avokonttori työpaikkana

anke

Työpaikkani on avokonttori toimistossa. Pienehköön huoneeseen on tungettu 12 ihmistä. Työntekijät on eroteltu vain matalilla sermeillä. Tähän tilaan jouduttiin vuosi sitten kun työpaikalla haluttiin saada mahtumaan ihmisiä tehokkaammin. Nyt olen huomannut omassa työtehossani, että se on laskenut hurjasti ja samoin huolimattomuusvirheet ovat lisääntyneet. Näistä sitten saa kuulla kun yrityksessä tehdään laaduntarkastuksia. Olen yrittänyt kaikin keinoin keskittyä työntekoon välittämättä hälinästä kun puhelimet soi, ihmisiä menee ja tulee ja huudellaan sermien yli jne, mutta vaikeata on. Muutenkin minun on vaikea keskittyä minkäänlaisessa metelissä työntekoon vaan haluaisin tehdä sitä rauhallisemmassa ympäristössä. Pomolle olen yrittänyt puhua asiasta, mutta mitään ei voi kuulemma tehdä muuta kuin opetella olemaan kuulematta hälinää ja samoin kaikkia on muistutettu olemaan hiljempää, mutta se on lyhytaikaista ja aina unohtuu jonkun ajan päästä. Muutenkaan pomo ei osaa asiaa mitenkään auttaa, muuta kun syyttää vaan että minun itseni pitää oppia keskittymään metelissä? Joten voiko siihen oppia, kun tuntuu niin vaikealta. Onko kenelläkään vinkkejä asiaan?

10

4596

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • soimaan

Luurit päähän ja CD koneeseen. Jos jollain on jotain asiaa niin koputtakoon olalle. Meillä toimii myös merkkinä älä häiritse - kokeilen välillä tehdä töitäkin".

Avokonttorit ovat edullisia. Noksulla oli joku tutkinut että interventio keskeyttää yli 10 minuutiksi työt (eli jos tekee jotain kovin syventyneesti niin vie 10 min ennen kuin on taas "nirvanassa"). Mutta ttuakositätutkimuksilla kun sikaa vaan valkokaulusjengille kun eihännepaskatedespistävastaan toisin kuin SAKn haalarihemmot. Ymmärrän työntantajien asenteen täysin - avokonttori on siunattu keksintö.

• ei ole kokemusta kuin

kahden ihmisen "avokonttorista" ja sitten niin pienestä tilasta, että vain muutama neliömetri/työntekijä ja sermejä ympärillä. Jokaisella oli kuitenkin omat huoneet mutta kaikki hässäkät, puhelut ym kuuluivat aina läpi. Eli voi verrata siinä mielessä avokonttoriin. Jotenkin kuitenkin tottui niihin olosuhteisiin kun pakko oli. Varmaan oppi jotenkin valikovaan kuuloon, mutta olet ihan oikeassa, keskittyminen oli vaikeaa. Ihminen ei voi keskittyä kuin yhteen asiaan kerrallaan, psykologinen totuus. Että älä ainakaan ala syytellä itseäsi, jos et pysty noissa systeemeissä keskittymään, et ole yli-ihminen eikä tarvitse. Varmaan paineita, jos teillä tehdään vielä jotain tarkastuksiakin ja virheitä tulee. En keksi muuta konstia kuin että ajan kanssa jotenkin totut, ihminen on kummallinen eläin.

Pitää varmaan paikkansa että tehokkuutta ja säästöä tuossa systeemissä haetaan, kuten joku jo koomentoikin. Ei ole ajateltu taas nokkaa pidemmälle, että se tehokkuus löytyisi jos olisi mahdollisuus keskittyä siihen mitä tekee. Ja vaikka oma työhuone on kalliimpi ratkaisu varmaan pitkällä juoksulla maksaisi itsensä takaisin. Ihminen kun ei ole mikään muurahainen.

• ATK Tuki

No tota olen ATK-Tukihenkilö ja minulle tulee kuin pommittamalla parhaimmillaan seitsemän puhelua minuutissa ja samalla pitäisi keskittyä asentamaan kolmeen koneenseen päivityksiä ja tutkia 99 koneessa olevaa vikaa samaan aikaan kun kolme olkapäälle koputtelijaa kyselevät apua ongelmiinsa.
      Vähintään yksi joka käy ihmettelemässä miksi en ole hoitanut hänen ongelmiansa vaikka hän siitä kävi ilmoittamassa kaksi viikkoa sitten. Ihan kuin muistaisin kun välissä on sata puhelua päivässä ja vähintään 15 tietokoneen ongelmat per päivä.

Että se siitä keskittymisestä hoitamaan yhtään mitään hyvin.

Hiljainen aamu on sellainen missä pitää palvella vain neljää ihmistä samaan aikaan ja muistaa hoitaa kolmen viikon työjono ilman, että jää mitään välistä. huoh

• ohhohhoijakkaa

Kuinka kauan meinaat jaksaa tota rumbaa?? Onko ihan pakko olla tuollaisessa oravanpyörässä? Vaikka olisit nuorehkokin ihminen voi stressistä olla raskaat seuraukset...verenpaine...lehdissä ja saatu valistusta. Voi hyvin kuvitella, että tuollaista ylipäätään ATK-tukien työt ovat ja ihmiset ovat kiukkuisia kun ei juuri hänen konettaan "tulla korjaamaan". Voi äly, äly hoi älä jätä ATK-tukea ilman tukea..!!!

• kuuntelu

joko korvalapuilla tai ilman. Hiljainen musiikki peittää osan äänistä, mutta kaikilla ei oo sama musiikkimaku. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että työnantajan tulee järjestää sellaiset työolot, ettei tarvitse kuulosuojaimia sisätiloissa. Siksi etsinkin vaivihkaa työntekijäystävällisempää työpaikkaa. Työtehoni on paranisi varmasti 20 %, jos minulla olisi oma tai työkaverin kanssa jaettu huone. Työnantaja tuskin tätä ymmärtäisi.

• -Katri-

oletteko miettineet akustiikan parantamista työtilassanne? nykyään saa seiniin ja kattoon asennettavia akustiikkalevyjä, joiden avulla saa yllättävän hyvin ääntä vähemmälle.

entäs jos hommaisit ronskisti kuulosuojaimet :) voisi herättää huomiota ja ohjata keskusteluakin oikeaan suuntaan.

• go go go

Koita päästä pois sieltä avohoitolaitoksesta. Itsellä omaa tilaa, mutta koituu ongelmia olkapäällekoputtelija-soittelijoista ja työt kärsivät rutkasti. (Teidän avohoitolaitoksesta varmasti paljon haittaa)

• Justiina

eikä uusia paikkoja enää niin vain saakaan. Tie kun tuntuu olevan pystyssä jo yrityksen sisäisilläkin työmarkkinoilla. Meitä on toista sataa akkaa samassa isossa hallissa. Voitte vain kuvitella millaista on, kun yrittää syventyä asiakkaan papereihin ja viereisessä pilttuussa pidetään 2-4 akan palaveria tai selän takana joku huutaa puhelimeen. Meillä kun nämä kovaääniset eivät tajua häiritsevänsä. Koska tila on pitkä ja kapea, on jatkuva trafiikki kerroksen päästä päähän, postilokerot kun ovat vain toisessa päässä taloa. Niinpä aivan perällä istuvatkin joutuvat ravaamaan lähtevine posteineen aina toiseen päähän kerrosta. NO, tuleehan siinä taukojumppaa mutta eipä käytävien vieruspaikoilla istuvat siitä oikein pidä. Kerrosten läpi vievät käytävät onkin nimetty Mannerheiminteiksi. Olen yrittänyt etätyöhänkin, mutta entinen pomoni on mustamaalannut minut työntekijänä niin, ettei mitään mahdollisuutta siihenkään ole. Eläkkeeseenkin on vielä 13 vuotta. Apuuva, apuva!

• työn iloa

Kyllä keskittymistä vaativassa työssä pitäis olla oma huone tai edes 2 tai kolmen hengen huoneet. Avokonttorissa se hälinä ei rajoitu minnekkään, varsinkin jos jokaisella puhelin huutaa.
      Itse joudun tekemään töitä pomon kanssa samassa huoneessa... Työrauhaa kyllä on, mutta muuten ihan hiton ahdistavaa kun tuntuu että kokoajan kytätään ja kuulee sitten jokaikisen nenän niiston ja henk. koht puhelut vaimon kanssa. Voi huoh... Työkaverin kanssa olisinkin mieluusti samassa huoneessa mutta että pomon vieressä... :( Ja mulle ei voi hommata omaa kopperoa koska ukko on vaan niin pihi.

• ylirasittunut

Meillä avokonttorista on vajaan kuukauden kokemus uusiin tiloihin muuton jälkeen. Eri työtä tekevät ihmiset ovat samassa tilassa. Itse teen ohjelmistomäärittelyjä ja testausta eli hiljaista työtä. Vieressäni on puhelintyöntekijät joiden työnä on puhua. Meillä ei ole edes seinäkkeitä. Keskittyminen väsymys virheet työn hitaus ovat jo nähtävillä kolmen viikon jälkeen vaikka ajanjaksoon sisältyy myös etätyöpäiviä. Että silleen.
      Tutkimusten mukaan toimistomeluun ei totu koskaan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2648
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1678
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1610
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1471
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1232
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1015
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      979
    8. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      67