Olen 15 vuotias poika ja minulla on ollut alle kouluikäisestä lähtien poskessa n. 1cm x 2cm pigmenttiläiskä.
Luulen sen tulleen liiallisesta alistumisesta auringolle, kun aina pienenä istuin autossa oikealla puolella takapenkkiä ja läiskäkin on juuri oikealla puolella. Kävimme tuolloin aika aktiivisesti mökillä
ja matkaa on 30min per suunta.
En ole huomannut, että tuo läiskä olisi tummentunut tässä vuosien aikana, vaikka paljon aikaa rannalla vietänkin. Se on ruskean värinen, ei kovin tumma mutta ei kovin haaleakaan. Siltäväliltä.
Olisiko netistä (kotimaasta) tilattavissa jotain voiteita, jolla tuo pigmenttiläiskä lähtisi pois? Onko kenelläkään henkilökohtaisia kokemuksia vai onko nuo vain mainosmiesten puheita, että auttaisi? Mihin voiteen teho perustuu? Olisi myös jotain kotikonsteja? Toisesta aiheesta luin että ruokasooda tepsisi, mutta en ole vielä kerennyt testamaan. Millä tavalla ruokasooda muka auttaisi ihon ruskee ainetta tuottavaa ainetta tuottamaan sitä vähemmän jotta pigmenttiläiskä katoaisi ja vaalenisi muun ihon väriseksi?
Kokeilin viime kesänä hangata ensin hammasharjalla
tuota pigmenttiläiskää ja sitten mennä aurinkoon ruskettumaan. Ainakin siltä kohdalta mistä hankasin, läiskä katosi mutta nyt se on hieman punoittava.
Auttaako, jos esim peitän tuon läiskän vaikka laastarilla ja menen aurinkoon ruskettumaan, että pääsisin samalla sävyasteelle?
Anteeksi, että tuli aika pitkä mutta asia on tärkeä. Kiitos!
Pigmenttiläiskä pois voiteilla?
6
4889
Vastaukset
- Janey
Ensiksi täytyy sanoa, että pigmenttiläiskiä ei valitettavasti pysty saamaan kokonaan pois. Itsellänikin on sellainen, joka on tullut todennäköisesti alkoholia sisältävän hajuveden käytön ja auringonoton seurauksena. Muista aina välttää alkoholipitoisten tuotteiden käyttöä kun altistut auringolle. Ja jossain lukenut, että jopa sitrushedelmien mehu voi aiheuttaa pigmenttiläiskiä.
Läiskän vaalentamiseen on olemassa monenlaisia voiteita ja seerumeita, esim. apteekista saatava Arbutin. Se ei siis kokonaan poista läiskää, mutta suojaa sitä auringon uv-säteiltä ja estää tummumista.- Marja-36
mikrokuituliinalla.
Tosin kaikkeni olen tehnyt kasvojeni suojaamiseksi, että ei tulisi lisää. Eli joko on meikkiä tai sitten voide 15 suojakertoimella. Mutta nyt ei ole kasvoissa ainuttakaan maksaläikkää.
Ja neuvon sain tältä palstalta, kiitos vaan alkuperäiselle kertojalle! - kosmetologilta
jep, mikrokuituliina "hioo" ihoa ihan samalla lailla kuin esim ruokasooda (on vaan sooda halvempaa), itse sain otsalta läiskän pois jokailtaisella ruokasoodan käytöllä, eli pesin ja hioin läiskän kohtaa reilusti...kalliimpi vaihtoehto on mennä esim kosmetologille ja kysyä valohoidosta, muistaakseni n 30-40 e/kerta.
- xxx11
Minulle joku kosmetologi joskus selitti maksaläikän ja pigmenttihäiriön eroksi sen
että maksaläiskä on ja pysyy (siihen ei esim.
aurinko vaikuta) kun taas pigmenttihäiriöön
vaikuttaa aurinko, vaalenee talvella ja tummuu
kesällä (jos saa aurinkoa).
Ja noihin pigmenttihäiriöihin voi yrittää vaikuttaa noilla mainituilla keinoilla.
Itselläni ei kyllä esim. Arbutin auttanut ollenkaan. Sen sijaan kun käytin mm. Sokoksen
myymää ainetta pigmentin vaalennukseen (en muista merkkiä) sinnikkäästi 2-3 kuukautta hävisi läikkä lähes kokonaan eikä tullut seuraavana kesänäkään läheskään yhtä tummana takaisin. - miepäskinkäynyttä
joo eli kysyppäs tollasta valohoitoa kun lhe.minä olen käynyt noin 5kertaa ja on vaalentuneet kasvoilta aika lailla.itselläni on läikät silmien alla.todella tehokas hoitokeino maksaa täällä keskisuomessa 30e kerta.voiteista en ole huomannut mitään apua ei ne auta syvempään ihokerrokseen ollenkaan.tuo lhe menee syvemmälle ihokerroksia.
- Papana15
Luuletteko valohoidon vaikuttavan myös tummien pigmenttiläiskien lisäksi vaaleisiin pigmenttiläiskiin? Esim. tummentamalla kyseistä kohtaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452505Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 98888
- 66868
- 53851
- 46839
- 60822