Mulle on ainainen päänvaiva tehä työhakemus. Ylipäätään jonkinlainen. Hyvä työhakemus, sellasta en varmaan koskaan osaa tehä. Miten te muut osaatte esim. mainostaa/kehua itteänne hakemuksessa? Minusta se on kamalan vaikeaa.
Jotenkin vaan tuntuu ettei mitenkään pysty erottumaan siitä massasta. Kaikki kehut mitä keksii itestään on jotenkin kliseisiä ja sellasia, et varmaan kaikki voi sanoo ne samat. On suorastaan turhauttavaa tehä hakemuksia. Vaikka kuinka yrittää ohjeitakin katella. Ongelmana on myös miten saada hakemuksesta tarpeeksi pitkä. Ja kuitenkaan ei vissiin saisi toistaa samoja asioita kuin CV:ssä?
Minusta jo hakemuksen aloittaminen on ihan älytöntä. Aina aloittaa "olen x-vuotias nainen ja blaa blaa" Voisikohan sen jotenkin muuten aloittaa? Entä sitten kun ei enää ole nuori. Monet yli 40 esim. tuntuu olevan sitä mieltä, että ikäänsä ei niin halua edes hakemuksessa korostaa.
Oonkohan ainut jolle hakemuksen teko on tällasta tuskailua :( Jos lähettää hakemuksen sähköpostilla niin olisko se parempi laittaa word-liitteenä vai kirjoittaa suoraan sähköpostiin? Mitä mieltä ootte? Ite oon kirjottanu aina suoraan sähköpostikenttään ja sitten liitteeksi olen laittanut CV:n. *huokaus*
Miten osaatte tehä hyviä hakemuksia?
11
15516
Vastaukset
- taitaa olla,
että vaikea erottua massasta. Ja ikää ei todellakaan tee mieli laittaa yli 40v:na, mutta tuleehan se kuitenkin ilmi, etenkin jos pistää cv:n - näkeehän siitä jo iän suuruusluokan kun ja jos esim. koulutusten suoritusvuodet mainitsee - hehe.
Suosituksia on kaikenlaisia, jopa tuosta laitetaanko suoraan meiliin hakemusosa vai omana liitteenään. Itse olen aina pistänyt meiliin ja vain cv:n liitteenä. Ja tulosta ei ole syntynyt - heh.
No, persoonallisuutta voi hakemuksen tyylissä tuoda esiin, mutta yleensä annettu ohje on, että hakemuksen tyyli vastaa ilmoituksen tyyliä. Ja vastaa kaikkiin ilmoituksen kysymyksiin.
Jep, onnea sulle. Itselleni en enää paljon mitään uskalla toivoakaan, kunhan hautaan asti jotenkin selviäisin - heh. - työllistynyt!
sekä hakemus että cv kannattaa laittaa liitetiedostona, koska printattuna se sitten näyttävät siistimmältä ja asianmukaisilta. Itse en koskaan aloita hakemusta sanoilla: olen sitä ja tätä, vaan ekaan kappaleeseen yritän tuoda esille kiinnostukseni avoinna olevaan tehtävään ja siihen organisaatioon, johon olen hakemassa. Ja sitten seuraavaan kappaleeseen kerron itsestäni, koulutuksen ja osaamisen, työkokemusta siihen on turha laittaa, koska senhän näkee yhdellä silmäyksellä CV:stä. Vaikeinta on omasta mielestäni muuntaa työkokemus ilmoituksessa vaadittavaan osaamiseen, siis mitä olet entisissä työpaikkoissasi tehnyt ja oppinut, ja mitä hyötyä siitä on hakemassasi työpaikassa varsinkin jos työt ovat eri alalta ja erityyppisiä.
Ei hakemuksesta kannata yrittää väen väkisin tehdä pitkää, olen kuullut monesti työnantajien sanovan, että lyhyt ja selkeä on paras, CV:stä kuitenkin jo näkee onko hakija millään lailla sopiva paikkaan.
Rasittavaahan hakemusten teko on, siitä ei pääse mihinkään, mutta jos saat aikaiseksi edes yhden hyvän pohjan, on sitä helpompi muunnella haettavan työpaikan mukaan, kuin että aloittaisi aina alusta. Ehdottomasti kannattaa tutustua työhakemuksen laatimiseen erilaisilla nettisivuilla, niistä löytyy todella hyviä vinkkejä. - suosittelee osallistumaan
heidän työnhakukursseihinsa - siellä kuulemma oppii tekemään hakemuksen ja cv:n niin, että pöllömpikin ällistyy! Joo, viimeinen lause omaa tuotantoa - sori.
