syntiä tekevät.

Job 26:6
Paljaana on tuonela hänen edessänsä, eikä ole manalalla peitettä.

Ps. 6:5
(6:6) Sillä kuolemassa ei sinua muisteta; kuka ylistää sinua tuonelassa?

Ps. 9:17
(9:18) Jumalattomat peräytyvät tuonelaan, kaikki pakanat, jotka unhottavat Jumalan.

Ps. 16:10
Sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä anna hurskaasi nähdä kuolemaa.

Ps. 18:5
Tuonelan paulat kietoivat minut, kuoleman ansat yllättivät minut.

Ps. 30:3
Herra, sinä nostit minun sieluni tuonelasta, sinä herätit minut henkiin hautaan vaipuvien joukosta.

Ps. 31:17
Herra, älä salli minun tulla häpeään, sillä sinua minä huudan avukseni. Jumalattomat tulkoot häpeään, vaietkoot ja vaipukoot tuonelaan.

Ps. 49:14
Kuin lammaslauma heidät viedään tuonelaan, kuolema heitä kaitsee, jo huomenna oikeamieliset astuvat heidän ylitsensä; tuonela kalvaa heidän hahmoansa, eikä heillä ole asuntoa.
Ps. 49:15
Mutta minun sieluni Jumala lunastaa tuonelan vallasta, sillä hän ottaa minut huomaansa. Sela.



Ps. 55:15
Karatkoon kuolema heidän kimppuunsa, menkööt he elävältä alas tuonelaan, sillä heidän asunnoissansa ja sydämissänsä vallitsee sula pahuus.

Ps. 55:23
Mutta heidät sinä, Jumala, syökset tuonelan syvyyteen; murhamiehet ja petturit eivät pääse puoleen ikäänsä. Mutta minä turvaan sinuun.

Ps. 86:13
sillä sinun armosi on suuri minua kohtaan, sinä olet pelastanut minun sieluni tuonelan syvyydestä.

Ps. 88:3
Sillä minun sieluni on kärsimyksistä kylläinen, ja minun elämäni on lähellä tuonelaa.

Ps. 89:48
Kuka on se mies, joka jää eloon eikä kuoloa näe, joka pelastaa sielunsa tuonelan kädestä? Sela.

Ps. 103:4
joka lunastaa sinun henkesi tuonelasta ja kruunaa sinut armolla ja laupeudella,

Ps. 116:3
Kuoleman paulat piirittivät minut, tuonelan ahdistukset kohtasivat minua; minä jouduin hätään ja murheeseen.

Ps. 139:8
Jos minä taivaaseen nousisin, niin sinä olet siellä; jos minä tuonelaan vuoteeni tekisin, niin katso, sinä olet siellä.

Ps. 141:7
Niinkuin maa kynnetään ja kuokitaan, niin ovat meidän luumme hajotetut tuonelan kuilun suulle.

Sananl. 1:12
nielaiskaamme niinkuin tuonela heidät elävältä, ehyeltään, niinkuin hautaan vaipuvaiset;

Sananl. 5:5
Hänen jalkansa kulkevat alas kuolemaan, tuonelaan vetävät hänen askeleensa.

Sananl. 7:27
Hänen majastaan käyvät tuonelan tiet, jotka vievät alas tuonelan kammioihin.

Sananl. 9:18
Eikä toinen tiedä, että haamuja on siellä, että hänen kutsuvieraansa ovat tuonelan laaksoissa.

Sananl. 15:11
Tuonelan ja manalan Herra näkee, saati sitten ihmislasten sydämet.

Sananl. 15:24
Taitava käy elämän tietä ylöspäin, välttääkseen tuonelan, joka alhaalla on.

Sananl. 23:14
Vitsalla sinä häntä lyöt, tuonelasta hänen sielunsa pelastat.
Sananl. 27:20
Tuonela ja horna eivät kylläänsä saa; eivät myös saa kylläänsä ihmisen silmät.

Sananl. 30:16
tuonela, hedelmätön kohtu, maa, joka ei saa kylläänsä vedestä, ja tuli, joka ei sano: "Jo riittää".

Saarn. 9:10
Tee kaikki, mitä voimallasi tehdyksi saat, sillä ei ole tekoa, ei ajatusta, ei tietoa eikä viisautta tuonelassa, jonne olet menevä.

Laul. l. 8:6
Pane minut sinetiksi sydämellesi, sinetiksi käsivarrellesi. Sillä rakkaus on väkevä kuin kuolema, tuima kuin tuonela on sen kiivaus, sen hehku on tulen hehku, on Herran liekki.

Jes. 5:14
Sentähden tuonela levittää kitansa ammolleen, avaa suunsa suunnattomaksi; ja sinne menee sen loisto, sen remuava ja pauhaava joukko, kaikki sen ilonpitäjät.

Jes. 14:9
Tuonela tuolla alhaalla liikkuu sinun tähtesi, ottaaksensa sinut vastaan, kun tulet.
Se herättää haamut sinun tähtesi, kaikki maan johtomiehet, nostattaa valtaistuimiltansa kaikki kansojen kuninkaat.

Jes. 14:11
Alas tuonelaan on vaipunut sinun komeutesi, sinun harppujesi helinä; sinun allasi ovat vuoteena madot, toukat ovat peittonasi.

Jes. 14:15
Mutta sinut heitettiin alas tuonelaan, pohjimmaiseen hautaan.

Jes. 28:15
Koska te sanotte: "Me olemme tehneet liiton kuoleman kanssa ja tuonelan kanssa sopimuksen; tulkoon vitsaus kuin tulva, ei se meitä saavuta, sillä me olemme tehneet valheen turvaksemme ja piiloutuneet petokseen" -

Jes. 28:18
Teidän liittonne kuoleman kanssa pyyhkäistään pois, ja teidän sopimuksenne tuonelan kanssa ei kestä; kun vitsaus tulee niinkuin tulva, niin se teidät maahan tallaa.

Jes. 38:10
"Minä sanoin: Kesken rauhallisten päivieni minun on mentävä tuonelan porteista; jäljellä olevat vuoteni on minulta riistetty pois.

Jes. 38:18
Sillä ei tuonela sinua kiitä, ei kuolema sinua ylistä; eivät hautaan vaipuneet pane sinun totuuteesi toivoansa.

Jes. 57:9
Sinä kuljit kuninkaan tykö öljyinesi, runsaine voiteinesi; sinä lähetit sanansaattajasi kauas, laskeuduit alas tuonelaan asti.


Hes. 31:15
Näin sanoo Herra, Herra: Sinä päivänä, jona hän astui alas tuonelaan, minä verhosin syvyyden suruun hänen tähtensä, pidätin virrat, niin että paljot vedet pysähtyivät juoksussaan, ja puin Libanonin hänen tähtensä mustiin, ja kaikki metsän puut nääntyivät hänen tähtensä.

Hes. 31:16
Hänen kaatumisensa ryskeestä minä panin kansakunnat vapisemaan, kun minä syöksin hänet alas tuonelaan, hautaanvaipuneitten pariin. Mutta lohdutetuiksi tulivat maan syvyydessä kaikki Eedenin puut, Libanonin valiot ja parhaat, kaikki, jotka vettä juovat.
Hes. 31:17
Myöskin ne olivat hänen kanssansa astuneet alas tuonelaan, miekalla kaadettujen pariin; samoin hänen auttajansa, ne, jotka istuivat hänen varjossaan kansojen joukossa.

Hes. 32:21
Mahtavimmat sankareista puhuvat tuonelan keskeltä sille ynnä sen auttajille: 'Alas ovat astuneet, siellä makaavat ympärileikkaamattomat, miekalla surmatut'.

Hes. 32:27
He eivät makaa sankarien parissa, jotka ovat kaatuneet ympärileikkaamattomien joukosta, jotka ovat astuneet alas tuonelaan sota-aseinensa, joitten pään alle on pantu heidän miekkansa ja joitten luiden yllä on heidän syntivelkansa, sillä sankarien kauhu oli elävien maassa.

Hoos. 13:14
Tuonelan kädestä minä heidät päästän, kuolemasta minä heidät lunastan. Missä on sinun ruttosi, kuolema, missä sinun surmasi, tuonela? Katumus on peitetty minun silmiltäni.

Aam. 9:2
Vaikka he tuonelaan murtautuisivat, sieltäkin minun käteni heidät tempaa. Vaikka he taivaaseen nousisivat, sieltäkin minä syöksen heidät alas.

Joona 2:2
ja sanoi: "Minä huusin ahdistuksessani Herraa, ja hän vastasi minulle.
Tuonelan kohdussa minä huusin apua, ja sinä kuulit minun ääneni.

Hab. 2:5
Ja vielä: viini on petollista, urho on röyhkeä; mutta hän ei ole pysyväinen, hän, joka levittää kitansa kuin tuonela ja on täyttymätön kuin kuolema, kokoaa itselleen kaikki kansakunnat ja kerää itselleen kaikki kansat.

Matt. 11:23
Ja sinä, Kapernaum, korotetaankohan sinut hamaan taivaaseen? Hamaan tuonelaan on sinun astuttava alas. Sillä jos ne voimalliset teot, jotka ovat tapahtuneet sinussa, olisivat tapahtuneet Sodomassa, niin se seisoisi vielä tänäkin päivänä.

Matt. 16:18
Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita.

Luuk. 10:15
Ja sinä, Kapernaum, korotetaankohan sinut hamaan taivaaseen? Hamaan tuonelaan on sinun astuttava alas.

Luuk. 16:23
Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan.

Ap. t. 2:27
sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä salli Pyhäsi nähdä katoavaisuutta.

Ap. t. 2:31
niin hän edeltä nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Kristus ollut jäävä hyljätyksi tuonelaan eikä hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta.

Ilm. 1:18
ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.

Ilm. 6:8
Ja minä näin, ja katso: hallava hevonen; ja sen selässä istuvan nimi oli Kuolema, ja Tuonela seurasi hänen mukanaan, ja heidän valtaansa annettiin neljäs osa maata, annettiin valta tappaa miekalla ja nälällä ja rutolla ja maan petojen kautta.

Ilm. 20:13
Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.

Ilm. 20:14
Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.

38

979

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tohtoreina

      tietää minkä totuuden Ellen White on tästä asiasta antanut. Siinä on melki pääkonferenssin arvoinen totuus, joten pulinat pois.

      • Ja Timo T.A ei tri?

        Joten siitä on hyvä vetää johtopäätöksiä?


    • Tuonela on kaksiosainen paikka.

      Pääsiäisen tapahtumiin saakka uskossa kuolleet olivat sen hyvällä puolella, jota Aabraham isännöi omasta kuolemastaan lähtien. Talmudissa tuota puolta kutsutaan sekä paratiisiksi että Aabrahamin helmaksi. Ei-uskovat kuolleet taas asuttivat sen rangaistuspuolta, jossa olot olivat tuliset (Luuk 16:19-31).

      Kun Jeesus kuoli, Hän meni tuonelaan pitämään nuhdesaarnan tuolle pahalle puolelle
      (1Piet 3:18-20) ja samalla päästi hyvältä puolelta ihmiset taivaaseen. Osan Hän tosin nosti jopa kuolleista takaisin ja heitä nähtiin Jerusalemissakin.

      Tuosta tapahtumasta lähtien jokainen ei-uskova on mennyt kuollessaan yhä tuohon tuonelan pahempaan osastoon.

      Tuonelan parempi osasto on siitä lähtien ollut tyhjä ja jokainen uskossa ruumiistaan eronnut on mennyt taivaaseen samantien.

      Ei-uskovat menevät kaikki tuonelaan ihan siihen asti, kun se tyhjennetään viimeiselle tuomiolle väestään (Ilm 20:13). Sen jälkeen tuonela käy hyödyttömäksi ja se heitetään helvettiin (Ilm 20:14).

      • tarkalleen

        raamatun paikan,missä kohden tämä tarina on kerrottuna?Vai onko tämäkin olettamuksien varaan rakennettu,ja monesta eri paikoista yhdistetty luulojen ja uskomusten perusteella?


      • miksi ja miten

        Jeesus herättää haudoista Jeesuksessa kuolleet vanhurskasten ylösnousemuksessa,koska he ovat jo taivaassa?Menevätkö he takaisin hautoihinsa ensin?Ja siitten tuhannen vuoden kuluttua herättää haudoistaan jumalattomat,jotka ovat jo tuonelassa?Menevätkö he hautoihinsa ensin?Kerro ihmeessä muillekkin,että miten se käy?


      • asiallinen ja
        miksi ja miten kirjoitti:

        Jeesus herättää haudoista Jeesuksessa kuolleet vanhurskasten ylösnousemuksessa,koska he ovat jo taivaassa?Menevätkö he takaisin hautoihinsa ensin?Ja siitten tuhannen vuoden kuluttua herättää haudoistaan jumalattomat,jotka ovat jo tuonelassa?Menevätkö he hautoihinsa ensin?Kerro ihmeessä muillekkin,että miten se käy?

        nyt kun uskova1 on kertonut oman näkemyksensä, kertoa sinäkin omasi.


      • tarkalleen kirjoitti:

        raamatun paikan,missä kohden tämä tarina on kerrottuna?Vai onko tämäkin olettamuksien varaan rakennettu,ja monesta eri paikoista yhdistetty luulojen ja uskomusten perusteella?

        Tuonela on kaksiosainen paikka.

        Pääsiäisen tapahtumiin saakka uskossa kuolleet olivat sen hyvällä puolella, jota Aabraham isännöi omasta kuolemastaan lähtien. Talmudissa tuota puolta kutsutaan sekä paratiisiksi että Aabrahamin helmaksi. Ei-uskovat kuolleet taas asuttivat sen rangaistuspuolta, jossa olot olivat tuliset (Luuk 16:19-31).

        Kun Jeesus kuoli, Hän meni tuonelaan pitämään nuhdesaarnan eli lainsaarnan tuolle pahalle puolelle (1Piet 3:18-20) Kreikan sanaa kerusso käytetään sekä lainsaarnasta (Matt 3:1, Apt 15:21, Room 2:21), että evankeliumin saarnasta (Matt 4:23, 9:35) asiayhteydestä riippuen. Tässä yhteydessä saarnaa kuulemassa olivat ei-uskovien ihmisten lisäksi langenneet henget eli demonitkin (1 Piet 3:20, Juuda 1:6). Kreikan pneuma viittaa hyvään tai pahaan henkiolentoon eli enkeleihin tai demoneihin silloin, kun siihen ei liitetä adjektiiveja ennen tai jälkeen (Matt 12:45, Luuk 10:20, Heb 1:14). Tuossa Pietarin kohdassa ei siis voida viitata tuonelassa oleviin ei-uskovien henkiin, hehän ovat siellä vain sieluina (Juud 1:18-19). Ei-uskovistahan Raamattu sanoo, että heidän kuollut henkensä palaa kuolleena Jumalan tykö (ei siis mitenkään ala sielläkään elämään ihmisen puolesta) ”Ja tomu palajaa maahan, niinkuin on ollutkin, ja henki palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin” (Saarn 12:7).

        - ja samalla päästi hyvältä puolelta ihmiset taivaaseen. Jeesus ilmoitti jo tehtävänsä alkaessa, että Hän tulee vetämään kaikki uskovat tykönsä ylös taivaaseen, kun Hänet ylennetään maasta (Joh 12:32). Niinpä Hän sitten oikeana sukulunastajana lunasti verellään sukunsa, siis uskovat, (1 Piet 1:18-21) ja otti näitä tuonelan vankeja saaliikseen astuessaan maan alimpiin paikkoihin ja meni ylös kaikkia taivaita ylemmäs (Ef 4:8-10) juuri niinkuin oli profetoitu jo Psalmeissa (68:19) Jeesus myös ensin julisti evankeliumin (kreikan sana euaggelizo) Aabrahamin helmassa oleville uskoville (1Piet 4:6).

        Tuosta asiasta kirjoittaa apostolien opettama Ignatios kirjeessään Magnesialaisille: ”Kuinka sitten me voisimme vastedes elää ilman häntä, jonka opetuslapsia profeetatkin hengessä olivat ja odottivat häntä opettajakseen? Siitäpä syystä hän, jota he vanhurskaasti odottivat, saapuikin ja herätti heidät kuolleista.” (Apostoliset isät, Suomalaisen teologisen kirj. seuran, julkaisuja 163, 1989 s.78)

        Osan Hän tosin nosti jopa kuolleista takaisin maan päälle ja heitä nähtiin Jerusalemissakin. Tästä kertoo Raamattu: ”ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös. Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle.” (Matt 27:52-53).

        Tuosta tapahtumasta lähtien jokainen ei-uskova on mennyt kuollessaan yhä tuohon tuonelan pahempaan osastoon. Tuonelan parempi osasto on siitä lähtien ollut tyhjä ja jokainen uskossa ruumiistaan eronnut on mennyt taivaaseen samantien. Paavali jo heti kirjoitti menevänsä suoraan taivaaseen kun eriää tästä maailmasta olemaan Kristuksen kanssa (Fil 1:23) . Ja Kristushan ei Paavalin aikaan ollut tuonelassa vaan taivaassa, joten ei Paavali eikä kukaan uskova tuonelaan voi menneä Kristuksen luo, vaan taivaaseen. Niinpä myös adventistien opetus, että uskovat menevät hautaan kuollessaan, siis muukin kuin ruumis, on myös väärä, koska ei Jeesus haudassakaan ole. Jeesus on taivaassa ja sinne me uskovatkin menemme heti, kun ruumiin jätämme (1 Piet 3:22).

        Ei-uskovat menevät kaikki tuonelaan ihan siihen asti, kun se tyhjennetään viimeiselle tuomiolle väestään (Ilm 20:13). Sen jälkeen tuonela käy hyödyttömäksi ja se heitetään helvettiin (Ilm 20:14).


      • miksi ja miten kirjoitti:

        Jeesus herättää haudoista Jeesuksessa kuolleet vanhurskasten ylösnousemuksessa,koska he ovat jo taivaassa?Menevätkö he takaisin hautoihinsa ensin?Ja siitten tuhannen vuoden kuluttua herättää haudoistaan jumalattomat,jotka ovat jo tuonelassa?Menevätkö he hautoihinsa ensin?Kerro ihmeessä muillekkin,että miten se käy?

        Ruumiit ovat haudoisssa, joihin nyt sitten luetaan vaikka atomeina ilmassa ja vesissä olevat.

        Tuonela siis kävi tarpeettomaksi, koska uskovat lunastettiin taivaan valtakunnan jäseniksi Jeesuksen toimesta pääsiäisen tapahtumissa, kuten tuossa kirjoituksessani "Tuonela pidemmässä muodossa" selvitin.

        Jeesus itse lupasi, että silloin siinä hänen kanssaan olevista toiset eivät maista kuolemaa (Luuk 9:27). Toiset siinä olevista kuolivat ennen Jeesusta ja niin he vielä uskovinakin maistoivat kuolemaa, koska joutuivat menemään kuoleman paikkaan eli Aabrahamin helmaan. Mutta nuo toiset erkanivat tästä maailmasta vasta Jeesuksen sovitustyön jo tapahduttua ja niin he pääsivät ilman tuonelan välivaihetta suoraan taivaaseen.

        Jeesus maistoi kuolemaa kaikkien puolesta (Heb 2:9) eli kävi tuonelassa ja niin meidän, jotka uskovina täältä erkanemme ei sitä enää tarvitse edes maistaa. Ei-uskovat taas menevät kuoleman paikkaan ja vielä sinne pahalle puolelle ja sieltä vielä ikuiseen toiseen kuolemaan.

        Kuolemasta puhutaan vanhassa testamentissa sen aikuisille ihmiselle paljon kovemmin sanoin, koska heistä uskovatkin joutuivat maistamaan kuolemaa, eli menemään tuohon kuoleman paikkaan. Nyt uskovat menevät suoraan elämän paikkaan, taivaaseen ja kuolemasta puhutaan lempeämmin sanankääntein eli nukahtamisena (Apt 7:60). Sitä voisi verrata leikkaukseen. Kun menee leikkauspöydälle, niin pikkusen puuduttaa kättä ja sitten rintaa ja seuraavaksi herää tyytyväisenä heräämössä. Samoin uskova tuntee ehkä jotain puudutusta ja hups herääkin taivaan kirkkaudessa samantien.

        Nuo kohdat Joh 6:39, 40, 44-54 ja Fil 1:23 tarkoittavat uskovien kohdalla heidän viimeistä päiväänsä eli tempausta, jolloin heidän ruumiinsa herätetään. Siihen loppuu pakanoiden aika ja heidän ruumiinsa temmataan haudoista taivaaseen, jossa aikaisemmin poisnukkuneiden sielut ja henget ovat jo ruumiitaan ikävöineetkin (ja maailmassa elävät uskovat kokonaisuudessaan nostetaan taivaaseen). Ilm 7:9 puhuu suuresta joukosta joka jo tuolloin on taivaassa, eli yli tuhat vuotta ennen viimeistä tuomiota. 1 Kor 15:35 eteenpäin tuota ruumisten heräämistä ja muuttumista selitetään, mutta lue siitä itse, sillä meikäläisen silmät alkaa jo painua kiinni…..


      • vääntää uskova_1
        uskova_1 kirjoitti:

        Tuonela on kaksiosainen paikka.

        Pääsiäisen tapahtumiin saakka uskossa kuolleet olivat sen hyvällä puolella, jota Aabraham isännöi omasta kuolemastaan lähtien. Talmudissa tuota puolta kutsutaan sekä paratiisiksi että Aabrahamin helmaksi. Ei-uskovat kuolleet taas asuttivat sen rangaistuspuolta, jossa olot olivat tuliset (Luuk 16:19-31).

        Kun Jeesus kuoli, Hän meni tuonelaan pitämään nuhdesaarnan eli lainsaarnan tuolle pahalle puolelle (1Piet 3:18-20) Kreikan sanaa kerusso käytetään sekä lainsaarnasta (Matt 3:1, Apt 15:21, Room 2:21), että evankeliumin saarnasta (Matt 4:23, 9:35) asiayhteydestä riippuen. Tässä yhteydessä saarnaa kuulemassa olivat ei-uskovien ihmisten lisäksi langenneet henget eli demonitkin (1 Piet 3:20, Juuda 1:6). Kreikan pneuma viittaa hyvään tai pahaan henkiolentoon eli enkeleihin tai demoneihin silloin, kun siihen ei liitetä adjektiiveja ennen tai jälkeen (Matt 12:45, Luuk 10:20, Heb 1:14). Tuossa Pietarin kohdassa ei siis voida viitata tuonelassa oleviin ei-uskovien henkiin, hehän ovat siellä vain sieluina (Juud 1:18-19). Ei-uskovistahan Raamattu sanoo, että heidän kuollut henkensä palaa kuolleena Jumalan tykö (ei siis mitenkään ala sielläkään elämään ihmisen puolesta) ”Ja tomu palajaa maahan, niinkuin on ollutkin, ja henki palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin” (Saarn 12:7).

        - ja samalla päästi hyvältä puolelta ihmiset taivaaseen. Jeesus ilmoitti jo tehtävänsä alkaessa, että Hän tulee vetämään kaikki uskovat tykönsä ylös taivaaseen, kun Hänet ylennetään maasta (Joh 12:32). Niinpä Hän sitten oikeana sukulunastajana lunasti verellään sukunsa, siis uskovat, (1 Piet 1:18-21) ja otti näitä tuonelan vankeja saaliikseen astuessaan maan alimpiin paikkoihin ja meni ylös kaikkia taivaita ylemmäs (Ef 4:8-10) juuri niinkuin oli profetoitu jo Psalmeissa (68:19) Jeesus myös ensin julisti evankeliumin (kreikan sana euaggelizo) Aabrahamin helmassa oleville uskoville (1Piet 4:6).

        Tuosta asiasta kirjoittaa apostolien opettama Ignatios kirjeessään Magnesialaisille: ”Kuinka sitten me voisimme vastedes elää ilman häntä, jonka opetuslapsia profeetatkin hengessä olivat ja odottivat häntä opettajakseen? Siitäpä syystä hän, jota he vanhurskaasti odottivat, saapuikin ja herätti heidät kuolleista.” (Apostoliset isät, Suomalaisen teologisen kirj. seuran, julkaisuja 163, 1989 s.78)

        Osan Hän tosin nosti jopa kuolleista takaisin maan päälle ja heitä nähtiin Jerusalemissakin. Tästä kertoo Raamattu: ”ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös. Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle.” (Matt 27:52-53).

        Tuosta tapahtumasta lähtien jokainen ei-uskova on mennyt kuollessaan yhä tuohon tuonelan pahempaan osastoon. Tuonelan parempi osasto on siitä lähtien ollut tyhjä ja jokainen uskossa ruumiistaan eronnut on mennyt taivaaseen samantien. Paavali jo heti kirjoitti menevänsä suoraan taivaaseen kun eriää tästä maailmasta olemaan Kristuksen kanssa (Fil 1:23) . Ja Kristushan ei Paavalin aikaan ollut tuonelassa vaan taivaassa, joten ei Paavali eikä kukaan uskova tuonelaan voi menneä Kristuksen luo, vaan taivaaseen. Niinpä myös adventistien opetus, että uskovat menevät hautaan kuollessaan, siis muukin kuin ruumis, on myös väärä, koska ei Jeesus haudassakaan ole. Jeesus on taivaassa ja sinne me uskovatkin menemme heti, kun ruumiin jätämme (1 Piet 3:22).

        Ei-uskovat menevät kaikki tuonelaan ihan siihen asti, kun se tyhjennetään viimeiselle tuomiolle väestään (Ilm 20:13). Sen jälkeen tuonela käy hyödyttömäksi ja se heitetään helvettiin (Ilm 20:14).

        Tulkintaa ja varsinkin sen ja sen teologin sanomana.
        On toisenlaistakin tekstiä, sen ja sen teologin sanomana, jopa samoista paikoista, mutta kun se käy kohti syrjäyttämään näkemystäsi, et ota sitä vastaan. Asia olisi paremmin muotoiltu ja hyväkyttävämpi, jos sanoisit "Minä ymmärrän tämän näin". Kuitenkin.
        - Johtopäätös, olet rakentanut itse jumalasi mihin uskot, mutta se ei välttämättä raamattuun kirjoitettuna. Miten sitten voit tuomita veljesi ja sisaresi?
        Muuten tulkitasi voi nostaa ristiriitaa jopa Jeesuksen omia näköaloja vastaan.
        Parempi olisi, että puhuisimme: "tulkintoja asioihin on useita, perillä näemme lopullisen totuuden".


      • näkökulmia kuoleman jälkeis...
        uskova_1 kirjoitti:

        Tuonela on kaksiosainen paikka.

        Pääsiäisen tapahtumiin saakka uskossa kuolleet olivat sen hyvällä puolella, jota Aabraham isännöi omasta kuolemastaan lähtien. Talmudissa tuota puolta kutsutaan sekä paratiisiksi että Aabrahamin helmaksi. Ei-uskovat kuolleet taas asuttivat sen rangaistuspuolta, jossa olot olivat tuliset (Luuk 16:19-31).

        Kun Jeesus kuoli, Hän meni tuonelaan pitämään nuhdesaarnan eli lainsaarnan tuolle pahalle puolelle (1Piet 3:18-20) Kreikan sanaa kerusso käytetään sekä lainsaarnasta (Matt 3:1, Apt 15:21, Room 2:21), että evankeliumin saarnasta (Matt 4:23, 9:35) asiayhteydestä riippuen. Tässä yhteydessä saarnaa kuulemassa olivat ei-uskovien ihmisten lisäksi langenneet henget eli demonitkin (1 Piet 3:20, Juuda 1:6). Kreikan pneuma viittaa hyvään tai pahaan henkiolentoon eli enkeleihin tai demoneihin silloin, kun siihen ei liitetä adjektiiveja ennen tai jälkeen (Matt 12:45, Luuk 10:20, Heb 1:14). Tuossa Pietarin kohdassa ei siis voida viitata tuonelassa oleviin ei-uskovien henkiin, hehän ovat siellä vain sieluina (Juud 1:18-19). Ei-uskovistahan Raamattu sanoo, että heidän kuollut henkensä palaa kuolleena Jumalan tykö (ei siis mitenkään ala sielläkään elämään ihmisen puolesta) ”Ja tomu palajaa maahan, niinkuin on ollutkin, ja henki palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin” (Saarn 12:7).

        - ja samalla päästi hyvältä puolelta ihmiset taivaaseen. Jeesus ilmoitti jo tehtävänsä alkaessa, että Hän tulee vetämään kaikki uskovat tykönsä ylös taivaaseen, kun Hänet ylennetään maasta (Joh 12:32). Niinpä Hän sitten oikeana sukulunastajana lunasti verellään sukunsa, siis uskovat, (1 Piet 1:18-21) ja otti näitä tuonelan vankeja saaliikseen astuessaan maan alimpiin paikkoihin ja meni ylös kaikkia taivaita ylemmäs (Ef 4:8-10) juuri niinkuin oli profetoitu jo Psalmeissa (68:19) Jeesus myös ensin julisti evankeliumin (kreikan sana euaggelizo) Aabrahamin helmassa oleville uskoville (1Piet 4:6).

        Tuosta asiasta kirjoittaa apostolien opettama Ignatios kirjeessään Magnesialaisille: ”Kuinka sitten me voisimme vastedes elää ilman häntä, jonka opetuslapsia profeetatkin hengessä olivat ja odottivat häntä opettajakseen? Siitäpä syystä hän, jota he vanhurskaasti odottivat, saapuikin ja herätti heidät kuolleista.” (Apostoliset isät, Suomalaisen teologisen kirj. seuran, julkaisuja 163, 1989 s.78)

        Osan Hän tosin nosti jopa kuolleista takaisin maan päälle ja heitä nähtiin Jerusalemissakin. Tästä kertoo Raamattu: ”ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös. Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle.” (Matt 27:52-53).

        Tuosta tapahtumasta lähtien jokainen ei-uskova on mennyt kuollessaan yhä tuohon tuonelan pahempaan osastoon. Tuonelan parempi osasto on siitä lähtien ollut tyhjä ja jokainen uskossa ruumiistaan eronnut on mennyt taivaaseen samantien. Paavali jo heti kirjoitti menevänsä suoraan taivaaseen kun eriää tästä maailmasta olemaan Kristuksen kanssa (Fil 1:23) . Ja Kristushan ei Paavalin aikaan ollut tuonelassa vaan taivaassa, joten ei Paavali eikä kukaan uskova tuonelaan voi menneä Kristuksen luo, vaan taivaaseen. Niinpä myös adventistien opetus, että uskovat menevät hautaan kuollessaan, siis muukin kuin ruumis, on myös väärä, koska ei Jeesus haudassakaan ole. Jeesus on taivaassa ja sinne me uskovatkin menemme heti, kun ruumiin jätämme (1 Piet 3:22).

        Ei-uskovat menevät kaikki tuonelaan ihan siihen asti, kun se tyhjennetään viimeiselle tuomiolle väestään (Ilm 20:13). Sen jälkeen tuonela käy hyödyttömäksi ja se heitetään helvettiin (Ilm 20:14).

        Sielu, kuolema ja kuolemattomuus Raamatussa

        Raamatullisia näkökulmia kuoleman jälkeisiin tapahtumiin

        Hyvin yleinen käsitys kristillisissä piireissä on oppi sielun kuolemattomuudesta. Ajatellaan, että kuolema koskee vain ruumista, mutta sielu (tai henki) erkanee ruumiista ja siirtyy heti joko taivaaseen tai helvetin tuleen (tai johonkin välitilaan/tuonelaan). Tässä artikkelissa tarkastelen Raamatun thanatologiaa eli oppia kuolemasta. Keskeisiä tutkittavia kysymyksiä ovat tässä yhteydessä myös Raamatun ihmiskuva ja etenkin raamatullinen ajattelu "tuonelasta"sekä sielusta ja hengestä.
        Raamatun ihmiskuvasta
        Lähtökohdaksi voisimme ottaa toisen luomiskertomuksen kuvauksen ihmisen tekemisestä.

        "Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen,ja puhalsi hänen sieraimeensa elämän hengen ,ja niin ihmisestä tuli elävä sielu"( 1Moos.2:7).

        Vanhatestamentillinen ihmiskuva on holistinen (kokonaisvaltainen). Kertomuksen kirjoittaja ei sano, että ihmisellä on sielu, vaan että ihmisestä tuli elävä sielu (psyykkis-fyysinen kokonaisuus) saatuan luojalta sieraimiinsa elämän hengen. Tämä elämän henki on siis verrattavissa ihmisen hengitykseen, sieraimissa kulkevaan ilmavirtaan. Niin kauan kuin ihminen hengittää, hän elää. Jahve elävöitti maasta muovailemansa ihmisen elämänhengityksellään, jolloin ihminen alkoi elää. Sanalla sielu (nefes) ei ole 1 Moos.2:7 yhteydessä enempää merkityssisältöä. Jumalan henkäys pitää sielun (hepr. nephesh) ja ruumiin yhdessä ja ihmisen sekä myös eläimet elossa (esim. Job 27:3) ja tämä sama henkäys/henki (hepr. nishmat ) on myös eläimillä, eikä vain ihmisillä. Sanan nefes juurisana tarkoittaa "hengitystä". Kun kuolemassa tämä Jumalan henkäys/henki palaa luojan luokse, ihmisen ja myös eläimen elämä loppuu VT:n mukaan (Ps.104:27-30 "...otat niiltä elämän hengen, ne kuolevat ja palaavat maan tomuun").

        VT:n ajattelussa korostetaan ihmisen katoavaisuutta ja hänen elämänsä lyhytaikaisuutta verrattuna Jumalan ikuisuuteen ja katoamattomuuteen (esim. Ps. 103:15-18; Ps.146:3-4). VT painottaa, että vain Jumala on ikuinen ja kaiken elämän lähde ja ylläpitäjä. Kun ihmispari karkotettiin kertomuksen mukaan paratiisista ja heitä estettiin menemästä elämänpuun luokse, heillä ei ollut mitään mahdollisuutta kuolemattomuuteen, koska he eivät saaneet enää kuolemattomuuden tuovaa ruokaa (vrt. kreikkalaisen mytologian ambrosia, jumalten ruoka, jota kuolevaiset eivät saaneet syödä). Kuolema on VT:ssa "lepoon menemistä isien tykö" (esim. 1 Kun. 16:28, jossa jumalaton kuningas Omri meni myös lepoon, eikä siis siirtynyt välittömästi helvettiin).

        Hes.18 luvussa korostetaan kuinka se sielu, joka syntiä tekee joutuu kuolemaan - ei siis sanota, että kuolemassa sielu erkaantuu ruumiista ja menee helvettiin. Kuolema ei ole VT:ssa sielun erkaantumista ruumiista, vaan elämän loppu - ruumis maatuu maan tomuksi, elämänhenkäys palaa Luojalle ja kuollut menee alas sheoliin tiedottomuuteen eikä hänellä ole tietoa jälkeläistensä kohtaloista eikä mahdollisuutta palata takaisin eloon tuntien vain oman murheensa ja ruumis oman tuskansa (Job 14:14-22).
        Kreikkalaiselle sielun kuolemattomuus-opille vastakkainen on myös Pentateukin (Mooseksen kirjojen) toteamus, että sielu on veressä, 3 Moos.17:11 "Veressä on elävän olennon elämänvoima" uuden käännöksen mukaan, siis sielu. Kun elämänvoima ("sielu") vuodatetaan pois, ihminen ja myös eläin kuolee - eikä jatku irrallaan ruumiista taivaassa tai helvetissä.

        "Heprean nefes ei merkitse ruumiista erotettavissa olevaa henkistä olentoa, vaan ihmisen elävää, tietoista olemusta, persoonallisuutta, 'itseä'." - Jussi Aro, Psalmit nykysuomeksi, 1973, s.233

        "Sielu ei...merkitse mitään sellaista, mikä ihmisellä olisi, mutta eläimiltä puuttuisi. Heprealaisessa tekstissä käytetään eläimistäkin samaa sanaa, vaikka se onkin suomennettu [kirkkoraamatussa] toisin...Tavallisimmin nefes merkitsee elävää ja toimivaa olentoa...."- prof. H.Palva, Raamatun tietosanasto, 1974, s.246

        Mikä on tuonela?
        Tuonelaksi, helvetiksi ja haudaksi VT:ssa eri käännöksissä käännetty heprean sana sheol on etymologialtaan epävarma. Se on synonyymi kuopalle ja kuilulle sekä mahdollisesti myös syvyydelle "abaddon" , "tehom" (abyssos). Sheol tarkoittaa VT:ssa paikkaa, jonne kuolleet koottiin. Sheol on maan alla ja se on hyvin syvä sekä valtavan kaukana taivaasta (Sananl.9:18; Jes.7:11; Aam.9:2 jne.).Kuolleet laskeutuvat sheoliin, ja sheolilla on portit (Job 38:17). Kuolleet eivät enää palaa sieltä eikä heidän kotinsa tunne heitä (Job 7:9-10). Mutta Jahve saattoi nostaa pelastavana tekonaan kuolleita sheolista ylös (1 Sam.2:6). Sheol on kuvattu myös maaksi- pimeän, sekasorron ja kuoleman varjon maaksi, jossa valokin on pimeää (Job 10:21-22). Sheolissa ajateltiin olevan kammioita ja syvyydeltään erilaisia kerroksia (Sananl.7:27; Jes.14:15 "..tuonelaan sinut on syösty, sen pohjimmaiseen kuiluun"). Kuolleet ja tuomitut pakanakansat kohtaavat sheolissa toisensa, missä heidän osansa on häpeä ja siellä he lepäävät aseineen (Hes.32:18-32). Sheolissa ei ole enää mitään arvojärjestystä eikä erotusta rikkaiden ja köyhien, orjien ja vapaiden, vallanpitäjien ja alamaisten välillä. Kuitenkin kansallisuuteen perustuva ryhmittely säilyy sheolissakin.

        Kuolleet joutuvat varjomaiseen olotilaan vailla elämää, tekoja ja tietoisuutta. Heillä on pelkkä olemassaolo, mutta ei tietoa, tekoja eikä tunteita, eivätkä kuolleet tiedä jälkeläisistään mitään (Saarn.9:4-6;Job 26:5-6; Ps.6:6; Ps.30:10, Jes.38:18-19). Kuolleet eivät kiitä eivätkä ylistä Jumalaa, vaan ainoastaan elävät ihmiset. Tuonelassa ei ole mitään erilaisia "osastoja" hurskaille ja jumalattomille, joissa kuolleiden olotila olisi erilainen. Hurskaiden onnesta ja ilosta kuoleman jälkeen ei ole mitään kuvauksia Vanhassa testamentissa, eikä jumalattomien rangaistuksesta helvetin kaltaisessa kärsimyksen paikassa. Kuolleet nukkuvat heräämättä sheolissa ja sieltä takaisin paluuta ei ole odotettavissa (2 Sam.12:23), sillä sheol on ihmisen lopullinen määränpää. Ihmisellä ole mitään etua eläimiin verrattuna, vaan samanlainen loppu tulee ihmisille sekä eläimille. Ihmisetkin ovat vain luontokappaleita ja ihmiset sekä eläimet kuolevat samalla tavalla, kaikki menee samaan paikkaan ja maatuu tomuksi (Saarn.3:18-22;12:5). Tällainen vanhatestamentillinen ajattelutapa ei sovellu mitenkään kreikkalaiseen oppiin sielun kuolemattomuudesta.

        Joskus sheol personifioidaan, se on kuin elävä olento, joka toimeenpanee Jahven rangaistuksen väärämielisille (Jes.5:14, vrt. Ilm.6:8 Kuolema ja Tuonela). Sheol ei anna omaansa pois, mutta Jumala hallitsee myös sheolia, joka on paljaana Hänen edessään (Hoos.13:14; Job 25:5-6). Sheol on käytännössä kuin perhehauta suuremmassa mittakaavassa: vartioitu, sisältää kammioita, koko suku kootaan sinne.
        "Vainajahenget" Vanhassa testamentissa: elämä jatkuu kuoleman jälkeen kuitenkin
        VT:ssa on muutamia mainintoja "vainajahengistä" ja niiden puoleen kääntymisestä (esim. kertomus Saulista ja Samuelin hengen esiin manaamisesta, 1 Sam.28:3-19). Pyhyyslaissa kielletään ottamasta yhteyttä vainajahenkiin (3 Moos.19:31), mikä rinnastetaan muiden jumalien palvontaan. Tämä viittaa israelilaisten parissa varhain esiintyneeseen uskoon, että ihmisen hengen elämä jatkui kuoleman jälkeen tietoisessa muodossa tuonelassa - mutta ilman kuitenkaan mitään erottelua hyvien ja pahojen "osastoihin" (vrt. 1 Sam.28 kertomus, jossa jumalaton Saul menee hurskaan Samuelin kanssa "samaan paikkaan" kuoleman jälkeen. Myös Job 25:5-6 kuvataan maan alla oleva tuonela, jossa kaikkien vainajien henget ovat erotuksetta.

        Juutalaisuudessa esiintyi myös alkukantaista esi-isien henkien palvontaa ja rabbiinisessa traditiossa esiintyi ajatustapa, jonka mukaan kuolleen sielu pysyy ruumiin lähellä jonkin aikaa kuoleman jälkeen (Shab. 152b). 1 Sam.28 kertomuksen perusteella rabbit kehittivät teorian, jonka mukaan vainajahenkien manaaja näkee hengen, mutta ei kuule sen puhetta, kun taas hengen esiin kutsumista pyytänyt ihminen kuulee vainajahengen puheen, mutta ei näe henkeä. Juutalaiset lainasivat vainajahenkien esiin manaamisen tavan mahdollisesti persialaisilta, joiden keskuudessa tapa oli yleinen. Koska kuolleiden esiin manaaminen rinnastetaan VT:ssa epäjumalanpalvontaan ja muihin vieraisiin, torjuttaviin kultteihin, on tapa todennäköisesti ulkolaista alkuperää, eikä kuulunut alunperin israelilaisten uskontoon.
        Apokryfiset kirjoitukset ja rabbiininen juutalaisuus
        Juutalaiset omaksuivat hellenistisestä filosofiasta, etenkin Platonin filosofiasta ajatuksen kuolemattomasta sielusta. Apokryfisissä juutalaisissa kirjoituksissa (Aabrahamin testamentti, Eenokin kirja) ennen ajanlaskumme alkua ilmenee uskoa sielun kuolemattomuuteen. Etenkin essealaisten liike uskoi vahvasti myös marttyyrien kuolemattomuuteen (vrt. Ilm.6:9-11 kuvaus marttyyriyuskovien sieluista taivaassa). Eräät juutalaiset rabbit opettivat myös käsitystä sielujen ennalta olemisesta (pre-eksistenssi) seitsemännessä taivaassa Jumalan luona. Kuitenkin rabbiinisessa juutalaisuudessa vallitsevat käsitykset tulevasta maailmasta, Jumalan valtakunnasta, eivät olleet sielun kuolemattomuuteen perustuvia, vaan ruumiin ylösnousemukseen. Oppi ruumiin ylösnousemuksesta tuli osaksi juutalaista dogmaa Mishnassa (Sanh. x. 1) sekä synagogan liturgiassa ("Elohai Neshamah"ja "Shemoneh 'Esreh") kun taas sielun kuolemattomuus jäi vain filosofiseksi spekulaatioksi.

        Oppi ruumiin ylösnousemuksesta tuli osaksi juutalaista dogmaa Mishnassa (Sanh. x. 1) sekä synagogan liturgiassa ("Elohai Neshamah"ja "Shemoneh 'Esreh") kun taas sielun kuolemattomuus jäi vain filosofiseksi spekulaatioksi.

        Lähde: Jewish Encyclopedia

        Kuten edellisistä kappaleistakin jo näemme, Israelin uskonto oli alunperin hyvin tämänpuoleinen uskonto. Siunaukset ja kiroukset saatiin tämän elämän aikana ja maan päällä hyvin konkreettisilla tavoilla (pitkää ikää, vaurautta, paljon lapsia ja vastaavasti sairautta, nälkää, hedelmättömyyttä ja ennenaikainen kuolema). Vasta VT:n nuorimmissa osissa esiintyy usko kuolleiden ylösnousemukseen ja hurskaiden ikuiseen elämään ja jumalattomien ikuiseen rangaistukseen ( Danielin kirjassa 160-luvulta eKr). Ylösnousemuksesta on maininta myös Jes.26:7-20, mutta tämän profetian mukaan vain Israelin hurskaat herätetään elämään, mutta jumalattomat eivät nouse, vaan Jahve on tuhonnut heidät.

        Myös Hes.37 luku kuvaa israelilaisten ylösnousemusta, vaikkakin tässä tekstissä ylösnousemus on vertauskuvana Israelin elpymisestä ja pelastumisesta. Tämä ylösnousemususko on voinut saada Babylonian eksiilin (pakkosiirtolaisuuden) aikana vaikutteita persialaisesta zarathustralaisuudesta, joka sisältää vastaavankaltaiset opit. Mutta toisaalta on täysin mahdollista, että usko ylösnousemukseen, ikuiseen elämään, viimeiseen tuomioon ja ikuiseen kadotukseen sai alkunsa israelilaisten oman historiallisten kokemuksien pohjalta ja niiden seurauksena.

        Vanha tämänpuoleisuuteen pitäytynyt usko ja luottamus, että Jahve pelastaa ja rankaisee tämän elämän aikana ei ollut uudessa historiallisessa tilanteessa enää vakuuttava. Jerusalem ja Juuda oli tuhottu, pakanallinen Uus-Babylonian valtakunta oli voittanut ja israelilaiset olivat pakkosiirtolaisuudessa vieraalla maalla. Niinpä alettiin odottaa pelastusta ja tuomiota kuoleman jälkeen ja tulevana viimeisenä päivänä. Nuoremmissa VT:n kirjoituksissa Messias-toivoon liitettiin myös toivo kuoleman kukistamisesta ja ikuisesta elämästä messiaanisessa valtakunnassa (Jes.25:6-8).
        Vanhan testamentin viittauksia kuoleman jälkeiseen elämään

        VT ei ole täydellisen yksiääninen kuvatessaan ihmisen osaa ja "tuonpuoleista". VT sisältää eräitä kirjoituksia, jotka viittaavat uskoon hurskaan ylösnousemisesta "kunniaan" ja iankaikkiseen osaan" Jumalan luona.

        "Sinä johdatat minua tahtosi mukaan, ja viimein sinä nostat minut kunniaan. Taivaassa minulla on sinut, sinä olet ainoa turvani maan päällä." (Ps.73:24-25)

        Jobin kirjassa on tekstejä, jotka kuvaavat ihmisen olevan tietoisia itsestään tuonelassa ja tuntevan tuskaa siellä. Elossa olevista jälkeläisistään kuollut ei kuitenkaan tiedä mitään.

        "Ehkä hänen lapsensa saavat osakseen kunniaa -- hän ei siitä tiedä, ehkä he epäonnistuvat ja heidän käy huonosti -- hän ei siitäkään mitään tiedä. Hänen ruumiinsa tuntee vain oman tuskansa. Hän tajuaa vain oman murheensa." (Job 14:21-22)

        Lisäksi Jobin kirjassa on teksti, jonka mukaan (Jumalaan uskova) ihminen saa nähdä kuoltuaan Jumalan. Tämä teksti on ymmärrettävissä siten, että kuolemassa sielu erkanee ruumiista Jumalan luokse.

        "Minä tiedän, että lunastajani elää. Hän sanoo viimeisen sanan maan päällä. Ja sitten, kun minun nahkani on riekaleina ja lihani on riistetty irti, minä saan nähdä Jumalan, saan katsella häntä omin silmin, ja silmäni näkevät: hän ei ole minulle outo! Tätä minun sydämeni kaipaa." (Job 19:25-27)

        Sielu ja henki Uudessa testamentissa
        Sana "kuolematon" esiintyy koko Raamatussa kahdessa yhteydessä , molemmat Uudessa testamentissa. Paavali kirjoittaa 1 Kor.15:53-54 miten tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen (Kristuksen toisessa tulemuksessa). Lisäksi Paavalin 1. kirjeessä Timoteuksella sanotaan 1 Tim.6:16, että vain Jumalalla on kuolemattomuus.

        Missään kohtaa Raamatussa kuolemattomuutta ei liitetä ihmisen ominaisuuksiin, ei sieluun eikä henkeen. Kuolemattomuus, ikuinen elämä on ainoastaaan Jumalan armolahja, joka saadaan ottamalla evankeliumi vastaan uskolla, mutta synnin palkkana on kuolema (Room.6:23). Jos ihminen olisi itsessään kuolematon hänen ei tarvitsisi "pukeutua" kuolemattomuuteen, eikä ikuista elämä voisi pitää "armolahjana".

        UT:ssa myös esimerkiksi Apt.3:29,34 Pietari sanoo, että kuningas Daavid on haudattu eikä hän ole noussut taivaisiin. Myös johanneslaisessa teologiassa todetaan, että kukaan ihminen ei ole noussut taivaaseen (Joh.3:13). VT tuntee poikkeuksena kuitenkin Elian, joka otettiin elävänä taivaaseen tuulenpyörteen avulla. Näin ollen Eliakaan ei ole todiste sielun kuolemattomuudesta (2 Kun.1:1-12).

        UT:n kreikassa heprean nefesh sanaa vastaa sana psykhe (vrt. psyyke, psyykkinen, psykologia). Luuk.6:9 on esimerkkki sanan käytöstä: sielu eli elämä (psykhe) voidaan tuhota ja sielun/elämän voi kadottaa (Matt.10:39). Kristillinen usko on kauttaaltaan ylösnousemususkoa, kuten Paavali korosti korintolaisille (1 Kor.15).

        Sanaa psykhe käytettiin klassisen kreikkan kielisissä kirjoituksissa tarkoittamaan ihmisten lisäksi eläimiäkin. UT:n kreikassa sana sielu ei merkitse Platonin filosofiasta tunnettua sielua, joka kuuluu ikuiseen ideamaailmaan.

        "Kristillisen hautaamisen määrääväksi aspektiksi muodostui alusta lähtien ylösnousemustoivo... Hauta on vain lepokammio ennen ylösnousemusta... Ei puhuta kuolleen sielun harhailemisesta, vaan levosta, 'nukkumisesta'. Hellenistisen sielun kuolemattomuusopin liittyminen alkukristilliseen ylösnousemususkoon johti vähitellen tuonpuoleisuuden kartoittamiseen ja kiirastuliopin kehittymiseen. ... Hautaaminen on kristikunnassa aina merkinnyt kahden täysin vastakkaisen elämänkäsityksen kohtaamista, ja pakanalliset ainekset voivat kristittyjenkin parissa päästä yllättävästi näkyviin. ... Oppi sielun kuolemattomuudelle jäi hänelle [Lutherille] vieraaksi, lähinnä hän ajatteli kuoleman olevan uni, josta aikanaan herätetään."- Pyhät toimitukset, Pentti Lempiäinen, 1985, s.193-197

        Jeesuksen sanat (Matt. 10:28) : "Älkää pelätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua..."on joskus pidetty todisteena kuolemattomasta sielusta. Tulkintaa voidaan kritisoida perustellusti. Jeesuksen sanojen tähtäyspiste on opettaa oikeaa pelkoa: Jumalalla on valta hukuttaa/tuhota ihminen lopullisesti, ei toisilla ihmisellä.


        "Tällä kertaa näyttää Jeesus tehneen huomattavan eron ruumiin ja sielun välillä; ruumiin voi tappaa, sielua ei! Karkeasti virheellinen on kuitenkin se selitys, että Jeesus näissä sanoissa tunnustaa ikuisen, häviämättömän sielun olemassaolon ruumiin rinnalla. Ihmisessä ei ole kahta eriarvoista osaa; mutta - näin ymmärrämme Jeesuksen tarkoittaneen - ihmistä voi katsoa kahdesta näkökulmasta. Ihmiset voivat kyllä tappaa ruumiin, so. raivata lähimmäisensä hänen historiallis-konkreettisesta ympäristöstään ja ajallisesta yhteisöstään mutta itse olemassaoloa he eivät voi tuhota... sen voi vain Jumala tehdä". -Piista Aimo T. Nikolainen, Ihminen evankeliumien valossa

        Piispa Nikolainen kuvaa ihmistä - ruumista, sielua, henkeä ja sydäntä - evankeliumien valossa seuraavalla tavalla:

        "Evankeliumien valossa ihminen on osoittautunut ensinnäkin kokonaisuudeksi, joka on jakamaton. Eri näkökulmista ihmistä tarkasteltaessa hän on vuoroin ruumis, liha ja veri, vuoroin sielu, vuoroin henki ja vuoroin sydän. Ruumis, sielu, henki ja sydän kuvaavat jokainen jotakin määrättyä inhimillisen ominaisuutta, mutta eivät osia, joihin ihmisen voisi jakaa. Dichotomia (kaksijakoisuus) on evankeliumeille yhtä vieras kuin trichotomiakin (kolmijakoisuus)... Ruumis on ihminen konkreettisena olentona, lihaa ja verta on luotu ihminen luojastaan erotukseksi, sielu on elävä ihmisyksilö, henki on ihminen Jumalaan perustuneena ja sydän on ihminen toimintaan valmiina kokonaisuutena.
        Evankeliumien valossa nähdään toiseksi, että inhimillinen, ihmiselle ominainen, on joka suhteessa jotain Jumalasta johdettavaa. Ihminen on joka solussaan Jumalan tekoa (ruumis), hän on kaikissa vaiheissaan Jumalan omaisuutta (sielu), hän on täydellisesti Jumalasta riippuvainen (henki) ja hän on kaikissa toimissaan Jumalaa joko totteleva tai vastustava tahto (sydän). Jumala-suhde ei ole vain ihmisen "ylimmän osan" elämää, ihminen on alhaalta ylös saakka Jumalan ihminen."

        Näin ollen ihmistä UT:n mukaan voidaan tarkastella erilaisten tehtävien kannalta kolmijakoisesti - yhtenä jakamattomana kokonaisuutena, joka on ruumis, sielu ja henki (1 Tess.5:23). Ensimmäisen alkukirkon marttyyrin Stefanoksen kuolemasta kerrotaan Apt.7:59-60. Stefanos rukoilee siinä kuolemansa hetkellä Herraa ottamaan vastaan hänen henkensä (vrt. Ps.31:6). Vanhatestamentillinen sanonta, jonka avulla hurskas jättää henkensä, elämänsä, Jumalan käsiin ei tarkoita kuolemattoman "hengen" irtoamista ruumiista kuoleman hetkellä). Jakeessa 7:60 Stefanoksen kuolema kuvataan: "Sen sanottuaan hän nukkui pois" - mistään välittömästä taivaaseen nousemisesta ei sanota mitään, vaan Stefanoksen tilana on nukkuminen.

        Kuuluisimpia tekstejä, joilla on perusteltu sielun kuolemattomuutta ja heti kuoleman jälkeen tapahtuvaa erottelua helvettiin ja taivaan iloon on Luukkaan evankeliumista löytyvä Jeesuksen kertomus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta, mitä ei esiinny muissa evankeliumeissa ( Luuk.16:19-31). Tätä kertomusta käytetään usein todistaman, että heti kuoleman jälkeen ihminen joutuu joko paratiisiin tai helvettiin (tai ns. välitilaan). Luukkaan tallettama vertaus ei kuitenkaan ole tarkoitettu olemaan kirjaimellinen kuvaus kuolemanjälkeisestä todellisuudesta.

        Kyseessä on ensinnäkin juutalaisille tuttu kertomus, eikä opillisia päätelmiä saa tehdä koskaan joitain tiettyjä opetuksia havainnollistavan kertomuksen kirjaimellisen tulkinnan perusteella. Jos tulkitsemme kertimuksen kirjaimellisesti päädymme jo soteriologiassa (pelastusopissa) täysin evankeliumin vastaiseen oppiin: ihmisen hyvä osa kuoleman jälkeen perustuu elämän aikana koettuun kurjuuteen ja vastaavasti vaivat kuoleman jälkeen perustuvat tässä elämässä koettuun yltäkylläisyyteen (sekä välinpitämättömyyteen köyhiä kohtaan). Sanallakaan ei ole puhetta evankeliumiin uskomisesta, Jumalan armosta ja ihmisen suhteesta Jeesukseen ihmisen iäisyysosan ratkaisijana.

        Toiseksi Raamatussa ei missään ole sellaista opetusta eikä suorasanaista esimerkkiä, jossa Aabrahamia rukoiltaisiin Jumalan asemasta, eikä mitään sellaista mainintaa ole, että Aabrahamilla olisi valta määrätä ihmisten kuolemanjälkeistä olotilaa. Koko kertomuksen tähtäyspiste onkin selvästi muualla -Jeesuksen tarkoitus oli opettaa kuulijoitaan uskomaan Raamatun kirjoituksia. Jos ihmiset eivät usko Raamattuun, eivät he uskoisi vaikka Jumala lähettäisi kuolleita todistamaan. Ihmeilläkään ei voida pakottaa ketään uskomaan.

        Jotkut sielun kuolemattomuuden kannattajat vetoavat Matt.22:23-32 kertomukseen, jossa saddukeukset esittivät Jeesukselle kysymyksen ylösnousemuksesta. Kuolemattomuusopin kannattajat vetoavat Jeesuksen sanoihin jakeessa 32: 'Minä olen Abrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleiden Jumala, vaan elävien". Jo sekin pitäisi riittää vastaukseksi, että tekstin aiheena on nimenomaan ylösnousemus, eikä kertomuksessa puhuta sanallakaan ihmisen sielun kuolemattomuudesta. Jeesus osoitti ylösnousemuksen kieltäville saddukeuksille, millä tavalla ylösnousemus on todellisuutta ja torjui heidän järkeilynsä. Jakeessa 32 Jeesus tuo esiin esiin sen, että Jumalan näkökulmasta kaikki elävät Hänelle, ovatpa ihmiset sitten elossa maan päällä tai kuolleina.
        Viitteitä dualistiseen ihmiskuvaan ja kuoleman jälkeiseen elämään UT:ssa
        Paavalin toisen korintolaiskirjeen perikooppi (2 Kor 4:16-5:10) saattaa sisältää yhteyksiä platonistiseen dualistiseen (kaksijakoiseen) terminologiaan. Tähän johtopäätökseen päätyy ainakin TT Fredrik Lindgård väitöskirjassaan Appearance and Reality. Lindgård yrittää ymmärtää Paavalin ajatuskulkuja tekstin kontekstin näkökulmasta, päinvastoin kuin useimmat tutkijat jotka pitävät perikooppia dogmaattisena syrjähyppynä eskatologiaan. Hän ei esittele dogmeja vaan puhuu sisäisistä motivaatioista, Paavalin halusta esiintyä uskottavana ja vilpittömänä apostolina. Kuolema-kysymyksen kannalta kiintoisa kohta on 2 Kor.5:6-8

        "...niin kauan kuin tämä ruumis on kotimme, olemme poissa Herran luota...vaikka haluaisimmekin muuttaa pois ruumiistamme, kotiin Herran luo".

        Toinen samankaltainen teksti on Paavalin sanat Fil.1:23

        "...Haluaisin lähteä täältä ja päästä Kristuksen luo, sillä se olisi kaikkein parasta. Teidän vuoksenne on kuitenkin parempi, että jään eloon".

        Nämä Paavalin tekstit tuovat uuden ja toisenlaisen näkökulman kysymykseen, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Molemmat tekstit on luontevasti tulkittavissa siten, että Paavali tarkoitti uskovaisen ihmisen pääsevän tästä maallisesta ruumiistaan kotiin Herran luo kuolemansa jälkeen.

        Lisäksi johanneslaisessa teologiassa on radikaali korostus: se, joka uskoo Jeesukseen ei kuole, vaan omistaa jo nyt ikuisen elämän ja on jo siirtynyt kuolemasta elämään, eikä uskova joudu tuomittavaksi. Ylösnousemuskin on tässä ja nyt koettavaa todellisuutta eikä vasta viimeisenä päivänä odotettavissa, vaikka toisaalta Johanneksen evankeliumiin sisältyy myös viimeisenä päivänä tapahtuvan ylösnousemuksen ja tekojen mukaan tapahtuvan tuomion odotus. Johanneksen evankeliumi ei kuitenkaan edusta mitään kreikkalaisperäistä dualistista ihmiskäsitystä (Joh.5:24;6:50-58;11:23-26). Vaikka Johanneksella Jeesus puhui kuolemasta "unena", ei johanneslaisen teologian valossa ole perusteltua olettaa, että kuollut uskova "raukeaa tyhjiin" ja menettää olemassa olonsa. Jeesushan nimen omaan korosti, että Häneen uskova ei kuolekaan, vaan elää vaikka olisi kuollut.

        "Jeesus sanoi: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko tämän?" (Joh.11:25-26)

        Myös Ilmestyskirjan teksti (6:9-11) on mahdollista tulkita siten, että uskossa kuolleiden ihmisten sielut ovat tietoisessa tilassa Jumalan luona. Toisaalta tulkintaa voisi kritisoida sanomalla, että teksti on apokalyptiikkaa (ilmestyskirjallisuutta), eikä sitä voi ymmärtää kirjaimellisesti kuten ei muitakaan apokalyptisiä vertauskuvallisia näkyjä. Tämän tekstin tulkintaan emme saa lopullista varmuutta.
        Sielun kuolemattomuus-opin ja ylösnouemususkon ristiriita
        Jos ihmisten sielut heti kuoltuaan erkanevat ruumiistaan helvettiin/tuonelaan - ja toiset taivaaseen - niin minkä ihmeen takia pitää olla viimeisenä päivänä vielä ruumiin ylösnousemus ja nostaa se sielut sieltä helvetistä (ja toiset taivaasta) taas maan päälle ja laittaa ruumiiseen ja pitää heille vielä toistamiseen tuomiopäivä? Johan se tuomio oli jo kuoleman jälkeen päätetty jos on niin, että heti kuoleman jälkeen sielut joutuvat "välitilaan", tuonelaan tai suoraan helvettiin ja toisen paratiisiin/taivaaseen. Tuollaisen opin logiikkaa on todella vaikea käsittää - koko ylösnousemusoppi ja viimeinen tuomiohan ovat turhia episodeja, tehdään sama tuomio toistamiseen. Ja sitten taas viimeiseltä tuomiolta lähetetään sielut helvettiin (ruumiineen päivineen) ja toiset sielut taivaaseen, vaikka sielut olivat olleet jo iät ajat joko vaivassa tai autuudessa. Ei kai Jumala vaihda päätöstään viimeisellä tuomiolla, ja laita sieluja eri paikkoihin.
        Sielun kuolemattomuus-oppi ei saa tukea tieteellisistä tutkimustuloksista
        Ihmisen tulisi olla dualistinen olento, jotta sielun kuolemattomuus-oppi (ja tietoisen olemassaolon jatkuminen kuoleman jälkeen) olisivat mahdollisia. Ihmisen olisi oltava kuolevainen ruumis, jossa asuu kuin astiassa kuolematon sielu ja kuolemassa vain ruumiin tulisi kuolla.

        Mutta sellaisella dualistiselle ihmiskuvalle ei ole evidenssiä, vaan tieteellinen tieto viittaa vahvasti siihen, että ihminen on holistinen, yksi jakamaton psykofyysinen kokonaisuus. Mieltä ei ole ilman kehoa (tarkemmat tiedot esimerkiksi Antonio Damasio: Descartesin virhe). Tutkimuksissa on havaittu myös, että terapia saa aikaan ihmisen aivoissa rakenteellisia muutoksia kuten lääkehoitokin. Keho vaikuttaa mieleen ja mieli kehoon.

        Lisäksi voidaan kysyä, että millä tavalla "kuolemattoman sielun" olettaminen osaksi ihmisen psykofyysistä apparaattia tuo lisäarvoa ja paremmuutta verrattuna tieteen keräämään tietoon ihmisestä (= ei mieltä ilman kehoa), mitä se "kuolematon sielu" selittäisi ihmisen psykofyysisessä toiminnassa paremmin? Miten se oletettu kuolematon sielu on suhteessa aivoihin, aivokemiaan, hermosoluihin, hermostoon ylipäätään?

        Sivu on osoitteesta:
        http://www.parse-error.com/display_page.php?page_id=50


      • Haades ja Gehenna

        Tuli ja vesi---Ihminen luotiin savesta; maasta ja vedestä...aurinko poltti hänet kovaksi ja murenevaksi...Ihmiseen puhallettiin Jumalan henki...ja kuollessaan Henki hänessä palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin..sanoo Sana.

        Mitä epäselvää,..runollisesti kuolema on toki kuin unta...koska kaikki herätetään tuomiolle; joka ikuiseen elämään tai kadotukseen?

        Siis mitä me tästä opimme; fyysisesti, biologisesti, henkisesti ja hengellisesti me TODELLA KUOLEMME; mutta Jumala voi herättää meidät eloon; tuskin tuomittuja enää herätetään tuliseen mereen kitumaan; se lienee joidenkin kirjoittajien ja pappien eli kääntäjien mielikuvituksesta , peloista tai peloittelusta lähtenyttä pappien omaa jorinaa?!

        Miten erotamme nämä vääryyden tekijät ja sanan väärentäjät; vastaus; tutkimalla koko kaanonia ja sen logiikkaa?

        Nyt ensi vuonna saamme Suomeenkin Ev.Lut kirkkoon koko kaanonin apogkryfikirjoineen?!

        Lämpimin syystalven terveisin täältä pimeydestä...Satavavn soturi Justus


      • kasi
        uskova_1 kirjoitti:

        Tuonela on kaksiosainen paikka.

        Pääsiäisen tapahtumiin saakka uskossa kuolleet olivat sen hyvällä puolella, jota Aabraham isännöi omasta kuolemastaan lähtien. Talmudissa tuota puolta kutsutaan sekä paratiisiksi että Aabrahamin helmaksi. Ei-uskovat kuolleet taas asuttivat sen rangaistuspuolta, jossa olot olivat tuliset (Luuk 16:19-31).

        Kun Jeesus kuoli, Hän meni tuonelaan pitämään nuhdesaarnan eli lainsaarnan tuolle pahalle puolelle (1Piet 3:18-20) Kreikan sanaa kerusso käytetään sekä lainsaarnasta (Matt 3:1, Apt 15:21, Room 2:21), että evankeliumin saarnasta (Matt 4:23, 9:35) asiayhteydestä riippuen. Tässä yhteydessä saarnaa kuulemassa olivat ei-uskovien ihmisten lisäksi langenneet henget eli demonitkin (1 Piet 3:20, Juuda 1:6). Kreikan pneuma viittaa hyvään tai pahaan henkiolentoon eli enkeleihin tai demoneihin silloin, kun siihen ei liitetä adjektiiveja ennen tai jälkeen (Matt 12:45, Luuk 10:20, Heb 1:14). Tuossa Pietarin kohdassa ei siis voida viitata tuonelassa oleviin ei-uskovien henkiin, hehän ovat siellä vain sieluina (Juud 1:18-19). Ei-uskovistahan Raamattu sanoo, että heidän kuollut henkensä palaa kuolleena Jumalan tykö (ei siis mitenkään ala sielläkään elämään ihmisen puolesta) ”Ja tomu palajaa maahan, niinkuin on ollutkin, ja henki palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin” (Saarn 12:7).

        - ja samalla päästi hyvältä puolelta ihmiset taivaaseen. Jeesus ilmoitti jo tehtävänsä alkaessa, että Hän tulee vetämään kaikki uskovat tykönsä ylös taivaaseen, kun Hänet ylennetään maasta (Joh 12:32). Niinpä Hän sitten oikeana sukulunastajana lunasti verellään sukunsa, siis uskovat, (1 Piet 1:18-21) ja otti näitä tuonelan vankeja saaliikseen astuessaan maan alimpiin paikkoihin ja meni ylös kaikkia taivaita ylemmäs (Ef 4:8-10) juuri niinkuin oli profetoitu jo Psalmeissa (68:19) Jeesus myös ensin julisti evankeliumin (kreikan sana euaggelizo) Aabrahamin helmassa oleville uskoville (1Piet 4:6).

        Tuosta asiasta kirjoittaa apostolien opettama Ignatios kirjeessään Magnesialaisille: ”Kuinka sitten me voisimme vastedes elää ilman häntä, jonka opetuslapsia profeetatkin hengessä olivat ja odottivat häntä opettajakseen? Siitäpä syystä hän, jota he vanhurskaasti odottivat, saapuikin ja herätti heidät kuolleista.” (Apostoliset isät, Suomalaisen teologisen kirj. seuran, julkaisuja 163, 1989 s.78)

        Osan Hän tosin nosti jopa kuolleista takaisin maan päälle ja heitä nähtiin Jerusalemissakin. Tästä kertoo Raamattu: ”ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös. Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle.” (Matt 27:52-53).

        Tuosta tapahtumasta lähtien jokainen ei-uskova on mennyt kuollessaan yhä tuohon tuonelan pahempaan osastoon. Tuonelan parempi osasto on siitä lähtien ollut tyhjä ja jokainen uskossa ruumiistaan eronnut on mennyt taivaaseen samantien. Paavali jo heti kirjoitti menevänsä suoraan taivaaseen kun eriää tästä maailmasta olemaan Kristuksen kanssa (Fil 1:23) . Ja Kristushan ei Paavalin aikaan ollut tuonelassa vaan taivaassa, joten ei Paavali eikä kukaan uskova tuonelaan voi menneä Kristuksen luo, vaan taivaaseen. Niinpä myös adventistien opetus, että uskovat menevät hautaan kuollessaan, siis muukin kuin ruumis, on myös väärä, koska ei Jeesus haudassakaan ole. Jeesus on taivaassa ja sinne me uskovatkin menemme heti, kun ruumiin jätämme (1 Piet 3:22).

        Ei-uskovat menevät kaikki tuonelaan ihan siihen asti, kun se tyhjennetään viimeiselle tuomiolle väestään (Ilm 20:13). Sen jälkeen tuonela käy hyödyttömäksi ja se heitetään helvettiin (Ilm 20:14).

        kiitos siitä ja käytöksesi on maltillista ja kristillistä. Ilokseni huomasin että nyt pidät kuolemaa tapahtumana ja tuonelaa paikkana.

        Jumala kanssasi
        kasi


      • Sirkka Iita.
        uskova_1 kirjoitti:

        Ruumiit ovat haudoisssa, joihin nyt sitten luetaan vaikka atomeina ilmassa ja vesissä olevat.

        Tuonela siis kävi tarpeettomaksi, koska uskovat lunastettiin taivaan valtakunnan jäseniksi Jeesuksen toimesta pääsiäisen tapahtumissa, kuten tuossa kirjoituksessani "Tuonela pidemmässä muodossa" selvitin.

        Jeesus itse lupasi, että silloin siinä hänen kanssaan olevista toiset eivät maista kuolemaa (Luuk 9:27). Toiset siinä olevista kuolivat ennen Jeesusta ja niin he vielä uskovinakin maistoivat kuolemaa, koska joutuivat menemään kuoleman paikkaan eli Aabrahamin helmaan. Mutta nuo toiset erkanivat tästä maailmasta vasta Jeesuksen sovitustyön jo tapahduttua ja niin he pääsivät ilman tuonelan välivaihetta suoraan taivaaseen.

        Jeesus maistoi kuolemaa kaikkien puolesta (Heb 2:9) eli kävi tuonelassa ja niin meidän, jotka uskovina täältä erkanemme ei sitä enää tarvitse edes maistaa. Ei-uskovat taas menevät kuoleman paikkaan ja vielä sinne pahalle puolelle ja sieltä vielä ikuiseen toiseen kuolemaan.

        Kuolemasta puhutaan vanhassa testamentissa sen aikuisille ihmiselle paljon kovemmin sanoin, koska heistä uskovatkin joutuivat maistamaan kuolemaa, eli menemään tuohon kuoleman paikkaan. Nyt uskovat menevät suoraan elämän paikkaan, taivaaseen ja kuolemasta puhutaan lempeämmin sanankääntein eli nukahtamisena (Apt 7:60). Sitä voisi verrata leikkaukseen. Kun menee leikkauspöydälle, niin pikkusen puuduttaa kättä ja sitten rintaa ja seuraavaksi herää tyytyväisenä heräämössä. Samoin uskova tuntee ehkä jotain puudutusta ja hups herääkin taivaan kirkkaudessa samantien.

        Nuo kohdat Joh 6:39, 40, 44-54 ja Fil 1:23 tarkoittavat uskovien kohdalla heidän viimeistä päiväänsä eli tempausta, jolloin heidän ruumiinsa herätetään. Siihen loppuu pakanoiden aika ja heidän ruumiinsa temmataan haudoista taivaaseen, jossa aikaisemmin poisnukkuneiden sielut ja henget ovat jo ruumiitaan ikävöineetkin (ja maailmassa elävät uskovat kokonaisuudessaan nostetaan taivaaseen). Ilm 7:9 puhuu suuresta joukosta joka jo tuolloin on taivaassa, eli yli tuhat vuotta ennen viimeistä tuomiota. 1 Kor 15:35 eteenpäin tuota ruumisten heräämistä ja muuttumista selitetään, mutta lue siitä itse, sillä meikäläisen silmät alkaa jo painua kiinni…..

        Oli mukavaa lukea tätä asiallista ja ystävällisessä hengessä käytyä keskustelua.

        Näin me voimme keskustella asioista rakentavasti rakkauden hengessä ja voimme ymmärtää asiat paljon paremmin.

        Kyllä tuo sinun kirjoituksesikin antoi paljon ajattelemisen aihetta.

        Aion käydä sen kohta kohdalta läpi raamatusta.

        Minulla on totuuden nälkä ja olen avoin ottamaan vastaan kaikken mikä on raamatun mukaista,vaikka se olisi minun entisiä luuloja ja olettamuksia vastaan.

        Olen joka hetki valmis muuttamaan käsitystäni,jos huomaan sen olevan ristiriidassa raamatun kanssa,sitä sanotaan henkiseksi kasvuksi.

        Siunausta päivääsi ja hyvää itsenäisyys päivää kaikille.tv.Sirkka Iita.


      • eepu*
        uskova_1 kirjoitti:

        Tuonela on kaksiosainen paikka.

        Pääsiäisen tapahtumiin saakka uskossa kuolleet olivat sen hyvällä puolella, jota Aabraham isännöi omasta kuolemastaan lähtien. Talmudissa tuota puolta kutsutaan sekä paratiisiksi että Aabrahamin helmaksi. Ei-uskovat kuolleet taas asuttivat sen rangaistuspuolta, jossa olot olivat tuliset (Luuk 16:19-31).

        Kun Jeesus kuoli, Hän meni tuonelaan pitämään nuhdesaarnan eli lainsaarnan tuolle pahalle puolelle (1Piet 3:18-20) Kreikan sanaa kerusso käytetään sekä lainsaarnasta (Matt 3:1, Apt 15:21, Room 2:21), että evankeliumin saarnasta (Matt 4:23, 9:35) asiayhteydestä riippuen. Tässä yhteydessä saarnaa kuulemassa olivat ei-uskovien ihmisten lisäksi langenneet henget eli demonitkin (1 Piet 3:20, Juuda 1:6). Kreikan pneuma viittaa hyvään tai pahaan henkiolentoon eli enkeleihin tai demoneihin silloin, kun siihen ei liitetä adjektiiveja ennen tai jälkeen (Matt 12:45, Luuk 10:20, Heb 1:14). Tuossa Pietarin kohdassa ei siis voida viitata tuonelassa oleviin ei-uskovien henkiin, hehän ovat siellä vain sieluina (Juud 1:18-19). Ei-uskovistahan Raamattu sanoo, että heidän kuollut henkensä palaa kuolleena Jumalan tykö (ei siis mitenkään ala sielläkään elämään ihmisen puolesta) ”Ja tomu palajaa maahan, niinkuin on ollutkin, ja henki palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin” (Saarn 12:7).

        - ja samalla päästi hyvältä puolelta ihmiset taivaaseen. Jeesus ilmoitti jo tehtävänsä alkaessa, että Hän tulee vetämään kaikki uskovat tykönsä ylös taivaaseen, kun Hänet ylennetään maasta (Joh 12:32). Niinpä Hän sitten oikeana sukulunastajana lunasti verellään sukunsa, siis uskovat, (1 Piet 1:18-21) ja otti näitä tuonelan vankeja saaliikseen astuessaan maan alimpiin paikkoihin ja meni ylös kaikkia taivaita ylemmäs (Ef 4:8-10) juuri niinkuin oli profetoitu jo Psalmeissa (68:19) Jeesus myös ensin julisti evankeliumin (kreikan sana euaggelizo) Aabrahamin helmassa oleville uskoville (1Piet 4:6).

        Tuosta asiasta kirjoittaa apostolien opettama Ignatios kirjeessään Magnesialaisille: ”Kuinka sitten me voisimme vastedes elää ilman häntä, jonka opetuslapsia profeetatkin hengessä olivat ja odottivat häntä opettajakseen? Siitäpä syystä hän, jota he vanhurskaasti odottivat, saapuikin ja herätti heidät kuolleista.” (Apostoliset isät, Suomalaisen teologisen kirj. seuran, julkaisuja 163, 1989 s.78)

        Osan Hän tosin nosti jopa kuolleista takaisin maan päälle ja heitä nähtiin Jerusalemissakin. Tästä kertoo Raamattu: ”ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös. Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle.” (Matt 27:52-53).

        Tuosta tapahtumasta lähtien jokainen ei-uskova on mennyt kuollessaan yhä tuohon tuonelan pahempaan osastoon. Tuonelan parempi osasto on siitä lähtien ollut tyhjä ja jokainen uskossa ruumiistaan eronnut on mennyt taivaaseen samantien. Paavali jo heti kirjoitti menevänsä suoraan taivaaseen kun eriää tästä maailmasta olemaan Kristuksen kanssa (Fil 1:23) . Ja Kristushan ei Paavalin aikaan ollut tuonelassa vaan taivaassa, joten ei Paavali eikä kukaan uskova tuonelaan voi menneä Kristuksen luo, vaan taivaaseen. Niinpä myös adventistien opetus, että uskovat menevät hautaan kuollessaan, siis muukin kuin ruumis, on myös väärä, koska ei Jeesus haudassakaan ole. Jeesus on taivaassa ja sinne me uskovatkin menemme heti, kun ruumiin jätämme (1 Piet 3:22).

        Ei-uskovat menevät kaikki tuonelaan ihan siihen asti, kun se tyhjennetään viimeiselle tuomiolle väestään (Ilm 20:13). Sen jälkeen tuonela käy hyödyttömäksi ja se heitetään helvettiin (Ilm 20:14).

        "pidän sen TOIVON JUMALAAN, että on oleva YLÖSNOUSEMUS, jota nämä itsekin odottavat, sekä VANHURSKASTEN että VÄÄRÄIN."

        1.Kor.15:20 "Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista.
        15:21 Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta.
        15:22 Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,
        15:23 mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen TULEMUKSESSAAN;
        15:24 sitten tulee loppu,"

        "Katso, HERRA tulee tuhannen tuhansine pyhinensä tuomitsemaan kaikkia ja rankaisemaan kaikkia jumalattomia kaikista heidän jumalattomista teoistansa, joita he jumalattomuudessaan ovat tehneet, ja kaikesta julkeasta, mitä nuo jumalattomat syntiset ovat häntä vastaan puhuneet." (Juud.)

        Apt.24:15 "ja pidän sen TOIVON JUMALAAN, että on oleva YLÖSNOUSEMUS, jota nämä itsekin odottavat, sekä vanhurskasten että vääräin."

        Ilm.20:6 "Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ENSIMMÄISESSÄ YLÖSNOUSEMUKSESSA; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.
        20:5 Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Tämä on ENSIMMÄINEN YLÖSNOUSEMUS."

        1.Kor.15:51 "Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme,
        15:52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja (KRISTUKSESSA) KUOLLEET nousevat KATOAMATTOMINA, ja me MUUTUMME.
        15:53 Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen.
        15:54 Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, silloin toteutuu se sana, joka on kirjoitettu: "Kuolema on nielty ja voitto saatu."


      • uskova_1 kirjoitti:

        Tuonela on kaksiosainen paikka.

        Pääsiäisen tapahtumiin saakka uskossa kuolleet olivat sen hyvällä puolella, jota Aabraham isännöi omasta kuolemastaan lähtien. Talmudissa tuota puolta kutsutaan sekä paratiisiksi että Aabrahamin helmaksi. Ei-uskovat kuolleet taas asuttivat sen rangaistuspuolta, jossa olot olivat tuliset (Luuk 16:19-31).

        Kun Jeesus kuoli, Hän meni tuonelaan pitämään nuhdesaarnan eli lainsaarnan tuolle pahalle puolelle (1Piet 3:18-20) Kreikan sanaa kerusso käytetään sekä lainsaarnasta (Matt 3:1, Apt 15:21, Room 2:21), että evankeliumin saarnasta (Matt 4:23, 9:35) asiayhteydestä riippuen. Tässä yhteydessä saarnaa kuulemassa olivat ei-uskovien ihmisten lisäksi langenneet henget eli demonitkin (1 Piet 3:20, Juuda 1:6). Kreikan pneuma viittaa hyvään tai pahaan henkiolentoon eli enkeleihin tai demoneihin silloin, kun siihen ei liitetä adjektiiveja ennen tai jälkeen (Matt 12:45, Luuk 10:20, Heb 1:14). Tuossa Pietarin kohdassa ei siis voida viitata tuonelassa oleviin ei-uskovien henkiin, hehän ovat siellä vain sieluina (Juud 1:18-19). Ei-uskovistahan Raamattu sanoo, että heidän kuollut henkensä palaa kuolleena Jumalan tykö (ei siis mitenkään ala sielläkään elämään ihmisen puolesta) ”Ja tomu palajaa maahan, niinkuin on ollutkin, ja henki palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin” (Saarn 12:7).

        - ja samalla päästi hyvältä puolelta ihmiset taivaaseen. Jeesus ilmoitti jo tehtävänsä alkaessa, että Hän tulee vetämään kaikki uskovat tykönsä ylös taivaaseen, kun Hänet ylennetään maasta (Joh 12:32). Niinpä Hän sitten oikeana sukulunastajana lunasti verellään sukunsa, siis uskovat, (1 Piet 1:18-21) ja otti näitä tuonelan vankeja saaliikseen astuessaan maan alimpiin paikkoihin ja meni ylös kaikkia taivaita ylemmäs (Ef 4:8-10) juuri niinkuin oli profetoitu jo Psalmeissa (68:19) Jeesus myös ensin julisti evankeliumin (kreikan sana euaggelizo) Aabrahamin helmassa oleville uskoville (1Piet 4:6).

        Tuosta asiasta kirjoittaa apostolien opettama Ignatios kirjeessään Magnesialaisille: ”Kuinka sitten me voisimme vastedes elää ilman häntä, jonka opetuslapsia profeetatkin hengessä olivat ja odottivat häntä opettajakseen? Siitäpä syystä hän, jota he vanhurskaasti odottivat, saapuikin ja herätti heidät kuolleista.” (Apostoliset isät, Suomalaisen teologisen kirj. seuran, julkaisuja 163, 1989 s.78)

        Osan Hän tosin nosti jopa kuolleista takaisin maan päälle ja heitä nähtiin Jerusalemissakin. Tästä kertoo Raamattu: ”ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös. Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle.” (Matt 27:52-53).

        Tuosta tapahtumasta lähtien jokainen ei-uskova on mennyt kuollessaan yhä tuohon tuonelan pahempaan osastoon. Tuonelan parempi osasto on siitä lähtien ollut tyhjä ja jokainen uskossa ruumiistaan eronnut on mennyt taivaaseen samantien. Paavali jo heti kirjoitti menevänsä suoraan taivaaseen kun eriää tästä maailmasta olemaan Kristuksen kanssa (Fil 1:23) . Ja Kristushan ei Paavalin aikaan ollut tuonelassa vaan taivaassa, joten ei Paavali eikä kukaan uskova tuonelaan voi menneä Kristuksen luo, vaan taivaaseen. Niinpä myös adventistien opetus, että uskovat menevät hautaan kuollessaan, siis muukin kuin ruumis, on myös väärä, koska ei Jeesus haudassakaan ole. Jeesus on taivaassa ja sinne me uskovatkin menemme heti, kun ruumiin jätämme (1 Piet 3:22).

        Ei-uskovat menevät kaikki tuonelaan ihan siihen asti, kun se tyhjennetään viimeiselle tuomiolle väestään (Ilm 20:13). Sen jälkeen tuonela käy hyödyttömäksi ja se heitetään helvettiin (Ilm 20:14).

        Ei niin tärkeä - vain opillinen kysymys. Mutta asia on niin, että taivaassa olemaan ei ole vielä noussut muita kuin Jeesus; "esikoisena kuoloon nukkuneista".

        Ilmestyskirja kertoo, että ne 144000 juutalaista, tämän maailmanajan lopputapahtumien yhteydessä, nousevat ylös esikoislahjana Jumalalle ja Karitsalle, Ilm 14:4.

        Sivumennen sanoen, tämä aiheuttaa kysymyksen, että onko ylösnousemus sittenkin vasta pedon valtakauden puolessa välissä. Koskapa nuo 144000, mainitsemani jakeen mukaan ovat ensimmäisiä.

        Et voi rakentaa jotain oppia Fil 1:23 varaan. Paavali vain käväisi taivaassa, kolmannessa taivaassa so. taivaallisessa paratiisissa. Uskossa kuolleiden henget ovat ehkä siellä eikä "Aabrahamin helmassa. Mutta ei missään tapauksessa vielä siellä perimmäisessä taivaassa - istuimen luona.

        Paavali kuvaa 1. Tess 4:13-18, kuinka poisnukkuneiden laita on. Vielä sivumennen sanoen, kenties ne 144000 ovat edustavat Karitsan morsianta, sillä Jerusalem so. Israel, on Karitsan vaimo. Jos sanomme, että koko kristikunta on sitä, silloin on vastassa kysymys: ketkä ovat ne häävieraat.

        Kun Paavali puhuu Kristukselle kihlaamisesta, hän vain vertaa lain alla ja Kristuksessa olemisen eroa. Eritoten Room 7:3-4, jossa hän osoittaa, että ei sovi olla kahden miehen vaimo. En ole vielä löytänyt mitään estettä sille - sinänsä tarpeettomalle ajatukselle - että ne 144ooo esikoisena ostettua edustaisivat todellakin Karitsan morsianta. Siinähän on tasapuolisesti 12 Israelin sukukuntaa. Ilm 7. luku. Daanin tilalla on Manasse, kuten jo Vanha Testamentti kertoo.

        antti


      • keijo_m
        näkökulmia kuoleman jälkeis... kirjoitti:

        Sielu, kuolema ja kuolemattomuus Raamatussa

        Raamatullisia näkökulmia kuoleman jälkeisiin tapahtumiin

        Hyvin yleinen käsitys kristillisissä piireissä on oppi sielun kuolemattomuudesta. Ajatellaan, että kuolema koskee vain ruumista, mutta sielu (tai henki) erkanee ruumiista ja siirtyy heti joko taivaaseen tai helvetin tuleen (tai johonkin välitilaan/tuonelaan). Tässä artikkelissa tarkastelen Raamatun thanatologiaa eli oppia kuolemasta. Keskeisiä tutkittavia kysymyksiä ovat tässä yhteydessä myös Raamatun ihmiskuva ja etenkin raamatullinen ajattelu "tuonelasta"sekä sielusta ja hengestä.
        Raamatun ihmiskuvasta
        Lähtökohdaksi voisimme ottaa toisen luomiskertomuksen kuvauksen ihmisen tekemisestä.

