Viimeaikaisten kuolemantapausten pohjalta kysyisin, että millaista hoitoa täällä Ylitorniolla tarjotaan alkoholisteille ja kuka on vastuussa tämän päihdehoidon osalta?
Millaista hoitoa alkoholisteille?
27
1873
Vastaukset
- Pulituuri.
En ole lähimainkaan paikkakuntalainen.
Se vain kommenttina, että siinä asiassa vastuuta ei ole juuri kenelläkään.
Laki ei tunne alkoholismin tahdonvastaista hoitoa ollenkaan, joten asia on juoposta itsestään kiinni.
A-klinikka näkyy Torniosta löytyvän, ja varmaankin AA-toimintaa on, mutta minkäs teet, kun juoppo ei halua muuta, kuin juoda? Et voi pakottaa mihinkään, ja se ei mitään hyödytäkään.
http://www.a-klinikka.fi/yhteystiedot/kaikki.html- epäileväinen
Tietääkseni asia on myös niin, että ei juuri muuta taida olla tarjollakaan kuin katkaisua halusta huolimatta.
Tulee kait kalliiksi lähettää jonnekin "parempaan" hoitoon.
Usein syy pannaan alkoholistin omaksi syyksi ja silleen päästään vastuusta kokonaan.
Alkoholismi on sairaus, ja siihen täytyy ainakin ehdottaa asianmukaista hoitoa katkaisun jälkeen.
Haluaisin tietää, miten tämä ohjaus todelliseen hoitoon sujuu?
Mitä hoitoa katkaisun jälkeen tarjotaan?
Kyllä kunnallakin on vastuu, ei voi aina syyttää väärinkäyttäjää, joka on siis sairas. - jos vain jaksaa etsiä.
epäileväinen kirjoitti:
Tietääkseni asia on myös niin, että ei juuri muuta taida olla tarjollakaan kuin katkaisua halusta huolimatta.
Tulee kait kalliiksi lähettää jonnekin "parempaan" hoitoon.
Usein syy pannaan alkoholistin omaksi syyksi ja silleen päästään vastuusta kokonaan.
Alkoholismi on sairaus, ja siihen täytyy ainakin ehdottaa asianmukaista hoitoa katkaisun jälkeen.
Haluaisin tietää, miten tämä ohjaus todelliseen hoitoon sujuu?
Mitä hoitoa katkaisun jälkeen tarjotaan?
Kyllä kunnallakin on vastuu, ei voi aina syyttää väärinkäyttäjää, joka on siis sairas.A-klinikka tarjoaa aina apuaan, mutta noin 15v. vanhoissa tilastoissa heidän saavutukset pysyvään raittiuteen on vain pari prosenttia. Parhaimmat hoitotulokset saavutetaan ns. Minnesota-mallisella hoidolla, jolla pyritään sitouttamaan ihminen AA:n toimintaan. Jos tämä motivointi onnistuu, niin lopputulos on silloin hyvä. AA:ssa pysyvät kaikki raittiina niin kauan, kun he noudattavat ohjelmaa!
Minnesota-mallista hoitoa tarjoaa Suomessa esimerkiksi Kalliolan klinikat Etelä-Suomessa. Voisit kysyä lääkäriltä suosituksia hoitoonohjaukseen ja sosiaalivirastosta maksusitoumusta varsinaiseen hoitoon. Etelä-Suomessa kunnat myöntävät maksusitoumuksia juuri Kalliolan klinikalle. Maksusitoumuksen saamiseen vaikuttaa varmasti kunnan oma politiikka asiassa, mutta myös esim. alkoholistin ikä!
Ylitornio on kuitenkin valitettavasti liian pieni paikkakunta uudenlaiselle elämälle. Vaikka kuinka motivoitunut olisi raittiuteen, niin sieltä ei löydy riittävästi erilaista, raittiuteen kannustavaa toimintaa, jossa myös saisi tutustua kokonaan uusiin ihmisiin törmäämättä juoviin kavereihin. Alalla pitkään toimineena minun on vakea täydestä sydämestä uskoa ihmisen raitistumiseen pienellä paikkakunnalla.
Mainitsit myös sanat syyllisyys ja vastuut. Syyllinen ihminen ei toivu, eikä kukaan ole syyllinen sairauteensa! Vastuullinen sen sijaan on ennenkaikkea alkoholisti itse, mutta kunnalla on paljon valtion antamia velvotteita hoitaa päihdeongelmaiset ja muut sairaat!
Voimia sinulle apua etsiessäsi! Sinulle tärkein asia on ymmärtää, että sinä et ole millään lailla syyllinen toisen juomiseen, vaikka toimisit miten ja vaikka lopputulos olisi mikä tahansa! - oikeus ja kohtuus
jos vain jaksaa etsiä. kirjoitti:
A-klinikka tarjoaa aina apuaan, mutta noin 15v. vanhoissa tilastoissa heidän saavutukset pysyvään raittiuteen on vain pari prosenttia. Parhaimmat hoitotulokset saavutetaan ns. Minnesota-mallisella hoidolla, jolla pyritään sitouttamaan ihminen AA:n toimintaan. Jos tämä motivointi onnistuu, niin lopputulos on silloin hyvä. AA:ssa pysyvät kaikki raittiina niin kauan, kun he noudattavat ohjelmaa!
Minnesota-mallista hoitoa tarjoaa Suomessa esimerkiksi Kalliolan klinikat Etelä-Suomessa. Voisit kysyä lääkäriltä suosituksia hoitoonohjaukseen ja sosiaalivirastosta maksusitoumusta varsinaiseen hoitoon. Etelä-Suomessa kunnat myöntävät maksusitoumuksia juuri Kalliolan klinikalle. Maksusitoumuksen saamiseen vaikuttaa varmasti kunnan oma politiikka asiassa, mutta myös esim. alkoholistin ikä!
Ylitornio on kuitenkin valitettavasti liian pieni paikkakunta uudenlaiselle elämälle. Vaikka kuinka motivoitunut olisi raittiuteen, niin sieltä ei löydy riittävästi erilaista, raittiuteen kannustavaa toimintaa, jossa myös saisi tutustua kokonaan uusiin ihmisiin törmäämättä juoviin kavereihin. Alalla pitkään toimineena minun on vakea täydestä sydämestä uskoa ihmisen raitistumiseen pienellä paikkakunnalla.
Mainitsit myös sanat syyllisyys ja vastuut. Syyllinen ihminen ei toivu, eikä kukaan ole syyllinen sairauteensa! Vastuullinen sen sijaan on ennenkaikkea alkoholisti itse, mutta kunnalla on paljon valtion antamia velvotteita hoitaa päihdeongelmaiset ja muut sairaat!
Voimia sinulle apua etsiessäsi! Sinulle tärkein asia on ymmärtää, että sinä et ole millään lailla syyllinen toisen juomiseen, vaikka toimisit miten ja vaikka lopputulos olisi mikä tahansa!Niin kait että jokainen on oman onnensa seppä vai?
Oikeistoajattelua päihdehoitoon, huhuh.
Kyllä yhteiskunnan on otettava vastuu sairaista, myös alkoholistien motivointi hoitoon kuuluu kunnan toimintapiiriin.
Kunta livistää vastuustaan, ja alkoholistien kohdalla se onnistuu niin hemmetin helposti.
On aivan epärealistista odottaa, että alkoholisti itse pystyisi noin itsepäisesti etsimään ja pakottamaan itselleen hyvää hoitoa katkaisuhoidon loputtua.
Ylitornio lyö laimin omat alkoholistinsa, aivan kuten moni muukin kunta.
Tai koko valtio ja kaikki me jotka siihen kuulumme.
Alkoholismi on halveksittu sairaus, alkoholisteja on ikäänkuin oikeus kohdella huonosti ja olla hoitamatta, itsepähän ovat valinneet tiensä ja sairautensa?
Vähän niinkuin vanhuksiakin ja muita puolustuskyvyttömiä heikkoja ryhmiä yhteisössämme.
Yhteiskunnan ja jokaisen kunnan sivistystaso lasketaan sen mukaan miten se pitää huolta heikoimmista jäsenistään.
Oisko Ylitorniolla jotakin tästä opittavaa. - paljon tyhjiä sanoja!
oikeus ja kohtuus kirjoitti:
Niin kait että jokainen on oman onnensa seppä vai?
Oikeistoajattelua päihdehoitoon, huhuh.
Kyllä yhteiskunnan on otettava vastuu sairaista, myös alkoholistien motivointi hoitoon kuuluu kunnan toimintapiiriin.
Kunta livistää vastuustaan, ja alkoholistien kohdalla se onnistuu niin hemmetin helposti.
On aivan epärealistista odottaa, että alkoholisti itse pystyisi noin itsepäisesti etsimään ja pakottamaan itselleen hyvää hoitoa katkaisuhoidon loputtua.
Ylitornio lyö laimin omat alkoholistinsa, aivan kuten moni muukin kunta.
Tai koko valtio ja kaikki me jotka siihen kuulumme.
Alkoholismi on halveksittu sairaus, alkoholisteja on ikäänkuin oikeus kohdella huonosti ja olla hoitamatta, itsepähän ovat valinneet tiensä ja sairautensa?
Vähän niinkuin vanhuksiakin ja muita puolustuskyvyttömiä heikkoja ryhmiä yhteisössämme.
Yhteiskunnan ja jokaisen kunnan sivistystaso lasketaan sen mukaan miten se pitää huolta heikoimmista jäsenistään.
Oisko Ylitorniolla jotakin tästä opittavaa.Toistan ensin muutamat sanasi: "Alkoholismi on halveksittu sairaus, alkoholisteja on ikäänkuin oikeus kohdella huonosti ja olla hoitamatta, itsepähän ovat valinneet tiensä ja sairautensa?" ja toinen sitaatti: "On aivan epärealistista odottaa, että alkoholisti itse pystyisi noin itsepäisesti etsimään ja pakottamaan itselleen hyvää hoitoa katkaisuhoidon loputtua.". Lisäksi politisoit turhaan koko keskustelun.
1. Minä itse kuuluun molempien sitaattien piiriin! Join 26v, sen jälkeen järjestin itse kuoleman rajamailla itselleni jatko-hoidon juuri Kalliolan klinikoille. Siitä alkoi pysyvä raittius, joka on yhtäjaksoisesti kestänyt nyt jo 14v. Tunnen tapauksia, joita on läheiset vieneet katkon jälkeen Minnesota-mallin tai paremminkin täällä Suomessa, myllyhoitoon, useita kertoja. Aina hoitoonviety on lähtenyt 0-2v. sisällä juomaan. Sitten, kun he ovat kuoleman rajamailla hakeutuneet itse samaiseen paikkaan yksin ja omaisilta salaa, he ovat päässeet välittömästi pysyvään raittiuteen! Tiedän, ettei hyssyttely ja ajatus alkoholistin surkeudesta tuota mitään hyvää tulosta. Yhteiskunnan tuki ja motivointi auttaa raittiuden kannalta merkittävästi tutkimusten mukaan vasta, kun ihminen on määrättävissä pakkohoitoon, jossa häntä on mahdollista motivoida asiaan tarvittaessa jopa 3-4 vuotta. Amerikassa tämä on joissakin osavaltioissa ihan normaalia toimintaa ja Venäjälläkin voidaan, ainakin teoriassa, toimia näin. Kuten tiedämme, Suomessa tämä ei ole mahdollista. Silloin täytyy pelata niillä korteilla, mitä on käytettävissä. Jos jää ruikuttamaan korttien huonoutta, ennepitkään se omainen kuolee ongelmaansa, varmasti!
Sitaatti 2. Olen tavannut itseni lisäksi yli 5000 sinun epärealistisia raitistuneita alkoholisteja, jotka kaikki ovat päässeet pysyvään uuteen raittiiseen elämään. Olen myös opiskellut alaa yliopistotasolla lukuisia vuosia ja tehnyt aktiivisesti töitä asian tiimoilta. Minun ei todellakaan tarvitse puhua asiasta luulotasolla, minä tiedän!
Hyvää päivänjatkoa ja älä anna asenteesi olla esteenä läheisellesi! - oikeus ja kohtuus
paljon tyhjiä sanoja! kirjoitti:
Toistan ensin muutamat sanasi: "Alkoholismi on halveksittu sairaus, alkoholisteja on ikäänkuin oikeus kohdella huonosti ja olla hoitamatta, itsepähän ovat valinneet tiensä ja sairautensa?" ja toinen sitaatti: "On aivan epärealistista odottaa, että alkoholisti itse pystyisi noin itsepäisesti etsimään ja pakottamaan itselleen hyvää hoitoa katkaisuhoidon loputtua.". Lisäksi politisoit turhaan koko keskustelun.
1. Minä itse kuuluun molempien sitaattien piiriin! Join 26v, sen jälkeen järjestin itse kuoleman rajamailla itselleni jatko-hoidon juuri Kalliolan klinikoille. Siitä alkoi pysyvä raittius, joka on yhtäjaksoisesti kestänyt nyt jo 14v. Tunnen tapauksia, joita on läheiset vieneet katkon jälkeen Minnesota-mallin tai paremminkin täällä Suomessa, myllyhoitoon, useita kertoja. Aina hoitoonviety on lähtenyt 0-2v. sisällä juomaan. Sitten, kun he ovat kuoleman rajamailla hakeutuneet itse samaiseen paikkaan yksin ja omaisilta salaa, he ovat päässeet välittömästi pysyvään raittiuteen! Tiedän, ettei hyssyttely ja ajatus alkoholistin surkeudesta tuota mitään hyvää tulosta. Yhteiskunnan tuki ja motivointi auttaa raittiuden kannalta merkittävästi tutkimusten mukaan vasta, kun ihminen on määrättävissä pakkohoitoon, jossa häntä on mahdollista motivoida asiaan tarvittaessa jopa 3-4 vuotta. Amerikassa tämä on joissakin osavaltioissa ihan normaalia toimintaa ja Venäjälläkin voidaan, ainakin teoriassa, toimia näin. Kuten tiedämme, Suomessa tämä ei ole mahdollista. Silloin täytyy pelata niillä korteilla, mitä on käytettävissä. Jos jää ruikuttamaan korttien huonoutta, ennepitkään se omainen kuolee ongelmaansa, varmasti!
Sitaatti 2. Olen tavannut itseni lisäksi yli 5000 sinun epärealistisia raitistuneita alkoholisteja, jotka kaikki ovat päässeet pysyvään uuteen raittiiseen elämään. Olen myös opiskellut alaa yliopistotasolla lukuisia vuosia ja tehnyt aktiivisesti töitä asian tiimoilta. Minun ei todellakaan tarvitse puhua asiasta luulotasolla, minä tiedän!
Hyvää päivänjatkoa ja älä anna asenteesi olla esteenä läheisellesi!Jostakin rivien välistä paistaa läpi aggressiivinen suhtautuminen kirjoutukseeni, joka moittii kunnan/yhteiskunnan asennetta alkohlisteja kohtaan.
Ota huomioon, että tämä Ylitornio on hyvin pieni kunta, joka sitäpaitsi ei ole niitä kaikkein halukkaimpia hoitamaan alkoholistejaan millään Minnesota-hoitomallilla, koska se lisäisi kunnan osalta kustannuksia maksumiehenä jonnekin sellaiseen paikkaan missä tätä hoitoa saa.
Nytkin täällä on tapahtunut jälleen näitä nuorenpuoleisten alkoholistien kuolemantapauksia useampiakin.
Omaisten kimppuun ei pidä kenenekään käydä, omaiset ovat useimmiten ne, jotka eniten välittävät miten heidän alkoholismia sairastavalleen käy ja yrittävät auttaa parhaan kykynsä mukaan.
Ja olivathan tuossakin tapauksessa jonka kerroit, henkilön ensin auttaneet omaiset moneen kertaan hoitoon.
Ilman omaisia tämä alkoholisti ei olisi tiennyt sitä hänen entistä hoitopaikkaansakaan, jonne hakeutua uudelleen omasta tahdostaan.
