Lihottaako alkoholi?

menhir

Oon ainakin itse tullut siihen tulokseen, että alkoholi (kirkas viina, viinit yms. vähäsokeriset) itsessään eivät lihota, koska niissä ei ole rasvaa eikä sokeria. Alkoholin suurkuluttajien liikalihavuus johtuu luultavimmin sipseistä yms. grilliruuasta.

Yleisesti sanotaan, että alkoholi on yhtä lihottavaa kuin rasva, mutta eipä se rasva nyt niin kovin lihottavaa ole :D. Alkoholi on vaan runsasenergistä.

Oon miettinyt toistakin asiaa, eli muuttuuko alkoholin energia jotenkin rasvaksi elimistössä, jos syö virallissuositusten mukaan?

14

8907

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkossa

ole aika paljon hiilareita? Kirkkaissa ym...
      Mun mielestä todelliset alkkikset on ainakin tosi laihoja...

• lihottaa

Alkoholi muuttuu kehossa rasvaksi. Energia otetaan hiilihydraattivarastoista ja alkoholi varastoituu kuin vararavinnoksi eli rasvaksi kehoon. Alkoholistit ovat usein laihoja kun eivät syö mitään muuta kuin juovat. Ja sitten taas jos juo paljon alkoholia ja syö normaalisti niin tottakai se alkoholi on ylimääräistä energiaa. Jos syöt rasvaista ruokaa ja juot sitä enemmän lihot.

• höpö höpö

osa kirjoituksestasi oli pelkkä potaskaa.

rasva ei lihota.

• ensin

Jos veressä on alkoholia, polttaa maksa ensin alkoholin ja samaan aikaan nautittu rasva imeytyy kokonaan, toisin sanoen maksa ei polta rasvaa samaan aikaan kun polttaa alkoholia.

• näin se on

niin kauan kuin olet kännissä elimistö polttaa alkoholia. Vaikket söisi mitään niin se rasva joka olisi muuten palanut jää palamatta jos olet kännissä.

• aza

muistaakseni jossain verkkoklinikan artikkelissa, jossa sinänsä puhuttiin juuri alkoholin lihottavasta vaikutuksesta, kerrottiin, että alkoholigramman polttamiseen kuluu maksalta 4 kcal. nettoenergiaa/alkoholigramma tulee siis vain 3 kcal.

itse en ainakaan pysty sitä viinaa ihan hirveitä grammamääriä vetämään, joten kunnon humalatilaa vastaavasta määrästä (n.10 annosta?) tulee noin 500 kcal. en myöskään juo kuin korkeintaan kerran viikossa, joten ei nuo kalorit mun laihdutusta mihinkään hetkauta, varsinkin jos illan mittaan innostuu vaikka tanssimaan.

alkoholijuomat, kuten viina, kuiva viini tai olut eivät paljoa muuta energiaakaan sisällä, mitä nyt hieman hiilihydraatteja (paitsi kirkkaat).

• tunne asiaa

Etpä taida tuntea todellisia suurkuluttajia; he eivät todellakaan ole lihavia!

Toisekseen ei alkoholi lihota, koska sehän haihtuu maksan kautta.

• menhir

se, että niillä on naama aika pöhöttynyt? Mistä se johtuu?

Vanhat alkoholistit tuntuu olevankin laihoja mut nuoret taas helkutin lihavia.

Mun dieetissä saa juoda punkkua vaikka joka päivä puol pulloo, harvemmin 1 pullo kokonaan. Ehdottomasti ennen juomista täytyy nimenomaan syödä rasvaa ja alkoholi näin nautittuna ei lihota eikä myöskään laihduta.

Joten kaiken logiikan mukaan voisi luulla, että alkoholin kanssa voi syödä rasvaa paljon. Miksi ihmiset sitten lihovat, johtuu siitä, että ne syövät alkoholin kanssa kaikkea epäterveellistä ja pistävät lihavuutensa alkoholin liikakäytön syyksi.

• loukata
        menhir kirjoitti:

se, että niillä on naama aika pöhöttynyt? Mistä se johtuu?

