Suoli tyhjäksi ennen lenkkiä

lenkki pilalla

Kukaan ei ikinä puhu mitään siitä, kuinka juoksun aikana alkaa suomeksi sanottuna paskattamaan :)Ihmettelen kyllä kovasti, miten satunnainen lenkkeilyharrastus keneltäkään onnistuu, sillä itseltäni lenkki menee usein pilalle kyseisen asian takia. Koskaan ei voi etukäteen tietää, miten käy. Aina ei vessassa käynti etukäteen auta eikä aina ole hätäkään ennen lenkkiä. Juokseminen olisi kivaa silloin tällöin, mutta ei näköjään ilman peräpuikkoja. Miten ihmeessä te lenkkeilijät selviätte?

14

6129

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toimia

Säännölliset elämäntavat ja ruokailurytmi sekä juoksuharrastuksen vakiintuminen elämääsi, siinä menestysresepti oikuttelevaa vatsaa vastaan.

Kyllä sitä toisinaan vieläkin saattaa vatsa yllättää, mutta hyvin harvoin.

• Puoli vuotta harrastanut

Olen itse ollut yhtä ymmälläni.
      Nyt olen vain lähtenyt tyhjällä vatsalla pinkomaan.
      Tai olen ottanut pari suklaapalaa, ettei ihan heikkona tarvii olla.
      Mullakin on sellainen työ, ettei ole lämmintä ruokaa keskellä päivää. Töiden jälkeen pitäisi syödä sitten, mutta jos syön, niin lenkille voisin lähteä aikaisintaan neljän-viiden tunnin päästä. Siis melkein yöllä.
      Nyt yritän hölkötellä melko tyhjällä vatsalla ja syön sitten vasta.
      En tiedä, onko kovin terveellistä, mutten viitsisi lenkin aikana pöpelikössäkään käväistä.

• Nainen-70

Kesällä aloin muutaman vuoden jälkeen taas aktiivisesti lenkkeilemään ja aluksi kävi kanssa noin että iso hätä yllätti kesken lenkin. Tai oikeestaan onneksi vasta loppupuolella, mutta muutaman kerran harmitti kun juoksu olisi kulkenut mutta pitikin pinkasta oikotietä takas kotiin. Nyt on vatsa rauhoittunut. Lähinnä kun tuo juoksu ja muu kuntoilu on iltapainotteista niin seuraavana aamuna ja aamupäivän aikana tuppaa suoli toimimaan joskus vilkkaastikkin. Mutta ehkä se tosiaan on tuo säännöllistynyt elämänrytmi se suurin syy ongelman poistumiseen.

• Nainen-70
        Nainen-70 kirjoitti:

Kesällä aloin muutaman vuoden jälkeen taas aktiivisesti lenkkeilemään ja aluksi kävi kanssa noin että iso hätä yllätti kesken lenkin. Tai oikeestaan onneksi vasta loppupuolella, mutta muutaman kerran harmitti kun juoksu olisi kulkenut mutta pitikin pinkasta oikotietä takas kotiin. Nyt on vatsa rauhoittunut. Lähinnä kun tuo juoksu ja muu kuntoilu on iltapainotteista niin seuraavana aamuna ja aamupäivän aikana tuppaa suoli toimimaan joskus vilkkaastikkin. Mutta ehkä se tosiaan on tuo säännöllistynyt elämänrytmi se suurin syy ongelman poistumiseen.

Tuli mieleen että voihan se olla jonkinmoinen stressi-reaktio. Joillain ihmisillähän voi äkillinen henkisestikin raskas tilanne pistää vatsan toimimaan niin miksei sitten fyysinen rasitus. Jossain vaiheessahan voi tulla sellanen kuormitushuippu johon elimistö ei oo tottunu ja se laittaa vatsan toimimaan. En tiedä voisko olla perää.

• Teuvo Tuska

Tuo on ihan yleinen ongelma juoksijapiireissä etenkin pitemmillä matkoilla ja kisoissa (maratoonit). Yksinkertainen neuvo on ottaa jonkinverran wc-paperia mukaan ja käydä töräyttämässä puskassa tortut jos siltä tuntuu. Ja sitten taas matkaan. Kaupunkialueella voi turvautua
      huoltoasemiin eikä kadulle tarvitse kakkia.

• ei-hätäinen

Olen kyllä kuullut asiasta puhuttavan, mutta ehkä tässä on jokin juju, koska minulle ei ole vielä koskaan tullut isompi hätä lenkillä. Pienempi kylläkin;))

Olisiko niin, että ruokailurytmi tai se, mitä syö, vaikuttaisi niin paljon? Käyn tosin lähinnä aamupäivisin juoksemassa, mutta vaikka käyn joskus illemmallakin, ei minulle tule hätä vaikka olisin syönyt vasta pari tuntia sitten.

Niinkuin joku tuossa neuvoikin: jos suoli toimii aina säännöllisesti tiettyyn aikaan päivästä (minulla joka aamu pari kertaa vielä päivän aikanakin), hätää ei tule lenkillä. Kokeilkaapa vaikka juoda illalla enemmän vettä tai syödä hedelmiä, niin voi olla että suoli toimisi heti aamulla. Tai ottaa vaikkapa magnesiumia ennen nukkumaanmenoa.

• tuleva sh

Itsellä esiintyi kyseistä ongelmaa juoksuharrastuksen alussa, mutta enään ongelmaa ei ole esiinnyt kovin usein. Minulla auttaa, kun lähden lenkille n. 4 tuntia kunnon ruoan jälkeen.

Ruisleivän muiden täysjyvätuotteiden nauttiminen ennen aamulenkkiä lisää ongelmia. Kannattaa nauttia aamulla ennen lenkkiä esim. elovena puuroa kunnon kuitupuuron sijaa.

Ulostaminen ennen lenkkiä vähentää myös pakotuksen tunnetta.

• def_

Tuo on ihan normaalia. Keskimäärin kerran viikossa pitää käydä kesken lenkin tekemässä tarpeet metsikön puolelle. Ei ole mikään ongelma. Onneksi asun metsäisellä seudulla.

• kivikausimies

Tämä on nimenomaan juoksijoiden ongelma, ei liioin uimareiden tai pyöräilijöiden. Juoksijoiden kakkaamisongelmaa pitää lähteä etsimään kivikaudelta asti. Ennen muinoin luolissa asuvat ihmiset joutuivat juoksemaan villieläimiä pakoon. Paon aikana ulostettiin pakoreitille. Uskomatonta mutta totta. Villielukka jäi tutkimaan ja nuuhkimaan kakkakasaa, jolloin luolamies pääsi turvallisesti pakoon.

Juostessamme elimistömme ei tiedä, että saatamme olla vain kuntolenkillä, emmekä juoksemassa villipetoja karkuun.

• Imodeum

Tänään viimeksi yllätti hätä. Kyse oli kuitenkin lyhyestä matkasta, joten sen ajan pystyi pidättelemään, mutta lenkki meni kuitenkin lopussa pilalle, kun joutui kävelemään ihan lopussa, ettei mene housuun.

Pitkille lenkeille lähtiessä joudun joka kerta ottamaan Imodeumia noin 2-3 tuntia ennen juoksua. En tiedä miten terveellistä sitten Imodeumin käyttö on, mutta toistaiseksi näitä pitempiä lenkkejä on vain 1 kpl viikossa.

• Kärsivä lenkkeilijä

on varmaan perää, en yhtään epäile.
        Mutta kyllä se on toi juoksun jytkytys, mikä sitä muonaa työntää alaspäin suolessa.
        Tähän tulokseen olen tullut. Siksi se kävelyn aikana ei niin yllätäkään kun on pehmeämpi askellus.

• suolikepponen

Itsellä ei ole moista ongelmaa, mutta sen sijaan kun lähdetään kaverin kanssa pitkälle yhteislenkille, ni eikös yksi juokse metsään joka kerta. Eli ymmärrettävähän se on, sillä ollaan erilaisia suoliemme kanssa ja muuten. Mutta varmasti tulee suorituspaineita jos alkaa kesken maratonin yllättäen paskattamaan eikä wc:tä näy...ja sitä touhua ei kaveri odota..saa juosta kiinni jos saa :D
      Olen koputtanut puuta ja vaikka mitä, mut on se varmaan joskus itselläkin edessä ja varmaan pahimmassa paikassa, joten en uskalla repiä huumoria aiheesta ;)

• Pojakr14 yer olrdar

Toiminu sellanen et syö tukevasti noin 2h ennen lenkkii siinä kerkee käymään vessassa energiaa,tai sitten vaan sillain että syöt esim.pari omenaa ym.kevyttä ennen lenkkii...

• dfdfdf

ITsellänikin oli sama ongelma kun juoksin epäsäännöllisemmin, mutta nyt kun olen alkanut juoksemaan päivittäin niin ei ole enää vatsaa kivistänyt.

Joskus silti tulee paskahätä, mutta sinnittelen kotiin asti ja siellä se hätä yleensä katoaakin itsestään. Eipä se paska ole vielä koskaan housuun valahtanu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      93
      2178
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      45
      2132
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1855
    4. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      75
      1370
    5. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      87
      1283
    6. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1151
    7. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1110
    8. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      59
      1071
    9. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      68
      969
    10. Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?

Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.
      Luterilaisuus
      285
      920
    Aihe