Omaiset olivat tehneet siis onnistuneen motivaatiotyön.
On oltava nöyrä kaikkien sairauksien edessä ja iloittava yhdestäkin onnituneesta tapauksesta.
Katson kuitenkin edelleenkin että kunnan on myös motivoitava ja annettava maksusitoumuksia esim juuri Minnesotahoitoon, niin etteivät nämä nuorehkot alkoholistit jatkuvasti kuole hoidotta.
Katkaisu ei riitä.
Ja koska Minnesota-malli tulee Amerikasta, niin onhan siinä kuitenkin sellainen "tee se itse, tule oman onnesi sepäksi"-vivahde.Mutta kaikissa hoitomuodoissahan on myös kritisoitavaa.
Kritiikki on otettava aina tosissaan, koska kaikkia hoitomuotoja voi aina parantaa, jopa Minnesotamalliakin.
Suomi ei ole Amerikka.
Paljoltihan toiminta perustuu vertaistukeen, mitä nykyisin tarjotaan jo melkein jokaiseen ongelmaan ja joka toimii paremmin kuin laitoshoidot.
Eroja on kuitenkin valtavasti tarjonnassa tällaisen pienen Lapin kunnan ja Helsingin kaupungin tarjonnassa?
Ja eikö tuota motivaatiotyötä voisi tehostaa ja listätä, koska niitä, jotka eivät itse pysty nousemaan alkoholismistaan, on kuitenkin eniten. - ketään muutakaan!
Jostakin rivien välistä paistaa läpi aggressiivinen suhtautuminen kirjoutukseeni, joka moittii kunnan/yhteiskunnan asennetta alkohlisteja kohtaan.
Ota huomioon, että tämä Ylitornio on hyvin pieni kunta, joka sitäpaitsi ei ole niitä kaikkein halukkaimpia hoitamaan alkoholistejaan millään Minnesota-hoitomallilla, koska se lisäisi kunnan osalta kustannuksia maksumiehenä jonnekin sellaiseen paikkaan missä tätä hoitoa saa.
Nytkin täällä on tapahtunut jälleen näitä nuorenpuoleisten alkoholistien kuolemantapauksia useampiakin.
Omaisten kimppuun ei pidä kenenekään käydä, omaiset ovat useimmiten ne, jotka eniten välittävät miten heidän alkoholismia sairastavalleen käy ja yrittävät auttaa parhaan kykynsä mukaan.
Ja olivathan tuossakin tapauksessa jonka kerroit, henkilön ensin auttaneet omaiset moneen kertaan hoitoon.
Ilman omaisia tämä alkoholisti ei olisi tiennyt sitä hänen entistä hoitopaikkaansakaan, jonne hakeutua uudelleen omasta tahdostaan.
Omaiset olivat tehneet siis onnistuneen motivaatiotyön.
On oltava nöyrä kaikkien sairauksien edessä ja iloittava yhdestäkin onnituneesta tapauksesta.
Katson kuitenkin edelleenkin että kunnan on myös motivoitava ja annettava maksusitoumuksia esim juuri Minnesotahoitoon, niin etteivät nämä nuorehkot alkoholistit jatkuvasti kuole hoidotta.
Katkaisu ei riitä.
Ja koska Minnesota-malli tulee Amerikasta, niin onhan siinä kuitenkin sellainen "tee se itse, tule oman onnesi sepäksi"-vivahde.Mutta kaikissa hoitomuodoissahan on myös kritisoitavaa.
Kritiikki on otettava aina tosissaan, koska kaikkia hoitomuotoja voi aina parantaa, jopa Minnesotamalliakin.
Suomi ei ole Amerikka.
Paljoltihan toiminta perustuu vertaistukeen, mitä nykyisin tarjotaan jo melkein jokaiseen ongelmaan ja joka toimii paremmin kuin laitoshoidot.
Eroja on kuitenkin valtavasti tarjonnassa tällaisen pienen Lapin kunnan ja Helsingin kaupungin tarjonnassa?
Ja eikö tuota motivaatiotyötä voisi tehostaa ja listätä, koska niitä, jotka eivät itse pysty nousemaan alkoholismistaan, on kuitenkin eniten.Lueppas tarkemmin molemmat kirjoitukseni! Kirjoitit itse täyttä asiaa! Minä ymmärrän pienen paikkakunnan ongelmat, koska olen myös jonkun aikaa toiminut sellaisella ja saanut esim. perusturvajohtajan pään kääntymään kaupunginjohtajan myötävaikutuksella. Kaupunki ei ollut isompi kuin Ylitornio väkiluvultaan ja kuuluu ehdottomasti näihin Suomen surkeimpiin kaupunkeihin. Ylitorniotakin tunnen melkoisesti. Siellä myös aloitin juomiseni 13-vuotiaana!
Minnesotamallissa on vikoja, niinkuin totesit. Kaikissa malleissa on, jos vioista on kiinnostunut. Se on myös se mekanismi, millä alkoholisti juo! Ainoa tärkeä asia on nähdä mahdollisuudet. Sillä tavalla ovat kaikki suuret keksinnötkin syntyneet ja vaikkapa Suomen jääkiekon kultamitali, jonka syvintä olemusta kuvaa parhaiten Curren sanat:"En halua yhtäkään sellaista pelaajaa joukkueeseen, joka näkee esteitä! Haluan vain ne, jotka näkevät kaikissa tilanteissa ratkaisumalleja!"
Selvitäpä muuten tarkkaan valtion velvollisuudet kunnille tällaisissa asioissa ja mene sen jälkeen tarvittaessa niin korkealle kuin on tarpeen saadaksesi asiallesi oikeutta. Torniosta käy viikottain juristi Yt:n kunnantalolla antamassa ilmaista oikeusapua ja häneltä saat varmasti kaiken tarvitsemasi juridisen avun! Toivon parasta mahdollista menestystä! - oikeus ja kohtuus
ketään muutakaan! kirjoitti:
Lueppas tarkemmin molemmat kirjoitukseni! Kirjoitit itse täyttä asiaa! Minä ymmärrän pienen paikkakunnan ongelmat, koska olen myös jonkun aikaa toiminut sellaisella ja saanut esim. perusturvajohtajan pään kääntymään kaupunginjohtajan myötävaikutuksella. Kaupunki ei ollut isompi kuin Ylitornio väkiluvultaan ja kuuluu ehdottomasti näihin Suomen surkeimpiin kaupunkeihin. Ylitorniotakin tunnen melkoisesti. Siellä myös aloitin juomiseni 13-vuotiaana!
Minnesotamallissa on vikoja, niinkuin totesit. Kaikissa malleissa on, jos vioista on kiinnostunut. Se on myös se mekanismi, millä alkoholisti juo! Ainoa tärkeä asia on nähdä mahdollisuudet. Sillä tavalla ovat kaikki suuret keksinnötkin syntyneet ja vaikkapa Suomen jääkiekon kultamitali, jonka syvintä olemusta kuvaa parhaiten Curren sanat:"En halua yhtäkään sellaista pelaajaa joukkueeseen, joka näkee esteitä! Haluan vain ne, jotka näkevät kaikissa tilanteissa ratkaisumalleja!"
Selvitäpä muuten tarkkaan valtion velvollisuudet kunnille tällaisissa asioissa ja mene sen jälkeen tarvittaessa niin korkealle kuin on tarpeen saadaksesi asiallesi oikeutta. Torniosta käy viikottain juristi Yt:n kunnantalolla antamassa ilmaista oikeusapua ja häneltä saat varmasti kaiken tarvitsemasi juridisen avun! Toivon parasta mahdollista menestystä!Valtion ja kunnan velvollisuus on perustuslain mukaan antaa sairaalle HYVÄ hoito.
Muuten onkohan sinulle nyt muodostunut minusta jotensakin se kuva, että itselläni olisi jonkinasteinen alkoholiongelma?
Ei ole eikä ole ollutkaan eikä tule olemaankaan.
Tuttavapiirissäni on kylläkin ja noita ihmisiä joilla on ongelma näkää kylällä.
Juuri tuollaisia kylällänäkyviä alkoholisteja täällä on juurikin kuollut peräkanaa.
Niin että kyllä se ongelma nyt on tässä kunnassa, ei minussa, eikä myöskään noissa kuollessa.
Tiedän aivan varmasti, että ainakin toinen heistä olisi ollut kovinkin halukas hoitoon ja kamppaili kovasti raitistuakseen - yksin omin voimin.
Ei tietääkseni saanut muuta kuin katkaisua.
Ei tässä tapauksessa nyt enää oikeusapu pajon auta.
Asuitko sinä muuten täällä 13-vuotiaana? - moni kunta
Valtion ja kunnan velvollisuus on perustuslain mukaan antaa sairaalle HYVÄ hoito.
Muuten onkohan sinulle nyt muodostunut minusta jotensakin se kuva, että itselläni olisi jonkinasteinen alkoholiongelma?
Ei ole eikä ole ollutkaan eikä tule olemaankaan.
Tuttavapiirissäni on kylläkin ja noita ihmisiä joilla on ongelma näkää kylällä.
Juuri tuollaisia kylällänäkyviä alkoholisteja täällä on juurikin kuollut peräkanaa.
Niin että kyllä se ongelma nyt on tässä kunnassa, ei minussa, eikä myöskään noissa kuollessa.
Tiedän aivan varmasti, että ainakin toinen heistä olisi ollut kovinkin halukas hoitoon ja kamppaili kovasti raitistuakseen - yksin omin voimin.
Ei tietääkseni saanut muuta kuin katkaisua.
Ei tässä tapauksessa nyt enää oikeusapu pajon auta.
Asuitko sinä muuten täällä 13-vuotiaana?laistaa vastuunsa juuri niiden kohdalla, jotka eivät itse pysty asialliseen vastarintaan. Mielenterveys- ja päihdeongelmaiset ovat näitä pahiten laiminlyötyjä. Vanhuksilla ja lapsilla on yleensä paljon tehokkaita omaisia ja ns. yleinen mielipide puolellaan. Päihderiippuvaisia potkivat kaikki!
Kysymykseesi asumisestani, niin vietin 0-15v lähes jokaisen kesän siellä, mutta en ole asunut Ylitorniolla! - oikeus ja kohtuus
moni kunta kirjoitti:
laistaa vastuunsa juuri niiden kohdalla, jotka eivät itse pysty asialliseen vastarintaan. Mielenterveys- ja päihdeongelmaiset ovat näitä pahiten laiminlyötyjä. Vanhuksilla ja lapsilla on yleensä paljon tehokkaita omaisia ja ns. yleinen mielipide puolellaan. Päihderiippuvaisia potkivat kaikki!
