Hei!
Olen nyt ollut opettajana 20 vuotta ja itsellänikin on useampi oma lapsi. Kasvatuksesta on siis paljon kokemusta. Olen seuraillut tätä palstaa ja miettinyt nykysuuntausta, kuinka paljon hyvää, kuinka paljon pahaa?
Itselläni on nyt ensimmäinen luokka. Silmiinpistäviä piirteitä on seuraavat asiat: viittaamista on vaikea oppia, puhutaan toisten oppilaiden ja opettajan puheen päälle, liikutaan juttelemaan kaverille mitä päähän pälkähtää, juostaan sisällä toistuvista kielloista ja rangaistuksistakin huolimatta, liikutaan ylipäätänsä väärissä paikoissa väärään aikaan, kirjaimet eivät löydä oikeaa muotoansa vaikka on henkilökohtaisesti opastettu monta kertaa. Sanalla sanoen oppilas ei kuuntele tai ei välitä, mitä aikuinen sanoo. Oppilas tekee, mitä haluaa. Usemman kerran olen tämän lukuvuoden aikana myös kuullut seuraavaa: Minä haluan ensimmäiseksi jonoon ja äitikin haluaisi....
Pystyn kyllä pitämään oman luokkani kurissa ja nuhteessa. Ja meillä yleensä on ihan mukavaa. Tuohan tuollainen välittömyys paljon huumoria ja pelottomuutta esim. esiintymistä kohtaan. Mutta olen silti yleisestä suuntauksesta huolissani. Normaali vuorovaikutus alkaa kärsimään, kun lapsi ei kerta kaikkiaan tunnu ymmärtävän, että ihan oikeasti tarkoitan, mitä sanon.
Työ tuntuu muuttuneen entistä raskaammaksi, kun ennen itsestäänselvät asiat ovat muodostumassa melkeinpä valtataisteluksi? Oman puheenvuoron odottaminen saattaa tuntua niin ylivoimaiselta monesta lapsesta, että kuunnellessani vuorossa olevaa oppilasta, jotkut tulevat koputtelemaan kättäni ja puhumaan kovaan ääneen korvani juureen omaa juttuaan... Ei tiedä itkisikö vai nauraisiko...
Lapsen käytös koulussa
104
8114
Vastaukset
- :::::::::::::::::::::::::
Ihanaa, kun jollain on samalaisia kokemuksia kuin minulla. Itselläni on opettajakokemusta neljäsosa sinun kokemusvuosista, mutta olen havainnut alkuopetuksessa saman asian. Luokkani on kurissa ja nuhteessa. Meilläkin on mukavaa. Vanhemmilta ja kollegoilta saan toistuvasti positiivista palautetta. Luokallani on kuitenkin paljon lapsia, jotka "puhuvat päälle". He keskeyttävät minut, kun puhun jonkun muun äidin kanssa jne. Tätä taitoa harjoittelemme koko ekan luokan ajan. Välillä sanon aika tiukastikin oppilaille, että he eivät voi keskeyttää minun ja toisen ihmisen keskustelua.
Jonossa ensimmäisenä olo on myös tärkeää. Käsitöissäkin on hyvä olla ekana valmis. Osa itkee ja osa lyö, jos eivät pääse kärkisijoille. Osa oppilaista taas ei voi käsittää, miksi jonon ensimmäinen paikka on niin hyvä ja tavoiteltava. Vanhempien perustelut lyömiselle ovat todella mielekiintoisia ja huvittavia. He hyväksyvät lyömisen siinä tapauksessa, että lapsi hermostuu, koska ei ollut "eka". He katsovat, että lapsen on hyvä oppia puolustamaan itseään jo varhaisessa vaiheessa. Olen seurannut sivusta, että tämä menettely vanhempien taholta tekee suurta hallaa pienelle ekaluokkalaiselle.
Tämä malttamattomuus ei ole kaikkien lasten ongemla, kuten jo mainitsin aiemmin. Joissain tapaukissa se on koko perheen ongelma. - opettaja.....
hyvää opettajaa kuunnellaan korvat hörollään.
Toisia sitten taas ei.
Tämä seikka kannattaa ottaa huomioon jo ammattiin hakeutuessa.
Tämä on ihan oikeasti totta, sen uskoo vasta sitten kun on istunut ihan hiljaisen luokan kanssa hyvän opettajan tunnilla, itsekkin höristellen korviaan...
Toisen opettajan tunnilla ihan sama luokka on vallaton...- O)pettaja 20 v.
Varmasti hyvä esiintymistaito on valttia ammatissamme. Ikävää, kun oppilaat eivät voi valita opettajiaan. Meitäkin on moneksi. Jokaisella on varmaan jotain annettavaa, jos on asennetta.
Pointtini oli se, että oppilailla on vajausta tuolla vuorovaikutuspuolella ja toisten huomioiminen on vähäisempää kuin ennen. Tunnilla tehdään nykyään paljon muutakin kuin kuunnellaan opettajaa. Pitäisi pystyä kuuntelemaan muita oppilaita sekä työskentelemään itsenäisesti että ryhmässä.
Vastauksesi on mukailee juuri samaa ymmärtämättömyyttä kuin alunperin kuvailin ensimmäisessä kirjoituksessa. - on kova paikka
Oletkos muuten tullut ajatelleeksi, että aina on ollut (vieläkin sentään luojan kiitos) myös niitä oppilaita, jotka käyttäytyvät hyvin joka paikassa ja kaikkien kanssa. Eikö tämä ole kasvatuksen tavoite? Riittääkö sinulle todella, että lapsesi käyttäytyy hyvin vain silloin, kun on "kivaa" tai siitä on hänelle itselleen välitöntä hyötyä?
Ja tiedoksesi vaan, että kaikki opettajat kokevat vaikeat ryhmät ja vaikeat lapset vaikeiksi. Toiset pääsevät parempiin tuloksiin ja hommat kulkevat, mutta siihen vaaditaan enemmän töitä. Ja kehityssuunta on, että opettaminen käy koko ajan raskaammaksi, kuten aloittaja kertoi. Onko hän vuosikymmenien varrella muuttunut epäpätevämmäksi? Tuskin.
On minullakin ollut ryhmiä, jotka olen saanut pidettyä nuhteessa, vaikka monet muut eivät ole siihen pystyneet. Siitä huolimatta olen pitänyt näitä lapsia lellittyinä prinsseinä ja prinsessoina, jopa luonnehäiriöisinä. Se, että olen keksinyt, mistä narusta vetää, ei tee näistä lapsista hyvin kasvatettuja, enkä voi näin ollen pitää muita opettajia ongelman perimmäisenä syynä. - et sinäkään
O)pettaja 20 v. kirjoitti:
Varmasti hyvä esiintymistaito on valttia ammatissamme. Ikävää, kun oppilaat eivät voi valita opettajiaan. Meitäkin on moneksi. Jokaisella on varmaan jotain annettavaa, jos on asennetta.
Pointtini oli se, että oppilailla on vajausta tuolla vuorovaikutuspuolella ja toisten huomioiminen on vähäisempää kuin ennen. Tunnilla tehdään nykyään paljon muutakin kuin kuunnellaan opettajaa. Pitäisi pystyä kuuntelemaan muita oppilaita sekä työskentelemään itsenäisesti että ryhmässä.
Vastauksesi on mukailee juuri samaa ymmärtämättömyyttä kuin alunperin kuvailin ensimmäisessä kirjoituksessa.halunnut ymmärtää mitä minä sanoin.
Tai onko se vain niin että vanhempaa kuunnellaan? - korpin silmää....
on kova paikka kirjoitti:
Oletkos muuten tullut ajatelleeksi, että aina on ollut (vieläkin sentään luojan kiitos) myös niitä oppilaita, jotka käyttäytyvät hyvin joka paikassa ja kaikkien kanssa. Eikö tämä ole kasvatuksen tavoite? Riittääkö sinulle todella, että lapsesi käyttäytyy hyvin vain silloin, kun on "kivaa" tai siitä on hänelle itselleen välitöntä hyötyä?
Ja tiedoksesi vaan, että kaikki opettajat kokevat vaikeat ryhmät ja vaikeat lapset vaikeiksi. Toiset pääsevät parempiin tuloksiin ja hommat kulkevat, mutta siihen vaaditaan enemmän töitä. Ja kehityssuunta on, että opettaminen käy koko ajan raskaammaksi, kuten aloittaja kertoi. Onko hän vuosikymmenien varrella muuttunut epäpätevämmäksi? Tuskin.
On minullakin ollut ryhmiä, jotka olen saanut pidettyä nuhteessa, vaikka monet muut eivät ole siihen pystyneet. Siitä huolimatta olen pitänyt näitä lapsia lellittyinä prinsseinä ja prinsessoina, jopa luonnehäiriöisinä. Se, että olen keksinyt, mistä narusta vetää, ei tee näistä lapsista hyvin kasvatettuja, enkä voi näin ollen pitää muita opettajia ongelman perimmäisenä syynä.noki, Eihän sitä kukaan tosissaankaan odottanutkaan?
- katsottuna...
on kova paikka kirjoitti:
On minullakin ollut ryhmiä, jotka olen saanut pidettyä nuhteessa, vaikka monet muut eivät ole siihen pystyneet. Siitä huolimatta olen pitänyt näitä lapsia lellittyinä prinsseinä ja prinsessoina, jopa luonnehäiriöisinä. Se, että olen keksinyt, mistä narusta vetää, ei tee näistä lapsista hyvin kasvatettuja, enkä voi näin ollen pitää muita opettajia ongelman perimmäisenä syynä.On kyllä niin, että oikeasti KOKO luokka häiriköi huonoa opettajaa, olen sen niin monta kertaa nähnyt.
Ja koko luokka on hiirenhiljaa (jopa pahimmat häirikötkin) hyvän opettajan tunneilla, Ei tätä seikkaa muuta kyllä mikään.
Tuohon kehityssuuntaan sanoisin, että onhan se opettajalle toki vuosivuodelta haasteellisempaa päivittää itseään, jotta voisi jotain opettaa, Riittämättömyyden tunteen ymmärrän hyvin, koska oikeasti teknologian/tietokoneiden kehittyessä yleensä NUORET osaavat uutuudet paremmin kuin opettajansa, keräävät tietonsa kavereiltaan ja netistä jota opettajat käyttävät paljon kankeammin. He oppivat nopeammin,ja monasti on opettaja pudonnukin tietämyksen kelkasta pahan kerran. Herääkin kysymys osaavatko opettajat kuunnella?
Tiedän että et tätäkään sulata, totuus sattuu.
-mutta minkäs teet? - meidänkin
katsottuna... kirjoitti:
On kyllä niin, että oikeasti KOKO luokka häiriköi huonoa opettajaa, olen sen niin monta kertaa nähnyt.
Ja koko luokka on hiirenhiljaa (jopa pahimmat häirikötkin) hyvän opettajan tunneilla, Ei tätä seikkaa muuta kyllä mikään.
Tuohon kehityssuuntaan sanoisin, että onhan se opettajalle toki vuosivuodelta haasteellisempaa päivittää itseään, jotta voisi jotain opettaa, Riittämättömyyden tunteen ymmärrän hyvin, koska oikeasti teknologian/tietokoneiden kehittyessä yleensä NUORET osaavat uutuudet paremmin kuin opettajansa, keräävät tietonsa kavereiltaan ja netistä jota opettajat käyttävät paljon kankeammin. He oppivat nopeammin,ja monasti on opettaja pudonnukin tietämyksen kelkasta pahan kerran. Herääkin kysymys osaavatko opettajat kuunnella?
-mutta minkäs teet?luokalla on poika joka on opettajaa paljon tietävämpi fysiikassa. On monasti oikonut opettajan "vääriä" oppeja ihan taululla, mutta meidä ope on kyllä ihan reilusti myöntänytkin "kakkos-sijan"
Eikä me sitä luokan kesken pahana pidetä.
Oppimaanhan sinne on tultu. Sama se kuka opettaa... - Opettaja 20 v.
et sinäkään kirjoitti:
halunnut ymmärtää mitä minä sanoin.
Tai onko se vain niin että vanhempaa kuunnellaan?puhua eri asiasta, voi vapaasti aloittaa siitä itse keskustelun. Minä toivoin keskustelua siitä, mitä kirjoitin. Ja huomaan sen tarpeellisuuden yhä selvemmin. Ongelmia on paljon myös aikuisväestöllä.
Olen saanut monta ihan mielenkiintoista vastausta.
Ehkäpä ihmisten enenevä itsekeskeisyys on vuorovaikutusta hankaloittamassa useammassa paikassa kuin arvaisikaan. Enää ei niin vaadita toisen asemaan asettumista. Täytyy pitää itsestää ja omistaan vaan huoli. Eikä sitten opita ymmärtämään toisten näkökulmia tai lähtökohtia. - asiaa-
Opettaja 20 v. kirjoitti:
puhua eri asiasta, voi vapaasti aloittaa siitä itse keskustelun. Minä toivoin keskustelua siitä, mitä kirjoitin. Ja huomaan sen tarpeellisuuden yhä selvemmin. Ongelmia on paljon myös aikuisväestöllä.
Ehkäpä ihmisten enenevä itsekeskeisyys on vuorovaikutusta hankaloittamassa useammassa paikassa kuin arvaisikaan. Enää ei niin vaadita toisen asemaan asettumista. Täytyy pitää itsestää ja omistaan vaan huoli. Eikä sitten opita ymmärtämään toisten näkökulmia tai lähtökohtia.Ettet osaa ottaa kritiikkiä vastaan, ja siitä syystä aloit vähättelemään tekstiäni.
Mutta ymmärrettävää, koska opettajat ovat tottuneet vain arvostelemaan toisten käytöstä, harvoin toisinpäin. - ei vastata
meidänkin kirjoitti:
luokalla on poika joka on opettajaa paljon tietävämpi fysiikassa. On monasti oikonut opettajan "vääriä" oppeja ihan taululla, mutta meidä ope on kyllä ihan reilusti myöntänytkin "kakkos-sijan"
Eikä me sitä luokan kesken pahana pidetä.
Oppimaanhan sinne on tultu. Sama se kuka opettaa...koskaan!
- mitä haluatte
katsottuna... kirjoitti:
On kyllä niin, että oikeasti KOKO luokka häiriköi huonoa opettajaa, olen sen niin monta kertaa nähnyt.
-mutta minkäs teet?Monestihan ne häiriköt siellä kotona kertovat, että sen ja sen tunneilla KAIKKI tekevät niin ja niin. Silloihan ne omat synnit vaikuttavat pienemmiltä. Meidän isossa koulussa ei ainakaan minun aikanani ole ollut yhtään luokkaa, jossa KAIKKI häirköisivät. Yleensä kysymys on korkeintaan muutamasta oppilaasta per ryhmä. Mutta äiskän on niin vaikea uskoa, että se olisi se oma puppeli se pääjehu.
- haluatte
katsottuna... kirjoitti:
-mutta minkäs teet?Uskotko todella, että ne tietävät, harrastuneet, innostuneet ja lahjakkaat oppilaat ovat niitä häiriköitä!? Tuollaiset oppilaat ovat juuri niitä, jotka opettajaa parhaiten motivoivat. Miten ihanaa on, kun joku tietää ja haluaa keskustella. Joskus olen oikein pyytänyt joltakulta oppilaalta esitelmää hänen hyvin hallitsemastaan aiheesta, varsinkin jos omat tai oppikirjan tiedot siitä ovat suppeat. Kertaakaan ei kyllä tosin ole sellaista oppilasta tullut vastaan, jolle en olisi voinut jotain uuttakin opettaa. Yleensä oppilaat, jotka jo tietävät paljon, ovat kaikkein innokkaimpia myös oppimaan lisää.
"Mielipiteesi" perustuu negatiiviseen ihmiskäsitykseen pohjautuvaan ennakkoluuloon. Opettajan työssä on parasta juuri se, että näkee oppilaiden kehityksen ja sen, miten monilla heistä on potentiaalia mihin vain. Opettajathan suorastaan tappelevat tällaisista fiksuista ryhmistä. Koululaitoksen suurin ongelma ei todellakaan ole se, että oppilaat ovat niin tietäväisiä!
Sinulle itsellesi taitaa olla vaikeaa, jos joku on parempi tai lahjakkaampi, koska kuvittelet, että muut ovat samanlaisia. Opettajan työssä on parasta, mitä voi olla, että pääsee itseään fiksumpia opettamaan, eikä tule kyllä mieleen kollegaa, joka olisi toista mieltä. Oppilaat ovat kuitenkin silti lapsia, ja opettajallakin on annettavaa, senkin pitäisi olla itsestään selvää. - irmelii
katsottuna... kirjoitti:
-mutta minkäs teet?Aloittaja on ekaluokan opettaja. Mahtaako alkuopetuksen perimmäinen ongelma tosiaan olla, että seitsemänvuotiaat tietävät ja osaavat enemmän kuin opettaja?
Olen muuten opettanut monia oppilaita, jotka ovat olleet selkeästi kiinnostuneita opetuksestani ja innoissaan. Ongelmana on vain saattanut olla, että he eivät tajua, että luokassa on muitakin oppilaita; he eivät malta odottaa vuoroaan, puhuvat toisten päälle, jotkut eivät meinaa housuissaan pysyä, jos eivät saa puheenvuoroa juuri sillä hetkellä ja mitä enemmän intona ollaan, sitä kovemmaksi volyymi nousee... Tämä on ongelma, jos luokassa on 20-30 muutakin innokasta.
Opetuksen tylsyys voi jotain selittää, mutta ei kaikkea. Sitä paitsi koulu on työtä, ei se voi olla riemukasta koko ajan.
Ja suunnittelkaapa itse joka viikoksi 25 uudenlaista, innostavaa ja persoonallista oppituntia! Opettamisesta ei niin paljon makseta, että kannattaa käyttää enemmän kuin se reippaat 40 tuntia viikossa töihin, kun on tuota muutakin elämää... - opettajasta kiinni
kyllä se on nykylasten kasvatuksesta kiinni. Tämä ilmiö on tuttu kyllä kyläilyreissuillakin eikä vaan koulussa. On älyttömän ärsyttävää, kun olet keskustelemassa jonkun aikuisen kanssa ja lapsi tulee väliin selittään omia juttujaan.
Hyvin kasvatettu lapsi kyllä jaksaa odottaa eikä puhu saati huuda toisen puhujan äänen päälle.
Lapsi oppii odottamaan kun selittää että hän saa vuorollaan sanoa asian. Siitä on sitten pidettävä kiinni, että myös lasta kuunnellaan.
Minä kotona ja työpaikallani en anna lapsen keskeyttää, vaan sanon että odota. Kun toinen on lopettanut puhumisen, kerron että nyt on sinun vuorosi.
Ei tässä ole ongelmaa ollut, vaan siinä että äidit keskeyttävät juttelun ja keskittyvät lapsiinsa. - todella epäkohteliasta
opettajasta kiinni kirjoitti:
kyllä se on nykylasten kasvatuksesta kiinni. Tämä ilmiö on tuttu kyllä kyläilyreissuillakin eikä vaan koulussa. On älyttömän ärsyttävää, kun olet keskustelemassa jonkun aikuisen kanssa ja lapsi tulee väliin selittään omia juttujaan.
Hyvin kasvatettu lapsi kyllä jaksaa odottaa eikä puhu saati huuda toisen puhujan äänen päälle.
Lapsi oppii odottamaan kun selittää että hän saa vuorollaan sanoa asian. Siitä on sitten pidettävä kiinni, että myös lasta kuunnellaan.
Minä kotona ja työpaikallani en anna lapsen keskeyttää, vaan sanon että odota. Kun toinen on lopettanut puhumisen, kerron että nyt on sinun vuorosi.
Ei tässä ole ongelmaa ollut, vaan siinä että äidit keskeyttävät juttelun ja keskittyvät lapsiinsa.vierastakin kohtaan, että aikuinen antaa lapsen keskeyttää juttelun. Sitten käy niin ettei muista, mitä oli sanomassa.
Lastakin tulee kunnioittaa ja kuunnella, mutta hänen täytyy oppia odottamaan vuoroaan, niinkuin kyllä aikuistenkin. - tarvitse ottaa mitään
asiaa- kirjoitti:
Ettet osaa ottaa kritiikkiä vastaan, ja siitä syystä aloit vähättelemään tekstiäni.
Mutta ymmärrettävää, koska opettajat ovat tottuneet vain arvostelemaan toisten käytöstä, harvoin toisinpäin.kritiikkiä vastaan, koska ei ole mitään kritisoitavaa.
Hän on aivan oikeassa asian suhteen. Lapset eivät ole oppineet odottamaan puhevuoroaan, koska aikuiset eivät sitä ole opettaneet.
Monet aikuiset keskeyttävät toisen aikuisen kanssa juttelun, jos omalla lapsella on asiaa. Monesti se ei ole edes asiaa, vaan mankumista. Lapsen täytyy oppia joka tapauksessa joskus odottamaan puheenvuoroaan, ja siinä ei ole mitään ongelmaa jos se opetetaan jo pienestä pitäen.
Mutta myös lapselle tulee antaa puheenvuoro ja häntä on kuunneltava omalla vuorollaan. Aikuiset itse tekevät tämän ongelman kun antavat lapsen keskeyttää puhumisen.
Mutta niinpä nykyään onkin keskustelutilanteita ja palavereja joissa puhutaan toisten päälle.
Siis vika ei ole lapsissa, vaan kasvatuksen puutteessa. - aloittahan
asiaa- kirjoitti:
Ettet osaa ottaa kritiikkiä vastaan, ja siitä syystä aloit vähättelemään tekstiäni.
Mutta ymmärrettävää, koska opettajat ovat tottuneet vain arvostelemaan toisten käytöstä, harvoin toisinpäin.kanssa samaa mieltä vaikka itse en opettaja olekaan.
Taitaa oma lapsesi olla juuri sellainen touhottaja ja tavoille oppimaton?
Itse ainakin opetan jo kotona oman vuoron odottamista ja sitä, ettei toisen puheen päälle aleta höpöttämään.
Olisi hyvä jos lapsilla olisi edes jonkinlaiset käytöstavat kun menevät kouluun.
Mutta jos niitä ei ole vanhemmilla, kuinka sitten lapsilla... - kritisoitavaa???
tarvitse ottaa mitään kirjoitti:
kritiikkiä vastaan, koska ei ole mitään kritisoitavaa.
Hän on aivan oikeassa asian suhteen. Lapset eivät ole oppineet odottamaan puhevuoroaan, koska aikuiset eivät sitä ole opettaneet.
Monet aikuiset keskeyttävät toisen aikuisen kanssa juttelun, jos omalla lapsella on asiaa. Monesti se ei ole edes asiaa, vaan mankumista. Lapsen täytyy oppia joka tapauksessa joskus odottamaan puheenvuoroaan, ja siinä ei ole mitään ongelmaa jos se opetetaan jo pienestä pitäen.
Mutta myös lapselle tulee antaa puheenvuoro ja häntä on kuunneltava omalla vuorollaan. Aikuiset itse tekevät tämän ongelman kun antavat lapsen keskeyttää puhumisen.
Mutta niinpä nykyään onkin keskustelutilanteita ja palavereja joissa puhutaan toisten päälle.
Siis vika ei ole lapsissa, vaan kasvatuksen puutteessa.Sinähän sen päätät???
Taidat luulla olevasi todella jumala.
Joo tälläistä se on opettajien hirmuvalta.
Eipä tarvitse kuunnella kuin omaa ääntä, ja sitä rakastetaan kyllä yli rajojen.
Onpa ihme jos lapset yrittävät vielä jotain sanoa, sehän on heti käninää tai kitinää.
Hävetkää, kyllä tekisi molemminpuolisen kommunikaation opettelu teikäläisillekin hyvää - ei ole
aloittahan kirjoitti:
kanssa samaa mieltä vaikka itse en opettaja olekaan.
Taitaa oma lapsesi olla juuri sellainen touhottaja ja tavoille oppimaton?
Itse ainakin opetan jo kotona oman vuoron odottamista ja sitä, ettei toisen puheen päälle aleta höpöttämään.
Olisi hyvä jos lapsilla olisi edes jonkinlaiset käytöstavat kun menevät kouluun.
Mutta jos niitä ei ole vanhemmilla, kuinka sitten lapsilla...kuitenkaan noin tyhmä, ja yksinkertainen kuin sinä.
Jos pidät tavoille oppimisena sitä että koitat haukkua lapsiani, on sinulla mopo karannut jo monta mailia sitten, mutta kyllähän sen kuulee kirjoituksestasi.
Mistähän niitä käytöstapoja saisi Sinulle? - leipä opettajaia
irmelii kirjoitti:
Aloittaja on ekaluokan opettaja. Mahtaako alkuopetuksen perimmäinen ongelma tosiaan olla, että seitsemänvuotiaat tietävät ja osaavat enemmän kuin opettaja?
Olen muuten opettanut monia oppilaita, jotka ovat olleet selkeästi kiinnostuneita opetuksestani ja innoissaan. Ongelmana on vain saattanut olla, että he eivät tajua, että luokassa on muitakin oppilaita; he eivät malta odottaa vuoroaan, puhuvat toisten päälle, jotkut eivät meinaa housuissaan pysyä, jos eivät saa puheenvuoroa juuri sillä hetkellä ja mitä enemmän intona ollaan, sitä kovemmaksi volyymi nousee... Tämä on ongelma, jos luokassa on 20-30 muutakin innokasta.
Opetuksen tylsyys voi jotain selittää, mutta ei kaikkea. Sitä paitsi koulu on työtä, ei se voi olla riemukasta koko ajan.
Ja suunnittelkaapa itse joka viikoksi 25 uudenlaista, innostavaa ja persoonallista oppituntia! Opettamisesta ei niin paljon makseta, että kannattaa käyttää enemmän kuin se reippaat 40 tuntia viikossa töihin, kun on tuota muutakin elämää...on paljon kouluissamme. Mutta tässä kirjoitusten saatossa on käynyt ilmi kuinka huonosti opettajat kritiikkiä osaavat vastaan ottaa.
Oikeasti on olemassa hyviä opettajaia, ja todella huonoja opettajia, joiden olisi pitänyt suuntautua ihan eri alalle. Kovasti on vaikea asia myöntää ja käsittää. KAIKKI haluavat olla niitä hyviä opettajia, tietty. On totuttu vaan antamaan sitä arvostelua, ei ottamaan vastaan hiukkaakaan.
Suorastaan naurettavaa.... - tollo olet
ei ole kirjoitti:
kuitenkaan noin tyhmä, ja yksinkertainen kuin sinä.
Jos pidät tavoille oppimisena sitä että koitat haukkua lapsiani, on sinulla mopo karannut jo monta mailia sitten, mutta kyllähän sen kuulee kirjoituksestasi.
Mistähän niitä käytöstapoja saisi Sinulle?Lueppa se alkuperäinen kirjoitus uudestaan ja mieti mitä siinä oikeasti sanotaan.
Kyse ei ole haukkumisesta, kyse on siitä että lasten täytyy oppia odottamaan puheenvuoroa. - sanoa sanottavansa
kritisoitavaa??? kirjoitti:
Sinähän sen päätät???
Onpa ihme jos lapset yrittävät vielä jotain sanoa, sehän on heti käninää tai kitinää.
Hävetkää, kyllä tekisi molemminpuolisen kommunikaation opettelu teikäläisillekin hyvääviittaamisen jälkeen. Se pitää järjestyksen luokassa.
Kumma juttu kun aina noustaan takajaloilleen asiallisesta asiasta. Nykyihmiset eivät osaa kasvattaa lapsiaan. - tajuatko
Sinähän sen päätät???
Hävetkää, kyllä tekisi molemminpuolisen kommunikaation opettelu teikäläisillekin hyvää... molemminpuolinen kommunikointi tapahtuu vuonperään, ei yhtäaikaisesti puhumalla toisen puheen päälle.
Terkkuja sun risukasaan kansalainen MINÄITTE. - puutuin
tollo olet kirjoitti:
Lueppa se alkuperäinen kirjoitus uudestaan ja mieti mitä siinä oikeasti sanotaan.
Kyse ei ole haukkumisesta, kyse on siitä että lasten täytyy oppia odottamaan puheenvuoroa.Sinun kirjoituksessasi on kyse haukkumisesta.
Niin että katsoppa Tollo peiliin. - vaikeata käsittää
haluatte kirjoitti:
Uskotko todella, että ne tietävät, harrastuneet, innostuneet ja lahjakkaat oppilaat ovat niitä häiriköitä!? Tuollaiset oppilaat ovat juuri niitä, jotka opettajaa parhaiten motivoivat. Miten ihanaa on, kun joku tietää ja haluaa keskustella. Joskus olen oikein pyytänyt joltakulta oppilaalta esitelmää hänen hyvin hallitsemastaan aiheesta, varsinkin jos omat tai oppikirjan tiedot siitä ovat suppeat. Kertaakaan ei kyllä tosin ole sellaista oppilasta tullut vastaan, jolle en olisi voinut jotain uuttakin opettaa. Yleensä oppilaat, jotka jo tietävät paljon, ovat kaikkein innokkaimpia myös oppimaan lisää.
"Mielipiteesi" perustuu negatiiviseen ihmiskäsitykseen pohjautuvaan ennakkoluuloon. Opettajan työssä on parasta juuri se, että näkee oppilaiden kehityksen ja sen, miten monilla heistä on potentiaalia mihin vain. Opettajathan suorastaan tappelevat tällaisista fiksuista ryhmistä. Koululaitoksen suurin ongelma ei todellakaan ole se, että oppilaat ovat niin tietäväisiä!
Sinulle itsellesi taitaa olla vaikeaa, jos joku on parempi tai lahjakkaampi, koska kuvittelet, että muut ovat samanlaisia. Opettajan työssä on parasta, mitä voi olla, että pääsee itseään fiksumpia opettamaan, eikä tule kyllä mieleen kollegaa, joka olisi toista mieltä. Oppilaat ovat kuitenkin silti lapsia, ja opettajallakin on annettavaa, senkin pitäisi olla itsestään selvää.että on olemassa huonompia ja parempia opettajia?
- ei kritisoitavaa????
tarvitse ottaa mitään kirjoitti:
kritiikkiä vastaan, koska ei ole mitään kritisoitavaa.
Siis vika ei ole lapsissa, vaan kasvatuksen puutteessa.Tai siis kritiikkiä ei siis saa suorittaa....
Eikö opettaja kestä sitä?
Miksi vain toisinpäin on oikeus mielipiteeseen? - taitaakin
ei kritisoitavaa???? kirjoitti:
Tai siis kritiikkiä ei siis saa suorittaa....
Eikö opettaja kestä sitä?
Miksi vain toisinpäin on oikeus mielipiteeseen?olla ennemminkin siinä, että toinen toteaa tosiasioita ja toinen kertoo mielipiteitä.
- on siis
vaikeata käsittää kirjoitti:
että on olemassa huonompia ja parempia opettajia?
hyvä toiselle ja toinen toiselle. Ammattilaisia kuitenkin ovat yleensä kaikki. Ja elävät päivittäin todellisuutta koulussa oppilaiden kanssa.
- ...........
Sinähän sen päätät???
Hävetkää, kyllä tekisi molemminpuolisen kommunikaation opettelu teikäläisillekin hyvääkritisoimaan opettajaa, jota et edes ole nähnyt työssään.
- Toinen ope
Opettaja 20 v. kirjoitti:
puhua eri asiasta, voi vapaasti aloittaa siitä itse keskustelun. Minä toivoin keskustelua siitä, mitä kirjoitin. Ja huomaan sen tarpeellisuuden yhä selvemmin. Ongelmia on paljon myös aikuisväestöllä.
Ehkäpä ihmisten enenevä itsekeskeisyys on vuorovaikutusta hankaloittamassa useammassa paikassa kuin arvaisikaan. Enää ei niin vaadita toisen asemaan asettumista. Täytyy pitää itsestää ja omistaan vaan huoli. Eikä sitten opita ymmärtämään toisten näkökulmia tai lähtökohtia.Itse opetan lukioikäisiä, mutta olen aikaisemmin työskennellyt ihan esikoululaisten kanssa myös. Tuossa välissä ehdin opettaa pieniä koululaisia sekä murrosikäisiä. Olen aika nuori opettaja, jolla ei ole auktoriteettia iän puolesta, mutta muuten ehkä sitten. Joissakin luokissa toimii hyvin, joissakin ei. Riippuu ihan siitä, miten ryhmä on koostunut. Olen pannut saman merkille, että välinpitämättömyys ja itsekeskeisyys ovat lisääntyneet. Oikeastaan olen paikallistanut ongelman tähän yhteiskuntaan, en pelkästään koulumaailmaan ja lapsiin. Itsekkyys, "minä ensin" ajattelu on purrut kaikkiin kansankerroksiin. Ei siis ihme, etteivät lapset jaksa kuunnella, mitä toisella lapsella on sanottavaa omalla puheenvuorollaan. En tiedä, mistä tuo "käteen koputtelu" on tullut, mutta esikoululaiset tekivät minulle samoin, kun yrittivät saada puheenvuoron toisen vuoron aikana.
Mitä me voisimme tilanteelle tehdä? Koko yhteiskuntaa ei voi kerralla muuttaa. Jos yhteiskunta ja lasten vanhemmat antavat lapsille tällaista signaalia, että käytös on hyväksyttävää, sitä on vaikeaa oppituntien puitteissa yrittää muuttaa. Pitkällä tähtäimellä se johtaa opettajien väsymiseen. Moni opettaja hakeutuu nykyään jo toisenlaisiin töihin, koska eivät enää jaksa koulumaailman raadollisuutta, sillä tämähän ei ole ainoa ongelma, joka nykykoulua vaivaa. Luokkakoot ovat jo järjettömän suuria jne. - luokanope_
katsottuna... kirjoitti:
-mutta minkäs teet?Yli 20 vuotta olen opettanut. Joskus minulla on ollut luokkia, joissa olen saanut helposti ekaluokasta lähtien työrauhan ja asiallisen ilmapiirin jossa opetusta ja kasvatusta ei häiritä. Joissakin luokissa en ole saanut välttävää parempaa työskentelyrauhaa, vaikka kaikki taitoni olen käyttänyt. Olenko siis välillä hyvä ope, välillä huono?
- vai mitä
Itsensä ilmaisua, omien asioiden ajamista ja rohkeutta sosiaalisissa tilanteissa on pidetty hyvinkin tavoiteltavina ominaisuuksina.
- kuulla ammati-ihmisen..
mielipiteitäkin täällä keskustelussa.Minä olen oikein kiitollinen nyt toisella luokalla olevan poikani opetuksesta, ja arvostan korkealle opettajien tekemää työtä lastemme ja nuorisomme parissa maassamme.Työnne on vaikeaa erilaisista lähtökohdista tulevien, ja erilaisilla tavoilla kasvatettujen lasten saamiseksi yhteistyökykyiseksi yhteisöksi.Poikani opiskelee ns starttiluokalla, jossa on oppilaita jotka tarvitsevat muita enemmän henkilökohtaista tukea, tai eivät ole ehkä kypsiä normaaliin luokkakokoon.Tälläkin luokalla, pienestä koosta huolimatta on esiintynyt jonkinlaista häiriköintiä ja opetusta, ja opettajaa haittaavaa käytöstä, mutta nyt toisella luokalla tilanne on rauhoittunut ja opetus sujuu hyvin, ymmärtääkseni kaikin puolin.Meillä on kotona sellainen tapa että, toisen ihmisen puheen päälle ei puhuta ja toista ei keskeytetä väliin huutamalla silloin kun ollaan aikuiten kanssa tekemisissä, mut lapset keskenäänhän huutavat ja selittävät kilpaa asioitaan.Myös asioiden selkeä ymmärtäminen on meillä kotona tärkeää eli, pitää pysähtyä kuuntelemaan mitä sanotaan, ja pitää myös ymmärtää sanominen ja aika hyvä tapa meillä on ollut toistattaa lapsella kerrottu asia, eli huomataan onko hän kuunnellut edes puoliakaan.Sitten on vielä kiireettömyys asioiden hoitamisessa ja se on sitä että, erilaisiin askareihin varataan riittävä aika.Tuntuu että, kaikki pitää tehdä nopeasti aamusta alkaen ja pitkin päivää, ja tällainen kiireen tuntu seuraa lasta koko ajan.Riittävästi aikaa heräämiseen, ruokailuun, läksyihin, vaikka ois miten kavereita hoputtamassa.Toivon jaksamista opettajille ja vanhemmilta ymmärrystä ja arvostusta opettajien työtä kohtaan, sillä opettajathan ovat vuosia meidän arkeamme ja tärkeä osa lastemme kasvatuksessa ja hyvinvoinnissa.
- näetkö näkyjä?
Kirjoitat: Usemman kerran olen tämän lukuvuoden aikana myös kuullut seuraavaa: Minä haluan ensimmäiseksi jonoon ja äitikin haluaisi....
Niin varmaan, ja todella USEAMMAN kerran?
Tuo on niin luonnoton lause lapsen suuhun että, Suosittelen hakeutumaan hoitoon.
Vielä saattaisin uskoa että lapsi haluaa jotain kun kaverillakin on, mutta äitien haluista he piittaa tuontaivaallista. heh, heh.
Ei tuota ainakaan usko kukaan.
Näetkö siis näkyjä myös?- Ei ope, mutta vanhempi kyllä
Mistä näitä "älykköjä" riittää näille sivustoille. Aivan sama, kuka yrittää asiallista keskustelua virittää aikaiseksi, niin nämä haaskalinnut löytävät paikalle pilaamaan koko jutun.
Hanki elämä;). - Näkyjäkö
Minä olen kouluikäisten lasten äiti ja sen lisäksi vieläpä opettaja.
Voit uskoa, että opettajana kuulee monenmoista, mitä ei uskoisi lapsen suusta kuulevansa.
Omien lasteni suusta en kuule mitään sellaista, mitä ei tarvitsekaan. Ei minulla silti ole mitään vaikeutta uskoa, että hekin osaavat kaveripiirissään käyttää vähän erilaista kieltä kuin kotona.
Eka- ja tokaluokkalaisten lasten elämässä eivät vielä kavereiden mielipiteet ole niin määrääviä kuin vanhempien. Voin hyvin uskoa, että oppilas voi koulussa vedota niihin käytäntöihin, mitä kotona on, ja saattaapa sanoakin jotain sellaista.
Äidin ja isän mielipide on joskus arvossa arvaamattomassa. Olethan tietoinen esimerkiksi sellaisesta käytännöstä, että jotkut - useat - vanhemmat lähettävät koulun rehtorille suostumuksen, jossa he antavat lapsilleen luvan tupakoida ja siten rajoittaa koulun mahdollisuuksia puuttua tupakointiin? Ne ovat sellaisia, joita ei uskoisi kuulevan aikuisen suusta, mutta niin vain kuulee ja näkee kirjoitetun, vanhempien allekirjoituksella tietysti varustettuna.
Herääminen nykypäivään saattaisi auttaa selittämään muitakin ilmiöitä, mitkä tuntuvat uskomattomilta. - tunnistaminen
Näkyjäkö kirjoitti:
Voit uskoa, että opettajana kuulee monenmoista, mitä ei uskoisi lapsen suusta kuulevansa.
Omien lasteni suusta en kuule mitään sellaista, mitä ei tarvitsekaan. Ei minulla silti ole mitään vaikeutta uskoa, että hekin osaavat kaveripiirissään käyttää vähän erilaista kieltä kuin kotona.
Eka- ja tokaluokkalaisten lasten elämässä eivät vielä kavereiden mielipiteet ole niin määrääviä kuin vanhempien. Voin hyvin uskoa, että oppilas voi koulussa vedota niihin käytäntöihin, mitä kotona on, ja saattaapa sanoakin jotain sellaista.
Äidin ja isän mielipide on joskus arvossa arvaamattomassa. Olethan tietoinen esimerkiksi sellaisesta käytännöstä, että jotkut - useat - vanhemmat lähettävät koulun rehtorille suostumuksen, jossa he antavat lapsilleen luvan tupakoida ja siten rajoittaa koulun mahdollisuuksia puuttua tupakointiin? Ne ovat sellaisia, joita ei uskoisi kuulevan aikuisen suusta, mutta niin vain kuulee ja näkee kirjoitetun, vanhempien allekirjoituksella tietysti varustettuna.
Herääminen nykypäivään saattaisi auttaa selittämään muitakin ilmiöitä, mitkä tuntuvat uskomattomilta.on myös nykypäivää...
Ei lapsetkaan mitä tahansa sano, ja vielä toistele älyttömyyksiä.
Alkuperäinen on vain hieman kaunistellut totuutta. heh. se on nykypäivää... - suoraa valhetta.
Näkyjäkö kirjoitti:
Herääminen nykypäivään saattaisi auttaa selittämään muitakin ilmiöitä, mitkä tuntuvat uskomattomilta.tuollaisen luonnottoman lauseen voisihan kuulla kerran, mutta että ihan useamman? Paneepa epäilemään tiukkaakin tiukempaa liioittelua.
Halutaan paisutella asioita, oman kantin mukaan.
Ja se kertoo kyllä opettajan ollessa kyseessä ammattitaidottomuudesta ei mistään muusta.
- huostaanottajat
vievät lapsen jos hälle yritetään laittaa jotain rajoja...monet vanhemmat ei ota riskiä...
- jepskukkuu
Totuushan on se, että osalla lapsista, etenkin ekalla luokalla, on suuria vaikeuksia kuunnella opettajaa riippumatta siitä, onko opettaja hyvä vai huono.
Mielenkiintoista opetusta seuraa useampi oppilas ja siihen voivat kaiki osallistua. Mielenkiinnotonta opetusta ei vastaavasti seuraa niin moni oppilaista ja siihen ei juurikaan pysty osallistumaan, koska se on suunniteltu niin, että osallistuminen on mahdotonta.
Totuus on myös se, että jotkut vanhemmat eivät opeta kuuntelutaitoja kotona ja toisissa perheissä se tulee luonnollisena osana perheen arkea.
Perheiden eroja pyritään koulussa kunnioittamaan ja siksi opettaja ei soita kotiin ja sano, että tyttönne itkee, jos ei ole jonossa ensimäinen ja hän puhuu jatkuvasti muiden lasten päälle. Opettaja opettaa oppilaansa kunnioittamaan muita. - totuus on myös
jepskukkuu kirjoitti:
Totuushan on se, että osalla lapsista, etenkin ekalla luokalla, on suuria vaikeuksia kuunnella opettajaa riippumatta siitä, onko opettaja hyvä vai huono.
Mielenkiintoista opetusta seuraa useampi oppilas ja siihen voivat kaiki osallistua. Mielenkiinnotonta opetusta ei vastaavasti seuraa niin moni oppilaista ja siihen ei juurikaan pysty osallistumaan, koska se on suunniteltu niin, että osallistuminen on mahdotonta.
Totuus on myös se, että jotkut vanhemmat eivät opeta kuuntelutaitoja kotona ja toisissa perheissä se tulee luonnollisena osana perheen arkea.
Perheiden eroja pyritään koulussa kunnioittamaan ja siksi opettaja ei soita kotiin ja sano, että tyttönne itkee, jos ei ole jonossa ensimäinen ja hän puhuu jatkuvasti muiden lasten päälle. Opettaja opettaa oppilaansa kunnioittamaan muita.se, että monessa perheessä lapsi on se, jota kuunnellaan aina ja ikuisesti. LApsi saa keskeyttää aikuisten keskustelun ja puuhat, okska halutaan että lapsi on tasa-arvoinen ja perheessä toteutetaan demoksratiaa ja lapsikeskeistä kasvatusta ja lapsi on yksilö, jota on kohdeltava juuri hänen temperamenttinsa ja persoonallisuutensa vaatimalla tavalla.
Tulos on se että tämä lapsi terrorisoi sekä kotona omaa perhettään että koulussa kaikkia. Mutta se on vaan niin yksilö, ja opettajan on otettava tämä janikerttulin yksilöllisyys huomioon antamalla janikerttulin juosta silloin kun juoksuttaa ja puhua kun puhuttaa, niin kotonakin tehdään eikä ole minkäämlaisia ongelmia. - eikös tuo.......
jepskukkuu kirjoitti:
Perheiden eroja pyritään koulussa kunnioittamaan ja siksi opettaja ei soita kotiin ja sano, että tyttönne itkee, jos ei ole jonossa ensimäinen ja hän puhuu jatkuvasti muiden lasten päälle. Opettaja opettaa oppilaansa kunnioittamaan muita.Ole selvää että kouluun tullaan oppimaan....
ettei tulla valmiiksi oppineina? ihmeellista touhua?
Ja opettajan tulisi kyllä soittaa kotiin jos lapsi itkee koulussa, mistä syystä hyvänsä... - itkupill
eikös tuo....... kirjoitti:
Ole selvää että kouluun tullaan oppimaan....
Ja opettajan tulisi kyllä soittaa kotiin jos lapsi itkee koulussa, mistä syystä hyvänsä...Opettaja ei soita kotiin jokaisesta itkukohtauksesta.
Luokallani on 2 oppilasta, jotka itkevät omien erityispiirteidensä uoksi päivittäin. Minulla ei ole aikaa soittaa joka päivä heidän vanhemmilleen. Kerron viikon välein kaikki itkut ja vanhemmat kertovat samalla kodin kuulumiset. - ja kaikenmaailman
eikös tuo....... kirjoitti:
Ole selvää että kouluun tullaan oppimaan....
Ja opettajan tulisi kyllä soittaa kotiin jos lapsi itkee koulussa, mistä syystä hyvänsä...itkuiineksiin se open aika sitten menisikin, et voi olla tosissasi...huh huh
Oletko todella sitäkin mieltä, että lapselle aletaan opettaa tapoja vasta koulussa?
Tiedätkö mitä koulussa opetetaan, oletko itse edes käynyt koulua, ovatko omat lapsesi eläneet kuin pellossa siihen asti kunnes opettaja on alkanut heille tapoja opettamaan?
Mitä itse olet tehnyt ensimmäiset seitsemän vuotta lastesi kanssa?
Äly hoi!
- mietiskelijä vain
Todella hyvä kommentti asiaan ,jota itsekkin olen miettinyt.Olen ekaluokkalaisen äiti, ja huomannut moneen otteeseen kuluneen syksyn aikana kuinka eritavoin käyttäytyviä lapsia luokalla on.Osalle on ekapäivästä lähtien ollut hengenasia olla luokan "KINGI" ja tätä titteliä on tavoiteltu keinolla jos toisellakin.Lapsen vanhemmat tuntien ymmärtää tämän tarpeen.Toisella on ylitsepääsemätön tarve olla luokan paras ja kohteliain-molemmat ovat vain ihan toista opettajan silmien takana.
Joskus noita pieniä seuratessa tulee tunne ,että katsoo aikuisia,jos joku lapsista uskaltaa olla lapsi siitä saa maksaa kaveriporukassa kovan hinnan.Lapsen elämään kuuluu mielestäni sponttaanius,innokkus ja vilpittömyys,aivan varmasti ne riistäytyvät välillä käsistä ja jokaisen on opittava elämään yhteisten sääntöjen mukaisesti,toivon vain ,että opettajat näkevät myös noiden luokkatilanteiden yli,välitunneille yms.Ja olen ehdottomasti alkuperäisen kanssa samaa mieltä, että aikuista ei keskeytetä, vuoroa on odotettava,eikä aina voi olla eka!- mutta siitä
en sitten olekkaan etteivätkö lapset olisi olleet samanlaisia kilpailuun taipuvaisia jo vuosikymmenet.
Tuskin nykylapset huonommin käyttäytyvät kun ennenkään. Ihan samaa tönimistä ja päällehuutamista se on ollut jo vuosikymmennet. (hei minäkin olen ollut koulussa) Ihan turhaa syytellä ajan ilmiöksi.
- Ekaluokkalaisen äiti
Tyttöni on pienessä kyläkoulussa, niitäkin vielä on. Opettaja opettaa hänen lisäkseen myös tokaluokkalaisia ja eskarilaisia. Kyläyhteisö on pieni,kaikki tuntevat toisensa.
Tällaisia "esiintyjiä" on myös tyttöni luokassa. Moni lapsi puhuu (ja nämä lapset eivät puhu - he huutavat) opettajan ja tovereidensa puheen päälle. He oikeastaan tekevät tunnilla mitä huvittaa. Opettajan täytyy olla koko ajan keksimässä heille uusia virikkeitä, että mielenkiinto säilyy. He ovat kivaa täynnä olevia kakaroita, jotka ovat tottuneet saamaan kaiken heti ja nyt. Ja kaiken täytyy olla kivaa.
Tyttöni ei tilanteesta kärsi - hän osasi lukea, kirjoittaa ja laskeakin jo ekalle mennessään, mutta moni muu kylläkin kärsii - sellainen jolle oppiminen ei ole helppoa.
Kuten jo sanoin, kaikki tuntevat toisensa. Nämä esiintyjä-lapset ovat kaikki (heitä ei ole monta) perheistä, jotka ovat joko hyvin nuoria tai joilla on monia sisaruksia. Nämä nuorten lapset ovat oppineet, että kaiken pitää olla kivaa, kaikki tylsä ei ole pakollista. Jos äiti on hiukan päälle parikymppinen ja käyttäytyy kuin olisi lapsensa sisko ennemmin kuin äiti, ei hyvää seuraa. Ja nämä lapset, joilla paljon sisaruksia, ovat oppineet pitämään puolensa ja äänensä kuuluvilla. Esiinnytään koulussa, kun kotona kukaan ei kuuntele.
Tiedän, että kärjistin. Kaikkien suurperheiden tai nuorten perheiden ei tarvi ottaa nokkiinsa. Näin kuitenkin tyttäreni pienessä kouluyhteisössä.
PS Samaa seurasin isosiskon kanssa, nyt isosisko jo yläasteella.- että on kriittisiä
lapsia jotka vaativat kivaa...
Miksi koulun pitäisi olla tylsää???
ja sitä se suurimmaksi osaksi on. - tylsälle
että on kriittisiä kirjoitti:
ja sitä se suurimmaksi osaksi on.se, ettei koulussa voi olla aina yksi oppilas esiintymässä ja vaatimassa huomiota, ei tarkoita sitä, että tällä oppilaalla muiden mielestä olisi tylsää.
kun on opittu videoille, pleikkarille, tietsikalle eikä ikipäivänä ole luettua tai kirjoitettua sanaa kirjasta kuultu tai nähty, voi se aapinen tuntua oudolta ja tylsältä.
koulussa ei voi olla kaikien mielestä yhtäaikaa kivaa. me kun ollaan erilaisia ja tykätään eri asioista. se, mikä on toisesta tylsää, voi olla toisesta superhauskaa. - aina?
että on kriittisiä kirjoitti:
ja sitä se suurimmaksi osaksi on.Ai että koulussa pitää olla aina kivaa?
Ja sitten kasvetaan aikuisiksi ja oletetaan, että töissäkin on aina kivaa! Haloo! Koulu on lapsen työpaikka. Varmaan opettajat yrittävät tehdä opiskelun mahdollisuuksien mukaan innostavaksi ja kiinnostavaksi, mutta kivaa sen ei tarvitse aina olla. Onhan lapsen opittava, että ihmisen elämästä aika suuri osa on -joskus ikävienkin- velvollisuuksien täyttämistä.
- ja muiden todella huonosti?
Kuulut ilmeisesti niihin naisiin, joiden omat lapset ovat enkeleitä, tekivätpä mitä tahansa, mutta muiden lapset ovat aina lähes mielenvikaisia! Niinpä niin... onneksi meidän kenelläkään lapsella ei KOSKAAN ole ole ollut noin pikkuaivoisesti ajattelevaa opettajaa...!
- Opettajana 20 v.
ihmisiin, jotka ovat nähneet enemmän kuin keskivertoihmiset. Tiedän, että jokainen ei ole oman onnensa seppä. Tiedän, että elämä ei mene aina suunnitelmien mukaan.
Kasvatustyö ja ihmisen psykologia on aina ollut lähellä sydäntäni. Hyvien tapojen opettaminen lapsillensa on vähintä mitä voi tehdä, jos lapsensa tietä haluaa hieman tasoitella. Ja kiitos kysymästä, minulla on ihanat ja hyväkäytöksiset lapset. Tällaista palautetta olen saanut myös muilta. Mutta ei se helpolla ole tullut. Kasvatus on välillä todella haastavaa ja vaikeaakin. Toiset ovat helpomia kuin toiset, mutta kaikki ansaitsevat oman huomionsa.
Muiden lapset eivät ole mielenvikaisia, mutta elämänarvot ovat mielestäni lähteneet liian itsekeskeiseen suuntaan - se näkyy. - että meidän naapurin
Opettajana 20 v. kirjoitti:
ihmisiin, jotka ovat nähneet enemmän kuin keskivertoihmiset. Tiedän, että jokainen ei ole oman onnensa seppä. Tiedän, että elämä ei mene aina suunnitelmien mukaan.
Kasvatustyö ja ihmisen psykologia on aina ollut lähellä sydäntäni. Hyvien tapojen opettaminen lapsillensa on vähintä mitä voi tehdä, jos lapsensa tietä haluaa hieman tasoitella. Ja kiitos kysymästä, minulla on ihanat ja hyväkäytöksiset lapset. Tällaista palautetta olen saanut myös muilta. Mutta ei se helpolla ole tullut. Kasvatus on välillä todella haastavaa ja vaikeaakin. Toiset ovat helpomia kuin toiset, mutta kaikki ansaitsevat oman huomionsa.
Muiden lapset eivät ole mielenvikaisia, mutta elämänarvot ovat mielestäni lähteneet liian itsekeskeiseen suuntaan - se näkyy.lasten elämänarvot ovat todella syvältä, mutta minun lapseni ovat kohdallaan. Ei ole heidän äitinsä osannut heitä kasvattaa, mutta minun lapseni ovat malliesimerkkejä, hinoja lapsia!
- Opettajana 20 v.
että meidän naapurin kirjoitti:
lasten elämänarvot ovat todella syvältä, mutta minun lapseni ovat kohdallaan. Ei ole heidän äitinsä osannut heitä kasvattaa, mutta minun lapseni ovat malliesimerkkejä, hinoja lapsia!
mene muita tuomitsemaan, vaikka itse oletkin onnistunut hyvin. Ihmisillä voi olla yllättäviäkin taakkoja kannettavanaan ja se voi syödä energiaa kohtuuttomasti. Lasten kasvatus ei ole helppoa ja kun elämä potkii välillä päähän, niin voi olla että ote hiukan lipsuu.
Se on sitten juuri se eri asia, kun ihmiset tietoisesti kasvattavat lapsestaan omaa etuaan tavoittelevaa, hinnalla millä hyvänsä menestyvää, ollaan valveutuneita omista oikeuksista, mutta velvollisuuksista ei kiinnostuta. Peloton esiintyminen ja auktoriteettien arvon romuttaminen eivät ole itseisarvoja sinänsä. Toivoisin, että sisällöllä olisi enemmän merkitystä edelleenkin. Ja että ihmiset jaksaisivat tehdä omalta osaltaan maailmaa paremmaksi. - samoin ajattelija
mene muita tuomitsemaan, vaikka itse oletkin onnistunut hyvin. Ihmisillä voi olla yllättäviäkin taakkoja kannettavanaan ja se voi syödä energiaa kohtuuttomasti. Lasten kasvatus ei ole helppoa ja kun elämä potkii välillä päähän, niin voi olla että ote hiukan lipsuu.
Se on sitten juuri se eri asia, kun ihmiset tietoisesti kasvattavat lapsestaan omaa etuaan tavoittelevaa, hinnalla millä hyvänsä menestyvää, ollaan valveutuneita omista oikeuksista, mutta velvollisuuksista ei kiinnostuta. Peloton esiintyminen ja auktoriteettien arvon romuttaminen eivät ole itseisarvoja sinänsä. Toivoisin, että sisällöllä olisi enemmän merkitystä edelleenkin. Ja että ihmiset jaksaisivat tehdä omalta osaltaan maailmaa paremmaksi.Hyvä kommentti-äitinä olen nähnyt ja kokenut samaa ja itsekkin elänyt ylä-ja alamäkeä....
- opettajien tehtävä
samoin ajattelija kirjoitti:
Hyvä kommentti-äitinä olen nähnyt ja kokenut samaa ja itsekkin elänyt ylä-ja alamäkeä....
ole kasvattaa lapsista koululaisia kun he tulevat päivähoitoryhmistä toisenlaiseen ryhmään. Miten koulussa käyttäydytään, kuka on pomo, ketä totellaan jne. Ja kyllä nämä asiat täytyy myös päivittäin kerrata ja valvoa niiden noudattamista niin kauan kun lapsi on koulussa.
Joutuvathan vanhemmatkin kotona "opettajan apureiksi" valvomaan päivittäin, että läksyt ovat tehty. Vai luuletteko, että kun vanhemmat huomauttavat pari ensimmäistä viikkoa lapselle että läksyt täytyy tehdä, sen jälkeen he pitävät itsestään selvänä että lapsi tekee ne ilman valvontaa.
Vanhemmat eivät voi kasvattaa lasta koululaiseksi, koska kotona ei ole siihen tarvittavaa materiaalia. Ei siellä ole kymmeniä vieraita ja erilailla käyttäytyviä lapsia, jotta vanhemmat voisivat opastaa lasta henkilökohtaisesti, miten tällaisessa laumassa tulee elää, miten ratkaista riitoja ja erimielisyyksiä. Eivät lapset tätä osaa ilman opettamatta.
Tuo kuuleminen ja näkyjen näkeminen oli mielenkiintoinen. Ettekö te vielä tiedä sitä, että opettajan koulutuksessa opettajat opetaan siihen, että jokaisen lapsen olkapäällä istuu kaiket päivät vanhempi. Tämä aivopesu on niin kovaa, että opet ihan oikeasti näkevät ne ja kuulevat niiden kuiskaukset lapselle. Opettaja itse eikä ainakaan kaverit koskaan asetu lapsen olkapäälle, se on aina vanhempi. - Opettajana 20 v.
opettajien tehtävä kirjoitti:
ole kasvattaa lapsista koululaisia kun he tulevat päivähoitoryhmistä toisenlaiseen ryhmään. Miten koulussa käyttäydytään, kuka on pomo, ketä totellaan jne. Ja kyllä nämä asiat täytyy myös päivittäin kerrata ja valvoa niiden noudattamista niin kauan kun lapsi on koulussa.
Joutuvathan vanhemmatkin kotona "opettajan apureiksi" valvomaan päivittäin, että läksyt ovat tehty. Vai luuletteko, että kun vanhemmat huomauttavat pari ensimmäistä viikkoa lapselle että läksyt täytyy tehdä, sen jälkeen he pitävät itsestään selvänä että lapsi tekee ne ilman valvontaa.
Vanhemmat eivät voi kasvattaa lasta koululaiseksi, koska kotona ei ole siihen tarvittavaa materiaalia. Ei siellä ole kymmeniä vieraita ja erilailla käyttäytyviä lapsia, jotta vanhemmat voisivat opastaa lasta henkilökohtaisesti, miten tällaisessa laumassa tulee elää, miten ratkaista riitoja ja erimielisyyksiä. Eivät lapset tätä osaa ilman opettamatta.
Tuo kuuleminen ja näkyjen näkeminen oli mielenkiintoinen. Ettekö te vielä tiedä sitä, että opettajan koulutuksessa opettajat opetaan siihen, että jokaisen lapsen olkapäällä istuu kaiket päivät vanhempi. Tämä aivopesu on niin kovaa, että opet ihan oikeasti näkevät ne ja kuulevat niiden kuiskaukset lapselle. Opettaja itse eikä ainakaan kaverit koskaan asetu lapsen olkapäälle, se on aina vanhempi.Olen yllättynyt keskustelun hyökkäävästä ja osoittelevasta sävystä. En aloituksessani mielestäni syyllistänyt vanhempia sen kummemmin kuin muitakaan tahoja. Tarkoitus oli todeta vain tämän päivän tila koulussa. Ja selvän lasten käyttäytymisen/olemisen muutoksen huomioiminen. Mielenkiintoista on pohtia, mistä se johtuu. Mutta tarvitseeko tässä nyt osoitella ketään sormella? Ei kuulu omaan tyyliini.
Opettajat toki hoitavat lapsia koulupäivän ja opettavat heille niitä taitoja, mitä heiltä näyttäisi yhä enemmän puuttuvan. Tällainen käytöskoulu vaan vie paljon aikaa ja energiaa monelta muulta kivalta opetussuunnitelmaan kuuluvalta asialta, siis ihan varsinaisista oppiaineista puhun. Ja sitten vielä se, että jokainen ei tätä käytöskoulua tarvitsisi, vaan moni haluaisi viimenkin päästä jo "asiaan".
Minun mielestäni vanhemmat eivät ole open apureita, kun valvovat lapsensa tehtäviä, vaan lapsensa tukijoita. Päävastuu kasvatuksesta on kodilla. Myös maaperä normaaliin hyvätapaiseen vuorovaikutukseen tulee kotoa.
Opettajan rooli taas olisi tuo opettaminen ja kasvatustyö siinä sivussa. Opettaminen ja kasvattaminen nimenomaan ovat nykyään pakosti väärinpäin painottuneita. Tunnista kuluu yhä enemmän aikaa oppilaan itsekurin kehittämiseen ja erilaisiin kasvatuskeskusteluihin.
Kyllä kotona on materiaalia moneen koulussa tarvittavaan ominaisuuteen. Ei ryhmätyötaitojenaan harjoitteluun tarvita montaa ihmistä. Ei mitään ihmeellistä tarvitse opettaa, normaalit hyvät tavat. Vai onko tähän kuvioon tullut jotain, mikä vaikeuttaa entisestää myös kotien kasvatustyötä? - jokaisessa koulussa
Olen yllättynyt keskustelun hyökkäävästä ja osoittelevasta sävystä. En aloituksessani mielestäni syyllistänyt vanhempia sen kummemmin kuin muitakaan tahoja. Tarkoitus oli todeta vain tämän päivän tila koulussa. Ja selvän lasten käyttäytymisen/olemisen muutoksen huomioiminen. Mielenkiintoista on pohtia, mistä se johtuu. Mutta tarvitseeko tässä nyt osoitella ketään sormella? Ei kuulu omaan tyyliini.
Opettajat toki hoitavat lapsia koulupäivän ja opettavat heille niitä taitoja, mitä heiltä näyttäisi yhä enemmän puuttuvan. Tällainen käytöskoulu vaan vie paljon aikaa ja energiaa monelta muulta kivalta opetussuunnitelmaan kuuluvalta asialta, siis ihan varsinaisista oppiaineista puhun. Ja sitten vielä se, että jokainen ei tätä käytöskoulua tarvitsisi, vaan moni haluaisi viimenkin päästä jo "asiaan".
Minun mielestäni vanhemmat eivät ole open apureita, kun valvovat lapsensa tehtäviä, vaan lapsensa tukijoita. Päävastuu kasvatuksesta on kodilla. Myös maaperä normaaliin hyvätapaiseen vuorovaikutukseen tulee kotoa.
Opettajan rooli taas olisi tuo opettaminen ja kasvatustyö siinä sivussa. Opettaminen ja kasvattaminen nimenomaan ovat nykyään pakosti väärinpäin painottuneita. Tunnista kuluu yhä enemmän aikaa oppilaan itsekurin kehittämiseen ja erilaisiin kasvatuskeskusteluihin.
Kyllä kotona on materiaalia moneen koulussa tarvittavaan ominaisuuteen. Ei ryhmätyötaitojenaan harjoitteluun tarvita montaa ihmistä. Ei mitään ihmeellistä tarvitse opettaa, normaalit hyvät tavat. Vai onko tähän kuvioon tullut jotain, mikä vaikeuttaa entisestää myös kotien kasvatustyötä?Tuolla aiemmin joku tönttö ei voinut kestää sitä, että eräät meistä olemme onnistuneet lastemme kasvatuksessa. Ei se mitenkään välttämättä ole vanhempien ansio, samoin kuin ei "hankala hunsvotti penikkakaan" välttämättä ole vanhempiensa kasvatuksen tulos. Osa lapsista vaan luonnostaan oppii käyttäytymään hyvin toisia kohtaan, empatiaa, tunneälyä, herkkyyttä...
Osaa mukeloista ei varsinkaan murkkuiässä saa kuriin parhaatkaan vanhemmat.
Kyllähän kodin vaikutus on suuri ja jokaisen lapsen olalla todellakin on vanhempi.
Ottakaa hyvät ihmiset kuitenkin huomioon, että ihan oikeasti osalla meistä on varaa sanoa, että oma lapsi on "hyvä": harrastaa yleisesti hyväksyttyjä ja kannatettuja asioita, menestyy koulussa, käyttäytyy kiitettävästi.
Aivan samoin voidaan osasta lapsia sanoa, että ei ole "hyvä": harrastaa vain kaljoittelua ja tietokoneella pelaamista, laiminlyö koulunsa ja lintsaa, käyttäytyy kuin pikku prkl.
Näin se vaan on! - tunnista
Se on sitten juuri se eri asia, kun ihmiset tietoisesti kasvattavat lapsestaan omaa etuaan tavoittelevaa, hinnalla millä hyvänsä menestyvää, ollaan valveutuneita omista oikeuksista, mutta velvollisuuksista ei kiinnostuta. Peloton esiintyminen ja auktoriteettien arvon romuttaminen eivät ole itseisarvoja sinänsä. Toivoisin, että sisällöllä olisi enemmän merkitystä edelleenkin. Ja että ihmiset jaksaisivat tehdä omalta osaltaan maailmaa paremmaksi.ironiaa, kun se kohdistuu Sinuun? Sehän vain vinoili sulle kun olet niin täynnä itseäsi.
hehhehhe. ok. mutta todella hauska lukea.
Avaa silmät. - mitään muuta
jokaisessa koulussa kirjoitti:
Tuolla aiemmin joku tönttö ei voinut kestää sitä, että eräät meistä olemme onnistuneet lastemme kasvatuksessa. Ei se mitenkään välttämättä ole vanhempien ansio, samoin kuin ei "hankala hunsvotti penikkakaan" välttämättä ole vanhempiensa kasvatuksen tulos. Osa lapsista vaan luonnostaan oppii käyttäytymään hyvin toisia kohtaan, empatiaa, tunneälyä, herkkyyttä...
Osaa mukeloista ei varsinkaan murkkuiässä saa kuriin parhaatkaan vanhemmat.
Kyllähän kodin vaikutus on suuri ja jokaisen lapsen olalla todellakin on vanhempi.
Ottakaa hyvät ihmiset kuitenkin huomioon, että ihan oikeasti osalla meistä on varaa sanoa, että oma lapsi on "hyvä": harrastaa yleisesti hyväksyttyjä ja kannatettuja asioita, menestyy koulussa, käyttäytyy kiitettävästi.
Aivan samoin voidaan osasta lapsia sanoa, että ei ole "hyvä": harrastaa vain kaljoittelua ja tietokoneella pelaamista, laiminlyö koulunsa ja lintsaa, käyttäytyy kuin pikku prkl.
Näin se vaan on!Suurta totuutta?
Vanha sanonta että meidän lapset ja naapurin kakarat, elää todella tiukassa.
Kerron Sinulle salaisuuden, Sinun lapsesi ovat näin naapurista katsoen kakaroita halusit tai et.
Minkäs teet. - aina ainakaan
mitään muuta kirjoitti:
Suurta totuutta?
Vanha sanonta että meidän lapset ja naapurin kakarat, elää todella tiukassa.
Kerron Sinulle salaisuuden, Sinun lapsesi ovat näin naapurista katsoen kakaroita halusit tai et.
Minkäs teet.Eivät ole. Suuri osa lastemme kavereista asettaa juuri heidän seuransa etusijalle. Se ei tarkoita hyötymistarkoitusta, kuten suuria viikkorahoja tai ehtymätöntä karkkivarastoa. Myöskin eräät lastemme kavereiden vanhemmat ovat suoraan sanoneet, että meidän lapsemme ovat heille parasta mahdollista seuraa.
Pentuparvi ei useinkaan halua olla muiden kotona, koska "siellä aina huudetaan".
Tarkoittaako yksisilmäinen kommenttisi todella sitä, miltä se näyttää: Et pysty myöntämään, että maailmassa oikeasti on hyvin käyttäytyviä ja kunnollisia lapsia. Kuin myös aikuisia. - Hmmmm
tunnista kirjoitti:
ironiaa, kun se kohdistuu Sinuun? Sehän vain vinoili sulle kun olet niin täynnä itseäsi.
Avaa silmät.Oletko nyt ihan varma, kuka ymmärsi ja kuka ei....
- Hmmmm
Hmmmm kirjoitti:
Oletko nyt ihan varma, kuka ymmärsi ja kuka ei....
on siis sen ylläolevalle, ei Opettajana 20 v...
- Minä myös
Hmmmm kirjoitti:
on siis sen ylläolevalle, ei Opettajana 20 v...
...olen pitkään toiminut opettajana ja olen todella turhautunut siihen, millaisten keskustelusävyjen kanssa joutuu päivittäin tekemisiin oppilaita ohjatessa.
Tämän ketjun typerimmät viestit kuvastavat hyvin sitä, miten turhauttavaa on päivästä toiseen yrittää olla rakentava ja kannustava, positiivinen, hyvä aikuisen malli, kun tunneviestit lasten taholta ovat juuri tuota "tylsää" ja "vähän jaksaa". Iloisimmat valosielutkin oppivat vuodessa, viimeistään kahdessa kouluun tultuaan muilta kavereilta, ettei luokassa kannata näyttää innostuneisuuttaan ja turhautuvat odottamaan eteenpäin kantavaa keskustelua ja yhdessä pohtimista, kun suurimman osan odotukset vaikuttavat pyyhkivän jossain Mikki-hiiren ja Salaisien elämien välimaastossa, kun oppitunti alkaa.
Tylsyys (niinsanottu) on parasta lääkettä siihen, että aivosolut saavat välillä surrata ihmisen vauhdilla. Se saattaa pidemmän päälle aiheuttaa huikeita luovuuden puuskiakin, kuten kaikki vanhemmat opettajakollegat tietävät. - äiti - ei ope
tunnista kirjoitti:
ironiaa, kun se kohdistuu Sinuun? Sehän vain vinoili sulle kun olet niin täynnä itseäsi.
Avaa silmät.Murrosikäisen tasoinen kommentti. Älä keskustelu asioista joista et ymmärrä, toivottavasti ei oikeasti noin lapsellisella ihmisellä ole kouluikäisiä lapsia. Järkyttävää, jos aikuinen kirjoittaa typerämmin kuin 14v.
- puhut???
äiti - ei ope kirjoitti:
Murrosikäisen tasoinen kommentti. Älä keskustelu asioista joista et ymmärrä, toivottavasti ei oikeasti noin lapsellisella ihmisellä ole kouluikäisiä lapsia. Järkyttävää, jos aikuinen kirjoittaa typerämmin kuin 14v.
Myönnettäköön että tietosi asiasta on puhdas nolla.
- hämmästyttää..
aina ainakaan kirjoitti:
Eivät ole. Suuri osa lastemme kavereista asettaa juuri heidän seuransa etusijalle. Se ei tarkoita hyötymistarkoitusta, kuten suuria viikkorahoja tai ehtymätöntä karkkivarastoa. Myöskin eräät lastemme kavereiden vanhemmat ovat suoraan sanoneet, että meidän lapsemme ovat heille parasta mahdollista seuraa.
Pentuparvi ei useinkaan halua olla muiden kotona, koska "siellä aina huudetaan".
Tarkoittaako yksisilmäinen kommenttisi todella sitä, miltä se näyttää: Et pysty myöntämään, että maailmassa oikeasti on hyvin käyttäytyviä ja kunnollisia lapsia. Kuin myös aikuisia.Toki uskon Sinun uskovan että lapsesi ovat fiksuja ja filmaattisia. Niin kaikki vanhemmat uskovat. Usko tai älä.
Tyhmä ja sokea olet jos et tätä tajua.
Pentuparvi se meiltäkin kotoa löytyy, omat ja vieraat, mutten silti ole niin sinisilmäinen asioiden suhteen kuin Sinä.
Meillä ei karsinoida kakaralaumasta kilttejä ja vähemmän kilttejä, vaan kohdellaan kutakuinkin tasa-arvoisisti.
Pidätkö Sinä käytöstäsi hyvänä, ja oletko kiinnittänyt huomiota myös siihen että suot toisillekkin eriävän mielipiteen, saamatta hernettä nenään? - -sitten ....
Minä myös kirjoitti:
...olen pitkään toiminut opettajana ja olen todella turhautunut siihen, millaisten keskustelusävyjen kanssa joutuu päivittäin tekemisiin oppilaita ohjatessa.
Tämän ketjun typerimmät viestit kuvastavat hyvin sitä, miten turhauttavaa on päivästä toiseen yrittää olla rakentava ja kannustava, positiivinen, hyvä aikuisen malli, kun tunneviestit lasten taholta ovat juuri tuota "tylsää" ja "vähän jaksaa". Iloisimmat valosielutkin oppivat vuodessa, viimeistään kahdessa kouluun tultuaan muilta kavereilta, ettei luokassa kannata näyttää innostuneisuuttaan ja turhautuvat odottamaan eteenpäin kantavaa keskustelua ja yhdessä pohtimista, kun suurimman osan odotukset vaikuttavat pyyhkivän jossain Mikki-hiiren ja Salaisien elämien välimaastossa, kun oppitunti alkaa.
Tylsyys (niinsanottu) on parasta lääkettä siihen, että aivosolut saavat välillä surrata ihmisen vauhdilla. Se saattaa pidemmän päälle aiheuttaa huikeita luovuuden puuskiakin, kuten kaikki vanhemmat opettajakollegat tietävät.vaipuu koomaan niin kuin tylsä opettajakin.....
joka ei kestä minkäänlaista itseensä kohdistuvaa kritiikkiä. - voikin
-sitten .... kirjoitti:
vaipuu koomaan niin kuin tylsä opettajakin.....
joka ei kestä minkäänlaista itseensä kohdistuvaa kritiikkiä.tosiaan ihan vapaasti esittää. Niistä sitten huomaa kyllä perustuuko se tietoon vai johonkin muuhun esim. omaan luonteenpiirteeseen. Kritiikkiä antavat ne, jotka asiasta jotain tietävät. Aiheesta tullut kritiikki on aina paikallaan, mutta ulkopuolisten eläytymiskyvyttömät mielipiteet pistävät välillä naurattamaan.
- opena...
Yhdyn täysin mielipiteeseesi. Lapsista on tullut itsekeskeisempiä vuosien varrella. On tärkeintä että MINÄ saan sitä ja tätä, MINUN pitää olla aina ensimmäinen, muuten en ole täydellinen. Ja sanon kokemuksesta, että kaikkein itsekeskeisimpiä ovat ainokaiset ja iltatähdet, joita vanhemmat palvovat yli kaiken. Toki poikkeuksiakin on, ei kannata kenenkään vetää hernettä nenään tästä kommentista.
Jotkut lapset odottavat koulussakin samaa palvelua ja heidän on vaikea käsittää kun joutuu ITSE tekemään asioita, esim. sitomaan kengännauhansa. En muista(dementiaako?) urani alkuvuosilta tällaisia lapsia. Ei niitä onneksi tänäkään päivänä monta ole, suurin osa pitää tärkeänä, että oppii itse varsinkin jos kotona on kannustettu omatoimisuuteen.
Käsitys siitä, kuka määrää luokassa, on myös asia johon pitää käyttää nykyään paljon aikaa. Niitä määräilijöitä kun tuntuu olevan yhä enemmän. Mutta työstäni pidän silti, enkä vaihtaisi muuhun ammattiin.- dementian vaiheessa
jo pitäisi.......
entis ajan lapset osasivat solmia paremmin kengän nauhoja.......hehhehehhe...... - opena...
dementian vaiheessa kirjoitti:
jo pitäisi.......
entis ajan lapset osasivat solmia paremmin kengän nauhoja.......hehhehehhe......se oli ennenkin, lasten taidot eivät ole mihinkään kadonneet. Ilmaisin itseni huonosti, tarkoitin että jotkut tämän päivän lapset eivät edes halua oppia tekemään itse vaan odottavat, että kaikki tehdään heille valmiiksi.
- Opettajana 20 v.
vastauksia, kiitos.
Ympäröivä viriketulva selittää varmaan monia ongelmia, samoin se, että lapsia ei enää hoideta juurikaan kotona, vaan isoissa ryhmissä erilaisissa hoitopaikoissa.
Halusin nostaa tätä asiaa esiin kahdestakin syystä. Ensinnäkin omasta mielestäni on ollut aina mielenkiintoista kuulla omien lasteni opettajaa, kuinka he kokevat luokkansa ilmapiirin. Tällä tavoin olen voinut ymmärtää omaakin lastani paremmin, kun hän on minulle koulusta puhunut. Asiat saavat paremmat mittasuhteet ja kun tilanteen ymmärtää jotenkin oikeaan suuntaan, niin ohjeetkin osuvat joskus oikeaan :)
Toiseksi olen huolissani erityisesti nuorten opettajien puolesta, kuinka he jaksavat. Minunlaisillani "vanhoilla ketuilla" on jo niin monet konstit, että ne eivät lopu. Mutta nuori, kokematon opettaja on kyllä kovan työtaakan alla. Hyvin koulutetut nuoret opettajat karkaavat pian kokonaan alalta....
Voisinhan minä vielä kolmanneksi olla huolissani niistä lapsista, joilta itsehillintä pettää koko ajan nopeammin. Suuntaus näyttää kuitenkin olevan se, että heidän puoliaan pidetään - surullista kyllä - väärään suuntaan, itsekeskeisempään suuntaan. Tuulimyllyt on vastassa. Minun kokemukseni mukaan ihminen on ihan luontevasti jo itsekäs lapsena, sitä piirrettä ei tarvitse tukea.Tavallinen koulunkäynti, epäitsekkyys ja toisten kunnioittaminen kunniaan!- tuotos Sinä
itse luulet olevasi? Eriarvoistat ihmisiä johonkin kastiin,
En yhtään ihmettele että näät ihmisen itsekkäänä jo pienenä. Minä en nää, eikä minulla ole tarvetta "tallata" hieman äänekkäämmänkään oppilaani päälle.
- koskilainen
Eilisessä (11.1) Valkeakosken Sanomissa oli todella hyvä mielipidekirjoitus. Siinä oli usean, hiukan kärjistetyn esimerkin avulla verrattu miten kouluissa elettiin 1960 luvulla ja miten eletään nyt. Vanhemmuus on kadoksissa oli johtopäätöksenä. Suosittelen luettavaksi !
- mitenkään
avustajaa luokkaan?
- Opettajana
Tarvitsisin 10:lle oppilaalle henkilökohtaisen avustajan :) Avustaja voisi tunnilla istua vieressä ja auttaa oman puheenvuoron odottamisessa hiljentämällä oppilaan aina kun hän aloittaa puhumaan väärään aikaan. Samoin hän voisi toimia fyysisenä esteenä, kun oppilas aikoo lähteä vaellusretkelleen luokassa, hän muistaisikin istua paikallaan seuraamassa opetusta.
Oppilaat, joista olen pääasiassa puhunut, ovat tavallisia, kivoja lapsia. Impulsiivisuus ja itsekurin puute vaan leimaa ajoittain heidän koulunkäyntiään. Harmillista kyllä nämä ikävät piirteet korostuvat juuri silloin, kun oikein innostutaan: Minä tiedän! Anna minulle! Minä haluan! Minä ensin! Tai vastaavasti lähdetään kiertelemään, mitä on otettu esille; hypistellään tavaroita ja ruvetaan leikkimään koulun/luokkatoverien tavaroilla; tai rynnätään ottamaan erilaisia tykötarpeita välittömästi, kun aihetta on vähänkään vilautettu... Muut sosiaaliset taidot ovat sitten taas asia erikseen.
Kyllähän tuohon voisi palkata avustajia :) Ja luulenkin, että kuukauden jälkeen avustajat jäisivätkin jo lähestulkoon ilman töitä. Ainakin toivon niin. Yksi ongelma on, että oppilas ei usko, että opettaja tarkoittaa, mitä sanoo, ei edes vaikka ope tulee henkilökohtaisesti sanomaan monta kertaa päivässä samasta aiheesta. Yhdelle ihmiselle se on raskasta päivä toisensa jälkeen huomautella monelle oppilaalle samoista asioista. Ja kun vielä pitäisi muistaa ne loput 15, jotka odottavat opetusta...
Jossain määrin tätä on aina ollut. Nyt se vain tuntuu saavuttavan liialliset mittasuhteet. - surkea auktoriteetiton
Opettajana kirjoitti:
Tarvitsisin 10:lle oppilaalle henkilökohtaisen avustajan :) Avustaja voisi tunnilla istua vieressä ja auttaa oman puheenvuoron odottamisessa hiljentämällä oppilaan aina kun hän aloittaa puhumaan väärään aikaan. Samoin hän voisi toimia fyysisenä esteenä, kun oppilas aikoo lähteä vaellusretkelleen luokassa, hän muistaisikin istua paikallaan seuraamassa opetusta.
Oppilaat, joista olen pääasiassa puhunut, ovat tavallisia, kivoja lapsia. Impulsiivisuus ja itsekurin puute vaan leimaa ajoittain heidän koulunkäyntiään. Harmillista kyllä nämä ikävät piirteet korostuvat juuri silloin, kun oikein innostutaan: Minä tiedän! Anna minulle! Minä haluan! Minä ensin! Tai vastaavasti lähdetään kiertelemään, mitä on otettu esille; hypistellään tavaroita ja ruvetaan leikkimään koulun/luokkatoverien tavaroilla; tai rynnätään ottamaan erilaisia tykötarpeita välittömästi, kun aihetta on vähänkään vilautettu... Muut sosiaaliset taidot ovat sitten taas asia erikseen.
Kyllähän tuohon voisi palkata avustajia :) Ja luulenkin, että kuukauden jälkeen avustajat jäisivätkin jo lähestulkoon ilman töitä. Ainakin toivon niin. Yksi ongelma on, että oppilas ei usko, että opettaja tarkoittaa, mitä sanoo, ei edes vaikka ope tulee henkilökohtaisesti sanomaan monta kertaa päivässä samasta aiheesta. Yhdelle ihmiselle se on raskasta päivä toisensa jälkeen huomautella monelle oppilaalle samoista asioista. Ja kun vielä pitäisi muistaa ne loput 15, jotka odottavat opetusta...
Jossain määrin tätä on aina ollut. Nyt se vain tuntuu saavuttavan liialliset mittasuhteet.opettajan tekele......
vaihda alaa, tai siirry eläkkeelle..
Kymmenen avustajaa??????? et ole terve päästäsi. sori että sanon suoraan.
Elämäsi taitaa olla liian vaikeaa, kun et tavallisista lapsista selviydy? Hanki apua. Itsellesi. - o mores
surkea auktoriteetiton kirjoitti:
opettajan tekele......
vaihda alaa, tai siirry eläkkeelle..
Kymmenen avustajaa??????? et ole terve päästäsi. sori että sanon suoraan.
Elämäsi taitaa olla liian vaikeaa, kun et tavallisista lapsista selviydy? Hanki apua. Itsellesi.Mahtaa sinulla olla paha olo. Myrkkyä piisaa. Etkö huumoria ymmärrä? Kuka tahansa lukutaitoinen tuosta tajuaa, ettei kirjoittaja vakavissaan tarkoita, että tarvitaan kymmenen avustajaa.
Koko tämä ketju jo selittää, miksi lapset ovat levottomia. He ovat sinunlaistesi kasvattamia. Tai tuskinpa kai sinäkään alentuisit tuollaiseen käytökseen ihan omalla nimellä ja naamalla. Tuntuuko tosiaan makealta, kun saa heittäytyä asiattomaksi ja ottaa rankemman päälle kantaa täysin tuntemattoman ihmisen ammattitaitoon? Aloittaja on koko ajan pysynyt asialinjalla, ei ole syytellyt eikä solvannut ketään. Hän haluaa keskustella. Tiedätkö, mitä se semmoinen on ja oletko opettanut lapsellesikin?
- erityisopettajana
Vastaan nyt ihan lukematta viestiin tulleita vastauksia :-)
Kirjoitus yleistää mielestäni liikaa sen, että jos lapsi ei opi, syy on se, ettei lapsi ole kuunnellut/piitannut. Lukihäiriö ja erillaiset oppimishäiriöt ovat nykyään yleisiä ja niitä esiintyy usein lievässä muodossa, joilloin niillä on ajan myötä tapana kadota lähes kokonaan. Myös erillaiset keskittymishäiriöt ovat yleistyneet joten ihan kokemuksesta voin sanoa, ettei se asia nyt ihan niinkään ole. Lisäksi opettajaksi ryhtynyt on varmastikkin aavistanut, ettei työ tule aina olemaan pelkkää ruusuilla tanssimista.
Lapset vaativat intenssiivistä läsnäoloa. Varsinkin eka-tokaluokkalaiset, jolloin opettajan on lähes mahdotonta vetäytyä openroolinsa taakse ja olla huomioimatta oppilaita ja jokaista lasta yksilöinä.- 60-luvulla
Minulla ei ole aavistustakaan mitä Valkeakoskella on kirjoitettu, mutta olen sitä mieltä, että tottakai 60-luvulla oppilaat olivat erilaisia, koska he saivat kasva kotona vanhempien ja sisarusten sekä naapurien tuttujen kavereiden kanssa. Tuttu ja turvallista elämänmenoa pääasiassa maaseutu ympäristössä. Ei heitä kiikutettu aamuvarhaisella kotoa pois hälinän ja laitosmaisen elämän pariin. Ei heidän personaansa hajoitettu milloin mihinkin ulkopuoliseen muka tarpeelliseen virikkeeseen ja sosialisuuden kasvattamiseen.
Oletteko muuten tidostaneet, että lapsen impulsiivisuuteen, kuuntelemiseen, ohjeiden vastaanottamiseen kyky kasvaa päiväsaikaan, jolloin hän on päivähoidossa. Myös oppimiseen tarvittavat taidot kehittyvät lapsella hänen valveillaoloaikanaan eli päivähoitoympäristössä, tätien ohjauksessa. Päivän jälkeen lapsi on niin väsynyt, että hän kotona kerkiää palautua joten kuten ja rauhoittua nukkmaan menoa varten. Uuden oppimisen vastaanottokykyä ei juuri enää ole. Eikä ole aikakaan, 10 tuntia hoidssa, 3-4 tuntia kotona.
Sama taitaa olla koululaisilla, hiedän suurin kasvunsa tapahtuu koulupäivän aikana, virkeimmillä ollessaan. Jos opettajat kieltäytyvät ohjaamasta ja opettamasta lasta heidän kasvussaan, ei ihme, että he eivät mitään enää osaa. - Opettajana 20 v.
Meillä on loistavat erityisopettajat ruotimassa erityisopetukseen kaikki, jotka sitä tarvitsevat. Nyt puhun sellaisista lapsista, joilla ei ole todettu tarvetta erityisopetukseen.
Ja et kai tosissasi tarkoita sitä, että 18-19-vuotias nuori tietää kaikki ammattinsa erityispiirteet etukäteen? Kyllä varmasti jotkut, mutta ei edes suurin osa. Ylipäätään työstä toki voi aavistaa - kuten elämästä yleensäkin - että vaikeuksiakin tulee. Lopulta asenne ratkaisee. Paljolti kotoa perittyä...
Vetäytyä openroolin taakse? Siis sehän juuri on opettajan rooli, huomioida oppilas. Nyt on kyllä pakko epäillä tuota nimimerkkiä. Taitaa olla tuulesta temmattu :D - Arvot kunnossa
Meillä on loistavat erityisopettajat ruotimassa erityisopetukseen kaikki, jotka sitä tarvitsevat. Nyt puhun sellaisista lapsista, joilla ei ole todettu tarvetta erityisopetukseen.
Ja et kai tosissasi tarkoita sitä, että 18-19-vuotias nuori tietää kaikki ammattinsa erityispiirteet etukäteen? Kyllä varmasti jotkut, mutta ei edes suurin osa. Ylipäätään työstä toki voi aavistaa - kuten elämästä yleensäkin - että vaikeuksiakin tulee. Lopulta asenne ratkaisee. Paljolti kotoa perittyä...
Vetäytyä openroolin taakse? Siis sehän juuri on opettajan rooli, huomioida oppilas. Nyt on kyllä pakko epäillä tuota nimimerkkiä. Taitaa olla tuulesta temmattu :DMielipiteesi ovat mielestäni kerta kaikkiaan loistavia, argumentoit asiasi pätevästi ja pysyt asiassa, vaikka nämä raakkujat kaikkeen muuhun yllyttävätkin.
Tekstistäsi huomaa, miten silla on hyvä ihmiskäsitys ja käyttöteoria työssäsi. Uskon vahvasti, että teet hyvää postmodernin yhteiskunnan yksilökeskeisyydessä eläneille pienille lapsille, jotka kaipaisivat joskus rajojakin niiden vapauksien sijaan.
Toivon Sinulle sydämeni pohjasta kaikkea hyvää,
jatka samalla mallilla!
Itsellä olisi varmaan jo palanut hermo näiden rumasti sanottuna imbesillien kanssa. ;) - opex
Eipä vaikuta opettajan tekstiltä. Juuri tuollaisia virheitä korjaan oppilaideni jutuista jatkuvasti:) Sisällöstä voisi sanoa, että juuri keskittymisvaikeuksien lisääntymistä aloittaja ihmettelikin. Sinä tunnut suhtautuvan niihin, kuin ne olisivat taivaasta pudonnut tosiasia, jonka syntyä ei ihmetellä tarvitse. Geenimme tuskin ovat muutamassa kymmenessä muuttuneet, kasvatus ja muu ympäristö sen sijaan paljonkin! Lisäksi tuo viittaus opettajan rooliin... Heh, et taida siitä asiasta paljoa tietää, kuten aloittaja jo sanoikin.
- kirjoitustaidoilla
et ole kyllä erityisopettaja! Älä viitisi pilata erityisopettajien mainetta esiintymänä sellaisena.
Tiedän että siellä kansalaisopiston kurssilla oli erityispedagogiikkaa se yksi opintoviikko, siltikään ei kannata ihan opettajaksi itseään tituleerata. - erityisopettajana
jaa..?
Se oli minun henk.koht mielipiteeni ja sen ilmaisemiseen minulla on oikeus siinä missä muillakin.
Olen koulutukseltani alunperin sairaanhoitaja ja siihen sitten opiskelin päälle ja nyt toimin kyllä ihan täysi päiväisenä erityisopettajana.
Minulla on lukihäiriö, mutta mielestäni se on vain plussaa työssäni, sillä koen, että minun on helpompi ymmärtää lapsia, joilla on vakavia oppimishäiriöitä ja vaikeuksia.
Pahoittelen, ettei mielipiteeni yhdy omaasi.
Ja mitä openrooliin tulee, niin toki katsomme asiaa erillaisilta pohjilta. Mutta maailma muuttuu ajan kuluessa, joten toki on sanommattakin selvää, ettei asiat enään ole samoin kuin 20 vuotta sitten.
Tämä on nyt kirjoitettu ihan mutu-pohjalta.
kiitos. - näytä..
kirjoitustaidoilla kirjoitti:
et ole kyllä erityisopettaja! Älä viitisi pilata erityisopettajien mainetta esiintymänä sellaisena.
Tiedän että siellä kansalaisopiston kurssilla oli erityispedagogiikkaa se yksi opintoviikko, siltikään ei kannata ihan opettajaksi itseään tituleerata.olevan omissakaan kirjoitustaidoissasi hurraamista :)
- the truth is out there
erityisopettajana kirjoitti:
jaa..?
Se oli minun henk.koht mielipiteeni ja sen ilmaisemiseen minulla on oikeus siinä missä muillakin.
Olen koulutukseltani alunperin sairaanhoitaja ja siihen sitten opiskelin päälle ja nyt toimin kyllä ihan täysi päiväisenä erityisopettajana.
Minulla on lukihäiriö, mutta mielestäni se on vain plussaa työssäni, sillä koen, että minun on helpompi ymmärtää lapsia, joilla on vakavia oppimishäiriöitä ja vaikeuksia.
Pahoittelen, ettei mielipiteeni yhdy omaasi.
Ja mitä openrooliin tulee, niin toki katsomme asiaa erillaisilta pohjilta. Mutta maailma muuttuu ajan kuluessa, joten toki on sanommattakin selvää, ettei asiat enään ole samoin kuin 20 vuotta sitten.
Tämä on nyt kirjoitettu ihan mutu-pohjalta.
kiitos.Et takuulla voi olla PÄTEVÄ erityisopettaja tuollaisella kirjoitustaidolla!
Kerropa vielä tarkasti, mikä olet koulutukseltasi: siis minkä alan erityisope olet, missä opiskelit, kuinka monta OV:a?
Olenpa aivan varma, että näihin kysymyksiin en taida saada tarkkoja vastauksia... :) - ite kirjoitit
Arvot kunnossa kirjoitti:
Mielipiteesi ovat mielestäni kerta kaikkiaan loistavia, argumentoit asiasi pätevästi ja pysyt asiassa, vaikka nämä raakkujat kaikkeen muuhun yllyttävätkin.
Tekstistäsi huomaa, miten silla on hyvä ihmiskäsitys ja käyttöteoria työssäsi. Uskon vahvasti, että teet hyvää postmodernin yhteiskunnan yksilökeskeisyydessä eläneille pienille lapsille, jotka kaipaisivat joskus rajojakin niiden vapauksien sijaan.
Toivon Sinulle sydämeni pohjasta kaikkea hyvää,
jatka samalla mallilla!
Itsellä olisi varmaan jo palanut hermo näiden rumasti sanottuna imbesillien kanssa. ;)tän vastauksen itsellesi. hahahhaha.
- hanskassa sullakaan
opex kirjoitti:
Eipä vaikuta opettajan tekstiltä. Juuri tuollaisia virheitä korjaan oppilaideni jutuista jatkuvasti:) Sisällöstä voisi sanoa, että juuri keskittymisvaikeuksien lisääntymistä aloittaja ihmettelikin. Sinä tunnut suhtautuvan niihin, kuin ne olisivat taivaasta pudonnut tosiasia, jonka syntyä ei ihmetellä tarvitse. Geenimme tuskin ovat muutamassa kymmenessä muuttuneet, kasvatus ja muu ympäristö sen sijaan paljonkin! Lisäksi tuo viittaus opettajan rooliin... Heh, et taida siitä asiasta paljoa tietää, kuten aloittaja jo sanoikin.
jos et näe selvää opettajan ammattitaidottomuutta, ja väärän alan valintaa, kritiikin kestämättömyyttä ja kehityskelvottomuutta. Ei mitään vikaa ole itsessä. hahah.
- takia hän
the truth is out there kirjoitti:
Et takuulla voi olla PÄTEVÄ erityisopettaja tuollaisella kirjoitustaidolla!
Kerropa vielä tarkasti, mikä olet koulutukseltasi: siis minkä alan erityisope olet, missä opiskelit, kuinka monta OV:a?
Olenpa aivan varma, että näihin kysymyksiin en taida saada tarkkoja vastauksia... :)vaivautuisi tyydyttelemään sinun uteliaisuutesi tarpeita.
En minä ainakaan rupeaisi.
Mikä panee ajattelemaan ettei joku jolla on lukihäiriö olisi pätevä ammatissaan.
Sinun uskoasihan maailma toki kaipaa...:) - yritä
takia hän kirjoitti:
vaivautuisi tyydyttelemään sinun uteliaisuutesi tarpeita.
En minä ainakaan rupeaisi.
Mikä panee ajattelemaan ettei joku jolla on lukihäiriö olisi pätevä ammatissaan.
Sinun uskoasihan maailma toki kaipaa...:)Tämä on liian vaikeaa sinulle.
- Psykologi & äiti
ite kirjoitit kirjoitti:
tän vastauksen itsellesi. hahahhaha.
Tämä oli minun kommenttini, ei aloittajan.
Toki kaikkien kirjoittaessa nimettöminä kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahtoo, mutta vakuutan että kyseessä on eri ihminen.
Minusta on surullista, millä tasolla tämä keskustelu etenee etenkin meidän vanhempien puolesta, osa toki asiallisiakin, mutta suurimmaksi osaksi tämä keskustelu on ala-arvoista. Voisi hyvin kuvitella, että murkkuikäisten kirjoittamaa. On surullista ajatella, että nämä ihmiset kasvattavat lapsia.
Muistakaa ihmiset, että opettajat haluavat lapsenne parasta!
Olen toiminut hetken koulupsykologin sijaisena, ja voin vakuuttaa että opettajat olivat aidosti kiinnostuneita oppilaistaan ja halusivat heille parasta. Tuntuu, että monet vanhemmat kuvittelevat omiaan mitä "kulissien takana" tapahtuu, mutta minä sanon että suurin osa maamme opettajista on sydämellisiä ja korkeastikoulutettuja ammattilaisia!
Menkääpä ulkomaille kysymään, millaiset koulujärjestelmät ja opettajat siellä on. Osaisitte tekin arvostaa sitten.
Ehkä. - ope70
hanskassa sullakaan kirjoitti:
jos et näe selvää opettajan ammattitaidottomuutta, ja väärän alan valintaa, kritiikin kestämättömyyttä ja kehityskelvottomuutta. Ei mitään vikaa ole itsessä. hahah.
Mistä se sitten tässä pitäisi nähdä? Aloittaja kirjoitti todella fiksua tekstiä, eikä syytellyt ketään. Kunhan halusi keskustella. Keskustelupalstahan tämä oli ainakin viimeksi, kun tarkistin.
Sinun kaltaisillesi tämä on paikka, johon saa tulla "ottamaan kantaa" tuntemattomien ihmisten ammattitaitoon ja persoonaan eli purkamaan omaa pahaa oloa ja alemmuudentunnetta. Kukaan, joka kokee itse olevansa oman alansa arvostettu ammattilainen, ei lähde tuolla tavoin toista syyttä haukkumaan. Sellaisella ihmisellä ei nimittäin ole tarvetta nostaa itseään mollaamalla muita nimimerkin kätköistä.
Luepa nyt uudelleen aloittajan teksti ja kerro, mistä siinä ilmenee, että hän on ammattitaidoton. Onko niin, että vain opettaja, joka kokee työnsä koko ajan äärimmäisen helpoksi, on ammattitaitoinen? Voin vakuuttaa, että kyseessä on monella tavalla haastellinen työ, jonka kuuluukin aiheuttaa päänvaivaa. Emme me ole kantamassa lankkuja paikasta toiseen tms.
- äiti4
huolissani.Missähän vaiheessa tämä "vapaakasvatus" on ilmestynyt koteihin ja kouluihin? Olen kuunnellut vanhempainilloissa opettajan valittavan kuinka oppilaat eivät keskity opetettavaan aineeseen, kysyin miksi oppilaat saavat vaeltaa tunnilla luokassa miten haluavat vastaukseksi sain että he tekevät ryhmätyötä.Pois tuollainen ryhmätyöskentely koska kaikista oppilaista ei siihen ole.Vanhanajan opetus käytäntöön, tunnilla ei puhuta ilman lupaa, kyniä ei teroiteta ilman lupaa ja ennenkaikkea viitataan kun halutaan kysyä tai vastata.Koskahan kouluissa ymmärretään että opettajat eivät voi taata kenellekkään oppilaalle työrauhaa kun näitä vaeltajia on luokassa.Opettajat ovat nykyään liikaa ns. kavereita, kyllä opettajalla täytyy olla auktoritettia sen verran että saa luokan kuriin ja järjestykseen.
- Opettajana 5v.
Alkuperäinen kirjoittaja on varmasti oikeassa huomioineen. Voisin kuvitella, että yhteiskunnan tila näkyy peilinä kouluissamme. Itse huomaan, että kun esim. yritän mennä ovesta sisään, lapset juoksevat päälle, eikä heille tule mieleenkään, että voisi olla minun vuoroni mennä ovesta. Tietynlainen vanhempien kunnioittaminen on kadonnut. Lapset myös saavat päättää liikaa itse asioista, jotka eivät oikeastaan kuuluisi heidän päätettäväkseen. Opettajat joutuvat sitten väittelemään heidän kanssaan tyhjänpäiväisistä asioista.
Toisaalta, ainoastaan yksi positiivinen aikuinen voi pysäyttää tällaisen käytöksen lapsilla. Yhteisten sääntöjen opettaminen on nyt enemmän opettajan kuin vanhempien tehtävä. Minusta koulun säännöt ja niiden noudattaminen on loppujen lopuksi helppo juttu, kunhan opettaja kertoo lapsille säännöistä ja tekee ne selväksi kaikille. - Normaalien äiti
Kuulostaa siltä, että olet unohtanut mitä ekaluokan opettajan työ on, kun ihmettelet sitä etteivät kirjaimet löydä muotoaan tai että samasta asiasta saa sanoa monta kertaa tai että paikallaan on vaikea pysyä tai oppia puhumaan viittaamisen jälkeen. Tuo kuuluu ekaluokkalaisille! Sinä opetat heille, toivottavasti ystävällisesti ja pitkäjänteisesti, miten koulussa toimitaan. Jos he eivät opi, niin ketään muuta et asiasta voi syyttää.
- Opettajana 20 v.
minulle sitten vielä vähän, millaista on olla ekaluokkalaisen opettaja, kun tunnut niin hyvin tietävän. Voisin saada vaikka hyviä vinkkejä. Pakkaa nuo asiat välillä unohtumaan, niin näin varmaan muistaisin taas. Ja oppilaanikin hyötyisivät.
- kahden äippä
sitten osa ekaluokkalaisista osaa nuo taidot jo tosi hienosti, uskovat kerrasta, tottelevat opettajaa sekä käyttäytyvät muutenkin fiksusti?
SIKSI, kun HEIDÄT ON KASVATETTU KOTONA!!! Valitettavasti liian moni jättää kaiken kasvatusvastuun opelle. Sen ei todellakaan pitäisi olla open homma! Jos nuo kullanmurut ovat kaikki ikävuotensa ennen koulua saaneet temmeltää oman mielensä mukaan, miten luulet että ope hetkessä pistää heidät raiteille!
Olen itse kasvattanut kaksi lasta koulukypsiksi, jotka osaavat olla luokassa fiksusti ihan kaikenlaisten opettajien kanssa. Jokainen joka on sen työn tehnyt, tietää, että tuloksia ei synny hetkessä.
Kyllä minä ainakin syytän rasavillien lapsien VANHEMPIA heidän lastensa huonosta käytöksestä, enkä opettajia! - kasvattaa koululaiset
kahden äippä kirjoitti:
sitten osa ekaluokkalaisista osaa nuo taidot jo tosi hienosti, uskovat kerrasta, tottelevat opettajaa sekä käyttäytyvät muutenkin fiksusti?
SIKSI, kun HEIDÄT ON KASVATETTU KOTONA!!! Valitettavasti liian moni jättää kaiken kasvatusvastuun opelle. Sen ei todellakaan pitäisi olla open homma! Jos nuo kullanmurut ovat kaikki ikävuotensa ennen koulua saaneet temmeltää oman mielensä mukaan, miten luulet että ope hetkessä pistää heidät raiteille!
Olen itse kasvattanut kaksi lasta koulukypsiksi, jotka osaavat olla luokassa fiksusti ihan kaikenlaisten opettajien kanssa. Jokainen joka on sen työn tehnyt, tietää, että tuloksia ei synny hetkessä.
Kyllä minä ainakin syytän rasavillien lapsien VANHEMPIA heidän lastensa huonosta käytöksestä, enkä opettajia!Kyllä lapset ovat saaneet kasvatuksensa koululaisiksi päivähoidossa. Siellä he ovat eläneet 10 tuntia parasta kasvu ja kehitysaikaansa päivittäin. Kouluelämä ei poikkea juurikaan tarhasta, samanlainen lauma samanikäisiä lapsia, useimmat kavereita; samantyylinen elämänrytmi; samantyylinen ote hoitajilla käsitellä lapsilaumaa opetustuokioineen jne. Kouluun siirryttäessä vain paikka on erilainen, muu sosiaalinen ympäristö sama.
Kotiin lapset menevät nukkumaan herätäkseen taas unenpöpperössä hoitoon. Ei siellä ole aikaa iltaisin mellastella mielin määrin. Toki lasten täytyy palautua hoidon rasituksista ennen nukkumaanmenoa.
Ei vanhemmilla ole edellytyksiä opettaa sitä, miten lapset käyttäytyvät koulussa. Lapsi tottelee opettajaa tasan tarkkaan juuri niin kuin opettaja laittaa hänet tottelemaan. Ei siihen vanhempia tarvita. Ryhmässä toiset lapset jäävät vähemmälle henkilökohtaiselle huomiolle ja ohjaukselle tai heitä huomioidaan ja ohjataan väärin. Siinä syy tottelemattomuuteen.
Jos opettaja edellyttää, että jokainen lapsi täytyy olla valmis "pikku aikuinen" koululainen ekaluokkalaisena, hänen täytyy vaihtaa ammattia.
Rasavilleys on tempperamentti, mahdollisesti jokin motoriikan tai neurologisperäinen häiriö jota opettajan täytyy osata ohjata ja sopeuttaa koulun sääntöihin. Se ei ole vanhempien tehtävä, koska koulumaailma ja lapsen päivittäinen eläminen siellä on heille vierasta. Jos rasavilli on poika, naisopettajalla saattaa olla vaikeuksia osata käsitellä häntä oikein.
Muuten kuka onkaan sen pätevämpi valmentamaan lapsiaan koululaiseksi kuin opettaja itse! - Normaalien äiti
minulle sitten vielä vähän, millaista on olla ekaluokkalaisen opettaja, kun tunnut niin hyvin tietävän. Voisin saada vaikka hyviä vinkkejä. Pakkaa nuo asiat välillä unohtumaan, niin näin varmaan muistaisin taas. Ja oppilaanikin hyötyisivät.
Ekaluokan opettajalta vaaditaan innostusta ja rakkautta ja kunnioitusta lapsia kohtaan. Tasapuolista kohtelua ja uskoa oppimiseen. Kykyä innostaa ja nähdä jokaisen vahvuudet. Kykyä ilmaista asiat positiivisesti. Napakkaa otetta tarvittaessa.
Lapset ovat pieniä, eivätkä opi hetkessä, asioita pitää toistaa ja toistaa. Koulun alku ratkaisee paljolti sitä miten jatkossakin tullaan toimimaan, joten toivottavasti vielä jaksat työstäsi innostua. - Opettajana 20 v.
Normaalien äiti kirjoitti:
Ekaluokan opettajalta vaaditaan innostusta ja rakkautta ja kunnioitusta lapsia kohtaan. Tasapuolista kohtelua ja uskoa oppimiseen. Kykyä innostaa ja nähdä jokaisen vahvuudet. Kykyä ilmaista asiat positiivisesti. Napakkaa otetta tarvittaessa.
Lapset ovat pieniä, eivätkä opi hetkessä, asioita pitää toistaa ja toistaa. Koulun alku ratkaisee paljolti sitä miten jatkossakin tullaan toimimaan, joten toivottavasti vielä jaksat työstäsi innostua.Todella erinomaisia ominaisuuksia osaat vaatia opettajalta,kerrassaan toinen toistaan mainiompia. Luulisin että monta noista ominaisuuksista löytyy juuri niistä opettajista, jotka uskaltautuvat ekaluokan omalle vastuulleen ottamaan.
Mutta kerrohan, mistä niin päättelet, että minä en jaksaisi työstäni innostua? - tähän
kasvattaa koululaiset kirjoitti:
Kyllä lapset ovat saaneet kasvatuksensa koululaisiksi päivähoidossa. Siellä he ovat eläneet 10 tuntia parasta kasvu ja kehitysaikaansa päivittäin. Kouluelämä ei poikkea juurikaan tarhasta, samanlainen lauma samanikäisiä lapsia, useimmat kavereita; samantyylinen elämänrytmi; samantyylinen ote hoitajilla käsitellä lapsilaumaa opetustuokioineen jne. Kouluun siirryttäessä vain paikka on erilainen, muu sosiaalinen ympäristö sama.
Kotiin lapset menevät nukkumaan herätäkseen taas unenpöpperössä hoitoon. Ei siellä ole aikaa iltaisin mellastella mielin määrin. Toki lasten täytyy palautua hoidon rasituksista ennen nukkumaanmenoa.
Ei vanhemmilla ole edellytyksiä opettaa sitä, miten lapset käyttäytyvät koulussa. Lapsi tottelee opettajaa tasan tarkkaan juuri niin kuin opettaja laittaa hänet tottelemaan. Ei siihen vanhempia tarvita. Ryhmässä toiset lapset jäävät vähemmälle henkilökohtaiselle huomiolle ja ohjaukselle tai heitä huomioidaan ja ohjataan väärin. Siinä syy tottelemattomuuteen.
Jos opettaja edellyttää, että jokainen lapsi täytyy olla valmis "pikku aikuinen" koululainen ekaluokkalaisena, hänen täytyy vaihtaa ammattia.
Rasavilleys on tempperamentti, mahdollisesti jokin motoriikan tai neurologisperäinen häiriö jota opettajan täytyy osata ohjata ja sopeuttaa koulun sääntöihin. Se ei ole vanhempien tehtävä, koska koulumaailma ja lapsen päivittäinen eläminen siellä on heille vierasta. Jos rasavilli on poika, naisopettajalla saattaa olla vaikeuksia osata käsitellä häntä oikein.
Muuten kuka onkaan sen pätevämpi valmentamaan lapsiaan koululaiseksi kuin opettaja itse!onkaan lisäämistä. Jättäkäämme suosiolla lapset tarhantätien ja opettajien kasvatettavaksi, se on päivän sana ja pelin henki. Jipii. Muistetaan sitten tulevaisuudessa antaa kunnia sille, jolle kunnia kuuluu: jos lapsesta jollain ihmeen kaupalla näillä eväillä ja ilman vanhempiaan kasvaa kunnon kansalainen, muistakaa silloin kiittää opettajaa. Vaan epäilenpä, että silloin kyllä unohdetaan hänen uurastuksensa ja kasvatustyönsä ja ajatellaan ylpeinä rintaa röyhistäen, että kylläpä se MEIDÄN poika tai tyttö pärjää. Mutta onnea vain valitsemallasi tiellä. Minä kyllä aion kantaa omastani vastuun. Jos hän törttöilee koulussa, hän vastaa minulle, ihan sama, kuka tai millainen opettaja on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692713
- 632654
- 681792
- 241617
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91480- 151392
- 381233
- 401203
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197