tämän päivän homma meni näin:
appiukolta tuli pojalleen (mieheni) viesti että minun vanhemmiltani on tullut heille (appiukolle vaimolle - ei siis anoppini )Joulukortti... muuten kaikki ok, mutta vanhempani eivät olleet kirjoittaneet nimiä osoiteriville "oikein" tai niin kuin he olisivat halunneet!
Eli vahempani olivat kirjoittaneet tyyliin: Matti Meikäläinen Maija.... ilmeisesti appiukko ja vaimo olisivat halunneet: Matti ja Maija Meikäläinen...
Ymmärrän periaatteessa miksi tämä voi hämätä, mutta nyt siitä sitten loukkaannuttiin oikein kunnolla. Heidän piti mennä minun vanhemmilleni Joulupäivänä ja nyt appiukon vaimo on kuulemma niin loukkaantunut ettei halua mennä!
Nyt oma äitini on asiasta hirveän pahalla mielellä koska ei tarkoittanut mitään pahaa, ei vaan ajatellut sen kummemmin kuinka kortit kirjoitti.... nyt Joulu on sitten tältä suvulta pilalla... ja näin pienen asian takia!
Tiedän, ei tämä ketään kiinnosta, kaikilla on omat ongelmat ja Joulukiireet päällä, mutta eniten varmaan halusin vaan tulla tänne mieltäni purkamaan! Nyt on parempi olo, tai eipä juuri..
Hyvät Joulut kaikille ja koittakaa pysyä sovussa :)
Mikä nyt AVUKSI???
23
3655
Vastaukset
- miksi nyppii
no, en oikeastaan. Aika lapsellista käytöstä, jos siinä Maijan nimi kuitenkin mainittiin...
Meillä kävi niin, että appivanhemmat olivat mieheni kummitätille kertoneet, että miehelläni on uusi heille kelpaamaton avovaimo. Täti kirjottaa sitten kortin, ja kirjoittaa siihen "Ville ja partneri". Tuntui tosi kivalta. Miehestäni tuntui, kuin hänen kummitätinsä luulee hänen asuvan miehen kanssa... - Tyttis79
Tapaan kirjottaa joulukortit silleen varman päälle et naiset ensin, sitten mies. Maija ja Matti Meikäläinen.
Kavereiden kohdalla on hankalaa, kun ei tiedä pitäisikö korttiin laittaa hänen kumppaninsakin nimi. Tavallaan no, mun kaveri mut asuuhan se sen toisen kanssa samassa osoitteessa ja olen tavannut pari kertaa sen kumppanin.
Musta tuo on kyl vähän lapsellista, jos ap:n appivanhemmat moisesta loukkaantuvat. Ja aika naurettavaa kertoa tapauksesta ympärikyliä. Ja peruuttaa niinkin tärkeät menot kuin joulun ajan yhteiset päivälliset. Ettei appivanhemmilla ole joku muu asia syynä, miksi eivät haluaisi tulla, nyt vaan saivat syyn, mihin voi vedota.
Kai se on suvun tavoista kiinni myös. Meidän suvussa esim. oletetaan, että jos jotkut ovat antaneet uuden osoitteensa muiden tietoon, niin sitä pidetään huonona, jos myöhemmin kysellään muilta, mikäs se niitten osoite olikaan. Tai että ainakaan kyseiselle ihmiselle soittaisi ja kysyisi. Ehkä toiselta läheiseltä sukulaiselta voi sen toisen ossan pyytää. Mut vähän pahalla katsotaan. Finder-palvelu onkin ollut kovassa käytössäni joulun alla ;) Mutta meillä on taas niin, että jos ei tiedetä jonkin tyypin uuden kumppanin nimeä, niin voidaan hyvin kirjoittaa Matti Meikäläinen kumppani. Samaten meillä tavataan ängetä sinkkujen lasten nimet vanhempiensa korttiin: Maija ja Matti Meikäläinen perhe (tai perheineen). Tai Maija ja Matti Meikäläinen Tupu, Hupu, Lupu. Noin siis, jos kortin lähettäjä on ollut enemmän yhteydessä perheen vanhempiin ja noi poiskotoa muuttaneet lapset ovat käyneet nykypäivänä jo vähän vieraammiksi lähettäjälle. Tai että ei pysy mukana, mikä kunkin lapsen oma osoite milloinkin on ja asuuko lapsi kenties jonkun avokin kanssa jne. Vaikka oon asunut pian 7v omillani kotikaupungissani, niin sedät ja tädit lähettävät minulle jouluterveiset vanhempieni joulukortin mukana. Itse kyllä olen lähettänyt tuon 7v ajan pelkästään omissa nimissäni kortit sukulaisille. Mut sukulaiset ei lähetä mulle kotiin korttia erikseen vaan vanhemmilleni...Ehkä sit joskus kun mulla on avokki ja/tai perhettä... - Justus Maximus
niin ei tarvitse tyhjästä valittaa!
- itseasiassa
ongelmia on kyllä muitakin... tietäisitpä vain... mutta tämä ei enää kaiken muun lisäksi hirveesti joulumieltä kohottanut!
ja eikö tämä ole paikka minne saa tulla valitteleen kuka milloin mitäkin... ja niin kuin sanoin niin lähinnä omaa oloani halusin purkaa... ei ole pakko lukea, EIKÄ AINAKAAN OTTAA KANTAA jos tarttee vähätellä... eipä sinulla ole hajuakaan siitä kuinka kovassa myrskyssä tämä suku koko ajan seilaa...
mutta hyvää Joulua sinnekkin!!! - Justus Maximus
itseasiassa kirjoitti:
ongelmia on kyllä muitakin... tietäisitpä vain... mutta tämä ei enää kaiken muun lisäksi hirveesti joulumieltä kohottanut!
ja eikö tämä ole paikka minne saa tulla valitteleen kuka milloin mitäkin... ja niin kuin sanoin niin lähinnä omaa oloani halusin purkaa... ei ole pakko lukea, EIKÄ AINAKAAN OTTAA KANTAA jos tarttee vähätellä... eipä sinulla ole hajuakaan siitä kuinka kovassa myrskyssä tämä suku koko ajan seilaa...
mutta hyvää Joulua sinnekkin!!!Mikäli asia on niinkuin sanoit, itse ongelma lienee jossain aivan muualla kuin joulukorteissa.
Naisista Justus on elämänsä aikana oppinut ainakin sen, että naiset riitelevät kaikesta muusta paitsi siitä, mikä sen pahan olon itse asiassa aiheuttaa. - Justus Maximus
Justus Maximus kirjoitti:
Mikäli asia on niinkuin sanoit, itse ongelma lienee jossain aivan muualla kuin joulukorteissa.
Naisista Justus on elämänsä aikana oppinut ainakin sen, että naiset riitelevät kaikesta muusta paitsi siitä, mikä sen pahan olon itse asiassa aiheuttaa.Eli jos riidan aiheena ei olisi joulukortit niin se olisi sitten joku muu, vaikkapa se kuinka päin vessapaperirullaa pidetään. Pääasia, kunhan riidellään jostain mahdollisimman vähäpätöisestä asiasta, jotta oikeat ongelmat eivät vaan tule esille.
- elä yleistä
Justus Maximus kirjoitti:
Eli jos riidan aiheena ei olisi joulukortit niin se olisi sitten joku muu, vaikkapa se kuinka päin vessapaperirullaa pidetään. Pääasia, kunhan riidellään jostain mahdollisimman vähäpätöisestä asiasta, jotta oikeat ongelmat eivät vaan tule esille.
Ja joitakin miehiä ei saa kirveelläkään puhumaan siitä, mikä heitä oikein vaivaa, kun oma vaimo ei kelpaa juttukumppaniksi, saati sänkykumppaniksi. Tai mistä tärkeästä nyt tahansa voikin olla kyse.
Jotkut miehet on puhekyvyttömiä, jotkut naiset ovat riidanhaluisia.
Yleistää ei kannata. Eli jos "olet naisista oppinut..." niin olet siis oppinut niistä naisista, jotka olet sattunut elämässäsi kohtaamaan. Ei se tarkoita, että kaikki naiset ovat riidanhaluisia.
En minäkään väitä, että kaikki miehet ovat puhekyvyttömiä vain siksi, että useimmat tapaamani miehet ovat sellaisia.
- jazzz
samaa mieltä edellä mainitun kanssa.ei suvun joulu voi tollasesta mennä pilalle.itkeköön kaikki joistain todellisista asioista.
- Orke
Vaikka maailmassa on suurempiakin ongelmia niin pahoitin minäkin mieleni kun anoppi oli kertomansa mukaan miettinyt , että kuka "Anne" se on laittanut hänelle joulukortin..En pääse tänä vuonna mieheni mukaan joulun viettoon anoppilaan, siksi ajattelin muistaa häntä myös kortilla.Yhteisiä jouluja mieheni ( ja myös anopin ) kanssa jo kolme.
- ymmärrän
tuon tunteen. Enää en vain jaksa välittää. Ollaan nyt 6v oltu yhdessä ja siitä kohta 3v naimisissa, mutta eilenkin tuli taas kortti joka oli osoitettu tyyliin "Matti Meikäläinen ja VAIMO". Todella imartelevaa, toivon vain, ettei tullut sinne korttia laitettua. :)
Nämä tässä viestiketjussa esitetyt asiat kuvastat ainakin meillä asennetta, joka on vallalla. Koen sen mitätöimisenä. Mutta siihen tottuu! Parempi kun ei kiinnitä huomiota! - Luojan tähden sentään!
Noin pikkumaisia ihmisiä on syytä välttää.
Olkoot vanhempasi kiitolliset, että asia selvisi kertaheitolla. Säästyvät monelta turhalta murheelta vastaisuudessa.
Kortteja ei pidä tämän jälkeen lähettää.
Kutsuja vielä vähemmän.
Vanhempiesi ei pidä tehdä mitään. Kaikki selittely on vain turhaa, koska he eivät ole halunneet ilkeillä. Ovat esittäneet kutsun, ja jos sitä ei noudateta, jää kutsu viimeiseksi. Toivottavasti äitisi ei ota nyt yhteyttä anteeksipyytävällä äänellä! Se olisi ojasta allikkoon suistumista.
Ja vaikka appivanhempasi tulisivatkin, niin kuinka voidaan taata, että äitisi osaa käyttäytyä niin korrektisti, että Maija ei loukkaannu?
Sellaista ihmistä on varottava.
Äidilläsi on kuitenkin helpompaa, sillä hänen ei ole pakko olla väleissä, kuten sinun, miniänä.
Hyvä opetus sinullekin, sillä nyt tiedät, että mitä vähemmän olet anoppisi kanssa tekemisissä, sitä helpompaa oma elämäsi tulee olemaan. - ...
Ei tommosia ookkaan. Kuka helvata viittii tommosesta tikusta vääntää asiaa...
Appiukon muorilla ei taida olla kaikki kotona.
Tehkööt mitä tykkäävät, ei ole teidän tai kenekään muunkaan murhe jos joku ottaa herneen nenään jostain kortin soitteen kirjoitustavasta.- alkup.
siinä suvussa kyllä jaksetaan vääntää pienemmästäkin asiasta suuri juttu ja jos vaan mahdollista niin se on minusta - KAUHEAAKIN KAMALAMPI MINIÄ - josta kaikki paha saa alkunsa.
Herne todellakin vedetään nenään aina kun hiukankin jostain keksitään aihetta ja tämä on sama sekä appiukon että anopin kodeissa. Mutta jos minua loukkaavat jotenkin ei vahingossakaan nähdä itsessä vikaa!!!?? Voikun voisi sanoutua irti koko porukasta, mutta miestäni kun rakastan yli kaiken... - taustoitan
alkup. kirjoitti:
siinä suvussa kyllä jaksetaan vääntää pienemmästäkin asiasta suuri juttu ja jos vaan mahdollista niin se on minusta - KAUHEAAKIN KAMALAMPI MINIÄ - josta kaikki paha saa alkunsa.
Herne todellakin vedetään nenään aina kun hiukankin jostain keksitään aihetta ja tämä on sama sekä appiukon että anopin kodeissa. Mutta jos minua loukkaavat jotenkin ei vahingossakaan nähdä itsessä vikaa!!!?? Voikun voisi sanoutua irti koko porukasta, mutta miestäni kun rakastan yli kaiken...Olette ehkä huomanneet, että eri ikäiset ihmiset ovat tottuneet eri tapoihin. Minullekin on opetettu, että muuan korrekti tapa on kirjoittaa Herra PP ja vaimo/ Herra ja Rouva PP/ herra PP ja perhe.
Aina ei kyse ole siis ilkeilystä.
Joskus on. Esim minun veljeni ei syystä tai toisesta suostu korteissa kirjoittamaan minun nykyistä sukunimeäni. Hän kirjoittaa aina sukunimekseni Nieminen, joka on edellisen mieheni nimi. Olen leski ja ottanut takaisin tyttönimeni jo 15 vuotta sitten.
Nyt olen uudelleen naimisissa, mutta pidin välillä ottamani tyttönimeni avioliitosta huolimatta.
Ja me kaikki olemme ihan täysjärkisiä ihmisiä.
- Mimmu
Toisaalta ymmärtää että nuo nimijutut voi aiheuttaa eri tuntemuksia, mutta tuommonen möksähdys kai on jo aika omituista...?
Minusta oli aivan ihanaa, kun avomieheni isovanhemmat olivat kirjoittaneet korttiin ensin minun eli naisen nimen ja sukunimen, ja toiselle riville mieheni nimen sukunimen kera. Ja sitten toivottajina olivat vielä "mummo ja pappa". Siitä tuli tosi lämmin mieli, kun ei itse ollut ns. vain miehen nimen lisukkeena rivin lopussa vaan kortissa oli käytetty kohteliaasti "naiset ensin" -tyyliä, ja ETENKIN se että toivottajat käyttämällä mummo ja pappa -nimiä antoivat tunnun sukuun kuulumisesta. Tarkoitan siis kun oma nimeni oli kortissa kokonaisuudessaan, tuntui että "mummo ja pappa" kohdistui myös minuun, ei vain miehelleni.
Olipa hankala selittää, mutta ehkä siitä selkoa saa :) Hyvää joulua!!- alkup.
aivan oikeassa, että se voi tuntua kurjalta jos kokee että on sen takia nimi kirjoitettu erilailla että olisi jotenkin eriarvoinen... tiedän vaan varsin hyvin että tarkoitus ei ollenkaan ollut semmoinen...
On vaan todella kurjaa kun tuntuu että kaikki mahdollisuudet mitä kummallakin appivanhemmalla on minulle jostain loukkaantua tai kiukutella, käytetään hyväksi... tuntuu ihan siltä että elämän tarkoitus olisi vaan tehdä minun oleminen (ja poikansa siinä samalla) mahdollisimman kurjaksi niin se olisi kivaa!!!
Kaikesta huolimatta toivotan teille kaikille oikein ihanaa ja ennen kaikkea RAUHALLISTA Joulua! Koitetaan kaikki pistää erimielisyydet sivuun ja nauttia juhlasta :)
- Asiasta kiinnostunut
Nielaisiko väärällä osoitteella kortin saanut emäntä ylpeytensä ja tuli äitisi tarjoamalle päivalliselle, vai nostiko nokkansa?
Ajattelin illalla, kun lapseni perheineen oli luonamme, ja meillä oli niin kotoista ja hauskaa, että kyllä jotkut jaksavat pilata pikkuasioilla elämän sekä itseltään, että muilta.
Meillä kaatui maitolasi ensi töiksi pöytäliinalle, ja glögilasi toiselle pöytäliinalle myöhemmin, mutta siitäkään ei hälyä notettu, vaan siivottiin pois sotkut ja jatkettiin illanviettoa hymyssä suin.
Olisin voinut nostaa metakan ja sanoa, että paras pöytäliina meni nyt pilalle, ja ilmeisen tahallisella ilkeydellä.
Ei olisi tarvinnut uskoa vakuutteluja, että vahinkohan se oli, vaan olisi ollut helppoa sanoa, että nyt on minua loukattu verisesti.
Moni tälle palstalle kirjoittava olisi saanut tästä pikkuasiasta aiheen monivuotiseen mykkäkouluun, jos näihin juttuihin on luottamista.- avo -i- eroonkin
Jotkut kuukausia aktiiviseti kirjoittaneet ovat nimittelleet ja haukkuneet itsensä eroon.
Sanojen kirjo
Ensin on ajatus, sitten sana
hyvänä - taikka huonompana.
Hyviä sanoja, toivomme kuulla,
pahoja usein omalla suulla
viskomme sinne, viskomme tänne
emme vain huomaa enentävämme
niillä kuulijan tuskaa.
Kovien sanojen kavalkadi
esittelyä ei varmaan vaadi!
– Lujuutta miellä en kovuuden lukuun
kuuluu se hyvien sanojen sukuun
Totuus myös joskus on ankara sana
silti se toimii hoitavana
keralla rakkauden.
Sanoilla usein me tuomitsemme,
vaikka toivomme osaksemme
ymmärtämystä ja lempeää mieltä
käytämme kovaa ja katkeraa kieltä.
Anteeksi antava, lempeä mieli,
rohkaiseva ja hillitsevä kieli
väsyneen mieltä voi nostaa.
NIIN SE ON PAHA LISÄÄ JA KASVATTAA PAHAA:
Hyvää Joulua kaikkille
Sinulle myös Hunajameloni sekä Roosa elämä on valinta - alkup.
no joo... kyllä appi ja uusi vaimo menivät vanhemmilleni joulupäivänä ja ihan "hyvin" oli kuulemma mennyt... mutta nyt sitten anoppini veti herneet kun kuuli asiasta ja ärsyttää kun vanhempani ovat enemmän ex miehensä kuin hänen kanssaan tekemisissä... eli tätä "sotaa" ei voi voittaa!
vanhempani ovat ottaneet asenteen että haluaisivat tulla molempien kanssa toimeen, mutta anoppini mielestä heidän täytyy valita... eipä olisi meidän häihinkään tullut jos ex olisi kutsuttu... että näin meillä homma jatkuu!!!
itse päätin tässä päivä pari sitten kun mieheni riiteli isänsä kanssa puhelimessa että haluan irti koko suvusta! miestäni en ikinä jätä mutta hänen vanhempansa, uusine puolisoineen, saavat minusta nähden leikkiä lapsellisia hiekkalaatikko leikkejään vaikka maailman tappiin, mutta minä irtisanoudun nyt siitä sotkusta!
en jaksa kumpaakaan koittaa enää ymmärtää kun en muuta saa kuin haukut tai kiukut niskaani! tästä lähtien minun perheeni on mieheni ja se on siinä! vanhempani ovat sitten myös jatkettua perhettä mutta muuta minulla ei ole!
Kiitos kun jaksoit olla kiinnostunut! Oli ihana kuulla että joillain Joulu meni hienosti! On ihanaa kun saadaan iso porukka Jouluksi koolle ja kaikilla hyvä mieli (ja tahto)!
Oikein Hyvää Uutta Vuotta kaikille :)
- nimeä vailla
Kyllä minusta on tärkeää miten nimet postikorttiin kirjoitetaan, sehän kuvaa kuitenkin sitä kenelle kortti on tarkoitettu ja mitä saajista ajatellaan. Ei todellakaan tuntunut kivalta kun reilusti yli kahdenkymmenen vuoden avioliiton jälkeen anoppi laittoi meille kolme korttia: molemmille lapsille omilla nimillä ja sitten mieheni nimi perheineen (perheellä hän kaiketi sitten tarkoitti minua, jonka nimi olisi ollut lyhyemmin kirjoitettu kuin sana perhe). Koin itseni kyllä persoonattomaksi anopin mielestä. Kiusauksenani oli lähettää takaisin joulukortti, jossa toivottajina olis kaikkein perheenjäsenten nimien tilalla mieheni nimi perheineen. Mitäköhän anoppi olisi siitä tuumannut? Mutta en sitä kuitenkaan tehnyt.
- Perheen kesken
Onneksi ei suvussani ole tapana, että vanhemmat ja lapset vaihtavat joulukortteja postin kautta.
Kortit ja merkit ovat jo sen verran hinnoissaan, että pitäisi ruveta miettimään, miksi niitä ostetaan ja maksetaan.
Me vaihdamme pieniä lahjoja, suunnilleen postikortin ja -merkin hintaisia. Paljon mukavampaa.
Kun euro tuli, markan kortit muuttuivat euron korteiksi, tuosta vaan.
Jotkut kortit ovat 1,5 euroa.
Ihan tavalliset pahviset postikortit, vanhaa rahaa kympin. Jo on aikoihin eletty, että sellaisia maksamme kymmeniä joka vuosi.
Posti kantaa ihan turhaa korttivuorta viikkokausia postilaatikoihin.
Sitten vielä nyrpisetellään, ettei osoitteet ole oikein kirjoitetut.
Keitä nämä kortit tosissaan kiinostavat?
Säästättekö ne punaisesa nauhassa oven pieleen ripustettuna, niin kuin joskun männä vuosina tehtiin?
- nimetönkö?
Kyllä minusta on tärkeää miten nimet postikorttiin kirjoitetaan, sehän kuvaa kuitenkin sitä kenelle kortti on tarkoitettu ja mitä saajista ajatellaan. Ei todellakaan tuntunut kivalta kun reilusti yli kahdenkymmenen vuoden avioliiton jälkeen anoppi laittoi meille kolme korttia: molemmille lapsille omilla nimillä ja sitten mieheni nimi perheineen (perheellä hän kaiketi sitten tarkoitti minua, jonka nimi olisi ollut lyhyemmin kirjoitettu kuin sana perhe). Koin itseni kyllä persoonattomaksi anopin mielestä. Kiusauksenani oli lähettää takaisin joulukortti, jossa toivottajina olis kaikkein perheenjäsenten nimien tilalla mieheni nimi perheineen. Mitäköhän anoppi olisi siitä tuumannut? Mutta en sitä kuitenkaan tehnyt.
- alkup.
tärkeämpää on se tarkoitetaanko sillä oikeasti mitään pahaa, vai onko vaan tietynlainen tapa kirjoittaa nimet korttiin!
Niin kuin tässä meidän perheen tilanteessa, niin tiedän tasan varmasti, että äitini ei ajattele appiukkoni uudesta vaimosta mitään pahaa, eikä taatusti tarkoituksella kirjoittanut "epäkunnioittavasti"! Heillä on aina ollut hyvät välit keskenään, eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia!
On eriasia jos ilkeyttään tekee tuollaista, mutta tässä tapauksessa todellakaan ei ollut niin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961896- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693