        "Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen,ja puhalsi hänen sieraimeensa elämän hengen ,ja niin ihmisestä tuli elävä sielu"( 1Moos.2:7).

        Vanhatestamentillinen ihmiskuva on holistinen (kokonaisvaltainen). Kertomuksen kirjoittaja ei sano, että ihmisellä on sielu, vaan että ihmisestä tuli elävä sielu (psyykkis-fyysinen kokonaisuus) saatuan luojalta sieraimiinsa elämän hengen. Tämä elämän henki on siis verrattavissa ihmisen hengitykseen, sieraimissa kulkevaan ilmavirtaan. Niin kauan kuin ihminen hengittää, hän elää. Jahve elävöitti maasta muovailemansa ihmisen elämänhengityksellään, jolloin ihminen alkoi elää. Sanalla sielu (nefes) ei ole 1 Moos.2:7 yhteydessä enempää merkityssisältöä. Jumalan henkäys pitää sielun (hepr. nephesh) ja ruumiin yhdessä ja ihmisen sekä myös eläimet elossa (esim. Job 27:3) ja tämä sama henkäys/henki (hepr. nishmat ) on myös eläimillä, eikä vain ihmisillä. Sanan nefes juurisana tarkoittaa "hengitystä". Kun kuolemassa tämä Jumalan henkäys/henki palaa luojan luokse, ihmisen ja myös eläimen elämä loppuu VT:n mukaan (Ps.104:27-30 "...otat niiltä elämän hengen, ne kuolevat ja palaavat maan tomuun").

        VT:n ajattelussa korostetaan ihmisen katoavaisuutta ja hänen elämänsä lyhytaikaisuutta verrattuna Jumalan ikuisuuteen ja katoamattomuuteen (esim. Ps. 103:15-18; Ps.146:3-4). VT painottaa, että vain Jumala on ikuinen ja kaiken elämän lähde ja ylläpitäjä. Kun ihmispari karkotettiin kertomuksen mukaan paratiisista ja heitä estettiin menemästä elämänpuun luokse, heillä ei ollut mitään mahdollisuutta kuolemattomuuteen, koska he eivät saaneet enää kuolemattomuuden tuovaa ruokaa (vrt. kreikkalaisen mytologian ambrosia, jumalten ruoka, jota kuolevaiset eivät saaneet syödä). Kuolema on VT:ssa "lepoon menemistä isien tykö" (esim. 1 Kun. 16:28, jossa jumalaton kuningas Omri meni myös lepoon, eikä siis siirtynyt välittömästi helvettiin).

        Hes.18 luvussa korostetaan kuinka se sielu, joka syntiä tekee joutuu kuolemaan - ei siis sanota, että kuolemassa sielu erkaantuu ruumiista ja menee helvettiin. Kuolema ei ole VT:ssa sielun erkaantumista ruumiista, vaan elämän loppu - ruumis maatuu maan tomuksi, elämänhenkäys palaa Luojalle ja kuollut menee alas sheoliin tiedottomuuteen eikä hänellä ole tietoa jälkeläistensä kohtaloista eikä mahdollisuutta palata takaisin eloon tuntien vain oman murheensa ja ruumis oman tuskansa (Job 14:14-22).
        Kreikkalaiselle sielun kuolemattomuus-opille vastakkainen on myös Pentateukin (Mooseksen kirjojen) toteamus, että sielu on veressä, 3 Moos.17:11 "Veressä on elävän olennon elämänvoima" uuden käännöksen mukaan, siis sielu. Kun elämänvoima ("sielu") vuodatetaan pois, ihminen ja myös eläin kuolee - eikä jatku irrallaan ruumiista taivaassa tai helvetissä.

        "Heprean nefes ei merkitse ruumiista erotettavissa olevaa henkistä olentoa, vaan ihmisen elävää, tietoista olemusta, persoonallisuutta, 'itseä'." - Jussi Aro, Psalmit nykysuomeksi, 1973, s.233

        "Sielu ei...merkitse mitään sellaista, mikä ihmisellä olisi, mutta eläimiltä puuttuisi. Heprealaisessa tekstissä käytetään eläimistäkin samaa sanaa, vaikka se onkin suomennettu [kirkkoraamatussa] toisin...Tavallisimmin nefes merkitsee elävää ja toimivaa olentoa...."- prof. H.Palva, Raamatun tietosanasto, 1974, s.246

        Mikä on tuonela?
        Tuonelaksi, helvetiksi ja haudaksi VT:ssa eri käännöksissä käännetty heprean sana sheol on etymologialtaan epävarma. Se on synonyymi kuopalle ja kuilulle sekä mahdollisesti myös syvyydelle "abaddon" , "tehom" (abyssos). Sheol tarkoittaa VT:ssa paikkaa, jonne kuolleet koottiin. Sheol on maan alla ja se on hyvin syvä sekä valtavan kaukana taivaasta (Sananl.9:18; Jes.7:11; Aam.9:2 jne.).Kuolleet laskeutuvat sheoliin, ja sheolilla on portit (Job 38:17). Kuolleet eivät enää palaa sieltä eikä heidän kotinsa tunne heitä (Job 7:9-10). Mutta Jahve saattoi nostaa pelastavana tekonaan kuolleita sheolista ylös (1 Sam.2:6). Sheol on kuvattu myös maaksi- pimeän, sekasorron ja kuoleman varjon maaksi, jossa valokin on pimeää (Job 10:21-22). Sheolissa ajateltiin olevan kammioita ja syvyydeltään erilaisia kerroksia (Sananl.7:27; Jes.14:15 "..tuonelaan sinut on syösty, sen pohjimmaiseen kuiluun"). Kuolleet ja tuomitut pakanakansat kohtaavat sheolissa toisensa, missä heidän osansa on häpeä ja siellä he lepäävät aseineen (Hes.32:18-32). Sheolissa ei ole enää mitään arvojärjestystä eikä erotusta rikkaiden ja köyhien, orjien ja vapaiden, vallanpitäjien ja alamaisten välillä. Kuitenkin kansallisuuteen perustuva ryhmittely säilyy sheolissakin.

        Kuolleet joutuvat varjomaiseen olotilaan vailla elämää, tekoja ja tietoisuutta. Heillä on pelkkä olemassaolo, mutta ei tietoa, tekoja eikä tunteita, eivätkä kuolleet tiedä jälkeläisistään mitään (Saarn.9:4-6;Job 26:5-6; Ps.6:6; Ps.30:10, Jes.38:18-19). Kuolleet eivät kiitä eivätkä ylistä Jumalaa, vaan ainoastaan elävät ihmiset. Tuonelassa ei ole mitään erilaisia "osastoja" hurskaille ja jumalattomille, joissa kuolleiden olotila olisi erilainen. Hurskaiden onnesta ja ilosta kuoleman jälkeen ei ole mitään kuvauksia Vanhassa testamentissa, eikä jumalattomien rangaistuksesta helvetin kaltaisessa kärsimyksen paikassa. Kuolleet nukkuvat heräämättä sheolissa ja sieltä takaisin paluuta ei ole odotettavissa (2 Sam.12:23), sillä sheol on ihmisen lopullinen määränpää. Ihmisellä ole mitään etua eläimiin verrattuna, vaan samanlainen loppu tulee ihmisille sekä eläimille. Ihmisetkin ovat vain luontokappaleita ja ihmiset sekä eläimet kuolevat samalla tavalla, kaikki menee samaan paikkaan ja maatuu tomuksi (Saarn.3:18-22;12:5). Tällainen vanhatestamentillinen ajattelutapa ei sovellu mitenkään kreikkalaiseen oppiin sielun kuolemattomuudesta.

        Joskus sheol personifioidaan, se on kuin elävä olento, joka toimeenpanee Jahven rangaistuksen väärämielisille (Jes.5:14, vrt. Ilm.6:8 Kuolema ja Tuonela). Sheol ei anna omaansa pois, mutta Jumala hallitsee myös sheolia, joka on paljaana Hänen edessään (Hoos.13:14; Job 25:5-6). Sheol on käytännössä kuin perhehauta suuremmassa mittakaavassa: vartioitu, sisältää kammioita, koko suku kootaan sinne.
        "Vainajahenget" Vanhassa testamentissa: elämä jatkuu kuoleman jälkeen kuitenkin
        VT:ssa on muutamia mainintoja "vainajahengistä" ja niiden puoleen kääntymisestä (esim. kertomus Saulista ja Samuelin hengen esiin manaamisesta, 1 Sam.28:3-19). Pyhyyslaissa kielletään ottamasta yhteyttä vainajahenkiin (3 Moos.19:31), mikä rinnastetaan muiden jumalien palvontaan. Tämä viittaa israelilaisten parissa varhain esiintyneeseen uskoon, että ihmisen hengen elämä jatkui kuoleman jälkeen tietoisessa muodossa tuonelassa - mutta ilman kuitenkaan mitään erottelua hyvien ja pahojen "osastoihin" (vrt. 1 Sam.28 kertomus, jossa jumalaton Saul menee hurskaan Samuelin kanssa "samaan paikkaan" kuoleman jälkeen. Myös Job 25:5-6 kuvataan maan alla oleva tuonela, jossa kaikkien vainajien henget ovat erotuksetta.

        Juutalaisuudessa esiintyi myös alkukantaista esi-isien henkien palvontaa ja rabbiinisessa traditiossa esiintyi ajatustapa, jonka mukaan kuolleen sielu pysyy ruumiin lähellä jonkin aikaa kuoleman jälkeen (Shab. 152b). 1 Sam.28 kertomuksen perusteella rabbit kehittivät teorian, jonka mukaan vainajahenkien manaaja näkee hengen, mutta ei kuule sen puhetta, kun taas hengen esiin kutsumista pyytänyt ihminen kuulee vainajahengen puheen, mutta ei näe henkeä. Juutalaiset lainasivat vainajahenkien esiin manaamisen tavan mahdollisesti persialaisilta, joiden keskuudessa tapa oli yleinen. Koska kuolleiden esiin manaaminen rinnastetaan VT:ssa epäjumalanpalvontaan ja muihin vieraisiin, torjuttaviin kultteihin, on tapa todennäköisesti ulkolaista alkuperää, eikä kuulunut alunperin israelilaisten uskontoon.
        Apokryfiset kirjoitukset ja rabbiininen juutalaisuus
        Juutalaiset omaksuivat hellenistisestä filosofiasta, etenkin Platonin filosofiasta ajatuksen kuolemattomasta sielusta. Apokryfisissä juutalaisissa kirjoituksissa (Aabrahamin testamentti, Eenokin kirja) ennen ajanlaskumme alkua ilmenee uskoa sielun kuolemattomuuteen. Etenkin essealaisten liike uskoi vahvasti myös marttyyrien kuolemattomuuteen (vrt. Ilm.6:9-11 kuvaus marttyyriyuskovien sieluista taivaassa). Eräät juutalaiset rabbit opettivat myös käsitystä sielujen ennalta olemisesta (pre-eksistenssi) seitsemännessä taivaassa Jumalan luona. Kuitenkin rabbiinisessa juutalaisuudessa vallitsevat käsitykset tulevasta maailmasta, Jumalan valtakunnasta, eivät olleet sielun kuolemattomuuteen perustuvia, vaan ruumiin ylösnousemukseen. Oppi ruumiin ylösnousemuksesta tuli osaksi juutalaista dogmaa Mishnassa (Sanh. x. 1) sekä synagogan liturgiassa ("Elohai Neshamah"ja "Shemoneh 'Esreh") kun taas sielun kuolemattomuus jäi vain filosofiseksi spekulaatioksi.

        Oppi ruumiin ylösnousemuksesta tuli osaksi juutalaista dogmaa Mishnassa (Sanh. x. 1) sekä synagogan liturgiassa ("Elohai Neshamah"ja "Shemoneh 'Esreh") kun taas sielun kuolemattomuus jäi vain filosofiseksi spekulaatioksi.

        Lähde: Jewish Encyclopedia

        Kuten edellisistä kappaleistakin jo näemme, Israelin uskonto oli alunperin hyvin tämänpuoleinen uskonto. Siunaukset ja kiroukset saatiin tämän elämän aikana ja maan päällä hyvin konkreettisilla tavoilla (pitkää ikää, vaurautta, paljon lapsia ja vastaavasti sairautta, nälkää, hedelmättömyyttä ja ennenaikainen kuolema). Vasta VT:n nuorimmissa osissa esiintyy usko kuolleiden ylösnousemukseen ja hurskaiden ikuiseen elämään ja jumalattomien ikuiseen rangaistukseen ( Danielin kirjassa 160-luvulta eKr). Ylösnousemuksesta on maininta myös Jes.26:7-20, mutta tämän profetian mukaan vain Israelin hurskaat herätetään elämään, mutta jumalattomat eivät nouse, vaan Jahve on tuhonnut heidät.

        Myös Hes.37 luku kuvaa israelilaisten ylösnousemusta, vaikkakin tässä tekstissä ylösnousemus on vertauskuvana Israelin elpymisestä ja pelastumisesta. Tämä ylösnousemususko on voinut saada Babylonian eksiilin (pakkosiirtolaisuuden) aikana vaikutteita persialaisesta zarathustralaisuudesta, joka sisältää vastaavankaltaiset opit. Mutta toisaalta on täysin mahdollista, että usko ylösnousemukseen, ikuiseen elämään, viimeiseen tuomioon ja ikuiseen kadotukseen sai alkunsa israelilaisten oman historiallisten kokemuksien pohjalta ja niiden seurauksena.

        Vanha tämänpuoleisuuteen pitäytynyt usko ja luottamus, että Jahve pelastaa ja rankaisee tämän elämän aikana ei ollut uudessa historiallisessa tilanteessa enää vakuuttava. Jerusalem ja Juuda oli tuhottu, pakanallinen Uus-Babylonian valtakunta oli voittanut ja israelilaiset olivat pakkosiirtolaisuudessa vieraalla maalla. Niinpä alettiin odottaa pelastusta ja tuomiota kuoleman jälkeen ja tulevana viimeisenä päivänä. Nuoremmissa VT:n kirjoituksissa Messias-toivoon liitettiin myös toivo kuoleman kukistamisesta ja ikuisesta elämästä messiaanisessa valtakunnassa (Jes.25:6-8).
        Vanhan testamentin viittauksia kuoleman jälkeiseen elämään

        VT ei ole täydellisen yksiääninen kuvatessaan ihmisen osaa ja "tuonpuoleista". VT sisältää eräitä kirjoituksia, jotka viittaavat uskoon hurskaan ylösnousemisesta "kunniaan" ja iankaikkiseen osaan" Jumalan luona.

        "Sinä johdatat minua tahtosi mukaan, ja viimein sinä nostat minut kunniaan. Taivaassa minulla on sinut, sinä olet ainoa turvani maan päällä." (Ps.73:24-25)

        Jobin kirjassa on tekstejä, jotka kuvaavat ihmisen olevan tietoisia itsestään tuonelassa ja tuntevan tuskaa siellä. Elossa olevista jälkeläisistään kuollut ei kuitenkaan tiedä mitään.

        "Ehkä hänen lapsensa saavat osakseen kunniaa -- hän ei siitä tiedä, ehkä he epäonnistuvat ja heidän käy huonosti -- hän ei siitäkään mitään tiedä. Hänen ruumiinsa tuntee vain oman tuskansa. Hän tajuaa vain oman murheensa." (Job 14:21-22)

        Lisäksi Jobin kirjassa on teksti, jonka mukaan (Jumalaan uskova) ihminen saa nähdä kuoltuaan Jumalan. Tämä teksti on ymmärrettävissä siten, että kuolemassa sielu erkanee ruumiista Jumalan luokse.

        "Minä tiedän, että lunastajani elää. Hän sanoo viimeisen sanan maan päällä. Ja sitten, kun minun nahkani on riekaleina ja lihani on riistetty irti, minä saan nähdä Jumalan, saan katsella häntä omin silmin, ja silmäni näkevät: hän ei ole minulle outo! Tätä minun sydämeni kaipaa." (Job 19:25-27)

        Sielu ja henki Uudessa testamentissa
        Sana "kuolematon" esiintyy koko Raamatussa kahdessa yhteydessä , molemmat Uudessa testamentissa. Paavali kirjoittaa 1 Kor.15:53-54 miten tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen (Kristuksen toisessa tulemuksessa). Lisäksi Paavalin 1. kirjeessä Timoteuksella sanotaan 1 Tim.6:16, että vain Jumalalla on kuolemattomuus.

        Missään kohtaa Raamatussa kuolemattomuutta ei liitetä ihmisen ominaisuuksiin, ei sieluun eikä henkeen. Kuolemattomuus, ikuinen elämä on ainoastaaan Jumalan armolahja, joka saadaan ottamalla evankeliumi vastaan uskolla, mutta synnin palkkana on kuolema (Room.6:23). Jos ihminen olisi itsessään kuolematon hänen ei tarvitsisi "pukeutua" kuolemattomuuteen, eikä ikuista elämä voisi pitää "armolahjana".

        UT:ssa myös esimerkiksi Apt.3:29,34 Pietari sanoo, että kuningas Daavid on haudattu eikä hän ole noussut taivaisiin. Myös johanneslaisessa teologiassa todetaan, että kukaan ihminen ei ole noussut taivaaseen (Joh.3:13). VT tuntee poikkeuksena kuitenkin Elian, joka otettiin elävänä taivaaseen tuulenpyörteen avulla. Näin ollen Eliakaan ei ole todiste sielun kuolemattomuudesta (2 Kun.1:1-12).

        UT:n kreikassa heprean nefesh sanaa vastaa sana psykhe (vrt. psyyke, psyykkinen, psykologia). Luuk.6:9 on esimerkkki sanan käytöstä: sielu eli elämä (psykhe) voidaan tuhota ja sielun/elämän voi kadottaa (Matt.10:39). Kristillinen usko on kauttaaltaan ylösnousemususkoa, kuten Paavali korosti korintolaisille (1 Kor.15).

        Sanaa psykhe käytettiin klassisen kreikkan kielisissä kirjoituksissa tarkoittamaan ihmisten lisäksi eläimiäkin. UT:n kreikassa sana sielu ei merkitse Platonin filosofiasta tunnettua sielua, joka kuuluu ikuiseen ideamaailmaan.

        "Kristillisen hautaamisen määrääväksi aspektiksi muodostui alusta lähtien ylösnousemustoivo... Hauta on vain lepokammio ennen ylösnousemusta... Ei puhuta kuolleen sielun harhailemisesta, vaan levosta, 'nukkumisesta'. Hellenistisen sielun kuolemattomuusopin liittyminen alkukristilliseen ylösnousemususkoon johti vähitellen tuonpuoleisuuden kartoittamiseen ja kiirastuliopin kehittymiseen. ... Hautaaminen on kristikunnassa aina merkinnyt kahden täysin vastakkaisen elämänkäsityksen kohtaamista, ja pakanalliset ainekset voivat kristittyjenkin parissa päästä yllättävästi näkyviin. ... Oppi sielun kuolemattomuudelle jäi hänelle [Lutherille] vieraaksi, lähinnä hän ajatteli kuoleman olevan uni, josta aikanaan herätetään."- Pyhät toimitukset, Pentti Lempiäinen, 1985, s.193-197

        Jeesuksen sanat (Matt. 10:28) : "Älkää pelätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua..."on joskus pidetty todisteena kuolemattomasta sielusta. Tulkintaa voidaan kritisoida perustellusti. Jeesuksen sanojen tähtäyspiste on opettaa oikeaa pelkoa: Jumalalla on valta hukuttaa/tuhota ihminen lopullisesti, ei toisilla ihmisellä.


        "Tällä kertaa näyttää Jeesus tehneen huomattavan eron ruumiin ja sielun välillä; ruumiin voi tappaa, sielua ei! Karkeasti virheellinen on kuitenkin se selitys, että Jeesus näissä sanoissa tunnustaa ikuisen, häviämättömän sielun olemassaolon ruumiin rinnalla. Ihmisessä ei ole kahta eriarvoista osaa; mutta - näin ymmärrämme Jeesuksen tarkoittaneen - ihmistä voi katsoa kahdesta näkökulmasta. Ihmiset voivat kyllä tappaa ruumiin, so. raivata lähimmäisensä hänen historiallis-konkreettisesta ympäristöstään ja ajallisesta yhteisöstään mutta itse olemassaoloa he eivät voi tuhota... sen voi vain Jumala tehdä". -Piista Aimo T. Nikolainen, Ihminen evankeliumien valossa

        Piispa Nikolainen kuvaa ihmistä - ruumista, sielua, henkeä ja sydäntä - evankeliumien valossa seuraavalla tavalla:

        "Evankeliumien valossa ihminen on osoittautunut ensinnäkin kokonaisuudeksi, joka on jakamaton. Eri näkökulmista ihmistä tarkasteltaessa hän on vuoroin ruumis, liha ja veri, vuoroin sielu, vuoroin henki ja vuoroin sydän. Ruumis, sielu, henki ja sydän kuvaavat jokainen jotakin määrättyä inhimillisen ominaisuutta, mutta eivät osia, joihin ihmisen voisi jakaa. Dichotomia (kaksijakoisuus) on evankeliumeille yhtä vieras kuin trichotomiakin (kolmijakoisuus)... Ruumis on ihminen konkreettisena olentona, lihaa ja verta on luotu ihminen luojastaan erotukseksi, sielu on elävä ihmisyksilö, henki on ihminen Jumalaan perustuneena ja sydän on ihminen toimintaan valmiina kokonaisuutena.
        Evankeliumien valossa nähdään toiseksi, että inhimillinen, ihmiselle ominainen, on joka suhteessa jotain Jumalasta johdettavaa. Ihminen on joka solussaan Jumalan tekoa (ruumis), hän on kaikissa vaiheissaan Jumalan omaisuutta (sielu), hän on täydellisesti Jumalasta riippuvainen (henki) ja hän on kaikissa toimissaan Jumalaa joko totteleva tai vastustava tahto (sydän). Jumala-suhde ei ole vain ihmisen "ylimmän osan" elämää, ihminen on alhaalta ylös saakka Jumalan ihminen."