Kysymykseesi asumisestani, niin vietin 0-15v lähes jokaisen kesän siellä, mutta en ole asunut Ylitorniolla!Kuule, ei ole täällä vanhusten kohtalo juuri sen parempi kuin juoppojenkaan.
Kovasti potkitaan jos ei ole kamalan vahvaa omaista.
Jos on vahva omainen, niin sitten potkitaan sitä omaista niin että kolisee.
Täällä vallitsee viidakon laki, eli vahvojen terveiden valta, heikkojen yli kävellään teräs-saappailla.
Mielenterveyspotilaita tuskin hoidetaan ollenkaan.
Joskus viruvat vähän aikaa Terveyskeskuksessa, sitten taas jonnekin piiloon yksikseen.
Pois silmistä, pois mielestä. - tukehdu
paljon tyhjiä sanoja! kirjoitti:
Toistan ensin muutamat sanasi: "Alkoholismi on halveksittu sairaus, alkoholisteja on ikäänkuin oikeus kohdella huonosti ja olla hoitamatta, itsepähän ovat valinneet tiensä ja sairautensa?" ja toinen sitaatti: "On aivan epärealistista odottaa, että alkoholisti itse pystyisi noin itsepäisesti etsimään ja pakottamaan itselleen hyvää hoitoa katkaisuhoidon loputtua.". Lisäksi politisoit turhaan koko keskustelun.
Hyvää päivänjatkoa ja älä anna asenteesi olla esteenä läheisellesi!viisauteesi
- kyseenalaistaja
tukehdu kirjoitti:
viisauteesi
Niin no ei taida sulla ollakaan tuollaista riskiä, nimittäin että tukehtuisit omaan viisauteesi.
- Kauniita sanoja
näkyy olevan tässäkin kirjoitusketjussa.Juoppo juo niinkauan kun juotattaa.Ei siinä mitkään liituraita miehen sepostukset joita motivonniksi kutsutaan auta.Muurolaan vaan toipikselle muutamaksi viikoksi elpymään,sitte jaksaa taas juoda.Joku kirjoitti että Suomi ei ole Amerikka,mutta tauti on sama.Minnesotamallista senverran että sinnekkin pääsee vaan jos tuntee päättäjiä,että se siitä sisäpiiristä.Ainakin se porukka mikä on Piteossa ollut 95% on alkanut juomaan,tästä mulla on tietoa ei luuloa.Ei auta vaimon rukoilut eikä lasten itkut,viinaa on saatava.On se karmea tauti,lääke siihen on alkoholistissa itsessään.Ite se pullon korkkaa jos korkkaa.Mulla on 20 vuoden juomishistoria,pehmeät pullot ja partavedet,suuvedet on tulleet tutuksi.Jotkut saa sen oman kiintiön täyteen ja lopettavat ja jotkut ei.Karille keveät mullat T:raitis yli 10 vuotta
- lueppas uudelleen koko
viestiketju! Kirjoitit: "Minnesotamallista senverran että sinnekkin pääsee vaan jos tuntee päättäjiä,että se siitä sisäpiiristä.Ainakin se porukka mikä on Piteossa ollut 95% on alkanut juomaan,tästä mulla on tietoa ei luuloa." Jos Piteossa toimitaan Minnesotan mallilla, niin 95% ei ala juomaan. Tietoa löytyy esim. Googlettamalla alkoholismitutkimuksia. Jos taas haluaa hoitoon, niin sinnekin pääsee, kuten aiemmin kuvasin ja minulla on paljon esimerkkejä tästä. MUTTA, sitä avun tarvetta pitää perustella päättäjille asiallisesti eikä lähteä asenteellisesti sillä lailla, että "pitää olla sisäpiiriin kuuluva", "eivät nämä päättäjät ymmärrä" jne. Haukkumalla päättäjät, tuskin auttaa omaa asiaa, mutta saa itselleen syyn jatkaa avuttomuuttaan ja jopa juomista! Kyse on juuri siitä juopon keinottomuudesta, jota hän selittää itsensä ulkopuolella olevilla syillä. Hän arvostelee mielellään toisten puvun raitoja, mutta ei käy mielessäkään, että ainoa tärkeä asia hänelle itselle ovat ne oman puvun "kuosit" ja mitä niille pitäisi tehdä! Psykiatria tuntee tämäntyyppiset asiat syyn ulkoistamisena ja sellainen, joka näin toimii, ei toivu! Täytyy ottaa se vastuu itse ja opeteltava taistelemaan oman asiansa puolesta asiallisilla keinoilla, muuten joutuu selittämään tyyliin "sinnekkin pääsee vaan jos tuntee päättäjiä,että se siitä sisäpiiristä."
Olen ollut alalla koko raittiuteni ajan eli 14 vuotta. Olen tänä aikana kuullut kymmeniätuhansia alkoholistien puheenvuoroja. Valitettavasti sinunkin tapaiset puhenvuorot ovat tuttuja. Asenteellisuus tyyliin "ei siinä auta mitkään liituraitamiehen..." kertoo valitettavasti siitä, että sinulle tämä olettamus jostakin tietyn tyyppisestä motivoijasta on tärkeämpää kuin itse asia. Siksi viestisi menettää paljon vaikka oli siinä oikeaakin asiaa.
