Miten kalorit tulisi laskea?

Nimetön

Hei!
Olen ylipainoinen 168/72 tarkoituksenani olisi muuttaa hieman ruokavaliotani. Olen tottunut jo teiniaikoina vähärasvaisiin ruokiin yms, mutta haluaisin tietää enemmän kaloreista. Mikä olisi sopiva kalorimäärä päivälle? Typerä kysymys ehkä, mutta miten osaan laskea kalorini?

Muitakin vinkkejä laihduttamiseen, kiitos!

17

2421

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainakin minusta

Kyllä se on 550-800 välillä. En muuten niistä tiedä, mutta näilä olen pysynyt hoikkana. Viikonloppusin lipsuu noin 2000 päivässä kun olen perso kaljalle. Kesällä lipsu niin usein että painoa tuli lähes 10 kiloa. Tosin hoikka olen edeleenkin, mutta 5 kiloa pitäisi silti saada jossain vaiheessa pois.

• artemisia_absinthium

normaali ihminen tarvitsee yli 1000kcal jo silloin kun ei tee yhtään mitään...

• en tiedä
        artemisia_absinthium kirjoitti:

normaali ihminen tarvitsee yli 1000kcal jo silloin kun ei tee yhtään mitään...

Omien laskujen mukaan saan tuon verran päivässä. Kun vaikka katsoin ruoka pussista kalori määrän ja mittaan iltapala kalorimäärän yhteen. Kanahampurialisessa oli 250 kilokaloria, ruuasta tuli noin 300 paikkeilla. Omenasta 25.

Laskujen mukaan olen syönyt 560 kilokaloria tänään. Miten voi tuhat saada jos ei herkuttele? Sanoppa se?

Tuosta artikkelista en tajunut mitään, se oli ihan outo.

• artemisia_absinthium
        en tiedä kirjoitti:

Omien laskujen mukaan saan tuon verran päivässä. Kun vaikka katsoin ruoka pussista kalori määrän ja mittaan iltapala kalorimäärän yhteen. Kanahampurialisessa oli 250 kilokaloria, ruuasta tuli noin 300 paikkeilla. Omenasta 25.

Laskujen mukaan olen syönyt 560 kilokaloria tänään. Miten voi tuhat saada jos ei herkuttele? Sanoppa se?

jos syö tasapainoisesti kaikkia ruokia (lihaa/viljaa/maito/kasvis jne) pitäisi ihmisen saada ravinnostaan n.1500kcal,että pysyy terveenä ja enemmänkin jos tekee raskasta työtä tai liikkuu paljon. Alle 1000kcal on laihduttajan annos ja kalorit saa täyteen syömällä terveellisesti vihanneksia ja kuitu ja proteiinipitoisia ruokia.
        Esim. kehitysmaissa monet joutuvat elämään 500-800kcal päivässä ja he ovat nälkiintyneitä ja kuolevat puutostauteihin ja muihin kun kehin immuniteetti on heikentynyt liian vähän ravinnon takia....et voi todella väittää,että NORMAALI ihminen selviää tuollaisella kalorimäärällä...

• epäilen
        artemisia_absinthium kirjoitti:

jos syö tasapainoisesti kaikkia ruokia (lihaa/viljaa/maito/kasvis jne) pitäisi ihmisen saada ravinnostaan n.1500kcal,että pysyy terveenä ja enemmänkin jos tekee raskasta työtä tai liikkuu paljon. Alle 1000kcal on laihduttajan annos ja kalorit saa täyteen syömällä terveellisesti vihanneksia ja kuitu ja proteiinipitoisia ruokia.
        Esim. kehitysmaissa monet joutuvat elämään 500-800kcal päivässä ja he ovat nälkiintyneitä ja kuolevat puutostauteihin ja muihin kun kehin immuniteetti on heikentynyt liian vähän ravinnon takia....et voi todella väittää,että NORMAALI ihminen selviää tuollaisella kalorimäärällä...

Olen mahdollisesti laskenut väärin. Päivän ruoka annos oli:

Puolikas pasta pussi kaksi paistettua kananmunaa, yksi omena, yksi hapankorppu ja kanahampurilainen.

Olen ehkä laskenut väärin, mutta sain kun sain 560-600 kilokaloria. Kananmunaa oli hieman vaikea määritellä ja paistinrasva.

Tuo ei kuulostanut kovin puutteelliselta päivä annokselta, mutta ei siinä voi tuhatta kilokaloria olla, jos noihin kalorimääriin on uskominen. En todellakaan ole nähnyt edes nälkää. Joten kehitys maissa kalorimäärät ovat ehkä 100-200 paikkeilla päivässä, ellei vielä pienemmät.

• ihmettelijätär80
        epäilen kirjoitti:

Olen mahdollisesti laskenut väärin. Päivän ruoka annos oli:

Puolikas pasta pussi kaksi paistettua kananmunaa, yksi omena, yksi hapankorppu ja kanahampurilainen.

Olen ehkä laskenut väärin, mutta sain kun sain 560-600 kilokaloria. Kananmunaa oli hieman vaikea määritellä ja paistinrasva.

Tuo ei kuulostanut kovin puutteelliselta päivä annokselta, mutta ei siinä voi tuhatta kilokaloria olla, jos noihin kalorimääriin on uskominen. En todellakaan ole nähnyt edes nälkää. Joten kehitys maissa kalorimäärät ovat ehkä 100-200 paikkeilla päivässä, ellei vielä pienemmät.

Yleensä pastapussissa on 400g pastaa ja pastassa energiaa 340 kaloria/100g eli jos söit puolikkaan pastapussin, niin sait siitä jo 680 kaloria, siihen paistetut munat, yksi annos on noin 70g ja 100 grammassa on noin 220 kaloria, eli siitä 300 kaloria lisää. Ja en tiedä mikä kanahampurilainen on kyseessä, mutta ainakin hesen sellaisessa on jo yksistään noin 500 kaloria, eikä kaupan täyttämättömissäkään hampurilaisissa paljoo vähempää oo..
        Eli enpä yhtään ihmettele jos sulla ei oo nälkä ollut, kun olet kuitenki syönyt väh. 1500 kaloria, tosin melkoisen yksipuolisesti... pastassa ei hirveesti oo mitään ravintoaineita, kuidut, vitamiinit sun muutkin puuttuu tuosta sun päivästä.

• grammoissa
        ihmettelijätär80 kirjoitti:

Yleensä pastapussissa on 400g pastaa ja pastassa energiaa 340 kaloria/100g eli jos söit puolikkaan pastapussin, niin sait siitä jo 680 kaloria, siihen paistetut munat, yksi annos on noin 70g ja 100 grammassa on noin 220 kaloria, eli siitä 300 kaloria lisää. Ja en tiedä mikä kanahampurilainen on kyseessä, mutta ainakin hesen sellaisessa on jo yksistään noin 500 kaloria, eikä kaupan täyttämättömissäkään hampurilaisissa paljoo vähempää oo..
        Eli enpä yhtään ihmettele jos sulla ei oo nälkä ollut, kun olet kuitenki syönyt väh. 1500 kaloria, tosin melkoisen yksipuolisesti... pastassa ei hirveesti oo mitään ravintoaineita, kuidut, vitamiinit sun muutkin puuttuu tuosta sun päivästä.

Nuo oli merkattu grammoissa, miksiköhän pussiin kalori määrät merkataan grammoissa? Minusta siinä pitäisi näkyä koko pussin kalori määrä. Tuossa pasta pussissa ei edes sanota paljonko siinä ruokaa on.

Kaupan kanahampurilaisessa on vain 250 kilokaloria, ei läheskään 500. Onneksi, jollei sekin ole grammoissa merkattu.

No jos asian noin laskee niin olen saanut noin 1250 kilokaloria eilisenä päivänä. Ruokani tosin on yksipuolista, kun ei ole aikaa kokata pitkien päivien jälkeen. Ostan aina jotain helppoa.

• kalorilaskija
        en tiedä kirjoitti:

Et ole mitenkään voinut saada noin alhaista kalorimäärää tuollaisella syömisellä. Näin suoraan arvioituna noista tulisi jo lähemmäs 1000kcal, ellei ylikin.

