Melko kallista harrastaa

Lazy Bone

Ostin heräteostoksena menneenä keväänä polkupyörän poliisin huutokaupasta. Hopeanvärinen kaunotar on merkiltään Force10 ja maksoi 40 EUR.

Pyörään oli lähes virheetön, tosin takagummi vaurioitunut. Halpakaupasta hommasin taakse uuden kevyesti rullaavan päällirenkaan hintaa 4,25 EUR. Halpakaupan sisusgummit oli mieletäni liian haperoa tekoa, joten ostin pyöräliikkeestä oikein Continentalin 5,50 EUR. Ostin myös Motonet:sta Sigma 1200 digitaalimittarin 16,70 EUR ja vielä Biltemasta ison purkin 400ml teflonspray:ta 5,50 EUR ketjujen voiteluun. Näiden lisäksi huusin huuto.net:sta tarakkalaukun 14.00 EUR hintaan, tuossa on mukava kuljettaa kaikenlaista tarpeellista pikkuretkillä.

Kustannuksia kertyi pyörineen kaikkineen 85,95 EUR, mittariin kertyi matkaa 3200km kesän ja syksyn aikana. Pyörä toimi todella hyvin, tosin takapäällirengas on taas jo melkoisen kulunut, ehkä myös takarattaat olisi hyvä uusia, vaikka kyllä nuo vielä toimivat hienosti.

Kohtapuoliin aion tilata Saksasta oikein shimano lukkopolkimet ja pyöräilyhousut, sekä diadora pyöräilykengät ja tietenkin shimano takarattaan ja ketjun, kun nuo ovat siellä kovin halpoja. Nuo tekisivät postikuluineen hieman yli 150 EUR yhteensä, eli kovin on kalliin oloiset investoinnit, toisaalta laatuosia, joten ehkä seuraava vuosi menee sitten kohtuullisimmilla kustannuksilla.

Hyvää pyöräilykautta 2007!

36

8116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hinta.

      Tarkkaanpa olit laskenut. Minä en ikinä saisi ajetuksi metriäkään jos aina ajattelisin hintaa. Mitä sitä miettimään jos on kerran päättänyt harrastaa pyöräilyä ja tehdä sen edes kohtuullisen mukavasti?

      Halvalla sitäpaitsi olet päässyt. "Tosissaan" pyöräilyä harrastavat _tarvitsevat_ vähintään 1500 euron pyörän jo liikkeelle päästäkseen. Siihen sitten vasta aletaan rakennella. Katselepa vaikka Fillarilehden keskustelupalstalta ihan vakavissaan käytyä keskustelua siitä voiko 400 euron levyjarruihin luottaa...

      • asiantuntija

        Egopyörä (yli 1500€) varusteet ostetaan samasta syystä, kuin vaikkapa kallis puku ja kiiltonahkakengät. "Tosissaan" pyöräilyä harrastavat, kuten itsekin, keskittyvät enemmän harjoitteluun. Omasta mielestäni alle 40km/h keskinopeuksilla ajeleva kilpapyöräkuski ei ole lähelläkään "tosi" harrastajaa. Itse olenkin ihmetellyt miksi ihmiset laittavat järjettömiä summia fillariin, mutta sitten ei viitsitä kuntoon panostaa juuri mitään (jopa sm-tasolla näin). Tästä on myös esimerkkinä vaikkapa täällä päin ajalevat record-sarjaan ja hiilikuituun sijoittaneet kuskit, joista mennään heittämällä ohi ihan peruskilpurilla.


      • Lazy Bone

        en ole itsekään ajatellut hintaa hankintoja tehdessä, olen vain kirjannut ne tarkkaan ylös. Toki varoin tekemästä turhia investointeja, koska en ollut moniin vuosiin pyöräillyt.

        Mitä Fillarilehden keskustelupalstaan tulee, olen tuota joskus vilkuillut. Mielestäni kyseisellä palstalla ei ole juurikaan _pyöräilyn_ harrastajia, vaan _pyörien_ harrastajia. Itse pyöräilyä koskevat jututkin rajoittuvat lähinnä nenä kaverin takapuolessa pyrähdettyihin yhteislenkkeihin.

        Kyllä minäkin laittaisin mielelläni 1500 EUR vuodessa pyöräilyyn, jos olisi mistä laittaa. Tosin itse ylittäisin tuolla rahalla aika monta valtionrajaa ja alpitkin varmaan pariin kertaan, Force10 kelpaisi ratsuksi mainiosti edelleen.


      • Basta
        asiantuntija kirjoitti:

        Egopyörä (yli 1500€) varusteet ostetaan samasta syystä, kuin vaikkapa kallis puku ja kiiltonahkakengät. "Tosissaan" pyöräilyä harrastavat, kuten itsekin, keskittyvät enemmän harjoitteluun. Omasta mielestäni alle 40km/h keskinopeuksilla ajeleva kilpapyöräkuski ei ole lähelläkään "tosi" harrastajaa. Itse olenkin ihmetellyt miksi ihmiset laittavat järjettömiä summia fillariin, mutta sitten ei viitsitä kuntoon panostaa juuri mitään (jopa sm-tasolla näin). Tästä on myös esimerkkinä vaikkapa täällä päin ajalevat record-sarjaan ja hiilikuituun sijoittaneet kuskit, joista mennään heittämällä ohi ihan peruskilpurilla.

        Juu tosi egoiluahan se on ostaa parin tonnin maasturi (tai mikä tahansa muu pyörä), vaikka voisi ihan hyvin sen yosemiten jousipyssyn käydä ostamasta biltsustakin. Jos siis väität että yosella pärjää yhtä hyvin metsässä, kuin kunnon maasturilla niin tervetuloa vaan ajelemaan sen kanssa poluille ja vaikka heittämään pari droppia. Katsotaan sen jälkeen kenen vaihtajat ja vanteet ovat vielä ajokuntoiset.


      • häh?
        asiantuntija kirjoitti:

        Egopyörä (yli 1500€) varusteet ostetaan samasta syystä, kuin vaikkapa kallis puku ja kiiltonahkakengät. "Tosissaan" pyöräilyä harrastavat, kuten itsekin, keskittyvät enemmän harjoitteluun. Omasta mielestäni alle 40km/h keskinopeuksilla ajeleva kilpapyöräkuski ei ole lähelläkään "tosi" harrastajaa. Itse olenkin ihmetellyt miksi ihmiset laittavat järjettömiä summia fillariin, mutta sitten ei viitsitä kuntoon panostaa juuri mitään (jopa sm-tasolla näin). Tästä on myös esimerkkinä vaikkapa täällä päin ajalevat record-sarjaan ja hiilikuituun sijoittaneet kuskit, joista mennään heittämällä ohi ihan peruskilpurilla.

        Ajatko sitten itse YLI 40 km/h:n keskinopeudella?!


      • Aasiintunkija
        asiantuntija kirjoitti:

        Egopyörä (yli 1500€) varusteet ostetaan samasta syystä, kuin vaikkapa kallis puku ja kiiltonahkakengät. "Tosissaan" pyöräilyä harrastavat, kuten itsekin, keskittyvät enemmän harjoitteluun. Omasta mielestäni alle 40km/h keskinopeuksilla ajeleva kilpapyöräkuski ei ole lähelläkään "tosi" harrastajaa. Itse olenkin ihmetellyt miksi ihmiset laittavat järjettömiä summia fillariin, mutta sitten ei viitsitä kuntoon panostaa juuri mitään (jopa sm-tasolla näin). Tästä on myös esimerkkinä vaikkapa täällä päin ajalevat record-sarjaan ja hiilikuituun sijoittaneet kuskit, joista mennään heittämällä ohi ihan peruskilpurilla.

        Keskinopeus tarkoitan. Helpostihan tuollaisen 40km keskarin ajaa. Meidän äiti ajaa työmatkat sellaisella 45kmh keskarilla. Sanoi että ajaisi kovenpaakin mutta, tulisi hiki ja olisi töissä ikävä olla, kun ei pääse suihkuun. Pyöränä sillä on talvella sellainen Helkama kaunotar, kolme vaihteinen. Kesällä se ajaa kilpapyörällä mutta, silloin sen täytyy pysyä moottoritiellä, kun on noita hitaampia harrastelioita niin paljon pyöräteillä. Viikonloppuisin me ajetaan koko perhe 50 kmh keskinopeuksia, pääsee suihkuun ja saunaan lenkin jälkeen. Ps. pyöriin ei laiteta liikoja rahoja.


      • asiantuntija
        häh? kirjoitti:

        Ajatko sitten itse YLI 40 km/h:n keskinopeudella?!

        Hieman päälle neljääkymppiä menee itsellä peruslenkit (n. tunnin mittaisia). Muistutan kuitenkin, että tunnin aika-ajon maailmanennätys on yli 56km/h (keskinopeus), eli siitä olen vielä valovuosien päässä. Tällä palstalla on kuitenkin kovempiakin kuskeja, kuin minä, nimittäin eräskin kaveri pystyy painamaan kuntopyörällä sisätiloissa 340W teholla tunnin ajan, ilman jäähdytystä siis, ja tämäkin nimenomaan pk-sykkeellä. Kaveri onkin siis heittämällä itseäni kovemmassa kunnossa, joten kysy häneltä lisää treenamisesta.


      • asiantuntija
        Lazy Bone kirjoitti:

        en ole itsekään ajatellut hintaa hankintoja tehdessä, olen vain kirjannut ne tarkkaan ylös. Toki varoin tekemästä turhia investointeja, koska en ollut moniin vuosiin pyöräillyt.

        Mitä Fillarilehden keskustelupalstaan tulee, olen tuota joskus vilkuillut. Mielestäni kyseisellä palstalla ei ole juurikaan _pyöräilyn_ harrastajia, vaan _pyörien_ harrastajia. Itse pyöräilyä koskevat jututkin rajoittuvat lähinnä nenä kaverin takapuolessa pyrähdettyihin yhteislenkkeihin.

        Kyllä minäkin laittaisin mielelläni 1500 EUR vuodessa pyöräilyyn, jos olisi mistä laittaa. Tosin itse ylittäisin tuolla rahalla aika monta valtionrajaa ja alpitkin varmaan pariin kertaan, Force10 kelpaisi ratsuksi mainiosti edelleen.

        "Mitä Fillarilehden keskustelupalstaan tulee, olen tuota joskus vilkuillut. Mielestäni kyseisellä palstalla ei ole juurikaan _pyöräilyn_ harrastajia, vaan _pyörien_ harrastajia."

        Tämä pitää juurikin paikkansa. Treenivinkkejä ei fillari-palstan pullamössöpojilta juuri kannata kysyä.


      • Lance
        asiantuntija kirjoitti:

        "Mitä Fillarilehden keskustelupalstaan tulee, olen tuota joskus vilkuillut. Mielestäni kyseisellä palstalla ei ole juurikaan _pyöräilyn_ harrastajia, vaan _pyörien_ harrastajia."

        Tämä pitää juurikin paikkansa. Treenivinkkejä ei fillari-palstan pullamössöpojilta juuri kannata kysyä.

        Mitäs treenivinkkejä asijantuntija tarvitsee? Eiks homma olekkaan hanskassa? Voi voi sentään!


      • alkup.tuna
        asiantuntija kirjoitti:

        "Mitä Fillarilehden keskustelupalstaan tulee, olen tuota joskus vilkuillut. Mielestäni kyseisellä palstalla ei ole juurikaan _pyöräilyn_ harrastajia, vaan _pyörien_ harrastajia."

        Tämä pitää juurikin paikkansa. Treenivinkkejä ei fillari-palstan pullamössöpojilta juuri kannata kysyä.

        on niin monesti jo "ammuttu alas", ettei niihin kukaan usko. Vaikka nyt yrittäisitkin ihan kahdella nimimerkillä kirjoitella.

        Ei hirveitä lahjoja vaadi, että huomaa tekstien olevan samalta henkilöltä.


      • on asiallinen tähän verrattuna
        asiantuntija kirjoitti:

        "Mitä Fillarilehden keskustelupalstaan tulee, olen tuota joskus vilkuillut. Mielestäni kyseisellä palstalla ei ole juurikaan _pyöräilyn_ harrastajia, vaan _pyörien_ harrastajia."

        Tämä pitää juurikin paikkansa. Treenivinkkejä ei fillari-palstan pullamössöpojilta juuri kannata kysyä.

        Tämä Suomi24 pyöräilypalstahan on ihan naurettava. Ihmiset kirjoittaa paskaa välittämättä siitä, että ovatko koskaan pyöräilleet tai ei.
        Asiaan: Jos joku pyöräilee 3200km vuodessa, niin neuvoisin panostamaan pyörään sellaisen tuhat lappusen. Jos ajaa pääasiassa maantiellä niin hybridi tai maantiepyörä. Nautittavuus nousee. Tonnilla saa toimivan paketin. Päälle tulee sitten pyöräilyhousut, paita, takki, kypärä, hanskat, mahdollisesti klossilliset kengät, pumppu jne. Edelläluetellut varusteet siinä 500€. Kokonaishinta siellä 1500€ nurkilla.


      • hinta.
        on asiallinen tähän verrattuna kirjoitti:

        Tämä Suomi24 pyöräilypalstahan on ihan naurettava. Ihmiset kirjoittaa paskaa välittämättä siitä, että ovatko koskaan pyöräilleet tai ei.
        Asiaan: Jos joku pyöräilee 3200km vuodessa, niin neuvoisin panostamaan pyörään sellaisen tuhat lappusen. Jos ajaa pääasiassa maantiellä niin hybridi tai maantiepyörä. Nautittavuus nousee. Tonnilla saa toimivan paketin. Päälle tulee sitten pyöräilyhousut, paita, takki, kypärä, hanskat, mahdollisesti klossilliset kengät, pumppu jne. Edelläluetellut varusteet siinä 500€. Kokonaishinta siellä 1500€ nurkilla.

        Kuten jo ensimmäisessä kommentissani sanoin, halvallakin voi harrastaa.

        Jos pyöräilystä haluaa todella nauttia, sitten kannattaa alkaa panostaa varusteisiin. Silloinkin kannattaa harkita, mitä todella tarvitsee. Minusta tuollainen ajomäärä alkaisi olla sillä rajalla että pyöräilyhousut olisivat paikallaan. Seuraavaksi minä hankkisin klossipolkimet ja pyöräilykengät. Muuta en vieläkään pitäisi kovin välttämättömänä.

        Pyörän laatua on helpoin nostaa ostamalla jossain vaiheessa reilusti laadukkaampi pyörä. Sitten kun tietää paljonko vuodessa jaksaa vääntää, myyjänkin on paljon helpompi suositella. Erityisesti tässä on muistettava se, että köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa. Sen korjaamiseen ja tason parantamiseen mikään raha ei riitä, mutta panostamalla kerralla kunnon laatuun saat vuosia kestävän ajopelin.


      • Lazy Bone
        hinta. kirjoitti:

        Kuten jo ensimmäisessä kommentissani sanoin, halvallakin voi harrastaa.

        Jos pyöräilystä haluaa todella nauttia, sitten kannattaa alkaa panostaa varusteisiin. Silloinkin kannattaa harkita, mitä todella tarvitsee. Minusta tuollainen ajomäärä alkaisi olla sillä rajalla että pyöräilyhousut olisivat paikallaan. Seuraavaksi minä hankkisin klossipolkimet ja pyöräilykengät. Muuta en vieläkään pitäisi kovin välttämättömänä.

        Pyörän laatua on helpoin nostaa ostamalla jossain vaiheessa reilusti laadukkaampi pyörä. Sitten kun tietää paljonko vuodessa jaksaa vääntää, myyjänkin on paljon helpompi suositella. Erityisesti tässä on muistettava se, että köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa. Sen korjaamiseen ja tason parantamiseen mikään raha ei riitä, mutta panostamalla kerralla kunnon laatuun saat vuosia kestävän ajopelin.

        että tässäkin asiassa tärkeintä on omien käyttötarpeiden ymmärtäminen ja se mitä joku toinen sanoo/suosittelee on melkoisen toisarvoista.

        "Nautittavuus" voi tulla rasitteeksi pienelläkin ajattelemattomuudella. Lukkopolkimia suositellaan kovin herkästi, mutta entäpä sitten kun pitäisi ajaa saappaat jalassa kasvimaalle tai lähijärvelle ongelle. Jos joka kioskireissun vuoksi on vaihdettava jalkineet, kärsii pyörän hyötykäyttö useimmilla.
        Pedaleja joissa on lukko- ja normaalipuoli, pitävät monet "suosittelijat" jostain syystä aloittelijoiden polkimina, vaikka suurimmalle osalle ne ovat järkevin vaihtoehto.
        Eipä klossipolkimista juuri hyötyä saa, siitä huolimatta aion satsata hiukan turhaan hipoon ja ostaa tälläiset 32 EUR:lla Saksasta:
        http://images.google.fi/images?q=PDM324


      • Luxus-Jopo
        asiantuntija kirjoitti:

        "Mitä Fillarilehden keskustelupalstaan tulee, olen tuota joskus vilkuillut. Mielestäni kyseisellä palstalla ei ole juurikaan _pyöräilyn_ harrastajia, vaan _pyörien_ harrastajia."

        Tämä pitää juurikin paikkansa. Treenivinkkejä ei fillari-palstan pullamössöpojilta juuri kannata kysyä.

        En ole minäkään voinut välttyä ajatukselta, että osa_itseään_pyöräilyn_harrastajiksi kutsuvista onkin oikeasti pyörän rakentamisen harrastajia. Ihan sama pätee monessa muussakin asiassa. Jotkut harrastavat kameran osien keräämistä, eivätkä itse valokuvausta. Esimerkkejä on muitakin. Autojen tuunaajat sentään puhuvat auton rakentamisesta eikä itse autoilun harrastuksesta.


      • laatua
        Luxus-Jopo kirjoitti:

        En ole minäkään voinut välttyä ajatukselta, että osa_itseään_pyöräilyn_harrastajiksi kutsuvista onkin oikeasti pyörän rakentamisen harrastajia. Ihan sama pätee monessa muussakin asiassa. Jotkut harrastavat kameran osien keräämistä, eivätkä itse valokuvausta. Esimerkkejä on muitakin. Autojen tuunaajat sentään puhuvat auton rakentamisesta eikä itse autoilun harrastuksesta.

        Onko se teiltä keneltäkään pois, jos joku haluaa panostaa myös siihen harrastusvälineeseen?

        Minulle on ihan sama mimmosilla kamppeilla ihmiset harrastaa. Älkää tekään vetäkö hernettä nenään jos tykkään rakentaa pyärästäni juuri sellaisen kuin haluan.


      • female
        laatua kirjoitti:

        Onko se teiltä keneltäkään pois, jos joku haluaa panostaa myös siihen harrastusvälineeseen?

        Minulle on ihan sama mimmosilla kamppeilla ihmiset harrastaa. Älkää tekään vetäkö hernettä nenään jos tykkään rakentaa pyärästäni juuri sellaisen kuin haluan.

        Taitaapi tässä pyöräilyssä päteä sama kuin autoilussa, että peniksen jatkeita miehille. Meidän naisten ei onneksi tarvitse päteä.


      • peniksen jatke
        female kirjoitti:

        Taitaapi tässä pyöräilyssä päteä sama kuin autoilussa, että peniksen jatkeita miehille. Meidän naisten ei onneksi tarvitse päteä.

        Tuskin sinäkään lähdet juoksulenkille kumisaappaat jalassa, jos kuntoilet. Joka lajiin löytyy hyvät vehkeet ja huonot vehkeet. Niin keittiöönkin. Kiertoilmauuni ja induktioliesi olisi sinun ajatuksella silikoonitissit.


      • unknown
        peniksen jatke kirjoitti:

        Tuskin sinäkään lähdet juoksulenkille kumisaappaat jalassa, jos kuntoilet. Joka lajiin löytyy hyvät vehkeet ja huonot vehkeet. Niin keittiöönkin. Kiertoilmauuni ja induktioliesi olisi sinun ajatuksella silikoonitissit.

        Vaimo, älä ole onneton
        meillä melkein kaikki laitteet on
        jotka kehitys on tuonut tullessaan
        vaikka kaikki eivät niistä piittaa


        Kerää kynttilät pois
        emme tarvitse nyt romantiikkaa
        Kun olen hankkinut meille tuvan täydeltä elektroniikkaa

        On meillä stereot, televisio, mikroaaltouuni ja videonauhuri
        on pakastin, kahvinkeitin, mikroprosessori ja pölynimuri

        Ei, en ole onneton
        nyt kun tiedän mitä onni on
        Se on sitä kun töistä tullessaan
        voi vaikka tunnelmoida kahden kesken

        Kerää kynttilät pois
        emme tarvitse nyt romantiikkaa
        Kun olen hankkinut meille tuvan täydeltä elektroniikkaa

        On meillä stereot, televisio, mikroaaltouuni ja videonauhuri
        on pakastin, kahvinkeitin, mikroprosessori ja pölynimuri

        On meillä stereot, televisio, mikroaaltouuni ja videonauhuri
        on pakastin, kahvinkeitin, mikroprosessori ja pölynimuri

        Älä ole onneton
        meillä melkein kaikki laitteet on
        jotka kehitys on tuonut tullessaan
        vaikka kaikki eivät niistä piittaa

        Kerää kynttilät pois
        emme tarvitse nyt romantiikkaa
        Kun olen hankkinut meille tuvan täydeltä elektroniikkaa

        On meillä stereot, televisio, mikroaaltouuni ja videonauhuri
        on pakastin, kahvinkeitin, mikroprosessori ja pölynimuri

        On meillä stereot, televisio, mikroaaltouuni ja videonauhuri
        on pakastin, kahvinkeitin, mikroprosessori ja pölynimuri

        ...


      • asiantuntija
        Basta kirjoitti:

        Juu tosi egoiluahan se on ostaa parin tonnin maasturi (tai mikä tahansa muu pyörä), vaikka voisi ihan hyvin sen yosemiten jousipyssyn käydä ostamasta biltsustakin. Jos siis väität että yosella pärjää yhtä hyvin metsässä, kuin kunnon maasturilla niin tervetuloa vaan ajelemaan sen kanssa poluille ja vaikka heittämään pari droppia. Katsotaan sen jälkeen kenen vaihtajat ja vanteet ovat vielä ajokuntoiset.

        No maastopyörissä monen tonnin fillarin jotensakin ymmärtää, koska osat pelaavat melko suurta roolia kovassa ryskeessä, toisin kuin maantiellä, jossa isomummon tavarapyöräkin kulkee loistavasti.


      • asiantuntija
        peniksen jatke kirjoitti:

        Tuskin sinäkään lähdet juoksulenkille kumisaappaat jalassa, jos kuntoilet. Joka lajiin löytyy hyvät vehkeet ja huonot vehkeet. Niin keittiöönkin. Kiertoilmauuni ja induktioliesi olisi sinun ajatuksella silikoonitissit.

        Marketista saa muutamalla kympillä lenkkarit. Taitaa itseasiassa hyvät kumpparit olla kalliimmat. Markketifillarin saa taas jo satasen pintaan (pitäs välitykset riittää aloittelijalle?).


      • asiantuntija
        asiantuntija kirjoitti:

        Marketista saa muutamalla kympillä lenkkarit. Taitaa itseasiassa hyvät kumpparit olla kalliimmat. Markketifillarin saa taas jo satasen pintaan (pitäs välitykset riittää aloittelijalle?).

        Niin ja induktioliesikin irtoaa tv-shopista melko halvalla... Katso vaikka itse!


      • Luxus-Jopo
        asiantuntija kirjoitti:

        Niin ja induktioliesikin irtoaa tv-shopista melko halvalla... Katso vaikka itse!

        on tää palsta, kun pyöräilevät henkilöt provosoituvat niin auttamattoman herkästi. Nii että älä tuu mulle vithuilemmaan.

        Kaikki maailman pyöräilijät, liittykää yhteen ja aloittakaa kilpavarustelu!

        Kuinka moni "varustelija" oikeasti rytyyttää metsässä kalliine varusteineen?


      • Basta
        Luxus-Jopo kirjoitti:

        on tää palsta, kun pyöräilevät henkilöt provosoituvat niin auttamattoman herkästi. Nii että älä tuu mulle vithuilemmaan.

        Kaikki maailman pyöräilijät, liittykää yhteen ja aloittakaa kilpavarustelu!

        Kuinka moni "varustelija" oikeasti rytyyttää metsässä kalliine varusteineen?

        On tullut ryvettyä ja edelleenkin tulee käytyä vähintään 2 kertaa viikossa, ainoana nyt talvikauden lumimäärät estävät osan ajosta. Mutta en kuitenkaan pidä pyörää kultakehyksissä takan yläpuolella (no jos olisi takka ; )), pyörä on kulku-/ harrastusväline jolla ajan. En pidä sitä mitenkään häpeällisenä jos joku nyt tulee vastaan halvalla pyörällä, A)jokaisella ei ole varaa ostaa B)joidenkin mielestä harrastukseen/ liikkumiseen riittää halvempikin väline. Kaikki pitää suhteuttaa siihen omaan lompakkoon ja omaan priorisointiin välineen käyttötarpeen ja hankinnan suhteen.


      • hooj
        Basta kirjoitti:

        On tullut ryvettyä ja edelleenkin tulee käytyä vähintään 2 kertaa viikossa, ainoana nyt talvikauden lumimäärät estävät osan ajosta. Mutta en kuitenkaan pidä pyörää kultakehyksissä takan yläpuolella (no jos olisi takka ; )), pyörä on kulku-/ harrastusväline jolla ajan. En pidä sitä mitenkään häpeällisenä jos joku nyt tulee vastaan halvalla pyörällä, A)jokaisella ei ole varaa ostaa B)joidenkin mielestä harrastukseen/ liikkumiseen riittää halvempikin väline. Kaikki pitää suhteuttaa siihen omaan lompakkoon ja omaan priorisointiin välineen käyttötarpeen ja hankinnan suhteen.

        Pyöräily on kyllä sen verran halpa harrastus, että jokaisella aikuisella työssäkäyvällä ihmisellä on varaa ostaa juuri sellainen pyörä minkä haluaa. Jotkut haluavat alle 7kg hiilikuituhimmelin ja sen lisäksi puoli tusinaa muita pyöriä eri käyttötarkoituksiin. Joku toinen taas ostaa sen satasen markettipyörän ja ajelee sillä kaikki ajonsa ihan tyytyväisenä.

        Kyllä minä keksi läjän turhempiakin rahareikiä kuin kallis pyörä. Viikonloppuna katsoin televisiosta Barrett-Jackson huutokauppaa ja siellä joku herra osti -66 Shelby Cobra 427 Supersnaken vaatimattomalla 5,5 miljoonalla dollarilla (plus verot ja huutokauppapalkkiot). Voi miettiä oliko turhaa vai kannattiko ostaa uniikkikappale isolla rahalla.


      • asiantuntija
        hooj kirjoitti:

        Pyöräily on kyllä sen verran halpa harrastus, että jokaisella aikuisella työssäkäyvällä ihmisellä on varaa ostaa juuri sellainen pyörä minkä haluaa. Jotkut haluavat alle 7kg hiilikuituhimmelin ja sen lisäksi puoli tusinaa muita pyöriä eri käyttötarkoituksiin. Joku toinen taas ostaa sen satasen markettipyörän ja ajelee sillä kaikki ajonsa ihan tyytyväisenä.

        Kyllä minä keksi läjän turhempiakin rahareikiä kuin kallis pyörä. Viikonloppuna katsoin televisiosta Barrett-Jackson huutokauppaa ja siellä joku herra osti -66 Shelby Cobra 427 Supersnaken vaatimattomalla 5,5 miljoonalla dollarilla (plus verot ja huutokauppapalkkiot). Voi miettiä oliko turhaa vai kannattiko ostaa uniikkikappale isolla rahalla.

        "Kyllä minä keksi läjän turhempiakin rahareikiä kuin kallis pyörä."

        Ei tällä ole mitään merkitystä, vaan sillä, että monen tonnin maantiepyörä on harrastajalle egopyörä. Se on sitten jo filosofiaa, mitä kannattaa ja mitä ei. Jos pyöräilet kuntoilun vuoksi, niin silloin sinulle riittää satasen markettipyörä. Jos haluat monen tonnin egopyörän, niin sekin on ok. Kannattaa erottaa tavalliset harrastajat, keräilijät ja egoistit toisistaan.


      • Kalliit välineet
        asiantuntija kirjoitti:

        "Kyllä minä keksi läjän turhempiakin rahareikiä kuin kallis pyörä."

        Ei tällä ole mitään merkitystä, vaan sillä, että monen tonnin maantiepyörä on harrastajalle egopyörä. Se on sitten jo filosofiaa, mitä kannattaa ja mitä ei. Jos pyöräilet kuntoilun vuoksi, niin silloin sinulle riittää satasen markettipyörä. Jos haluat monen tonnin egopyörän, niin sekin on ok. Kannattaa erottaa tavalliset harrastajat, keräilijät ja egoistit toisistaan.

        Kunnon nostamiseen et tarvitse kuin ne kumisaappaat ja lammikkon vetelää savea. Siihen vaan polkemaan paikalleen. Minusta on hauskempaa kuntoilla, jos samalla myös pääsee jonnekkin. Hyvällä pyörällä pystyy ajamaan kauemmas tai vaikeammassa maastossa samalla vaivalla.

        Oikeaan pyörään ei saa satasella kuin polkimet jos aina niitäkään. Itse ajan vain raakoja maastolenkkejä ja käytän siihen noin 5000 € täysjoustopyörää levyjaruilla ym. titaani ja hiilikuitu osilla höystettynä. Päälle laitetaan helposti yli 1000 €:n vaatteet näin kylmillä ilmoilla. Kesällä pärjää tietty t-paidalla ja vajaan parin sadan ajohousuilla. Näillä lähtökohdilla maastopyöräilyn kilometrihinnaksi on tullut noin 1 €/km tai tuntihinnaksi 10-15 €/h.


      • Sköibelötti
        asiantuntija kirjoitti:

        "Kyllä minä keksi läjän turhempiakin rahareikiä kuin kallis pyörä."

        Ei tällä ole mitään merkitystä, vaan sillä, että monen tonnin maantiepyörä on harrastajalle egopyörä. Se on sitten jo filosofiaa, mitä kannattaa ja mitä ei. Jos pyöräilet kuntoilun vuoksi, niin silloin sinulle riittää satasen markettipyörä. Jos haluat monen tonnin egopyörän, niin sekin on ok. Kannattaa erottaa tavalliset harrastajat, keräilijät ja egoistit toisistaan.

        Hyvä asiantuntija, harrastuksia on monia ja välineitä vielä vielä enemmän, lopulta kaikki harrastelu on turhanpäiväistä jos sitä pohtii siltä kannalta että, mikä on tärkeää, ilman mitään harrastustakin pystyy elämään. Se mitä jokainen harrastaa on jokaisen oma asia. On mukava keskustella sellaisten ihmisten kanssa joilla on sama harrastus kuin itsellä. Sinun käsitys tuntuu olevan sellainen että, täytyy haukkua henkilö joka kirjoittaa tälle palstalle. Yritä olla arvostelematta tai nolaamatta kirjoittajaa ja vastaa vain kysymyksiin joita tänne lähetetään, jos ei kysymys miellytä, älä vastaa. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Keskustelu on mukavaa kun se pysyy asiallisella tasolla.


      • reilujenkerho
        asiantuntija kirjoitti:

        Marketista saa muutamalla kympillä lenkkarit. Taitaa itseasiassa hyvät kumpparit olla kalliimmat. Markketifillarin saa taas jo satasen pintaan (pitäs välitykset riittää aloittelijalle?).

        Juu, näinhän se on. Itse maksoin 1500€ hyvistä välityksistä! *silmienpyöritys* Se on kumma ku mitä sopivammat rattaat, sitä enemmän kertyy hintaa!


      • asiantuntija
        reilujenkerho kirjoitti:

        Juu, näinhän se on. Itse maksoin 1500€ hyvistä välityksistä! *silmienpyöritys* Se on kumma ku mitä sopivammat rattaat, sitä enemmän kertyy hintaa!

        "Juu, näinhän se on. Itse maksoin 1500€ hyvistä välityksistä! *silmienpyöritys* Se on kumma ku mitä sopivammat rattaat, sitä enemmän kertyy hintaa!"

        Ostitko fillarin Suomesta? Kannattaisi ehkä ilmiantaa lafka poliisille. Kenties saat vielä rahat takaisin, mikä petossyyte menee läpi?


      • Ossi B.

        Minulla on turhan kallis fillari, tulisin toimeen halvemmallakin.

        Fillaroinnin hyvä puoli on se, ettei tarvitse mennä autolla harrastuspaikalle, vaan pääsee oven edestä ja lopuksi takaisin oven eteen. Jos vaikka kävisi autolla salilla 100 kertaa vuodessa 15 km:n päässä, olisi kulut 3000 km:ltä, se maksaisi esim. 1290 euroa (valtion kilometrikorvauksilla) ja 100 salikertaa esim 5 euroa/kpl, yhteensä 1890 euroa.

        Tiedän, että toisenlaisia laskutapojakin on. Ajattelen näin, että voisin perustella fillarihankintaani.


      • Ossi B.
        asiantuntija kirjoitti:

        Egopyörä (yli 1500€) varusteet ostetaan samasta syystä, kuin vaikkapa kallis puku ja kiiltonahkakengät. "Tosissaan" pyöräilyä harrastavat, kuten itsekin, keskittyvät enemmän harjoitteluun. Omasta mielestäni alle 40km/h keskinopeuksilla ajeleva kilpapyöräkuski ei ole lähelläkään "tosi" harrastajaa. Itse olenkin ihmetellyt miksi ihmiset laittavat järjettömiä summia fillariin, mutta sitten ei viitsitä kuntoon panostaa juuri mitään (jopa sm-tasolla näin). Tästä on myös esimerkkinä vaikkapa täällä päin ajalevat record-sarjaan ja hiilikuituun sijoittaneet kuskit, joista mennään heittämällä ohi ihan peruskilpurilla.

        Minusta egopyörä maksaa 3000 euroa tai enemmän. 1500 egen pyöriä näkee jatkuvasti.


      • Henki Hieveri

        Pyörän hinta miinus säästetyt paikallisliikenteen ja soveltuvin osin kaukoliikenteen joukkoliikennemaksut.
        Minulla pyörä (~€500) lunastaa itsensä vuodessa, tosin vaikea arvottaa sellaista joukkoliikennettä mitä ei edes ole olemassa.

        Mutta vuoden jälkeen joukkoliikenteen lippuja ostellen minulla ei ole muuta kuin uusien lippujen osto edessä kun taas vuoden pyöräilyn jälkeen minulla on käyttökelpoinen ilmainen polkupyörä vielä moneksi vuodeksi.

        Parantunutta kuntoa ei tietenkään voi arvottaa.


      • Henki Hieveri
        hooj kirjoitti:

        Pyöräily on kyllä sen verran halpa harrastus, että jokaisella aikuisella työssäkäyvällä ihmisellä on varaa ostaa juuri sellainen pyörä minkä haluaa. Jotkut haluavat alle 7kg hiilikuituhimmelin ja sen lisäksi puoli tusinaa muita pyöriä eri käyttötarkoituksiin. Joku toinen taas ostaa sen satasen markettipyörän ja ajelee sillä kaikki ajonsa ihan tyytyväisenä.

        Kyllä minä keksi läjän turhempiakin rahareikiä kuin kallis pyörä. Viikonloppuna katsoin televisiosta Barrett-Jackson huutokauppaa ja siellä joku herra osti -66 Shelby Cobra 427 Supersnaken vaatimattomalla 5,5 miljoonalla dollarilla (plus verot ja huutokauppapalkkiot). Voi miettiä oliko turhaa vai kannattiko ostaa uniikkikappale isolla rahalla.

        Peniksen jatkeesta sanon vielä naispyöräilijänä, että autoista on sellainen kokemus, että teknotumpelon ei kannata ostaa halpaa, joten OK jos olet rasvanäppi ja rakennat ajopelisi vaikka side silmillä niin kuin Fonzarelli, niin siitä vain halpa pyörä.
        Mutta minä olen sikäli vanhanaikainen nainen että pyörän hajoaminen tietää aina kallista korjaamoreissua.

        "Halbaa
        Kirjoittanut: hooj 25.1.2007 klo 20.43
           Pyöräily on kyllä sen verran halpa harrastus, että jokaisella aikuisella työssäkäyvällä ihmisellä on varaa ostaa juuri sellainen pyörä minkä haluaa."

        No kun ei käy säännöllisesti työssä ja sitten kun käy, se on pätkä, silppu, keikka, paska ja orjatyötä.
        Ennen kaikkea ei tule lainaa pankista. Ei minulta löydy tonnia heittää tiskille tuosta vain vaikka pyörä kestäisikin vaikka 50 vuotta. On kumma että kännykänkin saa osamaksulla, mutta pyörää ei saa.

        "Kyllä minä keksi läjän turhempiakin rahareikiä kuin kallis pyörä."

        Kyllä vain, kuten vaikkapa pyöräni puolikaima, auto, jolla kuulemma tie omistetaan. (Kuulostaa pahalta!). Auton hinnalla saisi kokonaisen pyörätelineellisen pyöriä.


      • reilujenkerho
        asiantuntija kirjoitti:

        "Juu, näinhän se on. Itse maksoin 1500€ hyvistä välityksistä! *silmienpyöritys* Se on kumma ku mitä sopivammat rattaat, sitä enemmän kertyy hintaa!"

        Ostitko fillarin Suomesta? Kannattaisi ehkä ilmiantaa lafka poliisille. Kenties saat vielä rahat takaisin, mikä petossyyte menee läpi?

        Lafkaa en nyt vitti mainita, on niillä varmaan hyviäki fillareita myynnissä. Maksoin 1500 polkupyörästä josta hajosi kesän aikana kaikki paitsi runko! Ensin puhkeili kumit varmaan 15 kertaa enkä todellakaan ajanut missään lasimurskassa.
        Sitten irtosi polkimet ja kammet kesken pyörityksen ku rupes vaa lonksuu. Etuhaarukka taipu ku paperia pienessä töyssyssä ja vaihteet rutisivat alunalkaen. Ohjaustanko vääntyi samassa kuin etuhaarukkakin, vanteet kieroutuivat koko kesän aikana niin paljon että jos enempää kieroutuu ni ne o kohta vaakatasossa siinä fillarin alla.


    • Pakki puuttuu

      Työmatka on yhteen suuntaan runsaat 23km. Päivän aikataulu on sen verran tiukka, että pyörällä pitää päästä lujaa, muuten ei onnistu pyörällä pendelöinti. Ei vaan mahdu millään päivän ohjelmaan.

      Kävin koeajamassa markettihybridiä hintaluokassa 300e (ovh400e). Hyvä pyörä, ei siinä mitään. Mutta kun kävin testaamassa pyöräliikkeessä 900 euron (1300e ovh) lähes maantiepyörää (CC), niin sillä pääsi oikeasti lujaa.

      Jos polkisin kuntoilumielessä, niin olisi aika sama millainen fillari on alla. Ei kai sillä ole merkitystä, jos ajan tunnin, että miten suuren lenkin siinä saa heitettyä? Pointin pitäisi olla siinä miten paljon se kasvattaa kuntoa. Voihan sinne taakse laittaa vaikka kärryt ja lapset sinne istumaan. Matka lyhenee olennaisesti, mutta jos tunnin sotkee täysiä, niin kunto kasvaa yhtä lailla.

      Yksi pointti tuossa hinnassa (itselleni) on myös siinä, että kolmensadan fillari on liian helppo jättää talon seinustalle ja lähteä autolla töihin. Mutta omassa budjetissa tuo tonnin mankeli tuntuu jo sen verran, että kynnys auton käyttöön kasvaa = win win ja vielä kerran win. Voihan tuosta hinnasta olla montaa mieltä, mutta minun mielestä tonnin fillari on jo aika kallis.

      • ostitko liian

        nopean fillarin(mahdollinen aikamatkailu) vai onko muuten vaan tylsää?

        Lazy Bone 23.1.2007 11:27


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

      KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      93
      11932
    2. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

      IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      106
      9040
    3. Kovan viikon ilta pitäisi lakkauttaa

      Käytännössä pelkkää SDP:lle ilkkumista koko ohjelma veronmaksajien kustannuksella.
      Maailman menoa
      119
      4983
    4. Tänään torille

      Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      101
      4198
    5. Pakoputkipörisijä syttyi tuleen kesken ajon

      Kyydissä oli 7 henkilöä, mutta hyvä onni matkassa epäonnistuneesta käyttövoimavalinnasta huolimatta, eikä kukaan loukka
      Maailman menoa
      38
      4157
    6. Kalja-Kristus Kutsuu Luokseen

      Nyt on Oikea Hetki Ottaa Ryppyys Vastaan! Lue Pelastusryyppy ja tee Promillista elämäsi Herra! Pelastusryyppy on teksti
      Maailman menoa
      7
      3933
    7. Yksi kuoli kolarissa Outokummussa

      -toisen auton kuljettajaa epäillään rattijuopumuksesta. Toisen auton kyydissä oli kuljettajan lisäksi neljä ihmistä. Hei
      Outokumpu
      73
      3852
    8. Borat ärhäkkänä, syyttelee kokoomusta vilpin suojelusta

      Hänen mukaansa kokoomus seuraa ”toimettomana vierestä, kun vilpilliset firmat vievät urakat rehellisten nenän edestä”, j
      Maailman menoa
      11
      3709
    9. Sdp on esittänyt maatalous- ja yritystuista leikkaamista

      Joihin menee 10 miljardia euroa vuosittain. Minkä vuoksi äärioikeisto änkyttää jostain vuodesta 2026, kun ei demareiden
      Maailman menoa
      40
      3593
    10. Persut on SYYLLISIÄ KAIKKEEN NEGATIIVISEEN SUOMESSA

      , ne haluaa neuvostoliiton putinin kanssa takaisin, shit voi valvoa kaikkea ja kaikkia, no tietty makeeta mannaa itselle
      Perussuomalaiset
      29
      3551
    Aihe