        Näin ollen ihmistä UT:n mukaan voidaan tarkastella erilaisten tehtävien kannalta kolmijakoisesti - yhtenä jakamattomana kokonaisuutena, joka on ruumis, sielu ja henki (1 Tess.5:23). Ensimmäisen alkukirkon marttyyrin Stefanoksen kuolemasta kerrotaan Apt.7:59-60. Stefanos rukoilee siinä kuolemansa hetkellä Herraa ottamaan vastaan hänen henkensä (vrt. Ps.31:6). Vanhatestamentillinen sanonta, jonka avulla hurskas jättää henkensä, elämänsä, Jumalan käsiin ei tarkoita kuolemattoman "hengen" irtoamista ruumiista kuoleman hetkellä). Jakeessa 7:60 Stefanoksen kuolema kuvataan: "Sen sanottuaan hän nukkui pois" - mistään välittömästä taivaaseen nousemisesta ei sanota mitään, vaan Stefanoksen tilana on nukkuminen.

        Kuuluisimpia tekstejä, joilla on perusteltu sielun kuolemattomuutta ja heti kuoleman jälkeen tapahtuvaa erottelua helvettiin ja taivaan iloon on Luukkaan evankeliumista löytyvä Jeesuksen kertomus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta, mitä ei esiinny muissa evankeliumeissa ( Luuk.16:19-31). Tätä kertomusta käytetään usein todistaman, että heti kuoleman jälkeen ihminen joutuu joko paratiisiin tai helvettiin (tai ns. välitilaan). Luukkaan tallettama vertaus ei kuitenkaan ole tarkoitettu olemaan kirjaimellinen kuvaus kuolemanjälkeisestä todellisuudesta.

        Kyseessä on ensinnäkin juutalaisille tuttu kertomus, eikä opillisia päätelmiä saa tehdä koskaan joitain tiettyjä opetuksia havainnollistavan kertomuksen kirjaimellisen tulkinnan perusteella. Jos tulkitsemme kertimuksen kirjaimellisesti päädymme jo soteriologiassa (pelastusopissa) täysin evankeliumin vastaiseen oppiin: ihmisen hyvä osa kuoleman jälkeen perustuu elämän aikana koettuun kurjuuteen ja vastaavasti vaivat kuoleman jälkeen perustuvat tässä elämässä koettuun yltäkylläisyyteen (sekä välinpitämättömyyteen köyhiä kohtaan). Sanallakaan ei ole puhetta evankeliumiin uskomisesta, Jumalan armosta ja ihmisen suhteesta Jeesukseen ihmisen iäisyysosan ratkaisijana.

        Toiseksi Raamatussa ei missään ole sellaista opetusta eikä suorasanaista esimerkkiä, jossa Aabrahamia rukoiltaisiin Jumalan asemasta, eikä mitään sellaista mainintaa ole, että Aabrahamilla olisi valta määrätä ihmisten kuolemanjälkeistä olotilaa. Koko kertomuksen tähtäyspiste onkin selvästi muualla -Jeesuksen tarkoitus oli opettaa kuulijoitaan uskomaan Raamatun kirjoituksia. Jos ihmiset eivät usko Raamattuun, eivät he uskoisi vaikka Jumala lähettäisi kuolleita todistamaan. Ihmeilläkään ei voida pakottaa ketään uskomaan.

        Jotkut sielun kuolemattomuuden kannattajat vetoavat Matt.22:23-32 kertomukseen, jossa saddukeukset esittivät Jeesukselle kysymyksen ylösnousemuksesta. Kuolemattomuusopin kannattajat vetoavat Jeesuksen sanoihin jakeessa 32: 'Minä olen Abrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleiden Jumala, vaan elävien". Jo sekin pitäisi riittää vastaukseksi, että tekstin aiheena on nimenomaan ylösnousemus, eikä kertomuksessa puhuta sanallakaan ihmisen sielun kuolemattomuudesta. Jeesus osoitti ylösnousemuksen kieltäville saddukeuksille, millä tavalla ylösnousemus on todellisuutta ja torjui heidän järkeilynsä. Jakeessa 32 Jeesus tuo esiin esiin sen, että Jumalan näkökulmasta kaikki elävät Hänelle, ovatpa ihmiset sitten elossa maan päällä tai kuolleina.
        Viitteitä dualistiseen ihmiskuvaan ja kuoleman jälkeiseen elämään UT:ssa
        Paavalin toisen korintolaiskirjeen perikooppi (2 Kor 4:16-5:10) saattaa sisältää yhteyksiä platonistiseen dualistiseen (kaksijakoiseen) terminologiaan. Tähän johtopäätökseen päätyy ainakin TT Fredrik Lindgård väitöskirjassaan Appearance and Reality. Lindgård yrittää ymmärtää Paavalin ajatuskulkuja tekstin kontekstin näkökulmasta, päinvastoin kuin useimmat tutkijat jotka pitävät perikooppia dogmaattisena syrjähyppynä eskatologiaan. Hän ei esittele dogmeja vaan puhuu sisäisistä motivaatioista, Paavalin halusta esiintyä uskottavana ja vilpittömänä apostolina. Kuolema-kysymyksen kannalta kiintoisa kohta on 2 Kor.5:6-8

        "...niin kauan kuin tämä ruumis on kotimme, olemme poissa Herran luota...vaikka haluaisimmekin muuttaa pois ruumiistamme, kotiin Herran luo".

        Toinen samankaltainen teksti on Paavalin sanat Fil.1:23

        "...Haluaisin lähteä täältä ja päästä Kristuksen luo, sillä se olisi kaikkein parasta. Teidän vuoksenne on kuitenkin parempi, että jään eloon".

        Nämä Paavalin tekstit tuovat uuden ja toisenlaisen näkökulman kysymykseen, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Molemmat tekstit on luontevasti tulkittavissa siten, että Paavali tarkoitti uskovaisen ihmisen pääsevän tästä maallisesta ruumiistaan kotiin Herran luo kuolemansa jälkeen.

        Lisäksi johanneslaisessa teologiassa on radikaali korostus: se, joka uskoo Jeesukseen ei kuole, vaan omistaa jo nyt ikuisen elämän ja on jo siirtynyt kuolemasta elämään, eikä uskova joudu tuomittavaksi. Ylösnousemuskin on tässä ja nyt koettavaa todellisuutta eikä vasta viimeisenä päivänä odotettavissa, vaikka toisaalta Johanneksen evankeliumiin sisältyy myös viimeisenä päivänä tapahtuvan ylösnousemuksen ja tekojen mukaan tapahtuvan tuomion odotus. Johanneksen evankeliumi ei kuitenkaan edusta mitään kreikkalaisperäistä dualistista ihmiskäsitystä (Joh.5:24;6:50-58;11:23-26). Vaikka Johanneksella Jeesus puhui kuolemasta "unena", ei johanneslaisen teologian valossa ole perusteltua olettaa, että kuollut uskova "raukeaa tyhjiin" ja menettää olemassa olonsa. Jeesushan nimen omaan korosti, että Häneen uskova ei kuolekaan, vaan elää vaikka olisi kuollut.

        "Jeesus sanoi: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko tämän?" (Joh.11:25-26)

        Myös Ilmestyskirjan teksti (6:9-11) on mahdollista tulkita siten, että uskossa kuolleiden ihmisten sielut ovat tietoisessa tilassa Jumalan luona. Toisaalta tulkintaa voisi kritisoida sanomalla, että teksti on apokalyptiikkaa (ilmestyskirjallisuutta), eikä sitä voi ymmärtää kirjaimellisesti kuten ei muitakaan apokalyptisiä vertauskuvallisia näkyjä. Tämän tekstin tulkintaan emme saa lopullista varmuutta.
        Sielun kuolemattomuus-opin ja ylösnouemususkon ristiriita
        Jos ihmisten sielut heti kuoltuaan erkanevat ruumiistaan helvettiin/tuonelaan - ja toiset taivaaseen - niin minkä ihmeen takia pitää olla viimeisenä päivänä vielä ruumiin ylösnousemus ja nostaa se sielut sieltä helvetistä (ja toiset taivaasta) taas maan päälle ja laittaa ruumiiseen ja pitää heille vielä toistamiseen tuomiopäivä? Johan se tuomio oli jo kuoleman jälkeen päätetty jos on niin, että heti kuoleman jälkeen sielut joutuvat "välitilaan", tuonelaan tai suoraan helvettiin ja toisen paratiisiin/taivaaseen. Tuollaisen opin logiikkaa on todella vaikea käsittää - koko ylösnousemusoppi ja viimeinen tuomiohan ovat turhia episodeja, tehdään sama tuomio toistamiseen. Ja sitten taas viimeiseltä tuomiolta lähetetään sielut helvettiin (ruumiineen päivineen) ja toiset sielut taivaaseen, vaikka sielut olivat olleet jo iät ajat joko vaivassa tai autuudessa. Ei kai Jumala vaihda päätöstään viimeisellä tuomiolla, ja laita sieluja eri paikkoihin.
        Sielun kuolemattomuus-oppi ei saa tukea tieteellisistä tutkimustuloksista
        Ihmisen tulisi olla dualistinen olento, jotta sielun kuolemattomuus-oppi (ja tietoisen olemassaolon jatkuminen kuoleman jälkeen) olisivat mahdollisia. Ihmisen olisi oltava kuolevainen ruumis, jossa asuu kuin astiassa kuolematon sielu ja kuolemassa vain ruumiin tulisi kuolla.

        Mutta sellaisella dualistiselle ihmiskuvalle ei ole evidenssiä, vaan tieteellinen tieto viittaa vahvasti siihen, että ihminen on holistinen, yksi jakamaton psykofyysinen kokonaisuus. Mieltä ei ole ilman kehoa (tarkemmat tiedot esimerkiksi Antonio Damasio: Descartesin virhe). Tutkimuksissa on havaittu myös, että terapia saa aikaan ihmisen aivoissa rakenteellisia muutoksia kuten lääkehoitokin. Keho vaikuttaa mieleen ja mieli kehoon.

        Lisäksi voidaan kysyä, että millä tavalla "kuolemattoman sielun" olettaminen osaksi ihmisen psykofyysistä apparaattia tuo lisäarvoa ja paremmuutta verrattuna tieteen keräämään tietoon ihmisestä (= ei mieltä ilman kehoa), mitä se "kuolematon sielu" selittäisi ihmisen psykofyysisessä toiminnassa paremmin? Miten se oletettu kuolematon sielu on suhteessa aivoihin, aivokemiaan, hermosoluihin, hermostoon ylipäätään?

        Sivu on osoitteesta:
        http://www.parse-error.com/display_page.php?page_id=50

        että ihmisellä on sielu, vaan että ihmisestä tuli elävä sielu Lainaus kiinni.

        Jos minä sanon vaimolle. Tässä on pensa kortti että saat tankata auton. Sanonko minä silloin että hänellä ei ole sitä autoa?

        Niin. Jumala loi sen sielun. Ja ei siinä sanota mitään että se olisi kuolevainen.
        Jumala kun sanoo sanassaan Aadamille ja Eevalle että tulette kuolemalla kuolemaan. Mikä on tämä kuolema? Vastaus löytyy Ilmestys kirjasta. Ja peto otettiin kiinni ja väärä profeetta ja heitettiin elävätä tuli järveen. mssä heitä piinataan aina ja ikuisesti. Tämä on se toinen kuolema. Eli ikuinen ero Jumalasta. Aina ja ikuisesti.Luulen että Jumala sanoo mitä tarkoittaa.

        Job 27:3) ,Mistä Jobb puhuu tässä. Niin kauan kuin, Huom: Minussa. Eli hänen ruumiissaan. Tässäkään ei ole mainitaa että sielu olisi kuolevainen. Asia yhteys puuttuu ielun kuolevaisuuteen. Koska hän puhuu rumistaan ja fyysisestä kuolemasta. Eli, kun sielu irtoaa ruumiista ja jättää ruumiin maatumaan.

        (Ps.104:27-30 Mistä tiedämme että psalmi puhuu tässä yhteydessä ruumiin kulemasta eikä sielun. Mm, hän sanoo. Ne kuolevat ja tulevat jälleen maaksi.Mitkä on NE, No tietekin eläimet mitä tässä mainitaan. Mikä muuttuu maaksi. Menkääpä hautuus maalta katsomaan. No ruumis tietenkin. Hän ottaa pois niiden hengen ja loppu maatuu.Ruumis siis.
        Tässäkään asia yhteydessä ei puhuta että sielu kuolee. Olaan otettu vain omia johto päätöksiä.


        Ps. 103:15. Tässäkin puhutaan ihmisen elin päivistä. Ne olivat joskus pitemmät. Jumala lyhensi niitä. Tässäkään ei puhuta mitään tuon puoleisesta ja sielusta.


        Ps.146:3-4). VT Tässäkin sanotaan että ihmisistä. Että kun hänen henkensä lähtee hänestä, hän palaa tomuun. Ei sanota että henki ja sielu palaa tomuun,vain tässä tarkoitetan kuolevaista ruumista.Jotkut juutalaise luottivat enemmän kuninkaiden apuun mitä Jumalan,Eli tässä psalmin kirjoittaja puhuu maalisesta vaeluksesta ja kuolemasta. Ja totta kai Jumala on ikuinen. Häntä ei kuolema vallitse. Ei tässä raamatun paikassa sanota että vain Jumala on ikuinen. Jos näin olisi, Niin entäs ne Jumalan luomat sielut jotka pelastuvat.

        Lainaus.
        heitä estettiin menemästä elämänpuun luokse, heillä ei ollut mitään mahdollisuutta kuolemattomuuteen,Lainaus kii.

        Tässäkään ei puhuta sielun kuolemasta, vaan ruumiin kuolemasta. Aadamilla ja Eevalla ei ollut kuolemaa ennen lankeemusta. 1Mooses:3 luku ja jae 19.

        1 Kun. 16:28, jossa jumalaton kuningas Omri meni myös lepoon.
        Tällä tarkoitetaan ruumiin hautaamista isiensä hautaan Odottamaan ruumiin ylönousemusta. Se oli juutalaisten tapa sanoa kulemasta. Isiensä luo lepoon. Mistä tiedän että sielu on kuolematon? Palataan siihen sitten kirjoituksen lopussa.

        Lainaus.Hes.18 luvussa korostetaan kuinka se sielu, joka syntiä tekee joutuu kuolemaan -Lainaus kiinni.

        Mitä tarkoitetaan raamatussa kuolemalla? Se on ero Jumalasta. Mm, henkellinen kuolema.Toinen kuolema. Tulijärvi. Ihminen joka ei tutki sanaa tai usko siihen. Tuntee vain yhden kuoleman. Ruumiin kuoleman.

        Muistakaa tuhlaaja poika kertomusta. Isä sanoo pojastaan. Hän oli kuollut mutta virkosi eloon. Tarkoitetaanko tässä Ruumin kuolemaa vain sielun kuolemaa,vain eroa Jumalasta? Päätelkää itse. Minä olen sillä kannalla että se tarkoittaa eroa Jumalasta. Ensin ihminen kuolee henkellisesti. Sitten ruumiilisesti. Mutta sekin kuolema on väliaikinen. Jos nyt olis niin että syntisen sielu kuolis. Niin miks ihmeessä Jumala herättäis heidät viimeiselle tuomiolle saaman tekojensa mukaan.Ja sitten taas kuolemaan. Tekojensa mukaan, miettikää lausetta. Jos nyt sielut kuolisivat. Niin kaikilla olisi sama rankaistus. Tikku aski varkaalla ja massa murhaajalla. Mitä tuo sitten tarkottaisi. Tekojensa mukaan.
        Siis. Ensin ihminen kuolee. Ja sielu myös. Sitten Jumala herättää hänen ruumiinsa viimeisessä ylönousemuksessa, Ja sielun myös. Sitten tuomitsee hänet taas samaan olo tilaan mistä herätti hänet???

        Job 14:14-22). Kun mies kuolee,virkoaako hän eloon. Tässä Jobb puhu ruuminsa kuolemasta. Lopussa sanotaan että. Sinä muutat hänen muotonsa ja lähetät hänet menemään. Minne?

        Job 14:14-22). Tässäkään ei sanota että sielu kuolee. Vaan siinä on elämä. Ja kun veri vuotaa pois ruumiista, Niin sielu sen mukana. Katso kertomus Kainista ja Aabelista. 1Mos: 4 luku. Aabelin veri huutaa maasta.

        Lainaus.ihminen ja myös eläin kuolee - eikä jatku irrallaan ruumiista taivaassa tai helvetissä. Lainaus kiinni.

        Otat raamatun paikkoja todistaaksesi että ei ole elämää kuoleman jälkeen. Ja kuitenkaan et itse usko raamattuun. Eikö olis kaikista helpompaa sanoa sinun että, raamattu ei ole totta, sano se sitten mitä sano. No jatketaan.


        Mitä sanoo meille paavali.
        Olisimme kaikista surkeammat ihmiset jos laittaisimme toivomme Jumalaan VAIN TÄMÄN ELÄMÄN AJAKSI.

        Lue. Matt:25 ja 41. Mitä raamattu sanoo pelastumattomista sieluista.
        Luuk:7 ja 11. Jeesus herättää kuolleen. Luoko hän uuden sielun tälle kuolleelle? Vai antaa takaisin sen mikä hänen ruumiistaan erkani?

        Mark:9. Kertoo kirkastus vuorella ilmestyneen Mooseksen. Joka oli sielu väli aikaisessa henki ruumiissaan. Hänkin odottaa Jeesuksen lupaamaa uutta kirkastettua ruumistaan.Mutta hänen sielu elää. Mitä Jeesus sanoo ylösnousemus kysymykseen. En ole kuolleitten Jumala vaan elävien. Aabrahanin ja jaakopin Jumala.

        Entäs kertomus rikkaasta miehestä ja lasaruksesta. Miksi Jeesus käyttäisi tällaista kertomusta. Jos ei tahdo sanoa että kuoleman takana on tietoisuus.

        Tavallisimmin nefes merkitsee elävää ja toimivaa olentoa.... Sielu on elävä olento. Henki ja sielu on se mikä eläväksi tekee. Ei ruumis.

        (Sananl.9:18 Eikö toinen tiedä että siellä on haamuja, Tässä ei mainita että nämä haamut olisivat kuolleita sielullisesti. Päin vaston tämä antaa todistuksen siitä että kun ruumis kuolee niin sielu lähtee mualla. Niinkuin Jobb, sanoo.14:14-22.

        Muistakaa mitä Raamattu sanoo Jeesuksesta, hänen kuoleman jälkeen. Hän meni maan alimpiin paikkohin, Saarnaaman vankutuille oleville henkille, Jotka muinoin eivät olleet kuuliaisia veden paisumuksen aikaan.iksi hän menis saarnaamaan heille jos olisivat tiedottomassa tilassa. Siis voi sanoa että tuonela on maan keskustassa. Tämä ei ole se sama kuin tuleva tuli järvi. (toinen kuolema)

        (Job 38:17). Tässä sanotaan. Ovatko kuoleman portit sulle paljastuneet,oletko nähnyt pimeyden portit. Tarkka käännös. Seuraava jae sanoo. Käsitätkö kuinka avara maa on. Mistä tässä puhutaan. Ei puhuta sielun kuolemasta eikä myöskään että tuonelaa ei olisi olemassa. Vaan Jumala puhuu tässä. Jobin viisaudesta mikä on sinänsä mitätön, kun Jumala vertaa omaan tietoisuuteen. Eli sanoo tässä Jobille toisin sanoen. Kumpi meistä on tietoperäisempi.

        (Job 7:9-10). Niin. Oletteko nähneet hautaan vaipuneita, jotka tulevat takaisin asustamaan taloaan. Tässähän puhutaan ihan selvästi ihmisen ruumiilisesta kuolemasta. Ei ole vielä yhtään paikkaa mikä etes viitais,tai sitten suoraan sanoo että sielu kuolee. Vastakkaisia paikkoja on montakin,jotka puhuuvat sielun ikuisesta olemassa olosta.

        Job:14 20-22. Sanoo ihan selvästi. Että,kun ihminen kuolee. Sielu erkanee, On tietoinen olemassa olostaan. Mutta ei tiedä mitä maanpäällä tapahtuu.
        2Sam:12 ja 23. Kertoo että Daavid on tietoien iitä että hän ei voi palauttaa poikaansa maanpäälle eloon.utta hän itse menee sinne samaan paikkaan missä hänen poikansakin on.

        Jobb:26,5-6. Haamut alhaalla värisevät, Vetten ja niiden asukasten alla tuonela on paljaana hänen edessään eikä ole manalalla peitettä, Tarkka käännös.
        Mitä tässä anotaan. Että Jumala näkee kaiken.

        Psalmi:6ja6.Eihän kuolemassa sinua muisteta,kuka ylistää hahudassa. Mitä sanoo raamattu muualla. Muista luojasi nuoruudessasi. Sanl. Tarkoittaako se että muisti olis niin huona vai? ei vaan yksin kertaisesti sitä että, Kukaan kadotetuista sieluista ei enään ylistä Jumalaa. Ja että. Mitä etua on verestäni kun se vajoaa hautaan? No everestä ole mitään etua eneen kun se on vuotanut ruumiista ulos. Mutta sielu joka teki verestä elävän jättää ruumiin ja veren.

        Psalmi:10. Ylistääkö tomu sinua. Aina kun puhutaan tomusta,Niin pitää muistaa mitä raamattu sanoo muualla tomusta. Jumala otti tomua maasta teki siitä ihmisen,eli ihmis ruumiin. Maasta olet tullut ja maaksi... Eli tässä taaspuhutaan ruumiista.

        Lainaus.Sananl.7:27; Jes.14:15 "..tuonelaan sinut on syösty, sen pohjimmaiseen kuiluun"). Kuolleet ja tuomitut pakanakansat kohtaavat sheolissa toisensa, missä heidän osansa on häpeä ja siellä he lepäävät aseineen (Hes.32:18-32). Sheolissa ei ole enää mitään arvojärjestystä eikä erotusta rikkaiden ja köyhien, orjien ja vapaiden, vallanpitäjien ja alamaisten välillä. Kuitenkin kansallisuuteen perustuva ryhmittely säilyy sheolissakin. Lainaus kiinni.

        Nyt täytyy kysyä. Onko tuo ylläoleva kirjoitus sinun mielipide,vai? Koska muualla kirjoitat että ei sielu jatka olemssa oloaan taivaassa eikä helvetissä.

        Saar:9 ja4-5. Onhan toivoa vielä elävillä. Toivoa mihin? Paranukseen. Kuolleet eivät tiedä mitään. Mistä ne eivät tiedä mitään? Lueppa seuraava jae, niin selviää. Heillä ei ole koskaan enään osaa mitä tapahtuu auringon alla.Eli maanpäällisestä eivät enään tiedä.

        Nyt niihin raamatun paikkoihin jotka sanoovat sielun elävän kuoleman jälkeen. Joh:8 Ja 51. Selvitys paikasta.
        Herättää ruumiin yläs nousemuksessa. Taivaassa oleva sielu menee siihen uuteen kirkastettuun ruumiiseen.

        1Mos:37 ja35. Menen poikani luo. Ja kun hän luuli että poika oli petojen syömä. Niin hän ei voinut tarkoittaa hauta paikkaa.

        1Sam:28. Jumala salli tapahtuvaksi vainajan hengen ilmestymisen saulille. Noita vaimokin hämmästyi.

        2Kun:2. Elia otetaan taivaasen elävänä.
        Tämäkin on mahdollista niin miksei sitten sielun ikuisuus, mikä niin selvästi sanotaan sanassa.

        Jes:14.9
        Job:19 ja25-26. Kun olen ruumiitani irti.
        2kor:12.
        2:kor.5 ja 8. Muuttaa pois ruumistaan.
        Filp:1. ja 20-29. Eritä ruumiistaan.
        MATT: 10 JA 28. TAPPAA RUUMIIN MUTTA EI SIELUA.

        Näitä antamiani pakkoja ei tartte taivutella,koska ne ovat suoraa tekstiä. Kun ihminen yrittää kääntää raamattua oman uskon mukaan,niin silloin on väänneltävä jumalan sanaa.

        Peto ja väärä profeetta otettiin kiini, ja heitettiin tuliseen järveen, ja ne jotka olivat ottaneet pedon luvun. MUTTA ONKOHAN JUMALA SANONUT NIIN. Kuulostaako tutulta. Mitä sanoi käärme Eevalle.

        Raamatun pitää ohjailla uskoa, eikä usko raamattua.


      • keijo_m
        tarkalleen kirjoitti:

        raamatun paikan,missä kohden tämä tarina on kerrottuna?Vai onko tämäkin olettamuksien varaan rakennettu,ja monesta eri paikoista yhdistetty luulojen ja uskomusten perusteella?

        Kirjoitukseni. NM.Vastaväite.


      • uskova_1 kirjoitti:

        Tuonela on kaksiosainen paikka.

        Pääsiäisen tapahtumiin saakka uskossa kuolleet olivat sen hyvällä puolella, jota Aabraham isännöi omasta kuolemastaan lähtien. Talmudissa tuota puolta kutsutaan sekä paratiisiksi että Aabrahamin helmaksi. Ei-uskovat kuolleet taas asuttivat sen rangaistuspuolta, jossa olot olivat tuliset (Luuk 16:19-31).

        Kun Jeesus kuoli, Hän meni tuonelaan pitämään nuhdesaarnan eli lainsaarnan tuolle pahalle puolelle (1Piet 3:18-20) Kreikan sanaa kerusso käytetään sekä lainsaarnasta (Matt 3:1, Apt 15:21, Room 2:21), että evankeliumin saarnasta (Matt 4:23, 9:35) asiayhteydestä riippuen. Tässä yhteydessä saarnaa kuulemassa olivat ei-uskovien ihmisten lisäksi langenneet henget eli demonitkin (1 Piet 3:20, Juuda 1:6). Kreikan pneuma viittaa hyvään tai pahaan henkiolentoon eli enkeleihin tai demoneihin silloin, kun siihen ei liitetä adjektiiveja ennen tai jälkeen (Matt 12:45, Luuk 10:20, Heb 1:14). Tuossa Pietarin kohdassa ei siis voida viitata tuonelassa oleviin ei-uskovien henkiin, hehän ovat siellä vain sieluina (Juud 1:18-19). Ei-uskovistahan Raamattu sanoo, että heidän kuollut henkensä palaa kuolleena Jumalan tykö (ei siis mitenkään ala sielläkään elämään ihmisen puolesta) ”Ja tomu palajaa maahan, niinkuin on ollutkin, ja henki palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin” (Saarn 12:7).

        - ja samalla päästi hyvältä puolelta ihmiset taivaaseen. Jeesus ilmoitti jo tehtävänsä alkaessa, että Hän tulee vetämään kaikki uskovat tykönsä ylös taivaaseen, kun Hänet ylennetään maasta (Joh 12:32). Niinpä Hän sitten oikeana sukulunastajana lunasti verellään sukunsa, siis uskovat, (1 Piet 1:18-21) ja otti näitä tuonelan vankeja saaliikseen astuessaan maan alimpiin paikkoihin ja meni ylös kaikkia taivaita ylemmäs (Ef 4:8-10) juuri niinkuin oli profetoitu jo Psalmeissa (68:19) Jeesus myös ensin julisti evankeliumin (kreikan sana euaggelizo) Aabrahamin helmassa oleville uskoville (1Piet 4:6).

        Tuosta asiasta kirjoittaa apostolien opettama Ignatios kirjeessään Magnesialaisille: ”Kuinka sitten me voisimme vastedes elää ilman häntä, jonka opetuslapsia profeetatkin hengessä olivat ja odottivat häntä opettajakseen? Siitäpä syystä hän, jota he vanhurskaasti odottivat, saapuikin ja herätti heidät kuolleista.” (Apostoliset isät, Suomalaisen teologisen kirj. seuran, julkaisuja 163, 1989 s.78)

        Osan Hän tosin nosti jopa kuolleista takaisin maan päälle ja heitä nähtiin Jerusalemissakin. Tästä kertoo Raamattu: ”ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös. Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle.” (Matt 27:52-53).

        Tuosta tapahtumasta lähtien jokainen ei-uskova on mennyt kuollessaan yhä tuohon tuonelan pahempaan osastoon. Tuonelan parempi osasto on siitä lähtien ollut tyhjä ja jokainen uskossa ruumiistaan eronnut on mennyt taivaaseen samantien. Paavali jo heti kirjoitti menevänsä suoraan taivaaseen kun eriää tästä maailmasta olemaan Kristuksen kanssa (Fil 1:23) . Ja Kristushan ei Paavalin aikaan ollut tuonelassa vaan taivaassa, joten ei Paavali eikä kukaan uskova tuonelaan voi menneä Kristuksen luo, vaan taivaaseen. Niinpä myös adventistien opetus, että uskovat menevät hautaan kuollessaan, siis muukin kuin ruumis, on myös väärä, koska ei Jeesus haudassakaan ole. Jeesus on taivaassa ja sinne me uskovatkin menemme heti, kun ruumiin jätämme (1 Piet 3:22).

        Ei-uskovat menevät kaikki tuonelaan ihan siihen asti, kun se tyhjennetään viimeiselle tuomiolle väestään (Ilm 20:13). Sen jälkeen tuonela käy hyödyttömäksi ja se heitetään helvettiin (Ilm 20:14).

        Annu kyseli tuonelasta, niin tässäpä vanha kirjoitukseni siitä.


      • uskova_1 kirjoitti:

        Tuonela on kaksiosainen paikka.

        Pääsiäisen tapahtumiin saakka uskossa kuolleet olivat sen hyvällä puolella, jota Aabraham isännöi omasta kuolemastaan lähtien. Talmudissa tuota puolta kutsutaan sekä paratiisiksi että Aabrahamin helmaksi. Ei-uskovat kuolleet taas asuttivat sen rangaistuspuolta, jossa olot olivat tuliset (Luuk 16:19-31).

        Kun Jeesus kuoli, Hän meni tuonelaan pitämään nuhdesaarnan eli lainsaarnan tuolle pahalle puolelle (1Piet 3:18-20) Kreikan sanaa kerusso käytetään sekä lainsaarnasta (Matt 3:1, Apt 15:21, Room 2:21), että evankeliumin saarnasta (Matt 4:23, 9:35) asiayhteydestä riippuen. Tässä yhteydessä saarnaa kuulemassa olivat ei-uskovien ihmisten lisäksi langenneet henget eli demonitkin (1 Piet 3:20, Juuda 1:6). Kreikan pneuma viittaa hyvään tai pahaan henkiolentoon eli enkeleihin tai demoneihin silloin, kun siihen ei liitetä adjektiiveja ennen tai jälkeen (Matt 12:45, Luuk 10:20, Heb 1:14). Tuossa Pietarin kohdassa ei siis voida viitata tuonelassa oleviin ei-uskovien henkiin, hehän ovat siellä vain sieluina (Juud 1:18-19). Ei-uskovistahan Raamattu sanoo, että heidän kuollut henkensä palaa kuolleena Jumalan tykö (ei siis mitenkään ala sielläkään elämään ihmisen puolesta) ”Ja tomu palajaa maahan, niinkuin on ollutkin, ja henki palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin” (Saarn 12:7).

        - ja samalla päästi hyvältä puolelta ihmiset taivaaseen. Jeesus ilmoitti jo tehtävänsä alkaessa, että Hän tulee vetämään kaikki uskovat tykönsä ylös taivaaseen, kun Hänet ylennetään maasta (Joh 12:32). Niinpä Hän sitten oikeana sukulunastajana lunasti verellään sukunsa, siis uskovat, (1 Piet 1:18-21) ja otti näitä tuonelan vankeja saaliikseen astuessaan maan alimpiin paikkoihin ja meni ylös kaikkia taivaita ylemmäs (Ef 4:8-10) juuri niinkuin oli profetoitu jo Psalmeissa (68:19) Jeesus myös ensin julisti evankeliumin (kreikan sana euaggelizo) Aabrahamin helmassa oleville uskoville (1Piet 4:6).

        Tuosta asiasta kirjoittaa apostolien opettama Ignatios kirjeessään Magnesialaisille: ”Kuinka sitten me voisimme vastedes elää ilman häntä, jonka opetuslapsia profeetatkin hengessä olivat ja odottivat häntä opettajakseen? Siitäpä syystä hän, jota he vanhurskaasti odottivat, saapuikin ja herätti heidät kuolleista.” (Apostoliset isät, Suomalaisen teologisen kirj. seuran, julkaisuja 163, 1989 s.78)

        Osan Hän tosin nosti jopa kuolleista takaisin maan päälle ja heitä nähtiin Jerusalemissakin. Tästä kertoo Raamattu: ”ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös. Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle.” (Matt 27:52-53).

        Tuosta tapahtumasta lähtien jokainen ei-uskova on mennyt kuollessaan yhä tuohon tuonelan pahempaan osastoon. Tuonelan parempi osasto on siitä lähtien ollut tyhjä ja jokainen uskossa ruumiistaan eronnut on mennyt taivaaseen samantien. Paavali jo heti kirjoitti menevänsä suoraan taivaaseen kun eriää tästä maailmasta olemaan Kristuksen kanssa (Fil 1:23) . Ja Kristushan ei Paavalin aikaan ollut tuonelassa vaan taivaassa, joten ei Paavali eikä kukaan uskova tuonelaan voi menneä Kristuksen luo, vaan taivaaseen. Niinpä myös adventistien opetus, että uskovat menevät hautaan kuollessaan, siis muukin kuin ruumis, on myös väärä, koska ei Jeesus haudassakaan ole. Jeesus on taivaassa ja sinne me uskovatkin menemme heti, kun ruumiin jätämme (1 Piet 3:22).

        Ei-uskovat menevät kaikki tuonelaan ihan siihen asti, kun se tyhjennetään viimeiselle tuomiolle väestään (Ilm 20:13). Sen jälkeen tuonela käy hyödyttömäksi ja se heitetään helvettiin (Ilm 20:14).

        Annu kyseli tuonelasta, joten nostetaan tämä kirjoitukseni siitä esille.


      • uskova_1 kirjoitti:

        Annu kyseli tuonelasta, joten nostetaan tämä kirjoitukseni siitä esille.

        Meni vahingossa kahteen kertaan, kun tekstiä ei heti näkynyt.


      • Sirkka Iita. kirjoitti:

        Oli mukavaa lukea tätä asiallista ja ystävällisessä hengessä käytyä keskustelua.

        Näin me voimme keskustella asioista rakentavasti rakkauden hengessä ja voimme ymmärtää asiat paljon paremmin.

        Kyllä tuo sinun kirjoituksesikin antoi paljon ajattelemisen aihetta.

        Aion käydä sen kohta kohdalta läpi raamatusta.

        Minulla on totuuden nälkä ja olen avoin ottamaan vastaan kaikken mikä on raamatun mukaista,vaikka se olisi minun entisiä luuloja ja olettamuksia vastaan.

        Olen joka hetki valmis muuttamaan käsitystäni,jos huomaan sen olevan ristiriidassa raamatun kanssa,sitä sanotaan henkiseksi kasvuksi.

        Siunausta päivääsi ja hyvää itsenäisyys päivää kaikille.tv.Sirkka Iita.

        KAIKKI HERÄTETÄÄN IKUISUUTEEN !

        Ap. t. 24:15
        ja pidän sen toivon Jumalaan, että on oleva ylösnousemus, jota nämä itsekin odottavat, sekä vanhurskasten että vääräin.

        " Ilm 7:9 puhuu suuresta joukosta joka jo tuolloin on taivaassa, eli yli tuhat vuotta ennen viimeistä tuomiota.
        1 Kor 15:35 eteenpäin tuota ruumisten heräämistä ja muuttumista selitetään,
        mutta lue siitä itse, sillä meikäläisen silmät alkaa jo painua kiinni….. " (Uskova_1)

        Jouluna 2006 Uskova kyseisen viestinsä kirjoitti ja sinä Sirkka-Iita kiittelit ja lupasit "aikoa"
        tutkia sitä ihan tosissasi. Vaan tänä vuonna, 2010, olet yhä kiivaammin toivotellut jumalattomille
        ikuista rauhaa synneistään tiedottomassa ja olemattomassa ikuisuudessa, silmänräpäys-ikuisuudessa!

        Varoittakaamme vaivan paikasta!
        Luuk. 16:28 :
        Minulla on viisi veljeä -- hänen pitäisi varoittaa heitä,
        etteivät hekin joutuisi tähän kärsimyksen paikkaan.'

        ' Ilm 7:9 puhuu suuresta joukosta joka jo tuolloin on taivaassa,
        eli yli tuhat vuotta ennen viimeistä tuomiota. ' (U_1)

        Ilm.7:4
        Ja minä kuulin sinetillä merkittyjen luvun, sata neljäkymmentä neljä tuhatta (144000) merkittyä kaikista Israelin lasten sukukunnista
        - -
        9 Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään

        Ei sinettiä otsassa mutta tuore palmunoksa (rauha) kädessä!


      • Moraali
        uskova_1 kirjoitti:

        Tuonela on kaksiosainen paikka.

        Pääsiäisen tapahtumiin saakka uskossa kuolleet olivat sen hyvällä puolella, jota Aabraham isännöi omasta kuolemastaan lähtien. Talmudissa tuota puolta kutsutaan sekä paratiisiksi että Aabrahamin helmaksi. Ei-uskovat kuolleet taas asuttivat sen rangaistuspuolta, jossa olot olivat tuliset (Luuk 16:19-31).

        Kun Jeesus kuoli, Hän meni tuonelaan pitämään nuhdesaarnan eli lainsaarnan tuolle pahalle puolelle (1Piet 3:18-20) Kreikan sanaa kerusso käytetään sekä lainsaarnasta (Matt 3:1, Apt 15:21, Room 2:21), että evankeliumin saarnasta (Matt 4:23, 9:35) asiayhteydestä riippuen. Tässä yhteydessä saarnaa kuulemassa olivat ei-uskovien ihmisten lisäksi langenneet henget eli demonitkin (1 Piet 3:20, Juuda 1:6). Kreikan pneuma viittaa hyvään tai pahaan henkiolentoon eli enkeleihin tai demoneihin silloin, kun siihen ei liitetä adjektiiveja ennen tai jälkeen (Matt 12:45, Luuk 10:20, Heb 1:14). Tuossa Pietarin kohdassa ei siis voida viitata tuonelassa oleviin ei-uskovien henkiin, hehän ovat siellä vain sieluina (Juud 1:18-19). Ei-uskovistahan Raamattu sanoo, että heidän kuollut henkensä palaa kuolleena Jumalan tykö (ei siis mitenkään ala sielläkään elämään ihmisen puolesta) ”Ja tomu palajaa maahan, niinkuin on ollutkin, ja henki palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin” (Saarn 12:7).

        - ja samalla päästi hyvältä puolelta ihmiset taivaaseen. Jeesus ilmoitti jo tehtävänsä alkaessa, että Hän tulee vetämään kaikki uskovat tykönsä ylös taivaaseen, kun Hänet ylennetään maasta (Joh 12:32). Niinpä Hän sitten oikeana sukulunastajana lunasti verellään sukunsa, siis uskovat, (1 Piet 1:18-21) ja otti näitä tuonelan vankeja saaliikseen astuessaan maan alimpiin paikkoihin ja meni ylös kaikkia taivaita ylemmäs (Ef 4:8-10) juuri niinkuin oli profetoitu jo Psalmeissa (68:19) Jeesus myös ensin julisti evankeliumin (kreikan sana euaggelizo) Aabrahamin helmassa oleville uskoville (1Piet 4:6).

        Tuosta asiasta kirjoittaa apostolien opettama Ignatios kirjeessään Magnesialaisille: ”Kuinka sitten me voisimme vastedes elää ilman häntä, jonka opetuslapsia profeetatkin hengessä olivat ja odottivat häntä opettajakseen? Siitäpä syystä hän, jota he vanhurskaasti odottivat, saapuikin ja herätti heidät kuolleista.” (Apostoliset isät, Suomalaisen teologisen kirj. seuran, julkaisuja 163, 1989 s.78)

        Osan Hän tosin nosti jopa kuolleista takaisin maan päälle ja heitä nähtiin Jerusalemissakin. Tästä kertoo Raamattu: ”ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös. Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle.” (Matt 27:52-53).

        Tuosta tapahtumasta lähtien jokainen ei-uskova on mennyt kuollessaan yhä tuohon tuonelan pahempaan osastoon. Tuonelan parempi osasto on siitä lähtien ollut tyhjä ja jokainen uskossa ruumiistaan eronnut on mennyt taivaaseen samantien. Paavali jo heti kirjoitti menevänsä suoraan taivaaseen kun eriää tästä maailmasta olemaan Kristuksen kanssa (Fil 1:23) . Ja Kristushan ei Paavalin aikaan ollut tuonelassa vaan taivaassa, joten ei Paavali eikä kukaan uskova tuonelaan voi menneä Kristuksen luo, vaan taivaaseen. Niinpä myös adventistien opetus, että uskovat menevät hautaan kuollessaan, siis muukin kuin ruumis, on myös väärä, koska ei Jeesus haudassakaan ole. Jeesus on taivaassa ja sinne me uskovatkin menemme heti, kun ruumiin jätämme (1 Piet 3:22).

        Ei-uskovat menevät kaikki tuonelaan ihan siihen asti, kun se tyhjennetään viimeiselle tuomiolle väestään (Ilm 20:13). Sen jälkeen tuonela käy hyödyttömäksi ja se heitetään helvettiin (Ilm 20:14).

        Maailman ajassa tiedä mihin ihmisen henki menee? Kaikki päätelmät ovat vain ihmisten keksimiä heidän omia ajatelmiaan? Totuus voi olla aivan toisen kaltainen? Helvetti on kauhu satu, jota ei kukaan pysty todistamaan? Taivas on ihmisten unikuva vailla todisteita?


    • yksi lisäys.

      http://www.laverdaduniversal.org/kuolema.html

      Tässä yksi katsantokanta.

      Pitäsikö joku opetus "hakata kiviin".

      No ei hakata, mutta tällaistakin on Raamattuun kirjoitettu. Tämäkin laittaa miettimään asioita.

      Meri antoi kuolleensa, välitila? Kuolema ja tuonela antoi kuolleensa. Kyse oli tuomion hetkestä.

      1 Kor. 15: kertoo.
      51. Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme,

      Sitten se kertoo ajankohdan.

      52. yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.

      Ja myös sen mitä tapahtuu,

      53. Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen.

      Myös sen kelle se tapahtuu, voitostahan on kyse, ja helvettiin menevät, olisiko jae tarkoitettu heille?

      54. Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, silloin toteutuu se sana, joka on kirjoitettu: "Kuolema on nielty ja voitto saatu."
      55. "Kuolema, missä on sinun voittosi? Kuolema, missä on sinun otasi?"
      56. Mutta kuoleman ota on synti, ja synnin voima on laki.
      57. Mutta kiitos olkoon Jumalan, joka antaa meille voiton meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta!

      Johtopäätös, uskovat heti kuoleman jälkeen taivaassa, sotii edellä olevaa vastaan, mutta jatketaan matkaa.

      2 Kor. 3:18. Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki.

      Niin, vielähän me ei olla tämän kuvan kaltaisia, mutta lupaus muuttumisesta on edessä.

      Joh. 5: ja huomaa sanat KAIKKI ja ovat vielä jossakin.

      28. Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä 29. ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.

      Vieläpä on vahvistuksia asiaan Jeesukselta itseltään aivan ajankohdasta ja sen hetkestä.

      Joh. 6:40. Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."

      Heb 9:27. Ja samoinkuin ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio,
      28. samoin Kristuskin, kerran uhrattuna ottaakseen pois monien synnit, on toistamiseen ilman syntiä ilmestyvä pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat.

      Mutta, ettei tulisi pitkä lyhennetään.
      Tässä on vielä meille kehotus rohkaisemaan tällä toisiamme.


      1 Tess. 4: 13. Mutta me emme tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä, kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niinkuin muut, joilla ei toivoa ole.
      14. Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.
      15. Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
      16. Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
      17. sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
      18. Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.

      Hieman vahvistusta Matteukselta, että Jeesuksen paluu on todellinen kerran.

      24:30. Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
      31. Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasuunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.

      En aivan kaikkiin tulkintoihinkin saa tuulta siipien alle, että jos nyt kuolisin, menisin taivaaseen, mihin tietysti henki menee jonka sen on antanut ja ottaa pois. Henkeni ja sieluni on hieman eri hetkessä, olettasin.
      Mutta minuuteni herätetään Jeesuksen tullessa.
      Miksi sitten pitäisi ajatella sitä, että olisin taivaassa / välitilassa, ja yhytettäisiin sitten ruumis ja sielu ylösnousemuksessa.
      Kyllä minä olen pitkälläni ja nousen tietoisuuteen Kun elämän antaja herättää minut.
      Hän, joka on luonut taivaan ja maan, eikö Hän voisi kuolemasta herättää tietoisuuteen.
      Sama se, kuinka pitkä uni, välihetkestä en tiedä mitään. Nukahtaminen ja sitten heräämin on tietoisesti yhteinen samaan tapahtuva hetki. Aivan mitä olen kokenut leikkausunesta alku ja herääminen, välistä en tietänyt mitään.

      Lepään tässä mietteessäni, ja annan Kaikkivaltiaalle niin suuret mittasuhteet, etten pelkää tulevaa unta. Kiitos Herralle. Jeesus elää ja on voittaja. Uskon sen.

      • mutta tulihan se tähän

        Piti laittaa eri otsakkeen alle, mutta tuli tähän.
        Olkoon.


      • Niinkö?

        Ilmestyskirja ja moni muu tässä yhteydessä kirjoitettu saa runollisia muotoja sekä siksi erilaisia tulkintoja?!


      • luotuina.
        Niinkö? kirjoitti:

        Ilmestyskirja ja moni muu tässä yhteydessä kirjoitettu saa runollisia muotoja sekä siksi erilaisia tulkintoja?!

        Uskon, että Jumala puhuu meille niillä sanoilla mitä ymmärrämme. Uni, hyvä kuvaus siitä, että välttämättä ihminen ei yöstä tiedä mitään, herää aamulla uuteen päivään.

        Kuoleman kuvaus, on ero elämään, koskaan ei voida olla ajassa yhtydessä menneeseen. Muisto vain.

        Isä rakastaa lastaan, ainakin normaalisti.
        Hyvä kuvaus Taivaan Isästä, rakastaa lapsiaan.
        Terveellinen rakkaus puolisoiden kesken, he ovat yhtä. Jeesus rakastaa seurakuntaansa, on ylkä, srk. morsian. Näin heitän hajanaisesti herättämään ajatuksia.
        Kuinkas muuten ymmärrämme, ellei olisi kieltä jolla asia käy jotenkin kohti.
        Joskus olen miettinyt, että näinhän tämä kaiken luotuna pitää olla, että ymmärtäisimme elämän ja kuoleman asiat.


      • Sirkka Iita.
        Niinkö? kirjoitti:

        Ilmestyskirja ja moni muu tässä yhteydessä kirjoitettu saa runollisia muotoja sekä siksi erilaisia tulkintoja?!

        Emme todellakaan makaa vain tiedottomassa tilassa,vaan henkemme tekee mitä ihmeellisempiä matkoja ja kokee kaikenlaisia asioita nukkuessamme.

        Minäkin olen monesti ajatellut,että kun sitten viimeisen kerran erkaannumme ruumiistamme,niin siirrymme sinne Jumalan luokse.

        Näinhän sanotaan myöskin hautaus saarnassa:"Ruumis tulee maaksi jälleen,mutta henki palajaa Jumalan luokse,joka sen on antanutkin."

        Jeesus Kristus on sinut viimeisenä päivänä herättävä.

        Puhutaan myöskin ruumiin ylösnousemuksesta.

        Minä en ainakaan voi näitä kaikkia käsittää ihmisjärjelläni,mutta oneksi Jumala vaatiikin jokaiselta vain ymmärryksensä mukaan.

        Luotan ja uskon täysin Jumalan rakkauteen,tehköön hän niinkuin parhaakseen näkee,minähän olen hänen.


      • elina
        Sirkka Iita. kirjoitti:

        Emme todellakaan makaa vain tiedottomassa tilassa,vaan henkemme tekee mitä ihmeellisempiä matkoja ja kokee kaikenlaisia asioita nukkuessamme.

        Minäkin olen monesti ajatellut,että kun sitten viimeisen kerran erkaannumme ruumiistamme,niin siirrymme sinne Jumalan luokse.

        Näinhän sanotaan myöskin hautaus saarnassa:"Ruumis tulee maaksi jälleen,mutta henki palajaa Jumalan luokse,joka sen on antanutkin."

        Jeesus Kristus on sinut viimeisenä päivänä herättävä.

        Puhutaan myöskin ruumiin ylösnousemuksesta.

        Minä en ainakaan voi näitä kaikkia käsittää ihmisjärjelläni,mutta oneksi Jumala vaatiikin jokaiselta vain ymmärryksensä mukaan.

        Luotan ja uskon täysin Jumalan rakkauteen,tehköön hän niinkuin parhaakseen näkee,minähän olen hänen.

        Minä luulen että sinä et ole viellä tutkinut tätä kuolema asiaa, älä usko kaikkea mitä sinä näet kirjoitettavan, on niin monta mieltä kuin miestäkin, tutki itse Raamattua ja pyydä Jumalaa avuksesi Hän antaa sinulle ymmärryksen vaikeissakin Raamatun tutkimisessa, mutta jätä oma mieli pois kun tutkit Herran sanaa niin sana parhaiten avautuu,kun itse on tyhjä, näin minä sanoin aikoinani Herralle kun tulin uskoon ohjaa sinä minut oikealle tielle,sillä minä en tiedä mikä olisi se tie joka veisi sinne mihin sinä haluat, ihmeekseni sana alkoi avautua kuin itsestään, minulla kun ei ollut opettajia, sillä en ymmärtänyt viellä silloin tämän maan kieltä kun tulin uskoon,vain Jumala oli opettajani,ja Raamattu jota luin.Muistan kun tutkin Raamattua tunsin niinkuin joku olisi ollut vierelläni ohjaamassa, ja kun se asia selvisi minulle hän poistui, mutta minulle jäi täysi varmuus asiasta että se oli niinkuin Hän opetti.


      • Sirkka Iita.
        elina kirjoitti:

        Minä luulen että sinä et ole viellä tutkinut tätä kuolema asiaa, älä usko kaikkea mitä sinä näet kirjoitettavan, on niin monta mieltä kuin miestäkin, tutki itse Raamattua ja pyydä Jumalaa avuksesi Hän antaa sinulle ymmärryksen vaikeissakin Raamatun tutkimisessa, mutta jätä oma mieli pois kun tutkit Herran sanaa niin sana parhaiten avautuu,kun itse on tyhjä, näin minä sanoin aikoinani Herralle kun tulin uskoon ohjaa sinä minut oikealle tielle,sillä minä en tiedä mikä olisi se tie joka veisi sinne mihin sinä haluat, ihmeekseni sana alkoi avautua kuin itsestään, minulla kun ei ollut opettajia, sillä en ymmärtänyt viellä silloin tämän maan kieltä kun tulin uskoon,vain Jumala oli opettajani,ja Raamattu jota luin.Muistan kun tutkin Raamattua tunsin niinkuin joku olisi ollut vierelläni ohjaamassa, ja kun se asia selvisi minulle hän poistui, mutta minulle jäi täysi varmuus asiasta että se oli niinkuin Hän opetti.

        Luulin ensin että olet Elina siskoni,mutta kun luin kirjoituksesi,huomasin että oletkin"se toinen" elina,joka asuu jossakin kaukana ulkomailla,kuten kerran sanoit.

        Sinä puhut nyt Pyhän Hengen johdatuksesta!

        Kyllä minä tarvitsen Hänen johdatustaan kokoajan.Se on välillä niin ihmeellistä,kun pitäisi löytää joku paikka,niin se avautuu aivan kuin itsestään.

        Joskus jopa ennenkuin olen pyytänytkään,tulee vain sellainen tunne,että minun pitää säästää tämä paikka ja kun jätän raamatun avoimeksi,niin pian tarvitsen juuri sitä paikkaa.

        Näin huolehtii Pyhä Henki meistä!

        Hyvää itsenäisyyspäivää sinulle elina ystäväni siellä kaukana!

        Saakoon Jumalan rakkaus täyttää sydämesi nytkin kokonaan.tv.sisaresi Herrassa.


      • Tuo tuonelasta
        luotuina. kirjoitti:

        Uskon, että Jumala puhuu meille niillä sanoilla mitä ymmärrämme. Uni, hyvä kuvaus siitä, että välttämättä ihminen ei yöstä tiedä mitään, herää aamulla uuteen päivään.

        Kuoleman kuvaus, on ero elämään, koskaan ei voida olla ajassa yhtydessä menneeseen. Muisto vain.

        Isä rakastaa lastaan, ainakin normaalisti.
        Hyvä kuvaus Taivaan Isästä, rakastaa lapsiaan.
        Terveellinen rakkaus puolisoiden kesken, he ovat yhtä. Jeesus rakastaa seurakuntaansa, on ylkä, srk. morsian. Näin heitän hajanaisesti herättämään ajatuksia.
        Kuinkas muuten ymmärrämme, ellei olisi kieltä jolla asia käy jotenkin kohti.
        Joskus olen miettinyt, että näinhän tämä kaiken luotuna pitää olla, että ymmärtäisimme elämän ja kuoleman asiat.

        Tuo tuonelasta: hän vain nukkuu...toinen VAIN hukkuu?
        Onko Jumala ja Jeesus ollut raamatun kertomuksissa epäoikeudenmukainen eli epävanhurskas, ilman hurskautta ...?

        Niin, jos ottaa huomioon, miten juutalaista omaisuuskansaa on kohdeltu ja varsinkin sen ulkopuolisia ihmisiä...kysymys on aiheellinen?

        Kuka uskaltaa vastata!? Pastori Kuhilas?


      • on aina
        Tuo tuonelasta kirjoitti:

        Tuo tuonelasta: hän vain nukkuu...toinen VAIN hukkuu?
        Onko Jumala ja Jeesus ollut raamatun kertomuksissa epäoikeudenmukainen eli epävanhurskas, ilman hurskautta ...?

        Niin, jos ottaa huomioon, miten juutalaista omaisuuskansaa on kohdeltu ja varsinkin sen ulkopuolisia ihmisiä...kysymys on aiheellinen?

        Kuka uskaltaa vastata!? Pastori Kuhilas?

        oikeudenmukainen.


      • Sirkka Iita. kirjoitti:

        Luulin ensin että olet Elina siskoni,mutta kun luin kirjoituksesi,huomasin että oletkin"se toinen" elina,joka asuu jossakin kaukana ulkomailla,kuten kerran sanoit.

        Sinä puhut nyt Pyhän Hengen johdatuksesta!

        Kyllä minä tarvitsen Hänen johdatustaan kokoajan.Se on välillä niin ihmeellistä,kun pitäisi löytää joku paikka,niin se avautuu aivan kuin itsestään.

        Joskus jopa ennenkuin olen pyytänytkään,tulee vain sellainen tunne,että minun pitää säästää tämä paikka ja kun jätän raamatun avoimeksi,niin pian tarvitsen juuri sitä paikkaa.

        Näin huolehtii Pyhä Henki meistä!

        Hyvää itsenäisyyspäivää sinulle elina ystäväni siellä kaukana!

        Saakoon Jumalan rakkaus täyttää sydämesi nytkin kokonaan.tv.sisaresi Herrassa.

        "Luulin ensin että olet Elina siskoni,mutta kun luin kirjoituksesi,huomasin että oletkin"se toinen" elina,joka asuu jossakin kaukana ulkomailla,kuten kerran sanoit."

        Noin saattaa käydä toistekin kun ei tunne siskoja ja veljiä kuin vain kuulopuheiden mukaan.
        Että yhteyttä koetaan kun ollaan mahdollisimman kaukana. Kun ei ole todellista kosketuspintaa niin
        on helppo kiitellä toinen toisiaan.

        "Joskus jopa ennenkuin olen pyytänytkään,tulee vain sellainen tunne,
        että minun pitää säästää tämä paikka ja kun jätän raamatun avoimeksi,niin pian tarvitsen juuri sitä paikkaa."

        Tässä yksi hyvä paikka auki jätettäväksi ja kaikkien nähtäväksi - että oppisivat "oikein laskemaan
        päiviensä määrän" ...

        Luuk. 16:28
        Minulla on viisi veljeä -- hänen pitäisi varoittaa heitä, etteivät hekin joutuisi tähän kärsimyksen paikkaan.'
        (Lk.16:19-31)


      • AnttiVKantola kirjoitti:

        "Luulin ensin että olet Elina siskoni,mutta kun luin kirjoituksesi,huomasin että oletkin"se toinen" elina,joka asuu jossakin kaukana ulkomailla,kuten kerran sanoit."

        Noin saattaa käydä toistekin kun ei tunne siskoja ja veljiä kuin vain kuulopuheiden mukaan.
        Että yhteyttä koetaan kun ollaan mahdollisimman kaukana. Kun ei ole todellista kosketuspintaa niin
        on helppo kiitellä toinen toisiaan.

        "Joskus jopa ennenkuin olen pyytänytkään,tulee vain sellainen tunne,
        että minun pitää säästää tämä paikka ja kun jätän raamatun avoimeksi,niin pian tarvitsen juuri sitä paikkaa."

        Tässä yksi hyvä paikka auki jätettäväksi ja kaikkien nähtäväksi - että oppisivat "oikein laskemaan
        päiviensä määrän" ...

        Luuk. 16:28
        Minulla on viisi veljeä -- hänen pitäisi varoittaa heitä, etteivät hekin joutuisi tähän kärsimyksen paikkaan.'
        (Lk.16:19-31)

        omana Vapahtajanaan poistaa kaiken pelon. Uskotaan Jeesukseen ja ollaan turvallisesti Jumalan kädessä Jeesuksen, Jumalan Pojan ansion tähden. Hyvää yötä Antti veljelle.


      • Sirkka-Iita kirjoitti:

        omana Vapahtajanaan poistaa kaiken pelon. Uskotaan Jeesukseen ja ollaan turvallisesti Jumalan kädessä Jeesuksen, Jumalan Pojan ansion tähden. Hyvää yötä Antti veljelle.

        Pelkoa ei rakkaudessa ole, toteaa Herran Sanakin, mutta on sitäkin suurempi tuska sieluista; ainakin pitäisi olla.

        Room.9:1
        Minä sanon totuuden Kristuksessa, en valhettele-sen todistaa minulle omatuntoni Pyhässä Hengessä-
        2 että minulla on suuri murhe ja ainainen kipu sydämessäni.
        3 Sillä minä soisin itse olevani kirottu pois Kristuksesta
        veljieni hyväksi,
        jotka ovat minun sukulaisiani lihan puolesta,
        4 ovat israelilaisia: heidän on lapseus ja kirkkaus
        ja liitot ja lain antaminen
        ja jumalanpalvelus ja lupaukset;

        Luuk. 16:28
        Minulla on viisi veljeä --
        hänen pitäisi varoittaa heitä,
        etteivät hekin joutuisi
        tähän kärsimyksen paikkaan.'
        (Lk.16:19-31)

        Levollista yötä ja armollista aamua!
        Antti


      • siihen, että
        AnttiVKantola kirjoitti:

        Pelkoa ei rakkaudessa ole, toteaa Herran Sanakin, mutta on sitäkin suurempi tuska sieluista; ainakin pitäisi olla.

        Room.9:1
        Minä sanon totuuden Kristuksessa, en valhettele-sen todistaa minulle omatuntoni Pyhässä Hengessä-
        2 että minulla on suuri murhe ja ainainen kipu sydämessäni.
        3 Sillä minä soisin itse olevani kirottu pois Kristuksesta
        veljieni hyväksi,
        jotka ovat minun sukulaisiani lihan puolesta,
        4 ovat israelilaisia: heidän on lapseus ja kirkkaus
        ja liitot ja lain antaminen
        ja jumalanpalvelus ja lupaukset;

        Luuk. 16:28
        Minulla on viisi veljeä --
        hänen pitäisi varoittaa heitä,
        etteivät hekin joutuisi
        tähän kärsimyksen paikkaan.'
        (Lk.16:19-31)

        Levollista yötä ja armollista aamua!
        Antti

        HÄN ON VOITTAJA!


    • kasi

      niin monitahoisesti ja usein jopa runollisessa muodossa on luonnollista että kristittyjen käsitykset siitä ovat hieman erilaisia. Kaikille on kuitenkin yhteistä se että tuonela ei ole viimeinen lepopaikka missä ihminen kuoltuaan on vaan sieltä mennään joko helvetin tuleen tai sitten Jumalan luo. Käsitykset elämän ylösnousemuksen ajankohdasta eroavat kuitenkin samoin kuin käsitykset siitä mitä oikeastaan tarkoitetaan helvetin tulella.

      Oma käsitykseni tuonelasta on ensiksikin että se ei ole mikään esikuva ikuisesta piinasta helvetissä, mutta en voi sanoa olevani täysin tietoinen siitä kuinka syvässä unessa siellä ollaan. Asiahan on niin että syntinen ihminen kärsii aina synneistään ja vaikka Raamattu sanookin että kuollut nukkuu niin kuinka helppoa "unta" hän nukkuu on minulle epäselvää.

      Kun Saul vastoin Jumalan tahtoa meni ja "herätti" Samuelin hänen unestaan - voimme lukea että - Samuel sanoi Saulille: "Miksi sinä olet häirinnyt minua ja nostattanut minut?" - Siis jotenkin tämä antaa sen käsityksen, että Samuel nukkui, mutta aivan niinkuin meidäkin voi herättää unesta voitiin Samuelkin herättää unestaan. Mutta sen voi vain tehdä sellaiset ihmiset kuin tuo (kuten Raamattu häntä kutsuu) "vaimo jolla oli vallassaan vainajahenki", voivat näin tehdä. Jumala on kieltänyt tämän ja Saul vallan hyvin tiesi sen, mutta suuressa hädässään rikkoi Jumalan kiellon. Saul siis selvästikin oli siinä uskossa, että yhteyden otto vainajiin oli mahdollista vaikka se olikin kiellettyä.

      Mutta kuinka on sitten mahdollista että ihminen olisi jotenkin olemassa vaikka on aivan selvää että Jumalan antama henki palaa Jumalan luo kun ihminen kuolee. Oma käsitykseni on että se hengellinen minuus mikä on kasvanut ihmisessä hänen elämänsä aikana ei mene Jumalan luo vaan tuonelaan. Jumala kylvi ihmiseen jotakin omaa jonka tarkoitus on kasvaa omaksi yksilöksi ja tämä kasvun tulos ei mene Jumalan luo koska se ei ole Jumalasta muuten kuin siten, että sen siemen oli Jumalan luoma. Syntiinlankeemus teki kuitenkin sen että sielu ei koskaan kasvanut kelvolliseksi ikuiseen elämään. Jeesus on täten ainoa tie meille ja Jumalan ainoa tapa pyhittää kuolemaan tuomitut sielut.

      Ylösnousemus on asia sinänsä ja siitä keskustellaan toivon mukaan seuraavassa asiallisessa keskustelussa.

      kasi

    • Noin 74 jakeen viestin heitit kehiin, irtolauseita sieltä täältä Raamatun lehdiltä. Väistit ne kohdat mitkä olisivat paljastaneet sinun petolliset tarkoitusperäsi.

      Erehdyit laittamaan yhden jakeen jonka kautta päästään asialliseen käsitykseen tuonelan
      vaivoista:

      Luuk. 16:23
      Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan,
      näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan.

      Tuo synteihinsä kuollut mies nimittäin rukoilee näin:

      Luuk. 16:28
      Minulla on viisi veljeä -- hänen pitäisi varoittaa heitä,
      etteivät hekin joutuisi tähän kärsimyksen paikkaan.'

      Ei hän mitään piinasta puhu eikä Jeesuskaan, piinapuppu on alex8sta lähtöisin.
      Minä uskon ettei Jeesus puheillaan tahtonut harhauttaa vaan varoittaa.

      Liekeistä pelastettu, vähäisin palvelijanne
      antti

    • kvanttimekaniikkaa

      No niin. Miksi joku Jumala,joka on luonut maailmankaikkeuden,vaivautuisi pistämään luoduistaan pienimmästä päästä olevan ihmisen helvettiin ihan vaan sen takia,kun tämä ei usko häneen? Miksi jumala itse ei viitsi kertoa mikä on jutun juoni? Jättää homman ihmisen hoteisiin-ja siitähän hyvä tulee.Jos nyt jumala näkee menneet ja tulevat ,niin miksi hän vaivautusi luomaan ihmisen? Kokeillakseen jotain...ei kun tietäeän miten tässä lopulta käy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      140
      2020
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      171
      1220
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1137
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      167
      994
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      92
      911
    6. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      60
      850
    7. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      849
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      42
      804
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      770
    10. Ei kannata lähteä sotaan jos ei omaa edes alkeellisia taitoja.

      Sodastahan tässä ei varsinaisesti ole edes kyse, vaan naisten ja lasten suojelusta ja oikeuden toteutumisesta, tavalla t
      Ikävä
      117
      688
    Aihe