- _Kehäraakki_
Kaikki tietysti riippuu alasta ja paikasta. Itse olen vakiintuneesti työtön keski-ikäinen media-alan ihminen. Siis periaatteessakin jo toivoton tapaus. Noh, kuitenkin:
Koska meili hakemukset ovat syvältä, ne on niin nopea deletoida, pyrin tekemään tekstikenttään vain ihan lyhyen kirjoitelman. Ehdottomasti kuitenkin kaavan mukaan tehtynä ja sähköisellä allekirjoituksella varustettuna, fonttina joku takuuvarma Times New Roman.Jääräpäisesti aloitan aina iällä ja muolla tiedoilla, ei tarvitse suotta lukea loppuun jos se on iästä kiinni. Ja sitten se hanurinnuolemisosuus jossa osoitetaan syvää kiinnostusta ja orjamaista palvelunhalua "tulevaa työnantajaa" kohtaan.Kerron ammattini, sen että on monipuolista kokemusta eri tehtävistä laajemminkin alalta. Suosittelijat. Sitten tylysti alkupalkkatoive ja fanitusta siitä kuinka pian voi aloittaa. Liiteluettelo.
Cv. rtf:nä liitteeksi( syystä että vielä aikaisemmin mac ja pc eivät välttämättä tunnistaneet toistensa tekeleitä, rtf oli ja on varma, aukeaa vaikka linukassa). Myös suosituskirjeet ja jos on pyydetty työtodistuksia, ne myös liitteenä.
järjestelmällisesti pyydetään portfolioa. Jos ei erikseen ole pyydetty lähettämään työnäytteitä, olen laittanut hakemukseen linkin portfolio sivustolleni. Lisäksi käytän omalla nimelläni olevaa domainia jossa on nimelläni oleva posti työasioita varten.
Paperihakemus periaatteessa ihan samanlainen sisällöltään, itse hakemuksen voi paperilla sommitella täysin virallisesti, sitä ei selaimet sotke. Ja portfolio romppuna mukaan.
Ja ennen hakemusta ja sen jonkin ajan kuluttua lähettämisestä pakolliset "kiinnostusta osoittavat puhelin soitot".
Jokaiseen paikkaan joutuu tekemään hakemuksen aina erikseen, CV-pitää rukata sopivasti oikeita avuja esitteleväksi, joskus jätän jonkin lyhyemmän koulutuksen mainitsematta jos se ei tue tehtävää jne. Usein rukkailen vielä kotisaittiani sisällöltään sopivammaksi.
Pääsääntöisesti olen aina saanut töitä jos vain olen päässyt suulliseen haastatteluun. Se on kaikkein tärkeintä, siis päästä sinne keinolla millä hyvänsä.
Niin kyllä minä töitä osaan hakea, omalta alalta kymmeniä enemmän tai vähemmän projektiluonteisia työpaikkoja.
Ja se suuri kysymys: Miksi työttömyyskauteni venyvät nykyisin jopa vuosiksikin??? Luulen liika kokemus nuorten silmissä, ei kukaan halua mitään besservisseriä alaisekseen. Parhaat joille olen koittanut soitella ovat lapsieni ikäisiä. paska ala, aivan liikaa tekijöitä. Tällä osaamisella ja kokemuksella on yksinkertaisesti pakko pyytää edes asiallista palkkaa, muuten ei itsekään arvosta ammattitaitoaan.
Olen vähän väsynyt työn hakemiseen. Miettimisineen ja kirjoittamisineen ja oikolukuineen ei hirveän montaa hakemusta jaksa kuukaudessa kirjoittaa. Sitäpaitsi kaikenmaailman kursseilla tahkotaan hakemuksia ja ansioluetteloita kyllästymiseen asti. Kaikki niitä osaavat jo nykyään tehdä. Jokin oranssi paperi saattaa herättää huomiota, ehkä.
Eniten harmittaa että "suhteeni" alalle ovat kuitenkin niin ohuet ja lisäksi väki vaihtuu taajaan että niistä ei ole hirvittävästi käytännön hyötyä. Samaten useat esimieheni ovat oleet eläkkeellä jo pitkään, eikä heitä nuoremmat edes tuntisi koska he ovat eri puolilta maata.
No tuli kirjoitettua kovin laajasti ja pitkästi. Työnhaku on kuitenkin stressaavaa. Hakemuksen pohjalta esivalinnat tehdään niin pakko siihen on koittaa satsata. Vaan kun sinne haastatteluun taas joskus pääsisi....
Lopuksi: Olen kerran laittanut hakemuksen tyyppiä "Olen vasta viisikymppinen mutta kuitenkin jo kokenut moniottelija..." No ei päässyt haastatteluun mutta en voinut vastustaa kiusausta kun vastassa oli vasta valmistunut medianomi >;p - anni
Itse aloitan aina kliseisellä "Haen tätä työpaikkaa tästä firmasta" ja jatkan sitten jonkun lauseen siitä, kuinka kiinnostunut olenkaan juuri tällaisesta työstä.
