olenko naimisissa narsistin kanssa

riutuva

Olen alkanut miettiä olenko naimisissa naispuolisen narsistin kanssa. Vaimoni kaipaa itseensä kohdistuvia kehuja jatkuvasti, mikään ei riitä. Kaikissa muissa on aina vika paitsi hänessä itsessään. Vaikka en olisi paikallakaan on syy minun, malli esimierkkinä; hänen autostaan loppui bensa ja syy oli tietenkin minun, vaikka en edes aja hänen autoaan. Mitään en koskaan osaa tehdä oikein, saan liian vähän palkkaa, omat rahansa hän tuhlaa itseensä ostelee vaatteita ym. kukaan muu ei mitään tarvitse. Salailee asioitaan ja valehtelee sujuvasti. Elämä tämän ihmisen kanssa on helvettiä. En tiedä mitä odotettavissa, kun jätän hänet.

32

8606

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • deli76

Meneppä Narsistien uhrien tuki ry:n sivuille lukemaan muiden miesten kokemuksia narsistisuhteistaan. Sieltä löytänet vastauksen kysymykseesi. Tsemppiä!

• kokemusta on

Ikävä sanoa mutta kuulostaapa tutulta. Itse olin naimisissa narsistin miehen kanssa. Tutustu tosiaan tuohon Narsistien Uhrien Tuki -sivustoon ja sen keskustelupalstaan.

• narsistit on mukavia

Narsisminvastaisen vihapropagandan taustalla ovat tunne-elämässään epäonnistuneet, katkeroituneet ja usein kroonisesta kateudesta kärsivät ihmiset. Nämä eivät kateudessaan ja katkeruudessaan haluaisi että kukaan muukaan saisi elää onnellista, itsekästä ja harmonista elämää. Narsismin vastustajilla onkin usein itsetuhoisia ajatuksia, ja he kärsivät empatian puutteesta. Kysymys on itse-tuhoisesta ja/tai muutoin destruktiivisesta psykopatiasta.

Ihminen joka ei rakasta itseään ei kykene rakastamaan lähimmäistänsäkään. Narsismi ei ole sairaus vaan terveen mielen ominaisuus. Narsistit elävät hyvää ja harmonista elämää ja kykenevät nauttimaan ja iloitsemaan elämästään muiden narsistien, eli tavallisten ihmisten kanssa.

• sekoitat

kaksi eri asiaa.
        Terve narsismi on nimenomaan terve piirre ihmisessä.
        Narsistinen luonnehäiriö taas on asia erikseen. Se on sairaus, jolle ei juuri paranemismahdollisuuksia ole ainakaan enää aikuisiässä.

• Inxj

Niinpä niin... pieni annos narsismia on tervettä mutta liika on liikaa, niin narsismissa kuin sen totaalisessa puuttumisessakin. :-) Ihminen joka ei rakasta itseään ei kykene rakastamaan lähimmäistänsäkään, se on totta; ja varmasti on myös itsetuhoisia impulsseja. Mutta juuri sitä narsismi oikeasti on, selviytymismekanismi joka muodostuu ihmiselle joka vihaa itseään niin paljon että tarvitsee jatkuvasti ulkopuolisten vakuuttelua omasta hyvyydestään. Käytännössä jokainen narsisti yrittää itsemurhaa kun heidän suuruudenhullu kuva itsestään alkaa sortua, sen luulisi kertovan jotain.

• normaali, no ei nyt sentään
        sekoitat kirjoitti:

kaksi eri asiaa.
        Terve narsismi on nimenomaan terve piirre ihmisessä.
        Narsistinen luonnehäiriö taas on asia erikseen. Se on sairaus, jolle ei juuri paranemismahdollisuuksia ole ainakaan enää aikuisiässä.

On sairaus ja narsistit ovat psykopaatteja.

• Mieti joskus

Narsisti jakaa ihmiset
        vastustajiin ja kannattajiin.

• elpa

Niin onko se tervettä jos sitä pintä omaisuuttakaan ei pysty jakamaan toisen kanssa?
        Ja siinä sivussa tönäiset toista että pois tieltä ?
        On vain vittu .perkele , saatana?
        Hyvän aamisen kiitos että anna suolaa.
        Lapsenkin se saa minua vastaan
        Onko mieheni narsisti ja minä hullu kun vielä välitän????

• en katselisi hetkeäkään

Eipä pysty muuta kommentoimaan. Oli aluksi pää täynnä ajatuksia ja kommentteja tähän asiaan mutta ei pysty kirjottaan. Olen sanaton...

• ymmärrä

Kyllä, olet naimisissa narsistin kanssa. Asia ei parane vaihtamalla sillä suomalainen normiriitta on narsisti. Naisen narsismi ei ole poikkeama käyttäytymisnormista, joten se ei ole häiriökäyttäytymistä.

Herää! Akka pihalle ja baanalle. Normiriitan kanssa on hauskaa aina kolmanneille treffeille saakka (siihen asti kun hiusharja ja naamarasva unohtuvat reviirin merkiksi sinun kylppäriisi).

Ei mikään estä silti elämästä niiden kanssa hauskaa elämää. Pitää vaan muistaa niiden omistushalu, opetushalu, täydellinen kritiikin sietämättömyys, haaveissa eläminen ja manipulointi.

Suomalaista akkaa kannattaa käyttää vain hetki. Se happanee yhtäjälkaa Ingmannin maitopurkin kanssa.

• Inxj

...kyllä melkolailla oikeassa, valitettavasti. :-/

• Inxj

...vaikka ei olisi edes patologinen narsisti niin sinä olet joka tapauksessa kusessa. Ota jalat allesi kun vielä ehdit. Joko hän on narsku tai sitten hän vain käyttää sinua lompakkonaan; kumpikin vaihtoehto on pahempi kuin helvetti.

• ainoa hyvä vaihtoehto

Kuvauksesi elämästäsi viittaa vahvasti siihen, että olet mennyt naimisiin persoonallisuushäiriöisen narsistin kanssa.

Tiedossa ei ole sinulle muuta kuin kärsimyksiä, nöyryytystä, riitelyä ja syytöksiä ynnä muuta sinun kannaltasi negatiivista.
      Narsistia ei voi muuttaa, auttaa tai parantaa.
      Pelastat itsesi kulkemalla omaa tietäsi eli ottamalla eron. Kurja vaihtoehto, mutta ainoa.

Olen kokenut tuon kaiken. Toivun juuri tilanteesta psykoterapian avulla ja lääkitystäkin piti ottaa.

Lue todellakin:
      www.narsistienuhrientuki.info

Kirjoja:
      Raimo Mäkelä: Naamiona terve mieli
      Sandy Hotchkiss: Miksi aina sinä ?
      Joutsiniemi ja työryhmä: Naimisissa narsistin kanssa

• elli-maija

Narsismi näyttää oleva muotia. Itse olen tavannut enemmän rajatilahäiriötä sairastavia. Joka tapauksessa, puoliso ei tautia paranna. Itse juoksisin ja lujaa.

• Vankilassako loppuelämä?

Kuvaus kuulosti samalta, mitä olisin kirjoittanut miehestäni, mutta voisin jatkaa listaa vielä pitemmälle.

Onko lopultakaan mitään väliä sillä, onko ihminen narsisti, optimisti tai jonkun muun termin mukainen, jos elämä on tuollaista kuin kuvailit? Narsismi ei varmasti ole muotia, mutta hyvähän se on, että asialla on nimi, jotta asiasta voi puhua.

Elämä kuvailemasi kaltaisen ihmisen rinnalla on järkyttävän kaukana normaalista elämästä. Juuri kun olet itse varma siitä, että tuossa ihmisessä ei kaikki ole kohdallaan, hän onkin mitä mainioin kumppani ja ystävällisin ihminen - aina siihen saakka, kun et käyttäydykään niin kuin hänelle sopii.

Olen eroamassa miehestäni, joka on mielestäni sanoinkuvaamattoman itsekäs ja kaksinaamainen. Ei mene minulla jakeluun, että ihminen voi käyttäytyä eri aikoina niin eri tavalla. Arvaamattomuus on pelottavaa.

Meni pitkään että sain mieheni käsittämään, että en uhkaile erolla vaan eroan. Loppuaika saman katon alla onkin ollut helvetillistä. Narsistia ei niin vain jätetä, jos mitenkään.

Mieheni tekee paljon sen eteen, että voisi kontrolloida elämääni eronkin jälkeen. On muuten niin kekseliäs, että palkinnon ansaitsisi.

Narsistissa on paljon hyvääkin, sillä kyllä sellainen ihminen osaa olla sen verran ihana, että saa koukkuun jonkun sopivan kiltin ihmisen. Se ihanuus tosin maksaa, ja minä ainakin tulin siihen tulokseen, että en ole valmis maksamaan niin paljon kuin narsisti ottaa; hänhän ottaa niin kauan kuin olet hänen vallassaan täydellisesti. Joskus tuntuu ihan oikeasti siltä, että mieheni saa tarmonsa ja elinvoimansa minun huonosta olosta; mitä enemmän itken, sitä iloisemmin mies tyytyväisenä hyräilee, eikä varmasti lohduttaakseen. Sellainen ihminen ei kykene asettumaan toisen sijaan eikä kykene tuntemaan empatiaa; maailmankuva on niin erilainen, että sitä ei voi käsittää.

Kuten sanoin, narsistia ei jätetä, ei ainakaan rankaisematta. Vaikka narsistin jättäminen onkin vaikeaa, suosittelen tekemään sen. Narsisti ei jaksa kiusata enää sitten, kun sinä et siitä enää välitä.

Minä yritän antaa anteeksi itselleni ja miehelleni. Se on hyvä keino päästä narsistista eroon lopullisesti.

• riutuva

Minunkin listani jatkuisi vielä paljon pidempänä. Alkuperäinen kirjoitus oli vain suppea läpileikkaus elämästämme. Lisäksi mukana on toisinaan fyysistä väkivaltaa ja päällekäyntiä, mikäli uhmaan häntä.
        En tiedä miksi ihminen on niin tyhmä, että roikkuu tälläisessa ihmisessä. Toisaalta hän on mitä ihanin ihminen välillä, mutta sitten taas piru saa vallan. Nyt kun olen tarkemmin miettinyt asioita, haluan ehkä itse pehmittää hänen tekojaan ja näin annan lisää oikeutusta.
        En ehkä osaa kuvitella pitkän liittomme jälkeen, että parisuhde voisi olla jotain muuta. Liekö itsekkin jollain tasolla kieroon kasvanut.
        No joka tapauksessa olen päätökseni eron suhteen tehnyt ja valmis käymään tämän taiston, jonka lopuksi uskon olevani voittaja.

• han se
        riutuva kirjoitti:

Minunkin listani jatkuisi vielä paljon pidempänä. Alkuperäinen kirjoitus oli vain suppea läpileikkaus elämästämme. Lisäksi mukana on toisinaan fyysistä väkivaltaa ja päällekäyntiä, mikäli uhmaan häntä.
        En tiedä miksi ihminen on niin tyhmä, että roikkuu tälläisessa ihmisessä. Toisaalta hän on mitä ihanin ihminen välillä, mutta sitten taas piru saa vallan. Nyt kun olen tarkemmin miettinyt asioita, haluan ehkä itse pehmittää hänen tekojaan ja näin annan lisää oikeutusta.
        En ehkä osaa kuvitella pitkän liittomme jälkeen, että parisuhde voisi olla jotain muuta. Liekö itsekkin jollain tasolla kieroon kasvanut.
        No joka tapauksessa olen päätökseni eron suhteen tehnyt ja valmis käymään tämän taiston, jonka lopuksi uskon olevani voittaja.

Itse lähdin pois parisuhteesta kolmisen kuukautta sitten. Ja ero on vetämässä. Jo nyt lähipiirini on sanonut minun olevan erilainen ja rennompi. Itselläänkin on niin paljon helpompi, kun ei koko aikaa kanna syyllisyyden taakkaa joka asiasta.

Mutta vasta viime viikonloppuna alkoi syyllisyyskin ja epämääräinen pahaolo helpottamaan, kun näin ohjelman narsismista. Aloin ymmärtämään tilannetta.

Tsemppiä Sinulle!

• pääset narsistista eroon
        riutuva kirjoitti:

Hyvä, että jaksat taistella. Tsemppiä Sinulle nimimerkki "riutuva".

Elämäsi muuttuu aivan varmasti paremmaksi,kun pääset narsistista eroon. Äläkä ota häntä koskaan takaisin.

• minullakinko

Myös minulle on tuttua narsistin kanssa eläminen. Olemme olleet jo vuosikausia naimisissa, mutta vasta viime vuosina olen alkanut löytää tälle tilanteelle nimen. Tietysti voin sanoa, että olen tyhmä, kun olen antanut toisen tehdä niinkuin on tehnyt, mutta asia ei ole niin yksiselitteinen. Avioero tuntuu mahdottomalta, koska on niin paljon yhteistä elämää.
      Alkuun mieheni oli ja osaa olla vieläkin (tietyissä tilanteisssa)hyvin mukava ja sympaattinen. Hän kerää ympärilleen helposti joukon "kannattajia" ikäänkuin lahjomalla tms. Manipulointikykykyky on uskomaton. Kun aikoinaan tutustuin häneen, en ymmärtänyt miksi hänellä oli takana koko joukko epäonnistuneita suhteita. Minä tyhmä tietenkin. En osaa tehdä mitään; hän tietää kaikki. Mustamaalaaminen on tuttua jne. Tuntuu, että jos kertoisin jollekin tutulle tätä listaa ei minua uskottaisi. Vuosien mittaan nämä oireet ovat vain vahvistuneet ja lisääntyneet. Se, onko se sitten sitä narsismia tai jotain muuta, mutta ei kyllä normaalia. Sitä voi olla vaikea sellaisen ymmärtää, joka ei itse ole kokenut.

• riutuva

Se on tosiaan kummallista, miksi sitä on itse suostunut ja antanut itseään kohdella todella ala-arvoisesti. Meillä myös todella pitkä avioliitto takana ja yhteisiä lapsia. Tämäkin voi olla se syy miksi jäänyt epätyydyttävään suhteeseen.

Olen huomannut myös, että iän myötä huonot piirteet puolisossani ovat vain pahentuneet. Ja varsinkin pitäessäni puoliani hän muutuu todella vihamieliseksi.

Lisäksi minulle on paljastunut, että hänellä on sivusuhde, mutta haluaa vaan säilyttää vanhat kulissit pystyssä ulospäin. Tämä suhde on hänen oma pieni salaisuutensa, jonka paljastuminen aiheutti aivan käsittämättömän raivopurkauksen minua kohti. Nyt olen saanut siitäkin kärsiä olen kuulemma järkyttävän mustasukkainen hänestä, vaikka kyse ei ole siitä...

• petetty
        riutuva kirjoitti:

Se on tosiaan kummallista, miksi sitä on itse suostunut ja antanut itseään kohdella todella ala-arvoisesti. Meillä myös todella pitkä avioliitto takana ja yhteisiä lapsia. Tämäkin voi olla se syy miksi jäänyt epätyydyttävään suhteeseen.

Olen huomannut myös, että iän myötä huonot piirteet puolisossani ovat vain pahentuneet. Ja varsinkin pitäessäni puoliani hän muutuu todella vihamieliseksi.

Lisäksi minulle on paljastunut, että hänellä on sivusuhde, mutta haluaa vaan säilyttää vanhat kulissit pystyssä ulospäin. Tämä suhde on hänen oma pieni salaisuutensa, jonka paljastuminen aiheutti aivan käsittämättömän raivopurkauksen minua kohti. Nyt olen saanut siitäkin kärsiä olen kuulemma järkyttävän mustasukkainen hänestä, vaikka kyse ei ole siitä...

Aivan kuin minun mieheni. Haukkuu minua kun minulla on huono itsetunto, miksiköhän?! Hänellä oli suhde joka paljastui, raivosi minulle. Syytti kaikkesta minua, ei katumisen merkkejä vaan enemmänkin raivosi sitä, että minä olin mennyt tonkimaan asioita ja saanut selville tämän salaisuuden.

• Liina Anniina
        riutuva kirjoitti:

Vaimostasi on hauskaa saada sinut epätoivoiseksi, ahdistuneeksi kuin loukkuun jäänyt eläin. Silloin hän on tyytyväinen ja kuin tasapainossa, koska otat kantaaksesi hänenkin pahan olonsa.
        Vaimosi pyörittää sinun tunne-elämääsi kuin vuoristorataa: ylös ja alas.
        Silloin kun hän s u v a i t s e e olla se ihana ja kiva persoona, niin sinun tunneratasi nousee ylös. Sitten hänestä on tavattoman tyydyttävää nähdä vaikutusvaltansa, kun tunnerata syöstään alas raivonpurkauksen saattelemana.

Hänestähän ei periaatteessa tuollainen sivusuhde ole mitään, koska hän on se, joka maailmaanne pyörittää ja hän on antanut itselleen luvan pikku suhteeseen.
        Jos sinä tyydyt tähän vuoristorataelämään, niin kukaan muu ei asialle voi mitään. Luulet tällaista heilahtelua ehkä suureksi rakkaudeksi tai intohimoksi ehkä? Tai joskus olet luullut?
        Mutta tuskaa se on vain.
        Yksinkään ei ole helppo elää, varsinkin kun on tottunut siihen, että toinen määrittelee kaiken.

Ratkaisut ovat sinun käsissäsi kuitenkin kaikitenkin.
        Vaimosi ei osaa rakastaa, koska hän on persoona jossa ei ole kuin kuoret kuorien päällä, ydin puuttuu. Siitä johtuvat kulissien suosimiset.
        Valitettavasti.

• aaarrrggghhh

Kyseessä on sama henkilö tai sitten se on kyseisen mallin tyyppivika.

• bööna 75

Olen itsekkin samanlaisessa tilanteessa....Valehtelua ,syyttelyä ,mollaamista,pettämistä.....ja siten kaiken kukkuraksi löysin videon...kuvattu makkarisssamme varmaan oli kivaa mutta olin itse töissä.....ja tietysti rakkaani oli minuun hyvin pettynyt,en tiedä että siksikö kun löysin videon va sanoin hänelle löytäneeni sen...darkness in all a round

• narsu vs.mykkä!

JOO..kumma,että kaikki nämä hiljaiset miekkoset, jotka eivät vain osaa sitä suutaan edes sen verran aukaista,että itseään puolustaisivat..saavat aina ne narsut kumppaneikseen....?
        Täällä sitten kyllä pälättävät, minkä kerkeevät..
        Kummallista?

• Eroonratkaisu

Olipas tutun oloista. Lisäksi vielä tuo lause "en mä ole koskaan tuollaista sanonut". Minä odotin muutosta 22 vuotta mutta ei tullut muutosta. Ota ero ja häivy. En tiedä mitä erosta seuraa mutta sinä pysyt järjissäsi. Hän ei tule koskaan ottamaan vastuuta itsestään.

• Dells Bells

Tässäpä linkki jenkkisivuille. Sivujen pitäjä on Psykologian tohtori Tara Palmatier, joka hoitaa työkseen miesten traumoja, joita on syntynyt narsistisen naisen kanssa. Kyseisellä sivulla heti testi, jolla voi kartoittaa tyttöystävän / vaimon mahdollinen hullu narttuus:

http://shrink4men.wordpress.com/2009/01/12/crazy-bitch-quiz/

• työkaveri samanlaine

Minulla on tuollainen naispuolinen työkaveri, jonka kanssa olet suhteellisen läheisissä väleissä. Olen töissä ainut joka kestää häntä, sillä osaan pitää hänet käsivarrenmitan päässä.

Hän kävi psykoterapiassa ja diagnoosina oli, että jäänyt lapsena vaille vanhempien huomiota ja kerjää sitä nyt jalkaa polkemalla ja simputtamalla joka taholta. Myös töissä, ikävä kyllä. Se on kyltymätön kaivo ja olet voimaton asian edessä.

Työkaveri on nyt 43v, onneksi kukaan miesystävä ei ole kestänyt häntä niin pitkään, että olisi jonkun uhrin onnistunut rengastamaan. Lekuri sanoi, että kun se kehitysvaihe meni lapsena ohi, niin sitä ei voi enää hoitaa, vaikka kyseessä olisi koko maailman silmäterä.

Työkaveri itse kertoi kerran heikkona hetkenään viinilasiin itkien.

• -carrot-

Eilen oli TV:n jenkkipsykologilla samanlainen tapaus. Pariskunnalle sanottiin, että syy on molemmissa. Mies antaa naisen kiukutella ja alistuu, nainen jatkaa ja jatkaa.

Psykologi sanoi miehelle:
      "...olen nähnyt onnettomuuden uhreja, jotka ovat vähemmän shokissa kuin sinä."

Naiselle:
      "Ei miehet loputtomiin tuollaista katso, joku päivä hän lähtee."

Puhukaa?

• I know by experience

Narsisti kostaa kaikin mahdollisin keinoin, paras varautua.

• juoksepakoonälävilkuile

Kosto on ikuista on narsun motto

Saattaa siirtää seuraavaa kostoa kun löytää uuden kyykytettävän.

Ei tee omasta mielestä mitään väärää => ei pyydä selviäkään virheitä koskaan anteeksi. Aina syyttää jotakuta muuta rikoksistaan.

• kattilajakansi

Luultavasti teissä molemmissa on vikaa kun olette yhteen menneet. Miten muuten huomioit vaimosi vai jätäkö huomiotta kun arvostelet häntä koko ajan mielessäsi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5616
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4257
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2916
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      170
      2227
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1926
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      123
      1774
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1164
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1136
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      988
    Aihe