Maa- ja puutarhatalouden kannattavuus heikkeni
12.12.2006 15:41
Maa- ja puutarhatalouden kannattavuus on heikentynyt neljättä vuotta, kertoo Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT.
Maatalous- ja puutarhayritysten kokonaistuotto kasvoi viime vuonna 1,4 prosenttia 97 300 euroon. Myyntituotot laskivat, mutta maataloustuet kompensoivat menetyksiä. Tuet kasvoivat edellisvuodesta lähes viisi prosenttia 40 000 euroon tilaa kohti.
Jos omalle pääomalle lasketaan viiden prosentin korko, työansioksi jäi 3,40 euroa tunnilta. Jos pääomalle lasketaan 2,2 prosentin korko, tuntiansio oli 5,40 euroa.
Kustannukset kasvoivat lähes kolme prosenttia 78 600 euroon. Kun tuotoista vähennetään kustannukset, maatalousyrittäjäperheen työlle ja omalle pääomalle jäi viime vuonna maataloustuloa keskimäärin 18 700 euroa. Edellisvuoteen verrattuna laskua on 5,5 prosenttia.
MTT:n mukaan tulokset ovat yleistettävissä kuvaamaan Suomen 44 000 suurimman maatalous- ja puutarhayrityksen keskiarvotuloksia. (STT)
Vieläkö joku onneton luulee, että suomalaisella maataloudella rikastuu?
Nalle saa tukia paljon, mutta Nallellakin on myös menoja paljon. Käteen jää suurinpiirtein yllä olevia summia.
Mitä enemmän on hehtaareja, eläimiä jne. sitä enemmän saa tukia, mutta sitä enemmän on myös menoja. Lannoitteet, siemenvilja, rehut, polttoaineet, sähkö, jne. jne. eivät ole ilmaisia. Veroja maksaa myös maanviljelijä.
maatalousyrittäjäperheen työlle ja omalle pääomalle jäi viime vuonna maataloustuloa keskimäärin 18 700 euroa. Edellisvuoteen verrattuna laskua on 5,5 prosenttia.
18 700 euroa : 12 kuukautta = n. 1558,33 euroa/kuukausi
Lähtisitkö itse 1558 eurolla ruumiillisiin töihin, joissa tunteja ei lasketa?
Maanviljelijän palkka
9
2868
Vastaukset
- Erkki S
Lähtisin! Eikä olis pitkätyömatka...
- Hessu Höpö
Ei kukaan suomessa voi elää ja tulla toimeen 3,5 euron keskimääräisellä tuntipalkalla. Ei edes parakeissa asuvat puolalaiset. Näkyy olevan maanviljelijöillä ihan keskimääräistä autokalustoa, keskimääräistä isommat isot tilat ja talot ja muuta varallisuutta. Ei noita kaikkia pysty hankkimaan millään 3,5 euron tuntiansioilla. Maanviljelijät eivät kuole köyhinä ja velkaisina. Tämä on taas jyväjemmareiden lobbausta. Samalla lailla tehdastyöntekijäkin voisi halutessaan esittää laskelman kuinka tehdastyöstä jääkin käteen vain 3,40 eli vähemmän kuin pöndiksille. Maanviljelijöillä taitaa laskelman mukainen palkka juosta talvellakin vaikka maata ei voikaan viljellä. Taidettu laskea työaika kestäväksi ympäri vuoden kaikille jyväjemmareille.
- paskan marjat
sinähän ne velat tiiät...
- kunttajussi
Kun keväällä kaks viikkoa kylvää ja kyntää,laittaa viljat peltoon.Syksyllä sama homma pari viikoa puintia on 4viikkoa työtä kk palkka 18700 aika hyvä?
- äly hoi
uudet koneet maksaa montakymmentä tuhatta
- paperimassatehtaalla töissä
Käyn päivätöissä paperimassa tehtaalla. Teen paljon ulkohommia, kädet rasvassa. En ole laiska, sehän pitää sanoa koska sanoin työni. Työnantaja soittaa useasti iltasella ja haluaa jotain tehtäväksi. No minua tympii kun joku viljan viljelijä saa tukea 300T€. Itsellä nettovuositulot ovat reilusti tuon alle. Ne ovat noin 25T€ ylitöineen. Tottakai olen kateellinen. Itsellä ei maita, eikä näillä tuloilla niitä hankita. Synnytään ja kuollaan. Mitään arvokasta ei jää perintönä. Ollaan vain alinta kastia ja synnytty työläisiksi.
Olkaa onnellisia jos olette maanviljelijöitä, tulette aina olemaan voittajia. Ja maathan voi realisoida, eihän niitä pakko ole perinnöksi antaa. Ja tukimiljoonilla ostetut traktorit ja puimurit saa varmaan myydä, vaikka tukirahoilla olisi ostettu. Kylässäni ostinkin pienen tontin maanviljelijältä, eikä ollut halpa.
Saako maanviljelijät ostaa mitä tahansa tukirahoilla ? Vaikka uusia auto kerran vuodessa?
Kyllä itse tekisin mitä tahansa töitä 1558€/kk jos saisin tehdä ne itselle ja ikiomien maiden hyväksi. Olisihan se kiva herätä aamuisella ja katsella kun oma ruoho tai puusto kasvaa.
Mitä kivaa on olla tehtaan porttien sisäpuolella ja korjata muiden laitteita?- mut rikkaana kuolloo
kelläpä ei ois maata, peltoo mettää jota myydö ja vuokrata SIELLÄ SE RAHA O!
- -Hanttu-
Tässä se taas nähdään kun ihmiset joilla ei ole mitään kokemusta/tietoa asiasta kirjoittavat. Kyllähän maanviljelijä saa ostaa tukirahoilla mitä haluaa, kunhan se liittyy jotenkin tilanhoitoon, esim. lava-auton tai traktorin. Olisi vaan kiva tietää miten iso tila joutuu olemaan että tuet riittävät uuden auton ostamiseen joka vuosi, meillä tuet ja viljasta saatavat meentituotot riittää pakollisiin kuluihin ja omaan palkkaan 1300 €/kk. Ja tila on kuitenkin keskikokoinen, ei ihme jos moni lopettaa. Eihän sitä talvella ole paljoa työtä, kyllähän sitä kuitenkin pitää silloinkin ostaa ruokaa, vaatteita, maksaa lainoja pois ym. Vähän ilkeää olisi jos ei itselle maksaisi palkkaa talvella. p.s. kuinkahan moni viljanviljelijä saa tukia 300 000 € vuodessa? tukimiljoonat, omat puimurit ym ovat aika kaukana tosielämästä :D
- rikas siivooja
Ei ne kalliit maasturit lähde kaupasta 4 euron tuntipalkalla. Joka isännällä on sellaisia pihalla seisomassa ja aina vaan ruikutetetaan piniä tuloja. Menkää hemmetin tollot töihin vaikkapa rakennuksille ja johan tienaisitte yli kympin tunti jo hanttimiehenäkin joita tunnutte olevankin.Hullu paljon työtä tekee viisas pääsee vähemmällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271944
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001690Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy561306Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?671244Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311008Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47906Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51903Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44872- 107828
Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37820