Sitten siirryn kehumaan oman koulutukseni, työkokemukseni ja muun osaamisesni soveltuvuutta ko tehtäviin.
Viimeisessä kappaleessa kirjoitan "aikaisemmissa työpaikoissani olen saanut positiivista palautetta...." suurin piirtein niistä ominaisuuksista, joita työpaikkailmoituksessa vaaditaan. Tietysti ei sanatarkasti, mutta... :)Palkkatoive jos pyydetään, sekä aloitusaika, jos pyydetään.
Mielestäni kolme lyhyttä kappaletta on aikas sopiva (ja silmää miellyttävä) määrä tekstiä.
Laittaisin hakemuksenkin ehdottomasti liitetiedostona, tulostettuna kauniimpi. Hakemuksen täytyy mahtua yhdelle sivulle.
Mielestäni hakemuksessa voi toistaa CV:tä siinä mielessä, että kertoo yhdellä lauseella koulutuksesta, yhdellä työkokemuksesta ja yhdellä muusta osaamisesta. Ja nämä täytyy tietysti olla relevantteja haetun työpaikan suhteen.
Itsellä tosin ei yleensä ole yhtään mitään kovin relevanttia työkokemusta, joten tyydyn kertomaan monipuolisesta työkokemuksestani "hallinnon, koulutuksen, tutkimuksen sekä asiakaspalvelun aloilla". CV kertoo sitten tarkemmin.
Toivottavasti edes jostain oli sinulle apua!- sitten, jos liitteitä
ei haluta?
Kaksi perustyyppiä hakemuksissa: Ensinnäkin tämä olen ..-vuotias se ja se jne., ja toinen tämä jossa aloitus on tyyliä Olen juuri hakemanne henkilö ilmoittamaanne toimeen, innostuin suuresti jne........ Eli peruskamaa kumpikin.
No, kaikille työnhakijoille lykkyä pyttyyn ja hyvää joulua toivottelee toivonsa menettänyt turhake!
- aktiivinen hakija
Et oo ainoa, joka aina tuskailee hakemuksen teon kanssa.
Hakemus = työhakemus ja cv
- Tee cv, mitä käytät joka paikassa. Cv on ihan hyvä sellanen, missä asemmassa yläkulmassa osoite, puhelinnumero, sähköposti, syntymäpäivä. Alas lueteltu koulutus(allekkain koulut, valmistumisvuodet), työkokemus(allekkain työpaikat, työtehtävät ko paikassa, työssäolovuodet tietty), jos jotain kursseja/harrastuksia/vastuutehtäviä(ensiapu, tulityö, partio...) Lopuks jos haluaa, voi pistää (ihan pötköön vaan) ohjelmat joita osaa käyttää. Sit jos sulla on monesta eri paikasta samantapasta pätkähommaa, työkokemukseen voi pistää "useammassa paikassa esim. siivousta vuosina 1999-2004. Muista päivittää uudet jutskat mukaan! Nyt mulla on yhden sivun, mutta kun työkokemusta tulee, muotoilen sen niin, että menee hienosti 2:lle sivulle. Mulla on myös kuva.
- Mulla yks tietty netistä otettu kaava millä teen hakemukseni. Sama cv ollu jo pitkään. Hyvä asettelu, kysymykset, muotoilu yms... En nyt just löydä sitä.. Sen saa muotoiltua joka paikkaan, joten tule tärkeet asiat mainittua.
- Varaa aikaa hakemuksen tekoon. Puolessa tunnissa harvoin saa tehtyä hyvän hakemuksen.
- Pyörittele sanoja paperilla ja mielessäsi. Ammu välillä kunnolla yli, tyyliin liikaa huumoria ja välillä taas tosi asiallista tekstiä. Lue hakemus monta kertaa läpi.
- Mulla hekemuksen tekemisessä menee usein monta päivää kun muotoilen ja muokkailen hakemustani.
- En osaa mainostaa/kehua itseäni. Mietin vaan hyviä puolia. Olen oikeasti luotettava ja rehellinen, joten ne mainitsen joka kerta ja korostan että olen aidosti sellainen.
- Hakemuksessa ei sais mainita heikkouksia. Ainakin näin mulle on koulussa opetettu.
- Älä vähättele tai jätä mainitsematta edes työharjoittelukokemuksiasi(tai koiran ulkoiluttamista ja yläasteen tet-jaksoja jos olet erittäin nuori, eikä työkokemusta juurikaan)
- Kuvankin voi laittaa cv:seen, jos haluaa. Katsot vaan että on mahd.siisti ja edustava. Naamakuva riittää.
