Gootien musiikista.

Nakashina

Onko gootin pakko kuunnella Gootti-rockia yms. Jos pukeutuu kuin gootti mutta kuuntelee esim. Black-metallia niin onko sitten gootti? Kiitos jo etukäteen!

11

854

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyttöpiru666

sen päätät sinä itse.
      niinkuin jo joku mainitsikin, niin kyllä pitää itse osata päättää että onko gootti vai ei.
      minäkin kuuntelen vaikka mitä musaa (enimmäkseen raskasta) ja olen silti gootti, kuuntelen tietysti goottiakin.

• Nakashina

Kiitoksia paljon tiedosta.

• ..............

"niin kyllä pitää itse osata päättää että onko gootti vai ei"

Miksi ihmeessä pitäisi?

• N 28v

Samalla lailla kuin muillakin alakulttuureilla on gooteillakin oma ihan oikea määritelmänsä, joka rakentuu nimenomaan musiikin ympärille.

Vaikka pukeutuisit lammaspukuun päivittäin, mutta kuuntelisit pääosin goottirockia jne., voisit halutessasi tituleerata itseäsi gootiksi/goottihenkiseksi tms. Sensijaan jos käytät heille tunnusomaista vaatetusta, muttet kuitenkaan ole kiinnostunut goottimusiikista, et ole gootti vaan esimerkiksi blackmetallisti. Heistä monet pukeutuvat nykyään erehdyttävän samalla tavalla kuin gootit tai sekoittelevat useampaa tyyliä keskenään.

Et menetä mitään vaikket gootti olisikaan, ole mielummin oma itsesi ja sellainen kuin tuntuu hyvältä. Turha oikeastaan alkaa liikaa määrittelemään, jos valmiiksi luodut lokerot tuntuvat ahtailta, etkä koe niitä omiksesi. Mielummin lokeroimaton kuin väärin lokeroitu. Ja vielä mielummin oma itsensä kuin halpa kopio.

• Nakashina

Voi mut toihan kuulostaa kivalta.

• N 28v

• Brother Darkness

EI ENÄÄ NÄITÄ! Rekisteröinti pakolliseksi Suomi24:ään, ja bannaus provosoivien keskusteluiden aloittamisesta, PYYDÄN.

• Kinghell majesty

Joo, Suomi24 on tulossa pelkkä taistelu tanner, missä ihmiset yrittää tahallaan ärsyttää toisiaan.
        Olisi kiva, jos näin suurella foorumilla voisi keskustella asiallisesti, mutta ei!
        Aina tulee vittuilua ja haukkumisia.

• -Jani-

Riippuu siitä mitä gootti-nimityksellä tarkoitetaan. Olen toki tietoinen siitä, että nykyajan goottikulttuuri sai alkunsa 70-luvun lopulla punk-musiikin jälkimainingeissa, kun tietynlaista tummempisävyistä musiikkia alettiin kutsua gootiksi. Myönnän etten tunne asian laitaa täydellisesti, mutta ymmärtääkseni nimitys syntyi juuri tuosta tummasävyisyydestä, viitaten 1800-luvun goottilaiseksi kutsuttuun kauhuromantiikkaan joka musiikista välittyi (mm. Bela Lugosi's dead).

Gootti-termillä on historiassa toki ollut lukuisia käyttötarkoituksia germaaniheimosta keskiaikaisen arkkitehtuurin kautta kauhuromantiikkaan ja goottirockiin, mutta koska nykyinen goottiscene on juuri kahden edellisen yhdistelmän tulosta, ei nimitystä mielestäni voida rajata vain musiikin piiriin. Jos halutaan puhua vain musiikin harrastajasta, olisi sopivin termi varmaankin goottirockari tms. mutta itse gootti ei mielestäni rajaudu pelkkään musiikkiin, toisin kuin esimerkiksi hevari tai punkkari. Voi kuulostaa pilkunviilaukselta, mutta koska termi "gothic" oli syntynyt jo kauan ennen 70-luvun synkistelijöitä, ei termiä voida kahlita vain musiikkiin, varsinkaan koska nykyscene on vahvasti yhteydessä termin muihin merkityksiin.

Minulle goottius merkitsee eräänlaista pimeyden estetiikkaa. Ei mitään paholaisen palvontaa tai synkistelyä itseään viillellen, vaan mieltymystä tummasävyisiin aiheisiin, makaaberiin huumoriin, öiseen maailmaan jne. Musiikkimaun puolella olen enemmän metalli- ja folkmiehiä, mutta myös gootti- ja industrial-/ebm-musiikin puolelta on löytynyt useita kuuntelunautintoa tuottavia tuttavuuksia, kuten The Sisters of Mercy, Peter Murphy, :Wumpscut:, Hocico, VNV Nation yms. Ja vaikkei keskiaikainen goottiarkkitehtuuri olekaan suoranaisesti kytköksissä nykygotiikkaan (paitsi tietysti kauhuromantiikan visuaalisen puolen kautta), pidän suuresti myös siitä.

• negative creep

halusin vain näin itseäni punkkarina pitävänä huomauttaa, että tekstissäsi väität punkkareiden rajautuvan pelkkään musiikkiin, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. musiikkihan sai seurakseen punk-atteen jo varsin varhaisessa vaiheessa.
        muuten olen kyllä samoilla linjoilla kirjoituksesi kanssa, mitä nyt itse olen aiheeseen perehtynyt. joten ei sen suurempia :)

• BubbleGirl

Ei, et voi mitenkään olla gootti, jos kuuntelet raskasta musiikkia...
      Oma järki on jännä juttu ja sitä voi opetella käyttämään.
      Jos nyt poppia kuuntelet, ehkä se saattaisi vähän heikentää goottia vaikutelmaasi. x)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on tulevan kevään teema?

Sun kohdallasi
      Ikävä
      134
      5632
    2. Maisa Torppa

Voitto oikeudesta. Tässä näkee miten huteralla pohjalla nuo syytökset ovat. Hyvä Maisa 💖. IL
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      4138
    3. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      9
      1745
    4. Nainen, älä tee aloitetta, jos

Jos olet: - ylipainoinen - yksinhuoltaja - tatuoitu - tukassa on varoitusväri - sinulla on muita lävistyksiä kuin korvak
      Ikävä
      154
      1008
    5. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      90
      923
    6. Veronika Honkasalo(vas.)venäjän asialla

Honkasalon mukaan mukaan venäläisiä turvapaikanhakijoita kohdellaan lainvastaisesti. "Vasemmistoliiton varapuheenjohtaj
      Maailman menoa
      64
      923
    7. Persut palkitsisi verohelpotuksin röökin polton ja ryyppäämisen lopettamisesta

>> Perussuomalaiset ehdottavatkin, että haittaverojen sijaan terveellisestä elämää viettäville ihmisille voitaisii
      Maailman menoa
      135
      917
    8. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      82
      821
    9. Trump laittomien siirtolaisten kauhu.

Trump toimii ihan oikein, kun karkoittaa maassa laittomasti oleskelevat rikolliset siirtolaiset takaisin kotimaihinsa ei
      Maailman menoa
      110
      792
    10. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      40
      786
    Aihe