Eli Stam1nan biisien vire on DADA, Miten viritys menee? Suomenkielellä kiitos :--D Sävelaskeleet ei sano mitään.. Ainakin viisasta.. vois vaikka joku päivä opiskella vähän. Vitja. No periaate oli että miten viritän bassoni tuohon vireeseen? yrittäkää auttaa tyhmää ihmistä täällä toisessa päässä.
basson vire
6
2034
Vastaukset
- Question Mark
Kuulostaa oudolta! Jos nuo D:t ja A:t ovat säveliä, en kyllä suosittelisi virittämään noin, jos tarkoitat että kilissä on vurotellen oktaavin välein D ja A: akustisella bassokitaralla on sylissä kasa pilkkeitä, jos kielet sattuisivatkin kestämään, eikä hyvää te lankullekaan.
Normaali viritys on paksuimmasta alkaen EADG. Viritä pianon tai urkujen avulla. Tai ääniraudastakin saa A:n ---> muut siten että paksumman kielen viidenneltä nauhalta tulee aina sama kuin ohuemmasta vapaana.
Jos sitä alkeellista DADADADA kvinttibassoa jaksaa jumputtaa, niin menee kahdella keskimmäisellä vapaalla kielellä.
Taitaa kyllä olla opettelun paikka pahemman kerran... - Minä vaan
No, jos haluat ehdottomasti tuon vireen, viritä paksuin kieli siten, että se soi 7. nauhalta samalla korkeudella kuin toiseksi paksuin vapaana. Sitten virität ohuimman kielen niin, että se päästää vapaana saman sävelen kuin toiseksi ohuin 7. nauhalta. Ja vähän opetusta tähän väliin: kun olet tuon operaation suorittanut, olet virittänyt paksuimman kielen yhden sävelaskelen verran alaspäin ja ohuimman kielen saman verran ylöspäin. :)
Siitä en sitten mene takuuseen, miten tuo vireen muutos vaikuttaa kaulaan. Jännitykset kuitenkin saattavat muuttua, mikä ei välttämättä ole kovin paha juttu, mutta ei välttämättä kovin hyväkään. Asiantuntemukseni ei riitä antamaan luotettavaa vastausta. Intonaatio ainakin varmastikin kaipaisi tuollaisen jälkeen säätöä, mutta se onkin jo pidempi tarina.- gfkdölg
http://pato.vaala.fi/~humanoid/stam1na_tabs/
tältä sivuilta lukien olen käsittänyt että vire olisi tuollainen, olen kai sitten käsittänyt väärin, mutta joo, tämä taitaakin mennä vähän opiskelemaan >
kiitos avusta jokatapauksessa.
- höpötystä....
ihan mulla ihtelläki on 5 kielinen basso jossa sitte tietenki on b se alin nuotti(kieli).ei se sen ihmeellisempää oo.kitara jos ei oo 7 kielinen ja haluaa sen muriseen niin paksumpaa kieltä vaan (e=0.54 vähintään)ja voimakkaampaa säröä että toimii sen vireen kanssa.eli ei oo kyse mistään tieteestä vaan jos laskee virettä niin paksumpia kieliä kehiin!!!!.niin se on simppeliä pojjaat
- hönö friikkilä
Lasket alinta kieltä yhden sävelaskeleen ja nostat ylintä kieltä yhden sävelaskeleen. Ei hajoo kaula eikä katkee kielet.
- hörhörö
Aluksi täytynee sanoa, että asiastahan en ymmärrä mitään, koska olen kosketinsoittaja, mutta..
Käsittääkseni nuo on kitaran vireitä, mitkä lähtee tuollein DADA(GH) (luki sivulla mihin oli linkki). Tuollaisilla vireillä monesti saadaan riffien sormituksia yksinkertaistettua, ja ehkäpä vähän raskautta saadaan myös kehiin. Bassolla ei kuitenkaan yleensä ole tarvetta soittaa sointuja, joten en näe tarvetta virittää bassoa muuten kuin drop-d, että päästään "yhtä synkkiin sointumaisemiin" kuin kitarallakin. En nimittäin usko että noissa Staminan biiseissä bassolla on tarvetta päästä sinne Aahan asti siis ylimmän kielen 24. nauhalle.
Hoch, rattoisaa illanjatkoa toverit!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938666
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264818- 504278
- 623847
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262706Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482519- 432501
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422295