- Mailiin tekstiosioon kerrot mitä paikkaa haet.
- Persoonallisuutta hakemukseen saa esim kuvalla, fontilla
- Lähetä molemmat erillisinä liitetiedostoina(tai perinteisenä kirjeenä) joko rtf- tai pdf-muodossa. Ilmaisia pdf converttereja on monia. esim http://www.tucows.com/preview/317507
Seuraavasta linkistä hakemusmalli ja hyviä kysymyksiä mihin hakemuksessa kannattaa vastata. Mun hakemus on suunnilleen tällanen
http://www.viisitahtea.fi/content/view/812/79/
Uranus ja aarresaari on kans hyviä paikkoja, missä on hakemus- ja cv-malleja. - vato retro
Itselläni on toiminut, kun on laittanut jotain henkilökohtaista, puhekielellä höystäen. Kuva kannattaa laittaa, vaikkei oliskaan minkään näköinen.
Harrastukset jne ei kiinnosta työnantajia. Perhesuhteista ei kannata mainita mitään. Myös kovia vaatimuksia mukaan, niiden esittäminen kielii kokemuksesta. Kaikki mikä kielii räväkästä työotteesta ja piilevästä työnarkomaniasta on hakemuksessa eduksi. Ei palkkatoivetta, pelkkä maininta että sovitaan tehtävien selvittyä haastattelun yhteydessä.
CV:hen vain olennainen, ei mitään lapsuuden kielikursseja Englannissa. Hyvä hakemus on myös melko lyhyt. Kunnon tuloste ja layout on myös tärkeitä. Ei kirjitusvirheitä.- Heli
Oma cv on myöskin puhekielellä höystetty,ei turhan "tosikkomainen",rento mutta josta saa kuitenkin kaikki tarvittavat tiedot irti. Ei lässytystä harrastuksista eikä perheestä, fakta jutut mutta rennommassa paketissa :) Hyvin on toiminut, viimeiset 5 vuotta (huom. olen 21v) olen saanut olla "oikeissa töissä" milteipä putkeen, "työttömänä" olen ollut kaksi viikkoa:)
Oman asenteen pitää jotenkin, edes pienesti tulla esiin hakemuksesta. Ja yksi mikä ainakin nykypäivänä näkyy toimivan on cv:n lähetys, jos hakemuksessa on merkittynä myöskin yrityksen katuosoite, käytä sitä! Niin moni päätyy helpoimpaan ratkaisuun ja käyttää spostia, jo pelkästään tämä saa sinut erottumaan porukasta. Joskus olen myös vienyt suoraa paikanpäälle hakemuksen, saa heti alkuunsa jonkinlaista kontaktia :)
Ja miksi turhaan lähettää hakemuksia vain paikkoihin joihin haetaan työntekijää? Lähetä cv niihin paikkoihin mitkä sinua oikeasti kiinnostavat, vaikka juuri sillä hetkellä heillä ei olisikaan haku päällä. Se osoittaa että olet oikeasti jollain tasolla firmasta kiinnostunut. - Rait
Heli kirjoitti:
Oma cv on myöskin puhekielellä höystetty,ei turhan "tosikkomainen",rento mutta josta saa kuitenkin kaikki tarvittavat tiedot irti. Ei lässytystä harrastuksista eikä perheestä, fakta jutut mutta rennommassa paketissa :) Hyvin on toiminut, viimeiset 5 vuotta (huom. olen 21v) olen saanut olla "oikeissa töissä" milteipä putkeen, "työttömänä" olen ollut kaksi viikkoa:)
Oman asenteen pitää jotenkin, edes pienesti tulla esiin hakemuksesta. Ja yksi mikä ainakin nykypäivänä näkyy toimivan on cv:n lähetys, jos hakemuksessa on merkittynä myöskin yrityksen katuosoite, käytä sitä! Niin moni päätyy helpoimpaan ratkaisuun ja käyttää spostia, jo pelkästään tämä saa sinut erottumaan porukasta. Joskus olen myös vienyt suoraa paikanpäälle hakemuksen, saa heti alkuunsa jonkinlaista kontaktia :)
Ja miksi turhaan lähettää hakemuksia vain paikkoihin joihin haetaan työntekijää? Lähetä cv niihin paikkoihin mitkä sinua oikeasti kiinnostavat, vaikka juuri sillä hetkellä heillä ei olisikaan haku päällä. Se osoittaa että olet oikeasti jollain tasolla firmasta kiinnostunut.Jos pyydetään kuvaa, minkälainen olisi sopiva?
- kovanaama-jack
Rait kirjoitti:
Jos pyydetään kuvaa, minkälainen olisi sopiva?
Tietääkseni asiallinen passikuvamainen kasvokuva.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59804Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713