Onko kukaan seurustellut narsistisen persoonallisuushäiriön omaavan ihmisen kanssa? Oma kumppanini lopetti suhteen kuin seinään ja kertoi kärsivänsä kyseisestä vaivasta joka estää häntä seurustelemasta. Tässä nyt sitten olen ja ihmettelen. Netistä koitin lukea sairaudesta, mutta olisi kiva jos jollain olisi ihan omakohtaisia kokemuksia asiasta.
Persoonallisuus(häiriö)
37
7687
Vastaukset
- sadetuuli76
Mutta neuvoisin sinua tutustumaan Vertaistuki - keskustelupalstalle ja siellä kohtaan "narsistinen persoonallisuushäiriö" Todella paljon asiallista keskustelua kohtalotovereilta. Oma tarinani on tässä liian pitkä kerrottavaksi, joten toivottavasti tästä on apua. Voimia!!
http://www.mielenterveys-taimi.fi/verkko/keskustelu/viestit.php- sadetuuli76
Ymmärrykseni mukaan narsistinen persoona harvemmin pystyy tunnistamaan tämän piirteen ( sairauden ) itsessään. Voisiko olla mahdollista, että poikaystäväsi vain vetoaa tähän päästäkseen selittämästä syitä eroon??
Tämä vain ajatus mikä tuli mieleen. Sillä todellinen narsistinen persoonallisuus ei salli/myönnä itselleen mitään heikkouksia. Hän on paras kaikessa ja kaikki ovat hänelle kateellisia. Hän tietää osaa, päättää, hallitsee, tuhoaa itsetuntosi, kykenemätön empatiaan, näyttelee tunnetiloja pelottavan erehdyttävästi. Kuulostaako yhtään tutulta?
Sinä olet aina riidan tullen lopuksi syyllinen kaikkeen, niin taitavasti hän manipuloi sinut itsesikin uskomaan että todella olet syypää. Sinun ajatuksesi tunteesi eivät ole tärkeitä, vain hän ja hänen erinomaisuutensa ovat tärkeitä.
Olen niin onnellinen että älysin/ sain voimia lähteä viiden vuoden jälkeen. Mikäli hän todella on ns. psykopaatti niin hän todella teki sinulle palveluksen, vaikka se ei ehkä nyt siltä tunnukaan.
Halauksia lähetän sinulle!! - Margoo
sadetuuli76 kirjoitti:
Ymmärrykseni mukaan narsistinen persoona harvemmin pystyy tunnistamaan tämän piirteen ( sairauden ) itsessään. Voisiko olla mahdollista, että poikaystäväsi vain vetoaa tähän päästäkseen selittämästä syitä eroon??
Tämä vain ajatus mikä tuli mieleen. Sillä todellinen narsistinen persoonallisuus ei salli/myönnä itselleen mitään heikkouksia. Hän on paras kaikessa ja kaikki ovat hänelle kateellisia. Hän tietää osaa, päättää, hallitsee, tuhoaa itsetuntosi, kykenemätön empatiaan, näyttelee tunnetiloja pelottavan erehdyttävästi. Kuulostaako yhtään tutulta?
Sinä olet aina riidan tullen lopuksi syyllinen kaikkeen, niin taitavasti hän manipuloi sinut itsesikin uskomaan että todella olet syypää. Sinun ajatuksesi tunteesi eivät ole tärkeitä, vain hän ja hänen erinomaisuutensa ovat tärkeitä.
Olen niin onnellinen että älysin/ sain voimia lähteä viiden vuoden jälkeen. Mikäli hän todella on ns. psykopaatti niin hän todella teki sinulle palveluksen, vaikka se ei ehkä nyt siltä tunnukaan.
Halauksia lähetän sinulle!!Kiitos Sadetuuli. Analysointisi osui just eikä melkein. Kyllä tämä kyseinen ihminen tietää ja tuntee itsensä tarkasti, lukee paljon psykologista kirjallisuutta ja yrittää hoitaa itse itseään mielestäni laihoin tuloksin. Ei missään nimessä suostu ulkopuoliseen apuun koska omahoito on kuulemma parasta. Mielestäni hän kiertää vain noidankehää. Ehkä on kuitenkin parempi pysyä erossa, on nuo sen verran henkisesti raskaita tyyppejä. Kiitos vielä kerran asiallisesta mielipiteestäsi.
- monesta paikasta
Margoo kirjoitti:
Kiitos Sadetuuli. Analysointisi osui just eikä melkein. Kyllä tämä kyseinen ihminen tietää ja tuntee itsensä tarkasti, lukee paljon psykologista kirjallisuutta ja yrittää hoitaa itse itseään mielestäni laihoin tuloksin. Ei missään nimessä suostu ulkopuoliseen apuun koska omahoito on kuulemma parasta. Mielestäni hän kiertää vain noidankehää. Ehkä on kuitenkin parempi pysyä erossa, on nuo sen verran henkisesti raskaita tyyppejä. Kiitos vielä kerran asiallisesta mielipiteestäsi.
Kannattaa tutustua sivuihin:
www.narsistienuhrientuki.info
www.healingeaglenet (tai hakusanalla "Sam Vaknin"), sivut ovat suomenkieliset
Kirjoja:
Raimo Mäkelä: Naamiona terve mieli
Susan Hotchkiss: Miksi aina sinä ?
Jarmo Myllärniemi: Narsismi - vamma ja voimavara
ja uusin kirja on nimeltään "Naimisissa narsistin kanssa" (kirjoittajaa en muista nyt) - aviossa tuollaisen kanssa
sadetuuli76 kirjoitti:
Halauksia lähetän sinulle!!omasta mielestä hänessä ei ole mitään vikaa, minä olen syypää kaikkiin riitoihin ,hän osaa muut ei .
liikenteessä hän haukkuu kaikki muut jotka ei osaa ajaa ollenkaan ym ym. kotitöitä en osaa, edes työtäni en hallitse vaikka pitkälti toista kymmentä vuotta olen sitä tehnyt.
toisten tekemisestä haukkuu minut vaikka en olisi edes ollut paikalla mutta ei vahingossakaan sano niistä asianosaisille.
kaupassa minä juuri ja juuri kelpaan työntämään ostoskärryjä kunhan en vain laita mitään tavaroita niihin koska ne menee vääriin paikkoihin puhumattakaan ostosten pakkaamisesta pusseihin...nakkelee niskojaan ja ähisee kuin sanoen "painu vittuun siitä kun et osaa"...mitenkähän minä olen osannut ennen häntä käydä kaupassakaan tai selvinnyt kotitöistä rikkomatta mitään yms..kyll määä suuriast ihmettelen.
esimerkkejä olisi tosi paljon mutta tässä nyt nää muutamat. vuoden sisään mulla on käynyt kerran omia vieraita ja siitäkin kuulin kuinka hänen lapsi häiriintyi eikä saanut nukuttua, joten en enää kutsu vieraita, tapaan heitä heidän luonaan ettei kukaan häiriinny. on varmaan mukavampaakin kun ei tarvi varoa puheitaan.
mutta olen tehnyt itselleni sen selväksi mikä hän on ja jätän omaan arvoonsa tietäen ettei kaikki ole minun syytä, en suostu uskomaan ihan kaikkea ja kestän sen minkä kestän ja sitten kun tulee mitta täyteen niin kapsäkki kainaloon ja menoksi...ihan vielä ei ole sen aika.
sitä saa mitä tilaa. tsemppiä - Se on oikea linja
aviossa tuollaisen kanssa kirjoitti:
omasta mielestä hänessä ei ole mitään vikaa, minä olen syypää kaikkiin riitoihin ,hän osaa muut ei .
liikenteessä hän haukkuu kaikki muut jotka ei osaa ajaa ollenkaan ym ym. kotitöitä en osaa, edes työtäni en hallitse vaikka pitkälti toista kymmentä vuotta olen sitä tehnyt.
toisten tekemisestä haukkuu minut vaikka en olisi edes ollut paikalla mutta ei vahingossakaan sano niistä asianosaisille.
kaupassa minä juuri ja juuri kelpaan työntämään ostoskärryjä kunhan en vain laita mitään tavaroita niihin koska ne menee vääriin paikkoihin puhumattakaan ostosten pakkaamisesta pusseihin...nakkelee niskojaan ja ähisee kuin sanoen "painu vittuun siitä kun et osaa"...mitenkähän minä olen osannut ennen häntä käydä kaupassakaan tai selvinnyt kotitöistä rikkomatta mitään yms..kyll määä suuriast ihmettelen.
esimerkkejä olisi tosi paljon mutta tässä nyt nää muutamat. vuoden sisään mulla on käynyt kerran omia vieraita ja siitäkin kuulin kuinka hänen lapsi häiriintyi eikä saanut nukuttua, joten en enää kutsu vieraita, tapaan heitä heidän luonaan ettei kukaan häiriinny. on varmaan mukavampaakin kun ei tarvi varoa puheitaan.
mutta olen tehnyt itselleni sen selväksi mikä hän on ja jätän omaan arvoonsa tietäen ettei kaikki ole minun syytä, en suostu uskomaan ihan kaikkea ja kestän sen minkä kestän ja sitten kun tulee mitta täyteen niin kapsäkki kainaloon ja menoksi...ihan vielä ei ole sen aika.
sitä saa mitä tilaa. tsemppiäLinjasi on oikea - kapsäkki kainaloon ja menoksi. Kannatan tuota tekemisen meininkiä, jahkailu ei näissä asioissa auta ketään.
Mieti oikein kunnon toimintasuunnitelma, mihin menisit turvaan (vanhempiesi koti, sukulaiset, tuttavat, turvakoti), mihin muuttaisit asumaan (asunto kunnan kautta), tarvitko lähetymiskiellon, salaatko yhteystietosi ? ja niin edelleen.
Jos on lapsi,niin lapsen huoltajuudesta tulee helposti vääntöä, joten turvaa etusi. Hanki ehkä juridista apua tai ota ainakin selvää yksityiskohdista kotikuntasi sosiaalipuolelta.
Älä missään tapauksessa hiisku etukäteen eroaikeista, ettei käy niin kävi Paula Björkvistille Jämsässä. Yleensä nämä väärinkohtelijat ja pahoinpitelijät menettävät lopullisesti malttinsa (jos sitä on ?) siinä vaiheessa,kun vaimo lapsineen tekee lähtöä.
Niin, ja jos olet naimississa, niin avioero vakavaan harkintaan.
Riidanpesään ei kannata jäädä ja väkivalta ei lopu koskaan itsestään. Nämä,kun muistat niin hyvä tulee.
- löytyy
Ilmoittaudun minäkin "jonon jatkoksi". Ikävällä tavalla tulivat eräät suhteessamme jopa 4 vuotta läsnä olleet valheet esille. Lähde niin pian kuin voit! Itse tässä parantelen syviä haavojani.
Valitettavaa on se, että heitä ei voi auttaa, vaikka kuinka haluaisi.- Margoo
Koska tämä asia nyt kuitenkin mieltä mietityttää, niin osaatteko kertoa onko näillä tyypeillä tapana ottaa uudelleen yhteyttä vai jättävätkö kertaheitolla rauhaan. Täytyy kai miettiä sotasuunnitlma valmiiksi jos sieltä vielä kuuluu jotain. Olen nyt lukenut niin paljon persoonallisuushäiriöisistä, että en todellakaan halua olla missään tekemisissä tällaisen kanssa.
- sadetuuli76
Margoo kirjoitti:
Koska tämä asia nyt kuitenkin mieltä mietityttää, niin osaatteko kertoa onko näillä tyypeillä tapana ottaa uudelleen yhteyttä vai jättävätkö kertaheitolla rauhaan. Täytyy kai miettiä sotasuunnitlma valmiiksi jos sieltä vielä kuuluu jotain. Olen nyt lukenut niin paljon persoonallisuushäiriöisistä, että en todellakaan halua olla missään tekemisissä tällaisen kanssa.
..voisin vielä sanoa, että on hyvin todennäköistä että tulee ottamaan yhteyttä. Katuu ja kaikkien kauniiden sanakäänteiden myötä yrittää saada sinua tulemaan takaisin. Pyrkimyksenä tässä valitettavasti vain saada sinut jälleen talutusnuoraansa.
Jos suostut jatkamaan hän on hetken aivan ihana, kunnes muuttuu taas kylmäksi saaden sinut taas aivan ymmälleen. Tätä saattaa jatkua vaikka kuinka kauan ja monta kertaa, jos olet yhtä heikko kuin minä aikoinani ( valitettavasti ). Tiedän kyllä, että et ole, vaikutat todella vahvalta ihmiseltä ja uskon, että osaat jättää tämän taaksesi.
Niin monta kertaa kun vain itse annat tulee hän tod näk. jatkamaan tätä sairasta leikkiään.
Älä usko mitään juttuja, kaikki on sairaan mielen tuotoksia. Säälittävintä on ehkä, että narsisti (psykopaatti ) itsekin uskoo tähän luomaansa maailmaan ja niihin tapahtumiin mitä sepittää.
Ja juuri kun luulin että nyt osaisin varoa näitä tulevaisuudessa, niin näinpä ei asia ollutkaan. Valitettavasti sorruin myös toiseen narsistiin pian tämän jälkeen ( hän ei ollut kuitenkaan psykopaatiksi luokiteltavissa ).
He kun ovat niin hurmaavia, että vasta rakastuttuasi täysillä alat epäillä jonkin, monenkin, asian olevan pielessä.
Näitä kahta miestä olen elämässäni ainoastaan rakastanut. Kuinka säälittävää minun kannaltani.Nyt yritän saada luottamukseni takaisin niin, että voisin edes joskus luottaa yhteenkään mieheen.
Toivon sinulle sylillisen onnea elämääsi!! - Margoo
sadetuuli76 kirjoitti:
..voisin vielä sanoa, että on hyvin todennäköistä että tulee ottamaan yhteyttä. Katuu ja kaikkien kauniiden sanakäänteiden myötä yrittää saada sinua tulemaan takaisin. Pyrkimyksenä tässä valitettavasti vain saada sinut jälleen talutusnuoraansa.
Jos suostut jatkamaan hän on hetken aivan ihana, kunnes muuttuu taas kylmäksi saaden sinut taas aivan ymmälleen. Tätä saattaa jatkua vaikka kuinka kauan ja monta kertaa, jos olet yhtä heikko kuin minä aikoinani ( valitettavasti ). Tiedän kyllä, että et ole, vaikutat todella vahvalta ihmiseltä ja uskon, että osaat jättää tämän taaksesi.
Niin monta kertaa kun vain itse annat tulee hän tod näk. jatkamaan tätä sairasta leikkiään.
Älä usko mitään juttuja, kaikki on sairaan mielen tuotoksia. Säälittävintä on ehkä, että narsisti (psykopaatti ) itsekin uskoo tähän luomaansa maailmaan ja niihin tapahtumiin mitä sepittää.
Ja juuri kun luulin että nyt osaisin varoa näitä tulevaisuudessa, niin näinpä ei asia ollutkaan. Valitettavasti sorruin myös toiseen narsistiin pian tämän jälkeen ( hän ei ollut kuitenkaan psykopaatiksi luokiteltavissa ).
He kun ovat niin hurmaavia, että vasta rakastuttuasi täysillä alat epäillä jonkin, monenkin, asian olevan pielessä.
Näitä kahta miestä olen elämässäni ainoastaan rakastanut. Kuinka säälittävää minun kannaltani.Nyt yritän saada luottamukseni takaisin niin, että voisin edes joskus luottaa yhteenkään mieheen.
Toivon sinulle sylillisen onnea elämääsi!!Kyllähän tämä elämä yhtä peliä on ja meille nyt on sattunut vähän huono käsi tässä jaossa. Kyllä maailmassa on paljon hyviäkin miehiä ja ihmisiä. Täytyy vaan ottaa vähän varovaisemmin seuraavalla kerralla. Ja kenties kysyä heti ensi metreillä, että hei, ei sulla satu olemaan narsistinen persoonallisuushäiriö... Joka tapauksessa paljon olen oppinut viime päivinä ja hyvä niin. Kiitos kaikille jotka ovat tästä aiheesta kanssani keskustelleet, on ollut tosi helpottavaa tietää ettei ole yksin.
- vei nainen
sadetuuli76 kirjoitti:
Toivon sinulle sylillisen onnea elämääsi!!Pohjalle. Vieläkin mietin olinko todella syyllinen ihan jokaiseen asiaan. Ainut hyvä asia on, että olen pikkuhiljaa ruvennut voimaan paremmin ,kun hän pisti välit poikki.
- ...
sillä et olisi kestänyt sitä..lopuksi sinä olisit ollut hajalla. Mutta onpa fiksu kun itse sen tajuaa..näinköhän on oikeasti..
- Margoo
Me ei katsos muusta melkein puhuttukaan... Aina vaan hänen ongelmistaan ja vaikeuksistaan ja persoonallisuushäiriöstään. Olenkohan jotenkin hullu kun jaksoin osallistua niin kovasti? Kyllä kai.
- löytyy
Margoo kirjoitti:
Me ei katsos muusta melkein puhuttukaan... Aina vaan hänen ongelmistaan ja vaikeuksistaan ja persoonallisuushäiriöstään. Olenkohan jotenkin hullu kun jaksoin osallistua niin kovasti? Kyllä kai.
Itsekeskeisyys kuuluu kaikilla tavoin sairauden piirteisiin.
Haluatko kirjoitella minulle vaikka sähköpostiin [email protected]
Mä nimittäin olen henkisesti tällä hetkellä melko loppu siksi, että antauduin persoonallisuushäiriöisen manipuloinnoin kohteeksi. Vakavasti ja tulevaisuutta suunnitellen seurustelimme neljä vuotta. Tyhmä minä.
- Inxj
Persoonallisuushäiriöt on siksikin hankala asia koska melko usein se "häiriö" nimenomaan tekee tyypistä kiinnostavan. Joten muistuttaisin että jos sellaiseen retkahtaa niin kannattaa myöskin katsoa varmuuden vuoksi peiliin (en tarkoita tätä syyttävässä mielessä); esim. monet joita hakataan päätyy toisen samanlaisen kanssa yhteen sitten kun viimein pääsevät ensimmäisestä eroon. Kierteen voi katkaista vain tiedostamalla miten oma ihastumismekanismi toimii.
- miettinyt,,
paljon viimeisiä vuosiani. Ja vielä paljon miettimättä;< . Mutta jonkunlainen tolkku alkaa tässäkin vaiheessa muodostua. Äh nyt menee pitkäksi...
Siis , sen oman pään ulkopuolista "mielipiteiden" vaihtoa tarvitaan kun yritetään parantua vaikeista ihmissuhteista. Mutta eihän asioita voi yksinkertaistaa, että vain on YKSI syyllinen!
Yritetään jaksaa
- neno
itse olin vuoden narsistisen ihmisen kanssa tai ehkä hän olikin psykopaatti niiden ero kun on loppujen lopuksi aika pieni.. tällainen ihminen ei kuitenkaan koskaan sitä itse myönnä että juuri hänessä se vika onkin päin vastoin kaikki pahat asiat johtuvat aina jostain toisesta... kuten ekalla kerralla kun sain nyrkistä syy oli minun kun olisi pitänyt tietää hänellä olleen huono pv vaikka hän oli ajanut rekkaa melkein 3vk niin ettei paljoa oltu edes juteltu... sääliä nämä ihmiset kerjäävät kaikilta ja syyllistävät toisia manipuloivat ja lopulta sitä jo kuvittelee itse tulleensa hulluksi luojan kiitos pääsin siitä sillä lopulta hän olisituhonnut minut jos ei välttämättä fyysisesti niin sitten ainakin henkisesti..
- ei-narsisti
Parisuhteissa kummassakin ajan kuluessa pulpahda esiin tietynlainen narsistisuus. Ja siitähän ne riifdatkin sitten johtuvat
- olla kokemusta
ei-narsisti kirjoitti:
Parisuhteissa kummassakin ajan kuluessa pulpahda esiin tietynlainen narsistisuus. Ja siitähän ne riifdatkin sitten johtuvat
Noin kun sanot, niin sinulla ei taida olla narsistisista ihmisistä kokemusta. Et tiedäkään miten paljon vahinkoa he saavat lähipiirissään aikaan.
- niitä on joka paikassa
olla kokemusta kirjoitti:
Noin kun sanot, niin sinulla ei taida olla narsistisista ihmisistä kokemusta. Et tiedäkään miten paljon vahinkoa he saavat lähipiirissään aikaan.
Todellaakaan ei tuo edellinen kirjoittaja tiedä mitään niistä kärsimyksistä,joita narsisti voi saada aikaan parisuhteessa tai yleensä kotielämässä.
Mutta ehkä Siperia opettaa,jos omalle kohdalle jossain elämänvaiheessa sattuu narsisti,joko kotona, työelämässä tai vaikka harrstuksista. Kannattaa varoa ! Niitä on aika paljon liikkeellä.
- puutaheinää&kirveenvartta
Nykyään narsistiksi leimataan kaikki, jotka eivät suostu tekemään niin kuin kulloinenkin kirjoittaja haluaa. Trendidiagnoosi keittiöpsykologeilta. Ennenvanhaan muodissa oli psykopaatti, sitä ennen sanottiin reilusti hulluksi.
Naiset erityisesti kunnostautuvat näissä tee-se-itse diagnooseissa, helppohan se on karistaa omat syyt harteiltaan vetoamalla siihen että mies oli umpihullu. Vaikka asia yleensä tuppaa olemaan juuri toisin päin..- jestapajepulis
voi kirjoittaa vain narsisti. Käypä vilkaisemassa peiliin, mitä näkyy. Onko siellä minä itse, kaikkivoipainen, ilkeämielinen, aina oikeassa oleva minä itse? No - oliko?
- puutaheinää&kirveenvartta
jestapajepulis kirjoitti:
voi kirjoittaa vain narsisti. Käypä vilkaisemassa peiliin, mitä näkyy. Onko siellä minä itse, kaikkivoipainen, ilkeämielinen, aina oikeassa oleva minä itse? No - oliko?
Näkyi kaljupäinen, amerikkalaisen populääripsykologin näköinen hemmo, joka kirjoittaa freelancerina cosmopolitaniin.
- Gonamies
Pitää kyllä paikkansa. Puhdasverisiä narsisteja on kumminkin vain jokunen prosentti ihmisistä ja kuitenkin joka toinen eronnut selittää, että kumppanilla oli narsistinen persoonallisuushäiriö.
Mitenkään en siis vähättele näiden narsistien touhuja, mutta kyse on kumminkin marginaali-ilmiöstä. Tämä tapaus-Björkvist viittaisi hieman tuohon. Yleisesti ottaenhan narsismi varmistuu vasta sen eron tullessa, sillä narsisti ei jätä uhriaan rauhaan milloinkaan, koska jättäminen on niin suuri loukkaus hänen egoaan kohtaan, että se on kostettava. Ja siinä kostotouhussa ei sitten ole mitään suhteellisuudentajua.
Kun nyt sitten uusimman tutkimuksen mukaan parisuhdeväkivaltaa ilmenee 20 prosentissa suhteita, niin prosentit näissä automaatio-narsistituomioissa eivät täsmää todellisuuden kanssa.
On siis oltava runsaasti muita tekijöitä, jotka laukaisevat noita tilanteita. Luultavasti syy on siinä, että loppuviimeksi aika iso osa ihmisistä on vain sellaisia jämppääjiä, että kun kaksi sellaista sattuu yhteen, niin jossain vaiheessa se vahvempi turvautuu nyrkkiin.
Eikä muuten se narsisti mitään jälkikäteen kadu tai pyytele anteeksi ja silti monessa perheväkivaltatapauksessa itseoppineet "psykologit" kertovat jonkun olleen narsistin uhri kun mies ensin löi ja sitten aina katui. narsistihan on mielestään aina oikeassa, ei narsisti pyytele anteeksi vaan sanoo, että lyöminenkin oli sen uhrin syy. - kantaan
..nykyään taitava osaa käyttää termejä ym. todella ilkeällä tavalla , niin siis yleensä miespuolista ihmistä vastaan
- susanella
Gonamies kirjoitti:
Pitää kyllä paikkansa. Puhdasverisiä narsisteja on kumminkin vain jokunen prosentti ihmisistä ja kuitenkin joka toinen eronnut selittää, että kumppanilla oli narsistinen persoonallisuushäiriö.
