huilu vs. alttohuilu

veli huilu

Olen harrastanut poikkihuilun soittoa muutamia vuosia (viimeaikoina soittaminen tosin jäänyt hyvin vähälle) ja olisin kovasti kiinnostunut myös alttohuilusta sen matalamman äänen vuoksi. Olisiko kenelläkään kokemusta alttohuilun soitosta, poikkeaako paljon huilusta (soittotekniikka/sormitus), onko vaikeampi soittaa, millainen alttohuilu kannattaisi hankkia ym. ym. Kaikki kokemukset ovat tervetulleita!

2

2566

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Roope-eno

Alttohuilun sormitukset ovat sinänsä samat kuin huilun, mutta koska alttohuilu on G-vireinen, se soi kvartin verran alempaa kuin tavallinen huilu. Eli jos soitat alttohuilulla esim. C-sormituksella, soiva ääni onkin kvarttia alempi G.
      Yksin soittaessa ei tuosta tarvitse välittää, mutta jos soitat muiden kanssa, joudut transponoimaan eli muiden soittaessa esimerkiksi C-duurissa alttohuilu soittaakin F-duurissa.

Soittotekniikassa ero ei mielestäni ole kovin suuri, tosin ilmaa kuluu enemmän kuin huilulla.
      Äänellisesti alttohuilu on parhaimmillaan matalassa rekisterissä eli suunnilleen puolitoista alinta oktaavia. Kolmannessa oktaavissa ääni menee jo aika ohueksi.

Musiikkikauppojen alttohuiluvalikoima ei ole kovinkaan laaja, joten valitsemaan ei välttämättä pääse. Jos mahdollista, kannattaa valita sellainen alttohuilu, jossa on U-muotoinen suukappale. Suoran suukappaleen kanssa soitin on sen verran paljon tavallista huilua pidempi, että oikea käsi joutuu kurottamaan aika paljon, mikä ainakin pidempään soittaessa voi rasittaa (kokemusta on...).

• alttoa soitellut

Alttohuilua on paljon kömpelömpi soittaa kuin tavallista poikkihuilua eli se ei mun mielestä ainakaan sovellu nopeisiin ja ketteriin kappaleisiin. Kuten jo sanottiin, nii tekniikassa ei juuri ole eroa ja sormitukset ovat samat, joten jos osaat soittaa huilua, niin altonkin soitto pitäisi luonnistua. Toki soittaminen on raskaampaa eikä sitä jaksa soittaa pitkästi yhteenmenoon.
      Ääni on omanlaisensa ja mitä ylemmmäs mennään sitä epävireisemmäksi se käy eli ns. "hyvä" ääniala on suppeahko.
      Mene musiikkiliikkeisiin kokeilemaan, jos se on mahdollista!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4936
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3506
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2953
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2935
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2757
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2280
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      39
      1778
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1700
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1691
    10. Maailmassa monta

On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16