Muista, että ruuat merkitään aina sadoissa grammoissa, eli jos yhdessä perunalaatikko-pakkauksessa olisi 500g ja 100grammaa kohti olisi 200kcalia, puolet syötyäsi, saisit 500kcalia.

Tässä aivan loistava kalorilaskuri:

http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet/energyintake.pl

• en tiedä kirjoitti:

Etkö juo mitään? Ei kahvia, tuoremehua, maitoa??? Et syö leipää, hedelmiä, vihanneksia. Et napostele mitään välissä??? Uskomattomalta tuntuu, todellakin!
        Ja esim tossa mainitsemassasi hampurilaisessa on

Ravintosisältö 100 g:ssa
        Energia (kJ):    1050 kJ
        Energia (kcal):    260 kcal
        Proteiini:    13 g
        Hiilihydraatit:    21 g
        - sokerit:    3,0 g
        -- laktoosi:    0 g
        Rasva:    13 g
        - tyydyttyneet rasvahapot:    2,8 g
        - monotyydyttymättömät rasvahapot:    5,2 g
        - polytyydyttömättömät rasvahapot:    3,3 g
        Kolesteroli:    23 mg
        Ravintokuitu:    1,7 g
        Natrium:    0,5 g

Painoa hampurilaisella on kuitenkin 200g, eli siis saat siitä 520 kcal... Eli lasket väärin!

• Sunnu
        grammoissa kirjoitti:

Nuo oli merkattu grammoissa, miksiköhän pussiin kalori määrät merkataan grammoissa? Minusta siinä pitäisi näkyä koko pussin kalori määrä. Tuossa pasta pussissa ei edes sanota paljonko siinä ruokaa on.

Kaupan kanahampurilaisessa on vain 250 kilokaloria, ei läheskään 500. Onneksi, jollei sekin ole grammoissa merkattu.

No jos asian noin laskee niin olen saanut noin 1250 kilokaloria eilisenä päivänä. Ruokani tosin on yksipuolista, kun ei ole aikaa kokata pitkien päivien jälkeen. Ostan aina jotain helppoa.

Opettele lukemaan tuoteselosteet

• artemisia_absinthium

http://www.kutri.net/kalorilaskuri.html

tuo on aika hyvä kun siinä saa paljon muutakin tietoa kuin vain sen päivittäisen kaloritarpeen...

Jos haluat laskea kalorit pitää hankkia kaloritaulukko esim. www.fineli.fi ja vaaka eli punnitse kaikki ja etsi kalorimäärät taulukosta ja älä ikinä syö mitään mistä et tiedä painoa/kalorimäärää koska summittaiset arviot heittävät aina...Yks mun sukulainen sanoi,että painonvartijoiden pistelasku on helpompi tapa laihduttaa mutta itse luotan kalorilaskuun...

Tuossa on aika yvä artikkeli

http://www.kutri.net/500kcal.html

• muutos..

Kaloreiden laskeminen on ihan turhaa hommaa! Kannattaa kiinnittää enemmän huomiota siihen MILLAISTA RUOKAA syö.

-Vehnäjauhot, valmisruoat ja sokerit ensin ruokavaliosta pois.
      -Syöt joka aterialla ainakin jonkin verran proteiinia (lihat, kalat, muna, raejuusto, pähkinät...) sekä paljon kasviksia. Hedelmänkin (1-2 päivässä) kanssa kannattaa ottaa jotain proteiinipitoista, ettei verensokeri pääse nousemaan.
      -Hyviä rasvoja pitää saada (esim. rasvaisesta kalasta, kasviöljyistä ja pähkinöistä) joka päivä!
      -Lisää vedenjuontia, jos tuntuu, että juot liian vähän.
      -Liiku jonkun verran mieluiten joka päivä, mutta vähintään 2-3 kertaa viikossa.

Näillä konsteilla lähtee painoa varmasti, ilman pisteiden ja kaloreiden laskemista!

• Nimetön

Kuinka paljon vettä tulisi juoda päivässä?

Entä kuinka pitkä liikuntasuoritusten tulisi olla päivässä?

• artemisia_absinthium
        Nimetön kirjoitti:

Kuinka paljon vettä tulisi juoda päivässä?

Entä kuinka pitkä liikuntasuoritusten tulisi olla päivässä?

Laihduttajan ja mun mielestä ihan kaikkien tulisi juoda vettä päivässä 1,5-2 litraa...

Liikuntasuoritus voi olla niin pitkä tai lyhyt kun itse haluaa pääasia on,että valitsee lajin ja määrän niin,että itse nauttii siitä vielä.

Liikuntaharrastus jota suoritetaan hammasta purren ei kestä kauaa ja haitta on suurempi kuin hyöty.

Itse pyrin tekemään 50-100vatsalihasliikettä aamulla ja olemaan tunnin ulkona mieluiten lenkillä nämä siis vähintään päivässä. Silloin kun olen töissä ulkona 8h ja duuni on raskasta en tee kotona muuta kuin venytykset...

Mutta mun mielestä pääasia on muistaa,että liikkumisen pitäisi olla mukavaa =)

• isa

Koitapa googlata energynet. Sieltä löytyy sivu, jonne voi täyttää oman iän ja painon, laskuri laskee sitten kuinka paljon kaloreita kulutat vuorokaudessa. Siitä sitten vähennät vaikka 500 kcal, niin sen verran syömällä laihdut sen turvallisen 0,5 kiloa viikossa. Ja jos liikkuu, tietty enemmän. Oli yllätys kuinka paljon itse asiassa saa syödä, eipä ole nälkä tullut!

• helppo ja hyvä

Hei!

Päivittäisen energiantarpeesi voit laskea tosi helposti kaavalla 24 * painosi. Naisilla lopputulos kerrotaan luvulla 0,9.

Esimerkki 1.

Painat 72 kg. Paljonko tarvitset energiaa vuorokaudessa?

a) Mies: 24 * 72 = 1728 kcal
      b) Nainen: 24 * 72 * 0,9 = 1555 kcal

Esimerkki 2.

Haluat laihtua ja olet asettanut tavoitepainoksesi 65 kg. Paljonko tarvitset energiaa vuorokaudessa?

a) Mies: 24 * 65 = 1560 kcal
      b) Nainen: 24 * 65 * 0,9 = 1404 kcal

Ideana painonpudotuksessa on siis se, että ruokit vain niitä kiloja jotka haluat säilyttää.

Nämä yllä olevat arviot energiankulutuksesta ovat siis pelkästään kehosi perusaineenvaihdunnan tarvitsemat kalorimäärät. Työsi ruumiillisesta rasittavuudesta tai mahdollisesta urheiluharrastuksestasi riippuen tarvitset päivittäin n. 500-800 kcaloria lisää.

Nämä ovat siis arvioita, mutta antavat aika hyvän tuntuman päivittäisestä energiantarpeestasi.

Onnea matkaan laihduttamisen suhteen!

P.S. painoindeksisi (BMI) on ainoastaan 25,51. Ylipainosta on kohdallasi ihan turha puhua, sillä olet juuri ja juuri normaalipainon yläpuolella. Älä siis ota turhia paineita painostasi :)

• hämmästellen

eikös tuo nyt ole vähän kumma tapa laskea energiantarve. pakkohan pituudenkin on vaikuttaa energiantarpeeseen? vai olenko ihan hukassa? tällä perusteellahan voisin laskea painoindeksinkin pelkän painon ja jakajan/kertoimen avulla??
        mies, 100kg ja 200cm, joka on asettanut laihdutustavoitteeksi 90kg, tarvitsee aivan varmasti laihtuakseen eri tavalla energiaa, kuin mies 100kg 165cm, jolla on aivan sama tavoite.
        Korjatkaa toki jos olen väärässä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      306
      7718
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      85
      6019
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      173
      3571
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2057
    5. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      195
      1911
    6. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      1906
    7. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1679
    8. Olet kiva

Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1494
    9. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      55
      1452
    10. Miksi haluat alentaa muita?

Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1441
    Aihe