mikä on gootti!

roxi

minkälaisen ihmisen te gootit luette gootiksi??

vatteet? musiikki? vai periaatteet??
ja mitä ne periaatteet sitten ovat??

itse en pidä itseäni goottina vaikka gootti rokkia kuuntelenkin, tykkään mustasta ja tummasta meikistä (en kyllä koe mitään erikoista tarvettakaan kuulua ns. mihkään porukkaan esim. gootteihin)...

ja koska eihän se tee goottia (eikä mitään muutakaan esim. vaikka hopparia) jos ulkoisesti saattaiskin siltä näyttää niin rupesin vain miettimään että mikä se gootti sitten loppujen lopuksi oikein on? muiden ja myös goottien omasta mielestä...

ps. jos tämä viesti tuntuu loukkaavalta/vittuilulta niin olet käsittänyt sen väärin koska se ei todellakaan ole ollut tarkoitus

21

6513

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • roxi

      tuon pienen minä kuvan perusteella jota saitte niin voisin lisätä siihen että tykkään kyllä sellaisista synkemmistä jutuista... ei mitään noituus/satanisti juttuja vaan esim. pidän tosipaljon yöstä ja illan hämärästä yms.
      niin jos ihmisiä lokeroitaisiin niin kuuluisinko teidän & muiden mielestä siihen gootti lokeroon?

      • Satanachia89

        Tässä taas huono esimerkki: Jos esim. hopparit ja gootit sotisivat toisiaan vastaan, kumman puolelle itse sijoittuisit? Uskoisin,että goottien, eli silloin sinut voitaisiin laske goottien "lokeroon".


    • Crommower

      Gootit olivat itägermaanista kieltä puhunut ihmisryhmä, joka asui ajanlaskun alkuvuosisatoina Veiksel-joen suulla. Goottien esiintymistä antiikin ajan kirjallisissa lähteissä voidaan seurata 100-luvulta 500-luvulle. On kuitenkin kyseenalaista, paljonko 500-luvun gooteilla oli yhteistä 400 vuotta aikaisemmin eläneiden goottien kanssa. Gootit eivät välttämättä olleet mikään yhtenäinen etninen ryhmä, vaan kokoelma erilaisia keskenään liittoutuneita väestöaineksia. Goottien joukossa saattoi germaanien ohella olla slaavilaista, iraanista, roomalaista jne. alkuperää olevia ryhmiä.

    • Crommower

      Gootteihin liitetään ennen kaikkea eräänlaiseen "hautausmaaestetiikkaan" perustuva, huomiota herättävä pukeutumistyyli. Goottikulttuurilla ei juurikaan ole poliittisia tai yhteiskunnallisia päämääriä: kyse on esteettisestä liikkeestä, tyylikultista ja populaarimusiikin ympärille rakentuneesta vapaa-ajankulttuurista. On myös olemassa goottiestetiikkaan perustuvia romaaneja, sarjakuvia ja elokuvia. Näiden aihepiirit liittyvät usein kauhuun ja fantasiaan.

      Gootin väitetään stereotyyppisesti pukeutuvan vain mustaan tai vähintään hyvin tummiin väreihin, kuten viininpunaiseen tai tummansiniseen ja että näitä tummia värejä käytetään miltei aina mustan kanssa. Todellisuudessa gootit käyttävät hyvin laajaa väriskaalaa pukeutumisessaan ja joillakin musta on vain sivuroolissa. Yleisimmät voimakkaat värit lienevät kirkkaanvihreä, vaaleanpunainen, punainen ja violetti. Myös kokonaan valkoiset asut ovat gooteilla aivan mahdollisia. Mikä tahansa kaupasta ostettu musta tai punainen tai punamusta paita ei kuitenkaan tee ihmisestä goottia, vaan usein gootit ostavat vaatteitaan goottivaateliikkeistä, joita on suurimmissa kaupungeissa tai jos taitoa löytyy, valmistavat vaatteensa itse. Suomessa tunnetuin goottivaatteiden myyjä on helsinkiläinen liike Morticia.

      Alkuaikoinaan 1980-luvulla goottityyli erosi vielä huomattavasti nykyisestä. Tuolloisessa muodossaan tyyli oli sekoitus punkia ja nykyistä goottityyliä. 1990-luvulla siihen alkoi sekoittua mukaan viktoriaaninen pukeutumistyyli, jota monet naispuoliset gootit käyttävät yhä.

      Viktoriaaniseen tyyliin kuuluvat elegantit iltapuvut ja korsetit, väreinä usein musta ja lisänä erilaiset tummat värisävyt kuten viininpunainen. 2000-lukua kohden eri tyylisuuntausten kirjo kasvoi jo hurjiin mittoihin.

      Yleensä ajatellaan, että gootin "riisuessa maskinsa", eli pesevänsä kasvonsa meikeistään, ei hän ole enää gootti. Gootti on kuitenkin gootti meikittäkin. Miehillä ei ole ehdoton ehostuspakko, mutta ei miesten meikkaaminen ole kiellettyäkään. Miespuolinen gootti saattaa esim. käyttää valkoista puuteria. Naisilla on yleensä ainakin tummat silmät ja tummanpunaiset huulet.

      Jotkut gootit myös nyppivät kulmakarvansa hyvin ohueksi ja käyttävät ehostuksessa tummaa kulmakynää. Rajuimmat gootit nyppivät kaikki kulmakarvansa pois ja ehostaessa piirtävät mustalla nestemäisellä rajauskynällä, eli eyelinerilla, kulmansa. Kulmien nyppiminen ei ole pakko goottityylissä, vaan jokainen voi kehitellä itsellensä sopivan tyylin.

      Jotkut gootit taas eivät meikkaa ollenkaan, vaikka meikkaaminen kuuluu jossain määrin goottien identifioimiseen.

      Gootti-ilmiöllä on useita niin tyylillisiä kuin musiikillisiakin ala-ja sivuryhmiä, kuten "Deathrock", "Cyber", "Neofolk", "Industrial", "Post-punk" ja "Fetish". Japanista peräisin olevalla "Gothic Lolitalla" on tyylinä täysin erilainen lähtökohta: siihen ei esimerkiksi liity musiikki alkuunkaan niin selkeästi kuin länsimaiseen goottiuteen. Gothic Lolita -tyylissä vaatetus on etusijalla, elämäntyyli - jos sellainen on - tulee vasta toisena.

      Alakulttuurin sisältö on nykyisin muuttunut niin kirjavaksi, etteivät goottityylin edustajat oikein itsekään osaa sanoa, mikä tekee ihmisestä gootin. Toisten mielestä gootit eivät koskaan hymyile, toisten mielestä oikea gootti juo vain punaviiniä ja kolmannen mielestä gootilla tulee olla paljon lävistyksiä. Silti oikeaa tapaa tulla gootiksi ei ole määritelty.

      Internetistä löytyy kuitenkin sivuja, joissa tosiaan painottavat, että gootti ei välttämättä ole apaattinen, vaan että hän osaa nauraa itsellensä. Tietty itseironia siis kuulusi myös goottien käyttäytymiseen. Internetistä löytyy myös sivuja jossa sanotaan, että yksi tapa varmistaa, onko kaveri gootti, on kysyä sitä itse henkilöltä. Gootti nimittäin ei myönnä olevansa gootti, vaan väistää kysymyksen tai vastaa kieltävästi. Näin gootit saavat pitää salaperäisyytensä. Gootiksi haluava pitää seurata muita tyylillensä uskollisia gootteja ja kehitellä itsellensä sopivan raju tyyli.

      Gootti-alakulttuuriin yhteys muinaiseen goottien kansaan on pelkästään välillinen ja kielenkäytöllinen. Renessanssin ajan italialaistaiteilijat, jotka katsoivat olevansa roomalaisten seuraajia ja pitivät Roomaa hävittänyttä germaanikansaa gootteja hävityksen ja barbarian synonyyminä, alkoivat kutsua halveksimaansa vanhaa taidetyyliä goottilaiseksi. Sana vakiintui ja neutralisoitui gotiikan taidekauden nimeksi. 1700-1800-lukujen vaihteen englantilaiset kauhuromantikot sijoittivat tarinansa usein "goottilaisiin" linnoihin tms., mistä johtuen suuntausta alettiin kutsua goottilaiseksi kauhuromantiikaksi. Niinpä 1980-luvun kauhuromantiikkaa hyödyntänyttä rocksuuntausta alettiin nimittää goottirockiksi.

      Olen laiskalla tuulella tänään niin copy pastetin wikipediasta suoraan. =)

      • metallityttö^^

        Tossa on kyllä aika hyvin kerrottu mitä gootteus on vaikka sitä on monenlaista, mutta sitäkin painotettiin tekstissä hienoa :) Minusta ihminen on gootti kun ei kysele muilta "olenko mä gootti susta"? Elikkä jokainen itse kyllä pystyy päättämään ja tietämään sisimmässään mitä on :)



        PS.Minusta on erittäin ikävää että ihmiset käyvät täällä solvaamassa pysykää omilla palstoillanne mikä teitä kiinostaa, kiitos ^^


      • goottityttö
        metallityttö^^ kirjoitti:

        Tossa on kyllä aika hyvin kerrottu mitä gootteus on vaikka sitä on monenlaista, mutta sitäkin painotettiin tekstissä hienoa :) Minusta ihminen on gootti kun ei kysele muilta "olenko mä gootti susta"? Elikkä jokainen itse kyllä pystyy päättämään ja tietämään sisimmässään mitä on :)



        PS.Minusta on erittäin ikävää että ihmiset käyvät täällä solvaamassa pysykää omilla palstoillanne mikä teitä kiinostaa, kiitos ^^

        samaa mieltä, eli ne jotka käyvät tällä palstalla solvaamassa muita, niin pitäkööt TURRRPANSA kiinni!


      • roxi

        tästä mielenkiintoisesta "valistuksesta"^^


      • Crommower
        roxi kirjoitti:

        tästä mielenkiintoisesta "valistuksesta"^^

        Eipä kestä.


      • ymmärsin sen vasta äskön!
        metallityttö^^ kirjoitti:

        Tossa on kyllä aika hyvin kerrottu mitä gootteus on vaikka sitä on monenlaista, mutta sitäkin painotettiin tekstissä hienoa :) Minusta ihminen on gootti kun ei kysele muilta "olenko mä gootti susta"? Elikkä jokainen itse kyllä pystyy päättämään ja tietämään sisimmässään mitä on :)



        PS.Minusta on erittäin ikävää että ihmiset käyvät täällä solvaamassa pysykää omilla palstoillanne mikä teitä kiinostaa, kiitos ^^

        Jipii, minä olen gootti kun en ole tällä palstalla kysellyt mitään. ^.^
        Sitäpaitsi, kuuntelen räppäri Kanaa ja sitä Kids top 20-juontajaa! :))


    • Burble Gril 666

      ku näät kadul ainaki jos käyt hesas ni niit gothig loliloita. ne on aiva ihanii mist niit vaatteit saa ja mitä te jätkät niist tykkäätte??

    • Olaf

      Koska tähän on niin simppeli vastaus.

      Pukeutumis ja taidetyyli.

      hanki kirja goth chic.

      Siinä mainitaan kaikki gootti-ikonit Marilyn Mansonista Tim Burtoniin.

      Kuitenkin tahdon muistuttaa, että goottilaisuus on terminä ritariajalta asti tuttu. Ja nykygoottityylillä on vaikutteita vähän kaikkialta. Laaja käsite siis.

    • Goottigirl

      Minä olen gootti ja se alkoi siitä kun ihastuin gootti jätkää ja olaan vieläkin yhdessä

    • eiolegoottiaminusta

      Onko sellainen muka gootti kun käyttää mustia kauluspaitoja, mustia housuja, ei kuitenkaan farkkuja vaan jotain chinojen tapaisia, mustia nahkakenkiä ja hiukset EI ole mustat. Ei käytä meikkiä edes. Ei kuuntele HIMiä eikä muutakaan goottirockia vaan jotain todella vanhaa missä ei välttämättä edes lauleta ja kotimaista iskelmää. Pitää kauhukirjallisuudesta ja kauhuelokuvista. Kotona on kaikenlaista outoa.
      Mutta siis mikään ei ulkomuodossa kerro että on gootti. Luen gootiksi aivan erilaisen henkilön.
      Mies siis kyseessä ja hyvä tuttuni.

      • Anonyymi

        Joku "vanha" instrumentaalimusiikki sopii hyvin tyyliin, eikä HIM ole varsinaisesti goottimusiikkia.

        Miksi ihmiset haluavat lokeroitua?

        Miksi erilailla pukeutuvat ja "omituiset" pitäisi lokeroida muiden toimesta?

        Voisitteko vain olla miten haluatte?
        Jos joku kyseenalaistaa, niin kehittäkää vaikka joku ikioma juttu, olette kuitenkin sitä, omia itsejänne.


    • Anonyymi

      Hei

    • Anonyymi

      Minä olen peruna

      • Anonyymi

        minä olen sitten banana


    • Anonyymi

      Heipä hei

    • Anonyymi

      Miten menee

    • Anonyymi

      kaikki rakasta peruna

    • Anonyymi

      Kyyylläää

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2861
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2031
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe