Eli Stam1nan biisien vire on DADA, Miten viritys menee? Suomenkielellä kiitos :--D Sävelaskeleet ei sano mitään.. Ainakin viisasta.. vois vaikka joku päivä opiskella vähän. Vitja. No periaate oli että miten viritän bassoni tuohon vireeseen? yrittäkää auttaa tyhmää ihmistä täällä toisessa päässä.
basson vire
6
2070
Vastaukset
- Question Mark
Kuulostaa oudolta! Jos nuo D:t ja A:t ovat säveliä, en kyllä suosittelisi virittämään noin, jos tarkoitat että kilissä on vurotellen oktaavin välein D ja A: akustisella bassokitaralla on sylissä kasa pilkkeitä, jos kielet sattuisivatkin kestämään, eikä hyvää te lankullekaan.
Normaali viritys on paksuimmasta alkaen EADG. Viritä pianon tai urkujen avulla. Tai ääniraudastakin saa A:n ---> muut siten että paksumman kielen viidenneltä nauhalta tulee aina sama kuin ohuemmasta vapaana.
Jos sitä alkeellista DADADADA kvinttibassoa jaksaa jumputtaa, niin menee kahdella keskimmäisellä vapaalla kielellä.
Taitaa kyllä olla opettelun paikka pahemman kerran... - Minä vaan
No, jos haluat ehdottomasti tuon vireen, viritä paksuin kieli siten, että se soi 7. nauhalta samalla korkeudella kuin toiseksi paksuin vapaana. Sitten virität ohuimman kielen niin, että se päästää vapaana saman sävelen kuin toiseksi ohuin 7. nauhalta. Ja vähän opetusta tähän väliin: kun olet tuon operaation suorittanut, olet virittänyt paksuimman kielen yhden sävelaskelen verran alaspäin ja ohuimman kielen saman verran ylöspäin. :)
Siitä en sitten mene takuuseen, miten tuo vireen muutos vaikuttaa kaulaan. Jännitykset kuitenkin saattavat muuttua, mikä ei välttämättä ole kovin paha juttu, mutta ei välttämättä kovin hyväkään. Asiantuntemukseni ei riitä antamaan luotettavaa vastausta. Intonaatio ainakin varmastikin kaipaisi tuollaisen jälkeen säätöä, mutta se onkin jo pidempi tarina.- gfkdölg
http://pato.vaala.fi/~humanoid/stam1na_tabs/
tältä sivuilta lukien olen käsittänyt että vire olisi tuollainen, olen kai sitten käsittänyt väärin, mutta joo, tämä taitaakin mennä vähän opiskelemaan >
kiitos avusta jokatapauksessa.
- höpötystä....
ihan mulla ihtelläki on 5 kielinen basso jossa sitte tietenki on b se alin nuotti(kieli).ei se sen ihmeellisempää oo.kitara jos ei oo 7 kielinen ja haluaa sen muriseen niin paksumpaa kieltä vaan (e=0.54 vähintään)ja voimakkaampaa säröä että toimii sen vireen kanssa.eli ei oo kyse mistään tieteestä vaan jos laskee virettä niin paksumpia kieliä kehiin!!!!.niin se on simppeliä pojjaat
- hönö friikkilä
Lasket alinta kieltä yhden sävelaskeleen ja nostat ylintä kieltä yhden sävelaskeleen. Ei hajoo kaula eikä katkee kielet.
- hörhörö
Aluksi täytynee sanoa, että asiastahan en ymmärrä mitään, koska olen kosketinsoittaja, mutta..
Käsittääkseni nuo on kitaran vireitä, mitkä lähtee tuollein DADA(GH) (luki sivulla mihin oli linkki). Tuollaisilla vireillä monesti saadaan riffien sormituksia yksinkertaistettua, ja ehkäpä vähän raskautta saadaan myös kehiin. Bassolla ei kuitenkaan yleensä ole tarvetta soittaa sointuja, joten en näe tarvetta virittää bassoa muuten kuin drop-d, että päästään "yhtä synkkiin sointumaisemiin" kuin kitarallakin. En nimittäin usko että noissa Staminan biiseissä bassolla on tarvetta päästä sinne Aahan asti siis ylimmän kielen 24. nauhalle.
Hoch, rattoisaa illanjatkoa toverit!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854578
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli173572Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102784En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212711IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392113Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1101316