Sinun juomahistoriassa ei ole mitään erikoista aineiden eikä muidenkaan asioiden suhteen eikä juomahistoriasi ole edes kovin pitkä, joten voit olla onnellinen, että pääsit lopulta kuitenkin paljon helpommalla raittiiseen elämään kuin moni muu! Kerro kokemustasi, mutta älä tee itsestäsi sellaista asiantuntijaa, joka et ole! JA MUISTA: jokaisesta raittiuden päivästä 45 vuodesta alaspäin on lähdetty juomaan, joten omaa asennetta kannattaa valvoa joka ikinen päivä! Raitista päivää sinulle, päivä kerrallaan! - loppu on AA:ta
EIhän se tietenkään muutaman viikon myllytys auta jos ei sitten jatkohoito ole kunnassa kondiksessa.
Miksiköhän muuten juuri raitistuneet alkoholistit ovat niin julmia toisille aktiivialkoholisteille?
Jos on itse päässyt kuiville, on oltava nöyrä noinkin vaikean sairauden suhteen kuin alkoholismi on, ei saa syyttää ja tuomita, sitähän täällä koko kunta jo tekee. - oikeus ja kohtuus
lueppas uudelleen koko kirjoitti:
viestiketju! Kirjoitit: "Minnesotamallista senverran että sinnekkin pääsee vaan jos tuntee päättäjiä,että se siitä sisäpiiristä.Ainakin se porukka mikä on Piteossa ollut 95% on alkanut juomaan,tästä mulla on tietoa ei luuloa." Jos Piteossa toimitaan Minnesotan mallilla, niin 95% ei ala juomaan. Tietoa löytyy esim. Googlettamalla alkoholismitutkimuksia. Jos taas haluaa hoitoon, niin sinnekin pääsee, kuten aiemmin kuvasin ja minulla on paljon esimerkkejä tästä. MUTTA, sitä avun tarvetta pitää perustella päättäjille asiallisesti eikä lähteä asenteellisesti sillä lailla, että "pitää olla sisäpiiriin kuuluva", "eivät nämä päättäjät ymmärrä" jne. Haukkumalla päättäjät, tuskin auttaa omaa asiaa, mutta saa itselleen syyn jatkaa avuttomuuttaan ja jopa juomista! Kyse on juuri siitä juopon keinottomuudesta, jota hän selittää itsensä ulkopuolella olevilla syillä. Hän arvostelee mielellään toisten puvun raitoja, mutta ei käy mielessäkään, että ainoa tärkeä asia hänelle itselle ovat ne oman puvun "kuosit" ja mitä niille pitäisi tehdä! Psykiatria tuntee tämäntyyppiset asiat syyn ulkoistamisena ja sellainen, joka näin toimii, ei toivu! Täytyy ottaa se vastuu itse ja opeteltava taistelemaan oman asiansa puolesta asiallisilla keinoilla, muuten joutuu selittämään tyyliin "sinnekkin pääsee vaan jos tuntee päättäjiä,että se siitä sisäpiiristä."
Olen ollut alalla koko raittiuteni ajan eli 14 vuotta. Olen tänä aikana kuullut kymmeniätuhansia alkoholistien puheenvuoroja. Valitettavasti sinunkin tapaiset puhenvuorot ovat tuttuja. Asenteellisuus tyyliin "ei siinä auta mitkään liituraitamiehen..." kertoo valitettavasti siitä, että sinulle tämä olettamus jostakin tietyn tyyppisestä motivoijasta on tärkeämpää kuin itse asia. Siksi viestisi menettää paljon vaikka oli siinä oikeaakin asiaa.
Sinun juomahistoriassa ei ole mitään erikoista aineiden eikä muidenkaan asioiden suhteen eikä juomahistoriasi ole edes kovin pitkä, joten voit olla onnellinen, että pääsit lopulta kuitenkin paljon helpommalla raittiiseen elämään kuin moni muu! Kerro kokemustasi, mutta älä tee itsestäsi sellaista asiantuntijaa, joka et ole! JA MUISTA: jokaisesta raittiuden päivästä 45 vuodesta alaspäin on lähdetty juomaan, joten omaa asennetta kannattaa valvoa joka ikinen päivä! Raitista päivää sinulle, päivä kerrallaan!Kun alkoholismin riivaamana menee hakemaan kunnasta vaikkapa sosiaaliavustusta, niin olisiko se liikaa vaadittu, että sosiaalityöntekijä aktiivisti ehdottaisi vaikkapa tuota Piteån hoitoa? Tai muuta tehokasta vastaavaaa hoitoa?
Onko vaikeassa sosiaalisessa ja taloudellisessa ja ehkäpä vielä psykkisessäkin sekavuustilassa pystyttävä itse vielä tappelemaan ja taistelemaan ASIALLISESTI kunnan säästöhimon vallassa hilluvien virkamiesten kanssa?
Se ei ole mitenkään realistista vaatia sellaista pystyvyyttä alkoholistilta, joka on vaikeasti "hukassa" aineiden käytön vuoksi ja himo niihin on ylitse kaiken muun. - ratkaisee
loppu on AA:ta kirjoitti:
EIhän se tietenkään muutaman viikon myllytys auta jos ei sitten jatkohoito ole kunnassa kondiksessa.
Miksiköhän muuten juuri raitistuneet alkoholistit ovat niin julmia toisille aktiivialkoholisteille?
Jos on itse päässyt kuiville, on oltava nöyrä noinkin vaikean sairauden suhteen kuin alkoholismi on, ei saa syyttää ja tuomita, sitähän täällä koko kunta jo tekee.ei mikään muu
- kyseenalaistaja
ratkaisee kirjoitti:
ei mikään muu
Luulisin myös kunnan halulla auttaa ihan konkreettisesti esittelemällä hoitovaihtoehtoja myöskin olevan suurta merkitystä.
Kunnan asenne päihdeongelmaisiin, millainen se on Ylitorniolla?
- Pulituuri.
Piti vielä tulla kurkistelemaan, vaikka toisessa päässä maata asunkin. Viina on joka paikassa samaa.
- Paikallinen terveyskeskus tai yksityinen lääkäri.
- http://www.a-klinikka.fi/yhteystiedot/kaikki.html
(Ja sen alaiset katkot)
- http://www.suomenaa.fi/
- Uskoon tulo (kts. edellinen ja sen askeleet, perinteet)
- http://www.kalliola.fi/main.site?action=siteupdate/view&id=2
- http://www.a-klinikka.fi/jss/index.php
- Hautaustoimisto.- oikeus ja kohtuus
Olet aivan oikessa, noinhan se menee.
Valitettavasti vain noita maksusitoumuksia ei kunta näytä jakelevan niitä kipeimmin tarvitseville.
Taitaa olla täällä tuo ensimmäisestä vaihtoehdosta viimeiseen vain tarjolla, eli Terveyskeskuksesta katkojen kautta hautaan. - kunnalle mitään
Ehkäpä tuo viimeksi mainitsemasi vaihtoehto onkinn sitten täällä kunnalle kaikkein kannattvin vaihtoehto.
Kaikenhan täytyy nykyin olla tehokasta ja kannattavaa toimintaa.
- entinen tuuri juoppo
Sanottasko näin että ei se mitään vaikuta vaikka niitä hoitopaikkoja ois kuin paljo hyvänänsä. Pellossahan on se Kan koti mikä lie helluntaiseurakunna homma mutta ei siellä kuulemin ole kun eteläläisiä alkoholisteja. Pellossa on viikatemies niittäny viimesen 3 vuojen aikana iältä 25-55 hyviä juopppoja jo likimain 20 kipaletta meinaan täyspäiväsiä juoppoja. Mitä se haitaa vaikka juo jos ite ei siitä kärsi ja tykää kännätä ja reuhotaa. Mie ite huomasi siinä vaiheesa että menee aika lujaa kun vaimo meinas ottaa ja lähteä kun join mutta nyt se on jo lonkka vikanen vaikka rupeaisin uudestaan juomaan niin ei se enään mihinkään pääsiskään.
- vaimoihminen
Onko se vain tuo lonkkavika joka sen vaimon pittää sinun kainalossa, muutenko lähtis karkhuun?
Oleks ajatelu, että häkissä se vaimo pyssyy varmasti vieläki paremin.
Kyllä se tämä lappilaisen miesväen homma ei paljon afganilaisen äijän meiningistä eroa. - Nimetön
vaimoihminen kirjoitti:
Onko se vain tuo lonkkavika joka sen vaimon pittää sinun kainalossa, muutenko lähtis karkhuun?
Oleks ajatelu, että häkissä se vaimo pyssyy varmasti vieläki paremin.
Kyllä se tämä lappilaisen miesväen homma ei paljon afganilaisen äijän meiningistä eroa.Tarkotin että jois nykyään ryyppäisin niin ei pääsis karkuun. Häkissähän nykyset naiset pitäs pitää kun 2000 luvulla otetu dna testit isyys tutkimuksissa ovat osoitaneet että aika huorasia nämä meijän suomen naiset ovat kun vain joka neljäs lapsi on oikean isän.
- paras isä turvaa
Nimetön kirjoitti:
Tarkotin että jois nykyään ryyppäisin niin ei pääsis karkuun. Häkissähän nykyset naiset pitäs pitää kun 2000 luvulla otetu dna testit isyys tutkimuksissa ovat osoitaneet että aika huorasia nämä meijän suomen naiset ovat kun vain joka neljäs lapsi on oikean isän.
Vaimot valittee rakastelhuun sen seksikkäimmän ja isäksi sen turvallisiman.
Nuin se mennee.
Ihan lapsenki parasta ajatelen aivan hyvä systeemi. - mitäääää
paras isä turvaa kirjoitti:
Vaimot valittee rakastelhuun sen seksikkäimmän ja isäksi sen turvallisiman.
Nuin se mennee.
Ihan lapsenki parasta ajatelen aivan hyvä systeemi.Mitäs ihmettä rakastelu kuuluu joppouteen. Eikös tässä ollut alunperin kyse alkoholistien elämästä. Hyi hell... kuka sitä muka jonkun juopon lapsiensa isäksi haluais vapaaehtoisesti, tai sänkyyn menis.
- mellanen
mitäääää kirjoitti:
Mitäs ihmettä rakastelu kuuluu joppouteen. Eikös tässä ollut alunperin kyse alkoholistien elämästä. Hyi hell... kuka sitä muka jonkun juopon lapsiensa isäksi haluais vapaaehtoisesti, tai sänkyyn menis.
No sattuuhan sitä että lipsutaan.
Mutta muuten: kyllähän se tuo viina saa estot vähenemään ja seksin lisääntymään, vaikka ei tämä nyt mihinkään alkoholistihoitoon kuulunutkaan.
Vai auttasko rakastelu viinasta eroon pääsemiseen?
En tiedä, vois auttaakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä3524491Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1462538Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822146- 1451690
- 261227
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!441222- 351178
- 791101
Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!3451045Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein1431029