Mitkä asiat kuuluvat anopin kommentoitaviksi?? Kaikkiko?

Ilena

Minkä ihmeen takia anoppien pitää puuttua joka asiaan ja olla kaikkien asioiden asiantuntija - oma äitini ei näin tee. Viimeksi anoppi päivitteli imettämistäni - kuulemma vettä vain tulee tissistä. Itse ei ole päivääkään imettänyt - syötti heti vastasyntyneelle melkein kiinteää ruokaa - perunaa yms. Vauva itki lähestulkoon 2 vuotta (eli siis mieheni - on kuulemma vaikea luonne), mutta eikö ANOPPITYPERYS tajua, että ei vastasyntyneelle syötetä perunaa - olisko itku johtunut vatsanpuruista? TYHMÄ AKKA!!

32

3178

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toki

imetys kuuluu vanhoille akoille kommentoitavaksi! Ex-mieheni siskolle oma äitinsä piti puhuttelun oikeasta imetystekniikasta.. otti lapsen syliin ja demonstroi. Puhutteli itseään äidiksi lapsenlapselleen jne... että on näitä anopeissa ja äideissä.

Oman äitin kohdalta tiedän, että opettaminen (ei ehkä kuitenkaan imettämisessä...?) alkaa heti kun vauva ilmoittaa tulostaan. Koitan jo henkisesti valmistautua tähän vääjäämättömään neuvontapalvelun toimintaan. Hermo menee, mutta mummulta menee myös tapaamisoikeus lapseen ellei älyä hellittää - tietää sen jo.

• huoh

Meillä onneksi anopin kanssa se "reviiritaistelu" tuli jo käytyä. Toivoakseni viimeiset oireet meni meidän häiden myötä viime kesänä. Nyt kun odotan, niin anoppi on aivan ihana! On alkanut tehdä vauvalle vaatteita ja on todella suurena tukena muutenkin. Silti pitää huolen siitä, että kysyy aina meiltä ensin, miten haluamme asian tehtävän. Hän ei missään vaiheessa ole mitätöinyt tuntemuksiani raskauden aikana, päinvastoin ollut tukemassa, jos on ollut huonot fiilikset.

Toisin kuin oma äitini. Meillä on aina äidin kanssa ollut hyvät, läheiset välit. Nyt yhtäkkiä tuntuu, että minulla ei saisi olla mitään negatiivisia tunteita/ tuntemuksia. Kaiken pitäisi nyt olla ihanaa ja mahtavaa ja lapsen odotuksen pelkkää onnea ja auvoa. Tukena hänkin on ja kamalan innoissaan/ onnellinen ensimmäisestä lapsenlapsesta. Mutta mitään pahoja oloja minun on turha hänelle tässä vaiheessa kertoa.

Isäni on aina meillä ollut se kaiken tietäjä ja neuvoja. Hän muun muassa tietää ammatistani suunnilleen kaiken ja osaa sitä paremmin kuin me, jotka sitä oikeasti teemme. Jos hän olisi hainen olisin suurissa ongelmissa lapsiasiassa! Nytkin vähän jänskättää hukuttaako isäni laspen turhaan roinaan ja krääsään kielloista huolimatta...

• puuttuu

yritti väkisin opettaa vauvalle tuttia, vauva kakoi ja oli tukehtua anopin tutin tyrkyttämiseen. Koskaan ei halunnut syödä tuttia, anopin mielestä vauvat ovat hiljaa kun on tutti suussa. Kielsimme tälläisen touhun ja joskus löysin anopin piilossa yrittämässä opettaa tutille. Oli tuonut sellaisen oman laukussaan. Kannattaa vähän seurailla niiden tekemisiä. Ovat niin "hyviä" opettajia. 1-vuotiaasta lapsestamme anoppi jo päiviteli, kun ei ollut hoidossa jossa saa virikkeitä ja kavereita. Vietämme melko sosiaalista elämää ja leikkipuistossa ulkoilemme päivittäin.

• lasta ja anoppiakin rakastaen

Minä nauroin aivan tolkuttomasti luettuani nämä edelliset viestit :0))
        Kirjoititteko ne ihan tosissanne? Taidatte olla luontaisia humoristeja? Tai sitten jokin muu ärsyttää kuin yksi toinen nainen, joka on teitä vanhempi ja kokeneempi, elämää enemmän nähnyt ja vielä - lapsenne isoäiti ja miehenne äiti : = )

Vai että mummulta pois lapsen tapaamisoikeus!? Ja nuo tuttijutut?

Nyt tekee mieli sanoa teille nuoret äidit: hankkikaa muukin elämä kuin anopin ja lapsenne isoäidin tarkkailu.

Eikö siellä hiekkalaatikon reunalla voisi puhua muiden kaltaistensa kanssa välillä jostakin muustakin. Esimerkiksi tulevista vaaleista. Kuka kansanedustaja ajaa (köyhän), lapsellisen työelämän ulkopuolella olevan naisen asiaa, todella.

• äidistään
        lasta ja anoppiakin rakastaen kirjoitti:

Kirjoititteko ne ihan tosissanne? Taidatte olla luontaisia humoristeja? Tai sitten jokin muu ärsyttää kuin yksi toinen nainen, joka on teitä vanhempi ja kokeneempi, elämää enemmän nähnyt ja vielä - lapsenne isoäiti ja miehenne äiti : = )

Nyt tekee mieli sanoa teille nuoret äidit: hankkikaa muukin elämä kuin anopin ja lapsenne isoäidin tarkkailu.

Eikö siellä hiekkalaatikon reunalla voisi puhua muiden kaltaistensa kanssa välillä jostakin muustakin. Esimerkiksi tulevista vaaleista. Kuka kansanedustaja ajaa (köyhän), lapsellisen työelämän ulkopuolella olevan naisen asiaa, todella.

jolta eväisi tapaamisoikeuden... ei tälläkertaa anopista. :)

• niin pirusti

"Ja nuo tuttijutut? "

Niin, eikö olekin hulvattoman hauskaa, että anoppi yrittää salaa tuputtaa vauvalle tuttia? Minusta ainakin se on riemukasta, paskaiselta käsilaukun pohjalta, tietysti ensin viedään omaan suuhun ja sitten vauvan... ihan tikahtuakseni nauran, miten vähästä voi vauvan äiti pillastua.

Terveellistähän tuollainen bakteerien vaihto vain on, kuppaisen ja keuhkotautisen muorin kanssa...

• puuttuu
        äidistään kirjoitti:

jolta eväisi tapaamisoikeuden... ei tälläkertaa anopista. :)

kun anoppi työnsi tuttia vauvan suuhun ja vauva yritti kielellään työntää sitä pois! Todellakin kokeneempi ja vanhempi, mutta kokemusta ei vauvan hoidosta hänellä ole. Ei ole hoitanut edes omia vauvojaan vaan jätti ne äidilleen. Nyt riittää neuvoja ja "kokemusta". Valitettavasti mieheni ja minä olemme hänen kanssaan täysin eri linjoilla. leikkipuistossa toki juttelemme kaikista asioista, anoppi ei todellakaan ole maailmannapa (paitsi omasta mielestään).

• työelämä?

Oletkin varmaan tosi sivistynyt kun kerran yhteiskunnalliset asiat noin kiinnostavat. Taidat istua valtuustossa ja anoppi hoitaa niska limassa lapsosiasi. Mielessään kiroaa joka kokouksen ja kunnan kissanristiäiset.

Näin paljon minäkin tiedän asioistasi pelkästään lukemalla rivienvälistä ja ymmärtämällä tahallaan väärin. Rahalla ei saa rakkautta ja järjenköyhyys on pysyvää.

• hamasa

hei,

Meillä anoppi on ihan mukava ihminen. En vain todellakaan ymmärrä, miksi hänen täytyy aina niin kovasti päteä. Hän on tietävinään kaiken, vaikka todellisuudessa hänellä ei olisi asiasta mitään hajua. Hän sekaantuu asioihin, jotka eivät hänelle kuulu. Joka asiaan pitää sanoa oma viisas kommentti, vaikka asian vierestä.
      Vanhemman ihmisen neuvöt ok, mutta välillä on fiksumpaa pitää suu kiinni.

• Mitä miniät sanovat?

Olen satunnaisesti ollut puolivuotiaan lapsenlapsen hoitajana viikon aikana kolme kertaa. Tänään päivällä avasin television katsoakseni jotain, koska milloinkaan en pysty päivisin istumaan tv:n ääressä. Käyn töissä, nyt on vapaaviikko.
        Miniä tuli kotiinsa ja näki minut sohvalla katsomassa televisiota (ääni pois päältä ja vauva puolitorkuksissa kauempana omassa sängyssään).
        "Meillä on sitten meidän tavat", miniäni sanoi ja napsautti television kiinni.
        "Niin meilläkin. Hyvä periaate", vastasin.

Ovelta sanoin, ettei minulle sitten sovi torstain aamupäivän kaksituntinen eikä ensi maanantain iltapäivä vahdin hommissa.

Minusta miniän ja miehensä täytyy saada elää omanlaistaan elämää. Turha anoppien on sekaantua vauvalomalla olevien miniöiden elämään, ei edes tilapäisenä avunantajana pyydettäessä.
        Mannerheimin lastensuojeluliitto ja monet yksityiset tulevat kyllä apuun tarvittaessa. Ja osaavat olla oikein ja rahastaa oikein.

• kostat
        Mitä miniät sanovat? kirjoitti:

Olen satunnaisesti ollut puolivuotiaan lapsenlapsen hoitajana viikon aikana kolme kertaa. Tänään päivällä avasin television katsoakseni jotain, koska milloinkaan en pysty päivisin istumaan tv:n ääressä. Käyn töissä, nyt on vapaaviikko.
        Miniä tuli kotiinsa ja näki minut sohvalla katsomassa televisiota (ääni pois päältä ja vauva puolitorkuksissa kauempana omassa sängyssään).

Ovelta sanoin, ettei minulle sitten sovi torstain aamupäivän kaksituntinen eikä ensi maanantain iltapäivä vahdin hommissa.

Minusta miniän ja miehensä täytyy saada elää omanlaistaan elämää. Turha anoppien on sekaantua vauvalomalla olevien miniöiden elämään, ei edes tilapäisenä avunantajana pyydettäessä.
        Mannerheimin lastensuojeluliitto ja monet yksityiset tulevat kyllä apuun tarvittaessa. Ja osaavat olla oikein ja rahastaa oikein.

pienelle lapselle oman pahan olosi. Häpeä!

• periaate mummi

Minä käyn myös töissä, ja en halua hoitaa lapsenlapsia, vaikka pyydetään. Syy, typeriä oikkuja ei jaksa enää kuulostella töiden lisäksi vapaa-aikanaan. Ihme nipotusta jota ei todellakaan jaksa sietää, kun on nutturat kireellä, nuorilla naisilla. Herra jumala mitä ne sitten on kun tulevat anoppi-ikään. Pöpilöässä istuvat varmaan vatvomassa niitä "meidän tapoja".

• mummi rakastaa vauvoja
        periaate mummi kirjoitti:

Minä käyn myös töissä, ja en halua hoitaa lapsenlapsia, vaikka pyydetään. Syy, typeriä oikkuja ei jaksa enää kuulostella töiden lisäksi vapaa-aikanaan. Ihme nipotusta jota ei todellakaan jaksa sietää, kun on nutturat kireellä, nuorilla naisilla. Herra jumala mitä ne sitten on kun tulevat anoppi-ikään. Pöpilöässä istuvat varmaan vatvomassa niitä "meidän tapoja".

Miniöillä on liikaa noita periaatteita.

• Outo asenne

Mitä sinun olisi pitänyt tehdä? Olitko ottanut jonkun kotiapulaishugin?
        Silittää? Pestä vessaa?
        Millaiset tavat talossa on klo 13-14?

• poikasi

millä olit vauvan huumannut (puolitokkurassa).
        Älä kuvittele, että pyydämmekään enää sinua lastamme hoitamaan. Vedät heti herneen nenään kun sinua arvostellaan. Kostatko aina lapselle, kun asiat ei mene mielesi mukaan.Vaimoni ei tarvitse kaltaistasi katsella. Älä sitten vanhana ruikuta, kun itse olet noin ala-arvoinen kostaja. Käytät pientä viatonta vauvaa oman itsetuntosi pönkittämiseen. Olet hullu ja ikävä ihminen.

• kysymys??
        mummi rakastaa vauvoja kirjoitti:

Miniöillä on liikaa noita periaatteita.

aikaisemmalle vastaajalle. Et sä sorra muita kuin vauvoja!

• ymmärrä.....
        poikasi kirjoitti:

Älä kuvittele, että pyydämmekään enää sinua lastamme hoitamaan. Vedät heti herneen nenään kun sinua arvostellaan. Kostatko aina lapselle, kun asiat ei mene mielesi mukaan.Vaimoni ei tarvitse kaltaistasi katsella. Älä sitten vanhana ruikuta, kun itse olet noin ala-arvoinen kostaja. Käytät pientä viatonta vauvaa oman itsetuntosi pönkittämiseen. Olet hullu ja ikävä ihminen.

miten tuo kyseisen mummin käytös vauvaan vaikutti. Eikös vauva ollut nukkumassa ja äiti oli se joka tuli siihen sääntöjään opettamaan. Eihän kenenkään, edes mummin tarvitse tuollaista käytöstä sietää ja hänellä on oikeus siitä kieltäytyä. Jos vauvan hoitaminen edellyttää tuollaista käytöstä, silloin on se homma jätettävä. Lapsi oli nukkumassa eikä tiennyt koko välikohtauksesta mitään, eli ei myöskään siitä kärsinyt.
        Jos lapsen vanhemmat tahtovat isovanhempia hoitamaan lastaan niin silloin myös vanhemmilla on syytä käyttäytyä ihmisikisi tuota hyväntahtoista ilmaista hoitajaa kohtaan eikä tiuskia tuolla tavalla.
        Pitäisi osata olla vähintään kiitollinen tuollaisesta avusta, mutta se lienee nuorelle nykynaiselle mahdotonta, kun on kaiken oppinut saamaan kuin kultalautasella niin kiitollisuuta ei osata tuntea.

• tässä myös
        poikasi kirjoitti:

Kyllä olet mielisairas.

• tätä.
        kostat kirjoitti:

pienelle lapselle oman pahan olosi. Häpeä!

Miten hän lapselle muka kostaa? Kyllä minäkin noin typerästä mielenosoituksesta suuttuisin ja jättäisin pikku rouvan ihan itsekseen istumaan hiljaa. Taitaa pian kirjoittaa tänne otsikolla "Anoppini laiminlöi lastani, istui ja katseli tv:tä."

• seuraavat
        ymmärrä..... kirjoitti:

miten tuo kyseisen mummin käytös vauvaan vaikutti. Eikös vauva ollut nukkumassa ja äiti oli se joka tuli siihen sääntöjään opettamaan. Eihän kenenkään, edes mummin tarvitse tuollaista käytöstä sietää ja hänellä on oikeus siitä kieltäytyä. Jos vauvan hoitaminen edellyttää tuollaista käytöstä, silloin on se homma jätettävä. Lapsi oli nukkumassa eikä tiennyt koko välikohtauksesta mitään, eli ei myöskään siitä kärsinyt.
        Jos lapsen vanhemmat tahtovat isovanhempia hoitamaan lastaan niin silloin myös vanhemmilla on syytä käyttäytyä ihmisikisi tuota hyväntahtoista ilmaista hoitajaa kohtaan eikä tiuskia tuolla tavalla.
        Pitäisi osata olla vähintään kiitollinen tuollaisesta avusta, mutta se lienee nuorelle nykynaiselle mahdotonta, kun on kaiken oppinut saamaan kuin kultalautasella niin kiitollisuuta ei osata tuntea.

lastaan silmäänsä räpäyttämättä, lapsi voi lakata hengittämästä tai tukehtua sylkeensä hetkenä minä hyvänsä. Ei saa jättää sitä vauvaa hetkeksikään alle metrin päähän. Siitähän tässä mini konfliktissa alunperin onkin kyse.

• Eräs anoppi

vai juontaako tämä meidän ja teidän tavat, sekä television kiinni napsauttaminen jostakin aikaisemmasta konfliktista?
        Olen vaan muistelevinani, että tämän jutun alkuosa on näytelty jo aikaisemmin.

• 2. vaimolta

Teit kyllä mielestäni aivan oikein. Ei se tv:n katselu, äänettömänä, sitä lasta häiritse. Miniä takertui aivan mitättömän pieneen asiaan.

Voi kunpa minulla olisi tarmoa tehdä noin omalle anopilleni ja apelle, kun he seuraavan kerran pyytävät meiltä apua, ja eivät tykkää miten me sen hoidimme. He soittivat taas kerran miehelleni, kertoakseen, missä tämän pitäisi käydä vanhempiensa puolesta. Mieheni ajoi omalla autollan yritykseen omalla bensalla, eikä niitä bensoja hyvitetä meille. Appiukko oli muualla asioilla, mutta ei ollut voinut hoitaa tätä yhtä asiaa samalla, kuten tapanaan on.

Sitten kun mieheni saapui vanhempiensa yritykseen, anoppi selitteli, että mene sitten tätä ja tätä kautta. Mieheni valitsi oman reitin, lyhyemmän, ja kuullessaan tästä äitinsä hermostui. Homma tuli hoidettua, mutta väärällä tavalla anopin mielestä, kun ei mennyt aivan piirustuksien mukaan, kirjaimellisesti.

Kunpa minullakin olisi kanttia toimia samoin kuten sinä teit. Eli jos ei apu kelpaa, niin jääköön ilman apua, ja hoitakoon itse asiansa miten parhaiten kokee. On kyse sitten lapsenlapsen hoidosta tai muusta.

Kiittämättömyys on meidän palkkamme.

• pääsin eroon

anopistani kertaheitolla, samalla kun erosin miehestäni.
      Exän kanssa ollaan ihan hyvissä väleissä (ja sekös sitä harppua vituttaa!) mut anoppia mun ei tartte ikinä enää sietää. Aamen!
      Se on ihan samanlainen ku sunkin anoppis, perunaa vastasyntyneelle, voi v. Kas ku ei vielä läskisoossia. Taistele, pidä pääsi! Sanot sen mummelin neuvoille, että kiitos, mutta ei kiitos!

• kommentoida

mitä tahansa asiaa kuten miniäkin tekee.
      Ei ole olemassa kirjoitettua sääntöä (vielä) siihen mitä anoppi saa sanoa tai tehdä.
      Nuo antamasi esimerkit ovat tuulesta temmattuja ja liioiteltuja kuten nuorilla naisilla on tapana tehdä kun tahtovat saada sympatioita osakseen. Ja anopia on vihattava hampaat irvessä, olipa hän sitten millainen tahansa. Mistähän sekin on tullut ja mihinkähän mahtaa pidemmän päälle johtaa.

• huomattu

Nämä nuoret naiset eivät osaa rakastaa,ja he luulevat, että katkaisemalla anopin ja pojan suhteen, he saavat sen rakkaudentunteen itselleen.

He eivät ymmärrä mitä on rakkaus ja luulevat, että äidin rakkaus omaa poikaansa kohtaan on jotenkin siirrettävissä hänelle.

Sama kuvitelma sitten myös oman lapsensa suhteen. Kun eivät osaa rakastaa omaa lastaan, kuvittelevat, että se mummin rakkaus olisi siirrettävissä hänelle.

Heille on rakkaus samoin kuin kiitollisuus täysin vieraita tunteta. He tuntevat vain näitä tunteita, viha, katkeruus, kosto, kateus ja itsesääli.

• anoppi maailman ihanin ihminen
        huomattu kirjoitti:

Nämä nuoret naiset eivät osaa rakastaa,ja he luulevat, että katkaisemalla anopin ja pojan suhteen, he saavat sen rakkaudentunteen itselleen.

He eivät ymmärrä mitä on rakkaus ja luulevat, että äidin rakkaus omaa poikaansa kohtaan on jotenkin siirrettävissä hänelle.

Sama kuvitelma sitten myös oman lapsensa suhteen. Kun eivät osaa rakastaa omaa lastaan, kuvittelevat, että se mummin rakkaus olisi siirrettävissä hänelle.

Heille on rakkaus samoin kuin kiitollisuus täysin vieraita tunteta. He tuntevat vain näitä tunteita, viha, katkeruus, kosto, kateus ja itsesääli.

Ja unohdin esitellä itseni, en ole siis anoppi, olen neljän vuoden kokemuksen omaava miniä. Ja anoppini on maailman ihanin ihminen.

• välttämättä
        anoppi maailman ihanin ihminen kirjoitti:

Ja unohdin esitellä itseni, en ole siis anoppi, olen neljän vuoden kokemuksen omaava miniä. Ja anoppini on maailman ihanin ihminen.

ole kanssasi samaa mieltä, huokaisee helpotuksesta kun näkee häipyvän.

• ylsilöllinen
        välttämättä kirjoitti:

ole kanssasi samaa mieltä, huokaisee helpotuksesta kun näkee häipyvän.

Minun rakkauteni, tykkäämiseni, pitämiseni tai antipatiani ei perustu vaihtokauppoihin kuten sinun.

Selvitin sitä jo monessa kohtaan, mitä on rakkaus. Sitä ei voi toiselta ottaa, tai kieltää, sitä ei voi vaihtaa tai varastaa.

Rakkaus, pitäminen ja kiitollisuus ja ovat minun itseni sisäisiä hyvän olon tunteita, joka ei tule palkaksi sille joka minua tottelee, pitää minusta tai lahjoo. Vain huoran "rakkaus" on ostettavissa tai vaihdettavissa.

Samoin tuo sinun keinosi yrittää ottaa sitä minulta ottaa pois, ei onnistu. Se että minun mielestäni anoppini on maailman ihanin ihminen ei muutu muuksi, vaikka hyppisit päälläsi. Se on sisäinen tunne. Anoppini oma asia on taas mitä hän minusta on mieltä tai mitä hän tuntee sisällään.

Tässä sinulle alkeisopetusta, siitä mitä on toisesta välittäminen, tykkääminen ja kiitollisuus, jota voidaan kutsua myöskin rakkaudeksi.

Mutta tätähän sinä et valitettavasti ymmärrä, koska sinä et kykene empatiaan. Sinä et tiedä mitä on rakkaus.

• voi myös
        ylsilöllinen kirjoitti:

Minun rakkauteni, tykkäämiseni, pitämiseni tai antipatiani ei perustu vaihtokauppoihin kuten sinun.

Selvitin sitä jo monessa kohtaan, mitä on rakkaus. Sitä ei voi toiselta ottaa, tai kieltää, sitä ei voi vaihtaa tai varastaa.

Rakkaus, pitäminen ja kiitollisuus ja ovat minun itseni sisäisiä hyvän olon tunteita, joka ei tule palkaksi sille joka minua tottelee, pitää minusta tai lahjoo. Vain huoran "rakkaus" on ostettavissa tai vaihdettavissa.

Samoin tuo sinun keinosi yrittää ottaa sitä minulta ottaa pois, ei onnistu. Se että minun mielestäni anoppini on maailman ihanin ihminen ei muutu muuksi, vaikka hyppisit päälläsi. Se on sisäinen tunne. Anoppini oma asia on taas mitä hän minusta on mieltä tai mitä hän tuntee sisällään.

Tässä sinulle alkeisopetusta, siitä mitä on toisesta välittäminen, tykkääminen ja kiitollisuus, jota voidaan kutsua myöskin rakkaudeksi.

Mutta tätähän sinä et valitettavasti ymmärrä, koska sinä et kykene empatiaan. Sinä et tiedä mitä on rakkaus.

tukehduttaa. :o

• ja jos
        voi myös kirjoitti:

tukehduttaa. :o

Tunnet rakkauden tukahduttavan, vain jois et osaa ottaa sitä vastaan, etkä rakastaa takaisin. Et tiedä mitä välittäminen on, siksi tunnet sen tukehduttavan, ei normaalisti. Rakkautta ei voi saada liikaa.

• rakkautesi
        ja jos kirjoitti:

Tunnet rakkauden tukahduttavan, vain jois et osaa ottaa sitä vastaan, etkä rakastaa takaisin. Et tiedä mitä välittäminen on, siksi tunnet sen tukehduttavan, ei normaalisti. Rakkautta ei voi saada liikaa.

?????

• okalinnut

"...syötti heti vastasyntyneelle melkein kiinteää ruokaa..."
      Näin tehtiin 30-40 vuotta sitten, sillä lastenneuvolassa niin neuvottiin. Ei uskottu, että vauva voi pärjätä pelkällä vedellä. Näin kertoi oma äitini, joka tosin (onneksi) antoi minun hoitaa vauvani itse parhaaksi katsomallani tavalla.

Oma vauvani oli koliikkinen, itki ja valvotti minua ja isäänsä yötäpäivää. Anoppini kiikutti ovelleni litran punaista maitoa ja pyysi juottamaan sen, ettei vauva kuole nälkään. Hänen oma poikansa kun meinasi kuolla, anopilla ei maito riittänyt, eikä nainen vienyt lasta neuvolaankaan, kun "kylän naiset" olivat sitä mieltä, ettei siellä mitään vauvoista kuitenkaan tiedetty!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      67
      2395
    2. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1377
    3. Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin

Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww
      Maailman menoa
      74
      1185
    4. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      4
      1107
    5. Miks me oikein

Rakastuttiin vaikka kaikki on mahdotonta?
      Ikävä
      79
      835
    6. Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä

Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi
      Kuhmo
      19
      780
    7. Nainen, mikset lähetä

miehelle viestiä? Tiedän, että sulla on asiaa ja kysyttävää.
      Ikävä
      43
      678
    8. Ratikka Turkuun

Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta
      Turku
      82
      660
    9. Miehet trikoissaan

On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe
      Suomussalmi
      24
      638
    10. Rakastan sinua

Yhä.
      Ikävä
      30
      626
    Aihe