Mitenkään en siis vähättele näiden narsistien touhuja, mutta kyse on kumminkin marginaali-ilmiöstä. Tämä tapaus-Björkvist viittaisi hieman tuohon. Yleisesti ottaenhan narsismi varmistuu vasta sen eron tullessa, sillä narsisti ei jätä uhriaan rauhaan milloinkaan, koska jättäminen on niin suuri loukkaus hänen egoaan kohtaan, että se on kostettava. Ja siinä kostotouhussa ei sitten ole mitään suhteellisuudentajua.
Kun nyt sitten uusimman tutkimuksen mukaan parisuhdeväkivaltaa ilmenee 20 prosentissa suhteita, niin prosentit näissä automaatio-narsistituomioissa eivät täsmää todellisuuden kanssa.
On siis oltava runsaasti muita tekijöitä, jotka laukaisevat noita tilanteita. Luultavasti syy on siinä, että loppuviimeksi aika iso osa ihmisistä on vain sellaisia jämppääjiä, että kun kaksi sellaista sattuu yhteen, niin jossain vaiheessa se vahvempi turvautuu nyrkkiin.
Eikä muuten se narsisti mitään jälkikäteen kadu tai pyytele anteeksi ja silti monessa perheväkivaltatapauksessa itseoppineet "psykologit" kertovat jonkun olleen narsistin uhri kun mies ensin löi ja sitten aina katui. narsistihan on mielestään aina oikeassa, ei narsisti pyytele anteeksi vaan sanoo, että lyöminenkin oli sen uhrin syy.Sehän on sitä, että narsisti sanoo olevan äärimmäisen pahoillaan tapahtuneesta (vaikkapa lyömisestä). Lupaa, ettei se toistu, kunhan toinen ei tee tai jätä tekemättä sitä, mikä alkujaan laukaisi tapahtuman. Voi myös vihjata, että jos toinen tästä huolimatta edelleen käyttäytyy väärällä tavalla, narsisti ei ehkä pysty hillitsemään tekojaan, koska hänellä on oikeus reagoida... Jne.
Eli juuri kuten sanot. Narsisti ei kadu, lyöminenkin on uhrin syy. Katuminen voi olla välttämätöntä esim. siksi, että lyöty uhkaa lähteä narsistin vaikutuspiiristä. Jos katumus ei saa vastakaikua, se muuttuu nopeasti raivoksi ja kostoksi.
En väitä, etteikö narsismin piikkiin menisi myös paljon sellaista, mikä ei sinne kuulu. Kerran keksitty, aina epäillään. Ja onhan se helpottava selitys niissä tapauksissa, kun toinen on jotain ihan muuta kuin alussa kuviteltiin. - Utelias
kantaan kirjoitti:
..nykyään taitava osaa käyttää termejä ym. todella ilkeällä tavalla , niin siis yleensä miespuolista ihmistä vastaan
Sanoa ex miestä narsistiksi vai todeta vaan ykskantaan ,että paska jätkä, kun manipuloi ja hakkasi?
Siis että siinä vaiheessa kun äijä on hakannut naisensa sairaalaan tai vaikka vaan mustelmille, niin ehkä siitä tulee vähän ilkeästikin sanottua? Vai pitäiskö vaan kestää?!
- löytyy tietoa
kyseisestä persoonallisuushäiriöstä käyppä täällä http://www.narsistienuhrientuki.info
- suski4
moi vaan.
olen seurustellut narsistisen persoonallisuushäiriön omaavan miehen kanssa. olen itse laittanut suhteen poikki vihdoin ja viimein, onneksi. tälläinen ihminen hakee vain hyötyä toisista ihmisistä ja käyttää omiin tarpeisiinsa muita. ei anna itse suhteeseen mitään. kaikki on aina muiden vika ja on kova syyttelemään muita ihmisiä.näyttelee aluksi erittäin hurmaavaa ja ihanaa ihmistä kunnes saa toisen ihmisen koukkuunsa..harvoin tälläinen ihminen itse myöntää kärsivänsä narsistisesta persoonallisuushäiriöstä.- myös saman
asian kokenut...olen juuri kovalla sisulla lopettamassa 1,5vuotta kestänyttä suhdetta, ja kovaa työtä vaatii.olen henkisesti aivan loppu:rakastuin todella hurmaavaan,kaikki osaavaan komeaan miehekkääseen mieheen,mutta totuus oli toinen;hän oli itsekäs omahyväinen,väkivalatinen,kylmä,tunteeton,pettävä,epärehellinen,mustasukkainen ja pienessäkin riidassa aina minussa oli vika ja minä pyysin aina anteeksi, hän ei koskaan, ei milloinkaan, muutenkin kaikki ns.kohteliaat sanat ja lauseet olivat hepreaa hänelle, mutta lauseet:"painu helvettiin" ja "painu vittuun saatanan idiootti", olivat hänelle omaavia lauseita.koskaan tämä ihminen ei tule muuttumaan, olen puhunut hänen kahden entisen naisystävän kanssa ja he ovat käyneet aivan saman ns.helvetin läpi, minkä minäkin.joka päivä toivon vain olevani edellistä päivää vahvempi ja voimakkaampi ja elämän haluisempi.toivon saman kokeneille voimia ja auringon paistetta elämään.
- suski4
myös saman kirjoitti:
asian kokenut...olen juuri kovalla sisulla lopettamassa 1,5vuotta kestänyttä suhdetta, ja kovaa työtä vaatii.olen henkisesti aivan loppu:rakastuin todella hurmaavaan,kaikki osaavaan komeaan miehekkääseen mieheen,mutta totuus oli toinen;hän oli itsekäs omahyväinen,väkivalatinen,kylmä,tunteeton,pettävä,epärehellinen,mustasukkainen ja pienessäkin riidassa aina minussa oli vika ja minä pyysin aina anteeksi, hän ei koskaan, ei milloinkaan, muutenkin kaikki ns.kohteliaat sanat ja lauseet olivat hepreaa hänelle, mutta lauseet:"painu helvettiin" ja "painu vittuun saatanan idiootti", olivat hänelle omaavia lauseita.koskaan tämä ihminen ei tule muuttumaan, olen puhunut hänen kahden entisen naisystävän kanssa ja he ovat käyneet aivan saman ns.helvetin läpi, minkä minäkin.joka päivä toivon vain olevani edellistä päivää vahvempi ja voimakkaampi ja elämän haluisempi.toivon saman kokeneille voimia ja auringon paistetta elämään.
että kovaa sisua se vaatii että pääsee tälläsestä ihmisestä eroon..voimia vaan sulle! äläkä enää ota takasin kyseistä miestä vaikka kuinka lupailis mitä sillä todennäkösesti näin tälläset ihmiset tekevät että kun huomaavat tulleensa jätetyksi alkavat lupaamaan ja valehtelemaan vaikka mitä saadakseen toisen taas uskomaan ja kun toinen uskoo niin sitten voi taas palata "siihen entiseen". tälläset ihmiset ei muutu. olen nimittäin itse ollut hölmö ja uskonut kaiken maailman valheisiin ja ottanut monta kertaa takas..ei enää!
- myös saman
suski4 kirjoitti:
että kovaa sisua se vaatii että pääsee tälläsestä ihmisestä eroon..voimia vaan sulle! äläkä enää ota takasin kyseistä miestä vaikka kuinka lupailis mitä sillä todennäkösesti näin tälläset ihmiset tekevät että kun huomaavat tulleensa jätetyksi alkavat lupaamaan ja valehtelemaan vaikka mitä saadakseen toisen taas uskomaan ja kun toinen uskoo niin sitten voi taas palata "siihen entiseen". tälläset ihmiset ei muutu. olen nimittäin itse ollut hölmö ja uskonut kaiken maailman valheisiin ja ottanut monta kertaa takas..ei enää!
tapaisia asioita tapahtunut suhteemme aikana lukemattomia kertoja.meidän suhde on ollut "erittäin vaarallisessa vuoristoradassa olemista", olen jättänyt ja takaisin ottanut, jättänyt ja takaisin ottanut...jne...tuhannet lupaukset ja saman tien paluu samaan ns.helvettiin.ja on tapahtunut mitä vain niin aina syy on ollut minun.hän on hyvin itsekäs aivan joka ikisessä asiassa.onneksi tällä hetkelläkin ajatellessani häntä-voin pahoin.toivoisin sydämestäni,että hän ei enää tuhoaisi ketään.
- eroon päässyt
Kerron esimerkin omasta elämästäni. Seurustelin n. 5 vuotta ihmisen kanssa, jolla todennäköisesti oli tälläinen persoonallisuushäiriö. en silloin ymmärtänyt mistä oli kysymys, mutta nyt jälkeenpäin. Mies oli aivan ihana, ja toisena hetkenä taas tosi ilkeä. Ei kuitenkaan fyysistä väkivaltaa, mutta henkistä. Halusin toista lasta, kolmen seurusteluvuoden ja kymmenien erojen jälkeen hän tuli taas kerran takaisin ja kertoi, että on miettinyt asioita ja on valmis perustamaan kanssani perheen. Niin, sitten aloin onnellisena odottamaan, niin kuinka kävi: mies häipyi kuvioista. parin kuukauden päästä soitti reteenä, että hän on käynyt sterilisaatiossa. Se oli kylmää vettä niskaan. Siinä vaiheessa ensimmäisen kerran kunnolla havahduin, ettei terve ihminen käyttäydy noin... mutta siitä alkoi rumpa, joka jatkuisi varmasti vieläkin ellen olisi tajunnut vaihtaa paikkakuntaa kokonaan. Oltiin yhdessä, pari kuukautta meni hyvin, kunnes taas lähdettiin ovet paukkuen, ilman kunnollista syytä ja tultiin takaisin, niinkuin mitään ei olisi tapahtunut... tätä jatkui noin pari vuotta. Ei tullut edes tyttönsä ristiäisiin, mutta sitten taas muutaman kuukauden päästä takaisin ja sitä rataa... Sanoi aina tullessaan, että tietää mistä narusta vetää... Ihan sairasta. Kesti vuosia koota palaset kasaan lopullisen eron jälkeen. Ei juuri kiinnostanut miehet, meni silloin usko kyyllä tyystin. Mutta aika parantaa haavat. Mutta halusin kertoa, vain, että kuinka isoilla asioilla nuo ihmiset leikkii. Lisään vielä, että emme asuneet yhdessä, koska aina siinä vaiheessa kun meille tarjottiin kunnan asuntoa, hän sanoi, ettei muutakkaan... Oli siis kuin tuuliviiri.
- vuke
Täälläpä tyttö, joka on elellyt n. 6 vuotta narsistisen miehen kanssa. suhde on ollut tuulta ja tappuraa. Nyt kai loppu alkaa häämöttää, sillä narsistinen miesystäväni, jonka kanssa olen ollut kihloissa 1.5 vuotta keikaroi kapakassa kertoen, että olen entinen. Tekstiviestein hän kuitenkin terrorisoi minua päivittäin, kertoen että haluaa olla mun kans, mut kun tapaamme, hän yks kaks saattaa lähteä omilla keksimillään verukkeilla muualle. Hän näyttää omille sukulaisilleen, että minä olen asioihin syyllinen, että on lähtenyt, mutta totuus on, etten itsekään ymmärrä miksi hän lähtee.Hän on aina ollut levoton luonteeltaan, ei kestä minkäänlaista kritiikkiä itsestään, mutta hyvin kipakasti arvostelee muita ja varsinkin minua. Olen ollut hänelle kiltti, luonut hänen elämään monenlaista hyvää, mutta arvostus on ollut tosi lannistavaa. Hän ei näe kuin itsensä ja sukunsa. Varsinkin äiti on asia joka näyttää suurinta osaa suhteessamme, vaikka miesystäväni on iältään jo yli 50 v. Olen kokenut mitä huikeimpia temppuja häneltä ja sanoinkuvaamatonta aivopesu rumbaa jolla hän itsekeskeisesti ja manipuloivalla taidollaan on saanut minua kyykyttää miljoona kertaa.Ja yrittää vieläkin. Itse olen alkanut voida todella huonosti suhteessamme ja kun yritän kertoa hänelle olostani tai kysyä häneltä miksi hän tekee mulle näin, saan vastauksen että haluan vain rakennella riitaa. Ikinä hän ei ole kyennyt kuuntelemaan minun tuntoja suhteestamme ja kaikki menee aivan säädyllisesti ja oikeudenmukaisesti hänen kertoman mukaan.Olen kertonut hänelle etten halua olla enää hänen kanssaa, koska kohtelee minua tavallaan, mutta taiturimaisena manipuloijana hän vain roikkuu elämässäni, halusin tai en. Hän ei arvosta minun tekemisiäni, vaikka tiedän että olen tehnyt paljon hyviä asioita hänellekin ja jatkuvasti hän haluaa vain enemmän. Hän kertoo mitä kaikkea minun pitäisikään olla ja vaatii vain lisää, mutta kun vertaan hänen olemistaan, huomaan aina ettei hän itse ole pientä piiruakaan siitä, mitä mínä olen ja mitä pitäisi vielä olla.Hän on tunnevammainen, näin luulen ja kaikenlainen toisille tarkoitettu empatia puuttuu häneltä. Hän kyllä mielellään odottaa että mielistelen ja kehun ja palvon häntä. Minä en saa mitään.Lisääkin voin kertoa, mutta nyt tälle kertaa riittäköön. Et ole yksin, sillä minäkin olen täällä. Voimia sinulle ja kaikesta huolimatta hyvää joulua. Hyvän joulun minäkin aijon viettää, vaikkakin yksin työni lomassa.
- myös saman
kokeneena,ihan kuin olisin omasta tarinastani kertonut,kun luin kertomaasi.olen niin pettynyt itseeni, miten minä en ole kunnioittanut itseäni tarpeeksi paljon jo paljon,paljon aikaisemmin.kun uudenvuodenpäivä koettaa, niin saa hän minulta lahjan...ikuisen vapauden minusta, vaihdan puhelinnumeroa jos hän ei lakkaa pommittamasta minua, sillä minulla alkaa täysin uusi elämä 2007.
- myös saman
myös saman kirjoitti:
kokeneena,ihan kuin olisin omasta tarinastani kertonut,kun luin kertomaasi.olen niin pettynyt itseeni, miten minä en ole kunnioittanut itseäni tarpeeksi paljon jo paljon,paljon aikaisemmin.kun uudenvuodenpäivä koettaa, niin saa hän minulta lahjan...ikuisen vapauden minusta, vaihdan puhelinnumeroa jos hän ei lakkaa pommittamasta minua, sillä minulla alkaa täysin uusi elämä 2007.
minun piti toivottaa sinulle myös voimia ja hyvää joulua.
- vuke
myös saman kirjoitti:
Joulupukin suuret saappaat jalkaani jos saisin,koko maailman tietystikkin heti parantaisin. Ruokaa, rahaa, terveyttä niille minä soisin, joille täällä tänään onkin käynyt vähän toisin. Sulle lahjan antaisin erityisen hyvän:joulumielen iloisen ja rakkauden syvän.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874148Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283087No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452330- 351338
- 10919
- 133901
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11760