Vanhat alkoholistit tuntuu olevankin laihoja mut nuoret taas helkutin lihavia.

Mun dieetissä saa juoda punkkua vaikka joka päivä puol pulloo, harvemmin 1 pullo kokonaan. Ehdottomasti ennen juomista täytyy nimenomaan syödä rasvaa ja alkoholi näin nautittuna ei lihota eikä myöskään laihduta.

Joten kaiken logiikan mukaan voisi luulla, että alkoholin kanssa voi syödä rasvaa paljon. Miksi ihmiset sitten lihovat, johtuu siitä, että ne syövät alkoholin kanssa kaikkea epäterveellistä ja pistävät lihavuutensa alkoholin liikakäytön syyksi.

kenenkään tunteita vaan vastasin suoraan kysymykseen: lihottaako alkoholi?

Olen itse alkoholisti ja kun sairastuin anoreksiaan, oli kaikki kalorit ja rasvan palamiset selvitetty juuria myöten sillä sehän anorektikolle tärkeintä on; että mistä lihoo ja mistä ei. Selvitin tarkkaan voinko juoda alkoholia, en juonut. Mutta jossain vaiheessa juominen lähti taas käsistä - eli en siis syönyt mitään ja join viikkoja light-siidereitä. En lihonut, pääasiassa laihduin. Kunto tosin meni entistä huonommaksi joten en suosittele.
        Nyt olen terve mutta alkoholiin en voi koskea!

• menhir
        loukata kirjoitti:

kenenkään tunteita vaan vastasin suoraan kysymykseen: lihottaako alkoholi?

Olen itse alkoholisti ja kun sairastuin anoreksiaan, oli kaikki kalorit ja rasvan palamiset selvitetty juuria myöten sillä sehän anorektikolle tärkeintä on; että mistä lihoo ja mistä ei. Selvitin tarkkaan voinko juoda alkoholia, en juonut. Mutta jossain vaiheessa juominen lähti taas käsistä - eli en siis syönyt mitään ja join viikkoja light-siidereitä. En lihonut, pääasiassa laihduin. Kunto tosin meni entistä huonommaksi joten en suosittele.
        Nyt olen terve mutta alkoholiin en voi koskea!

nyt loukkaantui?
        Tuli vain mieleen out of topic et alkoholistien naama on aika usein turvonnut. Mistä mahtaa sitten johtua...

• ja viskissä..

ei ole hiilareita...

• kuivassa viinissä?

Pyysin sokeritonta viiniä, myyjä antoi käteen putelin aku-ankan kuvineen ja ilmoitti, että sokeriton viini. Kysyin sitten, onko hiilareita? Myyjä vastasi, että ei tietenkään, kun ei ole kerran sokeriakaan.. :)

• alkoholi ei ssovi laihutukseen

Alkoholisssa (kuten kaikissa juomissa paitsi vedessä) on kaloreita, ja vieläpä runsaasti. Siitä siis saa paljon energiaa, joka pitäisi kuluttaa, jos energiaa ei kuluta, lihoo, niin yksinkertaista se on.

• menhir

keskustelun ihan tarkoituksella VHH-palstalle. Täällä ei siis tarvitse puhua kaloreista. Kaiken lisäksi vielä rasvasta saa paljon energiaa ja oikein syötynä se ei lihota.

Haen nyt edelleen vastausta siihen, että onko alkoholissa hiilareita, jotka vapauttaisivat insuliinia, niin että rasvaruoka pakkautuisi varastoon.

Mut oon jo vähän selvittänyt asiaa eli kaikki vodkat ovat sokerittomia ja viinoihin taas on lisätty mausteeksi sokeria. Lieneekö lisätty sit niin paljon, että se lihottaisi? Viineissä taas on vain sitä hedelmäsokeria, joka ei ole niin paha.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      62
      6087
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      81
      3636
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2761
    4. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      2239
    5. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      40
      2185
    6. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      162
      1853
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      6
      1679
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      85
      1292
    9. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1246
    10. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      28
      1185
    Aihe