Mennäänpä jo asiaan!

Demon of Power

Okei, elikkä mikä nyt on onkaan siis goottia (tänäpäivänä)? Ja mikä sitten ei? Kysymykset joihin on siis useitakin eri vastauksia/määritelmiä. Jo viime aikoina Lordin euroviisuvoitto on tuonut katukuvaan useitakin eri wannabe-hevareita ja gootteja. No erityisesti gootteja, jos nyt alettaisikin puhumaan niistä kun kerran goottipalstalla ollaankin. Nojoo.. Mutta miksi sitten (wannabe)gootteja, jos kerta goottius ei niin välttämättä liity metalliin? Noh, kun monet eivät ole vaan käsittäneet, että gootit eivät edes ole samoja henkilöitä hevarit ja gooteilla vaan on eri musamaku. Hevarit ovat vain lähinnä saaneet pukeutumisvaikutteensa gooteilta ja bändit joita tänäpäivänä kategorisoidaan "goottimetallibändeiksi" ovat itse joskus kuunnelleet goottirockia ja halunneet sitten luoda oman goottimetallityylin.

Mitä nyt tulee vielä näihin uusiin juuri perustettuihin goottiliikkeisiin hesassa, joihin aina vähän väliä törmää, niin nekin ovat vain tarkoitettu goottihenkisille, eikä keillekkään vitun muotifriikeille!
Noh... Mennäänpä jo aiheen pääjuttuun eli käydään läpi mikä on goottia ja mikä ei? Jos nyt vaikka ekana ruvetaan vääntämään oikein kunnolla rautalangasta siitä että mikä ei ole goottia! Elikkä (kaikki wannabet) toistakaapa perässä:

-Gootteja ei ole mitkään teiniglam-idolit jossain suosikin kannessa! Bändit kuten esim. HIM, Uniklubi, Negative, Rasmus ym. ton tyyppiset eivät vaan ole.

-Gootti ei ole mikään popin, eikä paskarokinkaan kuuntelija! (Elikkä tarkoitan siis noita edellä mainittuja rockbändejä).

-Goottius ei ole muotijuttu! Gootti ei siis ole ihminen, joka pukeutuu kyseiseen tyyliin vaan sen takia, että se on nyt niin IN, taikka kun se on niin makee, tai sitten sen takia että omat kaveritkin pukeutuu!

-Gootti ei ole, eikä käyttäydy, eikä puhu/kijoita niin kuin joku vitun pissis!

-Gootti ei ole hevari!

-Gootti ei ole mikään itsensä viiltäjä/satuttaja!

-Gootti ei myöskään voi missään nimessä olla saatananpalvoja!

Siinä oli se mikä ei ole ja nyt käydäänkin sitten läpi, mikä on goottia/gootti. Elikkä:

-Goottia on kuunnella Deathrockia, post-punkia, Industrialia, Neofolkia ja goottirockia, kuten esim. Sisters of Mercyä, Curea, Bauhausia, Siouxie And The Bansheesia.

-Goottia on olla kulkematta massan mukana tai olla seuraamatta trendejä!

-Goottia on omata goottimainen elämäntapa!

Te jotka nyt olette niin ärsyyntyneitä siitä, että jotkut niin ahdasmielisesti käy haukkuu wannabeiksi tai että ollaan niin ahdasmielisiä. Kuulkaas nyt! Voisitte vähän miettiä tarkemmin tätä elämää. Miettiä, et minkä takia nimenomaan on olemassa ns. true-gootteja! Olen sitten itse hevari en gootti, mutta kyllä kummiskin jonkun verran tiedän.

15

1000

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vagantenbeichte

      Joo, ja muistetaanpa musiikkityylinä myös darkwavea.

      Minusta goottikauppoihin pitäisi tulla ovelle selleinen testaaja, joka katsoisi musiikkimaun ja yleisen tietouden perusteella, että saako tulla sisään ostamaan goottivaatteita/tavaraa vai ei. Hevarit tyytyköön niitteihin ja perusmustiin vaatteisiin, goottivaatteet vain aidoille gooteille!

