Suunnittelijan palkka?

Razor

Nyt on kyllä pakko kysästä täältä, kun jotenkin jäi sellanen olo, et nyt yritettiin viilata linssiin.

Olin äsken työhaastattelussa ja hain suunnittelijan paikkaa laivateollisuuteen liittyen. Kaikki meni ihan ok siihen asti kunnes alettiin keskustelemaan palkasta. Toiveeni oli 14 €/h paikkeilla, mutta haastattelija sanoi ihan suoraan, että jos sellasia palkkoja haluut, niin voit mennä suosiolla tuotannon puolelle. "Suunnittelijat ei saa sellasia palkkoja, varsinkaan alottelevat sellaset." Samaan hengenvetoon sanoi myös, että maksimi mitä voisin saada on 11 €/h. Enemmän olen saanut mm putkia sahaillessa, täysin aivot narikassa.

Nyt haluaisin tietää mitä täällä suunnittelijat saavat ja millaisella työkokemuksella. Samalla voisitte kertoa mitä saitte palkkaa valmistumisen jälkeen.

Itse olen hiljattain valmistunut AMK insinööri, ja linja sopii erityisesti suunnittelijalle. Työkokemusta on laivateollisuudesta jonkin verran, mutta vain tuotannon puolelta.

23

10742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niimimerkki

      Vastavalmistunut kokematon inssi ei todellakaan revi mitään hyvää liksaa jos työnantaja on palkkatietoinen.
      Malttia ja hanki kokemusta.

      • Razor

        Näinhän se varmasti on, mutta jotenkin vaan virke "sinulla ei ole kokemusta" kalskahtaa korvaan, kun takana on 4,5 vuotta viivan piirtämistä koulussa.


      • ins
        Razor kirjoitti:

        Näinhän se varmasti on, mutta jotenkin vaan virke "sinulla ei ole kokemusta" kalskahtaa korvaan, kun takana on 4,5 vuotta viivan piirtämistä koulussa.

        Itse olen 2005 valmistunut inssi ja palkkani on 2200 €/kk.. joten vaikea on mitään ihmeitä saada kun ei sitä kokemusta kuitenkaan ole suunnittelupuolelta! Koulukokemusta on kaikilla vastavalmistuneilla ja sitä ei juurikaan arvosteta, kyllähän se niin on että töissä sitä varsinaisesti opitaan.


      • KokemusTyöstä
        Razor kirjoitti:

        Näinhän se varmasti on, mutta jotenkin vaan virke "sinulla ei ole kokemusta" kalskahtaa korvaan, kun takana on 4,5 vuotta viivan piirtämistä koulussa.

        ""sinulla ei ole kokemusta" kalskahtaa korvaan, kun takana on 4,5 vuotta viivan piirtämistä koulussa. "

        Ei koulussa piirtäminen ole työkokemusta. Työkokemus karttuu työssä, ei koulussa.

        Ja tuo 11€/t on ihan normi aloituspalkka.


      • verrattava_kokemus

        Se on totta että koulu ei millään tavalla ole verrattavissa todellisen työn tekemiseen. Mutta koulua ei silti kannata väheksyä. Kokemus on kokemusta oli se mitä hyvänsä. Aina kannattaa hallitusti kehua itseänsä, ei kukaan palkitse sinua itsesi sensuroimisesta. Haastattelussa kannattaa kuitenkin olla rehellinen ja erottaa teoriat ja toteutukset toisistaan.


      • Anonyymi
        ins kirjoitti:

        Itse olen 2005 valmistunut inssi ja palkkani on 2200 €/kk.. joten vaikea on mitään ihmeitä saada kun ei sitä kokemusta kuitenkaan ole suunnittelupuolelta! Koulukokemusta on kaikilla vastavalmistuneilla ja sitä ei juurikaan arvosteta, kyllähän se niin on että töissä sitä varsinaisesti opitaan.

        ET taida olla penaalin terävin kynä jos tuolla palkalla olet töissä... Itse en ole vielä valmistunut ja palkkaa suunnitteluhommista 3500 €/kk


    • palkka

      Itsellä 16€, vastavalmistunut

    • jjjjjjjjjjjjjjjjjjjj

      Kaksi kaveriani on suunnitelijoita kolen vuoden kokemuksella, molemmat saavat noin 2100 €. Itse olen myös inssi ja tuotannon työnjohtajana on palkkani 2400 €, kavereiden kanssa ollaan ihmetelty suunnittelijoiden huonoa palkkaa.

      • tasaarvon_nimissä

        Sit ihmetellään kun naisen penni on miehen penniä pienempi kun ei insinööri alallakaan ole mitään tasa arvoa. Toinen tienaa 1900 siinä missä vastaava 3000, sukupuolesta piittaamatta. Tarjonta ja kysyntä määrää yksilöllisesti kunkin palkan.


      • Anonyymi
        tasaarvon_nimissä kirjoitti:

        Sit ihmetellään kun naisen penni on miehen penniä pienempi kun ei insinööri alallakaan ole mitään tasa arvoa. Toinen tienaa 1900 siinä missä vastaava 3000, sukupuolesta piittaamatta. Tarjonta ja kysyntä määrää yksilöllisesti kunkin palkan.

        Joskus oli suunnittelualalla käytössä vakanssina teknikko ja sai parempaa palkkaa kun insinööri koska ylemmällä tasolla et saanut ylitöistä mitään korvausta.

        Nykyään teknikot ovat jääneet TEn syövereihin kuulusteltavaksi.

        Naiset ovat markkansa ansainneet vaikka moni insinöörikin varmistaa kyllä myös ihmishenkiä suunnitelmillaan...


    • Suunnittelija (konetekniikka)

      Työkokemusta 3v. Palkka tällä hetkellä lisineen päivineen pyörii siinä 2800-3000€:n tuntumassa.

      • Autokäd

        Mikäs se sellainen lisä on? Suunnittelualalla ei ole mitään lisiä.


    • AMK_insinööri

      Aloittajan koko kertomus kuulostaa epäuskottavalta, koska jokainen suunnittelijatöitä hakeva kyllä tietää, että alalla ollaan kuukausipalkalla. Ihminen antaa itsestään vain "duunarin" vaikutelman, kun alkaa puhumaan tuntipalkoista työhönottohaastattelussa ja näin huonon kuvan, kun on hakemassa insinööritutkinnon vaativiin asiantuntijatehtäviin.

      • rivisuunnittelija

        Onhan se niin että rivi suunnittelijan palkka on vaan matalampi kuin erikoistuneen sukellus hitsaajan taikka tuulivoimala huoltomiehen.


    • tyvoimapulalla_parempaa

      Paljon työkokemusta ansaineena myyjänä ja teollisesta tuotannosta eka insinööri palkkani oli 2200kk. Sen jälkeen nousi 200/vuosi. Kunnes lama iski ja joutu tinkmimään palkkatasossa. Tämän jälkeen kun meni työvoimakoulutukseen uudelle alalle niin 10v insinöörikokemus laskettiin aloittelevan palkkatasolle 2600kk. Mutta NO hätä nyt on ihan sopiva taso saavutettu jälleen, työvoimapulan ansiosta pääsee paremmin neuvottelemaan palkkatasosta.

      • Aloittelija

        Paljonko saat nyt? Mikä on mielestäsi aloittelevalle suunnittelijalle sopiva palkka vuonna 2018?


    • Insinöörikokemusta20v

      Itsellä palkka 4000€/kk kokemusta vähän vajaa 20vuotta, niin työnjohto, tuotantopäälikkö, projektipäällikkö kuin suunnitteluhommista. Tällä hetekellä projektipäällikkö/mekaniikkasuunnittelu

    • palkkamääräälaadun

      Tämä on jotenkin 50-luvulle jämähtänyt tämä palkkaus, kun nykyään työtä tehdään sen laatuisesti mitä siitä maksetaan palkkaa, eli työntekijät tekevät tahallisesti laiskasti ja huonosti työtä jos palkka on heidän mielestään huono.

      Sitä saa mitä tilaa, eli sen mukaan tehdään töitä minkä suuruinen palkka on, eikä päinvastoin että hyvällä työnteolla pitäisi ansaita parempaa palkkaa.

      • Anonyymi

        Jotenkin huvittaa nämä nyky insinöörien palkat, mutta en toisaalta ihmettele kun ovat niin hampaatonta ja perässävedettävää porukkaa.


    • Anonyymi

      Itselläni on saman alan ammattikoulutus ja AMK. Nykyään ei ole mitään järkeä tehdä insinöörin hommia kun ihan normiduunarina tienaan enemmän. Niillä insinöörin papereilla voi pyyhkiä vaikka perseensä...ihan hukkaan heitettyä aikaa.

    • Anonyymi

      Olen raksainssi (AMK).

      Työ on projektipäällikkö. Kokemusta jo 20 v.

      Brutto on 5000 e / kk
      Netto 3150 e / kk.

      Urani aloitin 1400-2000 e / kk räkäpalkoilla SUUNNITTELIJANA.
      Se otti päähän.

      AINOA VAIHTOEHTO SAADA LISÄÄ LIKSAA ON VAIHTAA KYLMÄSTI FIRMAA -usein.

      Onneksi tämän opin jo nuorena.
      Muu ei auta jos haluaa päästä palkoille.

      • Anonyymi

        Juu jos olet työnantajan puolta niin käy kylmät, parhaat paikat ja palkat veivät ne jotka lähti firmasta ekana 90 -luvulla.


    • Anonyymi

      Kommentoidaas tätä dinosaurusten aikaista ketjua. Oma suunnittelijan palkkani on siellä 3 tonnia/kk nurkilla. Kokemusta suunnittelutyöstä n.5 vuotta joten palkoilla ei todellakaan voi elvistellä. Nyky mittapuulla jopa huono palkka etenkin työn kiireisyyteen nähden. Itse olen vaihtanut työpaikkaa kun koen että olen saanut tehtävistäni kaiken sen opin mitä voi, palkkakaan ei todellisuudessa kehity kuin vaihtamalla. Toki indeksikorotuksillakin saa reilu 10 vuodessa sen n.500e/kk lisää mutta inflaatio on syönyt sen monin verroin jo silloin.
      Palkat suunnittelualalla on vain yleisesti aika huonot jonka takia paljon kyvykkäitä insinöörejä lähtee alalta pois muihin töihin. Miksi esim DI haluaisi tehdä 10 vuotta jotain kerrostalojen kuvia kun kaikki samaa kauraa. Yäk

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1661
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      5
      1275
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe