Mikä on hyvä palkka?

Toimeentuloa

Eli mikä on mielestänne hyvä palkka, eli sellainen, jolla tulee toimeen, ja laskujen jälkeen jää käteen muutakin kuin tyhjä kukkaro?

En nyt kaipaa vastauksia tyyliin: Mitä enemmän, sen parempi, vaan palkkoja, joilla ihminen kokisi tulevansa toimeen hyvin.

Itse tulisin toimeen hyvin, jos palkkani olisi joku 2500e käteen, mutta nyt ei jää kuin 1300... Laskujen ja muiden kulujen jälkeen kukkarossa on noin 50e ylimääräistä, jos sitäkään, eli ei paljon juhlita. Ja siis olen laskenut tuosta pois kaikki ruuat, bensat yms.

191

136600

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nuuka.

Tutkimusten mukaan ihminen olisi tyytyväinen hetken, jos saisi 100€ lisää nettona kuukaudessa. Eli oikeastaan kyse ei ole palkan suuruudesta, vaan sitä pitäisi aina saada vähän enemmän kuin nyt.

Itse asun Helsingissä, maksan asuntolainaa ja -vastiketta yhteensä 800€/kk. Pihalla seisoo vanha auto. Nettopalkka on 2300€/kk, josta jää normaalin elämisen jälkeen 500€/kk säästöön.

Sillä sitten matkustellaan ja loput on pistetty säästöön. Eli kädestä suuhun eläisin 1800€:lla kuussa. Mikä sitten olisi hyvä palkka? Varmaan minun tapauksessasi tuo sinunkin haaveilemasi 2500€/kk nettona.

• olis hyvä palkka

Mielestäni 6 euroa tunti olis hyvä palkka, kuukausi palkka riippuisi sitten tuntien määrästä.
        Tosin vieläkin parempi olisi jonkinlainen urakka palkka. Luulisi tuottavuuskin paranevan.

• oikeudenmukainen palkka

Mielestäni palkka on silloin hyvä kun se vastaa työtehtävien vaativuutta, vastuutta ja esim. raskautta. Tämän logiikan mukaan sairaanhoitajilla, kaupan kassoilla, siivoojilla yms. on huuonot palkat, ihan samoin on niillä yritysjohtajilla, jotka saavat kohtuuttomia bonuksia tms. palkkaa, joka ei vastaa heidän arvoaan tai hyötyö yritykselle (eli on siis huomattavasti vähäisempi kuin heidän palkkansa).

Olen aikoinani ollut kotiäitinä ja elänyt todella pienellä budjetilla eli yhden ihmisen palkalla (aviopuoliso) ja tuolla kotihoidon tuella. Rahaa oli käytössä vähän mutta elimme ja olimme ihan tyytyväisiä. Elämä oli itseasiassa aivan ihanaa ja mitään ei puuttunut. Nyt olen työelämässä ja saan keskipalkkaa naiseksi eli käteen jää n. 1800 € . Puoliso on myös töissä ja saa käteen hieman enemmän vaikka bruttopalkka on paljon isompi (kiitos keskituloisten verotuksen!!) eli käytössämme on paljon, paljon enemmän rahaa kuin kotiäitiaikoina ja kuitenkin kaikki raha menee, mikä tuleekin. Emme ole yhtään onnellisempia tai tyytyväisempiä vaikka rahaa on hieman enemmän, ei kuitenkaan paljon mutta riittävästi. Mielestäni palkkani on hyvä eli vastaa työtehtäviäni ja työn vaativuutta. Se myös motivoi hyvään työtulokseen.

• paskaduuni

Samaa mieltä, että palkan pitää vastata työn vaativuutta. Itse työskentelen RAY:n tukemassa yhdistyksessä, jossa vastaan kaikesta (esimiestyö, hallinto, talous, "sairaiden" tukeminen ja kuunteleminen 8h päivässä, kehittäminen, suunnittelu, tiedotus, ryhmät, harrastustoiminta, virkistys, retket, leirit...). Palkasta jää käteen 1475€. Työaika vaihtelee mielivaltaisesti. Olisin onnellinen , jos olisin kunnan/valtion töissä, joissa sentään on työaika ja säädelty toimenkuva.

Tulevana vuonna työnantajalla on RAYn avustuspäätöksen vuoksi vähemmän rahaa käytettävissä, joten voi olla, että toimenkuvaani laajennetaan ja virkistetään keittiö- ja siivoustyöllä.

Irtisanoisin itseni näistä töistä, jos paikkakunnalla olisi tarjota muuta koulutusta vastaavaa työtä.

Kaiken kertomani tekisin valittamatta, jos saisin bruttona 200-300€/kk lisää palkkaa.

Tyytyväisyyttä lisäisi, jos työstä saisi joskus kiitosta tai voisi joskus elää huoletta mitä ko paikassa tapahtuu, kun en ole paikalla.

• tarpeista

Hyvä palkka on sen verran minkä rahaa tarvitsee ja vähän lisää päälle. Minulla on varallisuutta jota voin käyttää elämiseen joten palkka on silloin hyvä kun se korvaa työstä aheutuvat negatiiviset tuntemukset. Todella mukavaa työtä voin tehdä vaikka ilmaiseksi auttaakseni apua arvitsevia.

• toinen yhtä hullu
        paskaduuni kirjoitti:

Samaa mieltä, että palkan pitää vastata työn vaativuutta. Itse työskentelen RAY:n tukemassa yhdistyksessä, jossa vastaan kaikesta (esimiestyö, hallinto, talous, "sairaiden" tukeminen ja kuunteleminen 8h päivässä, kehittäminen, suunnittelu, tiedotus, ryhmät, harrastustoiminta, virkistys, retket, leirit...). Palkasta jää käteen 1475€. Työaika vaihtelee mielivaltaisesti. Olisin onnellinen , jos olisin kunnan/valtion töissä, joissa sentään on työaika ja säädelty toimenkuva.

Tulevana vuonna työnantajalla on RAYn avustuspäätöksen vuoksi vähemmän rahaa käytettävissä, joten voi olla, että toimenkuvaani laajennetaan ja virkistetään keittiö- ja siivoustyöllä.

Irtisanoisin itseni näistä töistä, jos paikkakunnalla olisi tarjota muuta koulutusta vastaavaa työtä.

Kaiken kertomani tekisin valittamatta, jos saisin bruttona 200-300€/kk lisää palkkaa.

Tyytyväisyyttä lisäisi, jos työstä saisi joskus kiitosta tai voisi joskus elää huoletta mitä ko paikassa tapahtuu, kun en ole paikalla.

moi tiedän vitutuksen tunteen! työskentelen myös samanlaisissa hommissa.Ainoa eo sun tilanteeseesi on se että ray:n rahoitus loppu ja nyt kunta ostaa meikäläisen duunin yhdistykseltä samaan paska hintaan ja sysää lisäksi vielä omat velvoitteensa päälle!ei muuta ku autonasentajaks lukemaan niin liksa nousee ja ei tartte pelätä loppuun palamista!Better new year for us!

• duunari_
        paskaduuni kirjoitti:

Tiedä sitten onko tämä valtiolla töissä oleminenkaan mitään ihannehommaa? Tuntuu, että kaikki muut saa ympärillä parempaa liksaa. Meikällä on vakivirka, tosin palkka ei hurraata huuda. Saan käteen nettona noin 1730 euroa. Työaika on 7 h 15 min päivä ja piste. Olen alimmalla portaalla, eli mitään esimieshommia ei ole. Muut sanelevat mitä teen ja milloin.

Olen suhteuttanut palkan siihen mitä pitää tehdä ja mitä muita vapauksia minulla on, joten olen suurin piirtein tyytyväinen liksaani. En tällä koulutuksella juuri enempää voi saadakaan.

Paremmat vakanssit edellyttäisivät lisäkoulutusta ainakin minun tapauksessa. Niin, olen tässä hommassa ihan ammattikoulupohjalta.

Tuota toimenkuvasta, ei se aina valtiollakaan mitenkään tarkka ole. Virka ja virkanimike on kyllä selvä, mutta siihen liitetyt hommat tuntuvat vaihtelevan huomattavasti. Riippuen päälliköistä, hommia tulee ja menee melkein mielivaltaisesti.

• paskaduuni
        toinen yhtä hullu kirjoitti:

moi tiedän vitutuksen tunteen! työskentelen myös samanlaisissa hommissa.Ainoa eo sun tilanteeseesi on se että ray:n rahoitus loppu ja nyt kunta ostaa meikäläisen duunin yhdistykseltä samaan paska hintaan ja sysää lisäksi vielä omat velvoitteensa päälle!ei muuta ku autonasentajaks lukemaan niin liksa nousee ja ei tartte pelätä loppuun palamista!Better new year for us!

Täällä kunnan kanssa neuvottelu lienee turhaa. Tehdään täysin turhaa työtä heidän näkökulmastaan, mutta neuvottelut lisärahoituksen saamiseksi on ilmeisesti aloitettava taas vuoden alussa. (eihän ole reilua, että koko Rayn avustus käytetään palkkoihin)

• paskaduuni
        duunari_ kirjoitti:

Tiedä sitten onko tämä valtiolla töissä oleminenkaan mitään ihannehommaa? Tuntuu, että kaikki muut saa ympärillä parempaa liksaa. Meikällä on vakivirka, tosin palkka ei hurraata huuda. Saan käteen nettona noin 1730 euroa. Työaika on 7 h 15 min päivä ja piste. Olen alimmalla portaalla, eli mitään esimieshommia ei ole. Muut sanelevat mitä teen ja milloin.

Olen suhteuttanut palkan siihen mitä pitää tehdä ja mitä muita vapauksia minulla on, joten olen suurin piirtein tyytyväinen liksaani. En tällä koulutuksella juuri enempää voi saadakaan.

Paremmat vakanssit edellyttäisivät lisäkoulutusta ainakin minun tapauksessa. Niin, olen tässä hommassa ihan ammattikoulupohjalta.

Tuota toimenkuvasta, ei se aina valtiollakaan mitenkään tarkka ole. Virka ja virkanimike on kyllä selvä, mutta siihen liitetyt hommat tuntuvat vaihtelevan huomattavasti. Riippuen päälliköistä, hommia tulee ja menee melkein mielivaltaisesti.

Valtion töissä en ole ollut, mutta kuntasektorilla työskentelin varsin pitkään monellakin sektorilla, jokainen työ liittyi hoitoon ja huolenpitoon. Joka työpaikassa oli ongelmansa ja jokaisen työpaikan ongelmista on kirjoitettu julkisuudessa: miten on kiire, aliarvostettua ja huonot palkat. Totuus oli se, että kun pääsin lisäkoulutuksen jälkeen tälle urani "huippu paikalle" huomasin kuntatyöpaikoissakin olevan jotain hyvää. Nykyisessä työpaikassa esimehet(yhdistyksen hallitus) ovat mielenterveyskuntoutujia, joten kuvaamasi mielivaltaiset ohjeet esimiehiltä ovat todella arkipäivää. Yrittäessäni tehdä minulle työsopimuksessa määriteltyä työtä ympärilläni pyörii ja hyörii näitä asiakkaita, mikä tarkoittaa käytännössä sitä,e ttä osa työstä on tehtävä vapaa-ajalla. Kuntatöissä oli myös mahdollisuus käydä rauhassa wc:ssä , kahvilla ja syömässä. Tässä työpaikassa toimitilat ovat sen tyyppiset, että nämä asiakkaat hyörivät ympärillä joka paikassa. WC:hen pääsee toki yksin, mutta silloinkin joku kyselee oven takana missä se nyt taas on? Pienenä yksityiskohtana wc on yhteinen asiakkaiden kanssa ja sitä käyttävät niin naiset kuin miehetkin ja lattialla ym on usein sitä itseänsä. Eli en ihan usko olosuhteiden olevan valtion tai kunnan töissä vastaavat.

Miksen vaihda työpaikkaa. Tykkään tehdä ko asikasryhmän kanssa töitä, olla oman itseni pomo.... ja yksinkertaisesti siitä syystä, että on asuntolainaa ja perhettä, jolloin ihan työttömäksi ei ole haluja heittäytyä.

• kuunnella hyväosaisia
        duunari_ kirjoitti:

Voi teitä tyytymättömiä paskoja. Silloin kun itse olin vielä töissä, niin sain 9,37-9,79 e/t 40t/vko.
        Ja käteen jäi n. 1200-1300e. Älkää viitsikö valittaa tuollaisilla palkoilla yhtään mitään !

• harkitsen todella alan vaihoa
        paskaduuni kirjoitti:

Täällä kunnan kanssa neuvottelu lienee turhaa. Tehdään täysin turhaa työtä heidän näkökulmastaan, mutta neuvottelut lisärahoituksen saamiseksi on ilmeisesti aloitettava taas vuoden alussa. (eihän ole reilua, että koko Rayn avustus käytetään palkkoihin)

Joo ei se autuaaksi tee että kunta sotkeutuu yhdistyksen asioihin tai toiminnan sisältöön sillä varjolla että on palkan maksaja mutta se ettei sun duunia arvosteta siellä on ikävämpi juttu.jos pystyt esittämään lukuja esim erikoissairaanhoidon kulujen osalta niin että jos teidän toimintaa ei olisi niin paljonko sun asiakkaasi osaltaan niitä nostaisi.Mä kävin perusturvajohtajan ja kunnanjohtajan luona itse myymässä omaa työtäni.ottaa todella päähän että ei riitä se että teet duunia hulluna ja yksin ja ilman työnohjausta ja sit vielä pitää perustella muille oman työ sisältöä.luulisi teidän kunnassakin tajuttavan että jos ray katsoo toiminnan rahoituksen arvoiseksi niin siinä olisi varmaan perusteluita riittävästi.jep aamulla taas töihin.

• hullun hauskaa
        paskaduuni kirjoitti:

Valtion töissä en ole ollut, mutta kuntasektorilla työskentelin varsin pitkään monellakin sektorilla, jokainen työ liittyi hoitoon ja huolenpitoon. Joka työpaikassa oli ongelmansa ja jokaisen työpaikan ongelmista on kirjoitettu julkisuudessa: miten on kiire, aliarvostettua ja huonot palkat. Totuus oli se, että kun pääsin lisäkoulutuksen jälkeen tälle urani "huippu paikalle" huomasin kuntatyöpaikoissakin olevan jotain hyvää. Nykyisessä työpaikassa esimehet(yhdistyksen hallitus) ovat mielenterveyskuntoutujia, joten kuvaamasi mielivaltaiset ohjeet esimiehiltä ovat todella arkipäivää. Yrittäessäni tehdä minulle työsopimuksessa määriteltyä työtä ympärilläni pyörii ja hyörii näitä asiakkaita, mikä tarkoittaa käytännössä sitä,e ttä osa työstä on tehtävä vapaa-ajalla. Kuntatöissä oli myös mahdollisuus käydä rauhassa wc:ssä , kahvilla ja syömässä. Tässä työpaikassa toimitilat ovat sen tyyppiset, että nämä asiakkaat hyörivät ympärillä joka paikassa. WC:hen pääsee toki yksin, mutta silloinkin joku kyselee oven takana missä se nyt taas on? Pienenä yksityiskohtana wc on yhteinen asiakkaiden kanssa ja sitä käyttävät niin naiset kuin miehetkin ja lattialla ym on usein sitä itseänsä. Eli en ihan usko olosuhteiden olevan valtion tai kunnan töissä vastaavat.

Miksen vaihda työpaikkaa. Tykkään tehdä ko asikasryhmän kanssa töitä, olla oman itseni pomo.... ja yksinkertaisesti siitä syystä, että on asuntolainaa ja perhettä, jolloin ihan työttömäksi ei ole haluja heittäytyä.

Sama asiakaskunta on mullakin ja samat työtehtävät.Aivan älytön työmäärä ja yhdessä välissä asiakkaat alkoi tulla jo niin iholle että piti linnoittautua toimistoon ja tietokoneen taa piiloon että jaksaa. viides vuosi tulee täyteen tänä vuonna.toivon sulle jaksamista sillä kyllähän yksin työskentelyssä täytyy muistaa välillä herätellä itseään jos ei muuten niin osallistumalla mahdollisimman paljon koulutuksiin ja hakemalla sitä kuuluisaa vertaistukea välillä itsellekin.keskusliiton touhuista olen jo aikaa sitten luopunut!

• hyvät tulot

= alle 60:nä sairauseläke hieman alle 700E/kk/netto.
      Riittää asumiseen, perustarpeiden tyydyttämiseen, vaatimattomiin harrastuksiin, matkailuun 12 - 16vkoa/vuosi. Tänä vuonna 6 matkaa ( Skandinavian ja Baltian ulkopuolelle).
      Ei tarvitse laskea euroja mutta ajattelen jokaisen hankinnan.
      Huoletonta elämää.
      Asun työttömyyseläkkeellä olevan mieheni kanssa.
      Jätimme joskus kerskakulutuksen väliin!

• Rommaani Porista

Sama summa, minkä yhteiskunnat poliittiset roistot ovat itsellensä järjestäneet.

• riska_74

Oon kyllä samaa mieltä, että kyllä poliitikot ovat näyttäneet, kuinka verran tarvitaan toimeentuloon. Kansanedustajat näyttäkööt mallia rahankäytölle/-tarpeelle. Vähemmäntienaavat tulisi luokitella kitutuloisiksi tms.

Itse tulisin toimeen summalla, joka vastaa käteenjääneenä 1200e vuokran/lainanlyhennyksen suuruus. Elikkäs tuo 1200e riittää elämiseen, kun siitä ei tarvitse enää suuria lohkaista.

Uskon 2000e/kk käteensaavien olevan poissa ruoka-avustusjonoista. Eikä heitä suuremmin näy soppahuollonkaan aulassa istuskelemassa.

• uuno2

Miksi pitäisi olla vain roistojen palkka!!?? Eikö 1 00 € lisää olisi ihan OK?

• .....

Miten on?

• asun kotona

Nyt opiskelujeni aikana, kun kotona asun, niin käteen 500e/kk on palkka, jolla en tarvitsisi opintolainaa tai -tukea tms. Eikä vanhempien tarvitse rahoittaa elämääni muutoin kuin hommaavat ruokaa kaappiin.

Olen tässä laskeskellut, että kun autoa ei ole, niin omassa taloudessa tarvitsisin käteen n.1300e/kk vuokraan(~450e) sekä elämiseen ja hurvitteluun. Välttämättä ei tarvitsisi kituuttaakkaan rahan suhteen.

Sitten senjälkeen se onkin ilmeisesti se rahantarve vain nousussa, kun lapsia yms tullee...

• köyhäkö?

Meikäläisen pitää tulla 500egul toimeen kuussa. Olen osa-aika työssä, kun muutakaan en ole saanut. Sillä toimeen tultava. Joka pennin joutuu laskemaan mikä mihinkin menee. Inhottavaa =(

• duunariN

Hyvä palkka. Riittävä palkka. Jos 2 tonnia kuussa sais käteen netto sillä tulisin nykymenoilla hyvin toimeen. Maksettuaan lainanlyhennykset, laskut, harrastukset, ruokamenot ja muut säännölliset niin jäis vielä jäljellekkin vois joskus ostaa vaatteita, sisustaa, tai muuten satsata "omaan kivaan". Palkankorotuksia muuten kannattaa vinkua mielummin useammin pieniä kuin harvemmin suuria, sain karvaasti sen itse kokea tänä vuonna. Menee paremmin läpi.

• opo2

Mielestäni "riittävä" palkka olisi semmoinen kun vähennetetään verot, asuminen ja matkakulut niin käteen jäis 4-500€
      huom ! asun vuokralla ja yksin.

• M N

Mulla jää laskujen maksun jälkeen 500e/kk. Nyt vaan tuli mustia pilviä taivaalle kun kelasta vaaditaan maksamaan takas 2*tukikuukautta eli 900 euroa. Mistä noi rahat pierasis.

Tienaan 1600 brutto, nettona 1300. Asuminen 430. Laskut 200. Auto 200 - per kk. Ei siedä yllätyksiä ja kiristää pipoa.

Haluisin että netto olis 200 enemmä eli 1500 jäis kätee / kk.

• jullikka 26
        M N kirjoitti:

Mulla jää laskujen maksun jälkeen 500e/kk. Nyt vaan tuli mustia pilviä taivaalle kun kelasta vaaditaan maksamaan takas 2*tukikuukautta eli 900 euroa. Mistä noi rahat pierasis.

Tienaan 1600 brutto, nettona 1300. Asuminen 430. Laskut 200. Auto 200 - per kk. Ei siedä yllätyksiä ja kiristää pipoa.

mwenikö rahaa tupakkiin ja viinaan...............

• M N
        jullikka 26 kirjoitti:

mwenikö rahaa tupakkiin ja viinaan...............

menee jokunen euro ja baaris joka toine viikoloppu. Baaris pärjättävä takseineen sillä 50 llä. Tupakkaan ei rahaa kulu...

• opiskele lääkäriksi
        M N kirjoitti:

ajoneuvon aiheuttamien kulujen vähentämistä.

• Paperimies

Mulla nettopalkka noin 1500€ kuussa.Hyvin oon tullut tällä toimeen.Aika kovia on teijän palkat.

• erhe

tuossa "kuukausipalkassa".Ettei se vaan ollut kahden
        viikon palkka josta mainitsit...

• ole tärkeintä elämässä
        erhe kirjoitti:

tuossa "kuukausipalkassa".Ettei se vaan ollut kahden
        viikon palkka josta mainitsit...

VAAN VAPAAAIKA, AIKA ON RAJALLISTA, ELÄKÄÄ!!!

• mieltä..
        ole tärkeintä elämässä kirjoitti:

VAAN VAPAAAIKA, AIKA ON RAJALLISTA, ELÄKÄÄ!!!

Olen eläkkeellä ja vasta 40-vuotias. Ei palkka todellakaan ratkaise mitään.
        Mä saan nukkua pitkään ja jäädä lojumaan lämpöiseen sänkyyn, kun te poljette fillarilla 7 töihin. Joillakin vielä muksu tarakalla.

Käteen jää 1200 ekeä ja sillä pärjää, kun en ota lainkaan alkoa eikä mulla ole autoa.
        En myöskään käy kapakoissa. Nehän ovat varsinaisia rahanreikiä.

Olisin onnellisin, jos tervehtyisin (pelkkä haave ko) ja voisin harrastaa jotain mielekästä?

• Sirkku33
        mieltä.. kirjoitti:

Mä saan nukkua pitkään ja jäädä lojumaan lämpöiseen sänkyyn, kun te poljette fillarilla 7 töihin. Joillakin vielä muksu tarakalla.

Käteen jää 1200 ekeä ja sillä pärjää, kun en ota lainkaan alkoa eikä mulla ole autoa.

Olisin onnellisin, jos tervehtyisin (pelkkä haave ko) ja voisin harrastaa jotain mielekästä?

Mutta ei pyhällä hengelläkään elä, elämiseen tarvitsee rahaa :)

• Nimetön

joo.kovia on nykyään palkat.ja jos haluat muitakin auttaa tässä kovassa maailmassa et jouda 8h/pv rahaa kiskomaan vain omiin tarpeisiisi. Ollaan jo pari vuotta tienattu YHDESSÄ miehen kanssa tuo 1500/kk brutto.ei ola köyhiä eikä kippeitä.ihan onnellisia ihmisiä.ja meillä on aikaa muillekin.

• minä itse
        mieltä.. kirjoitti:

Mua kiinnostaa millaisen eläkkeen 40 vuotias on itselleen saanut, kun saa saman verran käteen, kun moni työssäkäyvä ?
        Onko sulla jotain vakuutuskorvauksia tuossa summassa vai miten ?

• Paperimies

Ei mulla ainakaan päivätyössä,ja tiedän toistenkin palkat.

• tuleva opiskelija

saan nettona noin 1400e/kk käteen ja se ei todella riitä elämiseen. Auto kuluttaa hirvittävästi eikä rahaa jää ruokaan eikä tarpeeksi säästämiseen. 3000e olisi hyvä. Siitä saisi säästöön, ei rahahuolia, voisi antaa köyhälle perheelleni... Eikä tarvitsisi menettää yöunia rahan takia. Kun ihmisillä on LIIKAA rahaa niin se menee vaan turhuuksiin ja ihmisistä tulee turhamaisia! Ja kyllä hammashuolto on aivan surkeaa julkisella, on pakko käydä yksityisellä. Miksi helvetissä pitää maksaa niin sairaasti veroa?! Mistä?!! Tässä yhteiskunnassa olisi paljonkin parantamisen varaa. Eikös tämä ole demokratia? Miksei järjestetä kansanäänestystä veron alentamisesta? Edes pieni lasku olisi paikallaan.

• vihastunut

että suomi on TODELLA kallis maa, kaikki maksaaa ja paljon! 20eurolla ei saa paljon mitään. Euron myötä kaikki on kallistunut vaikka piti käydä toisinpäin.

• opiskele lääkäriksi

Voit nyt käyttää joka päivä n.50e käteistä mikäli tulosi on se n.1400e. Kuinka sen jaat eri käyttötarkoituksiin, on vain asennoitumiskysymys.
        Jos et TUPAKOI etkä JUO ALKOA etkä PELAA RAHAPELEJÄ etkä SYÖ KARKKIA, niin sitten et voi enää niissä säästää.
        Myy vaikkapa hurjasti kuluttava autosi jos mahdollista ja rupea kulkemaan julkisilla, tai vaihda se autosi sellaiseen, joka on vakuutuksiltaan, käyttömaksuiltaan, kulutukseltaan yms. edullisempi.
        osta vaikka -93 1,2i opel corsa... on taloudellinen.

• nimessä
        opiskele lääkäriksi kirjoitti:

Voit nyt käyttää joka päivä n.50e käteistä mikäli tulosi on se n.1400e. Kuinka sen jaat eri käyttötarkoituksiin, on vain asennoitumiskysymys.
        Jos et TUPAKOI etkä JUO ALKOA etkä PELAA RAHAPELEJÄ etkä SYÖ KARKKIA, niin sitten et voi enää niissä säästää.
        Myy vaikkapa hurjasti kuluttava autosi jos mahdollista ja rupea kulkemaan julkisilla, tai vaihda se autosi sellaiseen, joka on vakuutuksiltaan, käyttömaksuiltaan, kulutukseltaan yms. edullisempi.

Ooppelia ei sen surkeenpaa autoa voi olla!!!

• kallis
        vihastunut kirjoitti:

että suomi on TODELLA kallis maa, kaikki maksaaa ja paljon! 20eurolla ei saa paljon mitään. Euron myötä kaikki on kallistunut vaikka piti käydä toisinpäin.

Suomi on ehkä kallis verrattuna joihinkin maihin, mutta on myös paljon maita ja kaupunkeja, joihin verrattuna suomessa on halpaa! Mieti elämää vaikka dublinissa tai lontoossa. Ja täällä jotkut asiat sentään toimii!! Siis julkisella.

• kun auto kerran toimii
        nimessä kirjoitti:

ja kuluttaa vähän? eikös kysymys ollut nyt juuri siitä? eikä minkään teinipojan "mun auto on paras kommenteista"

• opiskele lääkäriksi
        nimessä kirjoitti:

No ihan kuin sinun ällisi olisi loppunut kesken... Se foorumi, johon tuo ooppeli-kommenttisi kuuluu sijaitsee jossakin "autot/vm.1981corolla" on paras, tai jonnekin. Tässä oli kyse palkat-keskustelusta, senkin nulikka, Ja tarkemmin omien tulojen jakamisesta eri käyttötarkoituksiin. Kelpaisiko vaikka -93 micra 1,3...ajaa suunnilleen saman asian.

siis: aiempi keskustelija mainitsi kalliiksi tulevan autoilun ja se syö käyttövaroja.. jos nykyinen auto tulee liian kalliiksi, niin vaihto polttoaineen ruiskutuksella varustettuun, pienimoottoriseen, kevytpainoiseen, pienikokoiseen, ennen v1994 käyttöönotettuun, katalysaattorilla varustettuun ja jos keksit muuta, mikä toisi säästöä, niin huomioikaa sekin, -autoon saattaa tuoda lisäsäästöjä huomattavastikin vuositasolla.

• oaodawfjfiföiaq
        opiskele lääkäriksi kirjoitti:

Omat tulot on 2200e käteen. Eipä ole paljon kun maksan asuntolainaa ja elätän neljää lasta. Lisäksi pitää maksaa vielä autojen ja muiden härveleiden vakuutukset ja menovedet. Chryshler Grand Voyagerini 3.3L V6 kuluttaa kohtalaisesti, n. 13-14L/100km.

• hunesto
        oaodawfjfiföiaq kirjoitti:

Omat tulot on 2200e käteen. Eipä ole paljon kun maksan asuntolainaa ja elätän neljää lasta. Lisäksi pitää maksaa vielä autojen ja muiden härveleiden vakuutukset ja menovedet. Chryshler Grand Voyagerini 3.3L V6 kuluttaa kohtalaisesti, n. 13-14L/100km.

vaihda autoa jos se on ongelma!!!!!!!

• työon

...on nykyään yhä useampi ala, joksi lasketaan minun ja monen muun mielestä mm. nykyinen palkkani 1757€/kk. Sillä ei tee yhtään mitään, kun työnantaja puhuu vielä matkatyöstä ja auton tarpeesta ja sitä ajoa tulee 2000-12000km/vuosi. Eli siksi nettiin tulin, että etsin uutta paikkaa : )

• hyvätuloinen

minulla jää käteen toi 1300€/kk. Opintojen lopettamisesta on sen verran vähän aikaa, että tulot tuntuu suurilta :)

• Näin.

..1100e/kk käteen.Hiukan vajaa puolet menee vuokraan.Tiukkaa tekee, kun kanssani on kaksi lasta.Olisin tyytyväinen jos saisin kuussa n.1500e, riittäisi paremmin.

• meigä

jos elät yksin ja velkaa ei ole niin kyllä tuolla summalla pitäis saada vuokrat ja muut kulut maksettua ja rahaa jää vielä reippaasti vapaa-ajan menoihin. mutta jos teitä on kaksi ja molemmat töissä ja molemmilla palkkatuloja niin elätte herroiksi.

• Vaatimus kasvaa

Aloitin työt markka aikaan ja palkka oli jotain 8900mk/kk ja silloin haaveili että kun 10 tonnin sais niin olis hyvä ja super hyvä olis jos sais 20.000 mk/kk ja sitä ihmetteli mitä sillä sitten tekisi jos joskus niin kävisi, nykyään vanhassa rahassa tienesti on yli 30.000mk/kk ja edelleen jää ihan yhtä vähän rahaa, eli tämä on ikuisuus kysymys sillä jotenkin menot ja vaatimus vaan kasvaa aina samassa suhteessa.... toisaalta minusta ihan hyvä niin... elämiseen ja täällä olemiseen se rahat on tarkoitettu, ei niitä mukaan saa kukaan kuollessaan, hyvä niin :-)

• pikkuhiljaa

Itse muistelin saaneeni n.12mk/h ensimmäisiä tilejäni. Olin silloin tyytyväinen, kun menot oli pienet poikamiehellä. Nykyään saan n.4000€/kk ja tulisin paljon pienemmällä toimeen, mutta.. ne menot kyllä tuppaa vaan nousemaan sitä mukaa mitä ansiot nousee.

Tossa joku hoitaja kertoi, että tekee urakkatöitä pienellä palkalla. Antaisin mielelläni hoitajille osan palkasta, jos se olisi mahdollista. He tekevät arvokasta työtä
        suhteettoman pienellä palkalla.

• 3300 e käteen

Tämänhetkinen kuukausipalkkani on 3300 euroa käteen, vuodenvaihteessa nousee satasella.

Se on mielestäni hyvä palkka. En joudu tinkimään mistään, vaan jos on jotain mielihaluja niin ne pystyy toteuttamaan. Siitä huolimatta säästätilillä on jatkuvasti 3500-9000 euroa (riippuu ajankohdasta; lomien jälkeen on vähemmän).

Tilannetta auttaa että olen naimisissa ja mies tienaa suunnilleen saman verran, joten kaikkia kuluja on jakamassa kaksi ihmistä.

Tiedämme että elämme varsin etuoikeutettua elämää.

• ei mitään mukaansa saa

Ajattelepa sinäkin, jos auto vaikka ajaa ylitsesi joku kaunis päivä, tai saat äkillisen sairaskohtauksen, niin sinne meni hyväpalkkainen työsi ja ihanat rahasi.

• tuunari

Saan n.1300 euroa muut tulot=n.2000euroa/kk netto.Sillä eletään 5 henkinen perhe.Maksetaan asuntolainaa muut.Ei hyvä.Tonni lisää olis hyvä.

• lapsista lapsinlisää

Täällä kaikki valittaa kuinka pitää lapsetkin siinä sivussa elättää jne. Ensinnäkin...tarviiko niitä lapsia tehdä se neljä tai enemmänkin jos oma talous ei ole kunnossa? Ei ne lapset itsestään maailmaan pompsahda. Ja toisekseen...lapsista saa lapsinlisää. Kyllä sen pitäisi jonkin verran auttaa asiaa. Ja turha täällä on valittaa kuinka on "pakko" maksaa asuntolainaa sen ja sen verran. Jos olet köyhä niin älä ota lainaa! It's as simple as that.

• kuussa

2000e jää käteen kuussa ja muija tienaa 1800egee. ihan hyvin pärjää tolla summalla mut tieteski jos sais enempi ni vois pitää vapaita useammin :)

• sinkku

vuokra 450e ei lainoja, ei autoa,mielestäni suhteellisen hyvä palkka, eli elämiseen jää kuussa n.600-800e ja menee...

• kahta puolta

tulee päivärahoineen ja joka yö kotona. Vaimo tienaa myös 1800 eeroa. Ei lisä pahaa tekisi, mutta tällä maksaa talo-, auto-, kulutus- ja pyörälainaa. Kalusto pysyy liikkeellä ja talo remontoituu pikkuhiljaa. Mukuloita ei ole, eikä näköjään tule.

• -62 aloittanut

Käteen jää pikkasen päälle 2100€ ja toimeen tulen. Seuraavilla sukupolvilla epämääräisissä pätkätöissä ei varmaan kehumista, siitä pitää huolen ylistetty vapaa markkinatalous ja vapaa liikkuvuus. Vapaa-aikaa piisaa!!!

• eläke
        -62 aloittanut kirjoitti:

Käteen jää pikkasen päälle 2100€ ja toimeen tulen. Seuraavilla sukupolvilla epämääräisissä pätkätöissä ei varmaan kehumista, siitä pitää huolen ylistetty vapaa markkinatalous ja vapaa liikkuvuus. Vapaa-aikaa piisaa!!!

Sinua pari vuotta nuorempi ja työkyvyttömyyseläkkeellä jäänyt - en saa käteen kuin 1000 euroa ja siitä pitää maksaa vielä vuokrakin. Kyllä tuolla rahalla jo tulee toimeen!!!!!

• Kaupungin duunari
        sinkku kirjoitti:

vuokra 450e ei lainoja, ei autoa,mielestäni suhteellisen hyvä palkka, eli elämiseen jää kuussa n.600-800e ja menee...

Nettopalkka on 1340 €. Vuokra 470 €.
        Joten kuten riittää, jos ei tule yllätysmenoja.
        Mutta esim. viime vuonna oli hammaslääkärimenot n. 1400 €, ja jouduin hankkimaan silmälasit 620 €,
        niin talous mennyt kyllä sekaisin. Säästötilillä on pieni summa pahan päivän varalle, mutta uhkaavasti tämänkin tilin saldo hupenee..!
        Siis palkka ei riitä tämmöisiin hammaslääkäri- eikä silmälasikuluihinkaan. Ihan pelottaa esim. että pyykinpesukone menee rikki tms.
        Olen kaupungin hommissa ja palkassa on jo kaikki lisätkin, joten mitään ei ole enää odotettavissa.
        Ikää on jo sen verran että muuallekaan ei enää pääse, lähes 60 v.
        t. Ritu

• yhNpks

Saan kk:ssa käteen n. 2500e, josta 300e menee yhtiövastikkeeseen. Sen lisäksi on sähkölasku, vakuutusmaksuja, autoverokin tipahti juuri postilaatikkoon.

Tällä summalla elätän itseni ja kaksi teiniä. Meillä riittää rahaa kaikkeen tarpeelliseen. Matkustelemme yhdessä kerran vuodessa johonkin kaukokohteeseen, ja minä sen lisäksi yhden viikon matkan jonnekin.

En valita, tulen ihan riittävän hyvin toimeen. Kysyjälle: siis noin 2000e on riittävä summa ruokaan, vaatteisiin ja muihin "mielitekoihin".

• hulabaloobalai

ette vain käy naitatamassa itseäsi.

• yhNpks
        hulabaloobalai kirjoitti:

ette vain käy naitatamassa itseäsi.

Tarkoitin "yksinmatkustamisella" sitä, että lähden matkalle ilman lapsia, en ihan yksin.
        Miksi tuhlaisin aikaani ulkomailla itseni naitattamiseen, siihen kait löytyisi miehiä Suomestakin?

• hyvät tulot

Olen lueskellut noita mielipiteen ilmaisuja ja ihmetellyt vaatimustasoa.
      Kovat ovat vaatimukset!
      Olen itse tyytyväinen vajaan 700E:n nettotulooni/kk.
      En koe kärsiväni puutetta mistään.

Käsittääkseni palkka on hyvä silloin kunse on lähipiiriä parempi.
      Palkka ei ole tyytyväisyyden aihe vaan se voi olla vain tyytymättömyyden syy!
      Palkan korotus lämmittää vain hetken.

Todellisten tarpeiden tyydyttämiseen riittävät hyvin pienet tulot.
      Kun sortuu vertaamiseen niin tyytymättömyyden syitä riittää!

Tyytyväisyys löytyy korvien välistä, ei kukkarosta!

• kilppe

osuit asian ytimeen!
        Jos minulla olisi iso ilmoitustaulu, kirjoittaisin tekstisi SUURELLA fontilla kirkkaanpunaiseen lakanaan ja niittaisin sen keskelle taulua!

Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot!

• mieltä

Mä olen samaa mieltä, itse saan nyt työttömänä kotona löhöillessäni n.860e käteen ja se riittää mainiosti, kun ei tarvitse maksaa mitään muita kuluja paitsi muutamat pakolliset sähkölaskut, nettilaskut, vesilaskut tai omat laskuni.

Noiden parempituloisten palkkoja pitäisi leikata ja rajusti, ja siirtää niitä sitten vähempiosaisten palkkoihin. Se olisi sitä todellista tasa-arvoa tässä yhteiskunnassa !

• ..............................
        mieltä kirjoitti:

Mä olen samaa mieltä, itse saan nyt työttömänä kotona löhöillessäni n.860e käteen ja se riittää mainiosti, kun ei tarvitse maksaa mitään muita kuluja paitsi muutamat pakolliset sähkölaskut, nettilaskut, vesilaskut tai omat laskuni.

Noiden parempituloisten palkkoja pitäisi leikata ja rajusti, ja siirtää niitä sitten vähempiosaisten palkkoihin. Se olisi sitä todellista tasa-arvoa tässä yhteiskunnassa !

niin jää työssäkäyville ennemmän rahaa.

• kyllä se elämä sinuakin ope...
        .............................. kirjoitti:

niin jää työssäkäyville ennemmän rahaa.

Älä ole katkera vaan tee töitäsi entistä ahkerammin, joten minullekin jää enemmän rahaa matkusteluun ja loikoiluun.
        Hus hus, ylitöitä nyt vaan paiskimaan !
        Ja jos oikein nerokkaaksi keksit heittäytyä, niin rupeapa työvoimaneuvojaksi. Välitä hyväpalkkaisia töitä meille fiksummille ! ;-)

• ..............................
        kyllä se elämä sinuakin ope... kirjoitti:

Älä ole katkera vaan tee töitäsi entistä ahkerammin, joten minullekin jää enemmän rahaa matkusteluun ja loikoiluun.
        Hus hus, ylitöitä nyt vaan paiskimaan !
        Ja jos oikein nerokkaaksi keksit heittäytyä, niin rupeapa työvoimaneuvojaksi. Välitä hyväpalkkaisia töitä meille fiksummille ! ;-)

Mulle tulee käteen ennemmän ja työnantajalle ennemmän voittoa ja vielä syön sun kaltaisilta sossurahoja pois samaan aikaan. Muutaman kuukauden päästä taas keikkalle.

• kaikki mikä kiiltää...

Mulle tulee käteen ennemmän ja työnantajalle ennemmän voittoa ja vielä syön sun kaltaisilta sossurahoja pois samaan aikaan. Muutaman kuukauden päästä taas keikkalle.

Mut odotapa kun katkaiset jalkasi sillä pimeällä kuutamokeikallasi, niin et saa mistään mitään korvauksia ja olet omillasi. Minulla ei paljoa lihakset rasitu tässä kotisohvalla maatessa.
        Varo ettei naapurisi käräytä työnantajaasi - tulee aikamoiset ripsut !

Pssst. En ole sossun asiakas. Minulla on vain rikas mies.

• tuunari

kantsii hommat hoitaa. pomo maksaa naama messingillä sen 13egee tunnilta jo kolmatta vuotta. valillä pitää kortillakin tehdä että pysyy liiton rahoilla. menee ihan hyvin kun suoraan käteen saa sen 13egee ja korvaukset noin tonttu kuussa ja asumistukea päälle 150euroo. kun on kerta selvää ettei eläkejärjestelmä kestä niin sama mulle maksakoon ken tahtoo vittu joo. pomo ei v''ttuile rokuleistakaan ees oikein yhtään kun sil ei oo palkka kuluja paskaakaan. matkakorvaukset hoituu joka maanantai aamulla lähi-essolla, kun tankataan pomon firman kortilla mun oman 270cdi mersun tankkiin 60 litraa tiisseliä jos mahtuu, muuten pannaan vain täyteen.
        mun mielestä olen hyvin toimeentuleva työtön. jos asumistuki lakkaisi niin en enää kävisi juomassa joka kuun ekana lauantaina niitä vaan olisin sit kotona. näin olen päättänyt.

• EIHÄN KUKAAN NAURUUN KUOLE
        tuunari kirjoitti:

kantsii hommat hoitaa. pomo maksaa naama messingillä sen 13egee tunnilta jo kolmatta vuotta. valillä pitää kortillakin tehdä että pysyy liiton rahoilla. menee ihan hyvin kun suoraan käteen saa sen 13egee ja korvaukset noin tonttu kuussa ja asumistukea päälle 150euroo. kun on kerta selvää ettei eläkejärjestelmä kestä niin sama mulle maksakoon ken tahtoo vittu joo. pomo ei v''ttuile rokuleistakaan ees oikein yhtään kun sil ei oo palkka kuluja paskaakaan. matkakorvaukset hoituu joka maanantai aamulla lähi-essolla, kun tankataan pomon firman kortilla mun oman 270cdi mersun tankkiin 60 litraa tiisseliä jos mahtuu, muuten pannaan vain täyteen.
        mun mielestä olen hyvin toimeentuleva työtön. jos asumistuki lakkaisi niin en enää kävisi juomassa joka kuun ekana lauantaina niitä vaan olisin sit kotona. näin olen päättänyt.

kUINKA VOIT OLLA HYVIN TOIMEEN TULEVA TYÖTÖN JOS SULLE KERRAN MAKSAA JATKUVASTI 13 ESKOA/TUNTI JA SEN LISÄKSI VIELÄ PYSYTTELET LIITON RAHOILA,MISTÄ HYVÄSTÄ SITTEN VIELÄ ASUMISTUKEA TARVITSET JOS 270 CDI MERSULLA AJELET.MIELIKUVIASI KIRJOITTELET ELI TEKSTISI ON HELVETIN SUURI PROVO KUTEN TIETTARIKIELELLÄ SANOTAAN.

• tuunari
        EIHÄN KUKAAN NAURUUN KUOLE kirjoitti:

kUINKA VOIT OLLA HYVIN TOIMEEN TULEVA TYÖTÖN JOS SULLE KERRAN MAKSAA JATKUVASTI 13 ESKOA/TUNTI JA SEN LISÄKSI VIELÄ PYSYTTELET LIITON RAHOILA,MISTÄ HYVÄSTÄ SITTEN VIELÄ ASUMISTUKEA TARVITSET JOS 270 CDI MERSULLA AJELET.MIELIKUVIASI KIRJOITTELET ELI TEKSTISI ON HELVETIN SUURI PROVO KUTEN TIETTARIKIELELLÄ SANOTAAN.

asumistukeen ei vaikuta vaikka ajaisin rollsilla.
        asumistukea ei tarvitse tarvita mihinkään, jos vaan on siihen oikeutettu.
        tilastotieteessä kuutamoduunarit luetaan työttömiksi.
        mielestäni tulee hienosti toimeen, kun asumistuella saa maksettua netin, kaapeli- sekä sateliitti kanavat ja kännykän. korvauksilla hoituu vuokra, kaikki muut laskut ja ruuat. aika hienosti menee..
        auto on kyllä jo aika vanha, että tartteisikin varmaan vaihtaa.

onko tämä provo, vai sittenkin totta?

• 60v rva

Jaha,siis mikä olis hyvä palkka,no minulla oli vuodelta 2005. verotettava tulo 41.203,- siis vuodessa ja puolisollani noin puolet enenmmän.Pidämme ehkä että meillä olis hyvä palkka kovasta työstä noin 16h vrk paitsi minulla on 8 h työt' vrk,siis ansiotyötä.Että näin meill'ä

• mazak

samoissa vesissä liikutaan... yrittäjä perheen ves olen ja tulot hieman vaikeat määrittää, nettorahapalkka vuodessa kokolailla tarkasti 58000 euroa, ja voin vakuuttaa, että ei riitä, ihmisellä on ihmeellinen kyly suhteuttaa menonsa tuloihin, niin se vaan on, muutaman hetken nopea kasvu tuloisas helpottaa ,mutta siittä se tasaantuu, joten mikä onk riittävästi, ilmeisesti tuollaisella 1500 netto palkalla tulee kohtuullisesti toimeen.....

• turhaan?

5500 EUR/kk käteen. Työnantaja maksaa asunnon, auton ( bensakulut) ja puhelimen. Bonukset tulee tähän päälle. Lähes kaikki menee, joten ei taida olla tarpeeksi.

• ne menee..

kurkusta alas vai? Viinakauppiaita on turha lihottaa.

Jos oot mies ja vapaa ota mut jakamaan noita summia. Laitan sulle kauniin kodin.

• kaikki...
        ne menee.. kirjoitti:

kurkusta alas vai? Viinakauppiaita on turha lihottaa.

Jos oot mies ja vapaa ota mut jakamaan noita summia. Laitan sulle kauniin kodin.

Juu - mies olen, tosin kodinlaittajan "posti" on jo täytetty. Ehkä ne rahat meneekin juuri siihen...

• Sirup

Jospa vähän vähentäisit noita "muita kuluja". Katsos ihmisen olisi hyvä suhteuttaa menonsa tuloihinsa. Kukaan ei tarvitse 2500 euroa/kk käteen, jos elää normaalisti.

• Ville.,.,.,

Määrittele minulle ``normaali`` elämäntapa, kiitos.

• juhlimiseen

Eihän juhlimiseen tarvitse jäädäkkään. Riittää
      kun laskut on maksettu.

• just juu

ite saan osa-aikatyöstäni 200-500e kuussa palkkaa(verot vähennetty), 88e asumistukea ja jonkun 100-200e soviteltua työttömyysrahaa, riippuen palkasta. Mies saa opintotukea ja muutaman kympin viikossa palkkaa. Pärjätään hyvin, mutta ei oo varaa matkustella tai ostella viimeistä huutoa olevia elektronisia vehkeitä. Kaikki vanhemmat ihmiset/kunnon palkkaa saavat ihmettelee ettei voi pärjätä, mutta ollaan tyytyväisiä! Olisin tyytyväinen jos saisin 1500e/kk. Siitä jäis enemmän säästöön kun nyt.

• Werh

Hmm..Hieman ihmetytti osa näistä viesteistä. Mulla jää verojen jälkeen kuukausipalkasta noin 1300/euroa ja lisät (yö-ilta-pyhä jne.)on noin 200/euroa kuussa. Joskus lisät isommat tai pienemmät riippuu ihan vuoroista. Eli tulot noin 1500.Vuokraan,ruokaan,puhelimeen,bussilippuun ja muuhun pakolliseen menee korkeintaan 800 euroa kuussa eli käteen jää 700,joista menee automaattisesti 100 euroa rahastoon. Eli näen tienaavani omiin kuluihini nähden hyvin ja olen kuitenkin vain perusduunari jolla ei kauheesti koulutusta.

• erikoisalan myyntitykki

Joa asustaa pienellä, tosi kuppasella paikkakunnalla missä paikat jaetaan suhteella ja sitten miettii duunin saatuaan palkkaa, niin on hyvä, että saa yleensä palkkaa.

Eopä ole kauan , kun lueskelin juorupörssiä(veropörssi) ja katselin meidän myyjijen palkkoja, niin voi pyhä jyssäys, että saa tehä vuosia töitä, että pääsee n.1500 brutto.

Itelleni jää käteen n.1200 ja voinpaan sanoa että 500 saan reilusti laittaa korkeekorolle ja siltikin saan ostaa makkaroo leivän päälle.

Riippuu suhteesta miten kuluttaa ja hankkii...Eli elämässä täytyy olla muita arvoja, kun se raha.Tietysti ymmärrän sen, jos rahat ei kertakaikkisesti riitä ja käteen jää kitumisen vara! Mutta olisiko aika tarkastella turhat menot.
      Katson muuten aiheelliseksi parjata opettajien palkkaa...KAMALAN hyvät palkat ja minun kokemukseni muutamasta kunnon palkan nostajasta on erittäin huono.Eivät enää motivoidu tekemään oppimisen eteen mitään ja tekevät vain sen minkä on pakko!Perskuules, jos meikä pääsis päättään.

• niin tiedät mistä puhut

Hohhoijaa...taas yksi opetusalan ammattilainen, joka tietää kaiken kun on joskus itse koulussa ollut tai muksu on ollut tai naapurin Pertti, jota ei satu homma kiinnostamaan...kyllä on rankkaa nykyinen opetustyö, jos sen tekee niinkuin pitää, tervetuloa päiväksi sijaiseksi, olisit ihmeissäsi ja pulassa! Pelkkä opettaminen ei enää riitä ollenkaan, tenavien kasvattamiseen menee enemmän aikaa! Ja opiskelepa itse 7-8 vuotta ja tee työtäsi naurettavalla palkalla...

• Possa mukava
        niin tiedät mistä puhut kirjoitti:

Hohhoijaa...taas yksi opetusalan ammattilainen, joka tietää kaiken kun on joskus itse koulussa ollut tai muksu on ollut tai naapurin Pertti, jota ei satu homma kiinnostamaan...kyllä on rankkaa nykyinen opetustyö, jos sen tekee niinkuin pitää, tervetuloa päiväksi sijaiseksi, olisit ihmeissäsi ja pulassa! Pelkkä opettaminen ei enää riitä ollenkaan, tenavien kasvattamiseen menee enemmän aikaa! Ja opiskelepa itse 7-8 vuotta ja tee työtäsi naurettavalla palkalla...

Pääomatulot 50000eur ja työttömyyskorvaukset 15000 olen tyytyväinen,mukavaa,jää säästöön.

• teitä valittajia

olen yksinasuva opiskelija, saan 750e/kk. Laskuihin(vuokra, vesi, sähkö, vakuutus, tv-lupa ym.) menee 400-550e/kk. Lisäksi synnynnäisen taudin takia menee rahaa lääkkeisiin vaihtelevasti. Ja hyvin pärjään. Välillä teen lastenhoitokeikkoja, joista hieman lisää rahaa taskun pohjalle. en oikein osaa sanoa mikä olisi hyvä palkka, tässä elämäntilanteessa tuo riittää vallan hyvin, vaikka välillä on tiukkaa, ei valittaminen auta yhtään. Hyvin pärjään, ehkä sitten joskus kun on töitä se 1500e/kk olisi ihan realistinen haave. Tällä alalla ei enemmästä voi haaveilla...

• hyvät

olet hyvä esimerkki tunnollisesta vähävaraisesta ihmisestä joka on vähään tyytyväinen ja silti muistaa maksaa tv lupansa ja katsoa kaikkea hyvää mitä telkasta OIKEASTI tulee.

• riittääpi

Saan eläkettä 4500 euroa/kk, josta käteen 2500 euroa. Tulen hyvin toimeen, säästöönkin jää ja annan lapsille, eläkeläisen menot on pienet. En tarvitse enempää.

• hyvät tulot

Erotuksemme netossa on noin 1800E/kk.
        Minä tulen hyvin toimeen alle 700E/kk/nto.
        Sillä pystyn tekemään perushankinnat, harrastamaan kulttuuriakin ja matkustelemaan muutaman kuukauden vuodessa.
        Joten, samalla kulutustasolla sinulta jää lapsillesi yli 20000E/vuosi!
        Osaavat kai olla kiitollisia?

• aiemmin jo vastannut

Kirjoitin jo aikaisemmin näihin ketjuihin. Palkka on huono ja suuri vastuu. Paljonkohan tienaisi verottajalta pimeästi tietenkin, jos alkaisin myydä palveluja viriileille miehille?
        Viriilit , keski-ikäiset: rumat , möhömahaiset työssä itsensä lopppuun ajaneet miehet, joilla kotona odottaaa hyvin palkattu vaimo saattavat
        tarvita extra hellittely palvelua?

• riittääpi
        hyvät tulot kirjoitti:

Erotuksemme netossa on noin 1800E/kk.
        Minä tulen hyvin toimeen alle 700E/kk/nto.
        Sillä pystyn tekemään perushankinnat, harrastamaan kulttuuriakin ja matkustelemaan muutaman kuukauden vuodessa.
        Joten, samalla kulutustasolla sinulta jää lapsillesi yli 20000E/vuosi!
        Osaavat kai olla kiitollisia?

Kyllä he ilmeisesti vähän kunnioittavat minua (eläkettäni).

On minulla ehkä vähän enemmän kulutusta, koska on siihen mahdollisuus. Jos ihminen on hyvin köyhistä oloista lähtöisin, niin varmaankin on vaikea jossakin elämän tilanteessa todeta itselleen rehellisesti, että rahaa on riittävästi.

Tämä olisi tehtävä ajoissa eikä kuolinvuoteella. Tällöin olisi vielä jäljellä huoletonta oikeata elämää omin varoin.

• hyvät tulot
        riittääpi kirjoitti:

Kyllä he ilmeisesti vähän kunnioittavat minua (eläkettäni).

On minulla ehkä vähän enemmän kulutusta, koska on siihen mahdollisuus. Jos ihminen on hyvin köyhistä oloista lähtöisin, niin varmaankin on vaikea jossakin elämän tilanteessa todeta itselleen rehellisesti, että rahaa on riittävästi.

Tämä olisi tehtävä ajoissa eikä kuolinvuoteella. Tällöin olisi vielä jäljellä huoletonta oikeata elämää omin varoin.

Minä en tiedä omien penskojemme kunnioituksesta!
        Olemme siirtäneet asunnoistamme yhden heidän nimiinsä mutta senkin vuokratulon pidämme itse.
        Rahasiirrot olemme tehneet verottajan sallimissa puitteissa viihde-elktroniikkaa, matkoja ym.
        Samoin olemme välttäneet lahjaveroa käyttällä siirroissa myös säästövakuutuksia joita voi käyttää suorien rahansiirtojen lisäksi.
        Niissäkin ovat rajat kyllä aika ahtaat.

Pieni eläkkeeni johtuu elämisestäni ukkoni "siivellä".
        Olin vuosikausia kotona penskojen kanssa.
        Olen puhtaalla omalla tunnolla käyttänyt harkintani mukaan yhteistä tiliämme ja korttiani.

Ilmeisesti mieheni, nyt työttömyyseläkkeellä, on aikoinaan hoitanut raha-asiamme kunnolla koska 70-luvun rakennusvelkojen jälkeen ei ole tarvinnut kummemmin kulutusta laskea.
        Esimerkiksi yhteisten matkojemme lisäksi teen vuosittain pari ostosmatkaa keski-eurooppaan.
        Yhden penskamme kustannamme tulkikseni koska kotimaisen lisäksi sujuu ainoastaan espanja, joten kuten.

Mutta köyhyydestä ja kurjuudesta olemme molemmat lähteneet!

Täytyy tunnustaa että ensimmäisessä vastauksessani oli hieman härnäämisen tarkoitusta!

• raharötky

No, mikäs siinä, kun on ollut hyvä työtulo, ni eläkehän siitä perustuu - näköjään maksat verojakin melko paljon!!! Mun 470 ekusta ei jää kyllä lapsille annettavaksi, kun olen vuokran maksanut. Se jää käteen.

• Toopeli

Eli siis 60 000€/vuosi. Musta se on aivan järkyttävän paljon pelkästä puhelinmyyntityöstä. Vaikka se työ on todella kovaa hommaa. Käteen jää siis noin 3600 euroa kuussa, mutta sillä maksetaan parhaillaan kahden pienen lapsen eläminen ja vaimon eläminen, joka hoitaa lapsia kotona. Verottaja vie ison osan, joka kyllä vähän harmittaa. Mutta täytyy myöntää, että siltikin tolla rahalla tulee toimeen hyvin. Loppupeleissä ei toi palkka ole kuin 1800 euroa käteen kuussa per Henkilö, kun meitä on kaksi. Mutta sillä makselee hyvin lainan lyhennykset elämisen, etelänreissut ja oikeestaan kaikki mitä tarvii. Odottelen innolla aikaa, että vaimokin menee töihin (ansaitsee noin 1700 bruttona kuussa. Tosin sitten menee kahden lapsen päivähoitomaksut 400 euroa kuussa lisää. joten käteen ei jää kuussa kuin hiukan enemmän.
      Olen tyytyväinen palkkaani, mutta se ei tule ilmaiseksi, töitä saa tehdä kovasti todella kovasti.

• sympatiaa

Ymmärrän hyvin tuon veropotutuksen.
        Pitäisi verottaa talouksia eikä yksilöitä.
        Sinä maksat veron progression mukaan vaikka kustannat koko lystin.
        Jossain tilanteessa, jos vaimosi joutuisi hakemaan joitain etuisuuksia, niin sinun tulosi olisivat esteenä.

Sinun kaltaisiasi veronmaksajia kaivataan. Vaikka se onkin epistä!

• siivooja eli parkettikosmet...

Ihanaa eilen sain postia eläke yhtiöstäni ilmoitus ...eläkkeeni nousee viidellä eurolla/kk. Tänä vuonna eläkkeeni on vajaa 700eja ensi vuonna se onkin yli 700e ,siitä vuokraan menee yli puolet ja lopullapa maksan laskut, lääkkeet ja ruokaankin jää vielä,että kaikki on suhteellista. pienellä palkalla elänyt osaa elää pienellä eläkkeelläkin...tunnusta että joskus on mennyt viimeinenkin euro....

• verot

vai että 5000/kk brutto ja siitä 3600netto
        eli veroja 1400 siis yhteensä 28%

Kun ett osaa edes oikeaa verotusta tuolle summalle
        ilmoittaa niin on koko tarinasi bullshittiä.
        Ansiosi ovat todennäköisesti luokkaa
        1500/kk, korkeintaan.

• läski

itse tienaan 4800eur/kk ja minulla käteen jää noin 2700kk. Miten sulla voi olla noin pieni veroprosentti?

• puhelinmyyjä43234

hei - tässä on kysymys tod.näk. puh.myynti koijarista joka yrittää nostattaa alan kiinnostusta - puh.myyntityöstä ei tuollaisia ansioita saa - se on fakta. Myös veroprosentti on laskettu täysin väärin - joten jäljet johtavat sylttytehtaalle - varmaan joku midas touchin huijaripomoista...

• AsianLoverX
        läski kirjoitti:

itse tienaan 4800eur/kk ja minulla käteen jää noin 2700kk. Miten sulla voi olla noin pieni veroprosentti?

Tienasin viime vuonna 61000e ja veroprosentti oli 29.En kuulu kirkkoon ja velkaa on riittavasti,,,,

• suuren suuri

palkka minulla nettona n. 1750 euroa, josta asumiseen menee 200 euroa (vastike). Normaalit laskut (vakuutus, sähkö, puhelin, tietokone, tv, työmatkat ym.), mutta ei mitään suurempaa. Säästöön saan kuukaudessa 400-500 euroa. Matkustelen kerran vuodessa. Autoa minulla ei ole.

Kohtuuhyvin tulen omillani toimeen, mutta mielelläni enemmänkin ansaitsisin. Olen alipalkattu siihen nähden, että minulla on yliopistollinen loppututkinto. Mutta minkäs teet, kun et aikaisemmin ole osannut valtion leivistä yksityiselle puolelle hypätä rahastamaan toisten tyhmyydellä.

• sitä

palkkaa tarvitse kun sen verran mitä elämiseen menee. Turha on omaisuutta kerätä kun mitään ei mukaan saa kun lähtö tulee. Joku vanha viisas sanoi että vanhana ei tarvitse muuta omaisuutta kun ruokakupin. Ja sekin kannattaa potkaista seinään kun jalka viimeisen kerran oikenee...

• on...
        sitä kirjoitti:

palkkaa tarvitse kun sen verran mitä elämiseen menee. Turha on omaisuutta kerätä kun mitään ei mukaan saa kun lähtö tulee. Joku vanha viisas sanoi että vanhana ei tarvitse muuta omaisuutta kun ruokakupin. Ja sekin kannattaa potkaista seinään kun jalka viimeisen kerran oikenee...

...luontainen tarve olla parempi kuin toinen. Siihen perustuu turhan tavaran hankkiminen, koet olevasi onnellisempi kun sinulla on jotakin mitä toisella ei ole tai varaa siihen. Esimerkkinä vaikka monta kertaa ulkomailla matkustelevat. Puolet kokemuksesta tuntuu olevan matkasta kertominen kysymättä, jonset jaksa niin kuunnella leimataan kateelliseksi ihmiseksi vaikka arvomaailmasi olisi aivan toisenlainen. Luultavasti jos itselläni olisi rahaa kuin roskaa, olisin aivan yhtä turhamainen kuin muutkin. Nyt totean vain että en arvosta mitään mihin ei ole itsellä "varaa".

• jyyjyjy

Itellä jää käteen 2100€ kuussa.Brutto 2900€.Asuntolainan korkoja 5000€ vuodessa, siksi niin matala veroprosentti. Asuntolainaan ja vastikkeeseen menee n.800€ kuussa.Asun yksin Oulun seudulla. Hyvin pärjää vaikka autokin on.

• ...........................

Olisi ihan kohtalainen palkka.

• lyhennyksiin

Eli tienestit luokkaa 15000e / kk. Ei ne suuret tulot vaan menot. Veroaste yrittäjänä alle 30%.
        Että silleen...

• larppaliini20

Bruttotuloni ovat noin 1300 e kuussa. Opin opiskeluaikoina elämään todella niukasti. Tällä hetkellä olen erittäin tyytyväinen palkkaani, koska nyt jää rahaa vuokran jälkeen muuhunkin. Onnellinen olin silloinkin kun opiskelin, vaikka ei ollut rahaa tehdä yhtään mitään. Silloin sitä keksittiinkin kaikkea muuta kivaa mitä rahalla ei saa :D

Asun yksin enkä omista autoa enkä velkaa, se varmaan selittää miksi rahaa jää joka kuukausi säästöön.

• surkeat tulot

Aineenopettajana jää käteen n. 2000 € kuussa...ja siinä on jo mukana pari ikälisää ja opetustunteja paljon! Koulutuksen pituuteen ja laajuuteen nähden säälittävä liksa kun vertaa moneen muuhun alaan..kutsumushommaa tässä tehään, ihan niinkuin hoitoalan ihmisetkin :/. Täytyy tykätä työstään että pikkurahalla viitsii nykysin äärimmäisen rankkaa opetustyötä tehdä, siihen kun usein kuuluu isän ja äidin ja terapeutin ja sosiaalityöntekijän hommat aineenopetuksen lisäksi. Pitkiä lomia on kunnallisillakin, ei kelpaa enää selitykseksi pieneen palkkaan...ja opetustuntien määrä ei ole sama kuin se, mitä menee työntekoon, samaan lähes 40 tuntiin viikossa se nykyään menee kuin tstotyöläisilläkin, mutta ylityöstä ei makseta...ja ilman lounastaukoja joka päivä. Taitaa olla alanvaihto edessä, alkoi kuulostaa oma ammatinvalinta surkeelta noin kirjotettuna...asuntolainat ja perheet ne on opettajillakin maksettavana ja elätettävänä. No, vielä jaksaa, on ne nuoret kivoja ja joka päivä ainakin vaihteleva, ei tylsää hetkeä ole!

• ja ilmeni...

työharjoittelupaikoissa järjestään, että opettajat eivät viitsi enää opettaa? Ohjaajani kysyi suoraan, mitä ne vetelykset tekee ja miksi te ette VAADI opetusta!
        Hän jatkoi, ettei heillä nykyisin ole aikaa opettaa työn äärellä harjoittelussa vaan asiat on osattava, jos koulussa käy?

No, mitäpä siihen juuri vastaat? Itku kurkussa yritin tehdä töitä palkatta ja arvosana tosi kehno?

Mitä tästä opimme: työharjoittelujaksoilla haukutaan, kun opettajat eivät enää viitsi opettaa.
        Koulussa haukutaan, kun työharjoittelusta tulee huonoja arvosanoja.

Ja kaiken ilkeän rumban välissä pyörii opiskelija, joka ei tiedä miten olisi? Jos itään kumartaa niin länteen pyllistää???

Jatkaisin opiskelua, mutta en jaksa tätä pohjatonta pompotusta kun mikään ei riitä?

Opiskelija lukee yöt ja joskus hirveässä migreenissä yrittää tehdä tehtäviää, jotta opintopisteet saa kasaan tukia varten. Ennen opettajat olivat niitä, jotka opettivat ja opiskelijalle jäi sentään viikossa yksi kokonainen yö nukkumiseen ja yksi ilta harrastuksiin.
        Nyt ei jää kumpaakaan?

• aaaaaaaaaa

minullakin. Ehkä olen hieman liian paljon koulutettu atk-suunnittelijana. Nettopalkka on n. 2000 euroa/kk , kaupan alalla. Kaikki ikälisät myös. Minusta olen alipalkattu, muissa firmoissa saa 500 - 1000 € enemmän /kk bruttona palkkaa. PAM on aika heikosti hoitanut palkankorotukset, sanoisin n. 2-3% / vuosi on bruttoa tullut lisää. Työkokemusta 25 vuotta ja ikää 50 vuotta. Etuna on tietysti tämän firman työtahti: Ei kova.

• rikas?

Itsehän tienaan 2100 viikossa...

• normipalkkalainen

Minusta oma palkkani on talla hetkella kohtuullinen. Ainahan sita tietysti olisi tarvetta extralle, jolla voisi ostaa jotain pienta hienoa. Oma palkkani on talla hetkella 6200e/kk, talon puhelin taysilla oikeuksilla, tyosuheauto taydella kaytto-oikeudella bensat autoon, ruoat talon puolesta. Silla tulee toimeen, mutta silti se pikkulisa aina kiinnostaa. Toivoisin myos vaimollani olevan samanlainen palkka, hanen tienestit/kk on noin 3,500e. Siis mielestani talla summalla tulee toimeen kohtuullisen hyvin.

• köyhä hoitsu
        normipalkkalainen kirjoitti:

Minusta oma palkkani on talla hetkella kohtuullinen. Ainahan sita tietysti olisi tarvetta extralle, jolla voisi ostaa jotain pienta hienoa. Oma palkkani on talla hetkella 6200e/kk, talon puhelin taysilla oikeuksilla, tyosuheauto taydella kaytto-oikeudella bensat autoon, ruoat talon puolesta. Silla tulee toimeen, mutta silti se pikkulisa aina kiinnostaa. Toivoisin myos vaimollani olevan samanlainen palkka, hanen tienestit/kk on noin 3,500e. Siis mielestani talla summalla tulee toimeen kohtuullisen hyvin.

Onko 6200e/kk muka normipalkka?? Hoh hoijaa...voi kun joskus pääsisi käsiksi tuollaisiin summiin. Itse olen hoitoalalla(hullu kun lähdin tälle alalle) ja käteen jää kuussa ruhtinaalliset 1200-1300e/kk. Eipä sillä juuri ulkomaanmatkoja tehdä eikä muutenkaan hankita mitään suurempaa/avokkaampaa. Autostakin saa vain haaveilla bussin penkillä körötellessä...
        Täytyis varmaan vaihtaa alaa, mutta kuka mut elättää opiskeluvuosina?? Pattitilanne siis...

• Ja töitä hitosti

nettoan tonnin kuussa, josta varsinaisesti käytettäväksi jää muutama kymppi.. Ne menee ruokaan ja bensoihin, vaatteita tms en voi koskaan ostaa.
      Että kyllä nyt hengissä pysyn ja äitini ostaa vaatteita mulle, mikä tuntuu vähän nololta kun olen lähes 30v ämmä jo..
      Mutta kai on oltava osaansa tyytyväinen..

• Poika_81

25v pariskunta Keski-Suomesta, kummallakin koulutustavastaava vakityö ja bruttopalkka yhteen laskettuna 6500e josta verojen jälkeen jää käteen reilu 4000e. Asunnon lainanlyhennyksiin 1200e 100e yht.vastike, ei lapsia mutta pari velatonta 2000-luvun autoa joten pakollisten menojen jälkeen jää säästöön parisen tonnia.

Palkkakehitys kumminkin näyttää kummallakin lupaavalta ja ensi vuonna toivottavasti yht. bruttotulot liikkuu 7000-7500e tietämillä, tosin progressiivinenverotus pitää huolen että rikastumaan rehellisellä työllä ei pääse.

• elättäjä prkl..

eukon töihin ni ei tarvitsis elättää sitä vois asumismenot jakaa...

• edes valehtelemisella
        Poika_81 kirjoitti:

25v pariskunta Keski-Suomesta, kummallakin koulutustavastaava vakityö ja bruttopalkka yhteen laskettuna 6500e josta verojen jälkeen jää käteen reilu 4000e. Asunnon lainanlyhennyksiin 1200e 100e yht.vastike, ei lapsia mutta pari velatonta 2000-luvun autoa joten pakollisten menojen jälkeen jää säästöön parisen tonnia.

Palkkakehitys kumminkin näyttää kummallakin lupaavalta ja ensi vuonna toivottavasti yht. bruttotulot liikkuu 7000-7500e tietämillä, tosin progressiivinenverotus pitää huolen että rikastumaan rehellisellä työllä ei pääse.

Mene nyt ja anna itsellesi selkään pupun puhumisesta internetin keskustelupalstalla !

• Onnellinen Pekka

Toimeen tulee parilla tuhannella. Riittää hyvin asuntovelkojen maksuun, asumiseen, ruokaan, vaatteisiin, autoon, mökkiin, matkailuun yms., yms. Edellyttää "nuukuutta" ja järkeä arjessa eli ns. tavallista elämää. Olemme kaks´ viis´kymppistä ja lapset ovat omillaan. Vuosiansiomme on yhteensä n.50 th. brutto.

• jugiiss

Oma talouteni:

1600€ käteen kuussa.

-300€ vuokra/kk
      -200€ ruoka/kk
      -300€ sijoitukset/kk (rahastoihin)
      -100€ pakolliset laskut/kk (netti, puhelin, vakuutukset)

eli siis vaikka tienaan alle suomalaisen keskitason joka kuulemani mukaan on noin 2700€kk niin elän mielestäni aika mukavaa elämää.

Yllä olevan laskelman mukaan jää nimittäin 700€/kk käytännössä pelkästään rillutteluun, vaatteisiin, urheiluun, matkusteluun (viime vuonna 4 ulkomaan matkaa), ja usein myös säästöönkin.

ok, myönnetään asumiseni on erittäin edullista varsinkin näin pk seudulla :)

• Toveri

1700egee jää kuussa käteen duunarille. Tuntuu riittävän ihan hyvin, vaikka aina haaveilenkin paremmista rahoista.

Näillä tuloilla elelee ihan kivasti, asuntolainan jälkeen jää rahaa kaikenlaisiin hullutuksiin riittävästi. Kyllähän se niin on, että ihminen kuluttaa tulojen mukaan ja isokin palkka tuntuu pieneltä jos vaikka lyhentää asuntolainaa 1500/kk.

Kuinka moni on tyytyväinen nykyiseen tilanteeseensa?

• naimisiin4

asunto? edelleen vuokralla vai lainaa...
        auto?, edelleen julkiset vai joku romu perseen alla?
        ruoka perheelle? edelleen vain halpa työpaikkaruoka?
        harrastukset?
        sähkö, netti, vesi?
        vakuutus= auto ja koti henki?Vai luotatko täysin suomalaiseen sosiaaliturvaan? = koti palaa spr auttaa, auto varastetaan, osta uusi, vaimo kuolee = vastaa yksin asuntolainasta

sen jälkeen ne neljä ulkomaanmatkaa?

• netin palstoilta !

Niin ajattele sinäkin kehujar-essukka, maksat 300 e turhaa vuokraa jollekin toiselle,
        no rahastoihin olet sentään osannut rahasi pistää, vai isikö näytti kädestä pitäen senkin ?

Kyllä sinunkin vuorosi työttömäksi on vielä tulla, ole huoleti.
        Taikka vaikka jos etelänmatkallasi Helsingistä Tallinnaan laiva ajaa karille ja uppoaa, niin sinne menivät rahasto-osuutesi ja ihanan kiiltävät eurosi!

• lunta tupaan

1300e jää käteen kuussa ja tietysti kaikki sadat kiitolliset asukkat tuovat lohtua.Työmaana 10 ktaloa ja hotelli.

• ala_

Kovin tuntuu pieneltä tuo sinun palkka. Yksi frendi on samalla alalla kiinteistöhuoltomiehenä ja sen puheiden mukaan palkka on suurinpiirtein tuplat tuosta. Tekee tosin helvetisti päivystyksiä, eli aina kun vain saa. Ainakin siitä päätellen, mitä se pistää autoihin, kännyköihin ja muuhun elämiseen, pitää rahaakin tulla huomattavasti tuota sinun palkkaasi enemmän. Frendillä on kaksi autoa ja viisihenkinen perhe huollettavana. Vaimo kuulemma vain "opiskelee", eli ei tuo rahaa talouteen.

Itse saan käteen noin 1700 euroa ja kuuntelen kateellisena, miten kiinteistöhuoltoalalla huoltomies tienaa.

• Pecos

Tienaan joku 2300 egee ja vaimo 1700 egee ja tonnin kuussa asuntolainan lyhennykseen(jonka minä maksan). Se ei riitä moottoripyörän ja unelma-auton ostoon kun vaimo ei anna ottaa lainaa vaikka rahkeita mielestäni olis...

• siksi

mieti tarvitko oikeasti auton,vai haluatko vaan matkustaa oman aikataulun mukaan.
      et kerro onko lapsia?
      jos ei ole mieti mix poraat....

• Onnellinen 30+

Laskin just palkkanauhasta, että keskimäärin olen tienannut 2.221€/kk - verot vuonna 2006.

Työkseni teen nuoriso-ohjaajan työtä ja olen onnellinen saadessani viettää aikaa ihanne ammatissani.

Sivutuloja minulla on lisäksi, mutta vain muutamia satasia kuukaudessa.

Onnellinen parisuhde, lapsi ja asuntolainaa niin kuin kaikilla. :)

• FOI
        Onnellinen 30+ kirjoitti:

Laskin just palkkanauhasta, että keskimäärin olen tienannut 2.221€/kk - verot vuonna 2006.

Työkseni teen nuoriso-ohjaajan työtä ja olen onnellinen saadessani viettää aikaa ihanne ammatissani.

Sivutuloja minulla on lisäksi, mutta vain muutamia satasia kuukaudessa.

Onnellinen parisuhde, lapsi ja asuntolainaa niin kuin kaikilla. :)

Bruttopalkka toimistotyöstä n. 3200e ja puolisolla 2400e lapsilisät. Muutama satku lisää ei haittaisi täällä korkeitten asuinkustannusten Uudellamaalla.

• juoksupojasta lähtee
        FOI kirjoitti:

Bruttopalkka toimistotyöstä n. 3200e ja puolisolla 2400e lapsilisät. Muutama satku lisää ei haittaisi täällä korkeitten asuinkustannusten Uudellamaalla.

kun aloitin v.1963 juoksupoikana rautakaupassa, niin kuukausipalkka oli 130 markkaa, sillä tuli toimeen, nyt kuukausipalkka on 16000 euroa, josta veroihin menee n. 47%, olen tyytyväinen, mutta niin olin myös v. 1963.

• pienyrittäjä
        FOI kirjoitti:

olen 5 kymppinen pienyrittäjä (nainen) eikä ole huollettavia eikä velkaa. Käteen jää 800-850euroa kuussa eikä senttiäkään jää säästöön. Yhtiövastike 110 e/kk. Viimeksi kävin ulkomailla v.1997, en omista autoa. Pyörällä teen työ ja huvimatkatkin osittain. Kirpparilta ostan paljon. Mulla ei ole varaa edes hankkia miestä kun oon näin köyhä. Sen kanssa kumminkin pitäisi harrastaa kaikkea kallista ja matkustella. Mut aika tyytyväinen olen silti. Vähän toi eläkehomma mietityttää. En ole ikinä hakenu toimeentulotukea tai käyny leipäjonossa. Nuorena sain vähän säästettyä asunnon ja pankkiinkin kun oli parempi palkka. Että sellasta tää yrittäjän arki..

• puppua
        juoksupojasta lähtee kirjoitti:

kun aloitin v.1963 juoksupoikana rautakaupassa, niin kuukausipalkka oli 130 markkaa, sillä tuli toimeen, nyt kuukausipalkka on 16000 euroa, josta veroihin menee n. 47%, olen tyytyväinen, mutta niin olin myös v. 1963.

Yhäkö olet juoksupoikana ?
        Unissasi ?

• AKKA

EI TARTTE KUIN KULLIANSA OIKOA.

• istuu

Niinpä, mitä tässä valittamaan, kun pankin päällä istumaan - ei muuta, ku persettä myymään - sekö se ratkaisu oli - miettikään vähän ennenkuin jotakin kirjoitatte - aina täällä menee juttu asian vierestä............... PERSEESTÄ

• Hoitoala

1200€ kuussa. taidampa vaihtaa alaa mutta eipä kukaan enään hoida teitä kun sekootte ja vanhenette jäätte kadulle tai kuolette nälkään kotiinne

• juuri näin

OIKEIN!!! Hoitoalan palkat nousuun KIITOS!! Ja sama siivoojille...

• voi...

...paljon moittia jos vaihdat. Ei kyllä miellytä itseänikään vaihtoehto jossa olisin vuodepotilaana jonkun pestessä päivän vanhoja paskoja perseestä. Saisikin lähteä nopeasti kun se aika tulee eikä kitumalla.

• Tytry

Mäkin olen hoitoalalla ja käteen jää noin 2000e/kk, veroa menee 24%.. Tuntuu huippupalkalta, joskus elin 600-700e/kk palkalla ja se oli todella kädestä suuhun. Vaikka oli halpa vuokra jne. Koskaan ei voinu lähtee kahville koska ei kertakaikkiaan ollu paria euroa, tai vaik olis ollu, ei olis raaskinu.

• vastaa insinööri

Olen työskennellyt 15 alallani, johon peruskoulutus kesti 3,5v yo:n jälkeen. Peruspalkkani on 1887eur/kk. Kokemuslisät (=15v) pari sataa. Sen lisäksi olen suorittanut erinäisiä opintoja omalla ajalla, omalla rahalla 52ov tiedeopintoja ja 60ov amk-opintoja, joista minulle maksetaan 40eur/kk henkilökoht lisää. Työssäni joskus 30 sek on ratkaisevia toisen ihmisen elämän kannalta, eli kylmästi todeten joku kuolee ellen tee nopeasti jotain...ellen huomaa...sitä ja tätä. Aina ei ehdi ruokataukoa pitämään. KIIRE ON SUHTEELLISTA. Paperit voi aina odottaa jos viikatemies kolkuttelee olkapäällä.
        Mitä tästä pitäisi maksaa? Tekisitkö itse?

• sssssssss

Opiskelijana saan n.400 euroa kuukaudessa että miten luulet minun pärjäävän menojen jälkeen. Turha valittaa kun on noinki hyvät tulot.

• oli-

viralliset tulorajat jotka määrittelevät pieni - keski ja suurituloisen ansiotason.Ja ne ovat 1700€\kk
        2500€\kk ja oisko ollut 6000€\kk ns. hyvätuloinen.
        Eli näinollen itse kuulun alempaan keskiluokkaan.
        Ja aloittajan kysymykseen voin vain todeta että
        Suomen hinta - vero tason huomioiden palkkani pitäisi olla 5000€\kk.Että näin.

• Onnellinen Pekka

Palkastahan piti olla kyse ! Ja että voi saada palkkaa pitää käydä työssä. Jos palkkatulo ei riitä ovat menot liian suuret. Yksinkertaista eikös joo ? Ja pulinat pois; jokainenhan on ollut oman onnensa seppä.

• hyvinkin

on kyse.
        Viisi vuotta sitten nettopalkkani oli n.2200€/kk, nyt n.3800€/kk.
        Viisi vuotta sitten palkkani meni kaikki kuluihin, nyt tällä hetkellä koko käteen jäävä palkka menee myös elämän ylläpitoon.
        Elämä on kallista.

• Onnellinen Pekka
        hyvinkin kirjoitti:

on kyse.
        Viisi vuotta sitten nettopalkkani oli n.2200€/kk, nyt n.3800€/kk.
        Viisi vuotta sitten palkkani meni kaikki kuluihin, nyt tällä hetkellä koko käteen jäävä palkka menee myös elämän ylläpitoon.
        Elämä on kallista.

Ala nuukailemaan ja lopeta turha kuluttaminen. Saatat tulla onnelliseksi (?) ja rahasi riittävät.

• omaani...

ihan hyvänä. Eli 14.02eur/tunti, 8h/päivä, 5päivää/vk. Kun vähentää verot, lainan lyh. ym. niin kyllä tosta vielä kukkaroon rahaa jää ylimääräistäkin.
      Kaikille oikein hyvää uutta vuotta 2007!

• Ellumellu

.... käteen 2700 euroa.

Sillä alkaisi yksinhuoltajakin pääkaupunkiseudulla jo pärjätä.
      Se olisi n 1000 euroa käteen enemmän kuin nyt saan.

• Hmm...

Itselleni riittävää elintasoa en voisi todennäköisesti pitää alle 5000€ kuukausipalkalla. Tällä hetkellä vuositulot reilu 120 000€, josta jää jonkun verran säästöönkin.

• matalapalkkainen

...mitäs luulette, miten tulee toimeen elättää 2 lasta 19v. ja 16 v. ja itse tienaat n.500e/kk? On aivan pakko turvautua sossuun!!

• tietää

maksaako sossu nettilaskun, maksaako vain hitaimman vai saako nopeuden valita vapaasti??

• Liisa-Maija
        tietää kirjoitti:

maksaako sossu nettilaskun, maksaako vain hitaimman vai saako nopeuden valita vapaasti??

ei maksa ! ulosheitto-nopeuttakaan ei saa itse valita.

• kaikkien ainakin perustoime...

Jos laskis näin: 500 asuntoon, 500 laskuihin, 500 ruoka vaatteet muut pakolliset ja 500 säästöön niin sillä periaattella olisin erittäin hyvätuloinen 2000 e /kk. No, tienasin sitä vähän aikaa enkä saanut yhtään säästöön koska se ylimääräinen AINA menee.

• lbrl

tukia tukien perään. kaikki pois, niin tilanne realisoituisi. ei kelan tukea lääkkeisiin = apteekkarien taskuihin. ei asumistukea = rahaa asunnon omistajien taskuihin. yms yms yms. silloin vasta nähtäisiin mikä on oikea palkka mistäkin työstä. ja millä pärjää. toivoisin vain kaikille tasapuolisia lähtökohtia. nykyinen tukijärjestelmä vain kierrättää rahaa niihin taskuihin, missä sitä ennestäänkin on.

• Turha yrittää

Itellä tulot tällä hetkellä 192 €/kk asumistukea ei muuta. Työkkäristäkarenssi päällä. Vuokra 600 €/kk muut laskut ja eläminen päälle.

• Kaikki työllä ansaittu

Viisi vuotta samassa konsernissa töissä. Nyt ensimmäinen ikälisä tulosssa TÄNÄÄÄN. 200€. En valita en ole tunteja laskenut. Kaikki olen saanut mitä olen ansainnut. Brutto alkaa olla 2000€ S-konsernissa. Olen kohtuullisen tyytyväinen. tulevan perheeni elätän 60km Helsingistä.

• shitter.

mä nettoan siis tuon 1270 melko tarkalleen, 5,5 vuoden työkokemusta takana, vakityössä olen. Bruttoa en edes muista mitä se mahtaa olla, joku 1600 reilu kai, veroprosentti on 17 ja se on aika kohallaan kun ei paljo tuu palautuksia eikä tuu mätkyjä.Täytyy sanoa että ei tuolla liksalla nyt paljon kehuskeleen pääse. Asun tällä hetkellä työssäkäyvän miehen kanssa joten nyt tilanne aika ok, et voi säästääkkin vähän jos haluaa, mutta jos asuisin yksin tän paikkakunnan hintatason mukaisessa yksiössä olis tilanne toinen. oli kämppä millanen hyvänsä, niin alle 400 ei oikeastaan saa mitään. sitten siihen sähköt,ruuat, puhelin, netti, ym pakolliset...että heh heh. toimeen tulisi mutta nuuka sais olla. autoa ei olisi varaa pitää. tosin ei siihen ole kyllä varaa oikeen nytkään monestakin syystä...omistusasuntoa ei ole varaa ostaa. en suostu muuttamaan 25 neliön koppiin ja isompaa ei mun tuloilla saa kun hinnat on aina vähintään 65000 euroa ja sellasiat lainaa yhtiövastikkeineen ja vesimaksuineen en pystyisi lyhentämään 25 vuodessa...joten ikuisesti vuokralla ilmeisesti. elikkä...teet ns. matalapalkkatyötä. vuositienesti on melko tarkkaan 20 000 euroa.

• että siivojan palkka

noin hyvä olis....en vaan usko...ja katoinkin, siinä 8e tunti...eli prutto 1300/kk, verojen jälkeen 1000e...

• Köyhä porvari

Tulonsiirrot aiheuttavat sen, että suomessa voi olla köyhä keskiluokkainen.

"Köyhät" saa erilaisia tukia niin paljon, että käteenjäävä osuus on sama kuin "onnellisella keskiluokan duunarilla" palkasta maksettujen laskujen jälkeen.

Sanotaans nyt näin, että työstä saatava ansio (varsinkin suurissa kaupungeissa) sais olla minimissään 1700e/kk. Sossuetuudet pienemmät, että kannattais tehä työtä kun työtä.

Hyvä palkka on mielestäni yli 3000 e/kk.

• Hanski.....

Itse aloitin yrittäjänä vuonna 1997 ja ekat 5 vuotta vuositulot oli noin 2000 e ja vaimon sairaseläke 7000 e/v silti tultiin toimeen ei laitettu rahaa mihkään ylimääräseen mutta oltiin onnellisia. Nyt vuositulot on yhteensä 400 000 e Kyllä raha rauhoittaa kun on tulevaisuus turvattu mutta aina elämässä on paljon tärkeämpiä asioita kuten terveys ja rakkaus. Voisin koska tahansa luopua rahasta jos saisin tiedon että pysymme terveenä ja saamme elää onnellisena elämämme.

• ennustajanainen

Hei Hanski,

anna mulle näin alkuun vaikkapa puolet vuosiansioistasi, eli 200.000e.
        Lupaan sen edestä teille paljon rakkautta, lämpöä, terveyttä ja onnellista tulevaisuutta !!!

• nälkäpalkka

Saan nettona käteen 1000 euroa eläkettä ja olen reilut 4-kybänen nainen. Siitä maksan vuokraa 530 ekua/kk. Todellakaan ei tule toimeen eikä soppalan luukultakaan tipu centin centtiä, että repikää siitä. Joskus vatsa kurnii.....

• melkein

Nyt saan 600€ kuukaudessa ja silläpärjään nippa nappa olisi ihan hyvä saada vuodessa 2500000-3000000
        niin sitten ehkä olisi hyvä palkka tosin pienempi kuin Liliuksella. Pätkätyöläinen

• Onnellinen Pekka

asumistukea yms., jos hakisit ? Lopeta tupakointi ja kesulin lipitys, jos kuuluvat harrastuksiisi.

• pohjoismaat...

40-kymppinen, 1000EUR/kk nettona eläkettä. Eipä taida tällainen onnistua kuin pohjoismaissa.

• nälkäpalkka
        pohjoismaat... kirjoitti:

40-kymppinen, 1000EUR/kk nettona eläkettä. Eipä taida tällainen onnistua kuin pohjoismaissa.

Kyllä se vain näin on - olen työkyvyttömyyseläkkeellä - työeläkettä saan 600e ja kansaneläketta 400e - johon sisältyy jo asumistuki, että semmosta - sillä olis pärjättä loppu elämä ja jotenkinhan se tässä on mennytkin kyykkimällä - vaikka välillä ei tulosta arabiaan tulekaan ;)

• nälkäpalkka-

Kyllä se vain näin on - olen työkyvyttömyyseläkkeellä - työeläkettä saan 600e ja kansaneläketta 400e - johon sisältyy jo asumistuki, että semmosta - sillä olis pärjättä loppu elämä ja jotenkinhan se tässä on mennytkin kyykkimällä - vaikka välillä ei tulosta arabiaan tulekaan ;)

• eiei
        melkein kirjoitti:

Nyt saan 600€ kuukaudessa ja silläpärjään nippa nappa olisi ihan hyvä saada vuodessa 2500000-3000000
        niin sitten ehkä olisi hyvä palkka tosin pienempi kuin Liliuksella. Pätkätyöläinen

Asut kotona tai jonkun siivellä - eihän tuolla maksa vuokraakaan.....

• paskiaiset itseenne

Ymmmmm, ja etenkin kun kansaneläke on vain noin alle 700e/kk, niin aikalailla ruhtinaallisesti saa tonnin eläkeläinen käteensä !

Ei ihmekään jos sossusta ei enää rahaa tipu. Tervetuloa meidän väliinputoajien joukkoon !
        Kelan peruspäivärahalla ja opiskelijakin joutuvat tyytymään paljon vähempään, heidän käteenjäävä rahansa on toimeentuloturvan mukaan n.370e/kk.

• opiskelu
        paskiaiset itseenne kirjoitti:

Ymmmmm, ja etenkin kun kansaneläke on vain noin alle 700e/kk, niin aikalailla ruhtinaallisesti saa tonnin eläkeläinen käteensä !

Ei ihmekään jos sossusta ei enää rahaa tipu. Tervetuloa meidän väliinputoajien joukkoon !
        Kelan peruspäivärahalla ja opiskelijakin joutuvat tyytymään paljon vähempään, heidän käteenjäävä rahansa on toimeentuloturvan mukaan n.370e/kk.

on sitä itsekin tullut opiskeltua ja ei sillon pitää kelan opintotukija ollut, että revi siitä. kyllä on kateellisia ihmisiä koko palsta täynnä. Löytyyköhän täältä mitään positiivista. EI VARMAAN

• eläke
        paskiaiset itseenne kirjoitti:

Ja itse olen kyllä työlläni eläkkeeni hankkinut!!!!

• mietin vain
        opiskelu kirjoitti:

on sitä itsekin tullut opiskeltua ja ei sillon pitää kelan opintotukija ollut, että revi siitä. kyllä on kateellisia ihmisiä koko palsta täynnä. Löytyyköhän täältä mitään positiivista. EI VARMAAN

Jokainen lienee opiskellut elämänsä aikana jonkin verran, yhtä jos toista. Vähintäänkin elämän koulu on jokaisen käytävä.

Itse en ole kateellinen, olen tasa-arvon kannattaja ja vihaan epäoikeudenmukaisuutta.

• 879,86€

Vaimo lähti kun kaukomatkat ja timanttikorut vähenivät, kun tuloni tippuivat yllättäen melkein kymmenesosaan.
        Tuosta maksan sitten elarit ja loput saankin törsätä.
        Onneksi on joskus ollut hyvät tulot, että ei enää ole velkaa.
        Hyvin pärjäilen!

• 1000EUR.
        nälkäpalkka- kirjoitti:

Mielestäni 1000EUR/kk on ihan hyvä summa varsinkin, jos on eläkkellä 40-vuotiaana. Perustoimeentulo tulee turvata kaikille. Itse en olisi valmis maksamaan lisäveroja siitä että työkyvyttömyyseläkkeet(ja muut tuet) ovat yli 1000UER/kk per henkilö.

• toihmen

jotenki... Ennen sain 370 euroa per kk, ja kyllä sillä just ja just makso kaikki pakolliset menot mutta pihinä piti olla ruuan kans ja missään ei ikinä käyty. Sit pääsin töihin sain joka toinen viikko 400 euroa käteen se tuntui aivan mahtavalta!!! Silläkin taas maksoi kaikki pakolliset ja uusin hieman vaatekaappini sisustaa =) Nyt sain paremman palkan saan puoles välis kuuta 400 euroa käpälään ja loppukuusta 600-800 euroa ja nyt me suunnitellaan jo kunnon etelän lomaa... Ihanaa kun välissä voi nauttia näistä rahoista eikä aina tarvi miettiä viimisiä senttejä... Mutta ei tätäkään kauan kestä maaliskuussa työt loppuu...toivottavasti työsuhdetta jatketaan. Että kyllä sitä aina toimeen tullee, tuli rahhaa miten tullee, ihminen on nii sopeutuvainen yksilö =)

• ....................

Mulle tonni nettona kahessa viikossa on melko normaali eikä se mikään suuri ole. Semmoinne vähintään 1500 kahessa viikossa olisi sopiva.

• eläke

Kyllähän sitä tulee toimeen, ku soppala maksaa sitten vuokran ja kaikki sairaus- ja lääkemenot jne. Ja kirjoituksen perusteella samassa taloudessa asuu toinen palkallinen. Teet jotakin pätkätyötä!!!! ÄLÄ EDES YRITÄ NARUTTAA PYH

• micke-

Minä saan käteen noin 3000 euroa kuussa, sillä elätän 5 lastani ja vaimoni. Rahat riittää säästellen just seuraavaan tiliin.

• makustaja

Nyt saan n. 700 €/kk. tästä vastikkeeseen 270 €/kk sähkölasku. Lopuilla rahoilla ostan sitten ruokaa. Perheeseen kuuluu myös ammattikoululainen 18 v (saa pientä opintotukea). Kyllä 500 €/kk tois mukavasti tasoa elämään. Tv-luvakin vois maksaa sitten.

• paljoa en pyydä

tienaan nyt 650 e kuukaudessa ja rahat loppuu aina kesken,jos saisin vaikka tonnin,tuntisin itseni jo rikkaaksi.näillä menoilla jäisi siitä summasta mukavasti johonkin muuhun.. tuon enempää en elämiseen tarvitsisi vaikka olisihan se 2000 tonniakin ihan hyvä =) elääkö joku muukin 650 e..on kax kissaakin elätettävänä,laina ja kaikkea perus laskua...

• hyvät tulot

Netto melkein 700E/kk. Ei kissoja eikä koiria.
        Asunnon yhtiövastike hieman yli 200E/kk.
        Velkaa 45000E.
        En tunne itseäni rikkaaksi mutta mistään tarpeellisesta ei tarvitse tinkiä.

• liian vahan

palkkaa tyostani erikoissairaanhoidossa. Toita tehdaan vajaalla miehityksella urakka-meiningilla, joten ylitoiksi menee usein, eika taukoja ehdi pitaa. Nettona saan kuussa n. 1350 euroa, mika ei paljon naurata. (Summassa siis jo kaikki lisat mukana.) Jos tyosta pitaisi saada vaativuuden ja arvostuksen mukaista palkkaa, niin se ei nyt toteudu (tai sitten ihmishenki on todella halpa).

Mielestani liiton puuhaamat palkankorotukset ovat ihan nappikauppaa. Aluksi 1000 euroa kuussa lisaa (nettona) ja sen jalkeen voidaan ruveta vankaamaan kympeista.

• säästeliäs

mulle jää 1400 kuussa käteen ja sitä 750€ lainoihin sit kaikki laskut mökistä ja kaupunki kämpästä ja autoista silti 200€ säästötilille kuukaudessa.joinakin kuukausina tulee vähän extraa töistä mutta ne menee säästötilille ja viime vuonna saldo kasvoi 3800€

• Kirvesmies76

Ihan ok palkka.

• ..........

Aikaisemmin jäi käteen 530 €/kk. Olin työharjoittelija ja tein töitä 6 h päivässä, 5 päivänä viikossa. Hyvin pärjäs, jäi jopa säästöön ! Tosin, mitään isompaa ei nuilla tuloilla osteltu. Ellei sitte säästäny useempaa kk. Omillani asuin, vuokralla.

Nykyisin jää käteen n. 750 €, ei edelleenkään velkaa, ei autoa.. yms. ja tuntuu, ettei rahat riitä. Aika koomista :)

• elli-maija

Olen työskennellyt 15v alallani, johon peruskoulutus kesti 3,5v yo:n jälkeen. Peruspalkkani on 1887eur/kk. Kokemuslisät (=15v) pari sataa. Sen lisäksi olen suorittanut erinäisiä opintoja omalla ajalla, omalla rahalla 52ov tiedeopintoja ja 60ov amk-opintoja, joista minulle maksetaan 40eur/kk henkilökoht lisää. Työssäni joskus 30 sek on ratkaisevia toisen ihmisen elämän kannalta, eli kylmästi todeten joku kuolee ellen tee nopeasti jotain...ellen huomaa...sitä ja tätä. Aina ei ehdi ruokataukoa pitämään. KIIRE ON SUHTEELLISTA. Paperit voi aina odottaa, jos viikatemies kolkuttelee olkapäällä.
      Mitä tästä pitäisi maksaa? Tekisitkö itse?

• UB40

Olen tullut toimeen vähemmälläkin ja tehnyt erittäinkin kovaa sekä kiireistä työtä vähemmästä kuin tonnista kuussa. Joten 1000 riittäisi mulle!

• ilman huvituksia

Eihän sillä saa kun yksiön Hesassa 500 vesi ja sähköja nyt puhutaan 26 neliöstä oulunkylässä,ei mistään huvilasta tai tilan törsäilystä.Kuukausilippu Et pääsee kulkeen ja jotain pitäis kai syödäkin että jaksais taas tehdä duunia mut entäs vaatteet ja puhtaus,milläs ne sit hankitaan tai jopa jotain huvituksia kuten bisse joskus tai jopa elokuvat. Sit on toi kirottu tv-lupakin ja pitäs olla vakuutukset sun muut,miten helkatissa joku elää 1000kk??? eiks kenenkään muun tarvi käydä hammaslekurilla tai joskus ottaa jopa buranaa ja laittaa laastari kun tulee haava.Et tää elo on köyhää ja ihmiset viel kertoo et ne on tyytyväisiä 1000 kuussa.eihän se riitä MILLÄÄN.

• Totuudentorvelo

On olemassa lähes käsittämätön kääntäen verrannollisuus siitä että mitä vähemmän henkilön työpanos tuottaa mitään, sitä enemmän hänelle kannattaa maksaa palkkaa.

En täysin ymmärrä täällä esitettyä kritiikkiä esim. lääkäreiden palkoista koska sille uralle periaatteessa kaikkien on mahdollista edetä lähtökohdista riippumatta (koulutus on siis ilmaista tässä maassa). Sen sijaan tietyissä valtion palkkioviroissa sekä nykyisissä ja entisissä valtionyhtiöissä (nyk. osittain pörssiyhtiöitä) ei tunnu olevan mitään kohtuutta palkkauksista päätettäessä, vain taivas on kattona. Nämä ovat kuitenkin sellaisia tehtäviä joihin päätyminen edellyttää enemmän kieli ruskeaana kulkemista ja ihmisten pokkurointia kuin kunnianhimoista kouluttautumista tai ylivertaista osaamista.

Mielestäni tässä maassa olisi verotusta järkeistettävä siinä määrin että tiettyjen perustarpeiden (tilava asuminen, ruoka, terveydenhuolto ja jonkinlainen sosiaalinen elämä) tyydyttäminen onnistuisi "minimipalkallakin". Mielestäni minimipalkaksi sopisi esim. 1600 euroa/brutto työstä joka ei kuormita ketään enemmän kuin tarpeellista sen paremmin fyysisesti kuin henkisestikään (kuten esim. tilanteessa jossa mulkku, itselleen bonuksia haluava pomo äkäilee täysin aiheellisista sairaslomista tai alimiehittää tehtävät "säästöjen aikaansaamiseksi").

• OperaattoriX

Käteen jää kuussa n 1600€.
        Auto prätkä imee fyffee kivasti.
        Plus asuntolaina sekä röökit ja bisset.
        Eipä paljoa jää säästöön

• tinttu
        OperaattoriX kirjoitti:

Käteen jää kuussa n 1600€.
        Auto prätkä imee fyffee kivasti.
        Plus asuntolaina sekä röökit ja bisset.
        Eipä paljoa jää säästöön

Saan eläkettä kuussa 1150 käteen ja se ei riitä mihinkään vaikka asun ok-talossa ja mies maksaa kaikki kulut,onneks mies tienaa omassa firmassa ja joku 3000 ottaa käteen ja sitkin tekee tiukkaa,miten helkatissa ihmiset elää jollain työttömyysrahalla?
        Eihän sillä saa edes koiralle kunnon ruokaa.
        ja opiskelijoilta odotetaan ihmeitä,vaikka raha ei riitä ruokaan saati vuokraan.
        Onko niin,että pitää myydä itseään tullakseen joksikin,tienatakseen enempi ja pärjätäkseen.
        Jotenkin tuntuu kohtuuttomalle,että pitäisi kasvattaa vielä lapsia ,kun ei itsekään saa mitä haluaa.Ja joku on tyytyväinen johonkin 1300 kuussa. Helkatti mä maksan 500 kuussa pojan vuokraa ja poika tienaa 2000 käteen ja se on vähän 18.v pojalle jolla pitäs olla kaikki viel edessä.Kyl vanhemmilla pitää olla rahaa auttaa lapsiaan,mithin tää maailma menne kun ei eurot riitä mihinkään. Nytkin meni 3000 et sai loman ,ja siihen ei kuulu ees ruuat.
        Jotkut ei pääse koskaan mihkään ja on silti tyytyväisii johonki nysä liksaan.On tää paska maa ja pysyy niin kauan ku demarit vetää ay liikkeitään,ei kunnon lakkoja eikä kunnon palkkoja paitsi pääkaupunki seudulla.
        Kyl niin syö pientä mieltä olla rikas ja etuoikeutettu,kun ei munkaan rahat riitä niin mihin riittää työttömän eurot?
        En kannata kansalaispalkkaa vaan rahaa työstä niin että se riittää elämseen ja asumiseen,lasten kasvatukseen ja huvituksiinkin joskus . Sen ei pitäisi olla mahdottomuus hyvinvointi suomessa.
        Jopa säästämisen pitäisi olla mahdollista,niin että voisi elää mukavasti.
        mutta ei täällä mitään saa jos ei ota ja nouse jalkaa pitkin ,kieli ruskeana on lastenkin tehtävä töitä kun ei mammalla ole kaikkea antaa. Että ottaa päähän kun ihmiset on tyytyväisiä siihen saa tehdä töitä,vaikkei siitä edes makseta. Ei se nyt helkatti voi olla elämän tarkoitus että tekee vieraalle työtä saadakseen edes ruokaa,se on orjuutta.

• ihminen olisi tyytyväinen?

Itse työskentelen toisen palveluksessa omasta valinnastani, vaikka koulutukseni soisi minulle "helpomman" leivän. Bruttopalkka on noin 1600 € kuukaudessa. Eli noin 1200 € jää käteen. Sillä summalla ei elätettäisi perhettä, vaan perheenä tuloihin tarvittaisiin toinenkin, mieluiten tuplasti tienaava henkilö. Ja jos on lapsia enemmän kuin yksi, talolainaa, autolainaa, niin eipä matkustella kotimaata kauemmas. Onneksi omat opintolainat on saatu maksettua jo. Jos käteeni jäisi verojen jälkeen nettona tuo 2500 €, joka kuukausi, olisin varmasti kohtuullisen tyytyväinen tuloihini. Ehkäpä sittenkin alan yksityiseksi yrittäjäksi.

• hgfjgj

500 euroa käteen kuukaudessa... eli satanen enemmän ku nyt. viimesen viikon kuukaudessa saa tonkia ruokaa roskiksista, suunnilleen. niiden jotka saa yli tonnin kuussa käteen, ei pitäisi valittaa mitään mistään!

• jaskakoooo

3000€

Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2318
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2173
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1535
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1484
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1417
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1083
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      974
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      944
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      883
    Aihe