    • ...............

      Aika hyvä määritelmä.

    • x6x6

      voi maailma... ...ja minäkun olen sitä mieltä että kyllä JOKAINEN tervejärkinen ihminen erottaa itse että onko gootti vai ei!
      ei millään pahalla, mut ei tarvi tulla kertomaan tänne että mikä nyt on NIIIIIN goottia ja mikä ei!
      mun mielestä on ihan sama, vaikka joku sanois mua maan niljakkaimmaksi matoseksi, mut mä oon edelleen sitä mieltä, että kaikki osaa kyllä itte ilman toisten neuvoo elää tässä maailmassa!
      joten: tossa tekstissä oli paljon järkeä, kuten se, että goottius ei oo tarkotettu muotifriikeille, ja se ei oo mikään MUOTIVILLITYS!
      mutta kuitenkin, mäkin kuuntelen noita mainitsemias bändejä: Sisters of Mercyä, ja Bauhausia, mut niitten lisäksi ei oo hengen vaarallista kuunnella myös jotain muutakin musiikkii, kuten mä kuuntelen metallia, ja vähäsen heviä!
      ps. tää ei ollu vittuilua, vaan mun mielipide!

      • Demon of Power

        En mä nyt sanonutkaan tossa viestissä, etteikö gootti saisi kuunnella heviäkin. Saa tottakai! Ei mulla itellään ole sitä mitään vastaan. Kyllähän mä itsekkin joskus välillä kuuntelen eri tyyppistä musaa. Tossa mä pikemminkin tarkoitin sitä et gootti ei ole sama asia hevari. Eli on siis loppujen lopuksi ihan eri ryhmää kuin hevarit. Ihan samanlailla kun hopparitkin on eri ryhmää.


      • .........

        Jokainen erottaa itse onko gootti vai ei... Tai sitten ei erota. Siinähän niitä wannabe negative-69 eyes-rasmusgootteja sitten syntyykin. "Kyl mä tiedän että oon truu kootti!!1!"


      • x6x6
        Demon of Power kirjoitti:

        En mä nyt sanonutkaan tossa viestissä, etteikö gootti saisi kuunnella heviäkin. Saa tottakai! Ei mulla itellään ole sitä mitään vastaan. Kyllähän mä itsekkin joskus välillä kuuntelen eri tyyppistä musaa. Tossa mä pikemminkin tarkoitin sitä et gootti ei ole sama asia hevari. Eli on siis loppujen lopuksi ihan eri ryhmää kuin hevarit. Ihan samanlailla kun hopparitkin on eri ryhmää.

        okei


    • -..............

      Tässä oli selvästikin ohjeet kaikille miten olla gootti...

    • vää

      suurimmaksi osaksi samoilla linjoilla kanssasi. aika suppeasti annoit esimerkkejä yhtyeistä, tai no the curen tuntee kyllä melkeinpä ihan kaikki jne, mutta tulipahan tuossa ne kuuluisimmat esille. Sisters of mercyltä olen myös kuullut muutaman kappaleen ja ihan meneväähän se on, mutta oma makuni sijoittuu vähän noiden ulkopuolelle, eli darkwaven/neofolkin/industrialin/ebm:n puolelle. esim ebm:n/future/synthpopin saralla on tullut joskus mieleen että senhän voisi vaikka vahingossa sekoittaa johonkin muuhun trancehirvitykseen :D, muttasiis itse elän tämän kulttuurin kanssa siten, että käyn niillä keikoilla, klubeilla, ostan levyjä ja nautin hyvästä musiikista. ärsyttää vaan nämä vähän nuoremmat jotka postailevat vaan runoja jostain mustan kuun lapsista jne. mutta jostain kai heidänkin on aloitettava..

    • Demon of Power

      Olen kyllä sitten ottanut tämän jutun hieman mallia yhdestä Sue-lehden Setä Jussin tupa- palstan kirjoituksesta. Siinä tosin olikin sen sijaan hevareista ja hevistä. Mutta Ajattelinpa että tämä toimisi ihan samalla lailla goottiversiona, niinpä aattelinkin muokata tästä sitten omien tietojen mukaan goottiversion. Tohon loppuun vaan olen sitten vielä heittänyt omia kommenttejani.

    • Perä-tuuppari

      Tosigootti kuuntelee yötä ja dinkoa.

    • rappiogootti :)

      hyviä pointteja, lisäisin vielä, että en ota tosissani goottia, joka ei ole edes hiukan tutustunut Nick Caven musiikkiin, filosofioihin, historiaan ja taiteisiin. tyhjäpäägootti on poseeraaja tai spurgu xD

    • truegootti666

      listasi on paskaa (en ole ihan varma oliko edes tosissaan kirjoitettu, mutta vastaanpa silti). miksei itseään gootiksi kutsuva henkilö voisi olla vaikkapa juuri itsensäviiltelijä tai saatananpalvoja ? et taida itsekään tietää mihin viittaan tuolla "goottimaisella elämäntavalla". vituttaa ihmiset, jotka luulevat, että on olemassa jokin goottiuden käsikirja ja ohjesäännöt, joita noudattamalla olet sitten ihan oikeasti gootti.

      lisäksi vielä tärkeä lisäys listaan:

      - goottia tuskin kiinnostaa, pitävätkö muut häntä goottina vai eivät. häntä tuskin myöskään trendejä seuraamattomana oman tiensä kulkijana kiinnostaa määritellä, mikä on goottia ja mikä ei. ainiin, sinähän olitkin itse hevari. voi jeesus.

      • Hyvä kirjoitus kieltämättä, ja siinä oli asiaa.
        Mutta...hiukan ahdaskatseista, jos noihin kaavoihin pitäisi mahtua(mitä ei tietenkään pidä). Kuten huomasimme niin aloitusviesti keräsi parisen provompaa viestiä.

        Minusta asia on niin ettei ihan tuonkaan perusteella pitäisi lokeroida suuntauksia ja jättää muita musiikkilajeja kuuntelematta.
        Hyvän musiikinhan tunnistaa vain kuuntelemalla monipuolisesti.
        Sitä paitsi..monipuolinen musiikkimaku vain on rikkaus. Ei niitä kannata ottaa liian tosissaan, sillä muuten saa aina kinastella. Minkäs tekee trolleille..


      • Demon of Power

        En tiedä, oliko tämä sunkin viesti ihan vain provo, mutta vastataanpa nyt kumminkin varmuuden vuoksi.

        "miksei itseään gootiksi kutsuva henkilö voisi olla vaikkapa juuri itsensäviiltelijä tai saatananpalvoja ?"

        -Itsensäviiltely ei vain ole kuulunut goottien juttuun ikinä. Gootit jotka viiltelevät, ovat juuri pikemminkin näitä teiniwannabe-gootteja, jotka haluavat vain huomiota. Se nyt on pikemminkin ollut näitten bläkkiskuuntelijoiden juttu. Olen kyllä itsekkin blackin kuuntelija, mutten siitä huolimatta harrasta moista. Aika tyhmää ja kaikenlisäksi vielä aika säälittävääkin. Entäpä miksei gootti voisi olla sitten saatananpalvoja? No ehkä siksi, kun gootit ovatkin oikeasti kristinuskoisia. Usko pois! Se on vaan yleinen väärinkäsitys että gootit voivat olla.

        "vituttaa ihmiset, jotka luulevat, että on olemassa jokin goottiuden käsikirja ja ohjesäännöt, joita noudattamalla olet ihan oikeasti gootti."

        -Mietippä itse miksi semmoisia kirjoja onkin juuri tehty? Varmaan siksi, kun se ehkä onkin vain elämäntapa ja haluat omata ne aatteet, joita gooteilla on!

        "- goottia tuskin kiinnostaa, pitävätkö muut häntä goottina vai eivät. häntä tuskin myöskään trendejä seuraamattomana oman tiensä kulkijana kiinnostaa määritellä, mikä on goottia ja mikä ei. ainiin, sinähän olitkin itse hevari. voi jeesus."

        -Hahhah.. Ai mitenkä niin ei muka kiinnostaisi? Tuon tekstin perusteella sinäpä oletkin juuri niitä teinix/wannabe/hangaround- posereita, jotka pukeutuu tyyliin, ihan vaan kun tykkää pukeutua taikka kun omat kaveritkin pitää, taikka sen takia että pääsis gootti/hevipiireihin sisälle. Tota menoa et kyllä jaksa kovinkaan kauaa tota tyyliä. Jos nyt sitten oletkin tämän tosissasi kirjoittanut.


      • pilkunrakastaja
        Demon of Power kirjoitti:

        En tiedä, oliko tämä sunkin viesti ihan vain provo, mutta vastataanpa nyt kumminkin varmuuden vuoksi.

        "miksei itseään gootiksi kutsuva henkilö voisi olla vaikkapa juuri itsensäviiltelijä tai saatananpalvoja ?"

        -Itsensäviiltely ei vain ole kuulunut goottien juttuun ikinä. Gootit jotka viiltelevät, ovat juuri pikemminkin näitä teiniwannabe-gootteja, jotka haluavat vain huomiota. Se nyt on pikemminkin ollut näitten bläkkiskuuntelijoiden juttu. Olen kyllä itsekkin blackin kuuntelija, mutten siitä huolimatta harrasta moista. Aika tyhmää ja kaikenlisäksi vielä aika säälittävääkin. Entäpä miksei gootti voisi olla sitten saatananpalvoja? No ehkä siksi, kun gootit ovatkin oikeasti kristinuskoisia. Usko pois! Se on vaan yleinen väärinkäsitys että gootit voivat olla.

        "vituttaa ihmiset, jotka luulevat, että on olemassa jokin goottiuden käsikirja ja ohjesäännöt, joita noudattamalla olet ihan oikeasti gootti."

        -Mietippä itse miksi semmoisia kirjoja onkin juuri tehty? Varmaan siksi, kun se ehkä onkin vain elämäntapa ja haluat omata ne aatteet, joita gooteilla on!

        "- goottia tuskin kiinnostaa, pitävätkö muut häntä goottina vai eivät. häntä tuskin myöskään trendejä seuraamattomana oman tiensä kulkijana kiinnostaa määritellä, mikä on goottia ja mikä ei. ainiin, sinähän olitkin itse hevari. voi jeesus."

        -Hahhah.. Ai mitenkä niin ei muka kiinnostaisi? Tuon tekstin perusteella sinäpä oletkin juuri niitä teinix/wannabe/hangaround- posereita, jotka pukeutuu tyyliin, ihan vaan kun tykkää pukeutua taikka kun omat kaveritkin pitää, taikka sen takia että pääsis gootti/hevipiireihin sisälle. Tota menoa et kyllä jaksa kovinkaan kauaa tota tyyliä. Jos nyt sitten oletkin tämän tosissasi kirjoittanut.

        "Entäpä miksei gootti voisi olla sitten saatananpalvoja? No ehkä siksi, kun gootit ovatkin oikeasti kristinuskoisia. Usko pois! Se on vaan yleinen väärinkäsitys että gootit voivat olla."

        Lähdetäänpä nyt ihan perusteista. Tarkoitit varmaan, ettei gootti voi olla satanisti, ateisti tai agnostikko, koska on oikeasti kristinuskoinen? Kristinuskoinen nimenomaan uskoo sekä hyvään, että pahaan. Näin ollen tuohon pahaan uskova saattaa kääntyä saatananpalvojaksi. Ei nyt kuitenkaan sekoiteta tätä satanismiin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6329
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      527
      3749
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      188
      3611
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2814
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2519
    6. 288
      2245
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1603
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      110
      1502
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1439
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1220
    Aihe