AA-laiset

Enkelin siivin

Elin muutaman vuoden alkoholistin kanssa, joka oli ollut pari kymmentä vuotta raittiina. Hän valehteli jatkuvasti, siis aivan suhteemme alusta lähtien. Sitten hän teki näitä häviämistemppuja. Eikä häneltä saanut kysyä koskaan, missä hän on. Hän ei pitänyt ´vahtimisesta´. Minusta rakastava ihminen on kiinnostunut siitä missä toinen on ja mitä tekee.
Olen tutustunut näiden vuosien aikana AA-toimintaan ja minulle on muodostunut siitä pelottava kuva. Kun toimitaan nimettöminä,niin mukana on paljon henkilöitä, jotka käyttävät tätä hyväkseen. Ihmiset, jotka hakeutuvat AA-han ovat hirveässä hädässä ja vaikeassa elämän tilanteessa. Sitten ryhmissä on näitä konkareita, jotka häikäilemättä käyttävät hyväksi näitä ihmisiä hädän hetkellä. Usein miehet naisia, mutta mieleeni tuli, että miten ne nuoret, jotka hakeutuvat näihin ryhmiin? Tuntuu, ettei näillä ihmisillä ole omaatuntoa laisinkaan.

14

1065

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Voitko tarkentaa, että mikä on kirjoituksesi pointti? Onko miehesi/ex-miehesi tullut hyväksi käytetyksi vai onko hän mahdollisesti hyväksikäyttäjä.
      Tiedäthän, että nimettömyys on AA:laisilla vain tiettyyn pisteeseen asti mahdollista? Monet heistä tutustuvat ja ystävystyvät ja sen kautta oppivat tuntemaan toisensa sukunimiä, perheenjäseniä ja harrastuksia yms myöten.
      Yleensä tuollainen kuvaamasi häviäminen kielii toisesta ihmissuhteesta selkäsi takana, ratkeamisesta juomiseen tai yksinkertaisesti siitä, että ei sinusta ole saanut vertaistukea vaikeina hetkinään ja on näin ollen hakeutunut vertaistensa pariin.
      Omassa lähipiirissäni (perheessäni) on AA:lainen, jo ties kuinka monetta vuotta. Ikinä, ei koskaan ole tullut puheeksi että siellä esiintyisi minkään sortin hyväksikäyttöä. Tosin sen olen huomannut, että ns vaikeina aikoina, esim juhannuksena, on ainut oikea seura juuri se vertaisseura, jonka parissa voi kehittää jotain toimintaa ilman alkoholia. Heivaan muutenkin teoriasi hyväksikäytöstä pelkästään sen pohjalta, että myös hyväksikäytettävä on tunnettava, että hyväksikäyttöä voi tehdä. AA:lainen on yleensä aika sitoutunut käynteihinsä, tapaamiset ovat loppujen lopuksi aika sisäpiirin juttuja, eiköhän sieltä roskat löydy aika nopeasti, jos sellaista moskaa sekaan pääsee.
      Ethän leimaa AA:n toimintaa, se on kuitenkin monelle alkoholismista kärsivälle ainoa tie raittiuteen. Annetaan jokaisen itse tehdä päätelmänsä sen tahon toiminnasta.
      Raitista ja rauhallista joulua kaikille!

      • Enkelin siivin

        Ex-miehelläni on myös kaksi siskoa, jotka "ymmärsivät" veljeänsä joka tilanteessa ja minä tunsin itseni aina ulkopuoliseksi, kun en tiennyt,että mitä minun pitäisi tehdä ja mitä minulta odotettiin. En myöskään ymmärtänyt sitä, että kaikkiin AA:n tilaisuuksiin he menivät porukalla ja minut jätettiin aina kotiin. Totta kai olin iloinen ja ylpeä siitä, ettei ex:ni juonut, mutta en pystynyt ajattelemaan, että se olisi ollut maailman tärkein asia. Ymmärrystä ymmärtämättömälle eli olisivathan he voineet ottaa minutkin mukaan näihin juttuihin, että olisin nähnyt sisältä tätä toimintaa enkä vain puhunut toisten suulla.


      • kinkkelaade
        Enkelin siivin kirjoitti:

        Ex-miehelläni on myös kaksi siskoa, jotka "ymmärsivät" veljeänsä joka tilanteessa ja minä tunsin itseni aina ulkopuoliseksi, kun en tiennyt,että mitä minun pitäisi tehdä ja mitä minulta odotettiin. En myöskään ymmärtänyt sitä, että kaikkiin AA:n tilaisuuksiin he menivät porukalla ja minut jätettiin aina kotiin. Totta kai olin iloinen ja ylpeä siitä, ettei ex:ni juonut, mutta en pystynyt ajattelemaan, että se olisi ollut maailman tärkein asia. Ymmärrystä ymmärtämättömälle eli olisivathan he voineet ottaa minutkin mukaan näihin juttuihin, että olisin nähnyt sisältä tätä toimintaa enkä vain puhunut toisten suulla.

        Jättivät sinut kotiin kun lähtivät kyseisiin tapaamisiin? No, otitko koskaan tiukasti kantaa, että haluat olla osallisena? Alkoholistien omaisille on sitä paitsi ihan omat tapaamiset ja kokoukset. Olen saanut sen käsityksen, että varsinaiseen AA:han menee alkoholisti itse, ei muut. Paranemisen ensimmäisiä lähtökohtia on, että alkkis ottaa itse vastuun paranemisestaan, kohtaa mörkönsä itse. Ei meidän perheessä muut ole veljeäni hyysänneet, itse hän huolehtii itsestään ja raittiudestaan.
        Ja kyllä, alkoholistille raittius on numero yksi. Alkoholistin koko elämän hallinta on kiinni juuri raittiudesta. Alkoholismin repsahtaminen repii rikki perhettä, suhdetta lapsiin, pilaa työkyvyn ja vääristää oman arvon tunnetta ja minäkuvaa.
        Sellainen on kyllä hyvin yleistä, että raitistuessaan alkoholisti monesti eroaa vaimostaan/avovaimostaan. Yleensä raitistuminen on niin kokonaisvaltainen prosessi, ja henkistyminenkin, ettei kumppanille jää annettavaa, eikä kumppani myöskään pysty vastaamaan toipuvan alkkiksen tarpeisiin. Sad but true. Can't know if you haven't been there.


    • karppa..
      • Enkelin siivin

        Esitin asiani tökerösti. Ex-miehelläni ei ole mitään tekemistä mainitsemani hyväksikäytön kanssa. Ns. ystävälliset ihmiset ovat minulle kertoneet minkälaista siellä AA:ssa on, kun mieheni siellä jatkuvasti juoksi. Minullehan mieheni ei ollut alkoholisti, kun en ole häntä koskaan juovuksissa nähnyt. Kuinka olisin voinut häntä tukea, kun hän ei suostunut näistä tai mistään häntä koskevasta asiasta keskustelemaan. On vaikea tukea toista, jos hän lähtee omille teilleen silloin, kun on vaikeaa. Parisuhteen perusta on luottamus ja toisen kunnioittaminen. Tarvitseeko alkoholisti kaiken huomion, ihailun ja tuen. Eikö toinen voi tällaisessa suhteessa koskaan olla väsynyt, vihainen, surullinen tai jotain näiden väliltä. Tunteeko alkoholisti silloin, että vika on hänessä, ja viisainta häipyä ennenkuin tuo toinen käskee lähteä.


    • Pertsa, Alkoholisti

      Moro.

      Joo, voit olla oikeassa siinä että joitakin kipeitä yksilöitä siellä liikkuu, mutta ota huomioon että AA on maailmanlaajuinen kerho, jolla on jo pelkästään suomessa tuhansia aktiivisia jäseniä!

      Silloin kun ollaan niin isossa yhteisössä, oli se sitten koripalloliitto tai virkkuukerho, niin on tilastollisesti mahdotonta etteikö siellä joitakin ikäviä ihmisiä olisi!

      Oleppahan jatkossa ihan hiton paljon varovaisempi kun alat yleistämään tällaisissa asioissa. Nyt täytyy ottaa huomioon että AA:n avulla on päästy raitistumisen kannalta parempiin tuloksiin kuin missään muussa vertaisryhmässä/terapiassa/kerhossa/hoitolaitoksessa/lahkossa/uskonnossa jne jne jne jne. ja se on USEIN se viimeinen asia mikä säästää alkoholistin siltä ettei tuo juo itseään kuoliaaksi (ja ehkä samalla pilaa koko perheensä elämän ja tuhoaa ihmissuhteita ympärillään, tekee muuta pahaa niin itselleen kuin muille ja ihan kansantaloudelle).

      Joten ennekuin arvostelet tai arvioit tällaisia asioita niin ehdotan että menet itse AA:han ainakin 50 kertaa (avoimiin kokouksiin saa mennä kuka tahansa asiasta kiinnostunut) ja juttelet siellä ihmisten kanssa ja tulet sitten tänne takaisin.

      Ja niistä konkareista sen verran että niistä monet ovat auttaneet kymmeniä ellei satoja ihmisiä löytämään raittiin elämän. Eipä tähän lisättävää.

      Itse olen saanut olla vuosia raittiina, olen retkahtanut vain kerran, hyvin pitkälti AA:n ja AA:laisten avulla.

      Olen nyt 29-vuotias. Noin 22-vuotiaana asuin vielä kadulla, nukuin lehtiroskiksissa ja ryyppäsin mm. paikallisten katujuoppojen kanssa. Halusin joka päivä kuolla mutten uskaltanut tappaa itseäni. Ja kysymys ei ole siitä että olisin tyhmä tai huonosta perheestä, vaan siitä etten osannut elää niinkuin muut ja siitä että oli aina niin paha olla ja ainoa mikä auttoi oli se että vedin pään täyteen ja sammuin, ihan sama minne.

      Nyt asun rivarissa vaimon ja lapsen kanssa ja opiskelen AMK:ssa. Syön omaa ruokaa omasta kaapista ja mukun puhtaissa lakainoissa lapsen ja vaimon vieressä. Kotona on lämmin, ei tarvii pelätä että hakataan tai että joutuu psykoosiin tai että joutuu taas olemaan 6-7 päivää syömättä.

      • Pertsa, Alkkis

        Lisään että siis tämä kaikki suureksi osaksi AA:n avulla. Ja sen että siellä on paljon tunne-elämältään sairaita ihmisiä, mutta lähes 100 % ihmisistä joita olen siellä tavannut (takana satoja kokouksia) ovat rehellisyyteen pyrkiviä, asiallisia aikuisia ihmisiä. Meillä kaikilla on ongelmamme ja sielläkin niin ikään on. Mutta en edusta AA:ta millään tavalla, ja tämä on vain oma kokemukseni, joten suosittelen tosiaan että käyt hakemassa omasi.


      • Enkelin siivin
        Pertsa, Alkkis kirjoitti:

        Lisään että siis tämä kaikki suureksi osaksi AA:n avulla. Ja sen että siellä on paljon tunne-elämältään sairaita ihmisiä, mutta lähes 100 % ihmisistä joita olen siellä tavannut (takana satoja kokouksia) ovat rehellisyyteen pyrkiviä, asiallisia aikuisia ihmisiä. Meillä kaikilla on ongelmamme ja sielläkin niin ikään on. Mutta en edusta AA:ta millään tavalla, ja tämä on vain oma kokemukseni, joten suosittelen tosiaan että käyt hakemassa omasi.

        Olen todella iloinen puolestasi ja toivotan onnea sinulle ja perheellesi! Yksikin ihminen joka tekee väärin avuttomalle ihmiselle on liikaa. On totta etten tiedä paljon, mutta tämä omakohtainen kokemus sai minut kysymään asiasta.
        Kiitos sinulle!


    • Osincola

      Alkoholismiin liittyy monissa tapauksissa narsismi ja psykopatia.

      • 3 sormea itseenpäin

        Kuten myös ei-alkoholisteihin! Ei kannata vetää AA-ideologiaa lokaan sen takia, etteivät kaikki siellä kävijät pysty toteuttamaan sitä omassa elämässään. Kas kun alkoholistit ovat ihan yhtä keskeneräisiä ihmisiä kuin heidän läheisensäkin. AA yhteistö on maailmanlaajuisesti saanut aikaan valtavan hyviä tuloksia alkoholistien keskuudessa. Itsellä on 30. raitis vuosi menossa AA:n avulla ja elämäni on muuttunut totaalisesti. Enää ei tarvitse tutkia toisten virheitä kun on tekemistä vielä omissanikin. Se joka on virheetön hiettäköön ensimmäisen kiven!


    • Belsbuubi

      Osincola
      Ei taida olla tuttu aihe sinulle. Surffaamalla yleistät "monissa tapauksissa".
      Jaksamista kaikille ongelman ympärillä pyöriville - elämä on ihanaa.

    • Joudun näkemään

      On eräs toinenkin Pertsa, jonka elämä ei ole AA:sta huolimatta saanut lähöptkua parempaan.
      Hänen ongelmansa on naiset, ihmettelen kuinka hän niitä saa ja riittää. Sillä kummoisenkaan näköinen tuo tyyppi ei ole, mitään ei omista. Mutta kun nainen ilmestyy hänen elämäänsä, alkavat nämä hyysäämään tuota ressukkaa ja juominen alkaa, hetki menee taas, että ollaan kuivilla, mutta aina täytyy löytää nainen ja taasen juodaan.
      Taasen oli katkolla ja tämä nainen mennyttä, mutta kuinkahan kauan.

      Olemme huomanneet, että tällaista juoppoa ei todellakaan pidä hyysätä millään tavalla, seksinkin voi kieltää.
      Tosin valahtelijoita ainakin minun tietämäni kaikki entiset suurkuluttajat ovat, satusetiä ja tätiä. Heille aina sattuu ja tapahtuu ja ihmeellistä että kenellekään muulle ei niin koskaan tapahdu. Tippa linssissä kerrotaan ja yritetään saada niin mitä.

      Toki olen tuosta samaa mieltä, että tavallisen elämän parissa entisen juopon on aika vaikea elää, sillä hän ei pysy raittiina eikä osaa käyttää alkoholia milloinkaan oikein.

      Alkoholisten vanhempien lapsista näyttää tulevan alkoholisteja.

    • sairasta on

      alkoholisti on todella rivo suustaan jos ei hänen mielikseen ole ja ikinä ei pyydä anteeksi...

    • Valahtelun poisto

      AA- voi saa juomiseen katkon, joillekin lyhyen, joillekin pitemmän.

      No kohtuukäyttäjää hänestä ei koskaan tule. Eli on valtavan paineen alla eloa, kun aina pitää keksiä valhe, että ei voi tulla johonkin tilaisuuteen jossa saatetaan vaikka onnittelumalja nostaa. Sillä alkoholistilla ei tunnu olevan voimaa sanoa, että minulle alkoholin vaihtoehtoa. Ja ilmeisesti ei osaa olla seurassa missä toiset juovat lasillisen pari.

      AA pitäisi saada tuo valehteleminen pois. Toinen asia on eristäytyminen jopa läheisistä.

      Nimetöntähän se pysty olemaan, sillä ainakin pienillä paikkakunnilla aina törmää jollakin tavoin tuttuihin.
      Näilläkin ihmisillä ja himonsa, joten sieltä sitten saattaa löytyä toinen Aa-lainen, jonka kanssa yhdessä yritetään, mutta kun kummallakin on omat valheensa, kovin vaikeaa on elämää saada rullaamaan.

      AA- ssa pitäisi olla erikseen istunnot ja tapaamiset naisille ja miehille, missään nimessä heitä ei saisi olla samassa istunnossa.

      Silloin jäisi parempi mahdollisuus toipua ehkä tuosta ainaisesta valehtelemisesta ja toisen alkoholistin selän taakse piiloutumisesta ehyempään elämään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2001
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1908
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1495
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe