Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miksi en opi piruettia

aikuinenluistelija

Olen harjoitellut piruettia monena vuonna, mutta en vain uskalla antautua pyörimään ja liikkeestä tulee kankea. Voiko piruettia yleensä tai pieniä hyppyjä oppia vanhemmalla iällä? Pelkään kaatumista, koska olen kaatunutkin muutaman kerran ja saanut mustelmia. Olisi kiva osata jotain pientä.

13

4229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jei

      Olen itse vähän samassa tilanteessa, tosin en ihan ikäloppu, mutta 16 vuotias ja olen hyväksynyt jo monia asioita, joita olen huomannut, ja koitan päästä näistä "peloista" koko ajan enemmän eroon.. Hyppyjä ja piruetteja ja ihan mitä vain, voi sitkeällä työllä ja tekniikan harjoituksella oppia koska vain.

      Hypyt ovat kinkkeriä aluksi. Ensinnäkin täytyy olla todella sinut jään kanssa. Täytyy uskaltaa kaatua, täytyy olla melkein yhtä luontevan luistimet jalassa jäällä kuin lenkkareilla maassa. Tähän auttaa ensinnäkin tukevat, oikeat taitoluistimet, jotka oikeasti jopa tukevat nilkkaa ja muutenkin pitävät jalan oikeassa asennossa. Aluksi jäällä kannattaa kokeilla ihan paikallaan hyppyä. Sitten vauhdissa, kahdella jalalla, huomioi oikeasti se, että ponnistat molemmilla jaloilla, etkä ensin toisella ja toinen tulee vain mukaan. Ja sitten tasahyppyjä vauhdissa taaksepäin.

      Kun jää, jalkojen irrottaminen jäästä ja siihen kaatuminen(tätäkin voi harjoitella ja voit esim. makoilla jäällä aivan kiinni) alkavat tulla tutuksi, on paljon helpompi harjoitella yhdellä jalalla tehtäviä juttuja. Mutta tätä ennen kannattaa kokeilla vielä hypätä 180 asteen(puoli kierrosta) tasajalkahyppyä paikoillaan ja vauhdissa.

      Piikin käyttöä ei siis tarvita varmaan moneen kertaan, tosin sitä voi harjoitella, mutta siitä myöhemmin. Aluksi kannattaa opetella valssihyppy, jossa piikkiä ei siis tarvita. Piikin käyttöä voi alkaa harjoitella esim. varsahypyllä.

      Sitten kun valssihyppy alkaa sujua, voit siirtyä harjoittelemaan ponnistusta piikiltä, jonka ansiosta esim. 2-4 kierroksen ilmassa pyöriminen on mahdollista. Tässä vaiheessa, kun hyppimistä on tullut harjoiteltua, 1 kierros ilmassa pelkästään saattaa tuntua hurjalta, saati sitten 2 tai 3, taikka 4, jonka tosin hyppää tällä hetkellä vain muutama ihminen.

      Ritti, tulppi, jne ovatkin sitten lähtöisin eri kaarilta jne, joten kannattaa handlata ensin tekniikka ja kuivaharjoitella paljon ja tehdä tasapainoharjoituksia.

      Ei muuta kuin iloisia hyppyhetkiä, toivottavasti ollaan pian sinut sen jään kanssa :D

      • aikuisnenluistelija

        Kiitos vastauksesta


    • kerron sinulle

      vielä miten:

      ensinnäkin tarviit n tuhat kertaa yritystä. Asennoidu noin.

      Sitten ota polviin ja lonkkiin suojukset ja kypäräkin vaikka päähän.

      Sitten opettele ensin tukevasti akhdella jalalla mennen tullen pyörimään, Lissää vauhtia ja kierroksia aina vaan.

      Siirry yhteen jalkaan. Varovasti toista vaan ylös. Sen tuhat kertaa. Koeta toiseenkin ssuuntaan.

      Ajattele itsesi tankona ja ojenna polvetkin aina pyöriessä. Olet tanko joka on pingoittunut joustavasti luurangon ympärille ja se luuranka on ihan suora, peppu ei pönötä ulkona.

      Sitten pyöri pyöri ja pyöri.

      Itse harjoittelin lähellä lumihangen reunaa varmuudeksi kaikki suojat päällä.

      Sitten anna vaan mennä riskillä.

      Rullaluistinsuojat ranteissa auttavat myös.

      Kerro oliko tästä apua?

      • Hanna

        Oletko ajatellut sellaisella harjoitella? Voisit kotona omassa rauhassa pyöriä vaikka minkälaisissa toppauksissa..


      • laudalla opit

        pyörimään aika varmana.


      • aikuinenluistelija
        laudalla opit kirjoitti:

        pyörimään aika varmana.

        kiitos taas vinkeistä, ei muuta kuin harjoittelemaan.


      • kiva kuulla tuloksia
        aikuinenluistelija kirjoitti:

        kiitos taas vinkeistä, ei muuta kuin harjoittelemaan.

        kertokaa enemmän mitä saavutitte aikuisetkin! ja missä ajassa ja millä tekniikalla? Olisi todella kivaa kuulla.


    • elokuunkukka

      oletko ajatellut kokeilla piruettilusikkaa tai lautaa. sillä voi harjoitella maala ilman pelkoa jäähän paiskautumisesta.

      • aloittelija myöskin

        Minulla on tuollainen piruettilauta ja olen koittanut sillä harjoitella. Olen jo aloittelevaksi taitoluistelijaksi aika vanha, 20, mutta haluaisin kuitenkin kehittää satunnaista harrastusta uudelle tasolle. Pysyn laudan päällä ihan hyvin, mutta pyöriminen on hankalaa. Tasapainon jalkeen kun alan pyörimään, vauhti pysähtyy heti muutaman kierroksen jälkeen. Ilmeisesti tasapainoa tulisi kehittää jollain muullakin tavalla.
        Miten te, joilta piruetit ja muut temput jään päällä sujuu kuin vettä vaan, harjoittelette? Onko esimerkiksi pilateksesta tai joogasta apua?


      • aikuinen taatusti
        aloittelija myöskin kirjoitti:

        Minulla on tuollainen piruettilauta ja olen koittanut sillä harjoitella. Olen jo aloittelevaksi taitoluistelijaksi aika vanha, 20, mutta haluaisin kuitenkin kehittää satunnaista harrastusta uudelle tasolle. Pysyn laudan päällä ihan hyvin, mutta pyöriminen on hankalaa. Tasapainon jalkeen kun alan pyörimään, vauhti pysähtyy heti muutaman kierroksen jälkeen. Ilmeisesti tasapainoa tulisi kehittää jollain muullakin tavalla.
        Miten te, joilta piruetit ja muut temput jään päällä sujuu kuin vettä vaan, harjoittelette? Onko esimerkiksi pilateksesta tai joogasta apua?

        Heh kyllä hupittaa lukea. Olen itse 47 v ja alotin luistelun 43 vee joten ihan varmasti opitte piruetit mutta jalat ristissä pyöriminen voi tuottaa töitä. Nyt osaan jo senkin. Joten hei ihan totta ESTEITÄ EI OPPIMISELLE OLE. harjoittelen vaakapiruettia nyt jo ja jalan takaa nostojuttua.

        Tsemppiä.

        Ja ei en ollut aiemmin luistellut.


    • taitoluistelia

      Moi! Olen itse oikea taitoluistelia.Piruetit eivät ole vaikeita pitää vain uskaltaa lähteä pyörimään vaikka pakotat itsesi pyörimään niin onnistuu varmasti.Itsekkin tein sillein että pakotin itseni pyörimään niin onnistui.



      PS:harjoitelkaa niin onnistuu!

      • taistelia

        Ihanaa olla oikea taitoluistelia. Ehkä sinusta vielä tulee oikea taitoluistelija kun oikein kovasti harjoittelet:)


    • Muokkari

      Heh, se o helppoo 8))

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2077
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1788
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1654
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1480
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1413
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1338
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe